REKLAMA
Monitor Polski - rok 2001 nr 25 poz. 427
UCHWAŁA PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 30 lipca 2001 r.
w sprawie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej.
Na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499 i Nr 74, poz. 786) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
Przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej: F. Rymarz
Załącznik do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej
z dnia 30 lipca 2001 r. (poz. 427)
REGULAMIN PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Regulamin określa zasady organizacji pracy Państwowej Komisji Wyborczej, zwanej dalej „Komisją”, oraz sposób wykonywania jej ustawowych zadań.
2. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o referendum, należy przez to rozumieć referendum wskazane w art. 1 ustawy o referendum.
3. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o organach wyborczych niższego stopnia, należy przez to rozumieć:
1) okręgowe komisje wyborcze, powołane w związku z wyborami Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2) okręgowe komisje wyborcze, powołane w związku z wyborami do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
3) wojewódzkie komisje do spraw referendum, powołane w związku z przeprowadzeniem referendum ogólnokrajowego,
4) wojewódzkich komisarzy wyborczych i zastępców wojewódzkich komisarzy wyborczych, powołanych w związku z wyborami do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
§ 2. 1. Komisja rozpatruje i rozstrzyga kolegialnie sprawy należące do jej właściwości.
2. Komisja uchwala akty prawne w zakresie określonym w ustawach, ogłasza je w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” i podaje do publicznej wiadomości.
§ 3. 1. Komisja działa na podstawie okresowych planów pracy oraz planów szczegółowych dotyczących wykonania określonych zadań.
2. Projekty planów, o których mowa w ust. 1, przygotowuje sekretarz Komisji i przedstawia je Komisji.
Rozdział 2
Organizacja pracy Komisji
§ 4. 1. Pracami Komisji kieruje jej przewodniczący, który w szczególności:
1) reprezentuje Komisję na zewnątrz,
2) zwołuje posiedzenia Komisji i im przewodniczy,
3) podpisuje w imieniu Komisji uchwały, wytyczne, wyjaśnienia oraz wnioski Komisji, zaświadczenia o wyborze posłów i senatorów, akty powołania wojewódzkich komisarzy wyborczych i zastępców wojewódzkich komisarzy wyborczych, a także inne pisma wychodzące na zewnątrz, z zastrzeżeniem spraw wymienionych w § 13,
4) nadzoruje wykonanie uchwał i wytycznych Komisji,
5) zleca wykonanie określonych zadań Krajowemu Biuru Wyborczemu i nadzoruje ich wykonanie,
6) wykonuje czynności zlecone przez Komisję.
2. W razie nieobecności przewodniczącego Komisji jego funkcje pełni jeden z zastępców przewodniczącego.
§ 5. Komisja może przydzielić do wykonania określone czynności wynikające z jej zadań zastępcom przewodniczącego, członkom Komisji i sekretarzowi Komisji lub zespołom powoływanym w tym celu ze swego składu.
§ 6. Do zadań sekretarza Komisji należy w szczególności:
1) przedstawianie na posiedzeniach Komisji projektów uchwał, wytycznych i wyjaśnień Komisji oraz innych materiałów przygotowywanych przez Krajowe Biuro Wyborcze,
2) przedkładanie Komisji w celu rozpatrzenia odwołań od rozstrzygnięć właściwych organów wyborczych niższego stopnia oraz skarg na ich działalność,
3) kierowanie inspekcją Państwowej Komisji Wyborczej,
4) dokonywanie wstępnych uzgodnień z naczelnymi organami administracji rządowej w sprawie wydawania - w zakresie ich właściwości - niezbędnych aktów prawnych w sprawach dotyczących wyborów i referendum ogólnokrajowego oraz referendów lokalnych,
5) występowanie do wojewodów i organów jednostek samorządu terytorialnego w sprawach organizacyjnych dotyczących wyborów i referendów,
6) organizowanie na zlecenie Komisji narad i szkolenia z organami wyborczymi niższego stopnia.
Rozdział 3
Posiedzenia Komisji
§ 7. Komisja odbywa posiedzenia w terminach ustalonych w planie pracy. Doręczenie zawiadomień o posiedzeniu, wraz z porządkiem obrad i materiałami na posiedzenie, zapewnia sekretarz Komisji w terminie umożliwiającym przygotowanie do udziału w obradach, chyba że posiedzenie zostało zwołane w szczególnym trybie.
§ 8. 1. Członkowie Komisji mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w jej posiedzeniach i innych pracach.
2. W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Komisji, należy powiadomić o tym, w miarę możliwości jeszcze przed posiedzeniem, przewodniczącego lub sekretarza Komisji.
3. W posiedzeniach Komisji stale uczestniczą sekretarz Komisji i wyznaczone przez niego osoby z Krajowego Biura Wyborczego.
§ 9. 1. W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć inne osoby, zaproszone przez przewodniczącego Komisji.
2. Na wniosek członka Komisji posiedzenie lub jego część odbywa się wyłącznie z udziałem członków Komisji.
§ 10. 1. Komisja obraduje w obecności co najmniej 5 członków, w tym przewodniczącego Komisji lub jednego z jego zastępców.
2. Uchwały i inne rozstrzygnięcia Komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
§ 11. 1. Wybory przewodniczącego Komisji oraz oddzielnie jego zastępców odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że Komisja postanowi inaczej. W razie równej liczby głosów ponawia się głosowania.
2. Na wniosek członka Komisji przeprowadza się głosowanie tajne.
§ 12. 1. Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1) porządek obrad,
2) imiona i nazwiska uczestników,
3) zwięzłą treść wystąpień,
4) podjęte rozstrzygnięcia.
2. Do protokołu załącza się podjęte uchwały oraz wydane wytyczne i wyjaśnienia.
3. Uchwały, wytyczne i wyjaśnienia Komisji podpisuje przewodniczący posiedzenia.
4. Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia i sekretarz Komisji.
§ 13. Wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji i obecne na posiedzeniu podpisują następujące dokumenty:
1) w wyborach Prezydenta:
a) uchwały w sprawie rejestracji lub odmowy rejestracji komitetów wyborczych kandydatów,
b) uchwały w sprawie uchylenia uchwał okręgowych komisji wyborczych,
c) uchwały w sprawie skarg na podział czasu antenowego,
d) protokoły rejestracji kandydatów, uchwały o odmowie rejestracji kandydatów, listę kandydatów i uchwałę o skreśleniu kandydata z listy kandydatów,
e) protokół głosowania, uchwałę o wyniku wyborów oraz obwieszczenie o wynikach głosowania i wyborów,
f) sprawozdanie z wyborów,
g) uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia sprawozdań wyborczych komitetów wyborczych;
2) w wyborach do Sejmu i do Senatu:
a) uchwały w sprawie przyjęcia lub odmowy przyjęcia:
- zawiadomienia o zamiarze zgłoszenia kandydatów na posłów i kandydatów na senatorów przez komitet wyborczy partii politycznej,
- zawiadomienia o utworzeniu koalicyjnego komitetu wyborczego,
- zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego wyborców,
b) uchwały o przyznaniu jednolitych numerów dla list okręgowych tego samego komitetu wyborczego,
c) uchwały w sprawie uchylenia uchwał okręgowych komisji wyborczych,
d) uchwały w sprawie skarg na ustalenia dotyczące podziału czasu antenowego,
e) uchwały, o których mowa w art. 147 ust. 3 ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
f) ustalenia zbiorczych wyników głosowania na listy okręgowe w skali kraju,
g) uchwały w sprawie ponownego ustalenia wyników wyborów w okręgach wyborczych,
h) obwieszczenia o wynikach wyborów,
i) sprawozdania z wyborów,
j) uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia sprawozdań wyborczych komitetów wyborczych;
3) w referendum:
a) uchwały w sprawie uchylenia uchwał wojewódzkich komisji do spraw referendum,
b) protokół o wyniku referendum,
c) zarządzenie, o którym mowa w art. 34 ust. 2 ustawy o referendum,
d) sprawozdanie z przebiegu referendum;
4) w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw:
a) obwieszczenie o zbiorczych wynikach wyborów na obszarze kraju,
b) informację o przebiegu i wynikach wyborów.
§ 14. Dokumenty, o których mowa w § 13, zaświadczenia o wyborze posłów i senatorów, akty powołania wojewódzkich komisarzy wyborczych i zastępców wojewódzkich komisarzy wyborczych oraz - stosownie do decyzji przewodniczącego Komisji - inne wydawane przez nią dokumenty opatrywane są pieczęcią Komisji.
Rozdział 4
Nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego
§ 15. 1. Komisja, sprawując nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego, wydaje wytyczne i wyjaśnienia oraz informacje o przepisach prawa wyborczego.
2. Komisja przeprowadza inspekcję działalności terenowych organów administracji rządowej i organów jednostek samorządu terytorialnego sporządzających spisy wyborców oraz wykonujących inne zadania związane z przeprowadzeniem wyborów i referendum, uchyla uchwały i inne postanowienia organów wyborczych niższego stopnia podjęte z naruszeniem prawa lub niezgodne z jej wytycznymi i przekazuje sprawy do ponownego rozpoznania, bądź podejmuje rozstrzygnięcia w sprawie, a także rozpatruje skargi na działalność tych organów wyborczych.
3. Komisja może żądać od organów wyborczych niższego stopnia okresowych informacji o wykonaniu ich zadań.
4. Komisja analizuje problemy związane ze stosowaniem prawa wyborczego oraz przedstawia właściwym organom państwowym odpowiednie wnioski.
§ 16. 1. W wykonywaniu zadań, o których mowa w § 15 ust. 2, Komisja może zlecać przeprowadzenie kontroli przez pracowników Krajowego Biura Wyborczego, korzystać z pomocy pracowników naczelnych organów państwowych delegowanych na okres wyborów do jej dyspozycji na wniosek sekretarza Komisji, a także innych osób zaproponowanych przez sekretarza Komisji, tworząc inspekcję Państwowej Komisji Wyborczej, zwaną dalej „inspekcją”.
2. O utworzeniu inspekcji Komisja rozstrzyga niezwłocznie po zarządzeniu wyborów lub referendum.
3. Komisja może zlecać wykonanie określonych zadań i prac organom wyborczym niższego stopnia.
§ 17. 1. Osoby dokonujące inspekcji działają w zakresie zleconym przez Komisję, legitymując się upoważnieniem podpisanym przez przewodniczącego Komisji oraz opatrzonym jej pieczęcią.
2. Osoby wchodzące w skład inspekcji są uprawnione do wglądu w dokumentację organów wyborczych niższego stopnia i komisji obwodowych, a także w dokumentację związaną z wyborami i referendum, znajdującą się w organach administracji rządowej i samorządowej oraz w podległych im jednostkach. Osoby te mogą być obecne na posiedzeniach organów wyborczych, z wyjątkiem posiedzeń związanych z obliczaniem wyników głosowania i ustalenia wyników wyborów, a także są upoważnione do udzielania tym organom bieżących wyjaśnień.
3. Sprawozdania z działalności inspekcyjnej przedstawiane są niezwłocznie Komisji.
4. Komisja może przyznawać nagrody pieniężne osobom wchodzącym w skład inspekcji oraz innym osobom za szczególnie duży wkład pracy w przygotowanie i przeprowadzenie wyborów lub referendum.
Rozdział 5
Nadzór nad prowadzeniem i aktualizowaniem rejestru wyborców
§ 18. 1. Komisja sprawuje nadzór nad prowadzeniem stałych rejestrów wyborców w gminach:
1) gromadzi i aktualizuje okresowe informacje o liczbie wyborców objętych rejestrem wyborców oraz zmianach wynikających z aktualizacji rejestru,
2) współdziała z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej i Ministrem Sprawiedliwości w zakresie stanowienia i stosowania przepisów dotyczących prowadzenia i aktualizacji rejestru wyborców.
2. Czynności kontrolne wynikające z nadzoru Państwowa Komisja Wyborcza wykonuje za pośrednictwem Krajowego Biura Wyborczego, które uprawnione jest w szczególności do:
1) kontrolowania prawidłowości prowadzenia rejestru wyborców i jego aktualizacji oraz przekazywania w tym zakresie zaleceń i uwag wójtowi lub burmistrzowi (prezydentowi miasta),
2) żądania informacji o stanie aktualizacji rejestru wyborców,
3) zarządzania kontrolnych wydruków wykazu wyborców z rejestru wyborców oraz żądania informacji o liczbie wyborców wpisanych do rejestru wyborców,
4) przekazywania wojewodom ocen i uwag dotyczących stanu ewidencji ludności w związku z prowadzeniem rejestru wyborców w gminach.
3. Kierownik Krajowego Biura Wyborczego przedkłada Państwowej Komisji Wyborczej - w terminach przez nią ustalonych - ocenę stanu prawidłowości prowadzenia rejestru wyborców.
4. Dla wykonania czynności wynikających z nadzoru Państwowej Komisji Wyborczej osoby upoważnione przez Kierownika Krajowego Biura Wyborczego i dyrektorów delegatur Krajowego Biura Wyborczego mają prawo wglądu do dokumentacji dotyczącej prowadzenia rejestru wyborców.
Rozdział 6
Postanowienia szczególne i końcowe
§ 19. 1. W wypadku konieczności dokonania zmian w składzie Komisji przewodniczący Komisji powiadamia o tym niezwłocznie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 1, dotyczą osób pełniących funkcje przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy, Komisja - po uzupełnieniu swojego składu - dokonuje niezwłocznie wyboru nowego przewodniczącego lub zastępcy. Przepisy § 11 regulaminu stosuje się odpowiednio.
3. Informację o zmianach na stanowisku przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy podaje się do publicznej wiadomości w komunikacie prasowym z posiedzenia Komisji.
§ 20. Przewodniczący wydaje członkom Komisji legitymacje potwierdzające członkostwo i pełnione w Komisji funkcje, a także legitymacje wojewódzkim komisarzom wyborczym i ich zastępcom.
[1] Uchwała wchodzi w życie 30 lipca 2001 r.
- Data ogłoszenia: 2001-08-10
- Data wejścia w życie: 2001-07-30
- Data obowiązywania: 2001-07-30
- Dokument traci ważność: 2003-04-17
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA