REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2000 nr 6 poz. 124

UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 18 lutego 2000 r.

w sprawie przygotowań do członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Tekst pierwotny

Świadome, zaplanowane i terminowe działanie Rządu w zakresie inicjatyw ustawodawczych, mające na celu harmonizację prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej, jest warunkiem koniecznym trwałego umiejscowienia Polski w strukturach cywilizacji euroatlantyckiej. Sejm podejmuje niniejszą uchwałę kierując się interesem Rzeczypospolitej Polskiej – obecnie państwa stowarzyszonego, a w przyszłości państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

1. Wobec krótkiego czasu, jaki pozostał do upływu wskazanego przez Rząd terminu gotowości Polski do członkostwa w Unii Europejskiej (31 grudnia 2002 r.), Sejm zwraca uwagę na potrzebę aktywniejszego działania Rządu w zakresie dążenia do osiągnięcia spójności polskiego systemu prawa z prawem europejskim oraz koordynacji działań, a także czytelnego skorelowania kompetencji i funkcji Komitetu Integracji Europejskiej, Rządowego Centrum Legislacji oraz departamentów zajmujących się harmonizacją prawa w poszczególnych ministerstwach.

2. Sejm zwraca uwagę, iż Rząd, licząc się z realiami procesu ustawodawczego, powinien do końca lipca 2000 r. skierować do laski marszałkowskiej projekty podstawowych aktów prawnych, konieczne do dostosowania prawa polskiego do prawa wspólnotowego. W tym zakresie, w związku z obserwowaną praktyką weryfikowania kolejnych harmonogramów działań dostosowawczych pod wpływem zaistniałych opóźnień, Sejm uznaje, iż formuła aktualizowania Narodowego Programu Przygotowania Polski do Członkostwa (NPPPC), umiejscawianie odpowiedzialności za terminowość realizacji określonych zadań w poszczególnych ministerstwach i urzędach centralnych oraz sposób wypełniania przez Komitet Integracji Europejskiej funkcji programowania i koordynowania działań dostosowawczych nie są wystarczająco efektywne. Stwarza to zagrożenie dla przyjętej przez Rząd daty gotowości do członkostwa Polski w Unii Europejskiej.

3. W związku z powyższym Sejm oczekuje od Rządu:

a) nadania zdecydowanego priorytetu pracom dostosowującym prawo polskie do prawa Unii Europejskiej w zakresie przygotowywania projektów ustaw,

b) przedstawienia całościowego i kompletnego harmonogramu rządowych inicjatyw ustawodawczych i wpisania go w program dostosowania prawa polskiego do prawa wspólnotowego,

c) odniesienia się w harmonogramie do konkretnych ustaw, zakresu i kierunku zmian poszczególnych ustaw oraz zdefiniowania potrzeby uchwalenia nowych ustaw, pożądanego terminu uchwalenia ustawy lub nowelizacji przepisów obowiązujących oraz terminu planowanego wejścia ich w życie adekwatnej do poszczególnych obszarów negocjacji akcesyjnych,

d) konsekwentnego i jednolitego prezentowania stanowisk przez przedstawicieli Rządu w trakcie prac nad ustawami w Sejmie oraz bardziej aktywnego uczestnictwa przedstawicieli Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej w pracach komisji sejmowych, w tym sprawnego wydawania opinii końcowych do projektów ustaw, nad którymi Sejm zakończył prace w II czytaniu,

e) wskazania jednego podmiotu, który z woli Rządu i Prezesa Rady Ministrów ponosić będzie odpowiedzialność za sprawność i koordynację prac dostosowawczych oraz zdyscyplinowaną realizację harmonogramu inicjatyw ustawodawczych w tym zakresie.

4. Sejm deklaruje wolę aktywnego współdziałania z Rządem w realizacji zgłoszonych w uchwale postulatów. Sejm dołoży wszelkich starań, aby respektować priorytety prac ustawodawczych, eliminować opóźnienia na etapie procesu legislacyjnego i ułatwić Rządowi realizację zobowiązań wynikających z Konstytucji, Układu Europejskiego i negocjacji akcesyjnych.

5. Mając na względzie cel, jakim jest członkostwo Polski w Unii Europejskiej, oraz formalne działanie obowiązującej zasady dyskontynuacji, Sejm zwraca się do wszystkich partii i stronnictw politycznych, aby w Sejmie IV kadencji uznały wypracowane z ich udziałem rozwiązania i kompromisy, których nie zdołano uchwalić w trakcie obecnej kadencji.

6. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązuje Rząd do przedstawienia w terminie do dnia 31 maja 2000 r. bilansu:

a) kosztów poniesionych przez państwo polskie w dotychczasowym procesie preakcesyjnym oraz uzyskanych korzyści,

b) szacunku wysokości niezbędnych nakładów, które poniesie państwo polskie w planowanym procesie integracji europejskiej, oraz planowanego zakresu przewidywanych korzyści.

Marszałek Sejmu: M. Płażyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2000-02-25
  • Data wejścia w życie: 2000-02-25
  • Data obowiązywania: 2000-02-25
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA