REKLAMA
Monitor Polski - rok 2014 poz. 395
ZARZĄDZENIE NR 37
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 maja 2014 r.
w sprawie Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
1) informatyzacją administracji publicznej;
2) rozwojem społeczeństwa informacyjnego;
3) rozwojem sieci szerokopasmowych;
4) wdrażaniem rozwiązań informatycznych, w szczególności dotyczących edukacji, ochrony zdrowia i podpisu elektronicznego;
5) łącznością;
6) rejestrami publicznymi;
7) polityką audiowizualną;
8) zastosowaniem technologii informacyjnych w budowie gospodarki opartej na wiedzy;
9) współpracą organów administracji państwowej z Systemem Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemem Informacyjnym;
10) zastosowaniem technologii informacyjnych w infrastrukturze transportowej.
2. Komitet opiniuje dokumentację projektów teleinformatycznych, których wartość przekracza 5 000 000 zł, przy czym dokumentacja projektów teleinformatycznych zgłoszonych do dofinansowania przekazywana jest Komitetowi przed dokonaniem ich oceny przez odpowiednie instytucje oraz przed podjęciem decyzji o ich finansowaniu. W przypadku powstałych wątpliwości dotyczących celowości projektu opinia Komitetu zawierająca wniosek o wprowadzenie w nim odpowiednich zmian jest przekazywana do właściwego podmiotu. Podmiot realizujący projekt uwzględnia wniosek Komitetu w możliwie najszerszym zakresie.
3. Przepis ust. 2 nie dotyczy projektów teleinformatycznych wyłanianych w trybie konkursowym.
4. Komitet koordynuje działania związane z przygotowaniem organów administracji rządowej do realizacji zadań wynikających z Europejskiej Agendy Cyfrowej.
5. Komitet wykonuje także inne, niż określone w ust. 1, 2 i 4, zadania powierzone mu przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów.
1) Przewodniczący – minister właściwy do spraw informatyzacji;
2) dwóch Wiceprzewodniczących, którymi są wyznaczeni przez właściwych ministrów:
a) sekretarz stanu lub podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji,
b) sekretarz stanu lub podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju;
3) Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub wyznaczony przez niego sekretarz stanu lub podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
4) wyznaczeni przez właściwych ministrów sekretarze stanu lub podsekretarze stanu, po jednym z każdego ministerstwa, z wyłączeniem ministerstw wymienionych w pkt 2.
2. Sekretarza powołuje i odwołuje Przewodniczący spośród pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji.
3. Jeżeli Prezes Rady Ministrów jest obecny na posiedzeniu Komitetu, przewodniczy temu posiedzeniu.
4. W przypadku nieobecności Przewodniczącego pracami Komitetu kieruje Wiceprzewodniczący, wskazany przez Przewodniczącego.
2. Przewodniczący może zapraszać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, inne osoby reprezentujące organy, instytucje lub organizacje właściwe w sprawach będących przedmiotem tych prac.
2. Z uzasadnionych przyczyn Przewodniczący na polecenie Prezesa Rady Ministrów, z własnej inicjatywy albo na wniosek osoby wchodzącej w skład tego Komitetu, może wyznaczyć inny termin posiedzenia.
2. Projekt porządku obrad Sekretarz doręcza osobom uczestniczącym w posiedzeniu Komitetu nie później niż na 5 dni przed dniem posiedzenia, o którym mowa w § 5 ust. 1.
3. Porządek obrad może zostać zmieniony lub uzupełniony przez Przewodniczącego z własnej inicjatywy lub na umotywowany wniosek osoby wchodzącej w skład Komitetu.
2. Rozstrzygnięcia zapadają w drodze uzgodnienia stanowisk osób wchodzących w skład Komitetu oraz Prezesa Rządowego Centrum Legislacji w zakresie wskazanym w § 4 ust. 1.
3. W przypadkach gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy Przewodniczącego, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia, w drodze głosowania, zapadają zwykłą większością głosów obecnych osób wymienionych w ust. 2, a w razie równej liczby głosów – rozstrzyga głos Przewodniczącego.
4. Osoba wchodząca w skład Komitetu oraz Prezes Rządowego Centrum Legislacji w zakresie wskazanym w § 4 ust. 1, mogą zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu Komitetu.
2. Wniosek o rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego określa w sposób zwięzły przesłanki mające wpływ na podjęcie rozstrzygnięcia lub wyrażenia opinii przez Komitet oraz zawiera:
1) w przypadku projektu ustawy – informację o opracowaniu projektu na podstawie założeń projektu ustawy albo bez uprzedniego przyjęcia założeń;
2) informację o pozycji projektu dokumentu rządowego we właściwym wykazie prac legislacyjnych lub wykazie prac programowych Rady Ministrów oraz o terminie planowanego przyjęcia tego projektu, jeżeli termin został określony;
3) w przypadku projektu dokumentu rządowego, do którego nie jest sporządzana ocena skutków regulacji, informację o przewidywanych skutkach społeczno-gospodarczych projektu, w tym o jego wpływie na sektor finansów publicznych;
4) informację o wynikach przeprowadzonych uzgodnień;
5) informację o stanowisku organu wnioskującego wobec opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
6) informację na temat ustaleń właściwych komitetów.
3. Do wniosku o rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego przez Komitet dołącza się:
1) tekst projektu wraz z jego uzasadnieniem, w tym ocenę skutków regulacji;
2) protokół rozbieżności, zestawienie uwag oraz raport z konsultacji, o których mowa odpowiednio w § 50 ust. 1 i 3 oraz § 51 Regulaminu pracy Rady Ministrów;
3) opinię o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej i stanowisko organu wnioskującego w przypadku nieuwzględnienia uwag przedstawionych w tej opinii;
4) opinię Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów wraz ze stanowiskiem organu wnioskującego;
5) opinie, analizy i inne materiały wymagane lub niezbędne ze względu na przedmiot projektu.
2. Jeżeli wniosek o rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego przez Komitet nie spełnia wymagań określonych w § 9, Sekretarz może wystąpić do organu wnioskującego o usunięcie braków formalnych wniosku w wyznaczonym terminie.
3. Jeżeli braki formalne wniosku nie zostały usunięte, Sekretarz może zwrócić projekt dokumentu rządowego organowi wnioskującemu.
4. Za zgodą Przewodniczącego Komitet może rozpatrzyć projekt dokumentu rządowego nie spełniający wymagań określonych w § 9.
2. Uwagi do projektu dokumentu rządowego wnosi się za pośrednictwem Sekretarza w terminie 4 dni od dnia przekazania projektu. Termin ten może zostać zmieniony przez Przewodniczącego, jeżeli wymaga tego rodzaj i treść projektu dokumentu rządowego, stopień jego złożoności lub pilność sprawy.
3. Organ wnioskujący ustosunkowuje się do uwag zgłoszonych do projektu dokumentu rządowego, nie później niż drugiego dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin zgłaszania uwag. W przypadku nieustosunkowania się w terminie do zgłoszonych uwag Przewodniczący może skierować projekt do rozpatrzenia w innym terminie.
1) rozbieżności stanowisk ujęte w protokole rozbieżności w zakresie objętym właściwością Komitetu;
2) uwagi zgłoszone do projektu dokumentu rządowego w terminie, o którym mowa w § 12 ust. 2.
2. Za zgodą Przewodniczącego na posiedzeniu Komitetu rozpatrzeniu podlegają:
1) na umotywowany wniosek organu zgłaszającego – uwagi do projektu dokumentu rządowego, które w toku uzgodnień zostały wycofane, uzgodnione albo w przypadkach określonych w Regulaminie pracy Rady Ministrów pozostawione bez rozpatrzenia;
2) uwagi do projektu dokumentu rządowego zgłoszone po upływie terminu, o którym mowa w § 12 ust. 2, lub na posiedzeniu Komitetu; w razie niewyrażenia zgody Przewodniczący kieruje projekt do rozpatrzenia w innym terminie albo decyduje o nierozpatrywaniu zgłoszonych uwag.
1) przyjmuje projekt bez zmian i rekomenduje go Radzie Ministrów, Stałemu Komitetowi Rady Ministrów lub właściwym komitetom;
2) przyjmuje projekt ze zmianami i rekomenduje go Radzie Ministrów, Stałemu Komitetowi Rady Ministrów lub właściwym komitetom;
3) rekomenduje Radzie Ministrów, Stałemu Komitetowi Rady Ministrów lub właściwym komitetom odrzucenie projektu;
4) wyraża opinię o projekcie.
2. W przypadku projektów dokumentów rządowych o charakterze informacyjnym, w zakresie których nie są podejmowane rozstrzygnięcia, rekomendacje, o których mowa w ust. 1, dotyczą przedstawienia projektu członkom Rady Ministrów do wiadomości.
3. Komitet może również rozstrzygnąć o ponownym rozpatrzeniu projektu dokumentu rządowego po spełnieniu określonych wymogów lub w innym terminie, a w szczególności może w zakresie objętym właściwością Komitetu:
1) zobowiązać organ wnioskujący do przeprowadzenia procesu uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania lub do opracowania i wniesienia do rozpatrzenia w określonym terminie nowego tekstu projektu albo dokonania w nim niezbędnych zmian i uzupełnień;
2) skierować projekt do zaopiniowania przez wskazany organ wewnętrzny Rady Ministrów.
2. Kierując projekt dokumentu rządowego do rozpatrzenia przez Komitet w trybie obiegowym, Sekretarz wyznacza termin do zajęcia stanowiska.
3. Wyznaczenie terminu krótszego niż dwa dni, a w przypadku projektu założeń projektu ustawy lub projektu aktu normatywnego – krótszego niż trzy dni, od przekazania projektu jest dopuszczalne wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
4. Projekt dokumentu rządowego skierowany do rozpatrzenia w trybie obiegowym uważa się za przyjęty, jeżeli w wyznaczonym terminie nie zgłoszono uwag do projektu. W razie zgłoszenia uwag, które nie zostaną uwzględnione lub wyjaśnione, projekt dokumentu rządowego wymaga rozpatrzenia przez Komitet na posiedzeniu.
5. Na najbliższym posiedzeniu Komitetu Sekretarz informuje osoby uczestniczące w pracach Komitetu o przyjęciu przez Komitet projektu dokumentu rządowego w trybie obiegowym.
2. Protokół ustaleń zawiera informację o uwagach zgłoszonych do projektów dokumentów rządowych, pełne zestawienie rozstrzygnięć podjętych na posiedzeniu Komitetu oraz zgłoszonych do protokołu stanowisk odrębnych.
3. Protokół ustaleń podpisują Przewodniczący i Sekretarz, a w przypadku nieobecności Przewodniczącego – Wiceprzewodniczący i Sekretarz tego Komitetu.
4. Sekretarz doręcza protokół ustaleń osobom uczestniczącym w pracach Komitetu.
5. Osoba wchodząca w skład Komitetu oraz Prezes Rządowego Centrum Legislacji w zakresie wskazanym w § 4 ust. 1, mogą zgłosić do Przewodniczącego, za pośrednictwem Sekretarza, zastrzeżenia do treści protokołu ustaleń wraz z wnioskiem o jego sprostowanie w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokołu ustaleń.
6. Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich w protokole ustaleń może nastąpić z urzędu w każdym czasie.
7. Sprostowania protokołu ustaleń dokonuje Sekretarz, za zgodą Przewodniczącego tego Komitetu.
8. Zapis posiedzenia oraz protokół ustaleń są przechowywane przez komórkę organizacyjną, o której mowa w § 22.
2. Przewodniczący określa szczegółowe zadania, termin ich wykonania, zasady działania, skład osobowy i miejsce obrad zespołu zadaniowego oraz powołuje kierownika zespołu.
2. Komitet albo jego Przewodniczący może powoływać rzeczoznawców lub ekspertów do opracowania opinii i ekspertyz.
3. Diety oraz koszty, o których mowa w ust. 1 i 2, finansowane są z budżetu państwa z części 27 – Informatyzacja, dział 720 – Informatyka.
2. Przewodniczący składa sprawozdanie z działalności tego Komitetu na żądanie Prezesa Rady Ministrów.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do dokumentów zawierających informacje niejawne w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych.
Prezes Rady Ministrów: D. Tusk
|
1) Zmiany wymienionej uchwały zostały ogłoszone w M.P. z 2002 r. Nr 30, poz. 482, z 2004 r. Nr 42, poz. 734, z 2005 r. Nr 55, poz. 757, z 2006 r. Nr 40, poz. 439, z 2009 r. Nr 20, poz. 246, z 2010 r. Nr 5, poz. 47 oraz z 2011 r. Nr 1, poz. 6, Nr 50, poz. 553, Nr 78, poz. 785 i Nr 113, poz. 1146.
- Data ogłoszenia: 2014-06-03
- Data wejścia w życie: 2014-06-04
- Data obowiązywania: 2014-06-04
- Dokument traci ważność: 2016-04-16
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA