REKLAMA
Monitor Polski - rok 2021 poz. 474
OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 11 maja 2021 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Nauczanie z wykorzystaniem narzędzi do nauczania zdalnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Nauczanie z wykorzystaniem narzędzi do nauczania zdalnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
|
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 11 maja 2021 r. (poz. 474)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "NAUCZANIE Z WYKORZYSTANIEM NARZĘDZI DO NAUCZANIA ZDALNEGO" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Nauczanie z wykorzystaniem narzędzi do nauczania zdalnego |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Ważny bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację wykorzystuje wiedzę na temat specyfiki nauczania zdalnego do samodzielnego planowania i realizacji kursów spełniających założone cele dydaktyczne - zarówno na poziomie właściwego zaplanowania kursu, efektywnego wykorzystania dostępnych na platformie do nauczania zdalnego składowych i narzędzi do tworzenia kursów, jak i prawidłowego zarządzania kursem. Osoba ta komunikuje się z uczestnikami kursu, motywuje ich do aktywności i sprawdza poziom opanowania poszczególnych treści. | |
| |
Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą dotyczącą nauczania zdalnego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje nauczanie zdalne | - omawia specyfikę nauczania zdalnego; - wskazuje różnice pomiędzy zajęciami zdalnymi a zajęciami w klasie face-to-face; - omawia korzyści i ograniczenia płynące z prowadzenia nauczania zdalnego; - omawia trudności towarzyszące pracy zdalnej oraz sposoby radzenia sobie z nimi; - omawia różnorodne środki prowadzenia nauczania zdalnego, np. webinaria, wideo, forum, ćwiczenia interaktywne, screencast, ankieta itd.; - omawia aktualne tendencje w nauczaniu zdalnym, np. microlearning, personalizacja, atomizacja oraz fabularyzacja wiedzy; - omawia narzędzia platform do nauczania zdalnego; - omawia kwestię praw autorskich w kontekście wykorzystania zasobów elektronicznych, w tym zasobów dostępnych w oparciu o tzw. wolne licencje, (tj. licencje zezwalające na nieograniczone, nieodpłatne i niewyłączne korzystanie z dzieła w oryginale i w opracowaniu), np. licencje Creative Commons; - omawia społeczny kontekst sieci Internet, w tym procesy zachodzące w grupach pracujących zdalnie, konsekwencje anonimowości, procesy komunikacji synchronicznej i asynchronicznej. |
Planuje realizację celów dydaktycznych przy pomocy narzędzi do nauczania zdalnego | - charakteryzuje co najmniej dwa cele dydaktyczne z poniższej listy: uaktywnienie wcześniejszej wiedzy, pobudzenie uwagi, dostarczenie informacji zwrotnej, wprowadzenie nowego materiału, przetwarzanie informacji na poziomie głębokim, stworzenie warunków do zapamiętania; - charakteryzuje założenia kursu (wynikające np. z podstawy programowej lub programu kształcenia) i wskazuje, w jaki sposób zostaną one zrealizowane przy użyciu narzędzi do nauczania zdalnego; - opisuje sposób realizacji wybranych celów dydaktycznych na platformie do nauczania zdalnego, w tym dostosowanie narzędzi platformy do danego celu; - omawia narzędzia platformy do nauczania zdalnego służące do prezentacji wiedzy i rozwoju umiejętności; - omawia narzędzia platformy do nauczania zdalnego służące do sprawdzania wiedzy i oceniania umiejętności. |
Charakteryzuje sposoby aktywizacji uczestników kursu | - omawia metody pracy indywidualnej i zespołowej w kontekście nauczania zdalnego; - omawia wykorzystanie narzędzi pracy indywidualnej i zespołowej do aktywizacji uczestników kursu (np. dyskusja na forum, metoda projektu); - omawia metody budowania poczucia przynależności do grupy na przykładzie osób uczestniczących w kursie. |
| |
Zestaw 2. Planowanie i realizacja pracy indywidualnej uczestnika kursu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Realizuje cele dydaktyczne z wykorzystaniem narzędzi do pracy indywidualnej uczestnika kursu | - omawia możliwość wykorzystania narzędzi platformy do nauczania zdalnego do pracy indywidualnej uczestnika kursu, np.: interaktywne ćwiczenia, słownik, zasoby wideo, zasoby audio, odwołania do treści znajdujących się poza platformą; - dobiera narzędzia pracy indywidualnej do poszczególnych celów dydaktycznych, np. zaktywizowanie uczestników kursu, zaangażowanie ich uwagi, prezentacja nowych treści, powtórka materiału, dostarczenie informacji zwrotnej, przetwarzanie informacji na poziomie głębokim; - zamieszcza w składowych kursu materiały pomocnicze, np. spis literatury przedmiotu, infografiki, materiały wideo; - wykorzystuje narzędzia platformy do nauczania zdalnego przeznaczone do pracy własnej uczestnika kursu, planuje sposób przekazania informacji zwrotnej o postępach danego uczestnika kursu. |
Ocenia wiedzę oraz umiejętności uczestników kursu, wykorzystując narzędzia platformy do nauczania zdalnego | - dobiera narzędzia do sprawdzania wiedzy i umiejętności uczestników kursu; bierze pod uwagę m.in: rodzaj sprawdzanej wiedzy i umiejętności, charakterystykę uczestników kursu, cele kursu; - wykorzystuje narzędzia platformy do nauczania zdalnego do walidacji wiedzy uczestników kursu. |
Zarządza kursem | - wstawia składowe kursu i definiuje ich ustawienia; - definiuje i ustawia punktację poszczególnych narzędzi kursu; - ustawia klucz dostępu i czas dostępu do kursu; - ustawia czas dostępu do poszczególnych tematów oraz poszczególnych narzędzi i składowych kursu; - określa i ustawia liczbę podejść uczestnika kursu oraz limit czasowy dostępu do narzędzi platformy do nauczania zdalnego dla danego uczestnika kursu. |
| |
Zestaw 3. Planowanie i realizacja pracy zespołowej i komunikacji w ramach kursu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Organizuje oraz wdraża komunikację na platformie do nauczania zdalnego | - komunikuje uczestnikom kursu cel, strukturę i warunki zaliczenia kursu; - ustala warunki i zasady komunikacji (np. z zastosowaniem kontraktu z uczestnikiem kursu); - przedstawia uczestnikom kursu kryteria oceny poszczególnych aktywności w ramach kursu; - przedstawia uczestnikom kursu datę rozpoczęcia i zakończenia kursu oraz harmonogram kursu; - omawia sposoby zapobiegania oraz rozwiązywania problemów zaistniałych w grupie uczestników kursu. |
Planuje i wdraża zadania grupowe | - planuje zadania grupowe służące realizacji poszczególnych celów dydaktycznych; - dobiera narzędzia platformy do nauczania zdalnego do realizacji pracy grupowej; - stosuje odpowiednie ustawienia narzędzi platformy do nauczania zdalnego służące pracy grupowej, np. podział na grupy, podgrupy, grupy widzące się wzajemnie, grupy wzajemnie dla siebie niewidoczne; - stosuje odpowiednie do zadań sposoby oceniania; - podsumowuje pracę grupową i przekazuje uczestnikom kursu informację zwrotną. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Zestawy efektów uczenia się są sprawdzane za pomocą następujących metod: wywiad swobodny - rozmowa z komisją walidacyjną (Zestaw 1) oraz obserwacja w warunkach symulowanych (symulacja), w trakcie której kandydat będzie wykonywał zadania na platformie do nauczania zdalnego w czasie rzeczywistym w obecności komisji walidacyjnej (Zestaw 2 i 3). 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z co najmniej 3 członków. Każdy z członków komisji walidacyjnej musi posiadać dyplom magistra oraz udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w pracy polegającej na wykorzystywaniu narzędzi do nauczania zdalnego lub 18-miesięczne doświadczenie w pracy przy obsłudze kursów prowadzonych zdalnie. Ponadto, co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komisji walidacyjnej powinna posiadać udokumentowane doświadczenie w weryfikacji efektów uczenia się (egzaminowanie/ocenianie). 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne Instytucja certyfikująca musi zapewnić komputer z aktualnym oprogramowaniem oraz z dostępem do Internetu i narzędzi online, np. Moodle w wersji nie starszej niż wersja 3.3., Google Classroom, Microsoft Teams. Walidacja może być w całości lub w części prowadzona zdalnie (online), pod warunkiem stosowania przez instytucję certyfikującą narzędzi online zapewniających wiarygodne sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie kwalifikacji rynkowej osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się. Narzędzia i metody stosowane w walidacji zdalnej powinny w szczególności umożliwiać identyfikację osoby przystępującej do walidacji, samodzielność pracy tej osoby i zabezpieczenie przebiegu walidacji przed ingerencją osób trzecich. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań w odniesieniu do tych etapów. |
7. Warunki, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji
Brak |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat |
- Data ogłoszenia: 2021-05-19
- Data wejścia w życie: 2021-05-19
- Data obowiązywania: 2021-05-19
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA