REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2000 nr 4 poz. 58

UCHWAŁA SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 27 stycznia 2000 r.

w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Tekst pierwotny

Art. 1.

W uchwale Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 listopada 1990 r. – Regulamin Senatu (Monitor Polski z 1993 r. Nr 20, poz. 198, z 1994 r. Nr 30, poz. 244, z 1995 r. Nr 29, poz. 333, z 1996 r. Nr 13, poz. 150, Nr 40, poz. 391 i Nr 67, poz. 630 oraz z 1997 r. Nr 57, poz. 552, Nr 82, poz. 794 i Nr 86, poz. 862) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1:

a) w ust. 1 wyrazy „przepisów konstytucyjnych” zastępuje się wyrazami „Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej”,

b) w ust. 2 po wyrazach „prac Senatu” dodaje się wyrazy „i jego organów, sposób wykonywania konstytucyjnych i ustawowych obowiązków organów państwowych wobec Senatu oraz tryb udzielania obywatelom informacji”,

c) skreśla się ust. 3;

2) w art.3:

a) w ust. 1:

– w zdaniu pierwszym wyraz „ogólnej” zastępuje” się wyrazem „ustawowej” oraz wyraz „i” zastępuje się wyrazem „lub”,

– skreśla się zdanie drugie,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Przepis ust. 1 stosuje się przy głosowaniu wniosków formalnych.”;

3) skreśla się art. 4;

4) w art. 7:

a) w ust. 1 skreśla się wyrazy „i wicemarszałków”,

b) w ust. 2 po zdaniu drugim dodaje się zdanie trzecie w brzmieniu:

„Jeżeli w ostatniej turze głosowania żaden z kandydatów nie uzyska wymaganej większości, procedurę wyboru powtarza się. ,

c) w ust. 3 skreśla się wyrazy „lub wicemarszałka” oraz po wyrazie „głosów” dodaje się wyrazy „ustawowej liczby senatorów”;

5) po art. 7 dodaje się art. 7a w brzmieniu:

„Art. 7a. 1. Senat wybiera wicemarszałków spośród kandydatów zgłoszonych przez co najmniej 10 senatorów, w głosowaniu tajnym. Każdy senator na karcie do głosowania oznacza nazwisko jednego kandydata. Za wybranych uważa się trzech kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów. W razie uzyskania tej samej liczby głosów przez trzeciego i czwartego kandydata, głosowanie na tych kandydatów ponawia się.

2. Do odwołania wicemarszałka stosuje się odpowiednio art. 7 ust. 3.”;

6) w art. 8 w ust. 1:

a) po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

„3a) ustala plan pracy Senatu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów,”

b) po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:

„6a) zarządza drukowanie ustaw uchwalonych przez Sejm, projektów ustaw i uchwał oraz innych druków senackich i doręczenie ich senatorom,”

c) w pkt 11 wyrazy „ustawowych obowiązków” zastępuje się wyrazami „konstytucyjnych i ustawowych obowiązków” oraz wyrazy „oraz podporządkowane im jednostki” zastępuje się wyrazami „, podporządkowane im jednostki oraz inne obowiązane podmioty”,

d) w pkt 12 skreśla się wyraz „okresowych”,

e) w pkt 15 po wyrazach „Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich” dodaje się wyrazy „ , a w zakresie opieki nad Polonią oraz Polakami za granicą także Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą,” oraz wyrazy „jego wykonanie” zastępuje się wyrazami „wykonanie budżetu”;

7) w art. 9 skreśla się pkt 1 i 2;

8) w art. 10 skreśla się ust. 3;

9) art. 11 otrzymuje brzmienie:

„Art. 11. 1. Wicemarszałkowie Senatu:

1) przewodniczą w zastępstwie Marszałka obradom Senatu,

2) sprawują w zastępstwie Marszałka powierzone przez niego funkcje.

2. Podczas zastępowania Marszałka, na wicemarszałkach ciążą obowiązki oraz przysługują im prawa Marszałka wynikające z Regulaminu Senatu.”;

10) w art. 12 skreśla się ust. 3a;

11) w art. 17 w ust. 1 po wyrazach „ze swego grona” dodaje się wyrazy „od sześciu do”;

12) w art. 21 w ust. 5:

a) w pkt1:

– wyrazy „nie usprawiedliwionej” zastępuje się wyrazem „nieusprawiedliwionej” oraz wyrazy „nie usprawiedliwione” zastępuje się wyrazem „nieusprawiedliwione”,

– po wyrazach „1/5 głosowań” dodaje się wyrazy „ , jeżeli głosowań było więcej niż 10, z wyłączeniem głosowań dotyczących wniosków formalnych oraz głosowań tajnych”,

b) w pkt 2 wyrazy „nie usprawiedliwionej” zastępuje się wyrazem „nieusprawiedliwionej”;

13) w art. 23 w ust. 2 w pkt 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

„3) udzielić senatorowi nagany.”;

14) w art. 24:

a) w ust. 6 po wyrazie „zatrzymanie” dodaje się wyrazy „w głosowaniu tajnym” oraz wyraz „ogólnej” zastępuje się wyrazem „ustawowej”,

b) w ust. 7 po wyrazie „karnej” dodaje się wyrazy „lub karnoadministracyjnej”;

15) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:

„Art. 24a. Do postępowania w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności sądowej senatora, w trakcie trwania mandatu oraz po jego wygaśnięciu, w przypadku naruszenia praw osób trzecich, przepisy art. 24 ust. 1–6 stosuje się odpowiednio.”;

16) w art. 29:

a) w ust. 2 wyrazy „Kancelaria Senatu” zastępuje się wyrazami „Marszałek Senatu” oraz wyrazy „o terminie i przewidywanym porządku dziennym tego posiedzenia” zastępuje się wyrazami „o terminie posiedzenia i projekcie porządku obrad”,

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. W szczególnie uzasadnionych wypadkach Marszałek Senatu może zadecydować o skróceniu terminu, o którym mowa w ust. 2.”;

17) w art.30:

a) skreśla się ust. 1,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Prawo udziału w posiedzeniach Senatu mają osoby wymienione w art. 29 ust. 2 oraz członkowie Prezydium Sejmu, członkowie Rady Ministrów, Prezes Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznik Praw Obywatelskich i Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego.”;

18) w art. 31:

a) w ust. 2 skreśla się wyrazy „na wniosek Prezydium Senatu”,

b) w ust. 3 wyraz „senatorom” zastępuje się wyrazem „Senatowi”;

19) w art. 32 skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;

20) w art. 33 skreśla się ust. 2 i 5;

21) po art. 33 dodaje się art. 33a i 33b w brzmieniu:

„Art. 33a. 1. Prawo obywatela do uzyskiwania informacji o działalności Senatu i jego organów realizowane jest w szczególności przez:

1) wcześniejsze informowanie opinii publicznej o posiedzeniach Senatu,

2) wstęp na posiedzenia Senatu i komisji senackich,

3) dostęp do druków senackich, protokołów i sprawozdań stenograficznych z posiedzeń Senatu, protokołów i zapisów stenograficznych z posiedzeń komisji senackich, a także innych dokumentów i materiałów związanych z działalnością Senatu i komisji senackich.

2. Szczegółowe zasady uzyskiwania informacji, o którym mowa w ust. 1 w pkt 2 i 3, w szczególności miejsce i czas uzyskiwania informacji, określa Marszałek Senatu.

Art. 33b. 1. Informacje o planowanym posiedzeniu Senatu oraz przewidywanym porządku obrad przekazywane są agencjom informacyjnym, a ponadto udostępniane są opinii publicznej w sieci informatycznej.

2. Druki senackie, protokoły i sprawozdania stenograficzne z posiedzeń Senatu, protokoły i zapisy stenograficzne z posiedzeń komisji senackich, a także inne dokumenty i materiały związane z działalnością Senatu i komisji senackich mogą być udostępniane przez Kancelarię Senatu w szczególności w sieci informatycznej, a także na miejscu z możliwością ich przeglądania, sporządzania odpisów i notatek.”;

22) w art. 34:

a) w ust. 3:

– wyrazy „21 dni” zastępuje się wyrazami „30 dni”,

– dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: „Robocza wersja sprawozdania stenograficznego jest udostępniana senatorom następnego dnia po dniu obrad.”,

b) w ust. 4:

– w zdaniu pierwszym wyrazy „w dyskusji” zastępuje się wyrazami „w debacie”,

– zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

„O uwzględnieniu poprawki decyduje Marszałek Senatu.”;

23) art. 37 otrzymuje brzmienie:

„Art.37. Obradami Senatu kieruje Marszałek Senatu przy pomocy dwóch, wyznaczonych przez Marszałka, sekretarzy Senatu.”;

24) po art. 37 dodaje się art. 37a w brzmieniu:

„Art. 37a. 1. Marszałek Senatu przedstawia Senatowi do zatwierdzenia projekt porządku obrad.

2. Jeżeli przedstawiony przez Marszałka projekt porządku obrad nie uwzględnia wniosków, o których mowa w art. 31 ust. 3, a są one podtrzymywane przez wnioskodawców, o uwzględnieniu wniosków rozstrzyga Senat.”;

25) w art. 38:

a) w ust. 2 skreśla się wyrazy „ , a podpisane wnioski zmierzające do podjęcia uchwały składają na piśmie”,

b) w ust. 3 wyraz „Wnioski” zastępuje się wyrazami „Podpisane wnioski” oraz wyrazy „na piśmie” zastępuje się wyrazami „do zamknięcia dyskusji nad danym punktem porządku obrad”,

c) w ust. 4 skreśla się wyrazy „, której sprawozdanie ma być przedmiotem dyskusji,” oraz wyrazy „drugim przemawiającym jest sprawozdawca poglądów mniejszości” zastępuje się wyrazami „kolejnymi przemawiającymi są sprawozdawcy mniejszości komisji”,

d) w ust. 5 wyrazy „do obrad nad sprawozdaniem” zastępuje się wyrazami „do dyskusji” oraz wyraz „krótkie” zastępuje się wyrazami „trwające nie dłużej niż 1 minutę”,

e) w ust. 6 wyraz „krótkie” zastępuje się wyrazami „trwające nie dłużej niż 1 minutę”;

26) art. 39 otrzymuje brzmienie:

„Art. 39. Przedmiotem obrad Senatu są w szczególności:

1) ustawy uchwalone przez Sejm,

2) inicjatywy ustawodawcze Senatu i inne uchwały,

3) sprawozdania oraz informacje przedstawiane Senatowi przez Trybunat Konstytucyjny, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.”;

27) w art. 40 w ust. 1 wyrazy „w debacie” zastępuje się wyrazami „w dyskusji”, wyrazy „przedmiotu debaty” zastępuje się wyrazami „przedmiotu obrad” oraz skreśla się wyrazy „lub w konkretnej sprawie mówca uzyska akceptację Senatu na przedłużenie czasu przemówienia”;

28) w art. 40 w ust. 2, w art. 45 w ust. 2a oraz w art. 46 w ust. 1 użyty w różnych przypadkach wyraz „debata” zastępuje się użytym w odpowiednim przypadku wyrazem „dyskusja”;

29) w art.41:

a) w ust. 4 skreśla się zdanie drugie,

b) po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

„6. Od decyzji Marszałka, o której mowa w ust. 3 i 4, senator może odwołać się do Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich. Komisja odwołanie oddala bądź zwraca się do Marszałka o uchylenie decyzji. Marszałek uwzględnia wniosek Komisji albo sprawę przedstawia Senatowi do rozstrzygnięcia.”;

30) w art. 42:

a) w ust. 1 wyrazy „porządkiem dziennym posiedzenia” zastępuje się wyrazami „porządkiem obrad”,

b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) ogłoszenie przerwy tub odroczenie posiedzenia,”;

31) w art. 42a:

a) w ust. 1 wyrazy „po wyczerpaniu porządku dziennego udziela głosu senatorowi dla wygłoszenia oświadczenia senatorskiego” zastępuje się wyrazami „ , po wyczerpaniu porządku obrad udziela głosu senatorom dla wygłoszenia oświadczeń senatorskich”,

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Oświadczenia senatorów, jeżeli zawierają wnioski i uwagi kierowane do członków Rady Ministrów, przedstawicieli organów i instytucji państwowych lub samorządowych, są niezwłocznie przekazywane przez Marszałka Senatu do wskazanych adresatów w celu zajęcia stanowiska.”,

c) po ust. 4 dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

„5. Odpowiedzi udzielane są senatorom w formie pisemnej, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia przekazania oświadczenia.

6. W przypadku przekroczenia terminu, o którym mowa w ust. 5, albo udzielenia odpowiedzi oczywiście niewystarczającej, przepis art. 8 ust. 1 pkt 11 i 12 stosuje się odpowiednio.”;

32) w art. 45:

a) w ust. 1 wyraz „poprawki” zastępuje się wyrazem „wnioski”,

b) po ust. 2a dodaje się ust. 2b i 2c w brzmieniu:

„2b. Wnioskodawca może dokonać zmian treści swojego wniosku, jeżeli komisje uznają, że zmiany nie stanowią istotnej modyfikacji treści wniosku.

2c. Komisje mogą nadać wnioskowi brzmienie ograniczające jego treść wyłącznie do proponowanej zmiany w przepisie. Jeżeli wnioskodawca jest obecny na posiedzeniu komisji, komisje zapoznają się z jego stanowiskiem.”;

c) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4. Do czasu przystąpienia przez Senat do głosowania wnioskodawca może wycofać swój wniosek. Każdy senator może podtrzymać wycofany wniosek, przejmując uprawnienia dotychczasowego wnioskodawcy.”;

33) w art. 46:

a) w ust. 1 po wyrazach „porządku głosowania” dodaje się wyrazy „albo zadania sprawozdawcy pytań o wyjaśnienie treści głosowanej poprawki”,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Głosowanie odbywa się przy użyciu aparatury elektronicznej rejestrującej indywidualne stanowiska głosujących senatorów i polega na naciśnięciu przycisku aparatury i podniesieniu ręki (głosowanie jawne).”,

c) w ust. 5 skreśla się wyrazy „przeprowadzane bez użycia aparatury elektronicznej”,

d) ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie:

„6. Głosowanie w sprawach personalnych jest tajne, z wyłączeniem głosowań w sprawie składu komisji senackich.

7. Głosowanie tajne odbywa się przy użyciu opieczętowanych kart do głosowania. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.”,

e) w ust. 8 wyrazy „Wyniki głosowania imiennego przeprowadzonego bez użycia aparatury elektronicznej oraz wyniki głosowania tajnego” zastępuje się wyrazami „Wyniki głosowania imiennego oraz głosowania tajnego”;

34) w art. 47:

a) w ust. 1 w pkt 3 w lit. a) wyrazy „można poddać” zastępuje się wyrazami „poddaje się”,

b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

„3a. Marszałek Senatu nie poddaje pod głosowanie wniosków do uchwały Sejmu, o której mowa w art. 56a ust. 1, wykraczających poza zakres określony w art. 56a ust. 3.”;

35) w art. 52 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Komisja wybiera ze swego składu zastępcę przewodniczącego. Zastępca przewodniczącego pełni obowiązki przewodniczącego w razie jego nieobecności oraz obowiązki powierzone mu przez przewodniczącego.”;

36) art. 53 otrzymuje brzmienie:

„Art. 53. 1. Posiedzenia komisji odbywają się w terminach określonych przez samą komisję lub jej przewodniczącego. Na wniosek Marszałka Senatu, Prezydium Senatu lub pisemny wniosek jednej czwartej ogólnej liczby członków komisji przewodniczący jest obowiązany zwołać posiedzenie w celu rozpatrzenia określonej sprawy.

2. Senatorowie mogą zwracać się do komisji o rozpatrzenie określonych spraw.

3. Posiedzenia komisji są jawne.

4. Komisja, na wniosek Marszałka Senatu, przewodniczącego komisji lub co najmniej 3 członków komisji, może zadecydować o utajnieniu obrad lub odbyciu posiedzenia zamkniętego. Komisja, postanawiając o tajności obrad lub odbyciu posiedzenia zamkniętego, określa osoby, których udział w posiedzeniu jest niezbędny. Przepisy art. 33 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.”;

37) po art. 53 dodaje się art. 53a i 53b w brzmieniu:

„Art. 53a. 1. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć senatorowie nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

2. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć posłowie, przedstawiciele Rady Ministrów i organów administracji rządowej.

3. Na żądanie komisji albo przewodniczącego komisji, w sprawach będących przedmiotem jej zakresu działania, przedstawiciele Rady Ministrów, państwowych i samorządowych organów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw, spółek prawa handlowego z udziałem państwowych lub komunalnych osób prawnych oraz organizacji społecznych korzystających z dotacji z budżetu państwa są obowiązani do współpracy z komisją, w szczególności do:

1) przedstawienia informacji, wyjaśnień, opinii w formie pisemnej lub przy wykorzystaniu odpowiedniego nośnika,

2) przekazania materiałów,

3) czynnego udziału w posiedzeniach komisji.

4. Radę Ministrów w pracach komisji reprezentuje upoważniony członek Rady Ministrów, sekretarz stanu, podsekretarz stanu, pełnomocnik rządu lub kierownik urzędu centralnego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach także inna osoba czynna w danym dziale administracji rządowej dysponująca pisemnym upoważnieniem Prezesa Rady Ministrów. Pozostałe podmioty reprezentuje osoba upoważniona w trybie właściwym dla danego podmiotu do jego reprezentowania na zewnątrz albo – za zgodą przewodniczącego komisji – inna osoba.

5. Przy realizowaniu obowiązku współpracy podmioty wymienione w ust. 3 obowiązane są kierować się terminem wyznaczonym przez przewodniczącego komisji. Przepis art. 42a ust. 6 stosuje się odpowiednio.

6. Przewodniczący komisji mogą zlecać sporządzenie opinii oraz mogą zapraszać do udziału w posiedzeniach ekspertów, przedstawicieli środowisk i organizacji zainteresowanych przedmiotem pracy komisji oraz inne osoby.

Art. 53b. 1. Druki senackie oraz inne materiały dotyczące spraw rozpatrywanych na posiedzeniu komisji powinny być doręczone jej członkom nie później niż w dniu poprzedzającym posiedzenie.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się:

1) jeżeli posiedzenie komisji zostało zwołane w trakcie obrad Senatu i w związku z tym obradami,

2) w szczególnych wypadkach, za zgodą komisji.”;

38) w art. 54:

a) w ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

„W głosowaniu innym niż nad wnioskami o odrzucenie, przyjęcie bez poprawek oraz wprowadzenie poprawek do ustawy, projektu ustawy albo projektu uchwały, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego prowadzącego obrady.”,

b) w ust. 3 po wyrazie „senatorów” dodaje się wyrazy „ , nawet w wypadku, gdy nie był głosowany”

c) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4. W trakcie obrad komisji przepisy art. 46 ust. 2–8 i art. 47–50 stosuje się odpowiednio.”;

39) w art. 54a w ust. 2 wyrazy „Wnioski i propozycje poprawek odrzucone przez komisje” zastępuje się wyrazami „Wnioski nieprzyjęte przez komisję”;

40) w art. 54d w ust. 2 po wyrazach „do protokołu” dodaje się wyrazy „na najbliższym posiedzeniu komisji po udostępnieniu tego protokołu”;

41) w art. 55:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Uchwalona przez Sejm ustawa jest przekazywana do Senatu wraz z uzasadnieniem oraz informacją o zgodności ustawy z prawem Unii Europejskiej, zakresie i powodach niezgodności albo o pozostawaniu poza obszarem regulacji tego prawa. Marszałek Senatu kieruje tekst ustawy do właściwych komisji senackich.”,

b) w ust. 2 wyrazy „2 tygodnie” zastępuje się wyrazami „18 dni, a w przypadku ustawy wniesionej jako projekt pilny – w terminie wyznaczonym przez Marszałka Senatu,”

c) po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

„5. Uchwałę w sprawie ustawy uchwalonej przez Sejm Senat podejmuje w ciągu 30 dni od dnia jej przekazania.”;

42) art. 55a otrzymuje brzmienie:

„Art. 55a. 1. Jeżeli w toku prac nad ustawą uchwaloną przez Sejm komisja dostrzeże potrzebę wprowadzenia zmian legislacyjnych wykraczających poza materię rozpatrywanej ustawy, to wraz z projektem uchwały, o którym mowa w art. 55 ust. 2, komisja może przedstawić wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej wraz z projektem odpowiedniej ustawy.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przedstawiany jest przez sprawozdawcę komisji wraz z projektem uchwały, o którym mowa w art. 55 ust. 2.

3. Po wysłuchaniu wniosku, Senat rozstrzyga o przystąpieniu do drugiego czytania projektu ustawy, z wyłączeniem stosowania art. 63 oraz art. 63a ust. 1, 2 i 4. Drugie czytanie projektu ustawy przeprowadza się na tym samym posiedzeniu, jako odrębny punkt porządku obrad.

4. Niepodjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do drugiego czytania oznacza skierowanie projektu ustawy do rozpatrzenia w trybie określonym w dziale IX.”;

43) po art. 55a dodaje się art. 55b w brzmieniu:

„Art. 55b. 1. Uchwałę w sprawie ustawy o zmianie Konstytucji Senat podejmuje w ciągu 60 dni od dnia jej przekazania. Podjęcie przez Senat uchwały wymaga bezwzględnej większości głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.

2. Do postępowania w sprawie ustawy o zmianie Konstytucji nie mają zastosowania art. 29 ust. 3 i art. 31 ust. 2 zdanie drugie.”;

44) w art. 56:

a) w ust. 1 wyrazy „ustawy pilnej” zastępuje się wyrazami „ustawy wniesionej jako projekt pilny”

b) w ust. 2 wyrazy „ustawy pilnej” zastępuje się wyrazami „ustawy wniesionej jako projekt pilny” oraz wyrazy „art. 29 ust. 2, art. 31 ust. 2 i art. 55 ust. 2” zastępuje się wyrazami „art. 29 ust. 2 i art. 31 ust. 2”;

45) po art. 56 dodaje się art. 56a w brzmieniu:

„Art. 56a. 1. Marszałek Senatu kieruje uchwałę Sejmu w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie, w rozumieniu art. 122 ust. 4 Konstytucji, do właściwych komisji, w tym do Komisji Ustawodawczej. Komisje obradują wspólnie.

2. Komisje w terminie określonym przez Marszałka Senatu, nie dłuższym jednak niż 14 dni, przygotowują projekt uchwały Senatu w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie, w którym proponują:

– przyjęcie uchwały Sejmu bez poprawek,

– wprowadzenie do tekstu uchwały Sejmu poprawek.

3. Wnioski zgłaszane przez komisje oraz senatorów do uchwały Sejmu w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie mogą obejmować wyłącznie zmiany zmierzające do usunięcia niezgodności ustawy z Konstytucją oraz ich niezbędne konsekwencje.”;

46) w art. 61 w ust. 2 w pkt 5 przecinek zastępuje się kropką oraz skreśla się pkt 6;

47) w art. 62:

a) w ust. 1 wyraz „dwóch” zastępuje się wyrazem „trzech”,

b) w ust. 2 wyraz „pierwszego” zastępuje się wyrazem „drugiego”;

48) art. 63 otrzymuje brzmienie:

„Art. 63. 1. Marszałek Senatu kieruje projekt ustawy do właściwych komisji, w tym do Komisji Ustawodawczej.

2. Komisje, do których skierowany został do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu projekt ustawy, obradują nad nim wspólnie. Komisje te mogą zwrócić się do innych komisji o wyrażenie opinii o projekcie lub jego części.

3. W posiedzeniach komisji obowiązany jest uczestniczyć przedstawiciel wnioskodawcy.”;

49) art. 63a otrzymuje brzmienie:

„Art. 63a. 1. Pierwsze czytanie przeprowadza się nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia doręczenia senatorom projektu ustawy. Zawiadomienie o posiedzeniu komisji doręcza się wszystkim senatorom nie później niż na 7 dni przed posiedzeniem.

2. Komisje po rozpatrzeniu projektu ustawy przygotowują, w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące, wspólne sprawozdanie, w którym przedstawiają wniosek o:

1) przyjęcie projektu bez poprawek,

2) przyjęcie projektu z poprawkami w formie tekstu jednolitego projektu,

3) odrzucenie projektu.

3. Sprawozdanie komisji obejmuje informację o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej, zakresie i powodach niezgodności albo o pozostawaniu poza obszarem regulacji tego prawa.

4. Przewodniczący komisji mogą wystąpić do Marszałka Senatu o przedłużenie terminu określonego w ust. 2.

5. Na posiedzeniu Senatu sprawozdanie komisji przedstawia wybrany z ich składu senator sprawozdawca.”;

50) art. 63b otrzymuje brzmienie:

„Art. 63b. 1. Drugie czytanie projektu ustawy obejmuje:

1) przedstawienie Senatowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy,

2) przeprowadzenie dyskusji oraz zgłaszanie wniosków.

2. Przed przystąpieniem do dyskusji senatorowie mogą zgłaszać trwające nie dłużej niż 1 minutę zapytania do sprawozdawcy w związku z przedstawionym sprawozdaniem oraz do upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy, o którym mowa w art. 61 ust. 1.

3. Drugie czytanie kończy się skierowaniem projektu ustawy do komisji w celu ustosunkowania się do zgłoszonych w toku dyskusji wniosków, z zastrzeżeniem ust. 5.

4. Senat, kierując projekt ustawy do komisji, może wyznaczyć im również termin przedstawienia dodatkowego sprawozdania.

5. Jeżeli w trakcie dyskusji nikt nie złoży wniosku przeciwnego do wniosku przedstawionego przez komisje w sprawozdaniu, Senat przystępuje niezwłocznie do trzeciego czytania.”;

51) art. 63c otrzymuje brzmienie:

„Art. 63c. 1. Trzecie czytanie projektu ustawy obejmuje:

1) przedstawienie Senatowi dodatkowego sprawozdania komisji, jeżeli projekt był skierowany do komisji po drugim czytaniu,

2) głosowanie.

2. W dodatkowym sprawozdaniu komisji zamieszcza się zestawienie wszystkich wniosków zgłoszonych w toku dyskusji. Przepisy art. 45 ust. 2b i 2c stosuje się odpowiednio.

3. Przed przystąpieniem do głosowania senatorowie mogą zgłaszać trwające nie dłużej niż 1 minutę zapytania do sprawozdawcy w związku z przedstawionym dodatkowym sprawozdaniem.

4. Wnioskodawca może wycofać swój wniosek zgłoszony w trakcie drugiego czytania; przepis art. 45 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

5. Do głosowania nad uchwałą Senatu w sprawie wniesienia inicjatywy ustawodawczej przepisy działu V rozdziału 3 stosuje się odpowiednio.”;

52) w art. 64 w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

„Do uchwały załącza się:

1) uzasadnienie przedstawiające w szczególności skutki finansowe wykonania projektowanej ustawy,

2) informację o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej, o zakresie i powodach niezgodności albo o pozostawaniu poza obszarem regulacji tego prawa,

3) wskazanie przedstawiciela Senatu upoważnionego do reprezentowania go w pracach nad projektem ustawy.”;

53) w art. 65:

a) w ust. 3 wyraz „dwóch” zastępuje się wyrazem „trzech”,

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Marszałek Senatu, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może zadecydować o skróceniu terminów, o których mowa w art. 63a ust. 1.”,

c) w ust. 5 wyrazy „art. 63a” zastępuje się wyrazami „art. 63a ust. 1, 2, 4 i 5”;

54) art. 66 otrzymuje brzmienie:

„Art. 66. 1. Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody:

1) na powołanie Rzecznika Praw Obywatelskich w ciągu miesiąca od dnia przekazania Senatowi odpowiedniej uchwały Sejmu,

2) na powołanie i odwołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli oraz Rzecznika Praw Dziecka w ciągu miesiąca od dnia przekazania Senatowi odpowiedniej uchwały Sejmu,

3) na powołanie i odwołanie Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej-Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

2. Senat przed podjęciem uchwał, o których mowa w ust. 1, może wezwać kandydata na stanowisko albo osobę zajmującą stanowisko do złożenia wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi na pytania senatorów.

3. Uchwały Senatu w sprawach określonych w ust. 1 Marszałek Senatu przekazuje Marszałkowi Sejmu.”;

55) art. 67 otrzymuje brzmienie:

„Art. 67. 1. Senat wybiera i odwołuje dwóch senatorów do składu Krajowej Rady Sądownictwa.

2. Senat powołuje i odwołuje:

1) dwóch członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,

2) trzech członków Rady Polityki Pieniężnej.

3. Uchwały w sprawach określonych w ust. 1 i 2 Senat podejmuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.”;

56) art. 68 otrzymuje brzmienie:

„Art. 68. 1. Wniosek w sprawie wyboru lub powołania poszczególnych osób na stanowiska państwowe określone w art. 67 ust. 1 i 2 zgłosić może grupa co najmniej 7 senatorów.

2. Senator może udzielić poparcia co najwyżej 2 kandydatom do Krajowej Rady Sądownictwa oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz 3 kandydatom do Rady Polityki Pieniężnej.

3. Do wniosku dołącza się dane o kandydacie, jego zgodę na kandydowanie oraz uzasadnienie uwzględniające w szczególności kryteria wynikające z odpowiednich ustaw.”;

57) art. 69 otrzymuje brzmienie:

„Art. 69. 1. Wnioski, o których mowa w art. 68, składa się do Marszałka Senatu.

2. Marszałek Senatu ustala i podaje do wiadomości senatorów początek i koniec terminu na składanie wniosków tak, aby okres składania wniosków był nie krótszy niż 14 dni i aby wnioski były składane nie później niż:

1) 30 dni przed upływem kadencji organów lub członków organów, o których mowa w art. 67 ust. 1 i 2,

2) 14 dni od dnia odwołania, wygaśnięcia mandatu lub stwierdzenia wygaśnięcia mandatu,

3) 30 dni od dnia rozpoczęcia pierwszego posiedzenia Senatu – w stosunku do kandydatów na członków Krajowej Rady Sądownictwa.

3. Marszałek Senatu kieruje wnioski do właściwych komisji w celu zaopiniowania.

4. Komisje przedstawiają Senatowi listę prawidłowo zgłoszonych kandydatur oraz opinie sformułowane w oparciu o przeprowadzone przesłuchania kandydatów.”;

58) po art. 69 dodaje się art. 69a oraz 69b w brzmieniu:

„Art. 69a. 1. Senat, przed podjęciem uchwał w sprawie wyboru lub powołania osób na stanowiska państwowe określone w art. 67 ust. 1 i 2, może wezwać kandydatów na stanowiska do złożenia wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi na pytania senatorów.

2. Jeżeli w głosowaniu żaden z kandydatów nie uzyska wymaganej większości głosów, przeprowadza się kolejne tury głosowania z wyłączeniem kandydata, który w danej turze uzyskał najmniejszą liczbę głosów. Przy równej liczbie głosów o wyłączeniu decyduje losowanie.

3. Jeżeli w głosowaniu nie dokonano wyboru lub powołania wymaganej liczby członków organów państwowych, senatorom przysługuje prawo ponownego zgłaszania kandydatur w terminie 7 dni od daty głosowania. Art. 68 i 69 ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Art. 69b.1. Odwołanie członków organu państwowego, o którym mowa w art. 67 ust. 1, może nastąpić na złożony do Marszałka wniosek grupy co najmniej 7 senatorów. Do wniosku dołącza się uzasadnienie.

2. Odwołanie członków organów państwowych, o których mowa w art. 67 ust. 2, następuje wyłącznie w przypadkach określonych w odpowiednich ustawach. Marszałek Senatu przedstawia Senatowi projekt uchwały w tej sprawie.

3. Do postępowania w sprawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz w sprawie projektu uchwały, o którym mowa w ust. 2, przepisy art. 69 ust. 3 i 4 oraz art. 69a ust. 1 stosuje się odpowiednio.”;

59) w art. 71 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

„2a) wykonywanie czynności związanych z realizacją prawa obywateli do uzyskiwania informacji o działalności Senatu i jego organów,”.

Art. 2.

Marszałek Senatu ogłosi w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” jednolity tekst uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 listopada 1990 r. – Regulamin Senatu, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu i z zastosowaniem ciągłej numeracji działów, rozdziałów, artykułów, ustępów i punktów oraz porządku alfabetycznego liter.

Art. 3.

Tracą moc:

1) uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 października 1993 r. w sprawie trybu zgłaszania kandydatów i wyboru senatorów do składu Krajowej Rady Sądownictwa, zmieniona uchwałą Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 10 lutego 1994 r. o zmianie uchwały w sprawie trybu zgłaszania kandydatów i wyboru senatorów do składu Krajowej Rady Sądownictwa,

2) uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 września 1994 r. w sprawie zasad zgłaszania kandydatów oraz powoływania i odwoływania członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (Monitor Polski Nr 51, poz. 431),

3) uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 10 grudnia 1997 r. w sprawie trybu powoływania i odwoływania członków Rady Polityki Pieniężnej.

Art. 4.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Marszałek Senatu: A. Grześkowiak

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA