REKLAMA
Monitor Polski - rok 2015 poz. 183
OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 6 lutego 2015 r.
w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2015 r. stawek opłat lotniczych
Na podstawie art. 26a ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) ogłasza się wysokość stawek kwotowych opłat lotniczych, obowiązujących w 2015 r.:
Tabela nr 1 |
Wykaz czynności urzędowych i wysokość stawki opłaty lotniczej za koncesje, zezwolenia, promesy, licencje, certyfikaty, świadectwa, zaświadczenia i inne dokumenty |
Część I Koncesje i zezwolenia | ||||||
1.1. Koncesje | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
1 | 2 | |||||
1. W zakresie koncesji na przewóz lotniczy |
| |||||
1) przyznanie uprawnień do wykonywania regularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych bez ograniczenia maksymalnej masy startowej (MTOM) i liczby miejsc pasażerskich | 6 278 | |||||
2) przyznanie uprawnień do wykonywania regularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20 | 4 186 | |||||
3) przyznanie uprawnień do wykonywania nieregularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych bez ograniczenia maksymalnej masy startowej (MTOM) i liczby miejsc pasażerskich | 5 232 | |||||
4) przyznanie uprawnień do wykonywania nieregularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub liczby miejsc pasażerskich poniżej 20 | 2 093 | |||||
5) zmiana koncesji | 10% wynikającej z uprawnień stawki lub sumy stawek określonych w pkt 1–4 | |||||
2. Wydanie promesy koncesji na przewóz lotniczy | 50% stawki lub sumy stawek określonych w ust. 1 pkt 1–4, z uwzględnieniem zakresu uprawnień objętych promesą | |||||
3. Związane z nadzorem nad koncesjonariuszami: |
| |||||
1) wyrażenie zgody na prowadzenie operacji przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego leasingującego od innego przedsiębiorstwa statek powietrzny z załogą zarejestrowany w państwie niebędącym członkiem Konfederacji Szwajcarskiej, państwem członkowskim UE lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym | 2 093 | |||||
2) zmiana decyzji w sprawie wyrażenia zgody na prowadzenie operacji przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego leasingującego od innego przedsiębiorstwa statek powietrzny z załogą zarejestrowany w państwie niebędącym członkiem Konfederacji Szwajcarskiej, państwem członkowskim UE lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w zakresie: | 1 047 | |||||
a) okresu na jaki została wyrażona zgoda |
| |||||
b) przyznanych decyzją uprawnień |
| |||||
3) inne czynności związane ze zmianą decyzji w sprawie wyrażenia zgody na prowadzenie operacji przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego leasingującego od innego przedsiębiorstwa statek powietrzny z załogą zarejestrowany w państwie niebędącym członkiem Konfederacji Szwajcarskiej, państwem członkowskim UE lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym) | 210 | |||||
1.2. Zezwolenia | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
1 | 2 | |||||
1. W zakresie zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego: |
| |||||
1) przyznanie uprawnienia do zarządzania lotniskiem użytku publicznego | 6 278 | |||||
2) czynności związane ze zmianą zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego | 629 | |||||
2. Promesa zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego | 3 139 | |||||
3. W zakresie zezwolenia na obsługę naziemną na lotnisku użytku publicznego: |
| |||||
1) przyznanie uprawnień do wykonywania usług obsługi naziemnej na danym lotnisku użytku publicznego: |
| |||||
a) w kat. 1 – ogólne usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie użytkowników | 1 047 | |||||
b) w kat. 2 – obsługa pasażerów | 1 047 | |||||
c) w kat. 3 – obsługa bagażu | 629 | |||||
d) w kat. 4 – obsługa ładunków (towarów i poczty) | 1 047 | |||||
e) w kat. 5 – obsługa płytowa statków powietrznych | 1 047 | |||||
f) w kat. 6 – obsługa kabinowa statków powietrznych | 1 047 | |||||
g) w kat. 7 – obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne | 6 278 | |||||
h) w kat. 8 – obsługa techniczno-administracyjna statków powietrznych | 1 047 | |||||
i) w kat. 9 – obsługa operacyjna lotu i administracyjna załóg statków powietrznych | 1 047 | |||||
j) w kat. 10 – transport naziemny | 1 047 | |||||
k) w kat. 11 – obsługa w zakresie zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych | 1 047 | |||||
2) przyznanie uprawnień do wykonywania własnej obsługi naziemnej na danym lotnisku użytku publicznego za każdą z kategorii określonych w ust. 3 pkt 1 | 1 047 | |||||
3) czynności związane ze zmianą zezwolenia na obsługę naziemną na danym lotnisku użytku publicznego | 10% stawki lub sumy stawek określonych w pkt 1 i 2, z uwzględnieniem zakresu przyznanych uprawnień | |||||
4. W zakresie zezwolenia na prawa sprzedaży: |
| |||||
1) zezwolenie na prowadzenie przez obcego przewoźnika lotniczego sprzedaży przewozów lotniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | 6 278 | |||||
2) czynności związane ze zmianą zezwolenia na prowadzenie przez obcego przewoźnika lotniczego sprzedaży przewozów lotniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | 629 | |||||
5. Rozpatrzenie wniosku o wydanie upoważnienia na wykonywanie przewozów lotniczych na określonych trasach lub obszarach polskiemu przewoźnikowi lotniczemu lub przewoźnikowi lotniczemu wspólnotowemu ustanowionemu, w rozumieniu Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | 2 093 | |||||
6. Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie przewozów lotniczych na określonych trasach lub obszarach przewoźnikowi obcemu z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, przy połączeniach: |
| |||||
1) regularnych (zezwolenie eksploatacyjne) | 2 093 | |||||
2) nieregularnych (10 lub więcej lotów nieregularnych w jednym sezonie rozkładowym – zezwolenie ogólne) | 2 093 | |||||
7. Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie przewozów lotniczych na określonych trasach lub obszarach obcemu przewoźnikowi z państwa innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederację Szwajcarską oraz państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym na wykonywanie przewozów do lub z Rzeczypospolitej Polskiej, przy połączeniach: |
| |||||
1) regularnych (zezwolenie eksploatacyjne) | 20 927 | |||||
2) nieregularnych (10 lub więcej lotów nieregularnych w jednym sezonie rozkładowym – zezwolenie ogólne) | 15 695 | |||||
8. Rozpatrzenie wniosku o wydanie przewoźnikowi obcemu, wskazanemu w ust. 6 i 7, zezwolenia pojedynczego na wykonywanie do 9 lotów nieregularnych | 0 | |||||
9. Rozpatrzenie wniosku o zmianę lub dokonanie z urzędu zmiany w upoważnieniu lub zezwoleniu, wskazanych w ust. 5–10 | 0 | |||||
10. Wydanie zezwolenia pojedynczego upoważniającego do wykonania dziesiątego i kolejnych lotów w danym sezonie rozkładowym dla przewoźnika określonego w ust. 7 | 15 695 | |||||
Część II Licencje i świadectwa kwalifikacji | ||||||
2.1. Licencje i świadectwa kwalifikacji mechaników obsługi technicznej | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
1 | 2 | |||||
1. Wydanie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej po raz pierwszy lub jej przywrócenie | 210 | |||||
2. Każde następne wydanie licencji, o której mowa w ust. 1, bez względu na zakres wpisanych kategorii lub podkategorii | 105 | |||||
3. Wpisanie nowego uprawnienia do licencji, o której mowa w ust. 1, za każde uprawnienie | 105 | |||||
4. Uznanie licencji, o której mowa w ust. 1, wydanej przez właściwy organ obcego państwa | 1 047 | |||||
5. Wydanie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 po raz pierwszy z wpisaną jedną kategorią lub podkategorią w zakresie: |
| |||||
1) B1.1, B1.3, B2,C | 315 | |||||
2) B1.2, B1.4 | 210 | |||||
3) pozostałych kategorii lub podkategorii | 105 | |||||
6. Przedłużenie ważności licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66, niezależnie od uprawnień wpisanych do licencji | 210 | |||||
7. Przywrócenie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 bez względu na zakres wpisanych kategorii lub podkategorii | 210 | |||||
8. Wpisanie do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 uprawnienia, typu statku powietrznego lub grupy statków powietrznych: |
| |||||
1) za każde uprawnienie | 105 | |||||
2) za typ w każdej kategorii lub podkategorii | 105 | |||||
3) za każdą grupę | 105 | |||||
9. Wpisanie drugiej i każdej kolejnej kategorii lub podkategorii do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 w zakresie: |
| |||||
1) B1.1, B1.3, B2,C | 105 | |||||
2) B1.2, B1.4 | 105 | |||||
3) innych kategorii lub podkategorii | 53 | |||||
10. Wydanie duplikatu licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 lub wprowadzenie w licencji zmian danych adresowych | 43 | |||||
11. Zniesienie ograniczenia obsługowego w licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 | 105 | |||||
12. Konwersja kwalifikacji krajowych do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 | 105 | |||||
13. Wydanie świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych po raz pierwszy lub jego przywrócenie | 105 | |||||
14. Każde następne wydanie świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych | 105 | |||||
15. Wpisanie nowego uprawnienia do świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych, za każde uzyskane uprawnienie, wznowienie ważności uprawnienia, przywrócenie ważności uprawnienia | 105 | |||||
16. Uznanie świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych wydanego przez właściwy organ obcego państwa | 1 047 | |||||
17. Wydanie duplikatu świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych lub wprowadzenie do niego zmian danych adresowych | 43 | |||||
2.2. Licencje i świadectwa kwalifikacji pozostałych członków personelu lotniczego | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
1 | 2 | |||||
1. Wydanie licencji po raz pierwszy lub jej przywrócenie dla: |
| |||||
1) pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota pionowzlotu, pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego, pilota sterowcowego | 64 | |||||
2) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, pilota pionowzlotu zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego | 105 | |||||
3) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, pilota pionowzlotu liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego | 210 | |||||
2. Każde następne wydanie licencji: |
| |||||
1) pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota pionowzlotu, pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego, pilota sterowcowego | 43 | |||||
2) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, pilota pionowzlotu zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego | 105 | |||||
3) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, pilota pionowzlotu liniowego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego, dyspozytora lotniczego | 158 | |||||
3. Wpisanie nowego uprawnienia do licencji za każde uzyskane uprawnienie, wznowienie ważności uprawnienia, przywrócenie ważności uprawnienia: |
| |||||
1) pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego | 43 | |||||
2) pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota pionowzlotu, pilota sterowcowego | 43 | |||||
3) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, pilota pionowzlotu zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego | 105 | |||||
4) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, pilota pionowzlotu liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego | 210 | |||||
4. Uznanie licencji wydanej przez właściwy organ obcego państwa: |
| |||||
1) pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota pionowzlotu, pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego, pilota sterowcowego | 105 | |||||
2) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, pilota pionowzlotu zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego | 1 047 | |||||
3) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, pilota pionowzlotu liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego | 1 571 | |||||
5. Wydanie duplikatu licencji, o której mowa w ust. 1, lub wprowadzenie do niej zmian danych adresowych | 43 | |||||
6. Wydanie świadectwa kwalifikacji po raz pierwszy lub jego przywrócenie dla: |
| |||||
1) pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg, skoczka spadochronowego, operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe | 43 | |||||
2) informatora służby informacji powietrznej lub informatora lotniskowej służby informacji powietrznej | 43 | |||||
7. Każde następne wydanie świadectwa kwalifikacji dla: |
| |||||
1) pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg, skoczka spadochronowego, operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe | 43 | |||||
2) informatora służby informacji powietrznej lub informatora lotniskowej służby informacji powietrznej | 43 | |||||
8. Wpisanie nowego uprawnienia do świadectwa kwalifikacji, za każde uzyskane uprawnienie, wznowienie ważności uprawnienia, przywrócenie ważności uprawnienia | 43 | |||||
9. Uznanie świadectwa kwalifikacji wydanego przez właściwy organ obcego państwa | 105 | |||||
10. Wydanie duplikatu świadectwa kwalifikacji lub wprowadzenie do niego zmian danych adresowych | 43 | |||||
Część III Certyfikaty, świadectwa, zaświadczenia i inne dokumenty | ||||||
3.1. Certyfikacja podmiotów w zakresie szkolenia lotniczego | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
1 | 2 | |||||
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu FTO lub CTO po raz pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy w zakresie: | Opłata podstawowa 440 zwiększona o opłatę za poszczególne wskazane specjalności | |||||
1) pilot samolotowy | 148 | |||||
2) pilot samolotowy zawodowy | 294 | |||||
3) pilot samolotowy liniowy | 733 | |||||
4) pilot śmigłowcowy | 148 | |||||
5) pilot śmigłowcowy zawodowy | 294 | |||||
6) pilot śmigłowcowy liniowy | 733 | |||||
7) pilot wiatrakowcowy | 148 | |||||
8) pilot wiatrakowcowy zawodowy | 440 | |||||
9) pilot sterowcowy zawodowy | 294 | |||||
10) pilot sterowcowy liniowy | 733 | |||||
11) pilot balonu wolnego | 148 | |||||
12) pilot szybowcowy | 148 | |||||
13) nawigator lotniczy | 294 | |||||
14) mechanik pokładowy | 294 | |||||
15) pilot pionowzlotu | 148 | |||||
16) pilot ultralekkiego statku powietrznego | 148 | |||||
17) pilot śmigłowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 600 kg | 148 | |||||
18) pilot wiatrakowca ultralekkiego | 148 | |||||
19) pilot motolotni | 148 | |||||
20) instruktor | 294 | |||||
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu TRTO ośrodka szkolenia personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, wymienionego w ust. 1, w zakresie wymaganym dla uzyskania uprawnień wpisywanych do już posiadanej licencji po raz pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy | 75% stawki określonej w ust. 1 | |||||
3. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu CTO lub CAPTO w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy w zakresie: | Opłata podstawowa | |||||
294 | ||||||
| zwiększona o opłatę za poszczególne specyfikacje | |||||
1) skoczek spadochronowy zawodowy | 294 | |||||
2) kontroler ruchu lotniczego | 733 | |||||
3) dyspozytor lotniczy | 440 | |||||
4) informator służby informacji powietrznej | 440 | |||||
5) informator lotniskowej służby informacji powietrznej | 440 | |||||
6) praktykant-kontroler ruchu lotniczego | 733 | |||||
4. Przeprowadzenie procesu certyfikacji na rozszerzenie zakresu certyfikatu FTO, TRTO, CTO lub CAPTO i wydanie nowego certyfikatu w zakresie: | Opłata podstawowa 158 zwiększona o opłatę za poszczególne wskazane specjalności | |||||
1) pilot samolotowy | 105 | |||||
2) pilot samolotowy zawodowy | 263 | |||||
3) pilot samolotowy liniowy | 524 | |||||
4) pilot śmigłowcowy | 105 | |||||
5) pilot śmigłowcowy zawodowy | 263 | |||||
6) pilot śmigłowcowy liniowy | 524 | |||||
7) pilot wiatrakowcowy | 105 | |||||
8) pilot wiatrakowcowy zawodowy | 419 | |||||
9) pilot sterowcowy zawodowy | 263 | |||||
10) pilot sterowcowy liniowy | 524 | |||||
11) pilot balonu wolnego | 105 | |||||
12) pilot szybowcowy | 105 | |||||
13) nawigator lotniczy | 158 | |||||
14) mechanik pokładowy | 158 | |||||
15) skoczek spadochronowy zawodowy | 263 | |||||
16) kontroler ruchu lotniczego | 682 | |||||
17) dyspozytor lotniczy | 524 | |||||
18) informator służby informacji powietrznej | 419 | |||||
19) praktykant-kontroler ruchu lotniczego | 682 | |||||
20) pilot pionowzlotu | 105 | |||||
21) pilot ultralekkiego statku powietrznego | 105 | |||||
22) pilot śmigłowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 600 kg | 105 | |||||
23) pilot wiatrakowca ultralekkiego | 105 | |||||
24) pilot motolotni | 105 | |||||
25) instruktor | 210 | |||||
26) informator lotniskowej służby informacji powietrznej | 419 | |||||
5. Przeprowadzenie procesu uznania certyfikatu organizacji szkoleniowej lotniczej wydanego przez inne państwo na podstawie wymagań ICAO w zakresie: | Opłata podstawowa 5 232 zwiększona o opłatę za poszczególne specjalności | |||||
1) pilota paralotni, pilota lotni, uprawnienia na klasę samolotów jednosilnikowych, uprawnienia do wykonywania lotów nocnych VFR, uprawnienia na motoszybowiec, uprawnienia na klasę balonu, uprawnienia do wykonywania lotów z napędem, uprawnienia do wykonywania lotów na motoparalotni | 105 za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie | |||||
2) specjalności pilota samolotowego, pilota sterowcowego, pilota pionowzlotu, pilota ultralekkiego statku powietrznego, pilota śmigłowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 600 kg, pilota wiatrakowca ultralekkiego, pilota motolotni, pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego | 210 za każdą wskazaną specjalność | |||||
3) uprawnienia do lotów z pasażerem, uprawnienia do zarobkowego wykonywania czynności dowódcy balonu wolnego na gaz, uprawnienia do zarobkowego wykonywania czynności dowódcy balonu wolnego na ogrzane powietrze | 315 za każde wskazane uprawnienie | |||||
4) specjalności nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, uprawnienia na klasę samolotów wielosilnikowych | 419 za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie | |||||
5) specjalności instruktora | 524 za każde wskazane uprawnienie | |||||
6) uprawnienia do lotów IFR, uprawnienia pilota doświadczalnego | 733 za każde wskazane uprawnienie | |||||
7) specjalności pilota zawodowego, uprawnienia na typ samolotu z załogą jednoosobową (wpisywany do licencji), uprawnienia na typ śmigłowca jednosilnikowy z załogą jednoosobową | 838 za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie | |||||
8) specjalności pilota liniowego, informatora służby informacji powietrznej, informatora lotniskowej służby informacji powietrznej, dyspozytora lotniczego, uprawnienia na typ śmigłowca z załogą jednoosobową wielosilnikowy | 1 571 za każdą specjalność lub uprawnienie | |||||
9) specjalności praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego i kontrolera ruchu lotniczego | 2 093 | |||||
10) uprawnienia na typ samolotu z załogą wieloosobową, uprawnienia na typ śmigłowca z załogą wieloosobową | 3 139 za każdą specjalność lub uprawnienie | |||||
6. Przeprowadzenie procesu certyfikacji urządzenia do szkolenia lotniczego i wydanie certyfikatu po raz pierwszy albo przywrócenie ważności certyfikatu dla: |
| |||||
1) OTD | 524 | |||||
2) BITD | 524 | |||||
3) FNPT | 524 | |||||
4) FTD | 838 | |||||
5) FFS | 838 | |||||
7. Przeprowadzanie procesu certyfikacji na rozszerzenie zakresu certyfikatu FTD dla wszystkich uprawnień lub specjalności | 2 093 | |||||
8. Wydanie zatwierdzenia symulatora | 524 za każde zatwierdzenie | |||||
9. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia szkoleń, za każdą kategorię lub podkategorię: |
| |||||
1) B1.1, B1.3, B2 | 733 | |||||
2) B1.2, B1.4 | 629 | |||||
3) inne kategorie lub podkategorie | 524 | |||||
10. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia szkoleń i egzaminowania, za każdy typ statku powietrznego w poszczególnych kategoriach lub podkategoriach: |
| |||||
1) B1.1, B1.3, B2 | 367 | |||||
2) B1.2, B1.4 | 315 | |||||
3) inne kategorie lub podkategorie | 263 | |||||
11. Przeprowadzanie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia egzaminów, za każdy typ statku powietrznego w poszczególnych kategoriach lub podkategoriach: |
| |||||
1) B1.2, B1.4 | 629 | |||||
2) innych kategoriach | 524 | |||||
12. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO w zakresie obsługi technicznej statków powietrznych innych niż samoloty i śmigłowce oraz samolotów i śmigłowców, o których mowa w załączniku II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającego dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79 z 19.03.2008, str. 1, z późn. zm.), i wydanie certyfikatu na: | opłata podstawowa 315 zwiększona o opłatę za każdą specjalność | |||||
1) statek powietrzny jako całość | 524 | |||||
2) płatowiec | 263 | |||||
3) silnik | 263 | |||||
4) awionikę | 263 | |||||
13. Rozszerzenie zakresu certyfikatu MTO Part-147: |
| |||||
1) za każdą kategorię | 210 | |||||
2) za każdy typ statku powietrznego: |
| |||||
a) szkolenie i egzaminowanie | 419 | |||||
b) egzaminowanie | 315 | |||||
14. Rozszerzenie zakresu certyfikatu MTO | 315 | |||||
15. Wpisanie do rejestru podmiotów szkolących i wydanie zaświadczenia o wpisie | 158 | |||||
16. Rozszerzenie wpisu do rejestru podmiotów szkolących i wydanie zaświadczenia o wpisie | 105 | |||||
3.2. Rejestracja statków powietrznych | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
1 | 2 | |||||
1. Rezerwacja znaków rozpoznawczych | 33 | |||||
2. Przedłużenie rezerwacji znaków rozpoznawczych | 22 | |||||
3. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie statku powietrznego do rejestru cywilnych statków powietrznych lub ewidencji statków powietrznych i wydanie świadectwa rejestracji lub ewidencji: |
| |||||
1) lotni, motolotni, paralotni, balonów, spadochronów | 53 | |||||
2) szybowców, motoszybowców, statków powietrznych kategorii specjalnej | 74 | |||||
3) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
| |||||
a) do 1 000 kg | 105 | |||||
b) od 1 000 kg do 5 700 kg | 315 | |||||
c) od 5 700 kg do 20 000 kg | 838 | |||||
d) powyżej 20 000 kg | 2 093 | |||||
4. Wydanie duplikatu lub wymiana świadectwa rejestracji lub świadectwa ewidencji dokonana na wniosek jego posiadacza | 33 | |||||
5. Wydanie zaświadczenia o wykreśleniu statku powietrznego z rejestru lub ewidencji albo wydanie zaświadczenia o niewpisaniu statku powietrznego do rejestru lub ewidencji | 53 | |||||
6. Wydanie wyciągu z rejestru cywilnych statków powietrznych lub z ewidencji statków powietrznych | 315 | |||||
7. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zgody na wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze | 84 | |||||
8. Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania osobie innej niż właściciel | 105 | |||||
9. Przydział kodu adresowego transpondera MODE–S | 210 | |||||
10. Dokonanie wpisu zastawu cywilnego lub rejestrowego w świadectwie rejestracji lub świadectwie ewidencji | 105 | |||||
3.3. Certyfikacja sprzętu lotniczego (Type Certificate) | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
1 | 2 | |||||
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie dokumentu zdatności równoważnego certyfikatowi typu (nie obejmuje czynności, za które pobierane są opłaty wnoszone na rzecz EASA) dla: |
| |||||
1) samolotów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
| |||||
a) do 1 000 kg (w tym ultralekkie) | 1 571 | |||||
b) od 1 000 kg do 5 700 kg | 3 349 | |||||
c) od 5 700 kg do 20 000 kg | 8 371 | |||||
d) powyżej 20 000 kg | 18 834 | |||||
2) wiropłatów | jak dla samolotów | |||||
3) sterowców | 4 186 | |||||
4) motoszybowców | 1 571 | |||||
5) szybowców | 1 047 | |||||
6) balonów załogowych | 1 047 | |||||
7) statków powietrznych kategorii specjalnej | 524–3 139 | |||||
8) spadochronów | 524 | |||||
9) silników lotniczych o maksymalnej mocy startowej lub dopuszczalnym ciągu: |
| |||||
a) do 75 kW | 838 | |||||
b) od 75 kW do 375 kW lub 10 000 N | 1 257 | |||||
c) od 375 kW do 750 kW lub od 10 000 N do 50 000 N | 3 663 | |||||
d) powyżej 750 kW lub 50 000 N | 8 371 | |||||
10) silników do motoszybowców, samolotów ultralekkich lub motolotni | 315 | |||||
11) śmigieł: |
| |||||
a) o skoku stałym lub nastawnym na ziemi | 629 | |||||
b) o skoku zmiennym | 2 093 | |||||
12) motolotni | 419 | |||||
13) lotni | 84 | |||||
14) paralotni | 64 | |||||
15) wydanie uzupełniającego certyfikatu typu (STC) dla samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
| |||||
a) do 1 000 kg (w tym ultralekkie) | 315 | |||||
b) od 1 000 kg do 5 700 kg | 1 047 | |||||
c) od 5 700 kg do 20 000 kg | 2 093 | |||||
d) powyżej 20 000 kg | 5 232 | |||||
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie orzeczenia typu dla następującego sprzętu lotniczego: |
| |||||
1) urządzenia ratownicze dla konstrukcji ultralekkich, lotni, motolotni i paralotni | 210–629 | |||||
2) zaczepy do holowania szybowców i transparentów | 105 | |||||
3) uprzęże do lotni i paralotni | 64 | |||||
3. Zmiany i uzupełnienia certyfikacji sprzętu lotniczego | 50% stawki określonej w ust. 1 lub 2 | |||||
4. Zatwierdzanie biuletynów zdatności lub dokumentacji technicznej statków powietrznych i wyposażenia istotnych dla bezpieczeństwa lotniczego: |
| |||||
1) programów prób na ziemi oraz programów prób w locie dla: |
| |||||
a) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
| |||||
– do 1 000 kg (w tym ultralekkie) | 105 | |||||
– od 1 000 kg do 5 700 kg | 315 | |||||
– od 5 700 kg do 20 000 kg | 524 | |||||
– powyżej 20 000 kg | 1 047 | |||||
b) pozostałych rodzajów statków powietrznych | 105 | |||||
2) instrukcji użytkowania w locie dla: |
| |||||
a) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
| |||||
– do 1 000 kg (w tym ultralekkie) | 315 | |||||
– od 1 000 kg do 5 700 kg | 524 | |||||
– od 5 700 kg do 20 000 kg | 2 093 | |||||
– powyżej 20 000 kg | 8 371 | |||||
b) motoszybowców i szybowców | 210 | |||||
c) sterowców i balonów załogowych | 524 | |||||
d) statków powietrznych kategorii specjalnej | 53–838 | |||||
e) spadochronów | 53 | |||||
f) motolotni, lotni i paralotni | 53 | |||||
3) instrukcji obsługi technicznej dla: |
| |||||
a) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
| |||||
– do 1 000 kg (w tym ultralekkie) | 210 | |||||
– od 1 000 kg do 5 700 kg | 524 | |||||
– od 5 700 kg do 20 000 kg | 1 047 | |||||
– powyżej 20 000 kg | 3 139 | |||||
b) pozostałych statków powietrznych i silników | 105 | |||||
4) głównego wykazu wyposażenia minimalnego (MMEL) dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
| |||||
a) do 5 700 kg | 524 | |||||
b) powyżej 5 700 kg | 1 047 | |||||
5. Zmiany w dokumentacji technicznej | 50% stawki określonej w ust. 4 | |||||
6. Szczególne przypadki certyfikacji: |
| |||||
1) uznanie dokumentów zdatności wydanych przez władze lotnicze innych państw: |
| |||||
a) dla samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
| |||||
– do 1 000 kg (w tym ultralekkie) | 210 | |||||
– od 1 000 kg do 5 700 kg | 524 | |||||
– od 5 700 kg do 20 000 kg | 1 047 | |||||
– powyżej 20 000 kg | 6 278 | |||||
b) dla pozostałych rodzajów statków powietrznych | 105 | |||||
2) wydanie świadectw zgodności z normą hałasu, wibracji oraz zanieczyszczeniem ziemi, wody i powietrza dla: |
| |||||
a) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
| |||||
– do 5 700 kg | 524 | |||||
– powyżej 5 700 kg | 2 093 | |||||
b) pozostałych rodzajów statków powietrznych | 315 | |||||
3) wydanie świadectwa zgodności z normą hałasu, wibracji oraz zanieczyszczenia ziemi, wody i powietrza dla importowanych statków powietrznych | 315 | |||||
4) certyfikacja statków powietrznych bezpilotowych, wszystkich rodzajów | 3 139 | |||||
3.4. Zdatność do lotu statków powietrznych | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
1 | 2 | |||||
1. Przeprowadzenie procesu oceny zdatności do lotu statku powietrznego i wydanie świadectwa zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego po raz pierwszy dla: |
| |||||
1) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
| |||||
a) do 1 000 kg (w tym ultralekkie) | 315 | |||||
b) od 1 000 kg do 2 730 kg | 943 | |||||
c) od 2 730 kg do 20 000 kg | 3 139 | |||||
d) powyżej 20 000 kg | 10 464 | |||||
2) sterowców i bezpilotowych | 419 | |||||
3) szybowców | 127 | |||||
4) motoszybowców | 263 | |||||
5) balonów załogowych | 263 | |||||
6) spadochronów osobowych | 127 | |||||
7) spadochronów ratunkowych | 210 | |||||
2. Przedłużanie i odnawianie świadectw zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego dla statków powietrznych, wykonanie przeglądu zdatności do lotu i wydanie poświadczenia ARC | 75% opłaty określonej w ust. 1 | |||||
3. Wydanie poświadczenia ARC w oparciu o rekomendację organizacji CAMO (wg Part-M/G z przywilejem M.A.711(b)) – obejmuje to kontrole Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zatwierdzanie wszelkiego typu dokumentacji i ich zmian | 10% opłaty określonej w ust. 1 | |||||
4. Wystawienie eksportowego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego lub dokumentu równoważnego dla elementu wyposażenia: |
| |||||
1) samoloty i wiropłaty o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
| |||||
a) do 2 730 kg | 105 | |||||
b) od 2 730 kg do 5 700 kg | 315 | |||||
c) od 5 700 kg do 20 000 kg | 524 | |||||
d) powyżej 20 000 kg | 1 571 | |||||
2) sterowce | 210 | |||||
3) motoszybowce | 105 | |||||
4) szybowce | 53 | |||||
5) balony załogowe | 53 | |||||
6) spadochrony osobowe | 33 | |||||
7) spadochrony ratunkowe | 84 | |||||
5. Wystawienie świadectw oględzin dla statków powietrznych będących w próbach: |
| |||||
1) samoloty i wiropłaty o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
| |||||
a) do 1 000 kg (w tym ultralekkie) | 210 | |||||
b) od 1 000 kg do 5 700 kg | 315 | |||||
c) od 5 700 kg do 20 000 kg | 733 | |||||
d) powyżej 20 000 kg | 2 093 | |||||
2) szybowce i motoszybowce | 53 | |||||
3) motoszybowce | 105 | |||||
4) inne (w szczególności sterówce, balony) | 210 | |||||
6. Wydanie duplikatu dokumentów, o których mowa w ust. 1–5 | 53 | |||||
3.5. Certyfikacja jednostek produkujących wyroby, części i akcesoria | ||||||
| Zakres prac | |||||
| A1 Samoloty duże | A2 Samoloty małe | B4 Śmigła | |||
| A3 Śmigłowce duże | A4 Śmigłowce małe | C1 Akcesoria | |||
| B1 Silniki turbinowe | A5 Autożyra | C2 Części | |||
|
| A6 Szybowce | D1 Czynności obsługowe | |||
Rodzaj czynności urzędowej |
| A7 Motoszybowce |
| |||
|
| A8 Balony załogowe |
| |||
|
| A9 Sterowce |
| |||
|
| A11 Samoloty klasy VLA |
| |||
|
| A12 Inne |
| |||
|
| B2 Silniki tłokowe |
| |||
|
| B3 APU |
| |||
|
| D2 |
| |||
|
| Wydawanie pozwolenia na lot |
| |||
| Wysokość stawki w zł | |||||
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu POA po raz pierwszy lub wznowienie ważności zatwierdzenia nieważnego dłużej niż 12 miesięcy | 2 093 | 1 047 | 524 | |||
2. Rozszerzenie zakresu zatwierdzenia: | 880 | 440 | 148 | |||
1) Rozszerzenie zakresu prac | ||||||
2) Rozszerzenie o inne typy wyrobów w zatwierdzonym zakresie prac | jak za zatwierdzenie zmiany znaczącej (ust. 3) | |||||
3. Zatwierdzenie zmian znaczących w organizacji posiadającej zatwierdzenie | 25% wartości opłaty jak za certyfikację (ust. 1) | |||||
4. Wydanie zgody na produkcję wyrobów, części lub akcesoriów bez przeprowadzenia procesu certyfikacji i wydania certyfikatu POA | 50% wartości opłaty jak za certyfikację (ust. 1) | |||||
3.6. Certyfikacja jednostek obsługi technicznej sprzętu lotniczego i zarządzania ciągłą zdatnością do lotu | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość stawki w zł | |||||
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AMO po raz pierwszy lub wznowienie certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy, dla jednostki: |
| |||||
1) spełniającej wymagania PART-1451) |
| |||||
a) w klasie statki powietrzne | A1 | A2 | A3 | A4 | ||
| 3 139 | 1 571 | 1 571 | 1 152 | ||
b) w klasie silniki | B1 | B2 | B3 |
| ||
| 2 356 | 1 152 | 786 |
| ||
c) w klasie podzespoły | 472 za każdą kategorię | |||||
d) w klasie badania nieniszczące | 472 | |||||
2) spełniającej wymagania PART M/F1) |
| |||||
a) w klasie statki powietrzne | A1 | A2 | A3 | A4 | ||
|
| 1 152 | 1 152 | 786 | ||
b) w klasie silniki | B1 | B2 | B3 |
| ||
| 1 571 | 786 | 472 |
| ||
c) w klasie podzespoły | 315 za każdą kategorię | |||||
d) w klasie badania nieniszczące | 315 | |||||
3) spełniającej wymagania PL-61) |
| |||||
a) w klasie statki powietrzne | A1 | A2 | A3 | A4 | ||
|
| 786 | 786 | 472 | ||
b) w klasie silniki | B1 | B2 | B3 |
| ||
| 943 | 524 | 315 |
| ||
c) w klasie podzespoły | 210 za każdą kategorię | |||||
d) w klasie badania nieniszczące | 210 | |||||
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji jednostki zarządzania ciągłą zdatnością do lotu i wydanie certyfikatu CAMO po raz pierwszy lub wznowienie certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy: |
| |||||
1) spełniającej wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(a) | A1 | A2 | A3 | A4 | ||
3 139 | 1 571 | 1 571 | 524 | |||
2) spełniającej wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(b) | 2 093 | 1 047 | 733 | 419 | ||
3) spełniającej wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(c) | 1 571 | 733 | 524 | 263 | ||
4) spełniającej wymagania PL-6 |
| 629 | 419 | 210 | ||
A1 – samoloty o maksymalnej masie startowej (MTOM) powyżej 5 700 kg | ||||||
A2 – samoloty o maksymalnej masie startowej (MTOM) 5 700 kg i poniżej | ||||||
A3 – śmigłowce | ||||||
A4 – statki powietrzne inne niż kategoria A1, A2 i A3 | ||||||
B1 – silniki turbinowe | ||||||
B2 – silniki tłokowe B3 – silniki pomocnicze APU | ||||||
3.7. Uznawanie certyfikatów wydanych przez nadzory obcych państw | ||||||
| Wysokość stawki w zł | |||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wielkość jednostki organizacyjnej2) | |||||
| M | Ś | D | |||
1. Uznanie certyfikatu AOC, certyfikatu AWC lub dokumentu równoważnego | 524 | 1 571 | 4 710 | |||
2. Uznanie certyfikatu AMO lub dokumentu równoważnego | Opłata lotnicza jak w podczęści 3.6. ust. 1 pkt 3 | |||||
3. Uznanie certyfikatu CAMO lub dokumentu równoważnego | Opłata lotnicza jak w podczęści 3.6. ust. 2 pkt 4 | |||||
4. Uznanie certyfikatu symulatora lotu oraz urządzeń treningowych | 315 | 524 | 1 047 | |||
3.8. Certyfikacja i rejestracja lotnisk3) | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
1 | 2 | |||||
1. Przeprowadzenie postępowania o wydanie promesy zezwolenia na założenie lotniska użytku publicznego i wydanie promesy: |
| |||||
1) o literze kodu A, B | 5 232 | |||||
2) o literze kodu C, D, E | 26 159 | |||||
2. Przeprowadzenie postępowania o wydanie promesy zezwolenia na założenie lotniska użytku wyłącznego i wydanie promesy: |
| |||||
1) o literze kodu A, B | 1 571 | |||||
2) o literze kodu C, D, E | 3 139 | |||||
3. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na założenie lotniska użytku publicznego i wydanie zezwolenia: |
| |||||
1) o literze kodu A, B | 10 464 | |||||
2) o literze kodu C, D, E | 41 854 | |||||
4. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na założenie lotniska użytku wyłącznego i wydanie zezwolenia: |
| |||||
1) o literze kodu A, B | 2 093 | |||||
2) o literze kodu C, D, E | 4 186 | |||||
5. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie lotniska użytku publicznego do rejestru lotnisk cywilnych i wydanie zaświadczenia o wpisie: |
| |||||
1) o literze kodu A, B | 7 325 | |||||
2) o literze kodu C, D, E | 31 390 | |||||
6. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie lotniska użytku wyłącznego do rejestru lotnisk cywilnych i wydanie zaświadczenia o wpisie: |
| |||||
1) o literze kodu A, B | 2 617 | |||||
2) o literze kodu C, D, E | 5 232 | |||||
7. Wydanie zaświadczenia o wpisie lotniska do rejestru lotnisk cywilnych | 105 | |||||
8. Przeprowadzenie postępowania o dokonanie zmiany w rejestrze lotnisk cywilnych | 315 | |||||
9. Wydanie zmienionego zaświadczenia o wpisie lotniska do rejestru lotnisk cywilnych | 105 | |||||
10. Zatwierdzenie instrukcji operacyjnej nowo zakładanego lotniska użytku publicznego: |
| |||||
1) o literze kodu A | 8 371 | |||||
2) o literze kodu B | 16 742 | |||||
3) o literze kodu C | 25 112 | |||||
4) o literze kodu D | 33 483 | |||||
5) o literze kodu E | 41 854 | |||||
11. Zatwierdzenie instrukcji operacyjnej nowo zakładanego lotniska użytku wyłącznego: |
| |||||
1) o literze kodu A | 524 | |||||
2) o literze kodu B | 1 675 | |||||
3) o literze kodu C | 2 826 | |||||
4) o literze kodu D | 3 977 | |||||
5) o literze kodu E | 5 232 | |||||
12. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na wprowadzenie pojedynczej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska użytku publicznego: |
| |||||
1) o literze kodu A, B | 1 362 | |||||
2) o literze kodu C, D, E | 2 722 | |||||
13. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na wprowadzenie pojedynczej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska użytku wyłącznego o literze kodu A, B, C, D, E | 210 | |||||
14. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie lądowiska do ewidencji lądowisk i wydanie zaświadczenia | 1 047 | |||||
15. Wydanie zaświadczenia o wpisie lądowiska do ewidencji lądowisk | 105 | |||||
16. Wydanie duplikatu zaświadczenia o wpisie lądowiska do ewidencji lądowisk lub o wpisie lotniczego urządzenia naziemnego do rejestru lotniczych urządzeń naziemnych | 315 | |||||
17. Wydanie zgody na odstępstwo od wymogów dotyczących powierzchni ograniczających | 2 617 | |||||
18. Przeprowadzenie procesu certyfikacji lotniska: |
| |||||
1) o literze kodu A | 10 464 | |||||
2) o literze kodu B | 20 927 | |||||
3) o literze kodu C | 31 390 | |||||
4) o literze kodu D | 41 854 | |||||
5) o literze kodu E | 52 317 | |||||
19. Przeprowadzenie procesu certyfikacji rozszerzającego zakres uprawnień wynikających z procesu certyfikacji, o wykonywanie operacji: |
| |||||
1) lądowania w warunkach ograniczonej widzialności (LVO) dla: |
| |||||
a) kategorii II (CAT II) | 20 927 | |||||
b) kategorii III A (CAT III A) | 31 390 | |||||
c) kategorii III B (CAT III B) | 41 854 | |||||
d) kategorii III C (CAT III C) | 57 549 | |||||
2) startów przy ograniczonej widzialności (LVTO) | 20 927 | |||||
20. Przeprowadzenie procesu certyfikacji lotniska przedłużającego ważność certyfikatu lotniska | 50% stawki określonej w ust. 18 | |||||
21. Przeprowadzenie procesu certyfikacji, o którym mowa w ust. 23, przedłużającego ważność uprawnień | 50% stawki określonej w ust. 19 | |||||
22. Przeprowadzenie procesu certyfikacji wznawiającego ważność certyfikatu, który był nieważny dłużej niż 12 miesięcy | 50% stawki określonej w ust. 18 | |||||
23. Przeprowadzenie procesu certyfikacji, o którym mowa w ust. 19, wznawiającego ważność uprawnień, które były nieważne dłużej niż 12 miesięcy | 50% stawki określonej w ust. 19 | |||||
24. Przeprowadzenie procesu certyfikacji wznawiającego ważność certyfikatu, który był cofnięty, zawieszony lub nieważny dłużej niż 6 miesięcy, ale nie dłużej niż 12 miesięcy | 25% stawki określonej w ust. 18 | |||||
25. Przeprowadzenie procesu certyfikacji, o którym mowa w ust. 19, wznawiającego ważność uprawnień, które były cofnięte, zawieszone lub nieważne dłużej niż 6 miesięcy, ale nie dłużej niż 12 miesięcy | 25% stawki określonej w ust. 19 | |||||
3.9. Certyfikacja zarobkowego transportu lotniczego | ||||||
| Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wielkość jednostki organizacyjnej2) | |||||
| M | Ś | D | |||
1 | 2 | |||||
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AOC po raz pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu AOC nieważnego dłużej niż 12 miesięcy: | Opłata podstawowa | |||||
524 | 1 047 | 2 093 | ||||
Zwiększona o opłatę za | ||||||
1) przewóz pasażerów i ich bagażu (A–1) | 210 | 524 | 1 047 | |||
2) przewóz towarów i poczty (A–2) | 105 | 315 | 838 | |||
3) przewóz sanitarny i medyczny (A–3) | 105 | 315 | 524 | |||
2. Przeprowadzenie procesu wznowienia ważności certyfikatu AOC, który był cofnięty, zawieszony lub nieważny dłużej niż 6 miesięcy, ale nie dłużej niż 12 miesięcy | 75% opłaty wyliczonej zgodnie z ust. 1 | |||||
3. Przeprowadzenie procesu związanego z wydaniem zezwolenia specjalnego wpisywanego do certyfikatu AOC i wpisanie do certyfikatu zezwolenia: |
| |||||
1) na operacje w każdych warunkach meteorologicznych (AWO – All Weather Operations) – od E1 do E5: |
| |||||
a) kategorii II (CAT II) – E1 | 2 093 | |||||
b) kategorii IIIA (CAT III A) – E2 | 2 093 | |||||
c) kategorii IIIB (CAT III B) – E3 | 2 093 | |||||
d) kategorii IIIC (CAT III C) – E4 | 4 186 | |||||
e) wykonywanie startów przy ograniczonej widzialności (LVTO) – E5 | 1 047 | |||||
2) na operacje w przestrzeniach powietrznych o minimalnych wymaganiach dotyczących charakterystyki nawigacyjnej (MNPS – Minimum Navigation Performance Specification) – E6 | 2 093 | |||||
3) na operacje o wydłużonym zasięgu samolotami dwusilnikowymi (ETOPS – Exetended Range Operation with Two-Engine Aeroplanes) – E7 | 4 186 | |||||
4) na operacje w przestrzeniach, w których wymagana jest zdolność do prowadzenia nawigacji obszarowej (RNAV – Area Navigation) – E8 | 2 093 | |||||
5) na operacje w przestrzeniach powietrznych, gdzie stosowana jest zredukowana separacja pionowa (RVSM) – E9 | 3 139 | |||||
6) na oznaczenie klasy dokładności prowadzonej nawigacji (RNP) – E10 | 2 093 | |||||
7) na przewóz lotniczy materiałów niebezpiecznych (DGR) – E11 | 4 186 | |||||
8) na śmigłowcowe operacje przybrzeżne – E12 | 1 571 | |||||
9) na operacje transportu pilotów morskich – E13 | 1 571 | |||||
3.10. Certyfikacja usług lotniczych | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
1 | 2 | |||||
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AWC po raz pierwszy lub w okresie powyżej 12 miesięcy od daty ustania ważności certyfikatu albo od daty jego zawieszenia | 1 571 | |||||
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AWC przed upływem 12 miesięcy od wygaśnięcia ważności certyfikatu albo od daty jego zawieszenia | 1 152 | |||||
3. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu dla operacji wykonywanych przy użyciu balonów lub sterowców po raz pierwszy lub po upływie 12 miesięcy od daty wygaśnięcia ważności certyfikatu lub jego zawieszenia | 786 | |||||
4. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu dla operacji wykonywanych przy użyciu balonów lub sterowców w okresie przed upływem 12 miesięcy od daty wygaśnięcia ważności certyfikatu albo od daty jego zawieszenia | 629 | |||||
3.11. Certyfikacja obsługi naziemnej w portach lotniczych | ||||||
| Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wielkość jednostki organizacyjnej2) | |||||
| M | Ś | D | |||
1 | 2 | 3 | 4 | |||
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AHAC po raz pierwszy lub po upływie 12 miesięcy od daty wygaśnięcia certyfikatu lub jego zawieszenia: | opłata podstawowa | |||||
733 | 1 466 | 2 198 | ||||
zwiększona o opłaty za zgłoszone kategorie: | ||||||
1) ogólne usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie użytkownika | 294 | 440 | 733 | |||
2) obsługę pasażerów | 294 | 440 | 733 | |||
3) obsługę bagażu | 148 | 294 | 440 | |||
4) obsługę ładunków (towarów i poczty) | 294 | 440 | 733 | |||
5) obsługę płytową statków powietrznych | 294 | 733 | 1 047 | |||
6) obsługę kabinową statków powietrznych | 294 | 440 | 733 | |||
7) obsługę w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne | 294 | 733 | 1 047 | |||
8) obsługę techniczno-administracyjną statków powietrznych | 148 | 440 | 733 | |||
9) obsługę operacyjną lotu i administracyjną załóg statków powietrznych | 148 | 294 | 440 | |||
10) transport naziemny pomiędzy statkami powietrznymi i dworcem lotniczym | 148 | 440 | 733 | |||
11) obsługę w zakresie zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych (catering) | 294 | 733 | 1 047 | |||
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji AHAC w zakresie materiałów niebezpiecznych po raz pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy (z prawem spedycji drogą lotniczą) | 1 047 | 1 571 | 2 093 | |||
3.12. Certyfikacja służb żeglugi powietrznej | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
1 | 2 | |||||
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej, odpowiednio do: |
| |||||
1) służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service) | 20 927 | |||||
2) służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service) | 10 464 | |||||
3) służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service) | 10 464 | |||||
4) służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service) | 10 464 | |||||
5) służby lotniskowej informacji powietrznej (AFIS – Aerodrome Flight Information Service) | 1 047 | |||||
6) służby łączności (COM – Communication Service) | 1 047 | |||||
7) służby nawigacji (NAV – Navigation Service) | 2 093 | |||||
8) służby dozorowania (SUR – Surveillance Service) | 4 186 | |||||
9) służby przetwarzania i zobrazowania danych (DP – Data Processing) | 10 464 | |||||
10) służby informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service) | 10 464 | |||||
11) służby lub organu zapewniającego informacje meteorologiczne | 10 464 | |||||
2. Przeprowadzenie procesu z wniosku o przedłużenie ważności certyfikatu | do 50% opłaty określonej w ust. 1, nie więcej niż 5 232 | |||||
3.13. Inne certyfikaty, zaświadczenia, zatwierdzenia oraz dokumenty | ||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||
1 | 2 | |||||
1. Rozszerzenie floty i związana z tym zmiana w certyfikacie lub specyfikacji AOC, AWC | W zależności od maksymalnej masy startowej (MTOM) statku powietrznego | |||||
do 10 ton włącznie | więcej niż 10 ton | |||||
| 210 | 524 | ||||
2. Zmiana w certyfikacie lub specyfikacji AOC, AWC niezwiązana ze zmianą floty | Wielkość jednostki organizacyjnej | |||||
M | Ś | D | ||||
| 105 | 210 | 419 | |||
3. Rozpatrzenie wniosku o wydanie zgody na lot cywilnego statku powietrznego z materiałami niebezpiecznymi niedopuszczonymi lub warunkowo dopuszczonymi do przewozu na pokładzie statku powietrznego (w tym lotu tranzytowego) obejmującego wydanie odstępstwa | 10 464 | |||||
4. Akceptacja pilota do przeprowadzania kontroli typu line-check | 105 | |||||
5. Wydanie decyzji w sprawie zwolnień oraz odstępstw od przepisów art. 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991, str. 4, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 348) | 10 464 | |||||
6. Zatwierdzenie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania w oparciu o art. 83 bis Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.4)) i przekazanie nadzoru od lub do organu nadzoru innego państwa | 2 093 | |||||
7. Zezwolenie na zawarcie umowy leasingu (dry-lease, wet-lease) statku powietrznego | 1 047 | |||||
8. Wydanie zgody na wykonywanie lotów w strefach, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 119 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze | 838 | |||||
9. Wydanie certyfikatu operatora kontroli bezpieczeństwa | 158 | |||||
10. Wydanie identyfikatora członka załogi (Crew Member Certificate – CMC) | 53 | |||||
11. Wydanie certyfikatu centrum medycyny lotniczej | 1 047 | |||||
12. Wydanie certyfikatu dla lekarza orzecznika | 210 | |||||
13. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony lotniska użytku publicznego | 2 093 | |||||
14. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony lotniska użytku wyłącznego | 524 | |||||
15. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz regularny | 1 047 | |||||
16. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz nieregularny | 524 | |||||
17. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony podmiotu świadczącego obsługę naziemną | 263 | |||||
18. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony służby żeglugi powietrznej lub organu zapewniającego osłonę meteorologiczną | 472 | |||||
19. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony podmiotu wykonującego inną działalność gospodarczą | 315 | |||||
20. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony lotniska użytku publicznego | 629 | |||||
21. Zatwierdzenie programu ochrony podmiotu zapewniającego osłonę meteorologiczną lotnictwa cywilnego | 524 | |||||
22. Zatwierdzenie programu ochrony zarejestrowanego agenta | 472 | |||||
23. Zatwierdzenie programu ochrony zarejestrowanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego | 472 | |||||
24. Wyznaczenie znanego nadawcy ładunków i poczty | 263 | |||||
25. Kontrola w siedzibie zarejestrowanego agenta/zarejestrowanego dostawcy lub znanego nadawcy (w zakresie ładunków i poczty) | 263 | |||||
26. Ponowne wyznaczenie znanego nadawcy w zakresie ładunków i poczty po upływie 5 lat od wyznaczenia, o którym mowa w ust. 24 | 127 | |||||
27. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony innego lotniska | 158 | |||||
28. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony przewoźnika wykonującego loty regularne | 315 | |||||
29. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony przewoźnika wykonującego loty nieregularne | 158 | |||||
30. Zatwierdzenie zmiany lub aktualizacji programu ochrony innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą | 53 | |||||
31. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu szkolenia z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego | 210 | |||||
32. Wydanie opinii o możliwości lokalizacji inwestycji ze względu na dopuszczalną wysokość zabudowy, o ile przepisy prawa nie nakładają na organy publiczne uzgodnienia lokalizacji z Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego | 1 047 | |||||
33. Wydanie zezwolenia na przeprowadzenie pokazu lotniczego | Opłata podstawowa 158 zwiększona o 53 za każdy dzień wykonywania pokazów dla każdego statku powietrznego używanego w pokazach | |||||
34. Przeprowadzenie procesu wpisu lub zmiany do rejestru lotniczych urządzeń naziemnych i wydanie zaświadczenia o wpisie lub zmianie dla każdego z poniższych urządzeń: |
| |||||
1) urządzenia łączności (w urządzeniach połączonych opłaty sumują się): |
| |||||
a) naziemne radiostacje lotnicze | 838 | |||||
b) system łączności głosowej VCS | 838 | |||||
c) system transmisji danych G/G | 838 | |||||
2) urządzenie radionawigacyjne (w urządzeniach połączonych opłaty sumują się): |
| |||||
a) ILS, MLS | 3 139 | |||||
b) VOR/DVOR | 2 093 | |||||
c) NDB | 1 047 | |||||
d) DME | 524 | |||||
e) D/GPS (GBAS) | 2 093 | |||||
3) urządzenia dozorowania (w urządzeniach połączonych opłaty sumują się): |
| |||||
a) radar pierwotny dozorowania (PSR) | 1 571 | |||||
b) radar wtórny dozorowania (MSSR) | 1 571 | |||||
c) radar kontroli płyty lotniska | 1 047 | |||||
d) system multilateracyjny WAM | 1 571 | |||||
e) system multilateracyjny LAM | 1 571 | |||||
4) system przetwarzania i zobrazowania danych | 5 232 | |||||
5) wzrokowe pomoce nawigacyjne (systemy świetlne) | 838–1 047 | |||||
6) automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych |
| |||||
a) AWOS dla I kat. precyzyjnego podejścia | 1 047 | |||||
b) AWOS dla II kat. precyzyjnego podejścia | 1 047 | |||||
c) AWOS dla III kat. precyzyjnego podejścia | 1 047 | |||||
d) AWOS dla potrzeb AFIS | 524 | |||||
35. Wydanie zaświadczenia o zmianie wpisu w rejestrze lotniczych urządzeń naziemnych każde z urządzeń lub systemów wymienionych w ust. 34 | 210 | |||||
36. Wydanie duplikatu zaświadczenia o zmianie wpisu w rejestrze lotniczych urządzeń naziemnych każde zaświadczenie | 105 | |||||
37. Wydanie zaświadczenia o wpisie do rejestru radiobikonów za każdy radiobikon | 53 | |||||
| ||||||
Tabela nr 2 Wykaz egzaminów na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz wysokość stawek opłaty lotniczej związanej z egzaminami |
Część I Egzaminy | |
1.1. Egzaminy teoretyczne oraz teoretyczno-praktyczne na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do nich wpisywane | |
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł |
1 | 2 |
1. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na uprawnienia w zakresie znajomości lotniczego języka angielskiego oraz egzaminu na przedłużenie ważności tego uprawnienia zgodnie z wymaganiami Załącznika 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. | 315 |
2. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na licencję: |
|
1) praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego | 210 |
2) pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego, mechanika lotniczego obsługi technicznej | 315 |
3) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, dyspozytora lotniczego | 419 |
4) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego | 1 047 |
3. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego lub egzaminu teoretyczno-praktycznego kandydata na mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66: |
|
1) za egzamin z każdego modułu Part-66: od M1 do M17 | 210 |
2) za każdy egzamin powtórkowy z niezaliczonego modułu Part-66 | 315 |
3) za egzamin teoretyczno-praktyczny na typ statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) nieprzekraczającej 5 700 kg | 315 |
4. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do licencji: |
|
1) zawodowej, liniowej | 210 |
2) do pozostałych licencji | 158 |
5. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na świadectwo kwalifikacji | 53 |
6. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do świadectwa kwalifikacji | 158 |
7. Przeprowadzenie cząstkowego egzaminu teoretycznego na uznanie licencji albo egzaminu wskazanego w decyzji o zawieszeniu lub ograniczeniu licencji albo świadectwa kwalifikacji | 105 |
8. Przeprowadzenie komisyjnego egzaminu teoretycznego, za każdy przedmiot | 315 |
1.2. Egzaminy praktyczne na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do nich wpisywane | |
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł |
1 | 2 |
1. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na licencję: |
|
1) pilota samolotowego | 838 |
2) pilota śmigłowcowego | 838 |
3) pilota wiatrakowcowego | 838 |
4) pilota samolotowego zawodowego | 2 093 |
5) pilota śmigłowcowego zawodowego | 2 093 |
6) pilota wiatrakowcowego zawodowego | 1 047 |
7) pilota sterowcowego zawodowego | 1 047 |
8) pilota samolotowego liniowego | 3 139 |
9) pilota śmigłowcowego liniowego | 3 139 |
10) pilota sterowcowego liniowego | 2 093 |
11) pilota balonu wolnego | 524 |
12) pilota szybowcowego | 105 |
13) nawigatora lotniczego | 1 571 |
14) mechanika pokładowego | 1 047 |
15) kontrolera ruchu lotniczego | 2 617 |
16) dyspozytora lotniczego | 1 047 |
17) mechanika lotniczego obsługi technicznej | 1 047 |
18) praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego | 1 047 |
2. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do licencji | 315 |
3. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na świadectwo kwalifikacji dla: |
|
1) pilota lotni | 64 |
2) pilota paralotni | 43 |
3) pilota motolotni i motoparalotni | 64 |
4) pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg | 64 |
5) pilota – operatora modelu latającego | 22 |
6) skoczka spadochronowego | 43 |
7) operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe | 105 |
8) pilota wiatrakowca ultralekkiego | 64 |
9) mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego | 105 |
10) informatora służby informacji powietrznej | 105 |
11) informatora lotniskowej służby informacji powietrznej | 64 |
4. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do świadectwa kwalifikacji | 105 |
5. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego na przedłużenie ważności uprawnienia wpisanego do licencji, za każde przedłużane uprawnienie: |
|
1) pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego | 105 |
2) pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego | 105 |
3) pilota samolotowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, mechanika lotniczego obsługi technicznej, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego | 105 |
4) na typ samolotu z załogą wieloosobową, na typ śmigłowca z załogą wieloosobową | 105 |
5) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego | 105 |
6. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego na przedłużenie ważności uprawnienia wpisanego do świadectwa kwalifikacji, za każde przedłużane uprawnienie | 53 |
Część II | |
Zaświadczenia oraz poświadczenie zgodności dokumentu z oryginałem | |
2.1. Zaświadczenia i poświadczenia | |
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł |
1 | 2 |
1. Wydanie zaświadczenia o zdanym egzaminie na licencję | 33 |
2. Wydanie zaświadczenia potwierdzającego uczestnictwo kandydata w egzaminach | 17 |
Tabela nr 3 |
Wykaz czynności urzędowych i wysokość stawek opłaty lotniczej za sprawowanie bieżącego nadzoru nad lotnictwem cywilnym |
Część I | ||||||||
Nadzór nad instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej | ||||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||||
1 | 2 | |||||||
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad instytucją posiadającą certyfikat w zakresie poniższych obszarów: | ||||||||
1) | służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service) | 20 927 | ||||||
2) | służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service) | 10 464 | ||||||
3) | służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service) | 10 464 | ||||||
4) | służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service) | 10 464 | ||||||
5) | służby lotniskowej informacji powietrznej (AFIS –Aerodrome Flight Information Service) | 2 093 | ||||||
6) | służby łączności (COM – Communication Service) | 1 047 | ||||||
7) | służby nawigacji (NAV – Navigation Service) | 2 093 | ||||||
8) | służby dozorowania (SUR – Surveillance Service) | 4 186 | ||||||
9) | służby przetwarzania i zobrazowania danych (DP –Data Processing) | 10 464 | ||||||
10) | służby informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service) | 10 464 | ||||||
2. | Sprawowanie bieżącego nadzoru nad instytucją posiadającą certyfikat w zakresie służby meteorologicznej/organ służby | 5 232 | ||||||
Część II | ||||||||
Nadzór nad eksploatacją lotnisk | ||||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||||
1 | 2 | |||||||
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad bezpieczną eksploatacją posiadacza certyfikatu lotniska: |
| |||||||
1) o literze kodu A | 5 232 | |||||||
2) o literze kodu B | 15 695 | |||||||
3) o literze kodu C | 31 390 | |||||||
4) o literze kodu D | 41 854 | |||||||
5) o literze kodu E | 57 549 | |||||||
Część III | ||||||||
Nadzór nad rynkiem przewozów lotniczych oraz inną działalnością gospodarczą w lotnictwie cywilnym, w tym nad posiadaczami certyfikatu AOC, AWC i AHAC | ||||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||||
1 | 2 | |||||||
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AOC i wpisanymi do niego zezwoleniami specjalnymi: | Opłata podstawowa w wysokości 100% opłaty określonej w tabeli nr 1 część III podczęść 3.9. ust. 1 zwiększona o opłatę za każde zezwolenie wpisane do certyfikatu | |||||||
1) na operacje w każdych warunkach meteorologicznych AWO – od E1 do E5 | 1 047 | |||||||
2) na operacje w przestrzeniach MNPS – E6 | 838 | |||||||
3) na operacje o wydłużonym zasięgu samolotami dwusilnikowymi – ETOPS – E7 | 3 139 | |||||||
4) na operacje nawigacji obszarowej – RNAV – E8 | 524 | |||||||
5) na operacje w przestrzeniach RVSM – E9 | 629 | |||||||
6) na przewóz materiałów niebezpiecznych – DGR – E11 | 838 | |||||||
7) na śmigłowcowe operacje przybrzeżne – E12 | 1 047 | |||||||
8) na operacje transportu pilotów morskich – E13 | 1 047 | |||||||
2. Przeprowadzenie procesu uznania certyfikatu przewoźnika lotniczego wydanego przez państwa obce z wyłączeniem państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz Konfederacji Szwajcarskiej | 4 186 | |||||||
3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AWC | Opłata podstawowa 210 | |||||||
zwiększona o 210 | ||||||||
| za każdy statek powietrzny o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg włącznie wpisany do certyfikatu | |||||||
| zwiększona o 524 | |||||||
| za każdy statek powietrzny o maksymalnej masie startowej (MTOM) powyżej 495 kg wpisany do certyfikatu | |||||||
4. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AWC dla usług wykonywanych przy użyciu balonów lub sterowców | Opłata podstawowa 105 zwiększona o 105 | |||||||
| za każdy balon lub sterowiec wpisany do certyfikatu | |||||||
5. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AHAC w zakresie: |
| |||||||
1) obsługi ładunków (towarów poczty) – kat. 4 (ogólne usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie użytkowników) w portach lotniczych, w których ruch roboczy wynosi: |
| |||||||
a) do 1 000 000 pasażerów lub do 25 000 ton ładunku | 33 | |||||||
b) od 1 000 000 do 2 000 000 pasażerów lub od 25 000 do 50 000 ton ładunku | 43 | |||||||
c) od 2 000 000 do 5 000 000 pasażerów lub od 50 000 do 125 000 ton ładunku | 64 | |||||||
d) od 5 000 000 do 10 000 000 pasażerów lub od 125 000 do 250 000 ton ładunku | 127 | |||||||
e) powyżej 10 000 000 pasażerów lub powyżej 250 000 ton ładunku | 242 | |||||||
2) obsługi dotyczącej zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne – kat. 7 (obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne) w portach lotniczych, w których ruch roboczy wynosi: |
| |||||||
a) do 1 000 000 pasażerów lub do 25 000 ton ładunku | 64 | |||||||
b) od 1 000 000 do 2 000 000 pasażerów lub od 25 000 do 50 000 ton ładunku | 127 | |||||||
c) od 2 000 000 do 5 000 000 pasażerów lub od 50 000 do 125 000 ton ładunku | 242 | |||||||
d) od 5 000 000 do 10 000 000 pasażerów lub od 125 000 do 250 000 ton ładunku | 608 | |||||||
e) powyżej 10 000 000 pasażerów lub powyżej 250 000 ton ładunku | 733 | |||||||
Część IV Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu FTO, TRTO, CTO, CAPTO oraz MTO | ||||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||||
1 | 2 | |||||||
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu FTO, TRTO, CTO lub CAPTO: |
| |||||||
1) FTO | 733 | |||||||
2) TRTO | 524 | |||||||
3) CTO, CAPTO | 419 | |||||||
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu MTO Part-147 szkolącego na kategorię lub podkategorię | 1 047 | |||||||
3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad organizacjami szkoleniowymi mechaników lotniczych obsługi technicznej innych niż organizacje MTO Part-147 | 524 | |||||||
Część V Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu AMO, POA, CAMO | ||||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||||
1 | 2 | |||||||
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu AMO: |
|
|
|
| ||||
1) spełniającymi wymagania PART-1451) |
|
|
|
| ||||
a) w klasie statki powietrzne | A1 | A2 | A3 | A4 | ||||
| 1 571 | 786 | 786 | 577 | ||||
b) w klasie silniki | B1 | B2 | B3 |
| ||||
| 1 178 | 577 | 393 |
| ||||
c) w klasie podzespoły | 237 za każdą kategorię | |||||||
d) w klasie badania nieniszczące | 237 |
|
|
| ||||
2) spełniającymi wymagania PART M/F1) |
|
|
|
| ||||
a) w klasie statki powietrzne | A1 | A2 | A3 | A4 | ||||
|
| 577 | 577 | 393 | ||||
b) w klasie silniki | B1 | B2 | B3 |
| ||||
| 786 | 393 | 237 |
| ||||
c) w klasie podzespoły | 158 za każdą kategorię | |||||||
d) w klasie badania nieniszczące | 158 |
|
|
| ||||
3) spełniającymi wymagania PL-61) |
|
|
|
| ||||
a) w klasie statki powietrzne | A1 | A2 | A3 | A4 | ||||
|
| 393 | 393 | 237 | ||||
b) w klasie silniki | B1 | B2 | B3 |
| ||||
| 472 | 263 | 158 |
| ||||
c) w klasie podzespoły | 117 |
|
|
| ||||
d) w klasie badania nieniszczące | 117 |
|
|
| ||||
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu CAMO: |
|
|
|
| ||||
1) spełniającymi wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(a) | A1 | A2 | A3 | A4 | ||||
| 1 571 | 786 | 786 | 263 | ||||
2) spełniającymi wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(b) | 1 047 | 524 | 367 | 210 | ||||
3) spełniającymi wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(c) | 786 | 367 | 263 | 132 | ||||
4) spełniającymi wymagania PL-6 |
| 315 | 210 | 105 | ||||
3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu POA | 50% wartości opłaty jak za certyfikację (tabela nr 1 część III podczęść 3.5.) | |||||||
4. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu dotyczącego projektowania, produkcji i obsługi | 263 | |||||||
5. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad budową w pojedynczym egzemplarzu: lotni, paralotni, spadochronu, motolotni lub ultralekkiego statku powietrznego | 263 | |||||||
6. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu dotyczącego obsługi sprzętu spadochronowego, motolotni lub ultralekkich statków powietrznych | 158 | |||||||
Część VI | ||||||||
Rodzaj czynności urzędowej | Wysokość opłaty lotniczej w zł | |||||||
1 | 2 | |||||||
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością centrum medycyny lotniczej | 1 047 | |||||||
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością lekarza orzecznika | 210 |
Przypisy:
1) W przypadku zatwierdzenia w wielu klasach końcowa opłata jest sumą opłat w poszczególnych klasach.
2) Wielkość jednostki organizacyjnej, gdzie:
a) M – oznacza jednostkę organizacyjną zatrudniającą do 10 osób, w wymiarze min. 35 godzin tygodniowo, dla każdego zatrudnionego,
b) Ś – oznacza jednostkę organizacyjną zatrudniającą od 10 do 100 osób, w wymiarze min. 35 godzin tygodniowo, dla każdego zatrudnionego,
c) D – oznacza jednostkę organizacyjną zatrudniającą powyżej 100 osób, w wymiarze min. 35 godzin tygodniowo, dla każdego zatrudnionego.
3) Wyjaśnienia do kodu referencyjnego lotniska, zwanego „kodem” w tabeli nr 1 część III podczęść 3.8, znajdują się w Tomie 1 Załącznika 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
4) Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528, z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.
Minister Infrastruktury i Rozwoju: M. Wasiak
|
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
- Data ogłoszenia: 2015-02-13
- Data wejścia w życie: 2015-02-13
- Data obowiązywania: 2015-02-13
- Dokument traci ważność: 2015-12-31
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA