REKLAMA
Monitor Polski - rok 2011 nr 5 poz. 61
ZARZĄDZENIE Nr 1 PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 7 stycznia 2011 r.
w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej
Na podstawie art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
2. W opisie stanowiska pracy wskazuje się realizowane zadania, wymagane kompetencje, kwalifikacje i zakres odpowiedzialności ze względu na umiejscowienie i funkcję stanowiska pracy w strukturze urzędu, zwane dalej „zakresem stanowiska”.
3. Wzór opisu stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej jest określony w załączniku nr 1 do zarządzenia.
4. Wzór opisu stanowiska pracy będącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej jest określony w załączniku nr 2 do zarządzenia.
2. W razie zaistnienia zmian w zakresie stanowiska dokonuje się niezwłocznej aktualizacji opisu stanowiska pracy.
2. Jeżeli liczba członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędzie jest nie większa niż 50 osób, wartościowanie może przeprowadzić reprezentujący pracodawcę bez konieczności powoływania zespołu wewnętrznego. Do reprezentującego pracodawcę przeprowadzającego wartościowanie stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia dotyczące zespołu wewnętrznego.
3. Wartościowanie stanowiska dyrektora generalnego urzędu przeprowadza zewnętrzny zespół wartościujący, zwany dalej „zespołem zewnętrznym”, którego członków powołuje i odwołuje Szef Służby Cywilnej.
1) weryfikacja opisu stanowiska pracy pod względem jego przydatności do przeprowadzenia wartościowania;
2) przeprowadzanie wartościowania stanowiska pracy;
3) aktualizacja wyniku wartościowania stanowiska pracy.
1) reprezentującego pracodawcę – w przypadku prac zespołu wewnętrznego;
2) kierownika urzędu oraz Szefa Służby Cywilnej – w przypadku prac zespołu zewnętrznego.
2. Opis metody analityczno-punktowej oraz wartości punktowe dla kryteriów szczegółowych i punktów dodatkowych dla stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej są określone w załączniku nr 3 do zarządzenia.
3. Opis metody analityczno-punktowej oraz wartości punktowe dla kryteriów szczegółowych dla wyższych stanowisk w służbie cywilnej są określone w załączniku nr 4 do zarządzenia.
1) wartościowaniu podlega stanowisko pracy, a nie osoba na nim zatrudniona;
2) w każdym kryterium szczegółowym ustala się jeden poziom, który według oceny każdego z zespołów, o których mowa w § 4 ust. 1 i 3, najbardziej odpowiada zakresowi stanowiska podlegającego wartościowaniu;
3) przyporządkowując dany poziom do stanowiska pracy podlegającego wartościowaniu, każdy z zespołów, o których mowa w § 4 ust. 1 i 3, wybiera poziom minimalny, niezbędny do prawidłowej realizacji zadań na tym stanowisku pracy, kierując się przede wszystkim zadaniami przypisanymi do danego stanowiska pracy;
4) przy wartościowaniu:
a) stanowiska pracy, z wyłączeniem stanowiska dyrektora generalnego urzędu, zespół wewnętrzny nie bierze pod uwagę wymagań dodatkowych i pożądanych,
b) stanowiska dyrektora generalnego urzędu zespół zewnętrzny nie bierze pod uwagę wymagań pożądanych;
5) w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się uwzględnienie wymagań, o których mowa w pkt 4, z tym że zespoły, o których mowa w § 4 ust. 1 i 3, sporządzają na piśmie uzasadnienie decyzji o uwzględnieniu tych wymagań;
6) wartościowanie stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej przeprowadza się w oparciu o zadania dominujące, za które uznaje się trzy najczęściej wykonywane zadania na stanowisku pracy, a w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się także uwzględnienie zadań pobocznych.
2. Przy wartościowaniu stanowiska pracy metodą analityczno-punktową zespoły, o których mowa w § 4 ust. 1 i 3, korzystają z informacji zawartych w opisach stanowisk pracy.
3. Zespoły, o których mowa w § 4 ust. 1 i 3, mogą korzystać również z:
1) informacji i dokumentów uzyskanych od osób nadzorujących stanowisko pracy;
2) informacji uzyskanych od osób, których doświadczenie i wiedza na temat zakresu stanowiska mogą być przydatne w ich pracach.
Rozdział 2
Opis stanowiska pracy
§ 11.
2. Za sporządzanie opisu stanowiska pracy, na którym jest zatrudniony reprezentujący pracodawcę, jeżeli nie jest to wyższe stanowisko w służbie cywilnej, odpowiada podmiot, który nawiązał stosunek pracy z osobą zatrudnioną na tym stanowisku pracy.
3. Do sporządzania opisu stanowiska pracy, na którym jest zatrudniona osoba, o której mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia.
4. Kierujący komórką organizacyjną przedkłada do zatwierdzenia projekt opisu nadzorowanego przez niego stanowiska pracy reprezentującemu pracodawcę albo osobie przez niego upoważnionej za pośrednictwem komórki organizacyjnej do spraw kadr odpowiedzialnej za jego weryfikację pod względem poprawności sporządzenia.
5. Reprezentujący pracodawcę może wyznaczyć inną komórkę organizacyjną albo osobę do przeprowadzenia weryfikacji projektu opisu stanowiska pracy, o której mowa w ust. 4.
6. Reprezentujący pracodawcę odpowiada za zapoznanie pracownika zatrudnionego na danym stanowisku pracy z zatwierdzonym opisem tego stanowiska.
7. W przypadku aktualizacji opisu stanowiska pracy, o której mowa w § 2 ust. 2, stosuje się ust. 4–6.
2. Opis, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza reprezentujący pracodawcę po zasięgnięciu opinii:
1) osoby merytorycznie nadzorującej dane stanowisko pracy – w przypadku stanowiska pracy, na którym jest zatrudniona osoba kierująca komórką organizacyjną;
2) osoby kierującej komórką organizacyjną – w przypadku stanowiska pracy, na którym jest zatrudniona osoba będąca zastępcą osoby kierującej komórką organizacyjną.
3. Reprezentujący pracodawcę odpowiada za zapoznanie pracownika zatrudnionego na danym stanowisku pracy z zatwierdzonym opisem stanowiska pracy.
4. W przypadku aktualizacji opisu stanowiska pracy, o której mowa w § 2 ust. 2, stosuje się ust. 2 i 3.
2. Opis stanowiska pracy, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza kierownik urzędu w porozumieniu z Szefem Służby Cywilnej.
3. Kierownik urzędu odpowiada za zapoznanie dyrektora generalnego urzędu z zatwierdzonym opisem stanowiska pracy.
4. W przypadku aktualizacji opisu stanowiska pracy, o której mowa w § 2 ust. 2, stosuje się ust. 2 i 3.
2. Wojewodowie oraz kierownicy urzędów centralnych czuwają nad sporządzaniem opisów stanowisk pracy w urzędach podległych i nadzorowanych.
Rozdział 3
Wartościowanie stanowiska pracy z wyłączeniem stanowiska dyrektora generalnego urzędu
§ 15.
2. Za sprawne i rzetelne przeprowadzanie wartościowania stanowiska pracy, na którym jest zatrudniony reprezentujący pracodawcę, jeżeli nie jest to wyższe stanowisko w służbie cywilnej, odpowiada podmiot, który nawiązał stosunek pracy z osobą zatrudnioną na tym stanowisku pracy.
3. Do przeprowadzania wartościowania stanowiska pracy, na którym jest zatrudniona osoba, o której mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia.
2. Członkiem zespołu wewnętrznego może być:
1) członek korpusu służby cywilnej lub
2) inna osoba pełniąca funkcje kierownicze w urzędzie
– posiadająca odpowiednie doświadczenie i wiedzę na temat funkcjonowania urzędu, a także wiedzę w zakresie stosowanego systemu wartościowania.
3. W pracach zespołu wewnętrznego dotyczących wartościowania wyższego stanowiska w służbie cywilnej, na prawach członka tego zespołu, może uczestniczyć osoba skierowana przez Szefa Służby Cywilnej, będąca członkiem korpusu służby cywilnej oraz posiadająca odpowiednie doświadczenie i wiedzę w zakresie stosowanego systemu wartościowania.
4. Członkiem zespołu wewnętrznego nie może być audytor wewnętrzny oraz osoba zatrudniona w komórce organizacyjnej do spraw audytu wewnętrznego.
5. Liczbę członków zespołu wewnętrznego ustala się, biorąc pod uwagę liczbę członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w danym urzędzie.
6. Liczba członków zespołu wewnętrznego koniecznych do ustanowienia kworum niezbędnego do ważności posiedzenia nie może być mniejsza niż 4.
2. Przewodniczący zespołu wewnętrznego kieruje jego pracami, w szczególności:
1) zwołuje posiedzenia zespołu wewnętrznego;
2) prowadzi posiedzenia zespołu wewnętrznego;
3) może zapraszać na posiedzenia zespołu wewnętrznego:
a) osoby, których doświadczenie i wiedza na temat stanowiska pracy podlegającego wartościowaniu mogą być przydatne w pracach zespołu wewnętrznego,
b) osoby nadzorujące stanowisko pracy podlegające wartościowaniu,
c) osoby, których odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w zakresie wartościowania stanowisk pracy mogą być przydatne w pracach zespołu wewnętrznego;
4) występuje do osób nadzorujących dane stanowisko pracy o udostępnienie informacji i dokumentów niezbędnych do prac zespołu wewnętrznego.
3. Przewodniczący zespołu wewnętrznego może pisemnie upoważnić członka zespołu wewnętrznego do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 2.
1) odwołania członka zespołu wewnętrznego;
2) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy;
3) przeniesienia do innego urzędu.
2. Jeżeli wskutek zaistnienia sytuacji, o których mowa w ust. 1, liczba członków zespołu wewnętrznego będzie niższa niż kworum, reprezentujący pracodawcę niezwłocznie uzupełnia skład zespołu wewnętrznego.
1) kierującego komórką organizacyjną, który nadzoruje dane stanowisko pracy, o jego niezwłoczne uzupełnienie lub modyfikację zgodnie ze wskazówkami zespołu wewnętrznego albo o udzielenie dodatkowych wyjaśnień;
2) osób, których doświadczenie i wiedza na temat zakresu wartościowanego stanowiska pracy może być przydatna w pracach zespołu wewnętrznego, w celu udzielenia wyjaśnień lub informacji.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, nie uczestniczą w wartościowaniu stanowisk pracy.
3. Do uzupełnienia lub modyfikacji opisu stanowiska pracy, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się § 11 ust. 4–6.
1) reprezentującego pracodawcę o jego niezwłoczne uzupełnienie lub modyfikację zgodnie ze wskazówkami zespołu wewnętrznego albo o udzielenie dodatkowych wyjaśnień;
2) osób, których doświadczenie i wiedza na temat zakresu wartościowanego stanowiska pracy może być przydatna w pracach zespołu wewnętrznego, w celu udzielenia wyjaśnień lub informacji.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, nie uczestniczą w wartościowaniu stanowisk pracy.
3. Do uzupełnienia lub modyfikacji opisu stanowiska pracy, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się § 12 ust. 2 i 3.
2. W przypadku braku możliwości osiągnięcia konsensusu przewodniczący zespołu wewnętrznego, a w przypadku jego nieobecności pisemnie upoważniony przez niego członek zespołu wewnętrznego, podejmuje decyzję o dokonaniu rozstrzygnięcia większością głosów obecnych na danym posiedzeniu członków zespołu wewnętrznego.
3. W przypadku jednakowej liczby głosów uzyskanych podczas głosowania, o którym mowa w ust. 2, ostatecznego rozstrzygnięcia dokonuje przewodniczący zespołu wewnętrznego albo pisemnie upoważniony przez niego członek zespołu wewnętrznego.
1) jest zatrudniony na tym stanowisku pracy;
2) nadzoruje to stanowisko pracy;
3) podlega temu stanowisku pracy.
2. Członek zespołu wewnętrznego, o którym mowa w ust. 1, jest uwzględniany przy ustalaniu kworum.
2. Zasady wartościowania stanowisk pracy metodą porównania parami są określone w załączniku nr 5 do zarządzenia.
3. Jeżeli wyniki wartościowania stanowisk pracy metodą porównania parami odbiegają od wyników wartościowania metodą analityczno-punktową przewodniczący zespołu wewnętrznego albo pisemnie upoważniony przez niego członek zespołu wewnętrznego może podjąć decyzję o ponownym przeprowadzeniu wartościowania wybranych stanowisk pracy metodą analityczno-punktową.
4. Stanowiska pracy, które wymagają ponownego przeprowadzenia wartościowania metodą analityczno-punktową, wskazuje przewodniczący zespołu wewnętrznego albo pisemnie upoważniony przez niego członek zespołu wewnętrznego.
2. Protokół zawiera w szczególności informacje o:
1) podjętych rozstrzygnięciach;
2) osobach zaproszonych na posiedzenie;
3) wystąpieniach o udostępnienie informacji i dokumentów;
4) wyłączeniu członka zespołu wewnętrznego, o którym mowa w § 22 ust. 1.
3. Protokół podpisują wszyscy członkowie zespołu wewnętrznego, którzy brali udział w posiedzeniu zespołu wewnętrznego.
4. Członek zespołu wewnętrznego, który nie zgadza się z decyzją przewodniczącego zespołu wewnętrznego albo pisemnie upoważnionego przez niego członka zespołu wewnętrznego, może złożyć zdanie odrębne wraz z pisemnym uzasadnieniem, które dołącza do protokołu.
5. Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 1, w przypadku wartościowania stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej, jest określony w załączniku nr 6 do zarządzenia.
6. Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 1, w przypadku wartościowania stanowiska pracy będącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej, z wyłączeniem stanowiska dyrektora generalnego urzędu, jest określony w załączniku nr 7 do zarządzenia.
1) kierującego komórką organizacyjną – w przypadku stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej oraz w przypadku stanowiska zastępcy kierującego komórką organizacyjną;
2) osoby merytorycznie nadzorującej dane stanowisko pracy – w przypadku stanowiska kierującego komórką organizacyjną.
2. Reprezentujący pracodawcę, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego zespołu wewnętrznego, może dokonać zmiany wyniku wartościowania przed jego zatwierdzeniem.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, reprezentujący pracodawcę sporządza na piśmie uzasadnienie decyzji o zmianie wyniku wartościowania, które dołącza do protokołu.
4. Zatwierdzony przez reprezentującego pracodawcę wynik wartościowania stanowiska pracy udostępnia się niezwłocznie pracownikowi zatrudnionemu na tym stanowisku pracy oraz osobom nadzorującym to stanowisko pracy.
1) liczba przedziałów punktowych nie może być mniejsza niż 8 i większa niż 14;
2) liczba przedziałów punktowych może być mniejsza niż 8 w przypadku urzędów, w których liczba członków korpusu służby cywilnej jest nie większa niż 50 osób;
3) zakresy przedziałów punktowych muszą być rozłączne;
4) podział na przedziały punktowe powinien umożliwiać wyraźne ustalenie hierarchii stanowisk pracy w ramach urzędu.
2. Każde następne przeprowadzanie wartościowania stanowisk pracy nie wiąże się z koniecznością ponownego określania liczby i zakresu przedziałów punktowych, o których mowa w ust. 1.
3. Jeżeli podległe urzędy zostały utworzone na tej samej podstawie prawnej i występują w nich stanowiska pracy realizujące takie same zadania, liczbę i zakres przedziałów punktowych może wyznaczyć i określić właściwy kierownik urzędu nadrzędnego, kierując się wytycznymi, o których mowa w ust. 1.
1) kierującego komórką organizacyjną albo reprezentującego pracodawcę – w przypadku stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej;
2) reprezentującego pracodawcę – w przypadku stanowiska pracy będącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej, z wyłączeniem stanowiska dyrektora generalnego urzędu.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje się do przewodniczącego zespołu wewnętrznego, z tym że osoba zatrudniona na stanowisku kierującego komórką organizacyjną składa ten wniosek za pośrednictwem reprezentującego pracodawcę.
2. Wojewodowie oraz kierownicy urzędów centralnych czuwają nad przeprowadzaniem wartościowania stanowisk pracy w urzędach podległych i nadzorowanych.
Rozdział 4
Wartościowanie stanowiska dyrektora generalnego urzędu
§ 32.
2. Obsługę prac zespołu zewnętrznego zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
2. Członkiem zespołu zewnętrznego może być:
1) członek korpusu służby cywilnej posiadający odpowiednie doświadczenie i wiedzę na temat funkcjonowania służby cywilnej, a także wiedzę w zakresie stosowanego systemu wartościowania lub
2) osoba niebędąca członkiem korpusu służby cywilnej, posiadająca odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie dające rękojmię prawidłowego przeprowadzenia wartościowania przez zespół zewnętrzny.
3. Liczba członków zespołu zewnętrznego koniecznych do ustanowienia kworum niezbędnego do ważności posiedzenia nie może być mniejsza niż 5.
2. Przewodniczący zespołu zewnętrznego kieruje jego pracami, w szczególności:
1) zwołuje posiedzenia zespołu zewnętrznego;
2) prowadzi posiedzenia zespołu zewnętrznego;
3) może zapraszać na posiedzenia zespołu zewnętrznego:
a) osoby nadzorujące wartościowane stanowisko pracy,
b) osoby, których doświadczenie i wiedza na temat wartościowanego stanowiska pracy lub stosowanego systemu wartościowania mogą być przydatne w pracach zespołu zewnętrznego;
4) występuje do reprezentującego pracodawcę o udostępnienie informacji i dokumentów niezbędnych do prac zespołu zewnętrznego.
3. Przewodniczący zespołu zewnętrznego może pisemnie upoważnić członka zespołu zewnętrznego do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 2.
1) odwołania członka zespołu zewnętrznego;
2) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy w służbie cywilnej.
2. Jeżeli wskutek zaistnienia sytuacji, o których mowa w ust. 1, liczba członków zespołu zewnętrznego będzie niższa niż kworum, Szef Służby Cywilnej niezwłocznie uzupełnia skład zespołu zewnętrznego.
1) kierownika urzędu o jego niezwłoczne uzupełnienie lub modyfikację zgodnie ze wskazówkami zespołu zewnętrznego;
2) osób, których doświadczenie i wiedza na temat zakresu stanowiska podlegającego wartościowaniu może być przydatna w pracach zespołu zewnętrznego, w celu udzielenia wyjaśnień lub informacji.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, nie uczestniczą w wartościowaniu stanowiska pracy.
3. Do uzupełnienia lub modyfikacji opisu stanowiska dyrektora generalnego urzędu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się § 13 ust. 2 i 3.
2. W przypadku braku możliwości osiągnięcia konsensusu przewodniczący zespołu zewnętrznego, a w przypadku jego nieobecności pisemnie upoważniony przez niego członek zespołu zewnętrznego, podejmuje decyzję o dokonaniu rozstrzygnięcia większością głosów obecnych na danym posiedzeniu członków zespołu zewnętrznego.
3. W przypadku jednakowej liczby głosów uzyskanych podczas głosowania, o którym mowa w ust. 2, ostatecznego rozstrzygnięcia dokonuje przewodniczący zespołu zewnętrznego albo pisemnie upoważniony przez niego członek zespołu zewnętrznego.
1) jest zatrudniony na tym stanowisku pracy;
2) nadzoruje to stanowisko pracy;
3) podlega temu stanowisku pracy.
2. Członek zespołu zewnętrznego, o którym mowa w ust. 1, jest uwzględniany przy ustalaniu kworum.
2. Protokół zawiera w szczególności informacje o:
1) podjętych rozstrzygnięciach;
2) osobach zaproszonych na posiedzenie;
3) wystąpieniach o udostępnienie informacji i dokumentów;
4) wyłączeniu członka zespołu zewnętrznego, o którym mowa w § 38 ust. 1.
3. Protokół podpisują wszyscy członkowie zespołu zewnętrznego, którzy brali udział w posiedzeniu zespołu zewnętrznego.
4. Członek zespołu zewnętrznego, który nie zgadza się z decyzją przewodniczącego zespołu zewnętrznego albo pisemnie upoważnionego przez niego członka zespołu zewnętrznego, może złożyć zdanie odrębne wraz z pisemnym uzasadnieniem, które dołącza do protokołu.
5. Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 9 do zarządzenia.
2. Wyniki wartościowania stanowiska dyrektora generalnego urzędu, w odniesieniu do którego nie osiągnięto porozumienia, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza Szef Służby Cywilnej.
3. Zatwierdzony wynik wartościowania stanowiska dyrektora generalnego urzędu przewodniczący zespołu zewnętrznego niezwłocznie przekazuje kierownikowi urzędu.
4. Kierownik urzędu udostępnia niezwłocznie otrzymany wynik, o którym mowa w ust. 3, osobie zatrudnionej na stanowisku dyrektora generalnego urzędu.
Rozdział 5
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 44.
2. W sytuacji, o której mowa w ust. 1, reprezentujący pracodawcę może podjąć decyzję o ponownym sporządzeniu opisów i przeprowadzeniu wartościowania stanowisk pracy niebędących wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej.
2. W sytuacji, o której mowa w ust. 1, zespół wewnętrzny może w uzasadnionych przypadkach wziąć pod uwagę wymogi dodatkowe, z tym że zespół ten sporządza na piśmie uzasadnienie decyzji o uwzględnieniu tych wymagań.
2. Za rozpoczęcie opisywania i wartościowania stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej, o którym mowa w ust. 1, uznaje się przedłożenie przez osobę bezpośrednio nadzorującą dane stanowisko pracy projektu opisu tego stanowiska do zatwierdzenia reprezentującemu pracodawcę lub osobie przez niego upoważnionej.
Prezes Rady Ministrów: D. Tusk
|
1) Niniejsze zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem nr 81 Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 2007 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej (M. P. Nr 48, poz. 566 oraz z 2008 r. Nr 15, poz. 163), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, zgodnie z art. 207 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706).
Załączniki do zarządzenia nr 1 Prezesa Rady Ministrów
z dnia 7 stycznia 2011 r. (poz. 61)
Załącznik nr 1
WZÓR OPISU STANOWISKA PRACY NIEBĘDĄCEGO WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ
Objaśnienia
do wzoru opisu stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej
Ad pkt 1.3. NAZWA STANOWISKA PRACY
Należy podać nazwę stanowiska pracy zgodnie z przepisami określającymi stanowiska urzędnicze, wymagane kwalifikacje zawodowe, stopnie służbowe urzędników służby cywilnej, mnożniki do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowe zasady ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.
Ad pkt 1.4. STANOWISKO DO SPRAW
Punkt ten należy wypełniać opcjonalnie. W przypadku stanowisk, w których nazwa stanowiska pracy wpisana w punkcie 1.3. jest wystarczająca i wyczerpuje jego funkcjonalny opis (np. „główny księgowy”), nie należy wpisywać rozszerzenia „do spraw”.
Ad pkt 1.5. SYMBOL STANOWISKA PRACY
Przykładowo skrót nazwy komórki organizacyjnej urzędu i kolejny numer stanowiska.
Ad pkt 5. GŁÓWNE ZADANIA REALIZOWANE NA STANOWISKU PRACY
Zadania należy uszeregować ze względu na częstotliwość ich wykonywania. Pierwsze trzy najczęściej wykonywane zadania należy uznać za zadania dominujące. Pozostałe zadania stanowią zadania poboczne.
Opis zadania powinien być zwięzły i zawierać:
Czasownik, który wskazuje, co musi być zrobione + określenie, co jest przedmiotem wykonywanego zadania + krótki opis celu czynności, np. księguje + operacje finansowe + w celu dostarczenia aktualnej i dokładnej informacji finansowej.
Ad pkt 6. UPOWAŻNIENIA I PEŁNOMOCNICTWA
W punkcie tym wskazana została lista upoważnień i pełnomocnictw. Należy wybrać i zaznaczyć te upoważnienia i pełnomocnictwa, które są przypisane do danego stanowiska pracy. Należy pamiętać, że nie ma ograniczenia w liczbie upoważnień i pełnomocnictw. Jeżeli do stanowiska pracy przypisane są także inne upoważnienia i pełnomocnictwa niż te konkretnie wskazane, należy zaznaczyć opcję „inne”, i je tam wpisać.
Ad pkt 7. ZŁOŻONOŚĆ I KREATYWNOŚĆ
Kierując się pytaniami pomocniczymi zawartymi poniżej, należy zwięźle opisać (podając odpowiednie przykłady) stopień złożoności pracy oraz w jakim zakresie na opisywanym stanowisku pracy jest wymagana kreatywność:
– czy przepisy i procedury szczegółowo określają sposób i tryb działania?
– czy dla każdego wykonywanego zadania istnieje tylko jedna procedura?
– czy istniejące procedury/przepisy są jednoznaczne, czy wymagają umiejętności ich interpretacji?
– czy zadania wiążą się z podejmowaniem uznaniowych decyzji?
– czy często pojawiają się sytuacje bezprecedensowe?
– czy zadania wymagają działania w sytuacjach braku odpowiednich przepisów/zasad działania?
– czy zadania wymagają tworzenia zupełnie nowych procedur działania lub poprawiania istniejących?
Ad pkt 8. NIEZBĘDNA SAMODZIELNOŚĆ I INICJATYWA
Należy zwięźle scharakteryzować stopień ingerencji bezpośredniego przełożonego w rozwiązywanie problemów wynikających z realizowanych zadań.
Ad pkt 9. KONTAKTY ZEWNĘTRZNE
Należy podać jedynie kontakty z osobami spoza danego urzędu uporządkowane w zależności od ich częstotliwości. W opisie uwzględnia się również zakres podmiotowy kontaktów (z kim?) oraz ich cel (po co?).
Ad pkt 10. CZYNNIKI SZCZEGÓLNIE UTRUDNIAJĄCE WYKONYWANIE ZADAŃ
Należy wyliczyć czynniki utrudniające wykonywanie pracy na stanowisku pracy, które są różne od czynników występujących na typowych stanowiskach urzędniczych. Zatem nie zalicza się do czynników utrudniających wykonywanie pracy np. pracy przed monitorem, dużej liczby rozmów telefonicznych.
Ad pkt 11. WYMAGANE KOMPETENCJE I DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE
Wymogi niezbędne są to wymagania minimalne konieczne do podjęcia pracy na danym stanowisku pracy i zapewniające prawidłowe wykonywanie zadań na tym stanowisku.
Wymogi niezbędne oraz dodatkowe są to wymogi konieczne do optymalnego wykonywania zadań na danym stanowisku pracy.
Profil wykształcenia należy wpisać tylko w przypadkach, gdy wykształcenie profilowe jest konieczne do prawidłowego wykonywania zadań na opisywanym stanowisku pracy. Można doprecyzować profil wykształcenia na danym stanowisku pracy, ale nie można podwyższać poziomu wykształcenia – musi być zgodny z poziomem i profilem wykształcenia wskazanym dla danego stanowiska pracy w przepisach określających stanowiska urzędnicze, wymagane kwalifikacje zawodowe, stopnie służbowe urzędników służby cywilnej, mnożniki do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowe zasady ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.
Poziom znajomości języka obcego można określić w następujący sposób:
– zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (np. B1, C2),
– poprzez wskazanie, jakie umiejętności w posługiwaniu się językiem obcym są wymagane na opisywanym stanowisku pracy (np. znajomość języka umożliwiająca czytanie i rozumienie literatury przedmiotu),
– opisowo (np. komunikatywny, bardzo dobry, biegły).
Należy określić minimalne doświadczenie zawodowe wymagane do prawidłowego wykonywania pracy na danym stanowisku pracy.
Przy określaniu doświadczenia zawodowego należy podać, jaki rodzaj doświadczenia jest wymagany na danym stanowisku pracy, np.:
– doświadczenie w pracy,
– doświadczenie w pracy w administracji,
– doświadczenie w pracy w danym obszarze (należy podać ten obszar),
– doświadczenie w zarządzaniu projektami lub zespołem.
Załącznik nr 2
WZÓR OPISU STANOWISKA PRACY BĘDĄCEGO WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ
Objaśnienia
do wzoru opisu stanowiska pracy będącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej
Ad A. pkt 3. NAZWA STANOWISKA PRACY
Należy podać nazwę stanowiska pracy zgodnie z przepisami określającymi stanowiska urzędnicze, wymagane kwalifikacje zawodowe, stopnie służbowe urzędników służby cywilnej, mnożniki do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowe zasady ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.
Ad A. pkt 4. SYMBOL STANOWISKA PRACY
Każdemu wyższemu stanowisku w służbie cywilnej należy nadawać symbol zgodnie z następującym schematem:
skrót nazwy urzędu/skrót rodzaju stanowiska (DG, D, ZD, WLW, ZWLW)/skrót nazwy komórki organizacyjnej (w tym zakresie urząd sam decyduje)/kolejna liczba porządkowa
gdzie:
– DG oznacza stanowisko dyrektora generalnego urzędu,
– D oznacza stanowisko dyrektora komórki organizacyjnej,
– ZD oznacza stanowisko zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej,
– WLW oznacza stanowisko wojewódzkiego lekarza weterynarii,
– ZWLW oznacza stanowisko zastępcy wojewódzkiego lekarza weterynarii.
Ad A. pkt 6.1. ZATWIERDZANIE OPISU STANOWISKA PRACY
W przypadku stanowiska dyrektora generalnego urzędu pole to wypełnia reprezentujący pracodawcę dla osoby zajmującej to stanowisko pracy (kierownik urzędu).
W przypadku stanowiska kierującego komórką organizacyjną oraz stanowiska zastępcy kierującego komórką organizacyjną pole to wypełnia reprezentujący pracodawcę (dyrektor generalny urzędu albo kierownik urzędu, w urzędach, w których nie tworzy się stanowiska dyrektora generalnego urzędu).
Ad A. pkt 6.2. ZATWIERDZANIE/OPINIOWANIE OPISU STANOWISKA PRACY
W przypadku stanowiska dyrektora generalnego urzędu pole to wypełnia Szef Służby Cywilnej – należy skreślić wyrazy „opiniująca” i „opiniuję (pozytywnie/negatywnie)”.
W przypadku stanowiska kierującego komórką organizacyjną pole to wypełnia osoba merytorycznie nadzorująca dane stanowisko pracy (np. kierownik urzędu, sekretarz stanu, podsekretarz stanu, wicewojewoda, prezes urzędu) – należy skreślić wyrazy „zatwierdzająca” i „zatwierdzam” oraz niewybraną opcję dotyczącą opiniowania: „pozytywnie” lub „negatywnie”. W przypadku gdy nadzór merytoryczny sprawuje osoba wskazana w punkcie 6.1. pole to pozostaje niewypełnione.
W przypadku stanowiska zastępcy kierującego komórką organizacyjną pole to wypełnia kierujący komórką organizacyjną – należy skreślić słowa „zatwierdzająca” i „zatwierdzam” oraz niewybraną opcję dotyczącą opiniowania: „pozytywnie” lub „negatywnie”.
Ad B. CEL ISTNIENIA STANOWISKA PRACY
Określając cel istnienia danego stanowiska pracy, nie należy wymieniać ani obszarów odpowiedzialności, ani szczegółowych zadań, które są przypisane do tego stanowiska. Należy określić w kilku zdaniach (nie więcej niż 3) misję istnienia danego stanowiska pracy.
Ad C. KLUCZOWE OBSZARY ODPOWIEDZIALNOŚCI – ZAKRES ZADAŃ
Zadania przypisane do stanowiska pracy w ramach poszczególnych obszarów odpowiedzialności powinny być opisywane na dużym poziomie ogólności.
W ramach każdego opisywanego obszaru odpowiedzialności należy wskazać m.in. liczbę i rodzaj upoważnień i pełnomocnictw.
Ad C. pkt 1. ZARZĄDZANIE LUDŹMI
Należy wskazać zakres wpływu decyzyjnego na rodzaj wykonywanych zadań. Istotną kwestię stanowi tu bezpośrednie zarządzanie określonymi pracownikami i zakres wpływu na decyzje kadrowe.
Można wskazać liczbę zespołów (także spoza danej komórki organizacyjnej), którymi się kieruje – warunkiem w takim przypadku jest jednak pewna powtarzalność, bądź stałość takiego kierowania (nadzorowania), a nie sytuacja jednorazowa, bądź sporadyczna.
Ad C. pkt 2. ZARZĄDZANIE FINANSAMI
Należy wskazać upoważnienia i pełnomocnictwa do zaciągania zobowiązań i dysponowania środkami publicznymi oraz orientacyjną wielkość budżetu przeznaczoną do rozdysponowywania w ciągu roku, za którą formalną odpowiedzialność ponosi osoba zajmująca dane stanowisko. W ramach tego obszaru powinny zostać uwzględnione np. następujące czynności:
– realizacja należności publicznoprawnych,
– wydatkowanie środków publicznych,
– umarzanie należności publicznoprawnych i należności cywilnoprawnych,
– podejmowanie czynności i decyzji kierownika zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
– zmiany planu finansowego.
Należy również scharakteryzować rodzaj odpowiedzialności za zarządzanie środkami publicznymi przypisanej danemu stanowisku.
Ad C. pkt 3. REPREZENTACJA/KONTAKTY ZEWNĘTRZNE
Należy wskazać częstotliwość i rodzaj kontaktów.
Ad C. pkt 4–8
Poza 3 wymienionymi kluczowymi obszarami odpowiedzialności, możliwe jest wskazanie dodatkowo jeszcze maksymalnie 5 innych obszarów odpowiedzialności (zadań). Wybierając i określając pozostałe obszary odpowiedzialności (zadania), należy kierować się zasadą wymieniania najbardziej istotnych dla konkretnego stanowiska pracy, uwzględniając jego specyfikę.
Wskazane jest również określanie kolejnych zadań zgodnie z hierarchią ich ważności (istotności) i pracochłonności.
Każdemu z dodatkowo wymienionych obszarów odpowiedzialności (zadań) należy nadać tytuł i opisać jego zakres. Nie należy tutaj wpisywać czynności wykonywanych w danym obszarze odpowiedzialności (zadaniu)
– np. zawieranie umów o pracę, podpisywanie świadectw pracy, powoływanie komisji przetargowych.
Ad D.
WYKSZTAŁCENIE
Należy wpisać rodzaj wykształcenia oraz tytuł zawodowy wymagany na danym stanowisku pracy.
STAŻ PRACY
Należy wskazać długość doświadczenia oraz opcjonalnie wskazać obszar doświadczenia wymagany na danym stanowisku pracy.
FORMALNE UPRAWNIENIA
Należy wskazać wszystkie formalne uprawnienia potrzebne do wykonywania pracy na opisanym stanowisku.
JĘZYKI OBCE
Poziom znajomości języka obcego można określić w następujący sposób:
– zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (np. B1, C2),
– poprzez wskazanie, jakie umiejętności w posługiwaniu się językiem obcym są wymagane na opisywanym stanowisku pracy (np. znajomość języka umożliwiająca czytanie i rozumienie literatury przedmiotu),
– opisowo (np. komunikatywny, bardzo dobry, biegły).
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI
Należy wymienić w szczególności wiedzę i umiejętności wymagane na danym stanowisku pracy.
KOMPETENCJE KIEROWNICZE
Kompetencje kierownicze można przykładowo określić poprzez wymienianie konkretnych kompetencji, np.:
– podejmowanie decyzji,
– planowanie i myślenie strategiczne,
– kreatywność.
Załącznik nr 3
OPIS METODY ANALITYCZNO-PUNKTOWEJ ORAZ WARTOŚCI PUNKTOWE DLA KRYTERIÓW SZCZEGÓŁOWYCH I PUNKTÓW DODATKOWYCH DLA STANOWISKA PRACY NIEBĘDĄCEGO WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ
Każdy z poziomów kryteriów szczegółowych należy traktować jako minimalne wymagania zapewniające prawidłowe wykonywanie pracy na wartościowanym stanowisku pracy.
I. KOMPETENCJE
1. Kryterium szczegółowe: wykształcenie | ||
Poziomy | Wartości punktowe | |
A | ŚREDNIE: | 12 |
B | ŚREDNIE PROFILOWE: | 24 |
C | WYŻSZE: | 40 |
D | WYŻSZE PROFILOWE: | 61 |
E | PRZYGOTOWANIE NAUKOWE: | 86 |
2. Kryterium szczegółowe: znajomość języków obcych 1) | ||
Poziomy | Wartości punktowe | |
0 | Brak znajomości języka obcego | 0 |
A | Umiejętność komunikacji w jednym języku obcym | 4 |
B | Bardzo dobra 2) znajomość jednego języka obcego | 11 |
C | Bardzo dobra znajomość co najmniej dwóch języków obcych | 22 |
3. Kryterium szczegółowe: doświadczenie zawodowe | ||
Poziomy | Wartości punktowe | |
A | KRÓTKIE PRZESZKOLENIE: | 3 |
B | NIEWIELKIE W ADMINISTRACJI: | 9 |
C | ADMINISTRACYJNE: | 17 |
D | DOŚWIADCZENIE W OBSZARZE: | 30 |
E | ZNACZĄCE DOŚWIADCZENIE W OBSZARZE LUB ZARZĄDZANIU PROJEKTAMI: | 44 |
F | DUŻE DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE: | 67 |
4. Kryterium szczegółowe: umiejętności interpersonalne | ||
Poziomy 3) | Wartości punktowe | |
A | PODSTAWOWE: | 5 |
B | ŁATWOŚĆ KOMUNIKACJI: | 14 |
C | UMIEJĘTNOŚĆ ARGUMENTOWANIA: | 24 |
D | UMIEJĘTNOŚĆ NEGOCJACJI: | 38 |
II. CHARAKTER STANOWISKA PRACY
1. Kryterium szczegółowe: rola stanowiska pracy w organizacji | ||
Poziomy 5) | Wartości punktowe | |
A | STANOWISKO NADZOROWANE: | 6 |
B | ASYSTENT: | 19 |
C | SPECJALISTA: | 31 |
D | EKSPERT: | 44 |
E | DOŚWIADCZONY EKSPERT: | 56 |
2. Kryterium szczegółowe: złożoność zadań i kreatywność | ||
Poziomy | Wartości punktowe | |
A | RUTYNA: | 5 |
B | PRACA W RAMACH PROCEDUR: | 10 |
C | KREATYWNOŚĆ W RAMACH PROCEDUR: | 20 |
D | KREATYWNOŚĆ – POPRAWIANIE PROCEDUR/ZASAD: | 30 |
E | KREATYWNOŚĆ – TWORZENIE NOWYCH ZASAD DZIAŁANIA: | 45 |
3. Kryterium szczegółowe: horyzont czasowy planowania | ||
Poziomy | Wartości punktowe | |
A | REAKTYWNY: | 3 |
B | KRÓTKOOKRESOWY: | 9 |
C | ŚREDNIOOKRESOWY: | 15 |
D | DŁUGOOKRESOWY: | 21 |
4. Kryterium szczegółowe: czynniki szczególnie utrudniające wykonywanie zadań 6) | ||
Nazwa czynnika | Wartości punktowe | |
A | Wysiłek fizyczny | 1 |
B | Praca w terenie | 3 |
C | Praca w szczególnie trudnych warunkach środowiskowych (np. praca w laboratorium, kopalni) | 10 |
D | Nietypowe godziny pracy (w tym dyżury) | 5 |
E | Krajowe lub zagraniczne wyjazdy służbowe | 3 |
F | Zagrożenie naciskami grup przestępczych | 8 |
G | Zagrożenie korupcją | 8 |
H | Permanentna obsługa klientów zewnętrznych (spoza administracji, np. obywatele, przedsiębiorstwa itd.) lub przeprowadzanie kontroli w innych urzędach | 7 |
I | Częste reprezentowanie urzędu na zewnątrz (jeżeli nie wybrano czynnika H) | 3 |
III. ODPOWIEDZIALNOŚĆ
1. Kryterium szczegółowe: odpowiedzialność za realizację zadań przez współpracowników | |||||
Poziomy | Liczba podległych lub koordynowanych pracowników | ||||
W | X | Y | Z | ||
Bezpośrednio kieruje lub koordynuje pracę maksymalnie 4 pracowników | Bezpośrednio kieruje lub koordynuje pracę od 5 do 9 pracowników | Bezpośrednio kieruje lub koordynuje pracę co najmniej 10 pracowników | Bezpośrednio podlegają osoby kierujące pracą innych pracowników | ||
A | BRAK: | 0 | 0 | 0 | 0 |
B | KOORDYNACJA ZADAŃ: | 10 | 10 | 10 | 0 |
C | KOORDYNACJA PRACOWNIKÓW: | 19 | 25 | 31 | 0 |
D | KIEROWANIE: | 25 | 31 | 36 | 48 |
E | KIEROWANIE EKSPERTAMI: | 38 | 48 | 58 | 77 |
F | KIEROWANIE ZESPOŁEM INTERDYSCYPLINARNYM: | 48 | 58 | 67 | 96 |
2. Kryterium szczegółowe: wpływ stanowiska pracy na decyzje | ||||
Poziomy | Typ wpływu stanowiska pracy na decyzje 7) | |||
W | X | Y | Z | |
WSPIERAJĄCY: | DORADCZY – WSPÓŁODPO- | ZASADNICZY: | OSTATECZNY/ GLOBALNY: |
A | WEWNĄTRZ ORGANIZACJI: | 3 | 13 | 26 | 39 |
B | INNE URZĘDY: | 3 | 18 | 31 | 44 |
C | KLIENCI ADMINISTRACJI: | 6 | 20 | 33 | 46 |
D | DECYZJE DUŻEJ WAGI: | 6 | 26 | 38 | 58 |
E | POLITYKA | 6 | 32 | 45 | 64 |
PUNKTY DODATKOWE: Upoważnienia i pełnomocnictwa | ||
Poziomy | Wartości punktowe | |
N | BRAK: | 0 |
T | POSIADA UPOWAŻNIENIA LUB PEŁNOMOCNICTWA: | 20 |
|
1) Punkty za znajomość języków obcych przyznaje się, jeżeli znajomość języka nie jest wynikiem wymogu względem wykształcenia.
Przykład: na danym stanowisku pracy istnieje wymóg zatrudnienia absolwenta filologii angielskiej (wtedy za język angielski nie przyznaje się punktów, ale można je przyznać za konieczność znajomości innych języków obcych, np. francuskiego).
2) Umożliwia pisanie pism, rozumienie tekstów fachowych oraz wypowiadanie się na tematy związane z wykonywaną pracą (co najmniej na poziomie B2 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego).
3) Każdy następny poziom jest rozszerzeniem poprzedniego, tzn. zawiera cechy wymienione w punkcie poprzednim.
4) Negocjacje to sekwencja posunięć (ofert i ustępstw) dwóch stron w celu osiągnięcia wspólnego stanowiska w sytuacji wyjściowej rozbieżności interesów. Polegają na wzajemnym przekonywaniu się do modyfikacji ofert/stanowisk początkowych. Osoby prowadzące negocjacje posiadają pewien margines decyzyjny, tzn. mogą podejmować decyzje o wyborze konkretnego rozwiązania bez konieczności zwracania się do przełożonych.
5) Stanowiska pracy kierujące pracą zespołu powinny być wartościowane nie niżej niż na poziomie D.
6) Nie można wybrać więcej niż czterech czynników. W przypadku występowania większej liczby czynników należy wybrać cztery najważniejsze dla danego stanowiska pracy.
7) Typ wpływu jest zależny od roli stanowiska pracy w wydawaniu przez urząd/organ decyzji. Decyzja w tym przypadku jest rozumiana szeroko – jest to każdy rodzaj „produktu”, który otrzymuje szeroko zdefiniowany klient zewnętrzny (spoza danego urzędu) w wyniku pracy urzędu. Pod pojęciem decyzji rozumie się bardzo szeroki zakres spraw: od decyzji administracyjnych po decyzje dotyczące wydatkowania środków, przygotowanie projektów aktów prawnych, tworzenie dokumentów strategicznych, sporządzenie protokołów pokontrolnych itp.
8) Przykłady:
1) stanowisko odpowiedzialne za koordynację audytu wewnętrznego (wyłączna odpowiedzialność za badanie ryzyka i procesów finansowych);
2) główny księgowy (odpowiedzialność za poprawność operacji finansowych);
3) stanowisko odpowiedzialne za przestrzeganie przepisów BHP;
4) naczelnik urzędu skarbowego.
9) W tym na decyzje dotyczące zasad działania administracji.
Załącznik nr 4
OPIS METODY ANALITYCZNO-PUNKTOWEJ ORAZ WARTOŚCI PUNKTOWE DLA KRYTERIÓW SZCZEGÓŁOWYCH DLA WYŻSZYCH STANOWISK W SŁUŻBIE CYWILNEJ
W ramach każdego z sześciu kryteriów można wybrać tylko jeden poziom określający minimalne wymagania zapewniające prawidłowe wykonywanie pracy na wartościowanym stanowisku pracy.
Wybierając odpowiednią wartość punktową w ramach każdego z kryteriów, należy wziąć pod uwagę najbardziej wymagający obszar odpowiedzialności (zadanie) spośród wszystkich obszarów odpowiedzialności (zadań) przypisanych do danego stanowiska pracy.
I. KWALIFIKACJE (WIEDZA I DOŚWIADCZENIE)
Wymagany zakres wiedzy specjalistycznej i umiejętności oraz długość i charakter doświadczenia zawodowego zapewniający odpowiednie przygotowanie do pełnienia danej roli.
| wymagania zgodne | wymagane doświadczenie zawodowe w kierowaniu zespołem (minimum kilkuosobowym) | wymagane doświadczenie w kierowaniu złożoną, wielozespołową częścią urzędu lub organizacji | wymagane doświadczenie w kierowaniu całymi urzędami lub organizacjami | |
A | B | C | D | ||
WYKSZTAŁCENIE WYŻSZE | 1 | 30 | 80 | 120 | 180 |
SPECJALISTYCZNA WIEDZA ZAWODOWA | 2 | 60 | 120 | 170 | 240 |
EKSPERCKA WIEDZA ZAWODOWA | 3 | 100 | 150 | 240 | 300 |
II. ROLA STANOWISKA PRACY I ZAKRES WPŁYWU DECYZYJNEGO
Rola w realizacji lub opracowywaniu strategii lub polityk oraz zasięg ich oddziaływania, w tym:
– merytoryczna odpowiedzialność finansowa za rozdysponowywanie środków finansowych (niekoniecznie równoznaczna z formalną odpowiedzialnością finansową),
– nadzór pełniony nad zewnętrznymi instytucjami.
Poziomy | STRATEGIE /POLITYKI WEWNĘTRZNE | STRATEGIE/POLITYKI ZEWNĘTRZNE | ||
LOKALNE MIEJSCOWE / REGIONALNE | OGÓLNOPOLSKIE / MIĘDZYNARODOWE | |||
A | B | C | ||
ROLA WYKONAWCZA | 1 | 100 | 180 | 300 |
ROLA DORADCZA | 2 | 160 | 240 | 360 |
ROLA AUTORA/WSPÓŁAUTORA | 3 | 240 | 320 | 440 |
III. ZARZĄDZANIE LUDŹMI
Złożoność zarządzania w odniesieniu do podległych pracowników, z uwzględnieniem ich liczby oraz rozpiętości kierowanej struktury. Należy brać pod uwagę wszystkich pracowników, nie tylko członków korpusu służby cywilnej.
Poziomy | Wartości punktowe | |
1 | Brak permanentnego kierowania pracownikami – kieruje pracownikami tylko w czasie zastępowania kierującego komórką organizacyjną lub w czasie koordynowania projektów | 0 |
2 | Kieruje – tylko bezpośrednio – nie więcej niż 12 pracownikami | 60 |
3 | Kieruje co najwyżej 3 zespołami z podległymi osobami zarządzającymi niższego szczebla, albo kieruje bezpośrednio co najmniej 13 pracownikami | 120 |
4 | Kieruje 4–8 zespołami z podległymi osobami zarządzającymi | 160 |
5 | Kieruje więcej niż 8 zespołami z podległymi osobami zarządzającymi lub zarządza urzędem liczącym do 200 pracowników | 220 |
6 | Zarządza urzędem liczącym powyżej 200, ale nie więcej niż 600 pracowników | 280 |
7 | Zarządza urzędem liczącym powyżej 600, ale nie więcej niż 1000 pracowników | 340 |
8 | Zarządza urzędem powyżej 1000 pracowników | 400 |
IV. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Sposób rozumowania – proces aktywności umysłowej – potrzebny do optymalnego wykonywania zadań na danym stanowisku pracy.
Poziomy | Wartości punktowe | |
1 | PODEJŚCIE ANALITYCZNE | 120 |
2 | PODEJŚCIE SYNTETYCZNE | 240 |
3 | PODEJŚCIE STRATEGICZNE | 400 |
V. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA ŚRODKI PUBLICZNE
Rzeczywista skala formalnej odpowiedzialności za zarządzanie środkami finansowymi – w ciągu roku – na podstawie formalnych upoważnień do zaciągania zobowiązań i do dysponowania środkami finansowymi.
Poziomy | Wartości | |
1 | brak odpowiedzialności za środki finansowe | 0 |
2 | do 500 tys. PLN | 40 |
3 | pow. 500 tys. do 5 mln PLN | 90 |
4 | pow. 5 mln do 50 mln PLN | 140 |
5 | pow. 50 mln do 500 mln PLN | 200 |
6 | pow. 500 mln PLN | 260 |
VI. CHARAKTER I POZIOM REPREZENTACJI
Charakter i szczebel reprezentowania państwa lub urzędu.
| KONTAKTY | KONTAKTY | KONTAKTY MIĘDZYNARODOWE | |
A | B | C | ||
Formalna reprezentacja urzędu | 1 | 20 | 40 | 60 |
Kształtowanie więzi, budowanie relacji z parterami w ramach regularnych kontaktów (współpracy) | 2 | 50 | 100 | 140 |
Odpowiedzialność za prowadzenie negocjacji | 3 | 100 | 160 | 200 |
Załącznik nr 5
ZASADY WARTOŚCIOWANIA STANOWISK PRACY METODĄ PORÓWNANIA PARAMI
Wartościowanie metodą porównania parami przeprowadza się na próbie stanowisk pracy wartościowanych metodą analityczno–punktową. O sposobie doboru prób decyduje przewodniczący zespołu wewnętrznego albo upoważniony przez niego członek zespołu. Wielkość jednej próby nie może być większa niż 20 stanowisk pracy.
Stanowiska pracy są porównywane z każdym z pozostałych stanowisk pracy z wybranej próby.
1. Z próby stanowisk pracy, które należy zweryfikować, wybiera się jedno stanowisko pracy, zwane dalej „wybranym stanowiskiem”, od którego zaczyna się wartościowanie metodą porównania parami.
2. Za każdym razem porównuje się tylko dwa stanowiska pracy (parę): wybrane stanowisko z kolejnym z próby stanowiskiem pracy.
3. Dwa stanowiska pracy (jedną parę) porównuje się tylko raz.
4. Porównując stanowiska pracy, należy ocenić, które z nich jest bardziej skomplikowane/wymagające/odpowiedzialne.
5. Ocena jest dokonywana przez członków zespołu na podstawie informacji określonych w zarządzeniu.
6. Jeżeli zadania wykonywane na stanowisku są bardziej skomplikowane/wymagające/odpowiedzialne, otrzymuje ono 1 punkt, a stanowisko pracy, z którym było porównywane, 0 punktów. W przeciwnym przypadku wybrane stanowisko otrzymuje 0 punktów, a stanowisko pracy, z którym jest ono porównywane, otrzymuje 1 punkt.
7. Porównanie wybranego stanowiska uznaje się za zakończone, gdy porównało się je ze wszystkimi innymi stanowiskami pracy w próbie.
8. Suma punktów uzyskana przez wybrane stanowisko stanowi wynik wartościowania metodą porównania parami.
9. Po zakończeniu porównywania wybranego stanowiska wybiera się kolejne stanowisko pracy i porównuje się je z każdym z pozostałych w próbie stanowisk pracy (z wyjątkiem stanowisk pracy, które zostały już zwartościowane metodą porównania parami) na zasadach określonych powyżej.
10. Po zakończeniu wartościowania wszystkich stanowisk pracy w próbie metodą porównania parami stanowiska pracy szereguje się ze względu na wyniki, tworząc listę, która ustala hierarchię stanowisk pracy w próbie.
11. Stanowisko pracy, które uzyskało najwyższy wynik, zajmuje najwyższą pozycję w hierarchii.
Załącznik nr 6
WZÓR PROTOKOŁU Z POSIEDZENIA ZESPOŁU WEWNĘTZRNEGO WARTOŚCIUJĄCEGO STANOWISKO PRACY NIEBĘDĄCE WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ
Załącznik nr 7
WZÓR PROTOKOŁU Z POSIEDZENIA ZESPOŁU WEWNĘTZRNEGO WARTOŚCIUJĄCEGO STANOWISKO PRACY BĘDĄCE WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ
Załącznik nr 8
LICZBA I ZAKRES PRZEDZIAŁÓW PUNKTOWYCH DLA WYŻSZYCH STANOWISK W SŁUŻBIE CYWILNEJ
Numer przedziału punktowego | Zakres przedziału punktowego | |
min. suma punktów | max. suma punktów | |
I | 270 | 600 |
II | 601 | 800 |
III | 801 | 1000 |
IV | 1001 | 1200 |
V | 1201 | 1500 |
VI | 1501 | 2000 |
Załącznik nr 9
WZÓR PROTOKOŁU Z POSIEDZENIA ZESPOŁU ZEWNĘTRZNEGO
- Data ogłoszenia: 2011-01-19
- Data wejścia w życie: 2011-02-03
- Data obowiązywania: 2015-08-29
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA