REKLAMA
Monitor Polski - rok 2022 poz. 198
POROZUMIENIE
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) dotyczące działalności Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii Polskiej Akademii Nauk (ERCE PAN) w Łodzi, w Polsce, pod auspicjami UNESCO (kategoria 2),
podpisane w Warszawie dnia 7 lipca 2021 r.
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej (zwany dalej "Rządem");
oraz
Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (zwana dalej "UNESCO")
Zwane dalej "Stronami",
Zważywszy, że Konferencja Generalna UNESCO zdecydowała na swojej 33. sesji w 2005 roku, że w Rzeczypospolitej Polskiej utworzone zostanie pod auspicjami UNESCO Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii (33 C/30);
Pamiętając, że Porozumienie pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a UNESCO dotyczące utworzenia Centrum (Kategoria 2) pod auspicjami UNESCO podpisane zostało 8 marca 2006 roku;
Uznając fakt, że od czasu jego utworzenia w 2006 roku, Centrum odgrywało aktywną i ważną rolę w obszarze Ekohydrologii, we współpracy z UNESCO, oraz że przyczyniło się do osiągania celów UNESCO;
Mając na uwadze decyzję 210 EX/21.V Rady Wykonawczej UNESCO, dotyczącą wznowienia funkcjonowania Centrum;
Pragnąc zdefiniować warunki regulujące ramy współpracy z UNESCO, przyznawane rzeczonemu Centrum w niniejszym Porozumieniu,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Artykuł 1
Definicje
W niniejszym Porozumieniu:
(a) "Centrum" oznacza Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii Polskiej Akademii Nauk (ERCE PAN) utworzone w 2006 roku przy Polskiej Akademii Nauk w Łodzi, jako Centrum Kategorii 2, pod auspicjami UNESCO;
(b) "IHP" oznacza Międzyrządowy Program Hydrologiczny UNESCO.
Artykuł 2
Działalność Centrum
Rząd zgadza się podejmować w trakcie roku 2021 wszelkie środki, jakie mogą być wymagane do kontynuowania działalności Centrum, zgodnie z postanowieniami niniejszego Porozumienia i obowiązującego prawodawstwa polskiego.
Artykuł 3
Cel Porozumienia
Celem niniejszego Porozumienia jest określenie warunków regulujących współpracę między Rządem a UNESCO, jak również praw i obowiązków Stron wynikających z tej współpracy.
Artykuł 4
Status prawny
1. Centrum jest niezależne od UNESCO.
2. Rząd zapewnia, że Centrum będzie posiadać, na terytorium jego Państwa, autonomię funkcjonalną niezbędną do prowadzenia swojej działalności, jak również zdolność prawną do:
(a) zawierania umów;
(b) wszczynania postępowań prawnych;
(c) nabywania i zbywania ruchomości i nieruchomości.
Artykuł 5
Akt założycielski
Akt założycielski Centrum musi zawierać postanowienia opisujące dokładnie:
(a) status prawny nadany Centrum w ramach krajowego systemu prawnego oraz zdolność prawną Centrum niezbędną do wykonywania jego funkcji, otrzymywania funduszy, uzyskiwania płatności za świadczone usługi oraz nabywania wszelkich środków niezbędnych do jego funkcjonowania;
(b) strukturę zarządzania Centrum, pozwalającą UNESCO na posiadanie przedstawicielstwa w jego organie zarządzającym.
Artykuł 6
Funkcje i cele
1. Centrum ma następujące cele:
(a) rozwijanie Ekohydrologii poprzez prowadzenie badań naukowych, publikacje, współpracę międzynarodową w kontekście Agendy Narodów Zjednoczonych na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i związanych z nią celów zrównoważonego rozwoju (SDGs, w szczególności celu 6 dotyczącego wody i warunków sanitarnych);
(b) rozwijanie współpracy międzynarodowej i kontaktów międzynarodowych oraz zapewnianie platformy dla wymiany informacji naukowych dotyczących Ekohydrologii, Rozwiązań Opartych na Naturze (NBS) i Zintegrowanego Zarządzania Działami Wodnymi (IWM) między instytucjami na całym świecie w ramach Międzyrządowego Programu Hydrologicznego (IHP) UNESCO;
(c) prowadzenie działalności doradczej, udzielanie informacji technicznych oraz prowadzenie szkoleń jako podstawy dla rozwijania i wdrażania nowych zintegrowanych metod rekultywacji i zarządzania zasobami wodnymi;
(d) rozwijanie sieci centrów demonstracyjnych wdrażających koncepcję Ekohydrologii w celu poprawy jakości zasobów wodnych, budowania pozytywnej reakcji społeczno-gospodarczej oraz zapewniania odpowiednich funkcji ekosystemu;
(e) promowanie zaawansowanych badań naukowych dotyczących Ekohydrologii i Rozwiązań Opartych na Naturze, systemów monitoringu i modelowania, a także przekazywania wiedzy i jej wykorzystywania w celu zapewnienia dobrego stanu ekologicznego wód oraz wdrażania ramowej dyrektywy wodnej Parlamentu Europejskiego i Rady (2000/60/EC), jak również innych przepisów unijnych dotyczących środowiska;
(f) promowanie zwiększania świadomości społecznej w zakresie zastosowania Ekohydrologii w zintegrowanym zarządzaniu zasobami wodnymi, z uwzględnieniem: ogółu społeczeństwa, organizacji pozarządowych oraz instytucji rządowych na poziomie krajowym i regionalnym;
(g) rozwijanie potencjału i zaplecza dla działalności szkoleniowej i edukacyjnej oraz rozpowszechniania i popularyzacji osiągnięć naukowych.
2. Centrum pełni następujące funkcje:
(a) prowadzenie eksperymentalnych i teoretycznych badań naukowych;
(b) działalność edukacyjna i prowadzenie szkoleń;
(c) uczestnictwo w sieci UNESCO-IHP w roli punktu skupiającego działania w zakresie Ekohydrologii w regionie, a także wspieranie międzynarodowych działań IHP;
(d) tworzenie i wzmacnianie na poziomie międzynarodowym sieci instytucjonalnych i informacyjnych służących do wymiany informacji naukowych i technicznych oraz polityk;
(e) współpraca z agencjami rządowymi, organizacjami pozarządowymi, instytucjami, podmiotami zainteresowanymi oraz decydentami w celu wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce;
(f) rozpowszechnianie wiedzy ekohydrologicznej poprzez publikacje, spotkania naukowe, seminaria, warsztaty i konferencje naukowe;
(g) promowanie edukacji ekologicznej i zwiększanie świadomości publicznej na temat powiązań między systemami wodnymi, bioróżnorodnością a zrównoważonym rozwojem.
3. Centrum dąży do osiągnięcia powyższych celów i wykonywania powyższych funkcji w ścisłej współpracy z UNESCO-IHP.
Artykuł 7
Zarząd
1. Centrum jest prowadzone i nadzorowane przez Zarząd, odnawiany co 3 lata i składający się z:
(a) przedstawiciela Prezesa Polskiej Akademii Nauk, który pełni funkcję Przewodniczącego Zarządu z urzędu;
(b) przedstawiciela Dyrektora Generalnego UNESCO;
(c) przedstawiciela Rządu Rzeczypospolitej Polskiej;
(d) przedstawiciela Kanclerza Uniwersytetu Łódzkiego;
(e) przedstawicieli państw członkowskich, które przesłały Centrum zawiadomienie o członkostwie, zgodnie z postanowieniami artykułu 10 ustęp 2, i wyraziły zainteresowanie posiadaniem reprezentacji w Zarządzie.
2. Zarząd:
(a) zatwierdza długoterminowe i średnioterminowe programy Centrum;
(b) zatwierdza roczny plan prac Centrum, w tym tabelę personelu;
(c) bada roczne sprawozdania przedkładane przez Dyrektora Centrum, w tym dwuletnie sprawozdania z samooceny dotyczącej wkładu Centrum w osiąganie celów programu UNESCO;
(d) analizuje okresowe sprawozdania z niezależnego badania sprawozdań finansowych Centrum i monitoruje zapewnienie ewidencji księgowej niezbędnej do sporządzenia sprawozdań finansowych;
(e) przyjmuje zasady i regulaminy oraz określa procedury zarządzania finansami, administracją i personelem obowiązujące w Centrum, zgodnie z ustawodawstwem krajowym;
(f) podejmuje decyzje dotyczące uczestnictwa regionalnych organizacji międzyrządowych oraz organizacji międzynarodowych w pracach Centrum.
3. Zarząd zbiera się na posiedzeniach zwyczajnych w regularnych odstępach czasu, co najmniej raz na rok kalendarzowy; Zarząd zbiera się na posiedzeniu nadzwyczajnym, jeżeli zostanie ono zwołane przez Przewodniczącego, z jego/jej własnej inicjatywy lub na wniosek Dyrektora Generalnego UNESCO bądź większości członków Zarządu.
4. Zarząd przyjmuje swój regulamin wewnętrzny i postępuje zgodnie z jego postanowieniami.
Artykuł 8
Wkład UNESCO
1. UNESCO może udzielać pomocy według potrzeb, w formie pomocy technicznej dla działań programowych Centrum, zgodnie z celami strategicznymi UNESCO, poprzez:
(a) zapewnianie pomocy swoich ekspertów w obszarach specjalności Centrum;
(b) angażowanie się w tymczasowe wymiany personelu, w stosownych sytuacjach, przy czym tacy pracownicy pozostają opłacani przez organizacje ich wysyłające;
(c) tymczasowe oddelegowanie członków swojego personelu, zgodnie z decyzją Dyrektora Generalnego, w drodze wyjątku, jeżeli jest to uzasadnione realizacją wspólnego działania/projektu w ramach obszaru priorytetowego programu strategicznego.
2. We wszystkich przypadkach wymienionych powyżej, tego rodzaju pomoc udzielana jest jedynie w ramach postanowień programu i budżetu UNESCO, a UNESCO dostarcza państwom członkowskim ewidencję rachunkową dotyczącą wykorzystania personelu UNESCO i powiązanych kosztów.
Artykuł 9
Wkład Rządu
1. Rząd dostarcza zgodnie z obowiązującym prawodawstwem polskim wszelkie zasoby, zarówno finansowe, jak i rzeczowe, wymagane do zarządzania Centrum i jego właściwego funkcjonowania.
2. Rząd zobowiązuje się:
(a) udostępnić Centrum teren odpowiedni dla jego działalności,
(b) udostępnić Centrum personel administracyjny niezbędny do pełnienia przez Centrum jego funkcji.
Artykuł 10
Uczestnictwo
1. Centrum zachęca do uczestniczenia w jego działalności państwa członkowskie oraz członków stowarzyszonych UNESCO, którzy chcą współpracować z Centrum kierowani wspólnym interesem w realizowaniu celów Centrum.
2. Państwa członkowskie oraz członkowie stowarzyszeni UNESCO chcący uczestniczyć w działalności Centrum, zgodnie z postanowieniami niniejszego Porozumienia, przesyłają Centrum zawiadomienie w tej sprawie. Dyrektor Centrum informuje Strony niniejszego Porozumienia oraz pozostałe państwa członkowskie o otrzymaniu tego rodzaju zawiadomienia.
Artykuł 11
Odpowiedzialność
Jako że Centrum jest prawnie odrębne od UNESCO, UNESCO nie ponosi odpowiedzialności prawnej za żadne działania ani zaniechania Centrum ani nie podlega żadnym postępowaniom prawnym, ani nie ponosi żadnej odpowiedzialności, czy to finansowej czy innej, z wyjątkiem postanowień wyraźnie określonych w niniejszym Porozumieniu.
Artykuł 12
Ocena
1. UNESCO może, w dowolnym momencie, przeprowadzić ocenę działalności Centrum w celu upewnienia się:
(a) czy Centrum wnosi znaczący wkład w realizację celów i oczekiwanych rezultatów programu strategicznego UNESCO, dostosowanych do czteroletniego okresu programowego dokumentu C/5 (Program i budżet), z uwzględnieniem dwóch globalnych priorytetów UNESCO oraz powiązanych priorytetów i tematów sektorowych bądź programowych;
(b) czy działania rzeczywiście podejmowane przez Centrum są zgodne z tymi określonymi w niniejszym Porozumieniu.
2. UNESCO przeprowadza, w celu przeglądu niniejszego Porozumienia, ocenę wkładu Centrum w realizację celów programu strategicznego UNESCO, finansowaną przez Rząd lub Centrum i obejmującą wszystkie koszty związane z misją oceniającą oraz przygotowaniem raportu oceniającego.
3. UNESCO zobowiązuje się przedkładać Rządowi, w najwcześniejszym możliwym terminie, sprawozdania na temat wszelkich przeprowadzonych ocen.
4. Po dokonaniu oceny, każda ze Stron może zażądać zmiany treści Porozumienia lub wypowiedzieć Porozumienie, zgodnie z postanowieniami artykułów 16 i 17.
Artykuł 13
Użytkowanie nazwy i logo UNESCO
1. Centrum może odnosić się do swojego powiązania z UNESCO, W związku z powyższym, Centrum może używać po swoim tytule słów "pod auspicjami UNESCO".
2. Centrum jest upoważnione do używania logo UNESCO lub jego wersji na listach i dokumentach z nagłówkiem, w tym na dokumentach elektronicznych i na stronach internetowych, zgodnie z warunkami ustanowionymi przez organy zarządzające UNESCO.
Artykuł 14
Wejście w życie
Niniejsze Porozumienie wchodzi w życie po jego podpisaniu przez Strony, po tym, jak wzajemnie poinformują się one na piśmie, że dopełniono wszelkich formalności wymaganych do tego celu przez prawo krajowe Rzeczypospolitej Polskiej oraz przez regulacje wewnętrzne UNESCO. Data otrzymania ostatniego zawiadomienia uznawana jest za datę wejścia w życie niniejszego Porozumienia.
Artykuł 15
Okres obowiązywania
Niniejsze Porozumienie zawarte jest na okres sześciu (6) lat od daty jego wejścia w życie. Porozumienie zostanie odnowione za wspólnym porozumieniem Stron po przekazaniu przez Radę Wykonawczą komentarzy opartych na wynikach oceny w sprawie odnowienia dostarczonej przez Dyrektora Generalnego.
Artykuł 16
Wypowiedzenie
1. Każda ze Stron uprawniona jest do jednostronnego wypowiedzenia niniejszego Porozumienia.
2. Wypowiedzenie staje się skuteczne w terminie trzydziestu (30) dni po otrzymaniu zawiadomienia przesłanego przez jedną ze Stron drugiej Stronie.
Artykuł 17
Zmiany
Niniejsze Porozumienie może zostać zmienione za pisemnym porozumieniem między Rządem a UNESCO.
Artykuł 18
Rozstrzyganie sporów
1. Wszelkie spory między Rządem a UNESCO dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszego Porozumienia, jeżeli nie zostaną rozwiązane na drodze negocjacji lub z wykorzystaniem innej odpowiedniej metody, na którą zgodzą się Strony, będą przedkładane do ostatecznego rozstrzygnięcia trybunałowi arbitrażowemu składającemu się z 3 członków, z których jeden zostanie mianowany przez przedstawiciela Rządu, jeden przez Dyrektora Generalnego UNESCO, a jeden, pełniący funkcję przewodniczącego trybunału, mianowany zostanie przez dwóch pozostałych członków. Jeżeli dwaj arbitrzy nie mogą osiągnąć porozumienia w sprawie wyboru trzeciego arbitra, zostaje on mianowany przez prezesa Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości.
2. Decyzja Trybunału jest ostateczna.
NA DOWÓD CZEGO niżej podpisani zawarli niniejsze Porozumienie,
SPORZĄDZONO w Warszawiednia 7 lipca 2021 r., w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i angielskim, przy czym obydwa teksty są jednakowo autentyczne.
- Data ogłoszenia: 2022-02-11
- Data wejścia w życie: 2021-12-20
- Data obowiązywania: 2021-12-20
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA