REKLAMA
Monitor Polski - rok 2021 poz. 194
ZARZĄDZENIE NR 12
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 lutego 2021 r.
w sprawie utworzenia Instytutu De Republica
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Instytut rozpocznie funkcjonowanie z dniem 22 lutego 2021 r.
§ 2.
2. Szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 3.
§ 4.
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
Załącznik do zarządzenia nr 12 Prezesa Rady Ministrów
z dnia 16 lutego 2021 r. (poz. 194)
STATUT INSTYTUTU DE REPUBLICA
§ 1. Instytut De Republica, zwany dalej "Instytutem", jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów, prowadzącą działalność wydawniczą, naukową oraz popularyzatorską.
§ 2. Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§ 3. Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1) prowadzenie działalności wydawniczej i dokumentacyjnej;
2) współpraca ze środowiskiem naukowym, w tym szkołami wyższymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rozwoju polskiej książki naukowej;
3) promowanie w Polsce i za granicą polskich publikacji naukowych, w tym we współpracy z organami władzy publicznej;
4) prowadzenie badań i analiz na tematy zlecone przez Prezesa Rady Ministrów;
5) organizowanie i prowadzenie krajowych i międzynarodowych konferencji, seminariów oraz zespołów roboczych;
6) organizowanie projektów edukacyjnych i szkoleniowych;
7) prowadzenie i rozwijanie baz danych związanych z przedmiotem działalności Instytutu.
§ 4. 1. Instytutem kieruje dyrektor przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora oraz koordynatorów komórek organizacyjnych, o których mowa w § 9.
2. Dyrektor ustala zakres czynności osób, o których mowa w ust. 1.
3. Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Instytutu do prowadzenia spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.
§ 5. Dyrektora i zastępców dyrektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
§ 6. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie Instytutem, organizowanie i koordynowanie wykonywania zadań przez komórki organizacyjne;
2) reprezentowanie Instytutu na zewnątrz w sprawach dotyczących zakresu jego działania;
3) zarządzanie mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;
4) sporządzanie planów wydawniczych;
5) sporządzanie i przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów rocznych sprawozdań z wykonania zadań Instytutu i wykonania planu finansowego;
6) sporządzanie projektu kierunków działalności wydawniczej, naukowej i popularyzatorskiej realizowanych przez Instytut;
7) ustalenie regulaminu organizacyjnego Instytutu określającego jego wewnętrzną strukturę oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk;
8) ustalenie regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania członków rady naukowej oraz innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują przepisy odrębne;
9) zatwierdzanie, po zaopiniowaniu przez radę naukową, regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi.
§ 7. 1. W Instytucie działa rada naukowa pełniąca funkcje opiniodawcze i doradcze.
2. Do zadań rady naukowej należy w szczególności:
1) opiniowanie propozycji wydawniczych;
2) opiniowanie wniosków w sprawie stałej współpracy Instytutu z innymi podmiotami;
3) zatwierdzanie kierunków działalności naukowej;
4) opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi;
5) opiniowanie projektu rocznego planu finansowego oraz sprawozdania z wykonania rocznego planu finansowego;
6) uchwalanie regulaminu rady naukowej.
3. Rada naukowa podejmuje decyzję zwykłą większością głosów.
4. Posiedzenia rady naukowej zwołuje dyrektor, a w przypadku jego nieobecności przewodniczący rady naukowej.
§ 8. 1. W skład rady naukowej wchodzi od 10 do 30 członków.
2. Członków rady naukowej powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
3. Przewodniczącego rady naukowej powołuje i odwołuje, spośród członków rady, Prezes Rady Ministrów.
§ 9. 1. W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Zespół Badawczy;
2) Zespół Popularyzatorski;
3) Zespół Wydawniczy;
4) Biuro Administracyjno-Finansowe.
2. W skład Instytutu wchodzi Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego podległe bezpośrednio dyrektorowi Instytutu.
§ 10. Członkom rady naukowej, za udział w pracach rady, przysługują:
1) miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości ustalonej w regulaminie wynagradzania członków rady naukowej oraz
2) zwrot kosztów podróży i zakwaterowania przyznawanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320).
§ 11. 1. Do osób zatrudnionych w Instytucie stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. Zasady wynagradzania pracowników Instytutu regulują przepisy dotyczące wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych wydane na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
- Data ogłoszenia: 2021-02-18
- Data wejścia w życie: 2021-02-19
- Data obowiązywania: 2021-03-20
- Dokument traci ważność: 2022-04-03
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA