REKLAMA
Monitor Polski - rok 2017 poz. 832
ZARZĄDZENIE NR 100
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 sierpnia 2017 r.
w sprawie wskazania centralnego zamawiającego dla jednostek administracji rządowej oraz wskazania jednostek administracji rządowej zobowiązanych do nabywania zamówień od centralnego zamawiającego
Na podstawie art. 15a ust. 4 i 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) centralnego zamawiającego realizującego zamówienia publiczne na potrzeby jednostek administracji rządowej;
2) jednostki administracji rządowej zobowiązane do nabywania dostaw, usług lub robót budowlanych od centralnego zamawiającego lub od wykonawców przez niego wybranych oraz do udzielania zamówień na podstawie umowy ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego.
2. Zarządzenie określa również:
1) zakres informacji przekazywanych centralnemu zamawiającemu przez jednostki administracji rządowej, niezbędnych do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia;
2) sposób współdziałania jednostek administracji rządowej z centralnym zamawiającym.
§ 2.
§ 3.
1) Centralnym Zamawiającym - należy przez to rozumieć podmiot wskazany przez Prezesa Rady Ministrów do realizacji zamówień publicznych na potrzeby jednostek administracji rządowej;
2) Jednostkach - należy przez to rozumieć jednostki administracji rządowej, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2;
3) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych;
4) zamówieniu centralnym - należy przez to rozumieć zamówienia publiczne, o których mowa w § 2, realizowane przez Centralnego Zamawiającego;
5) platformie - należy przez to rozumieć elektroniczną platformę wymiany informacji w zakresie zamówień centralnych między Centralnym Zamawiającym i Jednostkami, prowadzoną przez Centralnego Zamawiającego;
6) wykazie zamówień centralnych - należy przez to rozumieć, określany corocznie przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, wykaz dostaw, usług i robót budowlanych, realizowanych w ramach zamówień centralnych.
§ 4.
2. Jednostki zobowiązane do nabywania zamówień od Centralnego Zamawiającego lub od wykonawców przez niego wybranych oraz do udzielania zamówień na podstawie umowy ramowej zawartej przez Centralnego Zamawiającego określa załącznik do zarządzenia.
§ 5.
1) nabywa dostawy lub usługi z przeznaczeniem dla Jednostek;
2) udziela zamówień lub zawiera umowy ramowe, których przedmiotem są dostawy, usługi lub roboty budowlane, z przeznaczeniem dla Jednostek;
3) wykonuje pomocnicze działania zakupowe.
2. Realizacja postępowań o udzielenie zamówienia obejmuje:
1) przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia;
2) zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy ramowej.
§ 6.
1) od Centralnego Zamawiającego - w zakresie dostaw i usług nabytych przez Centralnego Zamawiającego z przeznaczeniem dla Jednostek;
2) od wykonawców wybranych przez Centralnego Zamawiającego w wyniku przeprowadzonego postępowania lub na podstawie umów ramowych zawartych przez Centralnego Zamawiającego.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, realizacja zamówień centralnych odbywa się w całym okresie obowiązywania umowy, na podstawie indywidualnego zamówienia składanego Centralnemu Zamawiającemu przez Jednostkę.
3. Jednostki są zobowiązane do współpracy z Centralnym Zamawiającym na każdym etapie realizacji zamówienia centralnego, w szczególności do udzielania Centralnemu Zamawiającemu niezbędnych wyjaśnień i informacji.
§ 7.
2. Centralny Zamawiający może wykonywać również czynności na zasadach określonych odrębnymi porozumieniami i na podstawie pełnomocnictw.
§ 8.
1) pełną dokumentację prowadzonego postępowania;
2) aktualizowany na bieżąco harmonogram prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, zawierający informację o przewidywanym terminie zawarcia umowy;
3) wzory formularzy służące do pozyskiwania informacji od Jednostek;
4) wzór sprawozdania Jednostek z zamówień realizowanych w poprzednim roku kalendarzowym, o którym mowa w§ 18 ust. 1.
2. Centralny Zamawiający oraz Jednostki odpowiadają, w zakresie swoich kompetencji, za rzetelność, terminowość, aktualność, kompletność, czytelność i dostępność informacji zamieszczanych przez nie na platformie.
3. Centralny Zamawiający, za pośrednictwem platformy, przekazuje Jednostkom w szczególności informacje o planowanych terminach publikacji ogłoszeń i otwarcia ofert.
4. Jednostki są zobowiązane do przekazywania Centralnemu Zamawiającemu, za pośrednictwem platformy, informacji o umowach wykonawczych zawartych na podstawie umów ramowych oraz o wartościach zawartych umów.
5. Informacje, o których mowa w ust. 4, Jednostki przekazują w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy.
§ 9.
§ 10.
2. Do dnia 30 czerwca Jednostki przekazują Centralnemu Zamawiającemu, za pośrednictwem platformy, propozycje, o których mowa w ust. 1.
§ 11.
2. Do dnia 30 września Szef KPRM ustala na podstawie propozycji, o których mowa w ust. 1, wykaz zamówień centralnych na rok następny oraz wysokość wynagrodzenia Centralnego Zamawiającego za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania umożliwiającego zawarcie umowy ramowej lub umowy, której przedmiot objęty jest zamówieniem centralnym.
3. Centralny Zamawiający publikuje na platformie wykaz zamówień centralnych, o którym mowa w ust. 2.
4. Szef KPRM, ustalając:
1) wykaz zamówień centralnych, może określić, które zamówienia centralne będą realizowane przez Centralnego Zamawiającego w drodze:
a) udzielenia zamówienia,
b) zawarcia umowy ramowej,
c) nabywania od Centralnego Zamawiającego;
2) wynagrodzenie Centralnego Zamawiającego - uwzględnia stopień skomplikowania postępowań oraz ilość czasu potrzebnego na ich przeprowadzenie.
5. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, Szef KPRM określa w wysokości od 0,5% do 1,5%:
1) ceny brutto zamówienia składanego przez Jednostkę - w przypadku zamówień nabywanych od Centralnego Zamawiającego;
2) ceny brutto określonej w umowie wykonawczej, zawartej przez każdą z Jednostek z wykonawcą - w przypadku umów ramowych albo
3) ceny określonej w umowie zawartej w wyniku zamówienia centralnego, jaką każda z Jednostek zobowiązana jest zapłacić wykonawcy z tytułu jej realizacji - w przypadku zamówień nieobjętych umowami ramowymi.
§ 12.
1) wstępne zapotrzebowanie, wyrażone zarówno jako liczba jednostek miary dostawy, usługi lub robót budowlanych objętych danym zamówieniem centralnym, jak i jako kwota netto szacowana przez Jednostkę na zakup dostawy, usługi lub robót budowalnych objętych danym zamówieniem centralnym;
2) przewidywaną cenę jednostkową nabycia jednostki przedmiotu dostawy, usługi lub robót budowlanych objętej danym zamówieniem centralnym, jaką Jednostka mogłaby uzyskać w przypadku indywidualnej realizacji danego zamówienia. Do ustalenia wartości szacowanych Jednostki przyjmują takie parametry dostawy, usługi lub robót budowlanych, jakie są wystarczające z perspektywy potrzeb Jednostki;
3) informację o zaciągniętych zobowiązaniach w zakresie objętym wykazem.
§ 13.
2. Do dnia 30 listopada Jednostki, za pośrednictwem platformy, opiniują projekty SIWZ, o których mowa w ust. 1.
3. Plan zamówień centralnych Centralny Zamawiający zamieszcza również na swojej stronie internetowej.
4. Na wniosek Centralnego Zamawiającego Jednostki są zobowiązane udzielać wsparcia merytorycznego w zakresie projektu SIWZ.
5. Do dnia 31 grudnia Centralny Zamawiający publikuje na platformie projekt SIWZ dla każdego postępowania.
6. W terminie 15 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej, ale nie później niż do dnia 31 stycznia, Jednostki przekazują Centralnemu Zamawiającemu zweryfikowane zapotrzebowanie w zakresie zamówień centralnych.
7. Nie później niż do dnia 15 lutego Centralny Zamawiający dokonuje korekty SIWZ i niezwłocznie ogłasza postępowania oraz publikuje na platformie harmonogram ich prowadzenia.
§ 14.
2. Zapłata wynagrodzenia następuje w terminie do 30 dni od dnia otrzymania przez Jednostkę faktury wystawionej przez Centralnego Zamawiającego.
§ 15.
2. Uprawnienia wynikające z umowy zawartej z wykonawcą, w tym również uprawnienia wynikające z gwarancji jakości i rękojmi, wykonują Jednostki.
3. Jednostki ponoszą odpowiedzialność za przeprowadzenie postępowania w celu zawarcia umowy wykonawczej na podstawie umowy ramowej.
4. Centralny Zamawiający zapewnia udział dwóch członków komisji przetargowej w nadzorze nad realizacją udzielonego zamówienia.
5. Jednostki ponoszą odpowiedzialność za określenie łącznej wartości przedmiotu zamówienia w całym okresie obowiązywania umowy zawartej w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia.
§ 16.
2. W przypadku rezygnacji z realizacji zamówienia centralnego, o której mowa w ust. 1, Jednostka może samodzielnie realizować dane zamówienie.
3. Szef KPRM, po zasięgnięciu opinii Centralnego Zamawiającego, może wyrazić wszystkim Jednostkom zgodę na samodzielną realizację całości lub części zamówienia w zakresie dostaw, usług lub robót budowlanych objętych zamówieniem centralnym, określając maksymalny termin, na jaki Jednostki mogą zawrzeć umowy.
4. Zgoda, o której mowa w ust. 3, jest udzielana w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym w przypadku:
1) konieczności zapewnienia bieżącego funkcjonowania Jednostek do czasu, gdy możliwe będzie rozpoczęcie świadczenia dostaw, usług lub robót budowlanych na podstawie umów zawartych przez Centralnego Zamawiającego;
2) braku możliwości realizacji zamówienia centralnego ze względu na unieważnienie przez Centralnego Zamawiającego postępowania na jego udzielenie;
3) braku możliwości realizacji zamówienia zgodnie z planowanym harmonogramem, o którym mowa w § 13 ust. 1.
§ 17.
2. Zgoda, o której mowa w ust. 1, jest udzielana w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym w przypadku:
1) usprawiedliwionej potrzeby pilnej realizacji zamówienia związanej z zapewnieniem funkcjonowania Jednostki oraz realizacji jej zadań statutowych;
2) złożenia przez Jednostkę zapotrzebowania na dostawę, usługę lub roboty budowlane niepoddające się standaryzacji;
3) braku możliwości realizacji zamówienia na podstawie umowy wykonawczej, co zostało potwierdzone przez Centralnego Zamawiającego - w przypadku zamówień objętych umową ramową;
4) braku możliwości realizacji zamówienia z przyczyn leżących po stronie Centralnego Zamawiającego - w przypadku zamówień nabywanych od Centralnego Zamawiającego;
5) zamówienia publicznego współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej lub innych źródeł zagranicznych, dla którego istnieje ryzyko przekroczenia terminów określonych w harmonogramie realizacji projektu.
3. Rozstrzygnięcie w zakresie, o którym mowa w ust. 1 i 2, Szef KPRM podejmuje w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku.
§ 18.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, sporządza się zgodnie z umieszczonym na platformie wzorem.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności informacje o:
1) wykonaniu zamówień centralnych;
2) zamówieniach realizowanych samodzielnie przez Jednostkę w zakresie objętym zamówieniami centralnymi;
3) wysokości kosztów poniesionych przez Jednostkę w związku z prowadzeniem postępowań w ramach zamówień centralnych w poprzednim roku budżetowym.
§ 19.
2. Centralny Zamawiający sporządza i przedkłada Szefowi KPRM sprawozdanie z funkcjonowania zamówień centralnych w poprzednim roku kalendarzowym, w terminie do dnia 31 maja następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, zawiera informacje o realizacji zamówień centralnych, w tym w szczególności o:
1) szacunkowej wartości zamówień;
2) przewidywanej przez Jednostki wartości nabycia zamówień bez ich centralizacji i uzyskanych cenach końcowych;
3) wynagrodzeniu i kosztach Centralnego Zamawiającego związanych z realizacją zamówień centralnych;
4) przedmiocie zamówień;
5) liczbie jednostek miary dostawy, usługi lub robót budowlanych zakupionych w ramach zamówień;
6) liczbie Jednostek biorących udział w zamówieniach;
7) wykonawcach realizujących zamówienia;
8) przyczynach niezrealizowania postępowania, w przypadku gdy dane zamówienie nie zostało zrealizowane;
9) wynikach zrealizowanych umów zawartych w ramach zamówień centralnych, których wykonanie zakończyło się w roku objętym sprawozdaniem;
10) zamówieniach samodzielnie udzielonych przez Jednostki w zakresie objętym zamówieniami centralnymi;
11) wniesionych środkach odwoławczych i prowadzonych postępowaniach sądowych;
12) problemach związanych z realizacją zamówień centralnych.
4. Centralny Zamawiający sporządza i przedkłada Szefowi KPRM, raz na trzy lata, analizę oszczędności i analizę efektów realizacji zamówień centralnych.
5. Analiza, o której mowa w ust. 4, obejmuje informację dotyczącą wynagrodzenia i kosztów realizacji funkcji Centralnego Zamawiającego oraz bilans kosztów i korzyści wynikających z zamówień centralnych.
§ 20.
§ 21.
§ 22.
§ 23.
Prezes Rady Ministrów: B. Szydło
Załącznik do zarządzenia nr 100 Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 sierpnia 2017 r. (poz. 832)
WYKAZ JEDNOSTEK ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ, DLA KTÓRYCH CENTRUM OBSŁUGI ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ JEST CENTRALNYM ZAMAWIAJĄCYM
1) Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;
2) Ministerstwo Cyfryzacji;
3) Ministerstwo Edukacji Narodowej;
4) Ministerstwo Energii;
5) Ministerstwo Finansów;
6) Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
7) Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa;
8) Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
9) Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
10) Ministerstwo Obrony Narodowej;
11) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej;
12) Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
13) Ministerstwo Rozwoju;
14) Ministerstwo Sportu i Turystyki;
15) Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji;
16) Ministerstwo Spraw Zagranicznych;
17) Ministerstwo Sprawiedliwości;
18) Ministerstwo Środowiska;
19) Ministerstwo Zdrowia;
20) Rządowe Centrum Legislacji;
21) Rządowe Centrum Bezpieczeństwa;
22) Urząd Komunikacji Elektronicznej;
23) Urząd Lotnictwa Cywilnego;
24) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
25) Urząd do Spraw Cudzoziemców;
26) Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;
27) Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej;
28) Urząd Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej;
29) Urząd Regulacji Energetyki;
30) Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych;
31) Urząd Transportu Kolejowego;
32) Urząd Zamówień Publicznych;
33) Wyższy Urząd Górniczy;
34) Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych;
35) Państwowa Agencja Atomistyki;
36) Biuro do Spraw Substancji Chemicznych;
37) Biuro Rzecznika Praw Pacjenta;
38) Biuro Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów;
39) Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska;
40) Główny Inspektorat Sanitarny;
41) Główny Inspektorat Farmaceutyczny;
42) Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
43) Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
44) Główny Inspektorat Ochrony Środowiska;
45) Główny Inspektorat Weterynarii;
46) Główny Urząd Geodezji i Kartografii;
47) Główny Urząd Miar;
48) Główny Urząd Nadzoru Budowlanego;
49) Główny Urząd Statystyczny;
50) Główny Inspektorat Transportu Drogowego;
51) Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej;
52) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad;
53) Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu;
54) Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy;
55) Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie;
56) Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim;
57) Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi;
58) Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie;
59) Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie;
60) Opolski Urząd Wojewódzki w Opolu;
61) Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie;
62) Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku;
63) Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku;
64) Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach;
65) Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach;
66) Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie;
67) Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu;
68) Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie.
- Data ogłoszenia: 2017-08-31
- Data wejścia w życie: 2017-08-31
- Data obowiązywania: 2018-04-13
- Dokument traci ważność: 2019-04-04
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA