REKLAMA
Monitor Polski - rok 2010 nr 5 poz. 47
UCHWAŁA Nr 12 RADY MINISTRÓW
z dnia 26 stycznia 2010 r.
zmieniająca uchwałę – Regulamin pracy Rady Ministrów
Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1) w § 8:
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) rozesłaniu do wiadomości członkom Rady Ministrów dokumentów informacyjnych – bez konieczności ich rozpatrywania przez stały komitet Rady Ministrów,”,
b) w pkt 4 lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) nie został rozpatrzony przez stały komitet Rady Ministrów (§ 19 ust. 2), lub”;
2) rozdział 3 otrzymuje brzmienie:
„Rozdział 3
Wyjaśnianie i usuwanie rozbieżności stanowisk oraz rozstrzyganie sporów
§ 14. 1. Organ wnioskujący i organy administracji rządowej, do których został skierowany projekt dokumentu rządowego do uzgodnienia lub zaopiniowania, uzgadniają treść projektu dokumentu rządowego, z zastrzeżeniem § 15 ust. 1.
2. W celu właściwego przygotowania projektu dokumentu rządowego, organ wnioskujący może organizować międzyministerialne konferencje uzgodnieniowe, zwane dalej „konferencjami”, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Przeprowadzenie konferencji jest obowiązkowe w przypadku zgłoszenia licznych uwag o charakterze merytorycznym przez organy administracji rządowej i inne podmioty, o których mowa w § 12 ust. 2–5.
4. W konferencjach są obowiązani uczestniczyć przedstawiciele organu wnioskującego oraz organów administracji rządowej, które zgłosiły uwagi do projektu. Organ wnioskujący może zaprosić do udziału w konferencji przedstawicieli innych organów oraz podmiotów, o których mowa w § 12 ust. 4 i 5.
§ 14a. 1. Konferencji przewodniczy przedstawiciel organu wnioskującego, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Organ wnioskujący może zwrócić się do Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, o przeprowadzenie konferencji przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Konferencji przewodniczy wówczas członek Rady Ministrów wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, sekretarz lub podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§ 14b. Na podstawie wniosków i ustaleń przyjętych w toku uzgodnień, organ wnioskujący dokonuje zmian w tekście projektu dokumentu rządowego lub sporządza protokół rozbieżności w przypadku nieusunięcia rozbieżności stanowisk w toku uzgodnień.
§ 14c. 1. Organ wnioskujący rozsyła tekst projektu dokumentu rządowego, w którym dokonano zmian do organów administracji rządowej.
2. Jeżeli projekt dokumentu rządowego jest niezgodny z ustaleniami przyjętymi w toku uzgodnień, organ administracji rządowej, o którym mowa w ust. 1, może zająć stanowisko w terminie niedłuższym niż 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że organ wnioskujący wyznaczy krótszy termin.
3. Niezajęcie stanowiska w terminie, o którym mowa w ust. 2, jest równoznaczne z uzgodnieniem projektu dokumentu rządowego.
§ 15. 1. Jeżeli w toku uzgodnień nie zostały usunięte rozbieżności stanowisk, organ wnioskujący załącza protokół rozbieżności do projektu dokumentu rządowego, kierowanego do rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów. W takich przypadkach komitet nie jest związany ustaleniami przyjętymi w toku uzgodnień i może przejąć sprawę do prowadzenia, jako organ wnioskujący, w trybie określonym w ust. 2.
2. Przewodniczący stałego komitetu Rady Ministrów decyduje o wniesieniu do rozpatrzenia przez Radę Ministrów projektu dokumentu rządowego, co do którego nie usunięto rozbieżności stanowisk w toku prac stałego komitetu Rady Ministrów. W takich przypadkach wniosek Przewodniczącego komitetu o rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego przez Radę Ministrów wymaga szczegółowego omówienia nieusuniętych rozbieżności, ze wskazaniem ich przyczyn, przedstawienia stanowiska członków komitetu oraz sformułowania jednoznacznej propozycji rozstrzygnięcia sprawy przez Radę Ministrów.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, Rządowe Centrum Legislacji w porozumieniu z Sekretarzem stałego komitetu Rady Ministrów ustala, pod względem prawnym i formalnym, treść propozycji, którą Sekretarz Rady Ministrów przedstawia Radzie Ministrów do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia.
§ 15a. Do projektu ustawy opracowywanego przez Rządowe Centrum Legislacji w trybie określonym w § 6 ust. 1b:
1) przepisów § 14–14c i § 15 ust. 1 nie stosuje się,
2) przepis § 15 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.”;
3) w § 16:
a) ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. Jeżeli projekt ustawy był opracowany przez Rządowe Centrum Legislacji w trybie określonym w § 6 ust. 1b, organ wnioskujący jest obowiązany, przed skierowaniem projektu do rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów, przekazać go ministrowi właściwemu do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w celu opracowania i przedstawienia opinii tego ministra co do zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej, zwanej dalej „opinią o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej”.”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Organ wnioskujący, kierując do uzgodnień projekt aktu prawnego innego niż określony w ust. 1a, jest obowiązany przekazać go ministrowi właściwemu do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w celu opracowania i przedstawienia opinii o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.”,
c) uchyla się ust. 4;
4) § 17 otrzymuje brzmienie:
„§ 17. 1. Minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej przekazuje opinię o zgodności projektu aktu prawnego z prawem Unii Europejskiej organowi wnioskującemu, który jest obowiązany dołączyć ją do tego projektu.
2. Jeżeli opinia o zgodności projektu aktu prawnego z prawem Unii Europejskiej została sporządzona po skierowaniu aktu do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej przekazuje ją Radzie Ministrów za pośrednictwem Sekretarza Rady Ministrów. Przepis ten stosuje się odpowiednio w razie skierowania aktu do rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów.”;
5) § 18 otrzymuje brzmienie:
„§ 18. 1. Projekty aktów prawnych, wniesione do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, nie powinny być umieszczane w porządku obrad posiedzenia Rady Ministrów ani kierowane do rozpatrzenia w trybie, o którym mowa w § 36 ust. 1, do czasu przedstawienia Sekretarzowi Rady Ministrów opinii o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.
2. Projekty ustaw uchwalone przez Radę Ministrów są kierowane do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wraz z opinią o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.”;
6) w § 18a zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Jeżeli w toku prac parlamentarnych organy Sejmu lub Senatu zwrócą się o przedstawienie opinii co do zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej, minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej przekazuje opinię o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej w tej sprawie, w trybie określonym w odrębnych przepisach.”;
7) w § 19:
a) w ust. 1 skreśla się zdanie drugie,
b) ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy waga lub pilność sprawy wymaga niezwłocznego jej rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów, Prezes Rady Ministrów może wyrazić zgodę na wniesienie projektu dokumentu rządowego do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów, bez jego uprzedniego rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów.”;
8) w § 20 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Prezes Rządowego Centrum Legislacji zwraca projekt organowi wnioskującemu, jeżeli projekt jest niezgodny z ustaleniami stałego komitetu Rady Ministrów lub nie odpowiada wymogom określonym w § 10.”;
9) w § 21:
a) w ust. 3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„W razie rozbieżności opinii przewodniczący może poddawać zagadnienie prawne pod głosowanie i rozstrzygnąć je, uwzględniając opinię popartą przez większość członków Komisji Prawniczej, z tym że zagadnienia prawne dotyczące zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej, na wniosek przewodniczącego, rozstrzyga przedstawiciel urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.”,
b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Projekt aktu normatywnego, o którym mowa w ust. 4 w zdaniu drugim, organ wnioskujący przekazuje niezwłocznie do wiadomości Przewodniczącego stałego komitetu Rady Ministrów, za pośrednictwem Sekretarza tego komitetu.”;
10) w § 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Projekty dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów wnoszą, zgodnie z właściwością, członkowie Rady Ministrów oraz, z zastrzeżeniem ust. 2–4, stały komitet Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, centralne organy administracji rządowej (kierownicy urzędów centralnych), pełnomocnicy Rządu i wojewodowie, zwani dalej „organami uprawnionymi”.”;
11) w § 24 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do projektów dokumentów rządowych rozpatrywanych przez stały komitet Rady Ministrów.”;
12) uchyla się § 29;
13) w § 31:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Na posiedzeniu Rady Ministrów rozpatrzeniu podlegają rozbieżności stanowisk nieusunięte w toku prac stałego komitetu Rady Ministrów oraz uwagi zgłoszone do projektu dokumentu rządowego nie później niż do godziny 1200 dnia poprzedzającego stały termin posiedzenia Rady Ministrów, z zastrzeżeniem ust. 2–3.”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Uwagi zgłoszone po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, oraz zgłoszone przez członków Rady Ministrów na posiedzeniu Rady Ministrów, podlegają rozpatrzeniu za zgodą Prezesa Rady Ministrów.”,
c) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Uwagi do projektu dokumentu rządowego, rozpatrywane w toku prac stałego komitetu Rady Ministrów i wycofane albo uzgodnione, a także uwagi niedopuszczone do rozpatrzenia w toku prac tego komitetu, mogą zostać zgłoszone i rozpatrzone na posiedzeniu Rady Ministrów za zgodą Prezesa Rady Ministrów, na umotywowany wniosek organu zgłaszającego.”,
d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do projektów dokumentów rządowych rozpatrywanych przez stały komitet Rady Ministrów.”,
e) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Przepisy ust. 1–2a stosuje się odpowiednio do uwag i opinii przedstawianych przez innych uczestników posiedzeń Rady Ministrów.”,
f) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do projektów dokumentów rządowych włączonych do porządku obrad bez zachowania 7-dniowego terminu, o którym mowa w § 24 ust. 1.”;
14) w § 32 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Prezes Rady Ministrów może także zapraszać do udziału w posiedzeniu lub jego części, z głosem doradczym, inne osoby.”;
15) w § 37 w ust. 1 wyraz „magnetofonowego” zastępuje się wyrazem „dźwiękowego”;
16) w § 56 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W pracach stałego komitetu Rady Ministrów uczestniczą: Sekretarz do Spraw Europejskich, Prezes Rządowego Centrum Legislacji oraz Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub ich przedstawiciele.”;
17) § 60a otrzymuje brzmienie:
„§ 60a. W uzasadnionych przypadkach, gdy waga lub pilność sprawy, wynikająca z terminów prac Rady Unii Europejskiej, Komitetu Stałych Przedstawicieli lub z terminów wynikających z przepisów dotyczących współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, wymaga niezwłocznego jej rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów, minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej albo działający z jego upoważnienia Sekretarz do Spraw Europejskich mogą zarządzić rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego lub rozstrzygnięcie sprawy w trybie określonym w § 36.”.
Prezes Rady Ministrów: D. Tusk
|
1) Zmiany wymienionej uchwały zostały ogłoszone w M. P. z 2002 r. Nr 30, poz. 482, z 2004 r. Nr 42, poz. 734, z 2005 r. Nr 55, poz. 757, z 2006 r. Nr 40, poz. 439 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 246.
- Data ogłoszenia: 2010-02-01
- Data wejścia w życie: 2010-02-01
- Data obowiązywania: 2010-02-01
- Dokument traci ważność: 2014-01-01
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA