REKLAMA
Monitor Polski - rok 2000 nr 22 poz. 454
UCHWAŁA SEJMIKU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO
z dnia 3 lipca 2000 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Województwa Pomorskiego.
Na podstawie art. 7 i art. 18 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576, Nr 155, poz. 1014, Nr 160, poz. 1060, Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, póz. 136, Nr 26, poz. 306 i Nr 48, poz. 550 i 552) Sejmik Województwa Pomorskiego uchwala, co następuje:
Przewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego: G. Grzelak
Załącznik do uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego
z dnia 3 lipca 2000 r. (poz. 454)
STATUT WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO
Rozdział l
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Mieszkańcy Województwa Pomorskiego, zwanego dalej „Województwem”, tworzą z mocy prawa regionalną wspólnotę samorządową.
2. Województwo ma osobowość prawną, a jego samodzielność podlega ochronie sądowej.
3. Położenie geograficzne i granice Województwa oraz jednostek samorządu terytorialnego działających na jego terenie prezentuje załącznik do niniejszego statutu.
4. Siedzibą organów samorządu Województwa i Urzędu Marszałkowskiego jest miasto Gdańsk.
5. Działalność organów samorządu Województwa jest jawna, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
6. Nazwy organów i funkcji wymienionych w niniejszym statucie dotyczą organów i funkcji Województwa.
Rozdział II
Przedmiot i zakres działania
§ 2.1. Organy samorządu Województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy oraz niniejszy statut.
2. Samorząd Województwa:
1) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
2) dysponuje mieniem wojewódzkim,
3) prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
§ 3. 1. Zadania samorządu Województwa określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, zwana dalej „ustawą”, inne ustawy oraz porozumienia i umowy.
2. W zakresie prowadzenia polityki rozwoju samorząd Województwa:
1) współpracuje z administracją rządową,
2) realizuje treść przepisów prawa, w oparciu o które może przygotować i wykonywać projekty regionalne, ubiegając się o ich finansowanie ze źródeł zagranicznych, w szczególności z funduszy Unii Europejskiej,
3) wykorzystuje doświadczenia samorządowe we współpracy z samorządami krajów nadbałtyckich, a także innych krajów,
4) dba o rozwój konkurencyjności Województwa, wykorzystując w tym celu szczególnie takie atrybuty, jak:
a) dostęp do morza,
b) wartości historyczne, kulturowo-etniczne i językowe,
c) walory turystyczne,
d) możliwości edukacyjne,
5) dokonuje analizy potrzeb mieszkańców Województwa w zakresie wykonywanych zadań, a także analizuje ocenę skuteczności ich realizacji,
6) wpływa na procesy przemian w taki sposób, aby przebiegały one w korzystnych dla społeczeństwa kierunkach,
7) realizuje politykę zrównoważonego rozwoju, wyrównywania szans, zwiększania aktywności gospodarczej i likwidowania bezrobocia w regionie,
8) kieruje się zasadą pomocniczości w stosunku do jednostek samorządu terytorialnego funkcjonujących na obszarze Województwa.
§ 4. 1. Samorząd Województwa realizuje swoje zadania przy pomocy:
1) administracji samorządowej zespolonej w Urzędzie Marszałkowskim pod zwierzchnictwem Marszałka,
2) wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, których jest założycielem i których organizację oraz zasady działania określa statutem lub regulaminem.
2. Samorząd Województwa może zawierać porozumienia z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych; może także w tym samym celu zawierać umowy z innymi podmiotami.
Rozdział III
Władze Województwa
Mieszkańcy Województwa
§ 5. 1. Mieszkańcy Województwa podejmują rozstrzygnięcia:
1) bezpośrednio poprzez udział w wyborach powszechnych i w referendum,
2) pośrednio poprzez swoich przedstawicieli działających w organach Województwa.
2. Mieszkańcy mogą rozstrzygać o ważnych sprawach Województwa w drodze referendum, zwołanego z inicjatywy Sejmiku lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.
3. Mieszkańcy Województwa wybierają radnych do Sejmiku Województwa. Sejmik jest organem stanowiącym i kontrolnym samorządu Województwa.
Sejmik Województwa
§ 6. Sejmik Województwa wykonuje zadania określone w art. 18 ustawy, w innych ustawach, w niniejszym statucie, a ponadto podejmuje uchwały w sprawach:
1) przyjęcia zadań publicznych od innych województw oraz jednostek lokalnego samorządu terytorialnego,
2) utworzenia, likwidacji i przekształcenia wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych,
3) określenia tytułów honorowych i odznak, zasad ich przyznawania, a także przyjmowania herbu i flagi Województwa.
§ 7. 1. Pierwszą sesję Sejmiku nowej kadencji zwołuje i otwiera Przewodniczący Sejmiku poprzedniej kadencji w ciągu 14 dni od ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów do sejmików województw na obszarze całego kraju.
2. Podczas pierwszej sesji radni w szczególności składają ślubowanie w brzmieniu określonym ustawą oraz dokonują wyboru Przewodniczącego Sejmiku.
3. Przewodniczący Sejmiku poprzedniej kadencji, zwołując sesję lub po jej otwarciu, może zaprosić do prowadzenia obrad radnego najstarszego wiekiem. Przewodniczący Sejmiku poprzedniej kadencji, względnie osoba przez niego poproszona, prowadzi sesję do momentu wyboru Przewodniczącego Sejmiku nowej kadencji. Po wyborze Przewodniczący Sejmiku proponuje dalszy porządek obrad pierwszej sesji oraz termin sesji, podczas której Sejmik dokona wyboru Marszałka Województwa.
4. Sejmik obraduje na sesjach zwoływanych co najmniej raz na kwartał. Sesje mogą odbywać się podczas jednego lub więcej posiedzeń. Zawiadomienia o sesji wraz z proponowanym porządkiem obrad i materiałami są wysyłane pocztą w terminie 14 dni przed planowaną sesją, a w szczególnych przypadkach doręczane radnym nie później niż na 5 dni przed sesją.
5. Przewodniczący Sejmiku zwołuje sesję w ciągu 7 dni, jeżeli z takim wnioskiem wystąpi Zarząd lub co najmniej 1/4 ustawowego składu radnych. O terminie tej sesji radni mogą być zawiadamiani telegraficznie lub telefonicznie, a materiały powinny być im doręczone najpóźniej przed rozpoczęciem obrad.
6. Sesja Sejmiku lub jedno z posiedzeń sesji może mieć charakter uroczysty, jeżeli Sejmik zamierza:
1) uczcić ważne wydarzenia w historii Narodu Polskiego lub Województwa,
2) nadać honorowe tytuły.
7. Sejmik obraduje na sesjach jawnych. Jawność sesji zapewniona jest przez:
1) podawanie do wiadomości publicznej terminu sesji,
2) umożliwienie mieszkańcom przysłuchiwania się obradom,
3) ogłaszanie uchwał.
8. W przypadkach wymaganych przepisami prawa Przewodniczący Sejmiku ogłasza tajność obrad.
9. Sesje odbywają się w siedzibie organów samorządu Województwa. Z inicjatywy Przewodniczącego lub co najmniej 15 radnych Sejmik może odbywać sesje wyjazdowe.
§ 8. 1. Sejmik wybiera ze swego grona Przewodniczącego i trzech wiceprzewodniczących.
2. Przewodniczący reprezentuje Sejmik na zewnątrz. Przewodniczący może upoważnić do reprezentowania Sejmiku wiceprzewodniczącego, a jeżeli jest to niemożliwe – innego radnego.
3. Do Przewodniczącego należy organizowanie pracy Sejmiku, zwoływanie sesji, ustalanie w porozumieniu z Marszałkiem listy zaproszonych na sesję gości, ustalanie porządku obrad, liczby i rodzaju posiedzeń oraz prowadzenie obrad. Przewodniczący może powierzyć wykonywanie powyższych czynności jednemu z wiceprzewodniczących. W przypadku braku takiej możliwości obowiązek zwołania sesji i prowadzenia obrad spoczywa na wiceprzewodniczącym, który jest starszy wiekiem.
4. Sejmik odwołuje Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Sejmiku na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Sejmiku, w trybie określonym ustawą.
5. W przypadku złożenia przez Przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Sejmiku rezygnacji z pełnionej funkcji. Sejmik na najbliższym posiedzeniu podejmuje uchwałę w sprawie jej przyjęcia. Przyjęcie rezygnacji jest równoznaczne z odwołaniem z funkcji.
6. W sytuacjach, o których mowa w ust. 4 i 5, Sejmik na najbliższej sesji dokonuje wyboru nowego Przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Sejmiku.
§ 9. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają :
1) Zarząd,
2) Przewodniczący i wiceprzewodniczący Sejmiku,
3) komisje,
4) kluby radnych,
5) co najmniej 15 radnych.
§ 10. 1. Uchwały Sejmiku zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Sejmiku, w głosowaniu jawnym lub jawnym imiennym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. Sejmik może w formie uchwały podejmować: rezolucje, apele, oświadczenia i stanowiska.
3. Jeżeli w głosowaniu uchwała otrzyma równą liczbę głosów, o wyniku rozstrzyga głos Przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, prowadzącego sesję Sejmiku.
§ 11. 1. Gromadzenie i udostępnianie zbiorów aktów prawa miejscowego należy do obowiązków Urzędu Marszałkowskiego.
2. Szczegółowe zasady i tryb pracy Sejmiku określa uchwała – „Regulamin pracy Sejmiku Województwa Pomorskiego”.
§ 12. 1. Radny wykonuje swoje obowiązki poprzez czynny udział w pracach Sejmiku i jego organów, a także w innych organach i jednostkach organizacyjnych, do których został wybrany lub desygnowany przez Sejmik.
2. Radnemu za jego pracę przysługują diety, których wysokość i zasady wypłaty określa uchwała Sejmiku. Ponadto radnemu przysługuje zwrot kosztów podróży służbowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Radny obowiązany jest złożyć co roku, w terminie do dnia 31 marca, oświadczenie o swoim stanie majątkowym według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok, w którym jest składane oświadczenie, oraz na dwa miesiące przed datą wyborów do Sejmiku. Radny składa oświadczenie według wzoru określonego przez Prezesa Rady Ministrów. Pierwsze oświadczenie radny składa w ciągu 30 dni od objęcia mandatu.
4. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami Województwa, przyjmuje ich wnioski, postulaty i uwagi.
5. Radny nie jest związany instrukcjami wyborców, a w swej działalności kieruje się interesami Państwa Polskiego i Województwa.
§ 13. 1. Radnemu przysługuje prawo zgłaszania interpelacji i występowania z zapytaniami.
2. Adresatem interpelacji i zapytań jest Zarząd.
§ 14. 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych, zwane dalej „klubami”.
2. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.
3. Klub może być utworzony przez co najmniej 5 radnych.
4. Klub pisemnie przekazuje Przewodniczącemu Sejmiku:
1) informację o utworzeniu klubu, wraz z imienną listą określającą skład klubu, podpisaną przez wszystkich członków klubu,
2) informację o każdorazowej zmianie liczby członków i składu klubu.
5. Klub może występować z inicjatywą uchwałodawczą, opiniować projekty dokumentów i uchwał przygotowywanych pod obrady Sejmiku, a ponadto przedstawiać swoje stanowisko w każdej sprawie.
6. Klub może być utworzony przed pierwszą sesją nowo wybranego Sejmiku i przedstawić kandydatów do pełnienia funkcji w Sejmiku.
7. Klub reprezentuje jego przewodniczący lub osoba przez niego upoważniona.
8. Klub przedstawia Przewodniczącemu Sejmiku listę swoich członków wyznaczonych do pełnienia roli sekretarzy podczas obrad sesji.
9. Klub działa na podstawie własnego regulaminu.
10. Urząd Marszałkowski zapewnia klubowi pomieszczenie oraz obsługę organizacyjną.
§ 15. 1. Sejmik ze swego grona powołuje uchwałą komisje stałe i doraźne.
2. Komisje są organami Sejmiku i tylko jemu podlegają.
§ 16. 1. Komisja liczy do 10 członków.
2. Skład komisji określa każdorazowo odrębna uchwała Sejmiku.
3. Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego komisji wybiera Sejmik w głosowaniach jawnych zwykłą większością głosów, spośród kandydatów zgłoszonych przez członków komisji w odrębnych głosowaniach.
4. Radny może pełnić funkcję przewodniczącego albo wiceprzewodniczącego tylko jednej komisji. Ograniczenie to nie dotyczy radnych pełniących funkcje w komisjach doraźnych.
5. Przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego komisji może odwołać Sejmik na wniosek członków komisji albo Przewodniczącego Sejmiku, przy zachowaniu trybu określonego w ust. 3.
6. W przypadku złożenia przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego komisji rezygnacji z pełnionej funkcji, Sejmik na najbliższym posiedzeniu podejmuje uchwałę w sprawie jej przyjęcia. Postanowienie § 8 ust. 5 zdanie ostatnie stosuje się odpowiednio.
7. Radny powinien być członkiem co najmniej dwóch komisji, nie więcej jednak niż trzech.
§ 17. 1. Przewodniczący komisji zwołuje i prowadzi posiedzenia oraz reprezentuje komisję na zewnątrz. Przewodniczący komisji może powierzyć wykonywanie tych czynności wiceprzewodniczącemu, a jeżeli jest to niemożliwe – innemu członkowi komisji.
2. Posiedzenia zwołuje się co najmniej raz na kwartał, a ponadto w ciągu 10 dni, jeżeli z inicjatywą zwołania posiedzenia wystąpiła co najmniej połowa członków komisji.
3. Prawo zwołania posiedzenia komisji przysługuje Przewodniczącemu Sejmiku w następujących przypadkach:
1) gdy posiedzenie komisji nie zostało zwołane w planowanym terminie,
2) gdy posiedzenie komisji nie zostało zwołane w trybie ustalonym w ust. 2.
4. Porządek obrad komisji ustala jej przewodniczący. Porządek obrad może być uzupełniony przed jego zatwierdzeniem.
5. Komisja podejmuje uchwały w obecności co najmniej połowy swego składu zwykłą większością głosów. W sprawach formalnych przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. W innych sprawach, jeżeli drugie głosowanie nie rozstrzyga o podjęciu uchwały, komisja stwierdza, że uchwały nie podjęła.
6. Komisje mogą w porozumieniu z Przewodniczącym Sejmiku korzystać z pomocy ekspertów.
7. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć z głosem doradczym Przewodniczący i wiceprzewodniczący Sejmiku, członkowie Zarządu, a ponadto osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji z jego inicjatywy lub na wniosek innych członków komisji.
8. Posiedzenia komisji odbywają się w siedzibie organów Samorządu Województwa. Komisje mogą odbywać posiedzenia wyjazdowe.
9. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Urząd Marszałkowski.
§ 18. 1. Komisje mogą pracować według planów zatwierdzanych przez Sejmik.
2. Zawiadomienie pisemne o posiedzeniu, porządek obrad i materiały radni powinni otrzymać co najmniej na 10 dni przed terminem posiedzenia.
3. W sprawach pilnych członkowie komisji mogą być zawiadamiani telegraficznie i telefonicznie nie później niż trzy dni przed terminem posiedzenia. Postanowienie § 7 ust. 5 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
4. W zakresie działania komisji realizowane są funkcje opiniodawcze i analityczne.
5. Komisje współpracują ze sobą.
6. Komisje mogą dołączyć do opiniowanych projektów uchwał alternatywne propozycje jako wnioski mniejszości.
§ 19. 1. Komisjami stałymi Sejmiku są:
1) Komisja Budżetu i Finansów,
2) Komisja Strategii Rozwoju i Polityki Przestrzennej,
3) Komisja Polityki Gospodarczej,
4) Komisja Współpracy Międzyregionalnej i Zagranicznej,
5) Komisja Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Rozwoju Obszarów Wiejskich,
6) Komisja Zdrowia, Polityki Społecznej i Rodziny,
7) Komisja Nauki, Edukacji, Kultury i Sportu,
8) Komisja Ochrony Środowiska,
9) Komisja Bezpieczeństwa Publicznego i Obronności,
10) Komisja Samorządu Terytorialnego,
11) Komisja Rewizyjna.
2. Komisje zajmują się problemami, których tematyka odpowiada nazwie komisji. Do komisji należy:
1) opiniowanie odpowiedniej części projektu budżetu Województwa, wskazanej w uchwale o trybie prac nad projektem uchwały budżetowej,
2) opiniowanie zmian w budżecie w toku jego realizacji,
3) opiniowanie projektu uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji przedmiotowych i podmiotowych oraz sposobu ich wykorzystania,
4) kontrolowanie wykonania uchwał Sejmiku, opiniowanie informacji i sprawozdań składanych przez Zarząd, wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne lub inne jednostki zobowiązane do ich składania,
5) opiniowanie porozumień z innymi jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego w sprawie przejęcia lub przekazania zadań.
3. Komisje w szczególności analizują i opiniują sprawy:
1) Komisja Budżetu i Finansów – projektu i zmian budżetu Województwa, projektu i zmian uchwały w sprawie trybu prac nad projektem budżetu oraz zbycia przedmiotów, o których mowa w art. 59 ustawy,
2) Komisja Strategii, Rozwoju i Polityki Przestrzennej – strategii rozwoju, planu zagospodarowania przestrzennego oraz programów i planów związanych z rozwojem Województwa,
3) Komisja Polityki Gospodarczej – zaopatrzenia w energię i paliwa, dróg wojewódzkich, komunikacji i transportu oraz korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej,
4) Komisja Współpracy Międzyregionalnej i Zagranicznej – współpracy z organizacjami pozarządowymi i organizacjami samorządowymi w kraju i za granicą,
5) Komisja Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Rozwoju Obszarów Wiejskich – ochrony gruntów rolnych i zwierząt, kierunków zmian strukturalnych i likwidowania bezrobocia na terenach wiejskich, doradztwa rolniczego, oświaty na wsi i edukacji oraz infrastruktury technicznej, melioracji i ochrony przeciwpowodziowej,
6) Komisja Zdrowia, Polityki Społecznej i Rodziny – profilaktyki i opieki zdrowotnej oraz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego,
7) Komisja Nauki, Edukacji, Kultury i Sportu – uczelni wyższych i wyższych szkół zawodowych, szkół publicznych w tym artystycznych, ochrony i użytkowania obiektów kultury, działalności kulturalnej, instytucji filmowych oraz kultury fizycznej,
8) Komisja Ochrony Środowiska – ochrony przyrody i krajobrazu, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Przyrody, Inspekcji Ochrony Środowiska oraz prac geologicznych i korzystania z wód dorzecza,
9) Komisja Bezpieczeństwa Publicznego i Obronności – ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej oraz zakwaterowania sił zbrojnych,
10) Komisja Samorządu Terytorialnego – Statutu Województwa, regulaminowe, zmian w podziale terytorialnym i inne dotyczące ustroju Województwa.
4. Komisje doraźne powoływane są do wykonania określonych zadań i ulegają rozwiązaniu uchwałą Sejmiku na wniosek Przewodniczącego Sejmiku. W toku działania komisji doraźnych Przewodniczący Sejmiku może kierować do nich inne sprawy związane z powierzonymi zadaniami. Do komisji doraźnych stosuje się przepisy § 16 ust. 1–3 oraz 5 i 6, a także § 17 i § 18 ust. 2–6.
§ 20. 1. Komisja Rewizyjna jest powołana przez Sejmik w celu kontroli działalności Zarządu oraz wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.
2. Komisja Rewizyjna pracuje w pełnym składzie lub wyłania co najmniej 3-osobowe zespoły kontrolne. Komisja Rewizyjna może postanowić, że do składu zespołu kontrolnego powoła członków innych komisji, w liczbie nie przekraczającej połowy liczby członków zespołu.
3. Komisja Rewizyjna na podstawie zatwierdzonego przez Sejmik planu pracy dokonuje kontroli działalności Zarządu oraz wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych pod względem legalności, rzetelności i gospodarności, a ponadto kontroluje:
1) wywiązywanie się Zarządu oraz wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych z zadań ustawowych, statutowych i regulaminowych,
2) wykonywanie uchwał Sejmiku i odpowiednio Zarządu,
3) działalność finansową i gospodarczą samorządu Województwa.
4. Komisja Rewizyjna wyniki swojej pracy przedstawia do zatwierdzenia Sejmikowi. O przyjęciu wyników pracy i wniosków Sejmik rozstrzyga w drodze głosowania.
5. Komisja Rewizyjna opiniuje:
1) w oparciu o opinie pozostałych komisji – wykonanie budżetu Województwa i na tej podstawie opracowuje wniosek o udzielenie lub nieudzielenie Zarządowi absolutorium, który kieruje do regionalnej izby obrachunkowej,
2) wnioski o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków.
6. Komisja Rewizyjna przygotowuje projekty rozstrzygnięć w sprawach skarg na działalność Zarządu lub poszczególnych jego członków, wnoszonych i rozpatrywanych w trybie przewidzianym w Kodeksie postępowania administracyjnego.
7. Komisja Rewizyjna zawiadamia Marszałka o:
1) terminie planowanej kontroli,
2) składzie zespołu kontrolnego,
3) przedmiocie i zakresie kontroli.
8. Zarząd, poszczególni członkowie Zarządu, a także w zakresie swej właściwości kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu Marszałkowskiego i kierownicy wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych zobowiązani są:
1) udzielać zespołowi kontrolującemu powołanemu przez Komisję Rewizyjną wszelkich informacji,
2) udostępniać materiały i dokumenty niezbędne w pracy Komisji Rewizyjnej lub zespołu kontrolnego, chyba że sprzeciwiają się temu przepisy prawa.
9. Do Komisji Rewizyjnej mają zastosowanie przepisy § 16 i 17 oraz § 18 ust. 2–4.
Zarząd Województwa
§ 21.1. Sejmik Województwa wybiera Zarząd Województwa w liczbie 5 członków. Zarząd jest organem wykonawczym samorządu Województwa.
2. W skład Zarządu wchodzą :
1) Marszałek Województwa jako przewodniczący Zarządu Województwa,
2) dwaj wiceprzewodniczący Zarządu Województwa,
3) dwaj członkowie Zarządu Województwa.
§ 22. Zarząd realizuje zadania samorządu Województwa należące do jego wyłącznej kompetencji, a także:
1) przedkłada komisjom Sejmiku niezbędne do ich pracy dokumenty oraz udziela na bieżąco wyczerpującej informacji o działaniach związanych z przygotowywaniem aktów prawnych, których uchwalenie leży w kompetencji Sejmiku,
2) wykonuje uchwały Sejmiku,
3) na wniosek Przewodniczącego Sejmiku zawiera umowy z ekspertami,
4) przygotowuje i przedkłada Sejmikowi sprawozdania, o których mowa w art. 18 pkt 16 ustawy,
5) przygotowuje projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także projekty zmian tej uchwały,
6) sporządza sprawozdania z wykonania budżetu,
7) przygotowuje projekty strategii rozwoju Województwa, planu zagospodarowania przestrzennego i programów wojewódzkich, a także je wykonuje,
8) organizuje współpracę ze strukturami samorządu regionalnego w innych krajach oraz z międzynarodowymi zrzeszeniami i organizacjami regionalnymi, w oparciu o przyjęte przez Sejmik priorytety,
9) kieruje, koordynuje i kontroluje działalność wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym powołuje i odwołuje ich kierowników lub zatrudnia w sposób określony innymi ustawami,
10) uchwala regulamin organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego.
§ 23. 1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Marszałka, a w razie jego nieobecności – przez wiceprzewodniczącego Zarządu.
2. Marszałek, planując posiedzenie Zarządu, umieszcza w porządku obrad między innymi punkty dotyczące przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia oraz informację o realizacji podjętych na nim uchwał.
3. Podczas pierwszego posiedzenia nowo wybranego Zarządu Marszałek wskazuje, który z wiceprzewodniczących w pierwszej kolejności składa oświadczenia woli w razie jego nieobecności.
4. Zarząd obraduje kolegialnie w składzie co najmniej 3-osobowym.
5. W posiedzeniach Zarządu uczestniczy z głosem doradczym Skarbnik Województwa.
6. Zarząd w granicach swoich kompetencji rozpatruje sprawy w drodze uchwał. W przypadkach wynikających z przepisów szczególnych Zarząd podejmuje decyzje lub postanowienia.
7. Rozstrzygnięcia Zarządu zapadają w głosowaniu jawnym przy zwykłej większości głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos Marszałka.
§ 24. 1. Do zadań Marszałka należą sprawy określone ustawą, innymi ustawami i niniejszym statutem, w tym:
1) organizowanie pracy Zarządu i Urzędu Marszałkowskiego,
2) kierowanie bieżącymi sprawami Województwa,
3) reprezentowanie Województwa na zewnątrz.
2. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, zdrowia i życia oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne Marszałek podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości Zarządu. Czynności podjęte w tym trybie wymagają przedstawienia ich do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
§ 25. 1. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje Marszałek, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2. Marszałek może upoważnić wiceprzewodniczących Zarządu, pozostałych członków Zarządu, pracowników Urzędu Marszałkowskiego i jednostek organizacyjnych do wydawania w jego imieniu decyzji, o których mowa w ust. 1.
Rozdział IV
Mienie Województwa i gospodarka finansowa
§ 26. 1. Mieniem Województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez Województwo lub inne wojewódzkie osoby prawne.
2. Województwo jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia Województwa nie należącego do innych wojewódzkich osób prawnych.
3. Sejmik Województwa uchwala zasady przejęcia lub zbycia mienia.
4. Zarząd Województwa gospodaruje mieniem Województwa w granicach określonych ustawami.
§ 27. 1. Samorząd Województwa prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
2. Zasady opracowania projektu budżetu i stopień jego szczegółowości określa Sejmik odrębną uchwałą.
3. Dyspozycja środkami pieniężnymi może odbywać się wyłącznie w granicach ustalonych uchwałą budżetową.
4. Wraz z projektem uchwały budżetowej Zarząd przedkłada Sejmikowi informacje o stanie mienia Województwa.
§ 28. 1. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych Województwa składa dwóch członków Zarządu, przy czym jednym z nich powinien być Marszałek lub wiceprzewodniczący Zarządu.
2. Oświadczenia woli może złożyć także osoba upoważniona przez Zarząd łącznie z Marszałkiem lub wiceprzewodniczącym Zarządu.
§ 29.1. Stroną występującą w umowach jest samorząd Województwa, reprezentowany przez Zarząd, w którego imieniu działa dwóch członków Zarządu. Postanowienie § 28 stosuje się odpowiednio.
2. Płatnikiem zobowiązań finansowych Województwa jest Urząd Marszałkowski.
Rozdział V
Pracownicy samorządowi
§ 30. 1. Pracodawcą jest Urząd Marszałkowski oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne.
2. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za pracodawcę dokonują:
1) Sejmik lub w zakresie ustalonym w odrębnej uchwale Przewodniczący Sejmiku – wobec Marszałka,
2) Marszałek – wobec członków Zarządu,
3) Marszałek – wobec pozostałych pracowników Urzędu Marszałkowskiego oraz wobec kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych będących samodzielnymi pracodawcami samorządowymi,
4) kierownik samorządowej jednostki organizacyjnej, będącej samodzielnym pracodawcą – wobec pracowników tej jednostki.
§ 31. 1. Marszałek, wiceprzewodniczący Zarządu oraz pozostali członkowie Zarządu są zatrudniani na podstawie wyboru.
2. Skarbnik Województwa (główny księgowy budżetu Województwa) jest zatrudniany na podstawie powołania.
3. Pozostali pracownicy samorządowi są zatrudniani na podstawie umowy o pracę.
Rozdział VI
Przepisy końcowe
§ 32.1. Projekty zmian Statutu podlegają uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów.
2. Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Załącznik do Statutu Województwa Pomorskiego
- Data ogłoszenia: 2000-07-21
- Data wejścia w życie: 2000-07-21
- Data obowiązywania: 2000-07-21
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA