REKLAMA
Monitor Polski - rok 2022 poz. 822
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 6 lipca 2022 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Realizowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Realizowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 6 lipca 2022 r. (M.P. poz. 822)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "REALIZOWANIE JEDNOSTEK LEKCYJNYCH Z NAUKI I DOSKONALENIA JAZDY NA SNOWBOARDZIE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Realizowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny przez 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest zaliczenie efektu uczenia się "Jeździ na snowboardzie na poziomie podstawowym" (z zestawu 4) - po 3 latach, a po kolejnych 3 latach - wszystkich efektów uczenia się z zestawu 4. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 3 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację "Realizowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie" jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania, prowadzenia i monitorowania jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie w oparciu o gotowe plany pracy, w ramach sportu dla wszystkich. Prezentuje podstawowe i średnio zaawansowane umiejętności jazdy na snowboardzie zgodnie z realizowanymi w Polsce programami nauczania. Przygotowuje konspekty zajęć, dobierając ćwiczenia do tematu zajęć i poziomu umiejętności uczestników oraz uwzględniając zmienność warunków atmosferycznych Objaśnia ćwiczenia i naucza jazdy na snowboardzie zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, stosując zasady teorii i metodyki sportu dla wszystkich oraz wykorzystując narzędzia komunikacji i motywacji. W trakcie wykonywania zadań zawodowych realizuje działania edukacyjno-informacyjne oraz promuje aktywność fizyczną poprzez własną postawę. Monitoruje technikę jazdy i sposób wykonywania ćwiczeń przez uczestników. Podejmowane działania wykonuje w odniesieniu do wiedzy dotyczącej ogólnych założeń snowboardu jako dyscypliny sportu. Jest gotowa do kontrolowania własnej pracy zgodnie z wytycznymi nadzorujących. Osoba posiadająca kwalifikację ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych zajęć. |
Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych podstaw snowboardu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje dyscyplinę | - omawia historię snowboardu, - charakteryzuje snowboard jako formę rekreacji i dyscyplinę sportu, - omawia techniki jazdy, - charakteryzuje rodzaje sprzętu, zasady jego doboru, ustawienia i konserwacji, - posługuje się specjalistycznym słownictwem snowboardowym, - omawia zasady przeprowadzania imprez sportowo-rekreacyjnych w snowboardzie. |
Charakteryzuje strukturę dyscypliny | - opisuje aktualną strukturę organizacyjną snowboardu w Polsce, - opisuje obowiązujący system szkolenia i nabywania kwalifikacji ze snowboardu w Polsce. |
Zestaw 2. Opisywanie podstaw planowania i realizacji jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje zasady teorii i metodyki stosowane w planowaniu zajęć ze snowboardu | - omawia metody stosowane w realizacji zajęć (m.in. metody nauczania ruchu, metody prowadzenia zajęć), - charakteryzuje środki stosowane w sporcie dla wszystkich (m.in. ćwiczenia, środki metodyczne, środki dydaktyczne, w tym nowości technologiczne wspierające uczestnictwo w sporcie), - klasyfikuje formy stosowane w nauczaniu i doskonaleniu jazdy na snowboardzie (formy organizacyjne, formy porządkowe), - uzasadnia dobór form, środków i metod nauczania i doskonalenia jazdy na snowboardzie do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań uczestników, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury), - charakteryzuje strukturę zajęć oraz rozróżnia cele i zadania dla ich poszczególnych części, z uwzględnieniem specyfiki uczestników (płci, wieku, możliwości psychofizycznych, poziomu rozwoju motorycznego). |
Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w prowadzeniu zajęć | - omawia zasady bezpieczeństwa zawarte w dekalogu FIS (Fédération Internationale de Ski), - omawia zasady kodeksu instruktora, - omawia zasady zawarte w aktach prawnych dotyczących bezpieczeństwa i ratownictwa w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich, - omawia zasady prawidłowej rozgrzewki przed jazdą na snowboardzie, - wymienia przeciwwskazania do uczestnictwa w zajęciach ze snowboardu, - wymienia najczęściej występujące urazy i zagrożenia specyficzne dla uczestnictwa w zajęciach, - wymienia zasady profilaktyki zdrowotnej i bezpieczeństwa związanego z warunkami atmosferycznymi, - identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia uczestnika zajęć wynikające z niewłaściwego wykorzystania przestrzeni i sprzętu, a także niewłaściwego prowadzenia zajęć (w tym doboru intensywności i trudności ćwiczeń). |
Omawia zagadnienia psychospołeczne dotyczące uczestnictwa w zajęciach | - omawia niezbędne elementy wstępnego wywiadu z uczestnikami zajęć przed ich rozpoczęciem, - omawia korzyści wynikające z uczestnictwa w zajęciach sportowych w kontekście psychospołecznego funkcjonowania człowieka, - omawia wpływ cech indywidualnych (poziom lęku, impulsywność, zapotrzebowanie na stymulację) na wybrane kategorie ćwiczeń. |
Zestaw 3. Planowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przygotowuje ćwiczenia do zadanego tematu | - dobiera ćwiczenia do poziomu umiejętności każdego z uczestników zajęć, - planuje przebieg zajęć, uwzględniając elementy takie jak: treści zajęć, dozowanie ćwiczeń, wykorzystanie miejsca ćwiczeń, ustawienie uczestników zajęć itd., - zapisuje ćwiczenia według schematu: nazwa ćwiczenia, opis pozycji wyjściowej, przebieg ruchu, z zachowaniem konsekwencji w stosowanej terminologii, - uwzględnia w zapisie ćwiczeń zmienność warunków atmosferycznych, - uwzględnia w zapisie ćwiczeń środki dydaktyczne (np. sprzęt) niezbędne do realizacji tematu zajęć. |
Omawia zasady bezpieczeństwa, BHP pracy instruktora snowboardu | - charakteryzuje zakres praw i obowiązków zawodowych i odpowiedzialności zawodowej asystenta instruktora snowboardu, - omawia sposób prowadzenia zajęć zapewniający bezpieczeństwo instruktora, - opisuje zasady postępowania w razie wypadku na stoku. |
Zestaw 4. Organizowanie i prowadzenie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Jeździ na snowboardzie na poziomie podstawowym | - demonstruje jedną technikę ślizgową, - demonstruje jedną technikę ciętą, - demonstruje jedną technikę jazdy tyłem, - demonstruje jedną technikę jazdy skrętem krótkim, - demonstruje jeden element techniki freestylowej. |
Organizuje zajęcia ze snowboardu | - weryfikuje adekwatność miejsca prowadzenia zajęć do celów i umiejętności uczestników, - dobiera środki dydaktyczne niezbędne do przeprowadzenia zajęć, - sprawdza stan techniczny środków dydaktycznych wykorzystywanych do przeprowadzenia zajęć, - sprawdza stan techniczny oraz prawidłowość doboru sprzętu uczestników w zależności od wieku, budowy ciała i umiejętności uczestników, - sprawdza przygotowanie uczestników do zajęć, pyta o samopoczucie, sprawdza ubiór, - przedstawia uczestnikom temat zajęć, - ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność i słyszalność prezentowanych ćwiczeń, - egzekwuje prawidłowe ustawienie uczestników podczas zajęć. |
Prowadzi zajęcia ze snowboardu, stosując zasady teorii i metodyki | - omawia sposoby poruszania się na stoku i techniki jazdy, - demonstruje sposoby poruszania się na stoku i techniki jazdy, - demonstruje wykonanie ćwiczeń, - stosuje terminologię zgodną z realizowanymi w Polsce programami nauczania snowboardu, - przestrzega wykonania ćwiczeń zgodnie z zasadami symetryzacji nauczania. |
Nadzoruje przebieg zajęć z uczestnikami | - omawia metody kontroli i oceny efektów przeprowadzanych zajęć, - monitoruje technikę jazdy i sposób wykonywania ćwiczeń, - przekazuje informację zwrotną dotyczącą techniki jazdy i sposobu wykonywania ćwiczeń, - koryguje technikę jazdy i sposób wykonywania ćwiczeń, - w razie potrzeby reaguje, zmieniając stopień trudności lub zmieniając ćwiczenie, - nadzoruje bezpieczne korzystanie ze sprzętu w czasie zajęć, - przeciwdziała występowaniu sytuacji niebezpiecznych. |
Wykorzystuje narzędzia komunikacji i motywacji | - omawia zasady komunikacji dydaktycznej, - wita i żegna uczestników zajęć, - nawiązuje bezpośredni kontakt wzrokowy z uczestnikami, - informuje o postępach w wykonywaniu ćwiczeń - mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały, zmiany intonacji głosu oraz podkreśla korzyści wynikające z ćwiczeń, - podsumowuje zajęcia, podkreśla zrealizowane cele oraz zachęca do udziału w kolejnych zajęciach. |
Kontroluje własną pracę zgodnie z wytycznymi nadzorujących | - analizuje sposób prowadzenia zajęć przez siebie, - wskazuje sposoby korygowania prowadzenia zajęć na podstawie informacji zwrotnej od nadzorujących. |
Zestaw 5. Promowanie zdrowego stylu życia poprzez aktywność fizyczną | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Realizuje działania edukacyjno-informacyjne w trakcie zajęć | - wymienia wydarzenia związane z aktywnością fizyczną w zimie, - zachęca uczestników do prozdrowotnego spędzania czasu wolnego również poza zajęciami. |
Promuje aktywność fizyczną poprzez własną postawę | - prezentuje odpowiedni poziom przygotowania motorycznego umożliwiający demonstrację wzorcowej techniki ćwiczeń w toku zajęć, - prezentuje profesjonalny wizerunek (np. na zajęcia zakłada odpowiedni strój, używa odpowiednio przygotowanego sprzętu, przestrzega zasad higieny i kultury osobistej), - dba o komfort uczestnika w czasie zajęć oraz jego pozytywne nastawienie do wysiłku fizycznego. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji dopuszczalne są wyłącznie następujące metody weryfikacji: - obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych, w warunkach zimowych), - test teoretyczny, - metoda dowodów i deklaracji. 1.2. Zasoby kadrowe Walidacja prowadzona jest przed komisją walidacyjną. Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Przewodniczący komisji łącznie spełnia następujące warunki: - jest doktorem nauk o kulturze fizycznej, - posiada dyplom trenera II klasy w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub posiada tytuł instruktora wykładowcy snowboardu, - posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI (Internationaler Verband der Schneesportinstruktoren) w snowboardzie, - posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce, - jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w snowboardzie. Każdy z pozostałych członków komisji musi łącznie spełnić następujące warunki: - posiada dyplom magistra, - posiada co najmniej stopień instruktora w snowboardzie, - posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI w snowboardzie, - posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Weryfikacja składa się z 3 części: Część 1. Teoretyczna - test teoretyczny. Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji. Część 2. Praktyczna - obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych, w warunkach zimowych). Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji. W trakcie części 2. walidacji weryfikowana jest umiejętność "Jeździ na snowboardzie na poziomie podstawowym" będąca częścią zestawu efektów uczenia się nr 4. W trakcie weryfikacji ww. umiejętności osoba przystępująca do walidacji musi zaprezentować co najmniej jedną z wymienionych w kryteriach weryfikacji technik oraz jeden z elementów techniki freestylowej II stopnia systematyki, zgodnie z opisami zawartymi w obowiązującym programie Stowarzyszenia Instruktorów i Trenerów Snowboardu (SITS). Część 3. Praktyczna - obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych, w warunkach zimowych). W trakcie części 3. walidacji weryfikowane są wszystkie efekty uczenia się w zestawach 4 i 5 (prowadzenie jednostek dydaktycznych do II stopnia systematyki, zgodnie z opisami zawartymi w obowiązującym programie SITS). Warunkiem dopuszczenia osoby przystępującej do walidacji do 2. części weryfikacji jest zaliczenie części 1. Warunkiem dopuszczenia osoby przystępującej do walidacji do 3. części weryfikacji jest zaliczenie części 2. Instytucja certyfikująca musi zapewnić odpowiednie warunki do przeprowadzenia 1. części weryfikacji. Organizacja sali musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę. Do przeprowadzenia 2. części weryfikacji niezbędne są: - zorganizowany teren narciarski (przygotowany i zabezpieczony zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich), tj. stok narciarski o wymiarach: długość minimum 800 m, szerokość minimum 40 m; fragment minimum 300 m o nachyleniu 15-20° oraz fragment minimum 300 m o nachyleniu ok. 35-40°, - wyciąg narciarski, - box o wymiarach: szerokość minimum 20 cm, długość minimum 400 cm, - skocznia o wymiarach: wysokość progu minimum 1 m, długość części płaskiej minimum 4 m. Do przeprowadzenia 3. części weryfikacji niezbędne są: - pólko ćwiczebne (przygotowane i zabezpieczone zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich) o wymiarach: długość minimum 200 m, szerokość minimum 30 m, o nachyleniu 15-20°, - wyciąg narciarski. Instytucja certyfikująca jest zobowiązana do zapewnienia zabezpieczenia GOPR/TOPR. Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących przebiegu walidacji, w szczególności decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku walidacji instytucja prowadząca walidację jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Zbiór dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia analizy dowodów osoby przystępujące do walidacji muszą przekazać do instytucji przeprowadzającej walidację w terminie określonym przez tę instytucję. 2.1. Metody Dopuszczalne metody na tych etapach: metoda dowodów i deklaracji oraz rozmowa z doradcą. Do weryfikacji efektów uczenia się w 1. części dopuszcza się następujące dowody: - zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu teoretycznego na kursie asystenta instruktora organizowanego przez SITS, - zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu teoretycznego na kursie instruktora SITS organizowanego przez SITS do 31.05.2018 r., - legitymację instruktora snowboardu wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego po ukończeniu specjalizacji instruktorskiej ze snowboardu, - inne certyfikaty z zakresu snowboardu wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą). Do weryfikacji efektów uczenia się w 2. części dopuszcza się następujące dowody: - legitymację III stopnia umiejętności wydaną przez SITS, - inne certyfikaty z zakresu snowboardu wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą). 2.2. Zasoby kadrowe Doradca walidacyjny: - stosuje metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji, - zna zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się, - przestrzega wysokich standardów etyki zawodowej, - zna wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego, - zna metody i narzędzia stosowane w celu zweryfikowania wymaganych efektów uczenia się dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która: - przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - przedstawi orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania snowboardu. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2022-08-24
- Data wejścia w życie: 2022-08-24
- Data obowiązywania: 2022-08-24
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA