REKLAMA
Monitor Polski - rok 2019 poz. 684
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 13 czerwca 2019 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Zarządzanie pracą restauracji" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Zarządzanie pracą restauracji" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: W. Bańka
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2318).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 13 czerwca 2019 r. (poz. 684)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "ZARZĄDZANIE PRACĄ RESTAURACJI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Zarządzanie pracą restauracji |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Zarządzanie pracą restauracji" jest przygotowana do samodzielnego planowania pracy restauracji, w tym imprez oraz tworzenia i zarządzania ofertą restauracji. W swojej pracy zarządza personelem restauracji, w tym rekrutuje pracowników, tworzy system motywacyjny dla pracowników, deleguje zadania i rozlicza pracowników z ich wykonania, organizuje i koordynuje pracę, prowadzi lub zleca szkolenia pracowników. Osoba ta posługuje się szeroką wiedzą z zakresu prowadzenia restauracji oraz obsługi gości. W ramach wykonywania zadań zawodowych osoba ta jest gotowa do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. Współpracuje z właścicielem restauracji oraz szefem kuchni. Stosuje różnorodne metody podnoszenia rentowności restauracji. Promuje restaurację i jej ofertę. Planuje ścieżki rozwoju zawodowego pracowników, jak również dba o własny rozwój zawodowy. Stosuje się do zasad savoir-vivre i sprawuje nadzór nad ich przestrzeganiem przez pracowników. |
Zestaw 1. Kierowanie pracą restauracji | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Promuje restaurację wśród grupy docelowej | - omawia różne sposoby promowania restauracji; - przygotowuje informacje promujące restaurację w mediach społecznościowych (posty, wybór zdjęć i filmów) oraz omawia zasady monitorowania trafności ich doboru; - wymienia możliwe sposoby zachęcania gości do ponownego przyjścia do restauracji |
Zarządza ofertą restauracji | - przygotowuje i omawia ofertę imprez w restauracji z uwzględnieniem atrakcyjnej formy serwisu; - tworzy schemat oferty i karty prezentującej menu restauracji; - przygotowuje opis pozycji zawartych w karcie menu dla pracowników sali; - omawia strategię cenową przy budowaniu karty menu; - omawia rolę wizerunku personelu jako części oferty i charakteru restauracji lub wydarzenia; - omawia bieżące trendy w gastronomii. |
Omawia zagadnienia sprzedażowo-marketingowe ważne w pracy w restauracji | - omawia techniki negocjacji (w tym technikę win-win) lub sprzedaży w kontekście długofalowych relacji z klientami, gośćmi i kontrahentami restauracji; - omawia sposoby aktywnego poszukiwania klientów biznesowych/grupowych restauracji; - omawia sposoby budowania lojalności klientów biznesowych i gości indywidualnych restauracji; - omawia sposoby pozyskiwania informacji na temat potrzeb rynku w obszarze działania. |
Obsługuje specjalistyczne oprogramowanie w restauracji | - rozlicza sprzedaż restauracji; - sprawdza stany magazynowe; - przygotowuje zamówienia towarów, wyposażenia i usług. |
Planuje pracę restauracji | - omawia zakres obowiązków menagera restauracji; - omawia płaszczyzny współpracy z szefem kuchni; - przedstawia biznes plan restauracji (w tym między innymi: konkurencję, koszty, personel, analizę ryzyka i dochodowości); - przedstawia i omawia rozwiązania sytuacji niestandardowych w pracy restauracji; - przygotowuje ofertę sprzedażową krótko- i długoterminową dla restauracji; - analizuje koszty i przychody (okres do okresu) restauracji i planuje działania podnoszące rentowność firmy; - planuje czas pracy pracowników, uwzględniając rezerwacje, organizację imprez itp.; - tworzy i wypełnia formularz z planowania imprezy (karta zlecenia przyjęcia); - tworzy wzór umowy z kontrahentem; - przydziela zadania pracownikom adekwatnie do obszaru pracy i rozlicza pracowników z ich wykonania. |
Charakteryzuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującej w gastronomii | - wymienia regulacje w zakresie prawa żywnościowego dotyczące gastronomii; - opisuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobom przebywającym w obiektach gastronomicznych; - opisuje zasady higieny obowiązujące pracowników restauracji. |
Zestaw 2. Organizowanie obsługi gości | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Stosuje metody obsługi gości | - omawia typy przyjęć zasiadanych i na stojąco, organizowanych w restauracji i poza nią; - stosuje metody serwisu - francuską, rosyjską, niemiecką, angielską; - dobiera odpowiednie nakrycie stołowe (bielizna stołowa, zastawa) do oferty menu na przyjęciach organizowanych w restauracji i poza nią |
Posługuje się językiem branżowym | - stosuje formuły powitania i pożegnania gości zgodnie z zasadami savoir-vivre; - formułuje wypowiedź polecającą gościom dania (upselling - maksymalizacja zysku); - formułuje wypowiedzi potrzebne do podtrzymania relacji z gościem w trakcie posiłku z użyciem zasad savoir-vivre; - formułuje wypowiedź towarzyszącą podaniu gościom rachunku. |
Przedstawia ofertę karty dań i napojów | - na podstawie autorskiej karty menu lub dobrowolnie wybranej z zestawu kart przygotowanych przez komisję egzaminacyjną - przedstawia gościom nazwy dań, sposób ich przygotowania z uwzględnieniem ich preferencji i ewentualnych przeciwwskazań zdrowotnych; - wymienia rodzaje napojów gorących; - wymienia alkohole mocne; - wymienia metody tworzenia napojów mieszanych ; - omawia podstawowe zasady doboru win do dań z uwzględnieniem oferty w karcie dań. |
Przekazuje pracownikom zasady budowania relacji z gośćmi | - omawia ideę gościnności połączonej z tradycją i przedstawia zasady wdrażania ich w praktyce; - prezentuje zasady savoir-vivre ważne w pracy w restauracji; - określa zasady obsługi gości VIP; - omawia zasady protokołu dyplomatycznego w gastronomii; - omawia różnice kulturowe w obsłudze gościa; - omawia zasady etyki zawodowej w pracy w restauracji, w tym zasadę zachowania dyskrecji, poufności, tajemnicy zawodowej; - omawia sposoby reagowania w sytuacjach nietypowych (np.: nietypowe zamówienia, goście z alergiami, obsługa gości z ograniczeniami sprawności, goście przychodzący ze zwierzętami); - przygotowuje listę postępowań i rozwiązań trudnych sytuacji w restauracji. |
| |
Zestaw 3. Zarządzanie personelem restauracji | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Rekrutuje pracowników | - omawia sposoby sporządzania i możliwości wykorzystania opisu stanowiska pracy; - wymienia kryteria rekrutacji personelu restauracji z uwzględnieniem warunków wykonywanych zadań; - formułuje zakres obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy (np. starszego kelnera, kelnera i młodszego kelnera, barmana, sommeliera, baristy, hydrosommeliera); - omawia przepisy prawa pracy w kontekście obowiązków i praw pracowników oraz obowiązków i praw pracodawcy; - tworzy ofertę pracy na stanowiskach pracy (np. starszego kelnera, kelnera i młodszego kelnera, barmana, sommeliera, baristy, hydrosommeliera); - przeprowadza wstępną weryfikację ofert kandydatów do pracy i uzasadnia swój wybór; - przeprowadza rozmowę rekrutacyjną. |
Sporządza indywidualne plany rozwoju zawodowego pracowników | - formułuje informację dla pracowników dotyczącą standardów w restauracji (np. dotyczącą zasad wizerunku pracownika restauracji, wizerunku sali i estetyki w restauracji elementów obsługi kelnerskiej, zasad savoir-vivre); - wymienia kluczowe elementy indywidualnego planu rozwoju zawodowego pracowników i sposoby ich wykorzystywania; - opisuje podstawowe formy rozwoju zawodowego i ocenia ich efektywność; - ustala czas i kryteria oceny. |
Planuje system oceny i motywacji | - omawia pozafinansowe sposoby motywowania pracowników; - omawia kryteria oceny pracowników; - prowadzi rozmowę motywacyjną z pracownikiem; - formułuje motywujący komunikat/przekaz do pracowników przed ważną imprezą/obsługą ważnych gości; - omawia sposoby wyłaniania i zarządzania talentami pracowników; - opisuje sytuacje konfliktowe w zespole pracowniczym i przedstawia przykładowe rozwiązania. |
Zestaw 4. Doskonalenie umiejętności zawodowych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Planuje własny rozwój zawodowy | - tworzy plan samorozwoju na 2 lata; - wymienia źródła wiedzy branżowej; - omawia rolę staży zawodowych w pracy managera restauracji. |
Omawia wizerunek i rolę menadżera restauracji | - omawia elementy profesjonalnego wizerunku managera restauracji; - charakteryzuje zadania, za które odpowiedzialny jest manager restauracji; - omawia zasady komunikacji managera restauracji z gośćmi; - omawia zasady współpracy z właścicielem restauracji. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Metody stosowane w walidacji Na etapie weryfikacji efektów uczenia się dopuszczalne jest stosowanie następujących metod: - obserwacja w warunkach symulowanych; - obserwacja w warunkach rzeczywistych (w miejscu pracy); - test teoretyczny; - analiza dowodów i deklaracji. Efekty uczenia się sprawdzane są metodami: obserwacji w warunkach symulowanych, obserwacji w warunkach rzeczywistych (w miejscu pracy) lub testu teoretycznego, mogą być również weryfikowane w części lub w całości metodą analizy dowodów i deklaracji. Dopuszczalne dowody to np.: zaświadczenie ukończenia branżowego kursu akredytowanego lub kwalifikacyjnego, potwierdzonego świadectwem czeladniczym lub dyplomem mistrzowskim, potwierdzenie udziału jako finalista lub juror w konkursach o zasięgu min. ogólnopolskim organizowanych przez szkoły, stowarzyszenia i izby branżowe; potwierdzone wprowadzenie branżowych rozwiązań nowatorskich opartych na usługach doradczych lub stażach zawodowych w innych placówkach tej samej branży, potwierdzone wdrożenie nowych form prezentacji wcześniej niestosowanych w ramach zarządzania i przedsiębiorczości w restauracji, dokumenty potwierdzające pracę na stanowisku managera restauracji lub równorzędnym, lub wyższym w obszarze gastronomii. Zasoby kadrowe Komisja walidacyjna składa się z co najmniej dwóch członków. Członkowie komisji muszą spełniać następujące warunki: - co najmniej jeden posiada 10-letnie doświadczenie w branży gastronomicznej, w tym udokumentowane minimum 2-letnie doświadczenie na stanowisku pracy: kierownik, manager lub dyrektor restauracji; - co najmniej jeden posiada udokumentowane minimum 5-letnie doświadczenie w pracy nauczyciela przedmiotów zawodowych z branży gastronomiczno-hotelarskiej lub egzaminatora kursów kwalifikacji zawodowych, lub wykładowcy szkoły wyższej/ uczelni na kierunku gastronomicznym. Sposób prowadzenia walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji Instytucja Certyfikująca zapewnia warunki do przeprowadzenia weryfikacji wszystkich efektów uczenia się metodą obserwacji w warunkach symulowanych, w tym: zapewnia dostęp do komputera z internetem i specjalistycznym oprogramowaniem stosowanym w gastronomii, zastawę stołową i bieliznę stołową. Weryfikacja efektów uczenia się powinna się odbyć w sali restauracyjnej lub innej, która odpowiada warunkami rzeczywistej restauracji. Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących spełnienia wymogów formalnych, przeprowadzenia etapów weryfikacji, a także decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku weryfikacji instytucja prowadząca walidację, na wniosek osoby uczestniczącej w procesie walidacji, jest zobowiązana przedstawić pisemne uzasadnienie decyzji. Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Należy przedłożyć biznesplan restauracji, który będzie zawierał min. niżej wymienione zagadnienia: - główny cel biznesplanu, - zakres działania, - metody realizacji, - ocenę szans powodzenia. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2019-07-16
- Data wejścia w życie: 2019-07-16
- Data obowiązywania: 2019-07-16
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA