REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2023 poz. 108

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)

z dnia 4 stycznia 2023 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Programowanie procesu treningowego w snowboardzie” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Programowanie procesu treningowego w snowboardzie” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk

 

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej – kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Załącznik 1. [INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PROGRAMOWANIE PROCESU TRENINGOWEGO W SNOWBOARDZIE” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI]

Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 108)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PROGRAMOWANIE PROCESU TRENINGOWEGO W SNOWBOARDZIE” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Programowanie procesu treningowego w snowboardzie

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest ponowne zaliczenie efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 „Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym”

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego planowania, realizowania i nadzorowania procesu treningowego. Diagnozuje poziom umiejętności sportowych zawodników oraz korzysta z informacji o zawodnikach dostarczanych przez specjalistów innych dziedzin. Przygotowuje plan realizacji procesu treningowego z wykorzystaniem wyselekcjonowanych metod, form i środków, w tym formułuje cele szkoleniowe i określa sposoby ich osiągnięcia. Organizuje i realizuje proces treningowy, analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji procesu treningowego. Jest przygotowana do nadzorowania realizacji procesu treningowego, w tym analizy i oceny pracy własnej oraz zespołu trenerów. Kieruje pracą sztabu szkoleniowego, w tym określa standardy pracy oraz ocenia jakość prowadzonych działań. Zarządza własnym rozwojem zawodowym, w tym aktualizuje i poszerza swoje umiejętności trenerskie. Wspiera rozwój dyscypliny, realizując działania edukacyjne i upowszechniające. Podejmowane działania wykonuje na podstawie wiedzy dotyczącej teoretycznych uwarunkowań planowania, realizacji i nadzorowania procesu treningowego w snowboardzie. Osoba posiadająca kwalifikację ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo podejmowanych działań, w tym za działania współpracowników.

 

Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych uwarunkowań planowania, realizacji i nadzorowania procesu treningowego w snowboardzie

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Charakteryzuje snowboard jako sport

– omawia przepisy rozgrywania rywalizacji sportowej w snowboardzie według Międzynarodowej Organizacji Narciarskiej (FIS),

– identyfikuje wymogi techniczne (sprzęt) w snowboardzie,

– charakteryzuje wymogi fizjologiczne, anatomiczne wysiłku fizycznego,

– charakteryzuje wymogi motoryczne oraz psychologiczne dla osób uprawiających snowboard.

Charakteryzuje zasady organizacji rywalizacji sportowej w snowboardzie

– charakteryzuje protokół startowy zawodników biorących udział w rywalizacji,

– omawia taktykę zastosowaną w danej konkurencji,

– omawia taktyki stosowane na poszczególnych etapach rywalizacji w podziale na konkurencje,

– opisuje aktualną strukturę organizacyjną rywalizacji sportowej w snowboardzie na świecie,

– omawia przepisy prawa dotyczące organizacji rywalizacji sportowych w snowboardzie na świecie.

Charakteryzuje aspekty pracy trenera w snowboardzie

– omawia podstawy prawne pracy koordynatora kadr wojewódzkich, trenera kadr wojewódzkich, jak również trenera kadry narodowej i szefa wyszkolenia,

– omawia obowiązki wynikające z pracy koordynatora kadr wojewódzkich, trenera kadr wojewódzkich jak również trenera kadry narodowej i szefa wyszkolenia,

– omawia prawa i obowiązki trenera wynikające z ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie.

 

Zestaw 2. Planowanie i organizowanie procesu treningowego w snowboardzie

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Omawia zagadnienia związane z przeprowadzeniem diagnozy

– omawia sposoby przeprowadzania diagnozy (testów sprawnościowych, sprawdzianów kontrolnych) zawodnika,

– interpretuje wyniki diagnozy,

– omawia zasady efektywnej współpracy i komunikacji ze specjalistami z innych dziedzin (np. z lekarzem, fizjoterapeutą, psychologiem, dietetykiem),

– omawia zagadnienia związane z profilaktyką kontuzji i chorób związanych z uprawianiem snowboardu.

Formułuje cele szkoleniowe i wynikowe

– charakteryzuje strukturę procesu treningowego w snowboardzie oraz rozróżnia cele i zadania dla jego poszczególnych etapów, z uwzględnieniem specyfiki uczestników (płci, wieku, możliwości psychomotorycznych, poziomu sportowego),

– wyznacza cele krótko- i długoterminowe programu szkoleniowego, uwzględniając wyniki diagnozy,

– określa zadania wynikowe i szkoleniowe,

– przedstawia koncepcje indywidualizacji treningów.

Przygotowuje plan procesu treningowego

– omawia zasady doboru treści procesu treningowego w snowboardzie,

– analizuje aktualne wyniki sportowe oraz wyniki badań diagnostycznych zawodników,

– wskazuje dominanty szkoleniowe w zakresie przygotowania motorycznego, techniki oraz taktyki,

– wyznacza strukturę i wielkość optymalnych obciążeń ze względu na realizację wyznaczonych celów,

– planuje metody kontroli i oceny postępów,

– omawia przykłady narzędzi technologicznych wspomagających proces treningowy,

– wprowadza i dostosowuje środki treningowe z innych dyscyplin sportu,

– tworzy roczny plan procesu treningowego, uwzględniając kalendarz startów,

– omawia zasady finansowania i rozliczania akcji szkoleniowych (w odniesieniu do poszczególnych źródeł finansowania).

Organizuje proces treningowy w snowboardzie

– określa strukturę sztabu i wymagane kompetencje współpracowników,

– dobiera współpracowników do realizacji wyznaczonych zadań,

– przydziela zadania trenerom realizującym jednostki treningowe.

 

Zestaw 3. Prowadzenie i nadzorowanie procesu treningowego w snowboardzie

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Realizuje proces treningowy w snowboardzie

– dobiera miejsca prowadzenia akcji szkoleniowych w rocznym planie szkolenia,

– dobiera sprzęt do przeprowadzenia akcji szkoleniowych

– ocenia dyspozycje zawodników do uczestnictwa w poszczególnych etapach procesu treningowego,

– przedstawia zawodnikom plan akcji szkoleniowych.

Nadzoruje realizację procesu treningowego w snowboardzie

– gromadzi dokumentację dotyczącą realizacji procesu treningowego i akcji szkoleniowych,

– ocenia stopień realizacji procesu treningowego,

– analizuje skuteczność przyjętej taktyki szkoleniowej,

– proponuje możliwości korekty przyjętych planów szkoleniowych i osiągania celów,

– modyfikuje plan procesu treningowego, uwzględniając aktualne wyniki badań i wyniki zawodników,

– nadzoruje rejestracje stosowanych obciążeń treningowych

– weryfikuje dobór metod, form i środków wykorzystywanych w procesie treningowym,

– weryfikuje dobór sprzętu pod względem osiągania założonych celów treningowych i wyników sportowych zawodników,

– ocenia pracę zespołu trenerów i formułuje wnioski.

Kieruje pracą sztabu szkoleniowego

– wyznacza standardy realizacji procesu treningowego,

– określa strukturę sztabu szkoleniowego i przydziela role członkom sztabu,

– określa cele krótko- i długoterminowe dla poszczególnych członków sztabu szkoleniowego,

– informuje o zasadach współpracy i obiegu informacji w sztabie szkoleniowym,

– dobiera metody motywowania członków sztabu szkoleniowego,

– monitoruje pracę sztabu i ocenia jakość wykonywanych zadań.

 

Zestaw 4. Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Aktualizuje i poszerza wiedzę

– wymienia działania wspierające własny rozwój zawodowy,

– selekcjonuje informacje z różnych źródeł dotyczące procesu treningowego pod kątem możliwości ich wykorzystania we własnej pracy treningowej,

– uczestniczy w szkoleniach, konferencjach krajowych i międzynarodowych.

Realizuje działania edukacyjne wspierające rozwój sportu snowboardowego

– tworzy materiały szkoleniowe przeznaczone dla instruktorów i trenerów,

– formułuje wnioski i zalecenia dotyczące ocenianych przez siebie konspektów jednostek treningowych,

– występuje jako ekspert sportowy.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Na etapie weryfikacji dopuszczalne są wyłącznie następujące metody weryfikacji: test teoretyczny, obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych warunkach zimowych) połączona z rozmową z komisją walidacyjną, zwaną dalej „komisją”, analiza dowodów i deklaracji.

1.2. Zasoby kadrowe

Walidacja prowadzona jest przed komisją. Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Instytucja certyfikująca wyznacza przewodniczącego komisji spośród jej członków. Przewodniczący komisji łącznie spełnia następujące warunki:

– jest doktorem nauk o kulturze fizycznej,

– posiada dyplom trenera klasy drugiej w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub tytuł instruktora wykładowcy snowboardu,

– posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI (Internationaler Verband der Schneesportinstruktoren) w snowboardzie,

– posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy szkoleniowej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce,

– jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w snowboardzie.

Każdy z pozostałych członków komisji musi łącznie spełnić następujące warunki:

– posiada kwalifikację pełną z poziomem 7 PRK,

– posiada co najmniej stopień trenera w snowboardzie lub dyplom trenera klasy pierwszej w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub tytuł instruktora wykładowcy snowboardu,

– posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI w snowboardzie,

– posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy szkoleniowej instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce.

Ponadto co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Weryfikacja składa się z 3 części:

Część 1. Teoretyczna – test teoretyczny. Obejmuje zestaw efektów uczenia się 1 oraz efekty uczenia się z zestawu 2 („Omawia zagadnienia związane z przeprowadzeniem diagnozy”; „Formułuje cele szkoleniowe i wynikowe”). Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji.

Część 2. Praktyczna – obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych warunkach zimowych) połączona z rozmową z komisją. Obejmuje (częściowo) efekt uczenia się nr 2 z zestawu 2 („Formułuje cele szkoleniowe i wynikowe”), pozostałe efekty uczenia się z zestawu 2 oraz wszystkie efekty uczenia się z zestawu 3. Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji. Zestaw efektów uczenia się 4 musi być weryfikowany z wykorzystaniem analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową z komisją. Warunkiem dopuszczenia osoby przystępującej do walidacji do 2. części weryfikacji jest zaliczenie części 1.

Do przeprowadzenia 1. części weryfikacji niezbędna jest sala wyposażona w komputer podłączony do Internetu oraz projektor lub telewizor. Organizacja sali musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę. Do przeprowadzenia 2. części weryfikacji niezbędne są:

– zorganizowany teren narciarski (przygotowany i zabezpieczony zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i zorganizowanych terenach narciarskich), tj. stok narciarski o wymiarach: długość minimum 800 m, szerokość minimum 40 m; fragment minimum 300 m o nachyleniu 15–20 st. oraz fragment minimum 300 m o nachyleniu ok. 35–40 st. zapewniający możliwość przeprowadzenia zawodów w slalomie gigancie,

– wyciąg narciarski; box o wymiarach: szerokość minimum 20 cm, długość minimum 400 cm,

– skocznia o wymiarach: wysokość progu minimum 1 m, długość części płaskiej minimum 4 m,

– 25 bramek snowboardowych,

– wiertarka,

– klucz do tyczek,

– 2 radiotelefony,

– elektroniczny pomiar czasu,

– komputer,

– kamera,

– fladra do grodzenia trasy,

– apteczka pierwszej pomocy.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

2.1. Metody

Dopuszczalne metody na tych etapach: metoda dowodów i deklaracji oraz rozmowa z doradcą walidacyjnym.

Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych w trakcie etapu 1 dopuszcza się następujące dowody:

– zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu teoretycznego na kursie trenera SITS organizowanego przez Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu,

– legitymację trenera snowboardu wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego po ukończeniu specjalizacji trenerskiej ze snowboardu,

– inne certyfikaty potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się zawarte w przedmiotowej kwalifikacji wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą).

Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych na 2 etapie dopuszcza się następujące dowody:

– zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu praktycznego na kursie trenera SITS organizowanego przez Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu,

– legitymację trenera snowboardu wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego po ukończeniu specjalizacji trenerskiej ze snowboardu,

– inne certyfikaty potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się zawarte w przedmiotowej kwalifikacji wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą).

2.2. Zasoby kadrowe

Doradca walidacyjny:

– stosuje metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji,

– zna zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się,

– przestrzega wysokich standardów etyki zawodowej,

– zna wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego,

– zna metody i narzędzia stosowane w celu zweryfikowania wymaganych efektów uczenia się dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego.

2.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Zbiór dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia analizy dowodów osoby przystępujące do walidacji muszą przekazać do instytucji certyfikującej w terminie określonym przez tę instytucję.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która przedstawi:

– kwalifikację pełną z poziomem 6 PRK (studia pierwszego stopnia),

– kwalifikację cząstkową z poziomem 5 PRK „Prowadzenie treningu w snowboardzie” lub inną kwalifikację z obszaru treningu sportowego w snowboardzie z poziomem 5 EQF,

– oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,

– zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania snowboardu,

– ubezpieczenie OC i NNW na czas trwania procesu walidacji.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2023-01-25
  • Data wejścia w życie: 2023-01-25
  • Data obowiązywania: 2023-01-25
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA