REKLAMA
Monitor Polski - rok 2023 poz. 1160
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 9 października 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 9 października 2023 r. (M.P. poz. 1160)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "NAUCZANIE I DOSKONALENIE TECHNIK GOLFOWYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Nauczanie i doskonalenie technik golfowych |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako "PRK"), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" jest przygotowana do samodzielnego planowania i realizowania szkolenia z golfa. Może również planować i prowadzić specjalistyczne cykle zajęć mające na celu rozwój umiejętności technicznych. Na podstawie wywiadu i obserwacji diagnozuje poziom technicznych umiejętności uczestników szkolenia. Przygotowuje plany realizacji celów szkoleniowych w oparciu o wyznaczone cele i potrzeby uczniów. Ocenia przebieg pracy szkoleniowej i wyciąga wnioski do jej modyfikacji. W pracy posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu teorii sportu, techniki i reguł gry w golfa, etykiety golfa. Ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych zajęć. |
Zestaw 1. Teoretyczne podstawy golfa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje golf jako dyscyplinę | - omawia przepisy wynikające z "Reguł gry w golfa" zatwierdzonych przez R&A Rules Limited i etykietę gry, - omawia tendencje rozwojowe dyscypliny, - wskazuje czynniki sukcesu w dyscyplinie, - omawia akty prawne i regulacje określające zasady funkcjonowania golfa w Polsce i na świecie, - omawia niebezpieczeństwa i konsekwencje związane ze stosowaniem niedozwolonych środków wspomagających w sporcie, - omawia organizację systemu szkolenia i współzawodnictwa golfowego w Polsce. |
Charakteryzuje sprzęt golfowy | - wyjaśnia wpływ budowy kija golfowego na parametry lotu piłki i technikę gry, - uzasadnia związek między możliwościami i umiejętnościami golfisty a rodzajem sprzętu, - omawia urządzenia i narzędzia stanowiące wyposażenie warsztatu golfowego, - opisuje sposoby naprawy kijów golfowych. |
Charakteryzuje biologiczne podstawy gry w golfa | - identyfikuje grupy mięśniowe zaangażowane w grę w golfa, - opisuje charakter wysiłku fizycznego i rodzaj czynności mięśniowej podczas gry w golfa, - wymienia cechy psychofizyczne predysponujące do gry w golfa. |
Omawia fizykę momentu uderzenia i lotu piłki w golfie | - omawia prawa lotu piłki, - omawia siły działające na piłkę w ruchu, - omawia znaczenie kontaktu piłki z licem główki kija golfowego dla jej lotu (gear effect), - omawia koncepcję D-plane, - wykorzystuje dane z aparatury pomiarowej do analizy lotu piłki i czynników na niego wpływających. |
Omawia analizę techniki uderzeń w golfie | - omawia ciąg przyczynowo-skutkowy wpływający na efekty uderzenia, - opisuje sposoby analizy techniki swingu przy wykorzystaniu specjalistycznych urządzeń. |
Zestaw 2. Planowanie szkolenia golfowego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje czasową strukturę treningu golfa | - omawia etapy szkolenia, np. wszechstronny, ukierunkowany, specjalistyczny, - omawia zjawisko wczesnej specjalizacji lub błędy i zagrożenia wynikające z niewłaściwego zrealizowania etapów szkolenia, - omawia cykle szkoleniowe, - omawia zasady i rodzaje periodyzacji treningu i okresów szkoleniowych, - omawia okresy szkoleniowe (przygotowawczy, startowy, w tym bezpośrednie przygotowanie sportowe - BPS, przejściowy), - omawia części składowe jednostki treningowej. |
Charakteryzuje rzeczową strukturę treningu golfa | - omawia przygotowanie motoryczne, np. szybkość, siłę, wytrzymałość, - omawia obciążenia treningowe i ich podział w treningu golfowym, - opisuje metody, środki i formy treningowe stosowane w golfie, - omawia rozwój strategii i taktyki gry w golfa z uwzględnieniem rozwoju umiejętności technicznych oraz zdolności motorycznych |
Formułuje cele szkolenia golfowego | - wyznacza cele krótkoterminowe, - określa zadania wynikowe i szkoleniowe, - uzasadnia cele w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów. |
Przygotowuje plan realizacji celów szkolenia golfowego | - przygotowuje plan cyklu lekcji gry w golfa zgodnie z wyznaczonymi celami, - dobiera metody, formy i środki treningowe odpowiednie dla rozwoju psychofizycznego zawodników lub uczniów, uwzględniając również atrakcyjność metod, form i środków dla zawodników lub uczniów, stosując m.in. gry i zabawy, - uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych do realizacji celów szkoleniowych, - planuje kontrolę efektów nauczania, - przygotowuje konspekty zajęć dla zaplanowanego cyklu lekcji. |
Zestaw 3. Realizowanie szkolenia golfowego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Demonstruje umiejętności techniczne w golfie | - demonstruje uderzenie pełnym zamachem o różnych trajektoriach poszczególnymi grupami kijów golfowych, - demonstruje uderzenia (np. chip, pitch, wyjście z bunkra, putt, uderzenia sytuacyjne) przy różnych położeniach piłki. |
Przygotowuje lekcję gry w golfa | - przygotowuje miejsce i sprzęt, - przeprowadza wywiad z uczestnikiem lekcji, - sprawdza przygotowanie uczestnika do zajęć, w tym jego sprzęt, oraz czy jest rozgrzany. |
Prowadzi lekcję gry w golfa | - przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie lekcji, - identyfikuje błędy techniczne, - stosuje zasady efektywnej komunikacji, np. dawkuje informacje, utrzymuje kontakt z uczestnikiem, - naucza, np. dobiera, demonstruje, objaśnia, omawia ćwiczenia mające na celu wyeliminowanie błędów technicznych lub naukę nowych technik, - demonstruje zgodną z etykietą golfa postawę i zachowanie w czasie zajęć, - prezentuje profesjonalny wizerunek (np. odpowiedni strój i obuwie, przestrzega zasad higieny i kultury osobistej), - motywuje ucznia do aktywnego udziału w lekcji, - podsumowuje zajęcia wspólnie z uczniem. |
Ocenia realizację przebiegu lekcji gry w golfa | - omawia stan przygotowania technicznego ucznia przed rozpoczęciem lekcji, - ocenia skuteczność dobranych ćwiczeń, - ocenia przebieg lekcji, - ocenia efekty lekcji, - wyciąga wnioski do dalszej pracy szkoleniowej. |
Realizuje cykl lekcji gry w golfa | - realizuje cykl lekcji zgodnie z przygotowanymi konspektami, - rejestruje przebieg lekcji, - kontroluje efekty nauczania, - modyfikuje konspekty na podstawie bieżącej kontroli efektów nauczania, - analizuje efekty cyklu lekcji, - wyciąga wnioski do dalszej pracy szkoleniowej. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie weryfikacji jest możliwe stosowanie następujących metod: - analiza dowodów i deklaracji, - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny), - obserwacja w warunkach symulowanych, - sprawdzian sportowy (obserwacja w warunkach symulowanych), - test teoretyczny. Część lub całość walidacji można przeprowadzić za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym wszystkie zestawy efektów uczenia się jest dyplom instruktora sportu w golfie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektóry eh zawodów (Dz. U. poz. 829) lub dyplom ukończenia kursu instruktorskiego zakończonego przed uzyskaniem przez niniejszą kwalifikację rynkową statusu funkcjonującej i potwierdzającego posiadanie wszystkich efektów uczenia się niniejszej kwalifikacji. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z minimum 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Komisja łącznie spełnia wszystkie wymogi, a każdy z członków komisji spełnia przynajmniej jeden z poniższych wymogów: - posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze sportu lub wychowania fizycznego, - posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym w ocenianiu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów golfa w Polsce lub kwalifikację rynkową co najmniej z 5 poziomem PRK w obszarze szkolenia golfowego. Ponadto co najmniej 1 członek komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji rynkowej. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji są potwierdzane: - efekty uczenia się "Formułuje cele szkolenia golfowego", "Przygotowuje plan realizacji celów szkolenia golfowego" z zestawu 2 "Planowanie szkolenia golfowego", - efekt uczenia się "Realizuje cykl lekcji gry w golfa" z zestawu 3 "Realizowanie szkolenia golfowego". Osoba przystępująca do walidacji dostarcza następujące dowody: - plan cyklu lekcji zgodnie z wyznaczonymi celami szkolenia, - zarejestrowany przebieg lekcji, - analizę efektów cyklu lekcji oraz wnioski do dalszej pracy szkoleniowej. Za pomocą metody testu teoretycznego jest potwierdzane posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 1 "Teoretyczne podstawy golfa" oraz efektów uczenia się: "Charakteryzuje czasową strukturę treningu golfa", "Charakteryzuje rzeczową strukturę treningu golfa" z zestawu 2 "Planowanie szkolenia golfowego". Za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych, sprawdzianu sportowego (obserwacji w warunkach symulowanych) oraz rozmowy z komisją (wywiadu swobodnego) jest potwierdzane posiadanie efektów uczenia się z zestawu 3 "Realizowanie szkolenia golfowego", bez efektu uczenia się "Realizuje cykl lekcji gry w golfa". Instytucja certyfikująca zapewnia: - pole golfowe i obiekty towarzyszące (strzelnicę golfową, strefę gry krótkiej), - sprzęt do gry w golfa, - salę do przeprowadzenia testu teoretycznego, - ucznia do przeprowadzenia lekcji gry w golfa. Osoba przystępująca do walidacji stawia się (przychodzi) w stroju golfowym. 2. Etap identyfikowania i dokumentowania Nie określa się warunków przeprowadzenia etapu identyfikowania i dokumentowania. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która: - posiada wykształcenie średnie, średnie branżowe lub kwalifikację pełną z 3 poziomem PRK, - posiada kwalifikację rynkową z 3 poziomem PRK w obszarze nauczania golfa, - ukończyła 18 lat, - przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją rynkową, - posiada aktywny handicap WHS (World Handicap System - Światowy System Handicapowy) wynoszący 18.0 lub niższy potwierdzony certyfikatem lub, w przypadku jego braku, przedstawi dowody rozegrania co najmniej czterech rankingowych rund turniejowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy, gdzie wynik każdej rundy wynosi co najwyżej równowartość zaokrąglonego w górę Handicapu Pola dla zawodnika z handicapem 18.0 na danym polu (= (18*(Slope Rating Pola / 113)) + (Course Rating Pola - Par Pola)), - przedstawi opinię lekarską o braku przeciwwskazań do uprawiania golfa, - przedstawi zaświadczenie o ukończeniu minimum 8-godzinnego kursu pierwszej pomocy uzyskane maksymalnie dwa lata przed przystąpieniem do walidacji, - przedstawi zaświadczenie o ukończeniu kursu posługiwania się automatycznym defibrylatorem zewnętrznym (AED). |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2023-10-30
- Data wejścia w życie: 2023-10-30
- Data obowiązywania: 2023-10-30
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA