REKLAMA
Monitor Polski - rok 2022 poz. 826
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 6 lipca 2022 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie zaawansowanym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie zaawansowanym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 6 lipca 2022 r. (M.P. poz. 826)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "NAUCZANIE NARCIARSTWA ALPEJSKIEGO NA POZIOMIE ZAAWANSOWANYM" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie zaawansowanym |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny przez 3 lata. Warunkiem przedłużenia jest odbycie doszkolenia unifikującego w wymiarze min. 15 godzin zajęć na śniegu i 5 godzin wykładów, prowadzonego przez Instytucje Certyfikujące kwalifikację "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie zaawansowanym" lub podmioty przez nie wskazane. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację planuje i prowadzi szkolenie z narciarstwa alpejskiego na poziomie zaawansowanym. Doskonali poziom sprawności fizycznej i narciarskich umiejętności technicznych uczestników w zróżnicowanych warunkach śniegowo-terenowych, przygotowuje do amatorskiej rywalizacji sportowej oraz przekazuje wiedzę na temat sposobów bezpiecznego korzystania ze sprzętu, terenów narciarskich. Promuje postawy etyczne w uprawianiu narciarstwa. Posiadacz kwalifikacji na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestników przygotowuje plan cyklu szkoleniowego z narciarstwa alpejskiego na zaawansowanym poziomie. Organizuje, planuje i realizuje zajęcia. Wspomaga uczestników, m.in. udzielając wskazówek i korygując błędy. Zapewnia bezpieczną organizację zajęć, przyjmując odpowiedzialność za bezpieczeństwo osób uczestniczących w procesie szkolenia narciarskiego na poziomie zaawansowanym oraz uczestników amatorskich zawodów narciarskich. Posiada wysoki poziom umiejętności technicznych w narciarstwie alpejskim. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wysokiej sprawności motorycznej, szerokiej wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa w górach, techniki jazdy, założeń metodyki nauczania oraz biologicznych i psychospołecznych podstaw wysiłku fizycznego. Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do zaplanowania amatorskich zawodów narciarskich. |
Zestaw 1. Charakteryzowanie procesu nauczania narciarstwa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje dyscyplinę | - omawia historię narciarstwa, m.in. ewolucję technik narciarskich, - omawia przepisy rozgrywania konkurencji alpejskich, - charakteryzuje inne formy uprawiania narciarstwa, np. konkurencje klasyczne, narciarstwo dowolne, narciarstwo pozatrasowe, skitouring, telemark. |
Charakteryzuje sprzęt narciarski | - omawia różnice sprzętu stosowanego w różnych formach narciarstwa; opisuje charakterystykę różnych typów nart, butów, wiązań i kijów, np. amatorskiego, sportowego, freeride'owego, skitourowego, telemarkowego, - wyjaśnia zasady doboru sprzętu i ekwipunku narciarskiego, - uzasadnia związek pomiędzy stanem przygotowana ślizgów i krawędzi nart a bezpieczeństwem, komfortem jazdy i wynikiem sportowym. |
Tłumaczy teorię i metodykę w procesie nauczania/uczenia się narciarstwa alpejskiego | - uzasadnia plan procesu nauczania w relacji do celów dydaktycznych, - omawia środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania narciarstwa w różnych grupach wiekowych, np. miejsce zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne, - omawia strukturę zajęć narciarskich, np. lekcji, jednostki treningowej, - omawia dydaktyczne zasady nauczania, - opisuje metody nauczania ruchu lub formy organizacyjne prowadzenia zajęć stosowane w procesie nauczania narciarstwa. |
Tłumaczy specyfikę jazdy na nartach zjazdowych | - opisuje pozycje narciarza i siły działające na narciarza jadącego na wprost lub w skręcie, - charakteryzuje zmiany nacisku nart na podłoże podczas jazdy (np. odciążenie bierne, czynne, dociążenie), - charakteryzuje mechanizmy skrętów lub rodzaje śladów. |
Wyjaśnia zasady diagnozowania, oceny i korekty w procesie nauczania/uczenia się narciarstwa alpejskiego na poziomie zaawansowanym | - opisuje sposoby diagnozy, w tym uzyskania informacji, np. o samopoczuciu, potrzebach, oczekiwaniach, opinii o przebiegu procesu nauczania, - opisuje zasady udzielania informacji zwrotnej nt. przebiegu ruchu, w tym korygowania błędów, - wskazuje okoliczności, w których należy dokonać modyfikacji celów, metod lub środków w procesie nauczania. |
Wyjaśnia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas uprawiania narciarstwa alpejskiego na poziomie zaawansowanym | - opisuje zagrożenia wynikające z uprawiania narciarstwa na poziomie zaawansowanym, - opisuje zagrożenia dla zdrowia i życia uczestnika zajęć narciarstwa na poziomie zaawansowanym wynikające z niewłaściwego prowadzenia zajęć, - wyjaśnia zasady etycznego postępowania w realizacji procesu nauczania narciarstwa, - omawia sposoby zapobiegania specyficznym urazom w narciarstwie alpejskim. |
Opisuje zagadnienia psychospołeczne dotyczące procesu nauczania/uczenia się w narciarstwie alpejskim na poziomie zaawansowanym | - opisuje sposoby rozwiązywania potencjalnych problemów w grupie uczestników zajęć, - opisuje techniki motywacji w procesie nauczania narciarstwa alpejskiego na poziomie zaawansowanym. |
Opisuje kwestie formalno-organizacyjne działalności zawodowej w zakresie szkolenia narciarskiego | - opisuje zagadnienia prawne związane z prowadzeniem działalności zawodowej w zakresie szkolenia narciarskiego ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, m.in. w Polsce, innych krajach Unii Europejskiej, - omawia przepisy lub zwyczaje regulujące zasady uprawniania narciarstwa na terenach prawnie chronionych. |
Zestaw 2. Wykonywanie technik narciarstwa alpejskiego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Demonstruje techniki narciarskie na poziomie zaawansowanym | - demonstruje wybraną technikę z obszaru ewolucji kątowych, - demonstruje wybrane techniki z obszaru skrętów równoległych, - demonstruje wybraną technikę skrętów równoległych ciętych, - demonstruje jazdę terenową w różnych warunkach śniegowo-terenowych, np. strome, zmuldzone stoki, grząski, kopny śnieg, snowpark. |
Demonstruje umiejętności sportowe na poziomie zaawansowanym | - przejeżdża trasę slalomu giganta (GS) zgodnie z limitem czasowym, - przejeżdża trasę slalomu (SL) zgodnie z limitem czasowym. |
Zestaw 3. Planowanie procesu nauczania/uczenia się narciarstwa alpejskiego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Rozpoznaje potrzeby i możliwości uczestnika szkolenia narciarskiego na poziomie zaawansowanym | - analizuje informacje uzyskane na podstawie obserwacji lub wywiadu niezbędne do planowania przebiegu szkolenia narciarskiego, - diagnozuje stan przygotowania psychofizycznego uczestników szkolenia narciarskiego, - diagnozuje poziom posiadanych umiejętności narciarskich uczestników szkolenia. |
Planuje szkolenie narciarskie na poziomie zaawansowanym | - ustala główne (w odniesieniu do cyklu szkolenia) i szczegółowe (w odniesieniu do jednostki lekcyjnej) cele dydaktyczne, - dobiera formy, metody i środki dydaktyczne do ustalonych celów z uwzględnieniem wieku, możliwości psychofizycznych oraz poziomu zaawansowania uczestnika, - uzasadnia potrzebę kontroli i oceny postępów w szkoleniu narciarskim, - przygotowuje konspekt cyklu szkoleniowego uwzględniający: cel zajęć i czas ich trwania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, wiek i liczebność grupy z zachowaniem obowiązującej w narciarstwie terminologii. |
Zestaw 4. Realizowanie procesu nauczania/ uczenia się narciarstwa alpejskiego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Organizuje szkolenie narciarskie na poziomie zaawansowanym | - sprawdza przygotowanie uczestnika do zajęć, m.in. pyta o samopoczucie, kontroluje stan sprzętu i ubiór uczestników, - przygotowuje miejsce, sprzęt i pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć, - ustawia kombinacje bramek w slalomie lub slalomie gigancie zgodnie z narciarskim regulaminem sportowym. |
Prowadzi szkolenie narciarskie (proces nauczania/uczenia się) na poziomie zaawansowanym | - wyjaśnia cele zajęć i cyklu szkoleniowego, - prowadzi rozgrzewkę, - utrzymuje kontakt wzrokowy z grupą, m.in. reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się werbalnie i niewerbalnie z uczestnikami, - egzekwuje zgodne z kodeksem narciarskim ustawienie uczestników podczas zajęć, - ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom obserwację prezentowanych ćwiczeń i słyszalność komunikatów, - stosuje metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika, - dobiera, opisuje i demonstruje ćwiczenia dostosowane do wieku, możliwości psychofizycznych oraz umiejętności uczestników, - kontroluje i ocenia wykonywanie ćwiczeń przez uczestników, np. koryguje postawę ciała lub błędne wykonanie ruchów, - koryguje błędy techniczne i taktyczne, - mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały, - demonstruje zgodną z kodeksem narciarskim postawę i zachowanie na stoku, - podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania oraz zaawansowania cyklu szkoleniowego. |
Stosuje techniki wideoanalizy | - wymienia korzyści płynące z wykorzystania wideoanalizy w procesie nauczania narciarstwa, - analizuje technikę wykonania ewolucji narciarskich lub taktykę przejazdów sportowych (slalomu lub slalomu giganta) w oparciu o rejestrację obrazu, - przedstawia sposoby korekty występujących błędów. |
Zestaw 5. Planowanie amatorskich zawodów sportowo-rekreacyjnych w narciarstwie alpejskim | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje zasady bezpiecznej organizacji amatorskich zawodów sportowych w narciarstwie alpejskim | - opisuje zasady bezpiecznego użytkowania stoku, - omawia konieczność wydzielenia trasy przejazdu oraz strefy startu i mety na stoku narciarskim, - opisuje zasady bezpiecznego ustawiania trasy slalomów, - opisuje zasady bezpiecznego udziału w amatorskich zawodach, - omawia zasady organizacji amatorskich zawodów z uwzględnieniem obowiązujących wymagań i regulacji prawnych, np. wskazuje podmioty, które należy powiadomić o planowanym przedsięwzięciu. |
Planuje amatorskie zawody sportowe w narciarstwie alpejskim | - przygotowuje plan amatorskich zawodów sportowych, np. określa scenariusz, program, zadania organizatora, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, - omawia zasady współpracy z otoczeniem, np. uczestnikami, rodzicami/opiekunami lub innymi interesariuszami oraz sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji dopuszczalne są następujące metody walidacji: test teoretyczny, obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych, analiza dowodów i deklaracji, rozmowa z komisją. Część lub całość walidacji może być sprawdzona metodą analizy dowodów i deklaracji. Do weryfikacji efektów uczenia się zawartych w zestawie 2. "Wykonywanie technik narciarstwa alpejskiego" dopuszcza się m.in. następujące dowody: - posiadanie pierwszej klasy sportowej w narciarstwie alpejskim, zdobytej nie później niż w ciągu ostatnich 3 lat lub mistrzowskiej klasy sportowej w narciarstwie alpejskim, zdobytej nie później niż w ciągu ostatnich 5 lat lub posiadanie minimum 85 FIS punktów dla kobiet i 100 FIS punktów dla mężczyzn w zakresie narciarstwa alpejskiego, których okres ważności upłynął nie później niż w ciągu 5 lat. Dowodem potwierdzającym wszystkie efekty uczenia się jest: - ważna legitymacja Instruktora SITN, wydana nie później niż w ciągu 2 lat kalendarzowych następujących po uzyskaniu przez kwalifikację o nazwie "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie zaawansowanym" statusu włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). 1.2. Zasoby kadrowe Komisja weryfikacyjna składa się z minimum 3 osób. Przewodniczący Komisji musi spełniać następujące warunki: - posiada stopień doktora nauk o kulturze fizycznej (kwalifikacja pełna Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) 8), - posiada ważny stopień Instruktora Wykładowcy SITN narciarstwa zjazdowego, - posiada poświadczone doświadczenie w zakresie kształcenia i egzaminowania instruktorów narciarstwa zdobyte w ciągu ostatnich 5 lat, - posiada udokumentowane doświadczenie w zakresie nauczania narciarstwa min. 200 dni zdobytych w ciągu ostatnich 5 lat. Każdy z pozostałych członków komisji musi spełniać następujące wymagania: - posiada kwalifikację pełną PRK 7, - posiada ważny stopień Instruktora Wykładowcy SITN narciarstwa zjazdowego, - posiada współczynnik obliczeniowy dla ustalenia czasu wzorcowego w slalomie i slalomie gigancie wyższy lub równy 0.87, - posiada doświadczenie w zakresie nauczania narciarstwa min. 200 dni zdobytych w ciągu ostatnich 5 lat. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki przeprowadzenia weryfikacji Walidacja składa się z 3 części. Za pomocą testu teoretycznego sprawdzane są zestawy efektów uczenia się: Zestaw 1. "Charakteryzowanie procesu nauczania narciarstwa", Zestaw 3. "Planowanie procesu nauczania/uczenia się narciarstwa alpejskiego" - umiejętność "Planuje szkolenie narciarskie na poziomie zaawansowanym" i Zestaw 5. "Planowanie amatorskich zawodów sportowo-rekreacyjnych w narciarstwie alpejskim". Za pomocą metody obserwacji w warunkach rzeczywistych (zimowych, na stoku) sprawdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w Zestawie 2. "Wykonywanie technik narciarstwa alpejskiego". Dopuszczalne jest zastosowanie metody dowodów i deklaracji. W ramach demonstracji technik narciarskich (jazdy technicznej) oceniane są (wybrana przez Komisję Walidującą): a) jedna z technik z obszaru ewolucji kątowych, b) jedna z technik z obszaru skrętów równoległych, c) jedna z technik skrętów równoległych ciętych, d) jazda terenowa w różnych warunkach śniegowo-terenowych (np. strome, zmuldzone stoki, grząski, kopny śnieg, snowpark). Demonstracja technik narciarskich przez kandydata (jazda techniczna) jest rejestrowana i oceniana w skali 0-10 pkt. Jazdę techniczną zalicza uzyskanie łącznie minimum 35 pkt. Przyjmuje się następujące kryteria oceny: 0-3,5 pkt - pokaz uniemożliwiający zidentyfikowanie demonstrowanej techniki, 4-5,5 pkt - demonstracja ewolucji obarczona wieloma błędami, np. niewłaściwa pozycja narciarska, złe ustawienie nart, niewłaściwy impuls skrętny, zaburzona sekwencja ruchów, niewłaściwy ślad itp., 6-6,5 pkt - prawidłowa demonstracja ewolucji, poprawna pozycja narciarska, dopuszczalne pojedyncze błędy asymetrii śladu i skrętu, 7-7,5 pkt - jak wyżej, jednakże obok poprawności technicznej swoboda demonstracji uwzględniająca świadomość czasu i przestrzeni, 8-8,5 pkt - jak wyżej, lecz z uwzględnieniem symetrii techniki skrętów (skręty w lewo i prawo równie swobodne i poprawne), pełna kontrola prędkości, pojedyncze skręty dynamiczne (dotyczy śmigu, skrętu NW i skrętu równoległego), 9-9,5 pkt - dynamiczna jazda w optymalnym tempie, charakteryzująca się dużą powtarzalnością ruchów, pełna kontrola toru przejazdu, dozwolone małe błędy (asymetria rąk, pojedyncze odchylenie czy oderwanie nart od podłoża itp.), 10 pkt - bezbłędna, swobodna i dynamiczna demonstracja, skręty o dużej powtarzalności. Jazda sportowa weryfikowana jest w 2 konkurencjach: GS i SL. Uczestnicy mają możliwość dwukrotnego przejechania trasy GS i SL. Dopuszcza się możliwość zmiany ustawienia bramek w pierwszym i drugim przejeździe w każdej konkurencji. Czas wzorcowy dla mężczyzn osobno dla każdego z dwóch przejazdów w konkurencjach GS i SL jest średnią z dwóch najlepszych czasów przejazdów osób (minimum 2 osoby) ustalających czas wzorcowy pomnożonych przez ich aktualne współczynniki korygujące i stanowi równoważnik 10 pkt. Czas wzorcowy dla kobiet wynosi 105% czasu wzorcowego dla mężczyzn. Ustalający czas musi przejechać trasę co najmniej 2 razy, w tym raz przed i raz po wszystkich uczestnikach walidacji. Aktualne współczynniki korygujące (przypisane na podstawie wyników uzyskanych w ogólnopolskim teście kalibracyjnym organizowanym w porozumieniu z PZN) osób ustalających czasy przejazdów, którymi mogą być członkowie komisji lub inne osoby posiadające aktualne współczynniki korygujące (nie niższe niż 0,87) w SL i GS, będą podawane przed rozpoczęciem tej części weryfikacji. Informacja o czasach wzorcowych podawana jest kandydatom po zakończeniu przejazdów wszystkich uczestników i ustalających czasy (może być umieszczona na ogólnodostępnej tablicy). Asesorzy podają maksymalne czasy odpowiadające konkretnym punktom, osobno dla kobiet i mężczyzn. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu sportowego jest uzyskanie łącznie w GS i SL minimum 14 punktów z 20 możliwych (ale nie mniej niż 6 pkt w każdej konkurencji). W każdej konkurencji możliwe jest uzyskanie maksymalnie 10 pkt. Utrata do 4% czasu wzorcowego w GS i do 5% w SL nie skutkuje stratą punktów. Utrata do 6% w GS i do 7,5% w SL skutkuje obniżeniem wyniku końcowego o 0,5 pkt, do 8% w GS i do 10% w SL skutkuje obniżeniem wyniku końcowego o kolejny 0,5 pkt i tak dalej. Dopuszcza się możliwość zaliczenia sprawdzianu sportowego w przypadku uzyskania przez uczestnika walidacji wyniku w przedziale 12-13,5 pkt w jeździe sportowej przez nadrobienie brakujących punktów jazdą techniczną w stosunku 1:2 (0,5 brakującego pkt w jeździe sportowej należy nadrobić 1 pkt w jeździe technicznej). Dla uczestników w wieku 45 lat (kalendarzowo) lub starszych minimalna liczba pkt zaliczająca jazdę sportową (GS + SL) wynosi 12 (ale nie mniej niż 5 pkt w każdej konkurencji). W przypadku uzyskania przez uczestnika wyniku w przedziale 10-11,5 pkt w jeździe sportowej, dopuszcza się możliwość zaliczenia sprawdzianu sportowego przez nadrobienie brakujących punktów jazdą techniczną w stosunku 1:2 (0,5 brakującego pkt w jeździe sportowej należy nadrobić 1 pkt w jeździe technicznej). Bezpośrednio po przejeździe uczestnik poznaje swój rzeczywisty czas przejazdu. Za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych lub rzeczywistych połączonej z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający) weryfikowane są efekty uczenia się "Organizuje szkolenie narciarskie na poziomie zaawansowanym" i "Prowadzi szkolenie narciarskie (proces nauczania/uczenia się) na poziomie zaawansowanym" zawarte w zestawie 4. "Realizowanie procesu nauczania/ uczenia się narciarstwa alpejskiego". Instytucja walidująca musi zapewnić: - dostęp do zorganizowanego stoku narciarskiego o długości min. 500 m (przygotowany i zabezpieczony zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich) zapewniający możliwość przeprowadzenia zawodów w SL i GS, - dostęp do wyciągu narciarskiego, - 50 tyczek slalomowych, - wiertarkę, - klucz do tyczek, - 2 radiotelefony, - elektroniczny pomiar czasu, - komputer, - kamerę, - fladry do grodzenia trasy, - apteczkę pierwszej pomocy, - salę zapewniającą możliwość przeprowadzenia egzaminu teoretycznego. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie dokumentów poświadczających: - ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierającego następujące tematy: ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku; ocena stanu poszkodowanego; kontrola czynności życiowych; postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym; podstawowe czynności podtrzymywania życia; postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek; postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń oraz odmrożeń; postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa. Warunek ten spełniają: lekarze systemu, ratownicy medyczni, pielęgniarki systemu, - oświadczenie od lekarza o braku przeciwwskazań zdrowotnych do nauczania narciarstwa, - ukończone 18 lat, - oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - posiadanie ważnego ubezpieczenia OC instruktora lub wychowawcy, - odbycie 14-dniowej praktyki (min. 70 godzin) w zakresie szkolenia w szkole narciarskiej. Osoba przystępująca do walidacji musi posiadać sprawny sprzęt narciarski (narty, buty i kije), kask narciarski i gogle, ochraniacze slalomowe oraz ubiór narciarski. Osoba przystępująca do walidacji musi posiadać wykształcenie średnie lub średnie branżowe oraz potwierdzoną kwalifikację na poziomie PRK 4 "Nauczanie narciarstwa na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" lub ważną legitymację Instruktora SITN, wydaną nie później niż w ciągu 2 lat kalendarzowych następujących po uzyskaniu przez kwalifikację "Nauczanie narciarstwa na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" statusu włączonej do ZSK. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2022-08-25
- Data wejścia w życie: 2022-08-25
- Data obowiązywania: 2022-08-25
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA