REKLAMA
Monitor Polski - rok 2001 nr 21 poz. 351
DECYZJA MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 4 lipca 2001 r.
w sprawie ustanowienia ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.
Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), w związku z nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii, oraz wyrządzeniem przez ten przywóz poważnej szkody, postanawia się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się na okres trzech lat kontyngent ilościowy na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii, oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego w pozycji 5509. Kody PCN, wysokość kontyngentu wraz z podziałem na kwartały szczegółowo określa załącznik do decyzji.
§ 2. Kontyngent dla poszczególnych lat, o którym mowa w § 1, jest rozdysponowany na równe części w podziale na kwartały, zgodnie z załącznikiem do decyzji. Rozdysponowanie kontyngentu kwartalnego nastąpi według kolejności złożenia kompletnych wniosków.
§ 3. Niewykorzystany w kwartale kontyngent nie powiększa wartości kontyngentu ustanowionego w kwartale następnym.
§ 4. Maksymalna wielkość przywozu, na jaką udzielane będzie pozwolenie, wyniesie 50 ton.
§ 5. Wnioski o przydział kontyngentu dla pozycji towarowych wymienionych w załączniku do decyzji składa się na każdy kwartał oddzielnie, poczynając od 15 dnia miesiąca poprzedzającego dany kwartał. Wnioski o przydział kontyngentu na III kwartał 2001 r. składa się od dnia wejścia w życie decyzji.
§ 6. Na osoby dokonujące przywozu na polski obszar celny towarów wymienionych w załączniku do decyzji nakłada się obowiązek składania sprawozdań z wykorzystania pozwoleń.
§ 7. [1] Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Postępowanie zostało wszczęte w dniu 10 października 2000 r. (Monitor Polski Nr 28, poz. 587 z dnia 26 września 2000 r.), na wniosek przędzalń czesankowych „POLANIL” S.A. w Łodzi, „ARELAN” S.A. w Łodzi, „INTERTEX” S.A. w Sosnowcu, postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 11 września 2000 r. w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.
W toku postępowania stwierdzono, że:
1. W okresie badanym (2000 r.) import ogółem towarów objętych postępowaniem wyniósł 4 817,1 ton, co stanowiło wzrost o 10,5% w porównaniu z rokiem 1999. Nastąpił również znaczący wzrost przywozu na polski obszar celny tego towaru z Rumunii. Przywóz ten wynosił w 1999 r. 1192,8 ton, a w 2000 r. 1 619,4 ton. Import z Rumunii, w porównaniu do całości importu, cechowała trzykrotnie większa dynamika.
2. Nastąpił wzrost wielkości przywozu przędzy akrylowej z Rumunii w stosunku do wielkości produkcji krajowej. W 1999 r. stosunek ten wynosił 35,05%, a w 2000 r. 46,9%. Stosunek przywozu ww. przędzy do wielkości konsumpcji wynosił w 1999 r. 15%, natomiast w roku 2000 19,9%.
3. Średnie ceny importowanej przędzy rumuńskiej są jednymi z najniższych cen w imporcie ogółem. Ceny te są niższe od średnich cen przędzy krajowej i można powiedzieć, że nastąpił tak zwany efekt podcięcia cenowego:
- dla przędzy o kodzie 5509 31 podcięcie cenowe w 1999 r. wynosiło 13,8%, a w roku 2000 14,3%, odpowiednio dla cen wyrażonych w USD - 12,0% i 19,9%,
- dla przędzy o kodzie 5509 32 podcięcie cenowe w 1999 r. wynosiło 16,6%, a w roku 2000 15,8%, odpowiednio dla cen wyrażonych w USD - 16,9% i 15,7%,
- dla przędzy o kodzie 5509 61 podcięcie cenowe w 1999 r. wynosiło 13,4%, a w roku 2000 16,2%, odpowiednio dla cen wyrażonych w USD -15% i 17,1%.
4. Rosnący przywóz przedmiotowych towarów z Rumunii wyrządził przemysłowi krajowemu poważną szkodę. Ustalenie powyższe dokonane zostało, zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych, zwanej dalej „ustawą”, na podstawie oceny:
- wielkości produkcji przemysłu krajowego: produkcja przemysłu krajowego w 2000 r. wzrosła nieznacznie w porównaniu do roku 1999 - z 3 402,7 ton do 3 449,8 ton, co stanowi wzrost o 1,4%,
- zapasów krajowych producentów: zapasy wzrosły w okresie badanym o 43,4%, z 163,3 ton do 234,1 ton,
- stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych: w 2000 r. nastąpił spadek o 3,5% (z 65,1% do 61,6%),
- wielkości sprzedaży: w 2000 r. sprzedaż krajowa przemysłu krajowego spadła o 7,1% w ujęciu bezwzględnym. Biorąc pod uwagę wzrost krajowej konsumpcji w okresie badanym, spadek sprzedaży był nawet większy,
- udziału w rynku produkcji krajowej: nastąpił spadek z 45% na początku okresu badanego do 40,7% na jego końcu,
- stopy zysku netto: odnotowano spadek z 0,83% w 1999 r. do (-10,41%) w roku 2000,
- średniej wydajności w przemyśle krajowym: w okresie badanym nastąpił wzrost wydajności na 1 zatrudnionego (w kg/tys. zł) o prawie 20%, co było efektem przede wszystkim redukcji zatrudnienia,
- stanu zatrudnienia: w okresie badanym zatrudnienie spadło o 10,5%,
- średnich płac w przemyśle krajowym: w okresie badanym nastąpił nieznaczny wzrost o 1,9% (w USD), jednak w porównaniu ze średnimi płacami w całym sektorze przemysłowym płace w przemyśle objętym postępowaniem spadły z 73% do 67,7% średnich płac w całym sektorze przemysłowym,
- przepływów pieniężnych: w latach 1999-2000 nastąpił znaczący spadek środków pieniężnych z działalności operacyjnej,
- stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału: nastąpił spadek wskaźnika stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału w „INTERTEX” S.A. z (-19,2%) w 1999 r. do (-65,6%) w roku 2000, natomiast w „ARELAN” S.A. - w 1999 r. wyniósł 12,0%, a w roku 2000 14,8% i w „POLANIL” S.A. w 1999 r. wyniósł (-0,8%), a w roku 2000 1,99%. Wzrost wskaźnika zwrotu z zaangażowanego kapitału w przypadku firm „ARELAN” i „POLANIL” nastąpił w wyniku jednorazowej sprzedaży części majątku,
- inwestycji: w okresie badanym inwestycje w sektorze wzrosły o 60%. Inwestycje prowadzone zgodnie z programem restrukturyzacji finansowane były z funduszy własnych przedsiębiorstw i miały na celu modernizację parku maszynowego, poprawę jakości produktu, obniżenie zużycia energii i poprawę metod zarządzania,
- eksportu: w okresie badanym eksport przędzy objętej postępowaniem wyniósł 131,1 ton, co stanowi 3,8% całości sprzedaży przemysłu krajowego, i miał niewielkie znaczenie przy szacowaniu szkody po stronie przemysłu krajowego. W 1999 r. eksport w ogóle nie występował.
W świetle powyższych ustaleń stwierdzono, że import towaru objętego postępowaniem z Rumunii był realizowany w tak zwiększonych ilościach (pkt 1 i 2 powyżej) oraz na takich warunkach (pkt 3 powyżej), że wyrządził przemysłowi krajowemu poważną szkodę (pkt 4 powyżej), co odpowiada przesłankom warunkującym ustanowienie środka ochronnego, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy.
W celu przeciwdziałania skutkom nadmiernego przywozu towaru objętego postępowaniem, na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy ustanowiono na okres trzech lat ostateczny środek ochronny w formie kontyngentu ilościowego. Kontyngent ten ustanowiono w wysokości 1 700 ton w pierwszym roku obowiązywania, to jest II półroczu 2001 r. i I półroczu 2002 r. Wysokość kontyngentu została ustalona stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy na poziomie wielkości przywozu tego towaru w okresie 12 miesięcy, kończącym się na 2 miesiące przed miesiącem, w którym zostały przeprowadzone konsultacje ze stroną rumuńską. Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy wielkość kontyngentu dla drugiego i trzeciego roku będzie wyższa o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim.
W celu zapewnienia równomierności dostaw towaru objętego postępowaniem dla krajowych odbiorców, kontyngent dzielony jest na kwartały, a jego rozdysponowanie odbywać się będzie zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami (Dz. U. Nr 157, poz. 1026 z późn. zmianami), to znaczy według kolejności złożenia kompletnych wniosków.
Pouczenie
Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego od niniejszej decyzji nie przysługuje odwołanie. Strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do Ministra Gospodarki z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
Minister Gospodarki: w z. B. Błaszczyk
Załącznik do decyzji Ministra Gospodarki
z dnia 4 lipca 2001 r. (poz. 351)
Kod PCN | Wyszczególnienie | Kontyngent ilościowy w tonach | |||
w 2001 r. | w 2002 r. | w 2003 r. | w 2004 r. | ||
5509 | Przędza (z wyłączeniem nici do szycia) z syntetycznych włókien odcinkowych, nieprzeznaczona do sprzedaży detalicznej: | 850 | 1 752 | 1 856 | 956 |
| - Zawierająca w masie 85% lub więcej odcinkowych włókien akrylowych lub modakrylowych: | po 425 | po 438 | po 464 | po 478 |
5509 31 | - - Przędza pojedyncza: |
|
|
|
|
5509 31 10 0 | - - - Niebielona lub bielona |
|
|
|
|
5509 31 90 0 | - - - Pozostała |
|
|
|
|
5509 32 | - - Przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie: |
|
|
|
|
5509 32 10 0 | - - - Niebielona lub bielona |
|
|
|
|
5509 32 90 0 | - - - Pozostała |
|
|
|
|
| - Pozostała przędza z odcinkowych włókien akrylowych lub modakrylowych: |
|
|
|
|
5509 61 | - - Mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą: |
|
|
|
|
5509 61 10 0 | - - - Niebielona lub bielona |
|
|
|
|
5509 61 90 0 | - - - Pozostała |
|
|
|
|
[1] Decyzja wchodzi w życie 21 lipca 2001 r.
- Data ogłoszenia: 2001-07-06
- Data wejścia w życie: 2001-07-21
- Data obowiązywania: 2001-07-21
- Dokument traci ważność: 2002-04-30
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA