REKLAMA
Monitor Polski - rok 2003 nr 12 poz. 183
POSTANOWIENIE MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 7 marca 2003 r.
w sprawie ustalenia występowania nadmiernego przywozu na polski obszar celny niektórych produktów stalowych
Na podstawie art. 27 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 43, poz. 477 i Nr 123, poz. 1352 oraz z 2002 r. Nr 125, poz.1063, Nr 153, poz. 1271 i Nr 188, poz. 1572) ustala się, że przywóz na polski obszar celny niektórych produktów stalowych jest nadmierny i wyrządza poważną szkodę przemysłowi krajowemu.
l. Opis stanu faktycznego
W dniu 4 czerwca 2002 r. do Ministra Gospodarki wpłynął kompletny wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych, spełniający wymogi określone w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 43, poz. 477 i Nr 123, poz.1352 oraz z 2002 r. Nr 125, poz. 1063, Nr 153, poz. 1271 i Nr 188, poz. 1572), zwanej dalej „ustawą”. Wniosek złożyła Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa z siedzibą w Katowicach, występująca w imieniu i na rzecz przemysłu krajowego. Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa skupia i reprezentuje wszystkich polskich producentów stali i prawie wszystkich producentów wyrobów stalowych. Izba reprezentuje 96% produkcji polskiego przemysłu hutniczego, w związku z tym został spełniony warunek art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Po dokonaniu analizy zawartych we wniosku danych, Minister Gospodarki uznał wniosek za zasadny w odniesieniu do części towarów i postanowieniem z dnia 7 czerwca 2002 r. wszczął postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych (M. P. B Nr 71, poz. 775). W stosunku do pozostałych towarów objętych wnioskiem postępowania nie wszczęto – postanowienie Ministra Gospodarki z dnia 7 czerwca 2002 r. w sprawie odmowy wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych (M. P. B Nr 71, poz. 776).
Postępowanie ochronne objęło 12 grup towarowych. Szczegółowy opis towarów wraz z kodami PCN, w ramach każdej z grup, zawarty został w załączniku do postanowienia Ministra Gospodarki z dnia 7 czerwca 2002 r. w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych.
W toku postępowania Minister Gospodarki wstępnie ustalił, że w stosunku do dziesięciu z dwunastu grup produktów objętych postępowaniem ochronnym występował nadmierny przywóz i że wprowadzenie środka ochronnego dopiero po zakończeniu postępowania ochronnego spowodowałoby powstanie szkody trudnej do naprawienia lub zagrażałoby powstaniem takiej szkody. Wyniki wstępnych ustaleń zostały opublikowane w postanowieniu Ministra Gospodarki z dnia 3 lipca 2002 r. w sprawie wstępnych ustaleń w postępowaniu ochronnym w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych (M. P. B Nr 89, poz. 952). W związku ze wstępnymi ustaleniami Minister Gospodarki rozporządzeniem z dnia 9 sierpnia 2002 r. w sprawie ustanowienia tymczasowej opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych (Dz. U. Nr 132, poz. 1118 oraz z 2003 r. Nr 23, poz. 195) wprowadził tymczasowy środek ochronny w stosunku do dziesięciu grup towarowych objętych postępowaniem ochronnym.
W dalszym toku postępowania ochronnego Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej ustalił, że w ramach poszczególnych, dziewięciocyfrowych kodów PCN klasyfikowane są zarówno towary podobne lub bezpośrednio konkurencyjne w stosunku do towarów produkowanych przez przemysł krajowy, jak i towary niebędące podobnymi lub bezpośrednio konkurencyjnymi w stosunku do towarów krajowych. W związku z tym Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej postanowieniem z dnia 12 lutego 2003 r. w sprawie zakończenia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych bez zastosowania środków ochronnych wobec niektórych z tych produktów (M. P. Nr 9, poz. 132) zakończył postępowanie w stosunku do towarów, które nie są podobne lub bezpośrednio konkurencyjne w stosunku do produkcji krajowej z uwagi na fakt, iż towary te nie wyrządzają poważnej szkody przemysłowi krajowemu. Ponadto postępowanie zostało zakończone także w stosunku do części towarów objętych postępowaniem, które są podobne lub bezpośrednio konkurencyjne w stosunku do towarów wytwarzanych przez przemysł krajowy – z uwagi na interes publiczny. Produkty, w stosunku do których zakończono postępowanie ochronne bez zastosowania środka ochronnego, zostały określone w załączniku do ww. postanowienia. Wraz z zakończeniem postępowania ochronnego w stosunku do pewnych produktów Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej rozporządzeniem z dnia 13 lutego 2003 r. w sprawie uchylenia stosowania tymczasowej opłaty celnej dodatkowej w odniesieniu do niektórych produktów stalowych (Dz. U. Nr 30, poz. 249) uchylił w stosunku do tych produktów rozporządzenie nakładające tymczasowy środek ochronny.
Podstawę ustaleń faktycznych w postępowaniu stanowiły informacje zawarte we wniosku o wszczęcie postępowania, informacje zebrane w toku postępowania ochronnego od stron tego postępowania oraz informacje będące w posiadaniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, między innymi dane dotyczące przywozu przekazane przez Centrum Informatyki Handlu Zagranicznego (CIHZ).
W postępowaniu ochronnym za okres badany przyjęto lata 1998–2001. W celu jak najlepszej oceny sytuacji w okresie bezpośrednio poprzedzającym wprowadzenie środków ochronnych Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej wziął również pod uwagę informacje dotyczące importu oraz sytuacji przemysłu krajowego w pierwszej połowie roku 2002.
II. Towar objęty postępowaniem ochronnym, w odniesieniu do którego stwierdzono istnienie nadmiernego przywozu
Niniejszym postanowieniem objęto 8 z 12 grup towarowych objętych postępowaniem ochronnym. W stosunku do tych grup w wyniku postępowania ochronnego stwierdzono istnienie nadmiernego przywozu. Opis ww. grup towarowych wraz z odpowiadającymi im kodami PCN znajduje się w załączniku nr 1 do niniejszego postanowienia.
III. Metoda oraz czynniki, które uwzględniono przy dokonywaniu ustaleń w przedmiocie wyrządzenia poważnej szkody lub zagrożenia wyrządzeniem takiej szkody przez wzrost przywozu objętego postępowaniem ochronnym
Dla celów niniejszej analizy wykorzystano następujące wskaźniki dotyczące importu i sytuacji przemysłu krajowego:
Wskaźnik | Wyjaśnienie |
Zużycie jawne (tony) | produkcja + import - eksport |
Rynek krajowy (tony) | Sprzedaż całkowita + import - eksport |
Zużycie wewnętrzne (tony) | Zużycie jawne – rynek krajowy, jest to wielkość produkcji wykorzystywana do dalszego przerobu w hutach, nie trafia ona na rynek |
Eksport (tony) | Wielkość eksportu wg CIHZ |
Import (tony) | Wielkość importu wg CIHZ |
Dynamika importu (rok poprz. = 100) | Procentowy wzrost importu w stosunku do poprzedniego okresu |
Udział importu w rynku (%) | (Import / rynek krajowy)* 100% |
Cena jednostkowa (PLN/tona) | Wartość importu / wielkość importu |
Udział importu w produkcji (%) | [Import / produkcja)* 100% |
Przemysł krajowy | |
Wykorzystanie mocy prod. (%) | (Produkcja / wielkość mocy produkcyjnych)* 100% |
Produkcja (tony) | Wielkość produkcji przemysłu krajowego |
Sprzedaż całkowita (tony) | Sprzedaż krajowa + sprzedaż eksportowa |
Sprzedaż krajowa (tony) | Wielkość sprzedaży przemysłu krajowego na rynek krajowy |
Sprzedaż eksportowa (tony) | Wielkość sprzedaży przemysłu krajowego na eksport |
Udział sprzedaży krajowej w rynku (%) | (Sprzedaż krajowa / rynek krajowy)* 100% |
Cena jednostkowa sprzedaży krajowej (PLN/tona) | Średnia cena sprzedaży w sprzedaży krajowej przemysłu krajowego |
Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%) | Rzeczywista stopa zysku lub straty na sprzedaży krajowej towaru |
Zapasy (na koniec okresu) | Wielkość zapasów na koniec okresu |
Zatrudnienie (na koniec okresu) | Ilość osób zatrudnionych przy produkcji i sprzedaży towaru |
Wydajność (tony/jeden zatrudniony) | Wielkość produkcji / zatrudnienie |
W przypadku niektórych produktów wielkość sprzedaży eksportowej przemysłu krajowego może się różnić od wielkości eksportu według statystyk CIHZ. Wynika to z faktu, iż większość sprzedaży przemysłu krajowego realizowana jest przy udziale pośredników, którzy część towaru przeznaczonego pierwotnie na eksport mogą ostatecznie sprzedać w kraju. W takim przypadku wielkość ta powinna zostać dodana do sprzedaży krajowej. Inny powód pewnych rozbieżności między informacjami przedstawionymi przez przemysł krajowy a statystykami CIHZ może wynikać z faktu, że sprawozdania dotyczące działalności przedsiębiorstw prowadzone są przy wykorzystaniu klasyfikacji towarowej SWW lub PKWiU, natomiast statystyki CIHZ tworzone są w oparciu o kody taryfy celnej PCN.
W analizie relacji cen towarów importowanych i krajowych towarów podobnych lub bezpośrednio konkurencyjnych zastosowano następujące wskaźniki:
1. Podcięcie cenowe liczone jako różnica miedzy średnią ceną towaru importowanego a średnią ceną towaru krajowego wyrażona w procentach
Podcięcie cenowe = | (1 - | ŚREDNIA CENA IMPORTOWA | ) x 100% |
ŚREDNIA CENA KRAJOWA |
Wielkość podcięcia cenowego wskazuje, o ile niższa lub wyższa jest średnia cena w imporcie od średniej ceny krajowej.
2. Zaniżenie ceny liczone jako różnica między średnią ceną towaru importowanego a ceną normalną towaru krajowego
Zaniżenie ceny = | (1 - | ŚREDNIA CENA IMPORTOWA | ) x 100% |
CENA NORMALNA |
Cena normalna towaru krajowego to cena sprzedaży, której stosowanie zapewnia producentowi tzw. rozsądny zysk. Została ona określona według następującego wzoru:
Cena normalna = koszt (1 + rozsądny zysk)
Dla potrzeb postępowania ochronnego zastosowano trzy warianty wielkości rozsądnego zysku, w oparciu o który obliczono cenę normalną, a następnie wielkość zaniżenia ceny:
Nr grupy towarowej | Wariant 1 | Wariant 2 | Wariant 3 |
1 | 10,5% | 8% | 6,1% |
2 | 6% | 8% | 2,3% |
3 | 15% | 8% | 13,3% |
4 | 15% | 8% | 18,6% |
5 | 10% | 8% | 1,7% |
6 | 15% | 8% | 2,7% |
7 | 12% | 8% | -5,2% |
8 | 6% | 8% | -6,8% |
Wariant 1 przedstawia wielkości rozsądnego zysku wskazane przez przemysł krajowy.
Wariant 2 przedstawia wielkość rozsądnego zysku stosowaną przez Komisję Europejską dla branży hutniczej w wysokości 8%.
Wariant 3 przedstawia wielkość rozsądnego zysku, jaką przemysł krajowy realizował w okresie 1998–2000, przed pojawieniem się poważnej szkody.
IV. Analiza przywozu i sytuacji przemysłu krajowego
1. Wyroby walcowane na gorąco płaskie o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej
Rok kalendarzowy | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | I- VI 2002 |
Zużycie jawne (tony) | 2 355 566 | 2 347 232 | 2 894 948 | 2 572 700 | 1 208 146 |
Rynek krajowy (tony) | 1 253 125 | 1 286 236 | 1 741 948 | 1 768 675 | 772 843 |
Zużycie wewnętrzne (tony) | 1 102 441 | 1 060 996 | 1 153 000 | 804 025 | 435 303 |
Eksport (tony) | 165 445 | 186 287 | 204 301 | 312 195 | 144 547 |
Import | |||||
Import (tony) | 307 063 | 477 728 | 540 106 | 824 459 | 366 588 |
Dynamika importu |
| 156 | 113 | 153 |
|
Udział importu w rynku (%) | 24,50% | 37,14% | 31,01% | 46,61% | 47,43% |
Cena jednostkowa (PLN/tona) | 1 213 | 1 015 | 1 280 | 1 118 | 1 040 |
Udział importu w produkcji (%) | 13,75% | 23,08% | 21,00% | 39,71% | 36,82% |
Przemysł krajowy | |||||
Wykorzystanie mocy prod. (%) | 74,10% | 68,90% | 85,80% | 69,20% | 66,90% |
Produkcja (tony) | 2 232 618 | 2 069 900 | 2 571 768 | 2 076 252 | 995 545 |
Sprzedaż całkowita (tony) | 1 111 507 | 994 795 | 1 406 143 | 1 256 411 | 550 802 |
Sprzedaż krajowa (tony) | 916 842 | 785 815 | 1 153 397 | 927 497 | 388 473 |
Sprzedaż eksportowa (tony) | 194 665 | 208 980 | 252 746 | 328 914 | 162 329 |
Udział sprzedaży krajowej w rynku (%) | 73% | 61% | 66% | 52% | 50% |
Cena jednostkowa sprzedaży krajowej [PLN/tona) | 1 358 | 1 185 | 1 309 | 1 289 | 1 253 |
Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%) | 12,50% | -0,80% | 6,50% | -3,50% | -6,60% |
Zapasy (na koniec okresu) | 18 669 | 14 110 | 12 625 | 15 817 | 9 440 |
Zatrudnienie (na koniec okresu) | 2 160 | 1 856 | 1 657 | 1 595 | 1 816 |
Wydajność (tony/jeden zatrudniony) | 1 034 | 1 115 | 1 552 | 1 302 | 1 096 |
Porównanie cen | |||||
Podcięcie cenowe | 10,70% | 14,40% | 2,20% | 13,30% | 17,00% |
Zaniżenie ceny 1 | 9,10% | 23,20% | 5,70% | 24,20% | 29,80% |
Zaniżenie ceny 2 | 7,00% | 21,40% | 3,50% | 22,50% | 28,20% |
Zaniżenie ceny 3 | 5,30% | 19,90% | 1,70% | 21,10% | 26,90% |
1. 1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.
W okresie badanym przywóz wyrobów walcowanych na gorąco płaskich o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej zwiększył się w stopniu znaczącym. W roku 2001 był on o 268% większy niż w roku 1998. Największą dynamikę importu tego produktu odnotowano w latach 1999 i 2001. W okresie badanym wzrósł także udział importu wyrobów walcowanych na gorąco płaskich w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego był on o 22,1 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej – o 26 punktów procentowych. Ceny wyrobów walcowanych na gorąco płaskich w okresie badanym ulegały wahaniom, przy czym pod koniec tego okresu ceny te wykazywały trend spadkowy, który utrzymał się w pierwszej połowie 2002 r. W całym okresie badanym ceny w imporcie były niższe od cen realizowanych przez producentów krajowych. Wskaźnik podcięcia cenowego oraz zaniżenia ceny osiągał największą wartość w latach 1998, 1999, 2001 i pierwszej połowie 2002 r.
1. 2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.
W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego wyroby walcowane na gorąco płaskie o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej uległa znacznemu pogorszeniu. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru o 8%, przy czym w 2001 r. w stosunku do roku 2000 produkcja zmniejszyła się o 20%. W okresie badanym zmniejszyło się również wykorzystanie mocy produkcyjnych o 4,9 punktu procentowego, przy czym w okresie 2000–2001 wskaźnik ten zmniejszył się o 16,6 punktu procentowego.
Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym ulegała wahaniom. Najwyższy poziom osiągnęła w roku 2000, a w 2001 r. spadła o 20% w porównaniu z rokiem poprzednim. Zmniejszył się również w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym – o 21 punktów procentowych w całym okresie oraz o 14 punktów procentowych w latach 2000 – 2001.
W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Mimo poprawy tego wskaźnika w roku 2000 w całym okresie badanym stopa zysku jednostkowego spadła o 16 punktów procentowych, osiągając w 2001 r. ujemny poziom. Trend ten utrzymał się w pierwszej połowie 2002 r.
Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.
1. 3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.
Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny wyrobów walcowanych na gorąco płaskich o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to import realizowany po niskich cenach zwiększył się o 53% i znacznemu pogorszeniu uległy główne wskaźniki charakteryzujące przemysł krajowy.
W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów wyrobów walcowanych na gorąco płaskich mogło mieć wpływ zmniejszenie zużycia wewnętrznego analizowanych produktów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast gwałtownie wzrósł import i znacznie pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.
1. 4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.
W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 9% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została określona na podstawie zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 3, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku, jaką uzyskiwał przemysł krajowy w okresie poprzedzającym powstanie szkody. Zaniżenie to wynosi wprawdzie 20%, jednakże z uwagi na fakt, że towar ten jest półproduktem dla produkcji wielu innych asortymentów stalowych opłatę celną dodatkową ustalono w wysokości niższej. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999 – 2001, ewentualnie powiększonej do 5%.
Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie i powiększanie udziału w zwiększającym się rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku wyrobów walcowanych na gorąco płaskich.
2. Wyroby walcowane na zimno płaskie o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej
Rok kalendarzowy | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | I-VI 2002 |
Zużycie jawne (tony) | 953 928 | 957 202 | 1 035 734 | 806 290 | 414 163 |
Rynek krajowy (tony) | 631 942 | 646 622 | 674 272 | 549 513 | 291 289 |
Zużycie wewnętrzne (tony) | 321 986 | 310 580 | 361 462 | 256 777 | 122 874 |
Eksport (tony) | 48 425 | 61 093 | 85 222 | 90 064 | 65 892 |
Import | |||||
Import (tony) | 111 411 | 184 710 | 168 112 | 203 514 | 107 241 |
Dynamika importu |
| 166 | 91 | 121 |
|
Udział importu w rynku (%) | 17,63% | 28,57% | 24,93% | 37,04% | 36,82% |
Cena jednostkowa (PLN/tona) | 1 425 | 1 244 | 1 585 | 1 303 | 1 217 |
Udział importu w produkcji (%) | 12,50% | 22,16% | 17,64% | 29,37% | 28,77% |
Przemysł krajowy | |||||
Wykorzystanie mocy prod. (%) | 66% | 61,7% | 70,6% | 51,3% | 55,2% |
Produkcja (tony) | 890 948 | 833 585 | 952 844 | 692 840 | 372 814 |
Sprzedaż całkowita (tony) | 568 956 | 523 005 | 591 382 | 436 063 | 249 940 |
Sprzedaż krajowa (tony) | 520 531 | 461 912 | 506 160 | 345 999 | 184 048 |
Sprzedaż eksportowa (tony) | 48 425 | 61 093 | 85 222 | 90 064 | 65 892 |
Udział sprzedaży krajowej w rynku (%) | 82% | 71% | 75% | 63% | 63% |
Cena jednostkowa sprzedaży krajowej (PLN/tona) | 1 334 | 1 283 | 1 462 | 1 317 | 1 223 |
Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%) | 0,40% | -3,00% | 9,40% | -11,90% | -15.90% |
Zapasy (na koniec okresu) |
|
|
|
| 0 |
Zatrudnienie (na koniec okresu) | 1 039 | 1 169 | 1 235 | 1 176 | 1 003 |
Wydajność (tony/jeden zatrudniony) | 858 | 730 | 772 | 589 | 744 |
Porównanie cen | |||||
Podcięcie cenowe | -6,80% | 3,10% | -8,40% | 1,10% | 0,50% |
Zaniżenie ceny 1 | -1,20% | 11,40% | -11,90% | 17,80% | 21,10% |
Zaniżenie ceny 2 | 0,70% | 13,00% | -9,90% | 19,30% | 22,50% |
Zaniżenie ceny 3 | -4,90% | 8,10% | -16,00% | 14.80% | 18,20% |
2. 1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.
W okresie badanym przywóz wyrobów walcowanych na zimno płaskich o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej wzrósł znacząco. W roku 2001 był on o 83% większy niż w roku 1998. Największą dynamikę importu tego produktu odnotowano w latach 1999 i 2001. W okresie badanym wzrósł także udział importu wyrobów walcowanych na gorąco płaskich w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 19,4 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej – o 16,1 punktu procentowego.
Ceny wyrobów walcowanych na gorąco płaskich w okresie badanym ulegały wahaniom, przy czym pod koniec tego okresu ceny te wykazywały trend spadkowy, który utrzymał się w pierwszej połowie 2002 r.
W latach 1999–2001 ceny w imporcie były niższe od cen realizowanych przez producentów krajowych, co skutkowało tym, że wskaźnik podcięcia cenowego oraz zaniżenia ceny osiągał największą wartość w latach 1999 i 2001.
2. 2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.
W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego wyroby walcowane na zimno płaskie o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej uległa znacznemu pogorszeniu. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru o 22%, przy czym w 2001 r. w stosunku do roku 2000 produkcja zmniejszyła się o 27%. W okresie badanym zmniejszyło się również wykorzystanie mocy produkcyjnych o 14,7 punktu procentowego, przy czym w okresie 2000 – 2001 wskaźnik ten zmniejszył się o 19,3 punktu procentowego.
Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym ulegała wahaniom. Najwyższy poziom osiągnęła na początku okresu badanego, a w 2001 r. była niższa niż w 1998 r. o 33% i o 32% w porównaniu z rokiem 2000. Zmniejszył się również w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym – o 19 punktów procentowych w całym okresie oraz o 12 punktów procentowych w latach 2000–2001.
W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Mimo znacznej poprawy tego wskaźnika w roku 2000 w całym okresie badanym stopa zysku jednostkowego spadła o 11,5 punktu procentowego, osiągając w 2001 r. ujemny poziom i niższy niż w 2000 r. o 20,3 punktu procentowego. Trend spadkowy tego wskaźnika utrzymał się w pierwszej połowie 2002 r.
Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.
2. 3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.
Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny wyrobów walcowanych na zimno płaskich o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to import realizowany po niskich cenach zwiększył się o 21% i znacznemu pogorszeniu uległy główne wskaźniki charakteryzujące przemysł krajowy.
W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów wyrobów walcowanych na zimno płaskich mogło mieć wpływ zmniejszenie zużycia wewnętrznego analizowanych produktów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast gwałtownie wzrósł import i znacznie pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.
2. 4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.
W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 10% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została obniżona w stosunku do zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 3, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku, jaką uzyskiwał przemysł krajowy w okresie poprzedzającym powstanie szkody, ponieważ wyroby walcowane na zimno płaskie stanowią wsad do produkcji niektórych polskich hut. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999–2001, ewentualnie powiększonej do 5%.
Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie i powiększanie udziału w zwiększającym się rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku wyrobów walcowanych na zimno płaskich.
3. Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej powlekane (ocynkowane)
Rok kalendarzowy | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 1 pół. 2002 |
Zużycie jawne (tony) | 477 257 | 545 285 | 616 169 | 539 442 | 261 992 |
Rynek krajowy (tony) | 392 363 | 443 656 | 505 328 | 466 477 | 226 876 |
Zużycie wewnętrzne (tony) | 84 894 | 101 629 | 110 841 | 72 965 | 35 116 |
Eksport (tony) | 30 790 | 30 472 | 47 002 | 22 183 | 12 427 |
Import | |||||
Import (tony) | 132 954 | 150 101 | 176 159 | 236 248 | 112 073 |
Dynamika importu |
| 113 | 117 | 134 |
|
Udział importu w rynku (%) | 33,89% | 33,83% | 34,86% | 50,65% | 49,40% |
Cena jednostkowa (PLN/tona) | 2 190 | 2 094 | 2 191 | 1 962 | 1 754 |
Udział importu w produkcji (%) | 35,23% | 35,14% | 35,90% | 71,84% | 67,94% |
Przemysł krajowy | |||||
Wykorzystanie mocy prod. (%) | 67,40% | 72,30% | 75,40% | 52,10% | 52,50% |
Produkcja (tony) | 377 437 | 427 198 | 490 734 | 328 834 | 164 967 |
Sprzedaż całkowita (tony) | 290 199 | 324 027 | 376 171 | 252 412 | 127 230 |
Sprzedaż krajowa (tony) | 273 632 | 305 452 | 335 655 | 236 556 | 116 988 |
Sprzedaż eksportowa (tony) | 16 567 | 18 575 | 40 516 | 15 856 | 10 242 |
Udział sprzedaży krajowej w rynku (%) | 70% | 69% | 66% | 51% | 52% |
Cena jednostkowa sprzedaży krajowej (PLN/tona) | 1 968 | 1 840 | 2 019 | 1 859 | 1 670 |
Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%) | 18,90% | 9,00% | 12,10% | -2,70% | -8,70% |
Zapasy ( na koniec okresu) | 2 344 | 1 542 | 3 721 | 3 493 | 2 621 |
Zatrudnienie (na koniec okresu) | 1 765 | 1 533 | 1 435 | 917 | 916 |
Wydajność (tony/jeden zatrudniony) | 214 | 264 | 327 | 542 | 345 |
Porównanie cen | |||||
Podcięcie cenowe | -11,30% | -13,80% | -8,50% | -5,50% | -5,00% |
Zaniżenie ceny 1 | -15,10% | -7,90% | -5,80% | 10,70% | 16,60% |
Zaniżenie ceny 2 | -22,50% | -14,90% | -12,70% | 5,00% | 11,20% |
Zaniżenie ceny 3 | -16,80% | -9,50% | -7,40% | 9,40% | 15,40% |
3. 1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.
W okresie badanym przywóz wyrobów walcowanych płaskich ze stali niestopowej powlekanych (ocynkowanych) wzrost znacząco. W roku 2001 był on o 46% większy niż w roku 1998. Największą dynamikę importu tej grupy produktowej odnotowano w 2001 r. W okresie badanym wzrósł także udział importu wyrobów walcowanych płaskich ze stali niestopowej powlekanych (ocynkowanych) w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 16,7 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej – o 36,6 punktu procentowego.
Ceny wyrobów walcowanych płaskich ze stali niestopowej powlekanych (ocynkowanych) w okresie badanym wykazywały trend spadkowy, który utrzymał się w pierwszej połowie 2002 r.
W całym okresie badanym, a w szczególności w latach 1998 oraz 1999, ceny w imporcie były niższe od cen realizowanych przez producentów krajowych, co skutkowało tym, że wskaźnik podcięcia cenowego oraz zaniżenia ceny osiągał największą wartość w latach 1999 i 2001.
3. 2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.
W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej powlekane (ocynkowane) uległa znacznemu pogorszeniu. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru o 13%, przy czym w 2001 r. w stosunku do roku 2000 produkcja zmniejszyła się o 33%. W okresie badanym zmniejszyło się również wykorzystanie mocy produkcyjnych o 15,3 punktu procentowego, przy czym w okresie 2000–2001 wskaźnik ten zmniejszył się o 23,3 punktu procentowego.
Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym ulegała wahaniom. Najwyższy poziom osiągnęła w 2000 r., jednakże już w roku 2001 była niższa o 30% w porównaniu z rokiem 2000. Zmniejszył się również w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym – o 19 punktów procentowych w całym okresie oraz o 15 punktów procentowych w latach 2000–2001.
W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Mimo poprawy tego wskaźnika w roku 2000 w całym okresie badanym stopa zysku jednostkowego spadła o 21,6 punktu procentowego, osiągając w 2001 r. ujemny poziom i niższy niż w 2000 r. o 14,8 punktu procentowego. Trend spadkowy tego wskaźnika utrzymał się w pierwszej połowie 2002 r.
Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.
3. 3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.
Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny wyrobów walcowanych płaskich ze stali niestopowej powlekanych (ocynkowanych) a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to import realizowany po niskich cenach zwiększył się o 36% i znacznemu pogorszeniu uległy główne wskaźniki charakteryzujące przemysł krajowy.
W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów wyrobów walcowanych płaskich ze stali niestopowej powlekanych (ocynkowanych) mogło mieć wpływ zmniejszenie zużycia wewnętrznego analizowanych produktów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast gwałtownie wzrósł import i znacznie pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.
3. 4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.
W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 10% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została określona na podstawie zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 3, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku, jaką uzyskiwał przemysł krajowy w okresie poprzedzającym powstanie szkody. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999–2001, ewentualnie powiększonej do 5%.
Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie i powiększanie udziału w zwiększającym się rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku wyrobów płaskich ocynkowanych.
4. Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej powlekane (lakierowane)
Rok kalendarzowy | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | I-VI 2002 |
Zużycie jawne (tony) | 198 684 | 213 483 | 243 567 | 253 956 |
|
Rynek krajowy (tony) | 192 441 | 211 382 | 241 409 | 252 950 | 106 844 |
Zużycie wewnętrzne (tony) | 6 243 | 2 101 | 2 158 | 1 006 |
|
Eksport (tony) | 6 798 | 10 180 | 8 269 | 10 339 | 4 495 |
Import |
|
|
|
|
|
Import (tony) | 134 196 | 156 560 | 181 329 | 213 981 | 84 904 |
Dynamika importu (rok poprz. = 100) |
| 117 | 116 | 118 |
|
Udział importu w rynku (%) | 69,73% | 74,07% | 75,11% | 84,59% | 79,47% |
Cena jednostkowa (PLN/tona) | 3 286 | 3 319 | 3 401 | 2 962 | 2 838 |
Udział importu w produkcji (%) | 183,16% | 228,00% | 248,60% | 403,56% | 336,09% |
Przemysł krajowy |
|
|
|
|
|
Wykorzystanie mocy prod. (%) | 86,20% | 80,80% | 85,80% | 62,30% | 59,40% |
Produkcja (tony) | 73 267 | 68 667 | 72 940 | 53 023 | 25 262 j |
Sprzedaż całkowita (tony) | 65 043 | 65 002 | 68 349 | 49 308 | 26 435 |
Sprzedaż krajowa (tony) | 65 042 | 64 882 | 68 219 | 48 865 | 26 136 |
Sprzedaż eksportowa (tony) | 1 | 120 | 130 | 443 | 299 |
Udział sprzedaży krajowej w rynku (%) | 34% | 31% | 28% | 19% | 24% |
Cena jednostkowa sprzedaży krajowe (PLN/tona) | 3 404 | 3 181 | 3 401 | 3 154 | 2 775 |
Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%) | 21,30% | 17,80% | 16,80% | 9,80% | 10,20% |
Zapasy (na koniec okresu) | 1 981 | 1 564 | 2 433 | 2 709 | 1 964 |
Zatrudnienie (na koniec okresu) | 639 | 546 | 398 | 239 | 237 |
Wydajność (tony/jeden zatrudniony) | 115 | 126 | 183 | 222 | 213 |
Porównanie cen |
|
|
|
|
|
Podcięcie cenowe | 3,50% | -4,30% | 0,00% | 6,10% | -2,30% |
Zaniżenie ceny 1 | -1,80% | -6,90% | -1,60% | 10,30% | 2,00% |
Zaniżenie ceny 2 | -8,40% | -13,80% | -8,20% | 4,50% | -4,40% |
Zaniżenie ceny 3 | 1.30% | -3,60% | 1,50% | 13,10% | 5,00% |
4. 1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.
W okresie badanym przywóz wyrobów walcowanych płaskich ze stali niestopowej powlekanych (lakierowanych) wzrósł znacząco. W roku 2001 był on o 60% większy niż w roku 1998, przy czym rósł on równomiernie w całym okresie badanym. W okresie badanym wzrósł także udział importu wyrobów płaskich lakierowanych w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 14,9 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej – o 220,4 punktu procentowego.
Ceny wyrobów płaskich lakierowanych w okresie badanym rosły do roku 2000, natomiast spadły w 2001 r. i trend ten kontynuowany był w pierwszej połowie roku 2002.
W latach 1998 oraz 2001 ceny w imporcie były niższe od cen realizowanych przez producentów krajowych i w tych latach odnotowano podcięcie cenowe. Natomiast wskaźnik zaniżenia ceny osiągnął dodatnią wartość (odnotowano występowanie zaniżenia cen) w roku 2001, co jest związane z jednej strony z obniżeniem ceny w imporcie i z drugiej ze zmniejszeniem się jednostkowego zysku na sprzedaży realizowanego przez przemysł krajowy.
4. 2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.
W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego wyroby płaskie lakierowane uległa pogorszeniu. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru o 28% w całym okresie badanym, przy czym w 2001 r. w stosunku do roku 2000 produkcja zmniejszyła się o 27%. W okresie badanym zmniejszyło się również wykorzystanie mocy produkcyjnych o 23,9 punktu procentowego, przy czym w okresie 2000 – 2001 wskaźnik ten zmniejszył się o 23,5 punktu procentowego.
Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym ulegała wahaniom. Najwyższy poziom osiągnęła w roku 2000, a w 2001 r. była niższa niż w 1998 r. o 24,9% i o 28,4% w porównaniu z rokiem 2000. Zmniejszył się również w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym – o 15 punktów procentowych w całym okresie oraz o 9 punktów procentowych w latach 2000 – 2001.
W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Wskaźnik ten pogarszał się w całym okresie badanym (o 11,5 punktu procentowego), przy czym najbardziej dynamiczny spadek tego wskaźnika odnotowano w roku 2001 w stosunku do roku 2000 – o 7 punktów procentowych.
Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.
4. 3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.
Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny wyrobów płaskich lakierowanych a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to import realizowany po niskich cenach zwiększył się o 18% i znacznemu pogorszeniu uległy główne wskaźniki charakteryzujące przemysł krajowy.
W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów wyrobów płaskich lakierowanych mogło mieć wpływ zmniejszenie zużycia wewnętrznego analizowanych produktów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast wzrósł import realizowany po cenach najniższych w całym okresie badanym i znacznie pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.
4. 4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.
W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 10% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została określona na podstawie zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 3, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku, jaką uzyskiwał przemysł krajowy w okresie poprzedzającym powstanie szkody. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999 – 2001, ewentualnie powiększonej do 5%.
Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie i powiększanie udziału w zwiększającym się rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku wyrobów płaskich lakierowanych.
5. Pozostałe pręty walcowane na gorąco ze stali niestopowej
Rok kalendarzowy | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | I-VI 2002 |
Zużycie jawne (tony) | 696 340 | 799 442 | 1 014 382 | 856 668 | 393 824 |
Rynek krajowy (tony) | 666 027 | 708 356 | 890 079 | 762 274 | 369 269 |
Zużycie wewnętrzne (tony) | 30 314 | 91086 | 124 303 | 94 395 | 24 555 |
Eksport (tony) | 173 862 | 178 068 | 400 693 | 262 089 | 115 138 |
Import |
|
|
|
|
|
Import (tony) | 45 358 | 74 202 | 80 909 | 96 442 | 67 354 |
Dynamika importu (rok poprz. = 100) |
| 164 | 109 | 119 |
|
Udział importu w rynku (%) | 6,81% | 10,48% | 9,09% | 12,65% | 18,24% |
Cena jednostkowa (PLN/tona) | 1 021 | 834 | 1 087 | 1 046 | 986 |
Udział importu w produkcji (%) | 5,15% | 7,69% | 5,81% | 8,84% | 13,65% |
Przemysł krajowy |
|
|
|
|
|
Wykorzystanie mocy prod. (%) | 76,40% | 60,70% | 80,50% | 63,10% | 57,20% |
Produkcja (tony) | 880 708 | 965 029 | 1 391 499 | 1 090 898 | 493 406 |
Sprzedaż całkowita (tony) | 711 148 | 775 866 | 1 125 478 | 852 770 | 384 627 |
Sprzedaż krajowa (tony) | 620 669 | 634 154 | 809 170 | 665 832 | 301 915 |
Sprzedaż eksportowa (tony) | 90 479 | 141 712 | 316 308 | 186 938 | 82 712 |
Udział sprzedaży krajowej w rynku (%) | 93% | 90% | 91% | 87% | 82% |
Cena jednostkowa sprzedaży krajowe (PLN/tona) | 956 | 964 | 1 037 | 1 026 | 986 |
Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%) | 2,30% | 3,00% | -0,10% | -5,10% | 2,00% |
Zapasy (na koniec okresu) | 55 863 | 61 721 | 57 333 | 68 583 | 51 798 |
Zatrudnienie (na koniec okresu) | 3 285 | 3 432 | 2 932 | 2 722 | 2 618 |
Wydajność (tony/jeden zatrudniony) | 247 | 265 | 406 | 339 | 317 |
Porównanie cen |
|
|
|
|
|
Podcięcie cenowe | -6,80% | 13,50% | -4,90% | -1,90% | 0,00% |
Zaniżenie ceny 1 | 0,60% | 19,10% | 4,70% | 12,10% | 7,30% |
Zaniżenie ceny 2 | -1,20% | 17,60% | 3,00% | 10,40% | 5,50% |
Zaniżenie ceny 3 | -7,40% | 12,50% | -3,00% | 4,90% | -0,30% |
5. 1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.
W okresie badanym przywóz pozostałych prętów walcowanych na gorąco ze stali niestopowej wzrósł znacząco. W roku 2001 był on o 112% większy niż w roku 1998, przy czym największy wzrost przywozu odnotowano w roku 1999 w porównaniu z rokiem 1998 (o 64%), natomiast w 2001 r. w porównaniu z 2000 r. wzrost on o 19%. W okresie badanym wzrósł także udział importu prętów walcowanych na gorąco w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 5,9 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej – o 3,3 punktu procentowego.
Ceny prętów walcowanych na gorąco wahały się w okresie badanym. Najniższą cenę jednostkową zanotowano w roku 1999. Cena ta wzrosła w roku 2000 i następnie spadła w roku 2001. Trend spadkowy utrzymał się w pierwszej połowie roku 2002. W 1999 r. ceny w imporcie były niższe od cen realizowanych przez producentów krajowych i w tym roku odnotowano podcięcie cenowe. Natomiast wskaźnik zaniżenia ceny osiągnął najwyższą wartość w latach 1999 i 2001.
5. 2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.
W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego pręty walcowane na gorąco była niestabilna i uległa pogorszeniu w ostatniej części tego okresu. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru w 2001 r. w stosunku do roku 2000 o 22%. W okresie badanym zmniejszyło się wykorzystanie mocy produkcyjnych o 13,3 punktu procentowego, przy czym w okresie 2000–2001 wskaźnik ten zmniejszył się o 17,4 punktu procentowego.
Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym do roku 2000 rosła, kiedy to osiągnęła poziom najwyższy. W następnym roku sprzedaż krajowa spadła o 18%. Zmniejszył się również w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym – 06 punktów procentowych w całym okresie oraz o 4 punkty procentowe w latach 2000–2001.
W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Wskaźnik ten pogarszał się w całym okresie badanym (łącznie o 7,4 punktu procentowego), przy czym najbardziej dynamiczny spadek tego wskaźnika odnotowano w roku 2001 w stosunku do roku 2000 – o 5 punktów procentowych, przy bardzo niskiej średniej stopie zysku w całym okresie.
Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w ostatniej części okresu badanego poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.
5. 3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.
Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny prętów walcowanych na gorąco a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy mimo zmniejszenia się rynku krajowego import zwiększył się o 19%, wypychając tym samym z rynku krajowych producentów, którzy w tym okresie zanotowali pogorszenie głównych wskaźników ekonomicznych.
W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów prętów walcowanych mogło mieć wpływ zmniejszenie się krajowego rynku tych wyrobów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast mimo zmniejszenia się krajowego rynku nadmiernie wzrósł import wypychając z tego rynku produkcję krajową, przez co znacznie pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.
5. 4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.
W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 10% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została określona na podstawie zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 2, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku na poziomie 8%. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999 – 2001, ewentualnie powiększonej do 5%.
Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie udziału w rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku prętów walcowanych na gorąco.
6. Blachy transformatorowe i prądnicowe
Rok kalendarzowy | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | I-VI 2002 |
Zużycie jawne (tony) | 47 023 | 42 486 | 47 338 | 56 360 | 31 007 |
Rynek krajowy (tony) | 47 022 | 42 486 | 47 338 | 56 360 | 31 007 |
Zużycie wewnętrzne (tony) | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eksport (tony) | 20 084 | 13 611 | 30 875 | 35 158 | 15 056 |
Import |
|
|
|
|
|
Import (tony) | 18 542 | 13 856 | 19 095 | 29 652 | 17 860 |
Dynamika importu (rok poprz. = 100) |
| 75 | 138 | 155 |
|
Udział importu w rynku (%) | 39,43% | 32,61% | 40,34% | 52,61% | 57,60% |
Cena jednostkowa (PLN/tona) | 2 199 | 2 465 | 2 947 | 2 878 | 2 406 |
Udział importu w produkcji (%) | 38,18% | 32,80% | 32,30% | 47,93% | 63,33% |
Przemysł krajowy |
|
|
|
|
|
Wykorzystanie mocy prod. (%) | 94,00% | 58,00% | 84,00% | 89,00% | 90,00% |
Produkcja (tony) | 48 565 | 42 241 | 59 118 | 61 866 | 28 203 |
Sprzedaż całkowita (tony) | 48 564 | 42 241 | 59 118 | 61 866 | 28 203 |
Sprzedaż krajowa (tony) | 26 422 | 24 727 | 25 494 | 24 180 | 13 020 |
Sprzedaż eksportowa (tony) | 22 142 | 17 514 | 33 624 | 37 686 | 15 183 |
Udział sprzedaży krajowej w rynku (%) | 56% | 58% | 54% | 43% | 42% |
Cena jednostkowa sprzedaży krajowe (PLN/tona) | 2 761 | 2 821 | 2 812 | 2 956 | 3 115 |
Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%) | 3,70% | -1,10% | 5,40% | 4,80% | 6,30% |
Zapasy (na koniec okresu) |
|
|
|
|
|
Zatrudnienie (na koniec okresu) | 536 | 486 | 482 | 483 | 485 |
Wydajność (tony/jeden zatrudniony) | 91 | 87 | 123 | 128 | 116 |
Porównanie cen |
|
|
|
|
|
Podcięcie cenowe | 20,30% | 12,60% | -4,80% | 2,60% | 22,80% |
Zaniżenie ceny 1 | 28,20% | 24,80% | 4,00% | 11,30% | 28,60% |
Zaniżenie ceny 2 | 23,50% | 20,00% | -2,30% | 5,50% | 24,00% |
Zaniżenie ceny 3 | 19,50% | 15,80% | -7,60% | 0,60% | 20,00% |
6. 1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.
W okresie badanym przywóz blach transformatorowych wzrósł znacząco. W roku 2001 był on o 56% większy niż w roku 1998, przy czym największy wzrost przywozu odnotowano w roku 2001 w porównaniu z 2000 r., kiedy import wzrósł o 55%. W okresie badanym wzrósł także udział importu blach transformatorowych i prądnicowych w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 13,2 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Podobnie jak w przypadku bezwzględnego wzrostu importu również wskaźnik udziału importu w rynku krajowym najwyraźniej wzrósł na przełomie 2000 i 2001 r. (o 12,3 punktu procentowego). Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej – o 9,7 punktu procentowego w całym okresie badanym.
Ceny importowanych blach transformatorowych i prądnicowych wzrastały w okresie 1998–2000, natomiast nieznacznie spadły w roku 2001. Spadek cen pogłębił się w pierwszej połowie 2002 r.
Ceny w imporcie były znacząco niższe od cen realizowanych przez producentów krajowych w całym okresie badanym, z wyjątkiem roku 2000. Również w 2000 r. nie stwierdzono występowania zaniżenia ceny ze strony importu, które występowało w pozostałych latach okresu badanego.
6. 2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.
W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego blachy transformatorowe i prądnicowe była niestabilna i uległa pogorszeniu w ostatniej części tego okresu. Mimo wzrostu produkcji krajowej o 27% w okresie badanym sprzedaż krajowa zmniejszyła się o 9%.
W okresie badanym zmniejszyło się wykorzystanie mocy produkcyjnych o 5 punktów procentowych, przy czym po zwiększeniu tych mocy w roku 1999 w następnym okresie nastąpiła ich znaczna redukcja.
W okresie badanym znacznemu zmniejszeniu uległ udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym – o13 punktów procentowych.
W okresie badanym przemysł krajowy uzyskiwał niską stopę zysku na sprzedaży krajowej blach transformatorowych i prądnicowych. Najwyższy poziom osiągnęła ona w roku 2000 (5,4%).
Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poprzez zmniejszenie wykorzystania mocy produkcyjnych, spadek sprzedaży krajowej i udziału tej sprzedaży w rynku krajowym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.
6. 3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.
Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny blach transformatorowych i prądnicowych a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy import zwiększył się o 55%, nie pozwalając krajowym producentom na uzyskanie większego dostępu do rosnącego rynku krajowego i częściowo wypychając krajowych producentów z tego rynku. Jednocześnie przemysł krajowy odnotował pogorszenie niektórych wskaźników ekonomicznych.
W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W przypadku producentów blach transformatorowych i prądnicowych nie stwierdzono występowania takich czynników i w związku z tym uznano, że nadmierny import jest jedyną przyczyną pogorszenia się sytuacji krajowych wytwórców tego towaru.
6. 4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.
W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 15% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została określona na podstawie zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 1, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku wskazanej przez przemysł krajowy powiększonej o 4 punkty procentowe z uwagi na znaczne obniżenie cen w imporcie w pierwszej połowie roku 2002. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999–2001, ewentualnie powiększonej do 5%.
Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie udziału w rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku blach transformatorowych i prądnicowych.
7. Rury bez szwu
Rok kalendarzowy | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | I–VI 2002 |
Zużycie jawne (tony) | 222 879 | 190 402 | 197 431 | 203 932 | 90 829 |
Rynek krajowy (tony) | 199 623 | 176 134 | 181 356 | 168 039 | 79 272 |
Zużycie wewnętrzne (tony) | 23 256 | 14 268 | 16 075 | 35 893 | 11 557 |
Eksport (tony) | 20 084 | 13 611 | 30 875 | 35 158 | 15 056 |
Import |
|
|
|
|
|
Import (tony) | 48 962 | 43 362 | 47 054 | 53 282 | 30 735 |
Dynamika importu (rok poprz. = 100) |
| 89 | 109 | 113 |
|
Udział importu w rynku (%) | 24,53% | 24,62% | 25,95% | 31,71% | 38,77% |
Cena jednostkowa (PLN/tona) | 2 877 | 2 792 | 2 689 | 2 323 | 2 244 |
Udział importu w produkcji (%) | 24,27% | 24,01% | 26,72% | 32,72% | 43,56% |
Przemysł krajowy |
|
|
|
|
|
Wykorzystanie mocy prod. (%) | 69,40% | 64,70% | 64,10% | 58,10% | 50,90% |
Produkcja (tony) | 201 736 | 180 610 | 176 089 | 162 864 | 70 551 |
Sprzedaż całkowita (tony) | 187 190 | 170 335 | 167 707 | 155 339 | 68 110 |
Sprzedaż krajowa (tony) | 150 661 | 132 772 | 134 302 | 114 757 | 48 537 |
Sprzedaż eksportowa (tony) | 36 529 | 37 563 | 33 405 | 40 582 | 19 573 |
Udział sprzedaży krajowej w rynku (%) | 75% | 75% | 74% | 68% | 61% |
Cena jednostkowa sprzedaży krajowej (PLN/tona) | 2 324 | 2 210 | 2 270 | 2 401 | 2 403 |
Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%) | 1,90% | -6,00% | -11,60% | -9,00% | -4,70% |
Zapasy (na koniec okresu) | 8 801 | 5 551 | 8 551 | 5 489 | 5 457 |
Zatrudnienie (na koniec okresu) | 5 526 | 3 610 | 2 955 | 2 212 | 1 933 |
Wydajność (tony/jeden zatrudniony) | 37 | 50 | 60 | 74 | 73 |
Porównanie cen |
|
|
|
|
|
Podcięcie cenowe | -23,80% | -26,30% | -18,50% | 3,20% | 6,60% |
Zaniżenie ceny 1 | -12,70% | -6,00% | 6,50% | 21,40% | 20,50% |
Zaniżenie ceny 2 | -16,80% | -9,90% | 3,00% | 18,50% | 17,60% |
Zaniżenie ceny 3 | -33,10% | -25,20% | -10,50% | 7,10% | 6,10% |
7.1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.
W okresie badanym przywóz na polski obszar celny rur bez szwu wzrósł. W roku 2001 był on o 9% większy niż w roku 1998, przy czym największy wzrost przywozu odnotowano w roku 2001 w porównaniu z 2000 r., kiedy import wzrósł o 13%. W okresie badanym wzrósł także udział importu rur bez szwu w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 7,2 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Podobnie jak w przypadku bezwzględnego wzrostu importu również wskaźnik udziału importu w rynku krajowym najwyraźniej wzrósł na przełomie 2000 i 2001 r. (o 5,8 punktu procentowego). Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej – o 8,4 punktu procentowego w całym okresie badanym.
Ceny importowanych rur bez szwu spadały w całym okresie badanym.
Ceny w imporcie były znacząco wyższe od cen realizowanych przez producentów krajowych w okresie 1998–2000, natomiast w roku 2001 i w pierwszej połowie 2002 r. przy dalszym spadku cen importowanych rur bez szwu i wzroście cen krajowych wystąpiło podcięcie cenowe i zaniżenie ceny ze strony importu.
7.2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.
W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego rury bez szwu uległa pogorszeniu. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru w całym okresie badanym o 19,3%. W okresie badanym zmniejszyło się wykorzystanie mocy produkcyjnych o 11,3 punktu procentowego, przy czym w okresie 2000–2001 r. wskaźnik ten zmniejszył się o 6 punktów procentowych.
Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym zmniejszyła się o 23,9%. W 2001 r. w porównaniu z 2000 r. sprzedaż przemysłu krajowego na krajowy rynek spadła o 14,6%. Zmniejszył się w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym – o 7 punktów procentowych w całym okresie, przy czym o 6 punktów procentowych w latach 2000–2001.
W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Wskaźnik ten pogarszał się w całym okresie badanym o 10,9 punktu procentowego, przy czym dodatnią stopę zysku odnotowano tylko w pierwszym roku okresu badanego.
Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.
7.3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.
Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny rur bez szwu a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to import realizowany po niskich cenach zwiększył się o 13% i znacznemu pogorszeniu uległy główne wskaźniki charakteryzujące przemysł krajowy.
W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów rur bez szwu mogło mieć wpływ zmniejszenie zużycia wewnętrznego analizowanych produktów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast wzrósł import i pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.
7.4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.
W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 10% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została obniżona w stosunku do zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 2, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku na poziomie 8%, ponieważ rury bez szwu są wykorzystywane do dalszego przerobu w polskich hutach. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999–2001, ewentualnie powiększonej do 5%.
Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie udziału w rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku rur bez szwu.
8. Rury ze szwem o średnicy 406,4 mm i poniżej
Rok kalendarzowy | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | I–VI 2002 |
Zużycie jawne (tony) | 194 544 | 222 792 | 256 722 | 229 407 | 105 117 |
Rynek krajowy (tony) | 194 661 | 196 155 | 228 743 | 213 301 | 99 425 |
Zużycie wewnętrzne (tony) |
| 26 637 | 27 979 | 16 106 | 5 692 |
Eksport (tony) | 52 892 | 49 978 | 42 305 | 56 955 | 21 452 |
Import |
|
|
|
|
|
Import (tony) | 41 631 | 51 191 | 38 197 | 50 526 | 40 917 |
Dynamika importu (rok poprz. = 100) |
| 123 | 75 | 132 |
|
Udział importu w rynku (%) | 21,39% | 26,10% | 16,70% | 23,69% | 41,15% |
Cena jednostkowa (PLN/tona) | 2 435 | 1 910 | 2 267 | 1 889 | 1 731 |
Udział importu w produkcji (%) | 20,15% | 22,76% | 14,24% | 21,01% | 45,75% |
Przemysł krajowy |
|
|
|
|
|
Wykorzystanie mocy prod. (%) | 65,10% | 52,10% | 62,60% | 58,20% | 42,50% |
Produkcja (tony) | 206 555 | 224 913 | 268 144 | 240 516 | 89 433 |
Sprzedaż całkowita (tony) | 205 922 | 194 942 | 232 851 | 219 730 | 79 960 |
Sprzedaż krajowa (tony) | 168 344 | 151 796 | 177 874 | 158 855 | 64 038 |
Sprzedaż eksportowa (tony) | 37 578 | 43 146 | 54 977 | 60 875 | 15 922 |
Udział sprzedaży krajowej w rynku (%) | 86% | 77% | 78% | 74% | 64% |
Cena jednostkowa sprzedaży krajowej (PLN/tona) | 1 556 | 1 490 | 1 645 | 1 596 | 1 599 |
Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%) | -4,10% | -7,70% | -8,60% | -13,20% | -10,00% |
Zapasy (na koniec okresu) | 750 | 3 334 | 7 314 | 4 680 | 3 781 |
Zatrudnienie (na koniec okresu) | 427 | 403 | 410 | 345 | 235 |
Wydajność (tony/jeden zatrudniony) | 484 | 557 | 654 | 697 | 761 |
Porównanie cen |
|
|
|
|
|
Podcięcie cenowe | -56,50% | -28,20% | -37,80% | -18,30% | -8,30% |
Zaniżenie ceny 1 | -41,60% | -11,60% | -18,80% | 3,10% | 8,10% |
Zaniżenie ceny 2 | -38,90% | -9,50% | -16,60% | 4,90% | 9,80% |
Zaniżenie ceny 3 | -61,00% | -27,00% | -35,20% | -10,20% | -4,50% |
8.1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.
W okresie badanym przywóz na polski obszar celny rur ze szwem o średnicy 406,4 mm i poniżej wzrósł. W roku 2001 był on o 21% większy niż w roku 1998, przy czym największy wzrost przywozu odnotowano w roku 2001 w porównaniu z 2000 r., kiedy import wzrost o 32%. W okresie badanym wzrósł także udział importu rur bez szwu w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 2,3 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Podobnie jak w przypadku bezwzględnego wzrostu importu również wskaźnik udziału importu w rynku krajowym najwyraźniej wzrósł na przełomie 2000 i 2001 r. (o 7 punktów procentowych). Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej – o 0,9 punktu procentowego w całym okresie badanym, a w latach 2000–2001 o 5,8 punktu procentowego.
Ceny importowanych rur ze szwem ulegały wahaniom w okresie badanym, były jednak wyższe od cen realizowanych przez producentów krajowych.
Zaniżenie ceny wystąpiło tylko w roku 2001 i w pierwszej połowie roku 2002.
8.2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.
W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego rury ze szwem uległa pogorszeniu, szczególnie w ostatniej części okresu badanego. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru w roku 2001 w porównaniu z rokiem poprzednim o 9%. W całym okresie badanym zmniejszyło się wykorzystanie mocy produkcyjnych o 6,9 punktu procentowego, przy czym w roku 1999 moce produkcyjne zostały nieznacznie zwiększone.
Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym zmniejszyła się o 6%, przy czym sprzedaż ta rosła do roku 2000. W 2001 r. w porównaniu z 2000 r. sprzedaż przemysłu krajowego na krajowy. rynek spadła o 11%. Zmniejszył się w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym – o 12 punktów procentowych.
W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Wskaźnik ten pogarszał się w całym okresie badanym o 9,1 punktu procentowego, osiągając najniższy poziom w roku 2001. Przez cały okres badany sprzedaż krajowa rur ze szwem przynosiła stratę, która się pogłębiała.
Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.
8.3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.
Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny rur ze szwem a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to import zwiększył się o 32% i znacznemu pogorszeniu uległy główne wskaźniki charakteryzujące przemysł krajowy.
W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów rur ze szwem mogło mieć wpływ zmniejszenie zużycia wewnętrznego analizowanych produktów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast wzrósł import i pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.
8.4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.
W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 10% wartości celnej towaru. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999–2001, ewentualnie powiększonej do 5%.
Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie udziału w rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku rur ze szwem.
V. Ocena programu dostosowawczego przemysłu krajowego, mającego na celu zapewnienie konkurencyjności tego przemysłu po zniesieniu ograniczeń dostępu do rynku
Krajowy przemysł hutniczy podlega procesowi restrukturyzacji od początku lat 90. W okresie minionego dziesięciolecia dokonano szeregu znaczących zmian, m.in. zredukowano zatrudnienie w sektorze o ponad 100 tys. osób, zmodernizowano część surowcową hutnictwa poprzez całkowitą likwidację przestarzałego procesu martenowskiego wytapiania stali (np. w Hucie Sendzimira, Hucie Bankowa), modernizacje stalowni konwertorowych i elektrycznych np. w Hucie Katowice, Hucie L.W.), zainstalowanie nowych pieców elektrycznych do wytapiania stali (np. w Hucie L.W.),wybudowanie prawie w każdej hucie urządzeń do ciągłego odlewania stali (np. w Hucie Sendzimira, w Hucie Częstochowa), zmodernizowano część linii wytwarzających wyroby gotowe (np. w Hucie Florian),wybudowano nowe linie do wytwarzania wyrobów gotowych (np. walcownia prętów w Hucie Zawiercie, walcownia wieloliniowa w Hucie Baildon).
Proces restrukturyzacji, w tym proces inwestycyjny, nie został ukończony, dlatego przyszłość polskiego sektora hutniczego jest uzależniona od wielu czynników. W dokumencie „Restrukturyzacja i rozwój hutnictwa żelaza i stali do roku 2006", przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 10 stycznia 2003 r., Rząd wyznaczył kierunki restrukturyzacji sektora.
Ochrona rynku stalowych wyrobów hutniczych jest jednym z mechanizmów wspierających proces restrukturyzacji i nie może być z punktu widzenia wolnej konkurencji sytuacją permanentną. Zahamowanie nadmiernego przywozu niektórych wyrobów stalowych i tym samym umożliwienie krajowym wytwórcom wyrobów hutniczych uzyskiwania wyższych cen na swoje produkty wraz z prowadzonymi równolegle procesami restrukturyzacyjnymi w postaci:
– restrukturyzacji finansowej,
– realizacji programów inwestycyjnych,
– redukcji kosztów,
– zmniejszania zatrudnienia,
– zwiększania produktywności,
pozwoli na skuteczne wdrożenie programu restrukturyzacji i utworzenie w Polsce konkurencyjnego przemysłu hutniczego, spełniającego wymagania odbiorców wyrobów zarówno pod względem jakościowym, kosztowym, jak i ciągłości dostaw.
VI. Lista przedsiębiorców stanowiących przemysł krajowy
Lista znanych przedsiębiorców stanowiących przemysł krajowy stanowi załącznik nr 2 do niniejszego postanowienia.
VII. Podstawy prawne dokonanych ustaleń
W toku postępowania ochronnego zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy w celu ustalenia, czy wzrost przywozu towarów objętych postępowaniem przyczynił się do wyrządzenia poważnej szkody przemysłowi krajowemu, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zbadał:
1) wielkość i tempo przywozu w wielkościach bezwzględnych oraz w odniesieniu do produkcji krajowej;
2) udział w rynku krajowym towarów objętych postępowaniem;
3) ceny towaru objętego postępowaniem ochronnym, w tym ich relację do cen towaru podobnego;
4) zmiany dotyczące produkcji i rynku krajowego w zakresie:
– wielkości produkcji,
– stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych,
– wydajności,
– stanu zapasów,
– zatrudnienia,
– zysków i strat,
– poziomu sprzedaży,
– udziału w rynku krajowym,
– cen krajowego towaru podobnego.
W przypadku 8 z 12 grup produktów objętych postępowaniem ochronnym przeprowadzenie powyższej analizy umożliwiło stwierdzenie istnienia nadmiernego przywozu, który powoduje szkodę dla przemysłu krajowego.
Na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zbadał także czynniki inne niż przywóz, które mogły wyrządzić szkodę przemysłowi krajowemu.
Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej nie stwierdził istnienia żadnych okoliczności, z których wynikałoby, że wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego wobec 8 grup produktów objętych postępowaniem będzie sprzeczne z interesem publicznym, o którym mowa w art. 25 pkt 4 ustawy.
Na podstawie dokonanych ustaleń rekomenduje się nałożenie wobec ww. grup produktów ostatecznego środka ochronnego w formie opłaty celnej dodatkowej zgodnie z art. 9 ust 1 pkt 1 ustawy. Zgodnie z art. 10 ust 2 wraz z ostateczną opłatą celną dodatkową ustanowione zostaną wielkości przywozu nieobjętego tą opłatą. Odnoszące się do poszczególnych grup rekomendacje co do nałożenia ostatecznego środka ochronnego nie dotyczą produktów, wobec których zakończono postępowanie bez nałożenia środka ochronnego postanowieniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 lutego 2003 r. w sprawie zakończenia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych bez zastosowania środków ochronnych wobec niektórych z tych produktów (M.P. Nr 9, poz. 132) zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy.
Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie. Na podstawie art. 27 ust. 3 ustawy na postanowienie stronie zainteresowanej służy skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego, którą zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368, z późn. zm.) należy wnieść w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego postanowienia. Skargę w podanym terminie należy wnieść bezpośrednio do Sądu. Wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania zaskarżonego postanowienia.
Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej: J. Hausner
|
1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społeczne (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
Załączniki do postanowienia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 7 marca 2003 r. (poz. 183)
Załącznik nr 1
WYKAZ TOWARÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH STWIERDZONO WYSTĘPOWANIE NADMIERNEGO PRZYWOZU NA POLSKI OBSZAR CELNY
Załącznik nr 2
LISTA ZNANYCH PRZEDSIĘBIORCÓW STANOWIĄCYCH PRZEMYSŁ KRAJOWY WYTWARZAJĄCY TOWARY, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH STWIERDZONO WYSTĘPOWANIE NADMIERNEGO PRZYWOZU NA POLSKI OBSZAR CELNY
1. Wyroby walcowane na gorąco płaskie o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej.
1.1. Huta im. T. Sendzimira S.A.
1.2. Huta Częstochowa S.A.
1.3. Huta Pokój S.A.
1.4. HK Walcownia Blach Grubych Batory Sp. z o.o.
1.5. Huta Pokój S.A.
2. Wyroby walcowane na zimno płaskie o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej.
2.1. Huta im. T. Sendzimira S.A.
3. Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej powlekane (ocynkowane).
3.1. Huta im. T. Sendzimira S.A.
3.2. Huta Florian S.A.
4. Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej powlekane (lakierowane).
4.1. Huta Florian S.A.
5. Pozostałe pręty walcowane na gorąco ze stali niestopowej.
5.1. Huta L.W. Sp. z o.o.
5.2. Ferropol Sp. z o.o.
5.3. Huta Ostrowiec S.A.
5.4. Huta Zawiercie S.A.
5.5. Huta Bankowa Sp. z o.o.
5.6. Huta Królewska Sp. z o.o.
5.7. Huta Cedler S.A.
5.8. Walcownie Bruzdowe Batory Sp. z o.o.
5.9. Huta Katowice S.A.
5.10. Huta Stalowa Wola Zakład Metalurgiczny Sp. z o.o.
6. Blachy transformatorowe i prądnicowe.
6.1. Stalprodukt S.A.
7. Rury bez szwu.
7.1. Huta Andrzej S.A.
7.2. Huta Batory S.A.
7.3. Rurexpol Sp. z o.o.
7.4. Huta Jedność S.A.
8. Rury ze szwem o średnicy 406,4 mm i poniżej.
8.1. Stalprodukt S.A.
8.2. Huta Buczek S.A.
8.3. Huta Pokój S.A.
- Data ogłoszenia: 2003-03-07
- Data wejścia w życie: 2003-03-07
- Data obowiązywania: 2003-03-07
- Dokument traci ważność: 2004-04-30
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA