REKLAMA
Monitor Polski - rok 2002 nr 9 poz. 162
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 14 lutego 2002 r.
w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Art. 1.
1) w art. 19 w ust. 1 w pkt 23 skreśla się wyrazy „ , Uwłaszczenia i Prywatyzacji”;
2) w art. 31 w ust. 7 po wyrazach „z wyjątkiem projektów wnoszonych przez” dodaje się wyrazy „Prezydenta oraz”;
3) w art. 36 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały) obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy.”;
4) w art. 40 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Jeżeli komisje przedstawiają w sprawozdaniu wniosek o odrzucenie projektu, w sprawozdaniu nie zamieszcza się wniosków mniejszości i wniosków Komisji Ustawodawczej, o których mowa w art. 56kc ust. 2.”;
5) w art. 41 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Drugie czytanie obejmuje:
1) przedstawienie Sejmowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy oraz w przypadku, o którym mowa w art. 43 ust. 2 pkt 2, sprawozdania poprawionego,
2) przeprowadzenie debaty oraz zgłaszanie poprawek i wniosków, z zastrzeżeniem art. 42a.
2. Poprawki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, po ustnym zgłoszeniu przedstawia się na piśmie Marszałkowi Sejmu. Poprawki powinny zawierać wynikające z nich konsekwencje dla tekstu projektu ustawy.”;
6) dodaje się art. 42a w brzmieniu:
„Art. 42a. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 40 ust. 2 pkt 3, na posiedzeniu Sejmu przedstawiane jest sprawozdanie komisji o projekcie ustawy, a następnie przeprowadza się debatę bez prawa zgłaszania poprawek i wniosków.
2. Jeżeli Sejm odrzuci przedstawiony w sprawozdaniu komisji wniosek o odrzucenie projektu, projekt kieruje się do komisji, które rozpatrywały projekt, w celu ponownego rozpatrzenia. Przepisy art. 37–40 stosuje się odpowiednio.”;
7) w art. 43:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Projekt kieruje się ponownie do komisji, które go rozpatrywały, w razie zgłoszenia w drugim czytaniu nowych poprawek i wniosków, o ile Sejm nie postanowi inaczej, lub w celu sporządzenia poprawionego sprawozdania, o którym mowa w ust. 2 pkt 2. Do poprawek i wniosków stosuje się odpowiednio art. 39 ust. 3a.
2. Komisje:
1) po rozpatrzeniu z udziałem wnioskodawców zgłoszonych poprawek i wniosków, przedkładają Sejmowi dodatkowe sprawozdanie, w którym przedstawiają wniosek o ich przyjęcie lub odrzucenie; przepisy art. 40 ust. 5 stosuje się odpowiednio, albo
2) kierując się przeprowadzoną dotychczas debatą, zgłoszonymi poprawkami i wnioskami, wnioskami Komisji Ustawodawczej, wnioskami mniejszości, przedkładają Sejmowi poprawione sprawozdanie w formie tekstu jednolitego projektu. Do poprawionego sprawozdania przepisy art. 40 ust. 1, 3 i 4–6 stosuje się odpowiednio.”,
b) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Poprawione sprawozdanie sporządza się w wyniku ponownego skierowania sprawozdania, o którym mowa w art. 40 ust. 1, przez Prezydium Sejmu do komisji, które rozpatrywały projekt. Poprawione sprawozdanie może być również sporządzone na zaakceptowany przez Prezydium Sejmu wniosek komisji, do których projekt został skierowany w trybie ust. 1.”,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, komisja może nie rozpatrywać poprawki zgłoszonej przez wnioskodawcę w razie nieobecności wnioskodawcy lub jeżeli poprawka nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 41 ust. 2.”;
8) w art. 46 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Marszałek Sejmu kieruje projekt, o którym mowa w ust. 3, do komisji, które go rozpatrywały, lub do Komisji Ustawodawczej w celu przedstawienia opinii, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami. Opinia zawiera również stanowisko komisji w sprawie przyjęcia albo odrzucenia projektu ustawy przez Sejm.”;
9) w art. 54 w ust. 3 wyrazy „co najmniej 15 posłów” zastępuje się wyrazami „co najmniej 69 posłów”;
10) w art. 56d w ust. 1 wyrazy „ust. 2” zastępuje się wyrazami „ust. 4”;
11) dodaje się rozdział 1aa w brzmieniu:
„Rozdział 1aa
Przepisy dotyczące udziału Komisji Ustawodawczej w postępowaniu z projektami ustaw i uchwał
Art. 56ka. 1. Jeżeli projekt ustawy nie zostanie skierowany do Komisji Ustawodawczej, Prezydium Komisji Ustawodawczej może wyznaczyć spośród członków Komisji Ustawodawczej przedstawicieli, którzy uczestniczą w posiedzeniach komisji, do których projekt został skierowany, zwanych dalej w niniejszym rozdziale „komisjami właściwymi”.
2. Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do postępowania, o którym mowa w dziale II rozdział 1b.
3. Przedstawiciele Komisji Ustawodawczej, uczestnicząc w posiedzeniach komisji właściwych, zgłaszają wnioski lub propozycje poprawek w imieniu Komisji Ustawodawczej, bez prawa udziału w głosowaniu.
Art. 56kb. 1. Po rozpatrzeniu projektu przez komisje właściwe wnioski lub propozycje poprawek, zgłoszone przez przedstawicieli Komisji Ustawodawczej, o których mowa w art. 56ka ust. 1, i nieuwzględnione przez komisje właściwe, mogą zostać przedłożone Prezydium Komisji Ustawodawczej przez przedstawicieli Komisji Ustawodawczej.
2. Jeżeli Prezydium Komisji Ustawodawczej uzna wnioski lub propozycje poprawek, o których mowa w ust. 1, za zasadne w całości lub w części, kieruje je na posiedzenie Komisji Ustawodawczej, która sporządza stanowisko zawierające wnioski lub propozycje poprawek do projektu. Jeżeli Prezydium Komisji Ustawodawczej nie uzna wniosków lub propozycji poprawek za zasadne, informuje o tym Marszałka Sejmu.
3. Komisja Ustawodawcza powiadamia przewodniczących komisji właściwych o posiedzeniu, którego przedmiotem jest rozpatrzenie wniosków lub propozycji poprawek, o których mowa w ust. 1. W posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele komisji właściwych. Nieobecność przedstawicieli komisji nie wstrzymuje rozpatrzenia przez Komisję Ustawodawczą wniosków lub propozycji poprawek, o których mowa w ust. 1.
Art. 56kc. 1. Stanowisko Komisji Ustawodawczej, o którym mowa w art. 56kb ust. 2, Marszałek Sejmu kieruje do komisji właściwych w celu ponownego rozpatrzenia projektu zawartego w sprawozdaniu w zakresie wniosków lub propozycji poprawek zawartych w stanowisku Komisji Ustawodawczej.
2. Wnioski lub propozycje poprawek zawarte w stanowisku Komisji Ustawodawczej, odrzucone przez komisje właściwe, zamieszcza się w sprawozdaniu jako wnioski Komisji Ustawodawczej. Do wniosków Komisji Ustawodawczej przepisy art. 40 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 56kd. 1. Jeżeli przedstawiciele Komisji Ustawodawczej uczestniczyli w postępowaniu, o którym mowa w art. 56ka–56kc, mogą uczestniczyć również w posiedzeniu komisji, do której projekt został skierowany w trybie art. 43 ust. 1.
2. Przedstawiciele Komisji Ustawodawczej mogą przedstawiać odrębne wnioski o przyjęcie lub odrzucenie poprawek i wniosków zgłoszonych w drugim czytaniu, z zastrzeżeniem ust. 5.
3. Wnioski, o których mowa w ust. 2, zgłoszone przez przedstawicieli Komisji Ustawodawczej i nieuwzględnione przez komisje właściwe są przedkładane Prezydium Komisji Ustawodawczej przez przedstawicieli Komisji Ustawodawczej.
4. Jeżeli Prezydium Komisji Ustawodawczej uzna wnioski, o których mowa w ust. 2, za zasadne w całości lub w części, kieruje je na posiedzenie Komisji Ustawodawczej, która sporządza stanowisko zawierające odrębne wnioski o przyjęcie lub odrzucenie poprawek i wniosków zgłoszonych w drugim czytaniu. Jeżeli Prezydium Komisji Ustawodawczej nie uzna wniosków za zasadne, informuje o tym Marszałka Sejmu. Przepisy art. 56kb ust. 3 stosuje się odpowiednio. Odrębne wnioski, o których mowa w zdaniu pierwszym, zamieszcza się w sprawozdaniu, o którym mowa wart. 43 ust. 2 pkt 1.
5. W przypadku, o którym mowa w art. 43 ust. 2a, do udziału Komisji Ustawodawczej w pracach komisji właściwych przepisy art. 56kb i art. 56kc stosuje się odpowiednio.
Art. 56ke. Wnioski, o których mowa w art. 56kc ust. 2 i art. 56kd ust. 4, przedstawia na posiedzeniu Sejmu poseł wskazany przez Prezydium Komisji Ustawodawczej spośród członków Komisji Ustawodawczej, który zabiera głos po sprawozdawcy.
Art. 56kf. Do postępowania z uchwałą Senatu zawierającą poprawki do ustawy uchwalonej przez Sejm albo odrzucającą ustawę w całości przepisy art. 56kd i art. 56ke stosuje się odpowiednio.”;
12) w art. 56n w ust. 1 wyrazy „powołuje się” zastępuje się wyrazami „można powołać”;
13) w art. 74b w ust. 1 w zdaniu drugim wyrazy „przewodniczący i jego zastępca” zastępuje się wyrazami „przewodniczący i do dwóch zastępców”;
14) w art. 76 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Prezydium komisji podejmuje uchwały większością głosów. W wypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.”;
15) w art. 78:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Na pisemny wniosek co najmniej jednej czwartej ogólnej liczby członków komisji przewodniczący komisji obowiązany jest zwołać posiedzenie komisji w celu rozpatrzenia określonej sprawy. Zwołując posiedzenie w tym trybie, przewodniczący komisji wyznacza termin posiedzenia, tak aby posiedzenie odbyło się w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym.”,
b) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Prezydium Sejmu może zwołać posiedzenie komisji w celu rozpatrzenia określonej sprawy, wyznaczając jego termin. Posiedzeniu zwołanemu w tym trybie może przewodniczyć Marszałek Sejmu.”;
16) w art. 79 w ust. 1 w zdaniu pierwszym wyrazy „; są oni obowiązani” zastępuje się wyrazem „oraz”;
17) dodaje się art. 108a i art. 108b w brzmieniu:
„Art. 108a. Marszałek Sejmu może dopuścić w trakcie rozpatrywania punktu porządku dziennego do zadawania pytań; przepis ten nie ma zastosowania do innych pytań przewidzianych przepisami regulaminu Sejmu.
Art. 108b. Marszałek Sejmu może określić jednakowy dla wszystkich posłów limit czasowy przysługujący posłowi na zadanie pytań.”;
18) w art. 109:
a) w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy „z zastrzeżeniem ust. 6a.”,
b) w ust. 3 w pkt 4 skreśla się wyrazy „odroczenie lub”,
c) dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Marszałek Sejmu udziela głosu poza porządkiem dziennym posiedzenia w celu zgłoszenia wniosku o odroczenie dyskusji. Marszałek Sejmu może poddać pod głosowanie wniosek, o którym mowa w zdaniu pierwszym. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.”;
19) art. 112 otrzymuje brzmienie:
„Art. 112. Z zastrzeżeniem wynikającym z art. 111, po wyczerpaniu listy mówców zapisanych do głosu mogą przemawiać jedynie wnioskodawca, przedstawiciel Komisji Ustawodawczej, o którym mowa w art. 56ke, oraz sprawozdawca, a następnie Marszałek Sejmu zamyka dyskusję.”;
20) w załączniku do Regulaminu Sejmu – „Przedmiotowy zakres działania komisji sejmowych”:
a) w pkt 2a średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy „a także sprawy działalności regionalnych izb obrachunkowych;”,
b) w pkt 23 skreśla się wyrazy „ , Uwłaszczenia i Prywatyzacji”.
Art. 2.
Art. 3.
Art. 4.
Marszałek Sejmu: M. Borowski
[1] Uchwała wchodzi w życie 13 marca 2002 r.
- Data ogłoszenia: 2002-02-26
- Data wejścia w życie: 2002-03-13
- Data obowiązywania: 2002-03-13
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA