REKLAMA
Monitor Polski - rok 2015 poz. 550
UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 12 czerwca 2015 r.
w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Art. 1.
1) w art. 10 w ust. 1 po pkt 8a dodaje się pkt 8b w brzmieniu:
„8b) nadaje bieg petycjom złożonym do Sejmu,”;
2) w art. 18 w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) do Spraw Petycji,”;
3) w art. 45 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Prawo wnoszenia poprawek do projektów ustaw w czasie drugiego czytania przysługuje wnioskodawcy, Komisji do Spraw Petycji, grupie co najmniej 15 posłów, przewodniczącemu klubu lub koła lub upoważnionemu przez niego wiceprzewodniczącemu – w imieniu klubu lub koła oraz Radzie Ministrów.”;
4) w dziale II po rozdziale 9 dodaje się rozdział 9a w brzmieniu:
„Rozdział 9a
Postępowanie w sprawach petycji
Art. 126b. 1. Petycję złożoną do Sejmu Marszałek Sejmu kieruje do Komisji do Spraw Petycji, zwanej dalej w niniejszym rozdziale „Komisją”, w celu rozpatrzenia.
2. Marszałek Sejmu, w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. poz. 1195), może zarządzić łączne rozpatrywanie petycji.
3. W przypadku gdy petycja nie spełnia wymogów określonych w art. 2 lub art. 4 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach, Marszałek Sejmu, w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie, pozostawia petycję bez rozpoznania albo wzywa podmiot wnoszący petycję do uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji.
4. Marszałek Sejmu, biorąc pod uwagę terminy określone w przepisach ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach, wyznacza Komisji termin rozpatrzenia petycji.
Art. 126c. 1. Rozpatrzenie petycji obejmuje przedstawienie petycji przez posła wyznaczonego przez prezydium Komisji, dyskusję oraz rozstrzygnięcie w sprawie sposobu załatwienia petycji.
2. Komisja może zwrócić się do innych komisji sejmowych o wyrażenie opinii o rozpatrywanej petycji.
3. Sposobem załatwienia petycji może być w szczególności:
1) wniesienie przez Komisję projektu ustawy lub uchwały,
2) wniesienie przez Komisję poprawki lub wniosku do projektu ustawy lub uchwały w czasie jego rozpatrywania przez inną komisję sejmową lub w czasie jego drugiego czytania,
3) przedstawienie przez Komisję innej komisji sejmowej opinii w sprawie rozpatrywanego przez nią projektu ustawy lub uchwały,
4) wystąpienie przez Komisję z wnioskiem, o którym mowa w art. 162a ust. 1,
5) nieuwzględnienie przez Komisję żądania będącego przedmiotem petycji.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, Komisja wskazuje swego przedstawiciela upoważnionego do wniesienia poprawki lub wniosku.
Art. 126d. Komisja przekazuje Marszałkowi Sejmu informację o sposobie załatwienia petycji albo o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach, wraz z uzasadnieniem.
Art. 126e. Marszałek Sejmu zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia, a w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach – o poprzednim sposobie jej załatwienia, wraz z uzasadnieniem.
Art. 126f. Informacje, o których mowa w art. 8 i art. 14 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach, podlegają udostępnieniu w Systemie Informacyjnym Sejmu.
Art. 126g. W przypadku gdy postępowanie w sprawie petycji nie zostanie zakończone przed upływem kadencji Sejmu, jest ono prowadzone przez Komisję w następnej kadencji Sejmu.”;
5) w załączniku po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) do Spraw Petycji należy rozpatrywanie petycji złożonych do Sejmu;”.
Art. 2.
Marszałek Sejmu: R. Sikorski
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej uchwały zostały ogłoszone w M.P. z 2012 r. poz. 819, z 2013 r. poz. 62, z 2014 r. poz. 374 i 1079 oraz z 2015 r. poz. 31.
- Data ogłoszenia: 2015-06-23
- Data wejścia w życie: 2015-09-06
- Data obowiązywania: 2015-09-06
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA