REKLAMA
Monitor Polski - rok 2012 poz. 678
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 20 września 2012 r.
w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013
Na podstawie art. 3 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) ogłasza się, co następuje:
§ 1.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: wz. K. Plocke
|
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105, z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993, z 2011 r. Nr 205, poz. 1202 oraz z 2012 r. poz. 243.
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 20 września 2012 r. (poz. 678)
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 wprowadza się następujące zmiany:
1) w rozdziale 5 w podrozdziale 5.3:
a) w pkt 5.3.1 „Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego”:
– w działaniu „Renty strukturalne” część „Finansowanie” otrzymuje brzmienie:
„Finansowanie
Koszt całkowity: 2 389 600 000 euro
Wydatki publiczne: 2 389 600 000 euro”,
– w działaniu „Modernizacja gospodarstw rolnych”:
– część „Finansowanie” otrzymuje brzmienie:
„Finansowanie
Koszt całkowity: 5 368 164 723 euro
Wydatki publiczne: 2 147 265 889 euro”,
– część „Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania” otrzymuje brzmienie:
„Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa | ” |
Produkt | Liczba gospodarstw rolnych, które otrzymały pomoc | 70 250 | |
Całkowita wartość inwestycji (euro) | 5 332 000 000 | ||
Rezultat | Liczba gospodarstw, które wprowadziły nowe produkty lub techniki | 52 680 | |
Wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwach, którym udzielono pomocy (euro) | 1 474 000 000 | ||
Oddziaływanie | Wzrost gospodarczy | 618 318,67 | |
Wydajność pracy | 22 270 euro/osobę |
– część „Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe” otrzymuje brzmienie:
„Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007–2013 | ” |
Produkt | Liczba projektów | 93 000 | |
Rezultat | Wskaźniki rzeczowe | brak wartości docelowych |
b) w pkt 5.3.3 „Oś 3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej” w działaniu „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” w części „Kryteria dostępu” akapit drugi otrzymuje brzmienie:
„Projekty z zakresu budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu mogą być realizowane na obszarach wiejskich dotkniętych wykluczeniem cyfrowym, tj. tam, gdzie jest niedostateczny dostęp do sieci Internetu szerokopasmowego pod warunkiem zgodności z zasadami pomocy publicznej, jak wyjaśniono w Komunikacie Komisji Wytyczne wspólnotowe w sprawie stosowania przepisów dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do szybkiego wdrażania sieci szerokopasmowych (Dz. Urz. UE C 235 z 30.09.2009, str. 7).”,
c) w pkt 5.3.4 „Oś 4 LEADER”:
– uchyla się część „Poziom wsparcia”,
– w działaniu „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”:
– w części „Zasady wyboru projektów przez lokalne grupy działania” akapit czwarty, piąty i szósty otrzymują brzmienie:
„W przypadku projektów kwalifikujących się do udzielenia pomocy w ramach działań osi 3 – Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej, organ decyzyjny LGD bierze pod uwagę zgodność projektu z LSR oraz określonymi w niej lokalnymi kryteriami wyboru.
W przypadku małych projektów organ decyzyjny LGD ocenia projekt pod względem zgodności z LSR oraz określonymi w niej lokalnymi kryteriami wyboru.
Następnie, w obu przypadkach, LGD przesyła do właściwego podmiotu wdrażającego pozytywnie ocenione wnioski, które zostały wybrane przez ciało decyzyjne LGD do finansowania w ramach budżetu lokalnej strategii rozwoju. Podmiot wdrażający może odmówić wypłaty pomocy w przypadku niespełnienia warunków formalnych lub niedopełnienia zobowiązań przez beneficjenta.”,
– w części „Zasady finansowania LGD” akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
„W przypadku małych projektów, z wnioskodawcami, których wnioski zostały wybrane przez organ decyzyjny LGD do finansowania w ramach budżetu lokalnej strategii rozwoju i które zostały pozytywnie zweryfikowane przez SW, samorząd województwa, jako podmiot wdrażający, podpisuje umowę na realizację projektu.”,
– część „Poziom dofinansowania” otrzymuje brzmienie:
„Forma i wysokość pomocy oraz poziom dofinansowania
Pomoc finansowa ma formę refundacji części kosztów kwalifikowalnych.
W przypadku małych projektów wysokość pomocy na projekt nie może przekroczyć 80% kosztów kwalifikowalnych i kwoty 50 000 zł.
Maksymalny poziom pomocy finansowej z EFRROW wynosi 80% kwalifikujących się wydatków publicznych projektu.
Wymagany krajowy wkład środków publicznych wynosi co najmniej 20% kwalifikujących się wydatków publicznych projektu i w przypadku beneficjentów takich jak gmina, instytucja kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego, kościół lub inny związek wyznaniowy, organizacja pozarządowa mająca status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie pochodzi ze środków własnych beneficjenta.
Wysokość pomocy dla danego beneficjenta nie może przekroczyć w okresie programowania kwoty 200 000 zł.
W przypadku beneficjentów spełniających wymagania określone w definicji beneficjenta w ramach działań „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” oraz „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”, wysokość pomocy dla danego beneficjenta w ramach małych projektów nie może przekroczyć w okresie programowania kwoty 50 000 zł.”,
– w części „Główne kryteria demarkacyjne” pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dla projektów przyczyniających się do realizacji celów osi 3, ale niekwalifikujących się do wsparcia w ramach działań osi 3 określonych w PROW 2007–2013, tzn. małych projektów:
Działanie/Fundusz | Linie demarkacyjne |
|
1 | 2 | |
„Odnowa i rozwój wsi” | Przewiduje się badanie przede wszystkim ze względu na rodzaj beneficjenta, tzn. jeżeli podmiot uprawniony do ubiegania się o przyznanie pomocy w działaniu 313, 322, 323, tj.: gmina, instytucja kultury, kościół, organizacja pożytku publicznego, której cele statutowe są zbieżne z celami działania, planuje zrealizować projekt w zakresie, który występuje zarówno w małych projektach, jak i w działaniu 313, 322, 323, to nastąpi odmowa przyznania pomocy. | |
„Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” oraz „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw” | Przewiduje się badanie przede wszystkim spełniania przez wnioskodawcę kryteriów dostępu dla tych działań oraz weryfikację rodzaju beneficjenta. W przypadku gdy wnioskodawca planuje zrealizować projekt w zakresie, który występuje zarówno w małych projektach, jak i w działaniach 311 i 312, a spełnia kryteria dostępu dla 311 i 312, nastąpi odmowa przyznania pomocy. |
|
Fundusze Strukturalne – EFRR, ESF | W ramach PO Kapitał Ludzki przewiduje się wsparcie aktywności lokalnych inicjatyw działających na rzecz: zatrudnienia, integracji społecznej i edukacji realizowanych w ramach priorytetu VI, VII i VIII. Wsparcie skierowane będzie do mieszkańców gmin wiejskich, miejsko-wiejskich oraz miast do 25 tys. mieszkańców. Wsparcie udzielane będzie w formie „małych grantów”. Wsparcie będzie stanowiło uzupełnienie działań realizowanych w ramach PROW (w zakresie pozarolniczym) oraz będzie przygotowywać mieszkańców obszarów wiejskich do zwiększonej aktywności w ramach pozostałych obszarów wsparcia PO KL. Od beneficjenta osi 4 wymagane będzie oświadczenie o niefinansowaniu projektu z innych środków publicznych z wyłączeniem środków własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz Funduszu Kościelnego. Natomiast w RPO wsparcie może dotyczyć m. in. projektów wymienionych w lit.: c, d, h, i. Od beneficjenta osi 4 wymagane będzie oświadczenie o niefinansowaniu projektu z innych środków publicznych z wyłączeniem środków własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz Funduszu Kościelnego. |
|
Program Operacyjny Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich (PO ZRSRiNOR) | W ramach zapobiegania nieprawidłowemu podwójnemu finansowaniu z różnych instrumentów wspólnotowych opracowane zostaną przez Instytucje Zarządzające odpowiednie mechanizmy koordynacji pomiędzy programami. Mechanizmy opierać się będą na przedstawianiu przez beneficjentów oświadczeń o niefinansowaniu projektów z innych środków publicznych. | ” |
– w działaniu „Wdrażanie projektów współpracy” po części „Definicja beneficjenta” dodaje się część „Poziom dofinansowania” w brzmieniu:
„Poziom dofinansowania
Pomoc finansowa wynosi maksymalnie 100% kosztów kwalifikowalnych projektu.”,
– w działaniu „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” po części „Definicja beneficjenta” dodaje się część „Poziom dofinansowania” w brzmieniu:
„Poziom dofinansowania
Pomoc finansowa wynosi maksymalnie 100% kosztów kwalifikowalnych projektu.”,
d) pkt 5.3.5 „Wykaz rodzajów operacji, o których mowa w art. 16a ust. 3 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a tego rozporządzenia” otrzymuje brzmienie:
„Tabela 5.3.5. Wykaz rodzajów operacji, o których mowa w art. 16a ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 1698/2005, do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a tego rozporządzenia
Oś/ | Rodzaj | Potencjalne | „Istniejący” czy „nowy” rodzaj | Odniesienie | Wskaźnik produktu – cel |
|
| |
Liczba gospodarstw rolnych, | Całkowita wartość inwestycji |
|
| |||||
Oś 1: | Wsparcie inwestycji związanych | Poprawa konkurencyjności sektora mleczarskiego | Istniejący | Inwestycje związane z rozwojem | 1 684 | 186 758 391 |
| |
| Liczba projektów | Całkowita wartość inwestycji |
| |||||
Oś 1: | Magazynowa– | Bardziej | Istniejący | Inwestycje związane z | 80 | 37 531 111,00 |
| |
| Liczba wspieranych gospodarstw rolnych | Powierzchnia gruntów rolnych |
|
| ||||
Oś 2: | Tworzenie biotopów/ siedlisk i zarządzanie nimi na obszarach Natura 2000 | Ochrona | Istniejący | Projekty z | 3 000 | 8 000 ha TUZ |
|
|
| Liczba projektów | Całkowita wartość inwestycji |
|
| ||||
Oś 3: | Tworzenie i umożliwianie dostępu do infrastruktury szerokopasmowej, w tym |
| Nowy | Budowa infrastruktury szerokopasmowego Internetu | 295 | 103 026 580,00 | ” |
|
2) w rozdziale 6:
a) podrozdział 6.3 „Orientacyjny budżet związany z operacjami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia nr 1698/2005, za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (art. 16a ust. 3b do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005)” otrzymuje brzmienie:
„Orientacyjny budżet związany z operacjami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia nr 1698/2005, za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (art. 16a ust. 3b do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005)
Oś/środek | Nazwa działania | Wkład EFRROW | ” |
Oś 1: Środek 121 | Modernizacja gospodarstw wiejskich | 66 000 500,00 | |
Oś 1: Środek 125 | Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa | 33 778 000,00 | |
Łącznie oś 1 | 99 778 500,00 | ||
Oś 2: Środek 214 | Program rolnośrodowiskowy | 10 000 000,00 | |
Łącznie oś 2 | 10 000 000,00 | ||
Oś 3: Środek 321 | Operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g rozporządzenia nr 1698/2005 | 59 111 500,00 | |
Łącznie oś 3 | 59 111 500,00 | ||
Program łącznie | 168 890 000,00 | ||
Ogółem w ramach osi 1, 2, 3 i 4 operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. a–f rozporządzenia nr 1698/2005 | 109 778 500,00 | ||
Ogółem w ramach osi 3 i 4 operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g rozporządzenia nr 1698/2005 | 59 111 500,00 |
3) rozdział 7 „Indykatywny podział na poszczególne działania rozwoju obszarów wiejskich (w euro na cały okres)” otrzymuje brzmienie:
„7. INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)
Kod działania | Nazwa działania/oś 1 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne* | Koszt całkowity |
111 | Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie | 30 000 000,00 | 0,00 | 30 000 000,00 |
112 | Ułatwianie startu młodym rolnikom | 420 000 000,00 | 0,00 | 420 000 000,00 |
113 | Renty strukturalne | 2 389 600 000,00 | 0,00 | 2 389 600 000,00 |
114 | Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów | 78 000 000,00 | 19 500 000,00 | 97 500 000,00 |
121 | Modernizacja gospodarstw rolnych | 2 147 265 889,00 | 3 220 898 834,00 | 5 368 164 723,00 |
123 | Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej | 932 000 000,00 | 2 796 000 000,00 | 3 728 000 000,00 |
125 | Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa | 637 531 111,00 | 0,00 | 637 531 111,00 |
126 | Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych | 100 000 000,00 | 11 111 111,00 | 111 111 111,00 |
132 | Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności | 30 000 000,00 | 0,00 | 30 000 000,00 |
133 | Działania informacyjne i promocyjne | 10 000 000,00 | 4 285 714,00 | 14 285 714,00 |
141 | Zobowiązania z okresu 2004–2006 dla działania „Wspieranie gospodarstw niskotowarowych” | 540 000 000,00 | 0,00 | 540 000 000,00 |
142 | Grupy producentów rolnych | 146 000 000,00 | 0,00 | 146 000 000,00 |
RAZEM Oś I | 7 460 397 000,00 | 6 051 795 659,00 | 13 512 192 659,00 |
* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.
Kod działania | Nazwa działania/oś 2 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne | Koszt całkowity |
211, | Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania | 2 448 750 000,00 | 0,00 | 2 448 750 000,00 |
214 | Program rolnośrodowiskowy | 2 314 861 111,00 | 0,00 | 2 314 861 111,00 |
221, | Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne | 443 501 520,00 | 0,00 | 443 501 520,00 |
226 | Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych | 130 000 000,00 | 0,00 | 130 000 000,00 |
RAZEM Oś II | 5 337 112 631,00 | 0,00 | 5 337 112 631,00 |
Kod działania | Nazwa działania/oś 3 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne* | Koszt całkowity |
311 | Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej | 345 580 000,00 | 345 580 000,00 | 691 160 000,00 |
312 | Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw | 1 023 583 600,00 | 1 023 583 600,00 | 2 047 167 200,00 |
321 | Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej | 1 609 786 431,00 | 0,00 | 1 609 786 431,00 |
322, | Odnowa i rozwój wsi | 589 580 000,00 | 0,00 | 589 580 000,00 |
RAZEM Oś III | 3 568 530 031,00 | 1 369 163 600,00 | 4 937 693 631,00 |
* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.
Kod działania | Nazwa działania/oś 4 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne* | Koszt całkowity |
413 | Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju | 620 500 000,00 | 403 115 385,00 | 1 023 615 385,00 |
421 | Wdrażanie projektów współpracy | 15 000 000,00 | 0,00 | 15 000 000,00 |
431 | Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja | 152 000 000,00 | 0,00 | 152 000 000,00 |
RAZEM tylko Oś IV | 787 500 000,00 | 403 115 385,00 | 1 190 615 385,00 | |
RAZEM Oś I, II, III, IV | 17 153 539 662,00 | 7 824 074 644,00 | 24 977 614 306,00 |
* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.
Kod działania | Nazwa działania | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne | Koszt całkowity |
|
– | Pomoc Techniczna | 266 600 000,00 | 0,00 | 266 600 000,00 |
|
|
|
|
|
| |
RAZEM PRO W 2007–2013 | 17 420 139 662,00 | 7 824 074 644,00 | 25 244 214 306,00 | ” |
4) w rozdziale 11 „Wyznaczenie właściwych władz i odpowiedzialnych organów”
w części „Finansowanie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013”:
– w schemacie „Przepływ środków pochodzących z EFRROW w ramach PRO W 2007–2013” grafika druga otrzymuje brzmienie:
– akapity ósmy otrzymuje brzmienie:
„Zgodnie z przepisami ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej oraz ustawy o finansach publicznych, środki na finansowanie PROW 2007–2013 są przekazywane z rachunku Ministerstwa Finansów w części podlegającej refundacji z EFRROW oraz z rachunku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w części współfinansowania krajowego na rachunki agencji płatniczej, na podstawie zapotrzebowania, składanego przez tę agencję.”,
– uchyla się akapit dziewiąty;
5) w rozdziale 16 w podrozdziale 16.1 „Opis działań pomocniczych w zakresie przygotowania, zarządzania, monitorowania, oceny, informacji i kontroli, finansowanych z pomocy technicznej” w części „Opis”, w schemacie I akapit drugi otrzymuje brzmienie:
„Ponadto w ramach schematu możliwe jest finansowanie ocen ex post, audytów i przygotowywania końcowych sprawozdań dotyczących poprzedniego okresu programowania, a także prac związanych z przygotowywaniem kolejnego okresu programowania, w tym oceny ex-ante.”.
- Data ogłoszenia: 2012-10-01
- Data wejścia w życie: 2012-10-01
- Data obowiązywania: 2012-10-01
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA