REKLAMA
Monitor Polski - rok 2016 poz. 604
UCHWAŁA NR 73
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 czerwca 2016 r.
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)”
Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.1)) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§ 1.
§ 2.
§ 3.
2. W 2016 r. finansowanie Programu będzie realizowane przez zwiększenie części budżetu państwa – obrona narodowa o kwotę 850 mln zł, przy uwzględnieniu możliwości dokonania odpowiednich przesunięć środków finansowych w budżecie państwa.
3. Środki finansowe alokowane w Programie, niezrealizowane w danym roku budżetowym, zwiększą nakłady na Program w latach następnych.
§ 4.
§ 5.
§ 6.
§ 7.
§ 8.
Prezes Rady Ministrów: B. Szydło
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938 i 1646, z 2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626 i 1877, z 2015 r. poz. 238, 532, 1045, 1117, 1130, 1189, 1190, 1269, 1358, 1513, 1830, 1854, 1890 i 2150 oraz z 2016 r. poz. 195.
Załącznik do uchwały nr 73 Rady Ministrów
z dnia 30 czerwca 2016 r. (poz. 604)
PROGRAM WIELOLETNI „ZABEZPIECZENIE TRANSPORTU POWIETRZNEGO NAJWAŻNIEJSZYCH OSÓB W PAŃSTWIE (VIP)”
Program wieloletni „Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)” będzie realizowany stosownie do postanowień ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.). Ponadto w dokumencie wskazano, w szczególności, określenie jednostki organizacyjnej realizującej Program lub koordynującej jego wykonanie, cel Programu, okres jego realizacji, łączne nakłady (z budżetu państwa), wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach, a także miernik określający stopień realizacji celu.
I. Ogólne przyczyny wprowadzenia Programu wieloletniego
Celem Programu jest realizacja zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie, w szczególności lotów oznaczonych statusem HEAD, w ramach zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Program zapewnia elastyczne finansowanie, w tym umożliwia zaciąganie zobowiązań w poszczególnych latach jego realizacji do wysokości łącznej kwoty wydatków określonych dla całego Programu, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, a w szczególności z art. 136, oraz z aktami wykonawczymi do tej ustawy.
Wydatki na realizację tego Programu zaplanowano w horyzoncie 6 lat, chociaż faktyczne zakończenie procesu implementacji niektórych zadań wykracza poza ten horyzont.
Wprowadzenie na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej samolotów „małych”, samolotów „średnich” oraz ewentualnie jednego używanego samolotu „średniego” pozwoli osiągnąć zdolność do zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie. Zdolność ta umożliwi realizację zadań lotniczych na rzecz dysponentów w obszarze europejskim i międzykontynentalnym (w tym loty transatlantyckie).
II. Diagnoza sytuacji w zakresie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (ViP)
Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej nie posiadają zdolności do realizacji zadania zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (w tym o statusie HEAD) z wykorzystaniem samolotów pasażerskich1). Obecnie transport powietrzny realizowany jest przez:
• czarter dwóch samolotów Embraer ERJ 170-200 LR – umowa zawarta z PLL LOT w grudniu 2013 r., z okresem obowiązywania w latach 2014–2017, z możliwością jej przedłużenia,
• śmigłowce W-3WA VIP, będące na wyposażeniu 1. Bazy Lotnictwa Transportowego,
• samoloty CASA C-295M, będące na wyposażeniu 8. Bazy Lotnictwa Transportowego, w przypadku konieczności transportu HEAD „na teatrze”2).
Transport samolotowy VIP (w tym, o statusie HEAD) realizowany jest głównie w oparciu o samoloty Embraer ERJ 170-200 LR wyczarterowane od PLL LOT S.A. Samoloty te zostały dostosowane do przewozu VIP, między innymi przez przebudowę ich wnętrza, malowanie reprezentujące barwy Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyposażenie w łączność satelitarną.
Wykorzystywane obecnie środki transportu powietrznego nie zabezpieczają wymaganego bezpośredniego przelotu transatlantyckiego z kraju (bez międzylądowania).
III. Vel Programu wieloletniego
Zaplanowane zamierzenia odpowiadają potrzebie operacyjnej i uwzględniają nowe struktury organizacyjne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wynikające z przyjętych programów rozwoju, w konsekwencji czego zakłada się wzrost zdolności do realizacji zadań transportu lotniczego w obszarze europejskim i międzykontynentalnym (w tym lotów transatlantyckich).
IV. Założenia Programu wieloletniego
W ramach nakładów na modernizację techniczną w latach 2016–2021 na realizację Programu wydzielono kwotę 1 700 mln zł, w tym:
– w roku 2016 – kwotę 850 mln zł,
– w roku 2017 – kwotę 200 mln zł,
– w roku 2018 – kwotę 200 mln zł,
– w roku 2019 – kwotę 150 mln zł,
– w roku 2020 – kwotę 150 mln zł,
– w roku 2021 – kwotę 150 mln zł
z zastrzeżeniem, że docelowe potrzeby finansowe zostaną corocznie doprecyzowane w trybie, o którym mowa w § 3 uchwały.
Mając na uwadze konieczność utrzymania przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej ciągłej zdolności operacyjnej przez zapewnienie największej dostępności samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie na korzyść wszystkich dysponentów (Kancelarie: Prezydenta RP, Sejmu RP, Senatu RP i Prezesa Rady Ministrów), a także biorąc pod uwagę konieczność prowadzenia równoległego i ciągłego szkolenia lotniczego załóg lotniczych przy realizacji zadań na rzecz dysponentów oraz uwzględniając czynniki eksploatacyjne, ograniczające dostępność samolotów (wynikające z konieczności realizacji obsług technicznych wyższego rzędu, usuwania niesprawności, pozyskiwania części zamiennych), zakłada się pozyskanie w ramach programu 2 samolotów „małych” i 2 samolotów „średnich” oraz ewentualnie jednego używanego samolotu „średniego”.
Zakłada się, że środki finansowe alokowane w programie, niezrealizowane w danym roku budżetowym, zwiększą nakłady na program w latach następnych.
V. Ujęcie Programu wieloletniego w katalogu budżetu zadaniowego
Program wieloletni będzie realizowany w ramach:
– funkcji „11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic”,
– zadania „11.1. Utrzymanie i rozwój zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”.
Celem Programu jest realizacja zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie, w szczególności lotów oznaczonych statusem HEAD, w ramach zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Cel ma zostać osiągnięty przez realizację zadań rzeczowych (w obszarze modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej). W celu monitorowania stopnia realizacji Programu używany będzie następujący miernik: liczba pozyskanych w ramach programu statków powietrznych do transportu najważniejszych osób w państwie.
Osobą funkcyjną w resorcie obrony narodowej, odpowiedzialną (współodpowiedzialną) za planowanie zadań/podzadań/działań, określenie celu zadań/podzadań/działań, zdefiniowanie miernika i wskazanie jego wartości bazowej/docelowej, monitorowanie ich realizacji oraz ocenę wykonania będzie Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
VI. System realizacji Programu wieloletniego
1. Zakres realizacji programu wieloletniego „Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)” zostanie uwzględniony w procesie planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wykonawcą Programu będzie Minister Obrony Narodowej.
3. Minister Obrony Narodowej przedstawi Radzie Ministrów, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, informację o realizacji programu za rok poprzedni.
|
1) Ustawa z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189, z późn. zm.) nie określa zadań Ministra Obrony Narodowej w zakresie zabezpieczenia transportu najważniejszych osób w państwie.
2) „Teatr działań” – rejon działań Polskich Kontyngentów Wojskowych (PKW) oraz Polskich Jednostek Wojskowych (PJW).
- Data ogłoszenia: 2016-07-05
- Data wejścia w życie: 2016-07-06
- Data obowiązywania: 2018-10-13
- Dokument traci ważność: 2019-04-01
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA