REKLAMA
Monitor Polski - rok 2003 nr 47 poz. 694
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 2 października 2003 r.
w sprawie Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy
Wypełnienie woli Narodu, potwierdzonej w referendum 7–8 czerwca 2003 r., wymaga aktywnego udziału Polski w kształtowaniu zasad europejskiej współpracy. Chcemy współtworzyć Unię Europejską jako wspólnotę suwerennych państw, która łączy sprawne mechanizmy wspólnotowe z poszanowaniem kultur i narodowych tożsamości. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej opowiada się za zachowaniem zasady jednomyślności w sprawach dotyczących najważniejszych, żywotnych interesów państw członkowskich.
Cele Konwentu określone w grudniu 2001 r. przez Radę Europejską w Laeken zostały, w drodze wielu kompromisów, w większości osiągnięte. Sejm wyraża przekonanie, że przyszły Traktat Konstytucyjny stanie się fundamentem silnej, nowoczesnej, opartej o poszanowanie wartości i praw każdego człowieka Unii Europejskiej, w której Polska zajmie godne miejsce w rodzinie demokratycznych, wolnych i solidarnych narodów.
Za istotne osiągnięcia Konwentu Sejm uważa szczególnie: potwierdzenie celów, misji i wartości, które wyznaczają filozofię i praktykę integracji społeczeństw, włączenie Karty Praw Podstawowych do części stanowiącej Traktatu, czytelny katalog kompetencji, uproszczenie systemu aktów prawnych oraz zwiększenie przejrzystości i demokratyzacji funkcjonowania Unii.
Popieramy wzmocnienie roli Parlamentu Europejskiego i rozszerzenie zakresu jego współdecydowania oraz zwiększenie roli parlamentów narodowych kontrolujących przestrzeganie zasady pomocniczości i proporcjonalności.
Sejm popiera stanowisko Rządu przedstawione w debacie przez Ministra Spraw Zagranicznych. Od polskiej delegacji uczestniczącej w Konferencji Międzyrządowej Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oczekuje:
– upomnienia się o chrześcijańskie wartości w preambule Traktatu Konstytucyjnego;
– uznania Sojuszu Atlantyckiego za podstawę europejskiego bezpieczeństwa wobec inicjatyw polityki obronnej opartych na kooptacji i konkurencyjnych dla NATO;
– realizacji zasady „jeden kraj – jeden komisarz" oraz zasady zbiorowego przewodnictwa w Radzie;
– niewyrażenia zgody na pogorszenie pozycji Polski w Radzie Unii w stosunku do zasad przyjętych w 2000 r. w Nicei, które były znane Polakom głosującym w referendum europejskim. W tej sprawie domagamy się twardego stanowiska Rządu, łącznie z vetem, jeśliby nasze racje nie znalazły uznania Konferencji Międzyrządowej Unii Europejskiej.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się do Rządu o zapisanie w Traktacie ustanawiającym Konstytucję dla Europy w Podsekcji 2, Pomoc przyznawana przez Państwa Członkowskie, w artykule Ul-56 ust. 2c treści: pomoc przyznawana gospodarce niektórych regionów dotkniętych podziałem Europy po II Wojnie Światowej, w zakresie w jakim jest niezbędna do skompensowania niekorzystnych skutków gospodarczych spowodowanych tym podziałem.
Udział Polski w historycznym akcie jednoczenia się Europy stanowi zwieńczenie ogromnej narodowej pracy, jaka dokonała się po roku 1989. Odpowiedzialność wobec przyszłych pokoleń nakazuje wykorzystanie tej dziejowej szansy, a to oznacza wymóg lepszego przygotowania kraju do akcesji i czerpanie korzyści z Unii Europejskiej.
Marszałek Sejmu: w z. T. Nałęcz
- Data ogłoszenia: 2003-10-10
- Data wejścia w życie: 2003-10-02
- Data obowiązywania: 2003-10-02
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA