REKLAMA
Monitor Polski - rok 2006 nr 15 poz. 193
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 24 lutego 2006 r.
w sprawie funkcjonowania transportu lądowego w Polsce
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w wyniku debaty dotyczącej transportu drogowego i kolejowego w Polsce – przeprowadzonej po raz pierwszy po przemianach 1989 r. – wyraża zaniepokojenie aktualnym stanem tego działu gospodarki.
Informacja o wynikach kontroli funkcjonowania transportu drogowego i kolejowego w latach 1990–2004 przedstawiona przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz informacja o stanie transportu lądowego w Polsce przedstawiona przez Ministra Transportu i Budownictwa wskazują, że stan ten, wynikający głównie z wieloletniego niedofinansowania, ogranicza możliwość społeczno-gospodarczego rozwoju kraju oraz stanowi narastające zagrożenie dla bezpieczeństwa ludności.
Mając powyższe na względzie, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uznaje zorganizowanie sprawnego systemu transportowego za podstawowe zadanie Państwa na najbliższe lata i stwierdza, że dla jego realizacji konieczne jest wzmocnienie działań właściwych instytucji rządowych i samorządowych pozwalających optymalizować koszty funkcjonowania transportu w ramach zrównoważonego rozwoju kraju.
Priorytetowym obowiązkiem Rządu RP oraz instytucji państwowych i samorządowych odpowiedzialnych za funkcjonowanie transportu jest podjęcie niezbędnych działań prawnych, organizacyjnych i regulacyjnych, które w możliwie krótkim czasie będą skutkować:
1) dostosowaniem stanu technicznego infrastruktury transportu do standardów UE;
2) szybkim wzrostem udziału dróg najwyższej jakości zarówno w sieci drogowej, jak i kolejowej, w pierwszej kolejności w korytarzach transportowych o największym natężeniu ruchu;
3) pełnym wykorzystaniem funduszy unijnych;
4) zrównoważeniem gałęziowej struktury transportu, poprzez równomierny rozwój transportu drogowego i kolejowego, w tym m.in. intermodalnego;
5) powstrzymaniem spadku przewozów kolejowych;
6) poprawą bezpieczeństwa komunikacyjnego;
7) wzrostem udziału w PKB nakładów na inwestycje transportowe;
8) zmniejszeniem poziomu transportochłonności gospodarki oraz obniżeniem kosztów zewnętrznych transportu.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa Rząd RP do podjęcia skutecznych działań prowadzących do osiągnięcia powyższych celów. Działania te powinny obejmować między innymi:
1) przedstawienie Sejmowi RP do 30 czerwca 2006 r. Polityki Transportowej Państwa z odniesieniem się do dokumentów przygotowanych przez poprzednie rządy;
2) uwzględnienie przy podziale funduszy unijnych skali zaniedbań w sektorze transportu i przeznaczenie na rozwój tego sektora środków pozwalających na osiągnięcie szybkiej poprawy z wprowadzeniem stałego modelu przeznaczenia tych środków między poszczególne gałęzie transportu, gwarantując ich zrównoważony rozwój;
3) przedstawienie Sejmowi RP propozycji budżetu nakładów na rozwój infrastruktury transportu i kosztów jej utrzymania na lata 2007–2013 określającego jako obowiązującą w tych latach część rocznego budżetu państwa z prognozą dojścia do 1 % PKB nakładów na transport lądowy ze środków własnych, tj. dostosowanie czasokresu obowiązywania naszego budżetu na infrastrukturę do budżetu Unii Europejskiej;
4) przygotowanie projektów spójnych regulacji prawnych na lata 2007–2013 dotyczących planowania oraz warunków przygotowania i realizacji priorytetowych inwestycji w zakresie infrastruktury transportu;
5) zwiększenie kontroli i nadzoru Państwa nad przebiegiem procesów przygotowania i realizacji inwestycji infrastrukturalnych z udziałem środków publicznych;
6) weryfikację dotychczasowych zasad prowadzenia i finansowania budowy autostrad w systemie koncesyjnym na podstawie oceny realizacji funkcjonujących przedsięwzięć, w tym oceny stopnia zabezpieczenia interesu publicznego w poszczególnych przypadkach;
7) dla nowo rozpoczynanych inwestycyjnych projektów autostradowych, dróg ekspresowych, linii kolejowych stosowanie systemu realizacji i finansowania zapewniającego aktywną rolę Państwa, priorytetowe wykorzystanie dostępnych budżetowych środków finansowych – w tym środków pochodzących ze źródeł Unii Europejskiej i międzynarodowych instytucji finansowych.
Marszałek Sejmu: M. Jurek
- Data ogłoszenia: 2006-03-03
- Data wejścia w życie: 2006-02-24
- Data obowiązywania: 2006-02-24
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA