REKLAMA
Monitor Polski - rok 2004 nr 37 poz. 655
UCHWAŁA ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO
z dnia 19 sierpnia 2004 r.
w sprawie zasad i warunków sprzedaży przez Narodowy Bank Polski monet, banknotów i numizmatów, przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele
Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 140, poz. 938, z późn. zm.1) uchwala się, co następuje:
2. Do wartości kolekcjonerskich, o których mowa w ust. 1, zalicza się:
1) monety kolekcjonerskie:
a) złote i srebrne,
b) ze stopów metali nieszlachetnych i ich zestawy, wprowadzone do obiegu po dniu 1 stycznia 1995 r.;
2) złote monety uncjowe;
3) pozostałe:
a) banknoty i monety wycofane z obiegu,
b) banknoty oraz monety ze stopów metali nieszlachetnych wprowadzone do obiegu w latach 1974–1994,
c) banknoty z napisem „WZÓR – SPECIMEN”,
d) banknoty niewprowadzone do obiegu,
e) banknoty oraz monety powszechnego obiegu i ich zestawy, przeznaczone na cele inne niż powszechny obieg.
1) bankom lub innym przedsiębiorcom, których przedmiotem działania jest obrót wartościami numizmatycznymi lub kolekcjonerskimi,
2) innym osobom prawnym oraz podmiotom nieposiadającym osobowości prawnej
– na podstawie zawartych z nimi umów.
2. Oddziały okręgowe NBP i GOWD prowadzą sprzedaż wartości kolekcjonerskich, wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz pkt 3 lit. d, osobom fizycznym wyłącznie w kasach prowadzących sprzedaż wartości kolekcjonerskich, przez przyjęcie zapłaty i bezpośrednie wydanie tych wartości.
2. Złożenie zamówienia w oddziale okręgowym NBP, GOWD lub DES przez podmioty, o których mowa w § 3 ust. 1, na zakup wartości kolekcjonerskich, wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1, ujętych w „Technicznym planie emisji monet kolekcjonerskich”, podanym do publicznej wiadomości do dnia 30 kwietnia roku poprzedzającego planowaną emisję, powinno nastąpić do dnia 30 czerwca tego roku.
3. Zamówienia na wartości kolekcjonerskie, wymienione w § 1 ust. 2 pkt 1 i nieujęte w „Technicznym planie emisji monet kolekcjonerskich”, przyjmowane są do realizacji do wyczerpania zapasów, w terminie uzgodnionym odpowiednio przez oddziały okręgowe NBP, GOWD lub DES z podmiotami, o których mowa w § 3 ust. 1, i realizowane w kolejności ich złożenia w NBP.
4. W przypadku wprowadzenia do „Technicznego planu emisji monet kolekcjonerskich” dodatkowego rodzaju wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, zamówienia na te wartości są przyjmowane do realizacji w terminie jednego miesiąca od dnia podania do publicznej wiadomości jego aktualizacji.
5. NBP może ograniczyć realizację zamówienia, o którym mowa w ust. 2 i 4.
6. W uzasadnionych przypadkach dyrektor oddziału okręgowego NBP lub GOWD może podjąć decyzję o ograniczeniu sprzedaży danego rodzaju wartości kolekcjonerskich podmiotom wymienionym w § 3 ust. 2.
2. Rabatów nie stosuje się przy sprzedaży:
1) złotych monet uncjowych;
2) wartości kolekcjonerskich sprzedawanych po cenie sprzedaży równej wartości nominalnej.
1) 5,0 % kwoty sprzedaży – przy sprzedaży 20 do 49 sztuk;
2) 7,5 % kwoty sprzedaży – przy sprzedaży 50 do 99 sztuk;
3) 10,0 % kwoty sprzedaży – przy sprzedaży od 100 sztuk.
2. Dla podmiotów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1, przy sprzedaży pozostałych wartości kolekcjonerskich, stosuje się następujące rabaty:
1) 5,0 % kwoty sprzedaży – przy sprzedaży 50 do 99 sztuk,
2) 7,5 % kwoty sprzedaży – przy sprzedaży 100 do 249 sztuk,
3) 10,0 % kwoty sprzedaży – przy sprzedaży 250 do 499 sztuk,
4) 12,5 % kwoty sprzedaży – przy sprzedaży 500 do 999 sztuk,
5) 15,0 % kwoty sprzedaży–przy sprzedaży od 1000 sztuk
– poszczególnych rodzajów wartości kolekcjonerskich.
3. Rabaty stosowane przy sprzedaży wartości kolekcjonerskich nie mogą spowodować obniżenia ceny sprzedaży poniżej ich wartości nominalnej.
2. W uzasadnionych przypadkach, przy sprzedaży monet po cenach przewyższających ich wartość nominalną, płatność dokonywana przez podmioty, wymienione w § 3 ust. 1 pkt 1, może być odroczona do 14 dni od daty otrzymania faktury VAT wystawionej przez DES.
2. Cena, o której mowa w ust. 1, uwzględnia koszty bezpośrednio i pośrednio związane z produkcją wprowadzanych do obiegu wartości kolekcjonerskich, koszty ich przygotowania do sprzedaży oraz marżę NBP.
3. Wiceprezes NBP nadzorujący DES może ustalić na wniosek DES cenę sprzedaży wprowadzanych do obiegu monet kolekcjonerskich ze stopów metali nieszlachetnych równą ich wartości nominalnej.
2. Wyliczona zgodnie z ust. 1 wartość kruszcu zawartego w monetach o następujących nominałach jest powiększana odpowiednio o:
1) 55 % tej wartości – dla monet o nominale 50 zł;
2) 30 % tej wartości – dla monet o nominale 100 zł;
3) 20 % tej wartości – dla monet o nominale 200 zł;
4) 15 % tej wartości – dla monet o nominale 500 zł.
Przewodniczący Zarządu Narodowego Banku Polskiego: L. Balcerowicz
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 160, poz. 1063, z 2000 r. Nr 53, poz. 648, Nr 62, poz. 718 i Nr 119, poz. 1252, z 2001 r. Nr 8, poz. 64, Nr 110, poz. 1189 i Nr 154, poz. 1784 i 1800, z 2002 r. Nr 126, poz. 1070 i Nr 141, poz. 1178, z 2003 r. Nr 65, poz. 594, Nr 137, poz. 1303, Nr 209, poz. 2035 i Nr 228, poz. 2260 oraz z 2004 r. Nr 116, poz. 1205 i Nr 121, poz. 1262.
- Data ogłoszenia: 2004-09-08
- Data wejścia w życie: 2004-10-15
- Data obowiązywania: 2005-05-31
- Dokument traci ważność: 2006-01-20
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA