REKLAMA
Monitor Polski - rok 2021 poz. 564
OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 4 czerwca 2021 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
|
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 4 czerwca 2021 r. (poz. 564)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PROJEKTOWANIE PROCESÓW DYDAKTYCZNYCH W KSZTAŁCENIU ZDALNYM OSÓB DOROSŁYCH” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej |
Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej |
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej |
Ważny bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej |
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej |
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację „Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych” posługuje się wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do tworzenia kursów online na podstawie materiałów dostarczonych przez eksperta merytorycznego. Przy projektowaniu kursu pracuje samodzielnie i ponosi odpowiedzialność za jego konstrukcję, wybierając środowisko technologiczne najlepiej pasujące do wymogów kursu. W zakresie zawartości kursu współpracuje z ekspertem merytorycznym/ekspertami merytorycznymi i pozostałymi członkami zespołu. Na podstawie informacji o potrzebach adresatów kursu i jego celach projektuje funkcjonalności i rozwiązania techniczne oraz przygotowuje makietę kursu dla deweloperów. W swojej pracy posługuje się zasadami andragogiki i metodyki nauczania zdalnego. Stosuje niestandardowe rozwiązania, korzystając z różnych dziedzin wiedzy i najnowszych trendów edukacyjnych i technologicznych. |
Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą dotyczącą metod i kluczowych aspektów kształcenia zdalnego | ||
Poszczególne efekty uczenia się |
| Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje założenia kształcenia zdalnego | – omawia specyfikę uczenia się osób dorosłych (procesy poznawcze, motywacja, rola uczenia się w cyklu życia); – omawia specyfikę nauczania i uczenia się zdalnego; – omawia korzyści i ograniczenia płynące z nauczania zdalnego; – omawia zasady dydaktyczne niezbędne przy projektowaniu kursów, np. zasadę aktywnego udziału w procesach uczenia się i nauczania, zasadę systematyczności i wewnętrznej regulacji uczenia się, zasadę trwałości zdobytych wiadomości; – omawia sposoby organizacji procesu dydaktycznego w nauczaniu zdalnym (kurs samokształceniowy, kurs z instruktorem); – omawia różnorodne środki nauczania zdalnego, np. webinaria, film, forum, ćwiczenia interaktywne, screencast, ankietę; – omawia aktualne tendencje w nauczaniu zdalnym, np. mikronauczanie, personalizację, atomizację, fabularyzację wiedzy; – omawia narzędzia platformy do nauczania zdalnego służące realizacji dydaktyki zdalnej; – omawia zasady i sposoby wykorzystania pracy zespołowej (projektów grupowych) w kształceniu zdalnym. | |
Posługuje się wiedzą dotyczącą społecznego kontekstu kształcenia zdalnego | – omawia procesy zachodzące w grupach pracujących zdalnie, w tym m.in. konsekwencje anonimowości, komunikacji synchronicznej i asynchronicznej; – omawia sposoby wykorzystania procesów zachodzących w grupach i zespołach do zwiększenia efektywności nauczania; – omawia znaczenie formalnych i nieformalnych zasad obowiązujących podczas nauczania zdalnego; – przedstawia przykładowe zapisy, które powinny być zawarte w kontrakcie z uczestnikiem kursu; – omawia strategie zapobiegania nieetycznym i niekulturalnym zachowaniom podczas kursu; – przedstawia strategie reagowania na łamanie tych zasad. | |
Posługuje się wiedzą dotyczącą praw własności intelektualnej | – omawia szeroko rozumiane prawa własności intelektualnej w kontekście nauczania zdalnego; – wskazuje na przyczyny naruszania praw własności intelektualnej w Internecie; – omawia zagrożenia i sposoby zapobiegania zagrożeniom związanym z wykorzystaniem wizerunku; – omawia strategie wykorzystywane w celu przestrzegania szeroko rozumianych praw własności intelektualnej przy tworzeniu zasobów do kursów; – omawia różne wolne licencje; – wymienia źródła zagregowanych zasobów online udostępniane na wolnych licencjach; – omawia narzędzia służące weryfikacji materiałów, w tym treści, zamieszczonych w zasobach kursu pod kątem wystąpienia plagiatu. |
Zestaw 2. Projektowanie zajęć i szkoleń online | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Współtworzy założenia dydaktyczne kursu online | – analizuje potrzeby odbiorcy kursu, biorąc pod uwagę m.in. jego wcześniejsze doświadczenia, motywację, potrzeby edukacyjne i cele kursu; – wspiera eksperta merytorycznego w identyfikacji celów szkoleniowych i funkcjonalności kursu; – precyzuje główne założenia kursu w porozumieniu z ekspertem merytorycznym, w tym m.in. program kursu, wykorzystywane technologie, działania merytoryczne; – omawia z ekspertem merytorycznym zasady przygotowania materiałów dla dewelopera kursu; – planuje proces ewaluacji kursu w porozumieniu z ekspertem merytorycznym; – wykorzystuje do weryfikacji treści kursu metody uczenia opartego na dowodach. |
Przygotowuje scenariusz kursu na podstawie sylabusa kursu oraz materiałów przekazanych przez eksperta merytorycznego | – wybiera odpowiednie elementy kursu, uwzględniając cele kursu oraz specyfikę wiedzy i umiejętności, które mają być pozyskane w procesie kursu; – określa kształt kursu, w tym wykorzystanie multimediów i elementów interaktywnych, elementów tekstowych, ewentualnie elementów komunikacji i pracy w grupie; – w porozumieniu z ekspertem merytorycznym opisuje jednostki szkoleniowe, takie jak moduły lub lekcje; – konstruuje układ powiązań pomiędzy poszczególnymi treściami; – przyporządkowuje materiał szkoleniowy do jednostek szkoleniowych w porozumieniu z ekspertem merytorycznym; – dzieli materiał szkoleniowy na mniejsze części w obrębie wybranych jednostek szkoleniowych, takich jak moduły lub lekcje; – uwzględnia w scenariuszu kursu zadania i ćwiczenia mające na celu utrwalenie opanowanych wcześniej treści; – uwzględnia w scenariuszu kursu użycie narzędzi do pracy grupowej (projekty zespołowe); – ustala wygląd i treść poszczególnych elementów kursu na podstawie materiałów przekazanych przez eksperta merytorycznego; – ustala, w porozumieniu z ekspertem merytorycznym, sposoby weryfikacji zakładanych efektów uczenia się. |
Przygotowuje wizualizację kursu dla dewelopera | – dobiera elementy graficzne do założeń kursu i jego celów dydaktycznych; – tworzy opis wizualizacji zajęć online na podstawie przygotowanego przez siebie scenariusza; – określa założenia stylu graficznego używanego do przygotowania kursu, m.in. spójność graficznej identyfikacji poszczególnych elementów kursu. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację | |
1. Etap weryfikacji 1.1. Zestawy efektów uczenia się są sprawdzane wyłącznie za pomocą następujących metod: swobodny wywiad – rozmowa z komisją walidacyjną (zestaw 1 i 2) oraz obserwacja w warunkach symulowanych (symulacja) lub analiza dowodów i deklaracji (zestaw 2). 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z co najmniej 3 członków. Każdy z członków komisji walidacyjnej musi posiadać dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich oraz spełniać jedno z następujących kryteriów: – udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w pracy w zakresie wykorzystywania narzędzi online w kształceniu zdalnym osób dorosłych (np. samodzielne projektowanie kursów z wykorzystaniem narzędzi online) w ciągu ostatnich 5 lat lub – udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w zakresie kierowania zespołem zajmującym się kształceniem zdalnym osób dorosłych w ciągu ostatnich 5 lat. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne Instytucja certyfikująca musi zapewnić komputer z aktualnym oprogramowaniem oraz z dostępem do Internetu i narzędzi online, np. Moodle, Microsoft Teams, Google Class-room. W zakresie wykorzystania metody obserwacji w warunkach symulowanych (walidacja efektu uczenia się „Współtworzy założenia dydaktyczne kursu online” w zestawie 2) jeden z członków komisji walidacyjnej pełni rolę eksperta merytorycznego. Walidacja może być w całości lub w części prowadzona zdalnie (online) pod warunkiem stosowania przez instytucję certyfikującą narzędzi online zapewniających wiarygodne sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie kwalifikacji rynkowej osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się. Narzędzia i metody stosowane w walidacji zdalnej powinny umożliwiać w szczególności identyfikację osoby przystępującej do walidacji, samodzielność pracy tej osoby i zabezpieczenie przebiegu walidacji przed ingerencją osób trzecich. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań w odniesieniu do tych etapów. | |
7. Warunki, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji | |
Kwalifikacja pełna z 6 poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji lub ukończone studia pierwszego stopnia | |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji | |
Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat |
- Data ogłoszenia: 2021-06-21
- Data wejścia w życie: 2021-06-21
- Data obowiązywania: 2021-06-21
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA