REKLAMA
Monitor Polski - rok 1995 nr 53 poz. 578
ZARZĄDZENIE PREZESA NAJWYŻSZEJ IZBY KONTROLI
z dnia 6 października 1995 r. j
w sprawie aplikacji kontrolerskiej
Na podstawie art. 68 ust. 7 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 1995 r. Nr 13, poz. 59) zarządza się, co następuje:
2. Aplikację odbywają pracownicy spełniający wymagania określone w art. 67 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 1995 r. Nr 13, poz. 59), zwanej dalej „ustawą”, zatrudnieni w Najwyższej Izbie Kontroli na podstawie umowy o pracę na stanowisku pracownika nadzorującego lub wykonującego czynności kontrolne.
2. Do odbycia aplikacji pracowników zatrudnionych na stanowiskach wymienionych w art. 66 ust. 2 pkt 1-3 ustawy kieruje Prezes Najwyższej Izby Kontroli.
3. Prezes Najwyższej Izby Kontroli może skierować do odbycia aplikacji pracownika mianowanego.
1) szkolenie teoretyczne, w formie centralnie zorganizowanych wykładów, konwersatoriów i ćwiczeń wraz z kolokwiami lub testami zaliczeniowymi,
2) wykonywanie w ramach obowiązków służbowych zleconych zadań praktycznych oraz samokształcenie,
3) egzamin kontrolerski.
2. Program aplikacji może przewidywać skierowanie aplikanta na czas oznaczony do wykonywania obowiązków w innej jednostce organizacyjnej Najwyższej Izby Kontroli.
2. Opiekuna wyznacza dyrektor jednostki organizacyjnej, w której aplikant wykonuje obowiązki, spośród pracowników mianowanych mających doświadczenie w zakresie nadzorowania lub wykonywania czynności kontrolnych. Opiekun może sprawować opiekę najwyżej nad trzema aplikantami.
3. Do obowiązków opiekuna należy kierowanie wykonywaniem zadań praktycznych i samokształceniem aplikanta, udzielanie mu pomocy we wdrażaniu się do pracy w Najwyższej Izbie Kontroli i przygotowaniu się do egzaminu kontrolerskiego oraz wydawanie opinii dotyczącej pracy aplikanta.
4. W razie skierowania aplikanta do wykonywania obowiązków w innej jednostce organizacyjnej, opiekuna na ten okres wyznacza dyrektor tej jednostki; przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
5. Nie wyznacza się opiekuna aplikanta dla pracownika, który został skierowany do uczestniczenia w szkoleniu teoretycznym w ramach aplikacji kontrolerskiej, jeżeli przed skierowaniem:
1) jest zatrudniony na stanowisku wymienionym w art. 66 ust. 2 pkt 1-3 ustawy albo
2) byt zatrudniony co najmniej dwa lata na stanowisku inspektora kontroli państwowej lub stanowisku wyższym, albo
3) podczas pracy w Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadził samodzielnie nie mniej niż cztery kontrole.
2. Szkolenie teoretyczne odbywa się w okresie pierwszych piętnastu miesięcy aplikacji i jest podzielone na trzy semestry.
3. Wykonywanie obowiązków w innej jednostce organizacyjnej, o którym mowa w § 3 ust. 2, nie może trwać dłużej niż trzy miesiące.
4. Zajęcia w ramach szkolenia teoretycznego trwają nie dłużej niż 450 godzin lekcyjnych.
1) system kontroli w Rzeczypospolitej Polskiej oraz wybrane zagadnienia kontroli państwowej w innych krajach,
2) zadania Najwyższej Izby Kontroli jako naczelnego organu kontroli państwowej,
3) organizacja Najwyższej Izby Kontroli oraz status jej pracowników,
4) postępowanie kontrolne,
5) wybrane problemy niektórych gałęzi prawa,
6) wybrane zagadnienia ekonomii i systemu gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej,
7) rachunkowość, w tym analiza bilansu i sprawozdawczości finansowej,
8) elementy informatyki, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania informatyki w rachunkowości,
9) elementy psychologii i socjologii.
1) pracownicy Najwyższej Izby Kontroli, skierowani do udziału w określonych zajęciach szkoleniowych przez dyrektora właściwej jednostki organizacyjnej w porozumieniu z kierownikiem aplikacji,
2) pracownicy innych organów kontroli, za zgodą Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
2. Do obowiązków kierownika aplikacji należy w szczególności:
1) prowadzenie ewidencji aplikantów i ich opiekunów,
2) opracowywanie szczegółowego planu szkolenia teoretycznego oraz organizowanie tego szkolenia i zapewnianie jego należytego poziomu merytorycznego,
3) stwierdzanie spełnienia przez aplikanta warunków dopuszczenia do egzaminu kontrolerskiego,
4) przygotowywanie akt kontroli, na podstawie których przeprowadza się egzamin pisemny,
5) przygotowywanie zaświadczeń o odbyciu aplikacji i złożeniu egzaminu kontrolerskiego,
6) zapewnienie obsługi administracyjnej szkolenia teoretycznego, komisji egzaminacyjnych oraz egzaminu kontrolerskiego kończącego aplikację,
7) przedstawianie okresowych informacji o przebiegu i wynikach aplikacji kontrolerskiej Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli.
2. Aplikant, który uzyskał negatywny wynik kolokwium lub testu, ma prawo przystąpić do niego ponownie.
1) uzyskał pozytywne opinie, wydane przez:
a) opiekuna, o którym mowa w § 4 ust. 2,
b) dyrektora jednostki organizacyjnej, w której jest zatrudniony,
2) uzyskał pozytywne wyniki kolokwiów lub testów.
2. Prezes Najwyższej Izby Kontroli może dopuścić do egzaminu kontrolerskiego aplikanta, który:
1) otrzymał jedną negatywną opinię,
2) nie uzyskał pozytywnego wyniku kolokwium lub testu, jeżeli tematyka zajęć objęta tym zaliczeniem będzie uwzględniona przy egzaminie kontrolerskim.
2. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
1) przewodniczący i wiceprzewodniczący, powołani spośród osób zatrudnionych na stanowiskach pracowników nadzorujących czynności kontrolne,
2) trzej członkowie komisji, powołani spośród osób zatrudnionych na stanowiskach pracowników nadzorujących lub wykonujących czynności kontrolne. Członkami komisji mogą być również osoby spoza Najwyższej Izby Kontroli, które prowadziły zajęcia w ramach szkolenia teoretycznego.
2. Egzamin pisemny polega na sporządzeniu przez aplikanta, na podstawie wybranych przez komisję egzaminacyjną akt kontroli, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 4, projektów:
1) protokołu kontroli,
2) stanowiska kontrolera w sprawie przygotowanych przez komisję egzaminacyjną (lub przez innego aplikanta) zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole kontroli,
3) wystąpienia pokontrolnego.
3. W trakcie egzaminu pisemnego aplikant może posługiwać się tekstami aktów normatywnych.
4. Egzamin ustny obejmuje sprawdzenie:
1) umiejętności rozstrzygania problemów w zakresie postępowania kontrolnego,
2) poziomu wiedzy aplikanta w zakresie objętym szkoleniem teoretycznym, a w szczególności znajomości tematyki określonej w § 6 pkt 1-4.
5. Przy egzaminie ustnym może być obecny opiekun aplikanta.
6. Komisja egzaminacyjna ocenia łącznie wyniki egzaminu pisemnego i ustnego, podejmując uchwałę większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
7. Ocena łączna wyniku egzaminu pisemnego i ustnego może być:
1) celująca,
2) bardzo dobra,
3) dobra,
4) dostateczna,
5) niedostateczna.
8. Z przebiegu i wyniku egzaminu kontrolerskiego wyznaczony przez przewodniczącego członek komisji sporządza protokół, który podpisują przewodniczący, wiceprzewodniczący i członkowie komisji egzaminacyjnej.
2. O terminie i miejscu egzaminu kontrolerskiego kierownik aplikacji zawiadamia, z co najmniej czternastodniowym wyprzedzeniem, komisję egzaminacyjną, aplikantów i ich opiekunów.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku określonym w § 16.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli: J. Wojciechowski
- Data ogłoszenia: 1995-10-25
- Data wejścia w życie: 1995-11-09
- Data obowiązywania: 1995-11-09
- Dokument traci ważność: 2011-09-02
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA