REKLAMA
Monitor Polski - rok 1997 nr 77 poz. 730
ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH l ADMINISTRACJI
z dnia 10 października 1997 r.
w sprawie szczegółowego trybu działania Komisji Regulacyjnej do Spraw Gmin Wyznaniowych Żydowskich.
Na podstawie art. 32 ust. 7 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 41, poz. 251) w porozumieniu z Zarządem Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich zarządza się, co następuje:
ROZDZIAŁ 1
2. Komisja składa się z 12 stałych członków, wyznaczonych w równej liczbie przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i Zarząd Związku Gmin. Stali członkowie Komisji Majątkowej stanowią pełny jej skład.
3. Komisja działa pod kierunkiem dwóch współprzewodniczących, z których jednego wyznacza Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, a drugiego - Zarząd Związku Gmin.
4. Komisja rozpatruje sprawy w zespołach orzekających, w których skład wchodzi po dwóch stałych członków Komisji, wyznaczonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i Zarząd Związku Gmin.
5. Zespół orzekający rozpatruje sprawy pod kierunkiem dwóch współprzewodniczących, wyznaczonych przez współprzewodniczących Komisji. Współprzewodniczący zespołu przewodniczą kolejno posiedzeniu zespołów.
2. Komisja może orzekać na posiedzeniach wyjazdowych.
ROZDZIAŁ 2
2. Uczestnikiem postępowania regulacyjnego może być gmina żydowska, Związek Gmin lub jednostka państwowa albo jednostka samorządu terytorialnego, której interesu prawnego dotyczy to postępowanie.
3. Zainteresowaną jednostką państwową jest jednostka uprawniona do dysponowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz jednostka państwowa, w której władaniu znajduje się nieruchomość lub jej część będąca przedmiotem postępowania.
4. Jeżeli niepaństwowe osoby trzecie nabyły prawo do upaństwowionej nieruchomości (art. 30 ust. 4 ustawy), jednostką zainteresowaną jest Skarb Państwa, reprezentowany przez właściwy terenowy organ rządowej administracji ogólnej.
2. Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez uczestników postępowania.
1) wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adres,
2) wskazanie uczestników postępowania regulacyjnego oraz ich adresy,
3) żądanie,
4) faktyczne i prawne uzasadnienie żądania,
5) wskazanie dowodów oraz okoliczności przemawiających za uwzględnieniem wniosku,
6) podpis wnioskodawcy.
2. Wnioski złożone przed wejściem w życie zarządzenia zachowują swoją moc.
3. Do wniosku powinny być dołączone posiadane oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy dokumentów przytoczonych we wniosku. Wnioskodawca może wnieść o:
1) polecenie uczestnikowi postępowania dostarczenia dokumentów będących w jego posiadaniu lub złożenie odpowiednich oświadczeń;
2) zażądanie z urzędu dostarczenia dokumentów znajdujących się w sądach i urzędach.
4. Wniosek o wszczęcie postępowania oraz dokumenty załączone jako dowody składa się wraz z ich odpisami dla uczestników postępowania.
2. Współprzewodniczący Komisji mogą z urzędu zażądać dostarczenia wszelkich dokumentów mających znaczenie w sprawie od każdego, u kogo się one znajdują. W tym samym celu mogą także żądać złożenia oświadczeń.
2. W szczególności sporządza się protokół:
1) przyjęcia wniesionego ustnie wniosku i wyjaśnienia,
2) przesłuchania uczestnika, świadka, biegłego,
3) oględzin i ekspertyz dokonywanych przy udziale członka zespołu orzekającego,
4) rozprawy,
5) ustnego orzeczenia i postanowienia.
3. Do protokołów, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 68-72 Kpa.
2. Rozprawa powinna być wyznaczona, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów uczestników postępowania oraz gdy jest to potrzebne dla wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin.
3. Rozprawą lub posiedzeniem kieruje współprzewodniczący zespołu, wyznaczony dla danej sprawy przez współprzewodniczących Komisji. Kierujący rozprawą stosuje odpowiednio przepisy art. 91-95 Kpa.
2. Gdy ugoda nie zostanie zawarta, zespół orzekający wyda orzeczenie, które podejmuje się zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym. W razie równości głosów uznaje się, że zespół orzekający nie uzgodnił orzeczenia (art. 34 ustawy).
2. Klauzulę wykonalności nadawać będą Współprzewodniczący Komisji, opatrując ją okrągłą pieczęcią Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3. Postępowanie regulacyjne jest wolne od opłat.
4. W zakresie ustalania kosztów postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio art. 262 Kpa, z tym że uczestnika postępowania obciążają te koszty postępowania poniesione w jego interesie lub na jego żądanie, które nie wynikają z ustawowego obowiązku organów administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego.
ROZDZIAŁ 3
1) współprzewodniczący Komisji - 70% wynagrodzenia prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
2) współprzewodniczący zespołów orzekających - 70% wynagrodzenia wiceprezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
3) pozostali członkowie Komisji - 70% wynagrodzenia sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.
2. Personel pomocniczy otrzymuje zryczałtowane diety w wysokości:
1) sekretarz Komisji - 35%,
2) protokolanci Komisji - 15%
diety stałych członków Komisji, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
3. Działalność Komisji Regulacyjnej jest finansowana z budżetu państwa, w części dotyczącej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2. W przypadku pełnienia przez tę samą osobę różnych funkcji w komisjach, o których mowa w ust. 1, przysługuje jej prawo wskazania komisji, z tytułu udziału w której otrzymywać będzie wynagrodzenie w pełnej wysokości.
ROZDZIAŁ 4
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: L. Miller
- Data ogłoszenia: 1997-10-16
- Data wejścia w życie: 1997-10-16
- Data obowiązywania: 1997-10-16
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA