REKLAMA
Monitor Polski - rok 2023 poz. 1175
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)
z dnia 25 września 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Rozwoju i Technologii: W. Buda
|
1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju i Technologii
z dnia 25 września 2023 r. (M.P. poz. 1175)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "FACYLITOWANIE - PROWADZENIE SPOTKAŃ GRUPOWYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny 7 lat. W celu przedłużenia ważności certyfikatu należy przedstawić dokumenty potwierdzające prowadzenie co najmniej 2 sesji facylitowanych w trakcie 2 lat poprzedzających datę wygaśnięcia ważności certyfikatu. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" jest gotowa do samodzielnego przygotowania i prowadzenia procesu pracy grupy tak, aby ułatwić osiągnięcie założonego celu, ustalonego uprzednio z interesariuszami. Podczas prowadzenia spotkań grupowych jest skoncentrowana zarówno na osiągnięciu celu grupy, jak i na potrzebach członków grupy. W swojej pracy wykorzystuje specjalistyczną wiedzę z zakresu współpracy grupowej, modeli, metod i technik facylitacji. Świadomie używa narzędzi komunikacyjnych, aby ułatwiać pracę grupy i zapewniać partycypacyjny charakter sesji facylitowanej. Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" jest świadoma swojej odpowiedzialności za powierzone zadanie, która obejmuje wyłącznie zaprojektowanie i prowadzenie procesu pracy grupy. Nie daje ona swojego wkładu w zakresie tematu, nad którym pracuje grupa, ani nie ocenia pojawiających się treści. |
Zestaw 1. Zarządzanie relacją z interesariuszami | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Rozróżnia interesariuszy i ich role | - wskazuje interesariuszy i ich związek z facylitacją, - uzgadnia odpowiedzialność poszczególnych osób w procesie pracy grupy. |
Identyfikuje potrzeby klienta | - charakteryzuje sposoby analizowania potrzeb klienta, - zadaje klientowi pytania diagnozujące, - sprawdza kontekst organizacyjny lub społeczny, - doprecyzowuje cele procesu facylitacji, - dowiaduje się, w jaki sposób będą lub mogą być wdrażane rezultaty pracy grupy. |
Precyzuje wymagania względem sesji facylitowanej, którą ma poprowadzić | - ustala z klientem oczekiwane rezultaty, - sprawdza warunki i możliwości po stronie klienta, - ustala warunki procesu facylitacji (w szczególności czas trwania, wielkość grupy) ułatwiające maksymalne osiągnięcie oczekiwanych rezultatów, - uzgadnia z klientem kolejne etapy sesji facylitowanej. |
Monitoruje poziom satysfakcji wybranych interesariuszy | - pozyskuje informację zwrotną od uczestników sesji facylitowanej oraz zamawiającego, - inicjuje podsumowanie osiągniętych rezultatów na zakończenie procesu facylitacji. |
Zestaw 2. Planowanie procesu pracy grupy | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Planuje proces facylitacji w oparciu o wiedzę metodyczną | - omawia procesy pracy grupowej (m.in. podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, planowanie strategiczne, myślenie twórcze), - charakteryzuje wybraną metodę facylitacji, - omawia procesy dynamiki grupowej, - opisuje różnice w preferencjach w zakresie stylów myślenia i działania oraz typów osobowości. |
Przygotowuje plan sesji facylitowanej, dobierając metody pracy adekwatne do celów i jej uczestników | - przygotowuje scenariusz sesji facylitowanej z uwzględnieniem aktywności jej uczestników, używanych technik i narzędzi facylitacji oraz przewidywanego czasu przeznaczonego na poszczególne aktywności, - wyjaśnia, jak zaplanowane aktywności przełożą się na osiągnięcie założonego celu, - umieszcza w planie sesji facylitowanej różnorodne formy pracy grupowej lub aktywności sprzyjające osiągnięciu partycypacyjnego charakteru sesji facylitowanej, - uwzględnia w planie sesji facylitowanej różnorodność grupy, w tym różne potrzeby osób o odmiennych stylach myślenia i działania lub typach osobowości. |
Zapewnia warunki sprzyjające pracy grupowej (online, offline, hybrydowej) | - uzgadnia z klientem przestrzeń umożliwiającą zastosowanie różnorodnych form pracy, - przygotowuje adekwatne do planu sesji facylitowanej i liczby jej uczestników materiały oraz wyposażenie lub dostęp do aplikacji do prowadzenia sesji online, - udostępnia uczestnikom sesji facylitowanej efekty lub wyniki ich pracy. |
Zestaw 3. Prowadzenie pracy grupy podczas sesji facylitowanej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Stosuje komunikację wspierającą partycypację uczestników sesji facylitowanej | - zachęca do uwzględniania perspektywy myślenia innych uczestników sesji facylitowanej, - wykorzystuje techniki aktywnego słuchania, - zadaje pytania pomocnicze i parafrazuje wypowiedzi uczestników sesji facylitowanej adekwatnie do sytuacji, - umożliwia wypowiadanie się wszystkim uczestnikom sesji facylitowanej, - uzasadnia proponowane przez siebie sposoby pracy uczestników sesji facylitowanej i kolejne działania. |
Reaguje na zachowania w grupie i postępy w pracy grupy | - na bieżąco monitoruje stopień realizacji celu oraz sposób współpracy, - w razie potrzeby modyfikuje proces (np. zmienia formę pracy, technikę), - dostosowuje swój styl pracy do potrzeb i możliwości grupy, - uzasadnia proponowany sposób pracy, - słucha propozycji grupy i się do nich odnosi, - informuje grupę o postępach w pracy, - interweniuje w sytuacji niezrozumienia lub odchodzenia od celu. |
Charakteryzuje sposoby zarządzania sytuacjami konfliktowymi, które pojawiają się w procesie facylitacji | - charakteryzuje konflikt i jego rolę w procesie pracy grupy podczas sesji facylitowanej, - dostrzega ukryte konflikty w grupie, - omawia sposoby ujawniania i rozwiązywania konfliktów podczas sesji facylitowanej. |
Zachowuje neutralność | - zachowuje neutralność wobec uczestników sesji facylitowanej, w szczególności w zakresie ich preferencji, pochodzenia, wiedzy, stanowiska. - prowadzi proces facylitacji niezależnie od własnej wiedzy i stanowiska dotyczącego tematu sesji facylitowanej, - używa sformułowań bez ocen. |
Stymuluje różne sposoby myślenia w grupie | - wykorzystuje artefakty, cytaty lub inne inspiracje w pracy z uczestnikami sesji facylitowanej, - stosuje techniki facylitacji sprzyjające kreatywności, - aktywizuje uczestników sesji facylitowanej o różnych potrzebach odnośnie do sposobu pracy, biorąc pod uwagę ich preferencje, - docenia generowanie pomysłów bez odnoszenia się do ich treści. |
Zestaw 4. Tworzenie ścieżki samorozwoju w roli facylitatora | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Doskonali warsztat facylitatora | - tworzy plan działań doskonalących swój warsztat zawodowy, - bierze udział w działaniach doskonalących swój warsztat zawodowy, np. konferencje, szkolenia, kursy. |
Pogłębia samoświadomość | - poddaje refleksji własne zachowania, emocje i rezultaty pracy, - modyfikuje swoje zachowania w efekcie autoobserwacji, - omawia potencjalny wpływ swoich wartości i przekonań na pracę facylitatora, - pozyskuje informację zwrotną dotyczącą swojej pracy od zamawiającego lub uczestników sesji facylitowanych, - opisuje wpływ własnych zachowań na grupę i zachowań grupy na siebie. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Metody weryfikacji efektów uczenia się |
Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się poniższe metody: - test teoretyczny (w tym studium przypadku), - obserwację w warunkach symulowanych lub rzeczywistych, - analizę dowodów i deklaracji (w tym portfolio), - wywiad swobodny lub ustrukturyzowany (rozmowę z komisją walidacyjną). |
2. Zasoby kadrowe W skład komisji walidacyjnej wchodzą co najmniej 2 osoby, z których jedna pełni funkcję przewodniczącego komisji. Każdy członek komisji walidacyjnej musi posiadać certyfikat kwalifikacji rynkowej "Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych" lub imienne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia z przynajmniej jednej metodyki facylitacji wymienionej poniżej: - Process Iceberg, - Technology of Participation, - Clean Language, - Result Based Conversation, - Drama Stosowana, - metodyka facylitacji stosowana przez International Association of Facilitators. Ponadto każdy członek komisji walidacyjnej musi spełniać przynajmniej jedno z poniższych kryteriów: - mieć udokumentowane wykształcenie wyższe z zakresu psychologii, pedagogiki, nauk socjologicznych lub nauk o zarządzaniu i jakości, - mieć udokumentowane przeprowadzenie co najmniej 10 sesji o charakterze superwizji, certyfikacji lub dawania informacji zwrotnej, - mieć udokumentowane przeprowadzenie co najmniej 30 sesji facylitowanych. Członkowie komisji walidacyjnej muszą łącznie spełniać wszystkie powyższe kryteria, przy czym nie każdy członek komisji walidacyjnej musi je spełniać jednocześnie. |
3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca zapewnia warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do przeprowadzenia walidacji. Instytucja certyfikująca zapewnia: - dostęp do aplikacji umożliwiającej przeprowadzenie testu teoretycznego, która posiada funkcję ograniczenia czasu trwania testu oraz liczenia udzielonych odpowiedzi, - dostęp do sali warsztatowej wyposażonej w stoły, krzesła oraz ściany lub tablicy umożliwiającej przyklejanie papieru, - dostęp do platformy online umożliwiającej zorganizowanie wideokonferencji i posiadającej funkcję przydzielenia osób uczestniczących do wirtualnych pokoi, - dostęp do wirtualnej tablicy umożliwiającej użytkownikom zamieszczanie treści tekstowych (np. na kolorowych karteczkach), - komputer z możliwością odczytywania plików tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji oraz plików PDF. Instytucja certyfikująca zapewnia wsparcie doradcy walidacyjnego, który posiada wiedzę na temat efektów uczenia się opisanych w kwalifikacji rynkowej oraz sposobów ich weryfikacji. Rolą doradcy walidacyjnego jest wspieranie osób przystępujących do walidacji w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji oraz odpowiadanie na pojawiające się pytania i wątpliwości dotyczące procesu walidacji oraz gotowości do przystąpienia do tego procesu. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
1. Wykształcenie średnie lub średnie branżowe. 2. Złożenie portfolio z opisami 10 przeprowadzonych procesów facylitacji, w tym jednego uwzględniającego szczegółowy scenariusz sesji facylitowanej. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji rynkowej
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2023-10-31
- Data wejścia w życie: 2023-10-31
- Data obowiązywania: 2023-10-31
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA