REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 1990 nr 5 poz. 39

ZARZĄDZENIE MINISTRA-SZEFA URZĘDU RADY MINISTRÓW

z dnia 8 lutego 1990 r.

w sprawie szczegółowego trybu postępowania regulacyjnego w przedmiocie przywrócenia osobom prawnym Kościoła Katolickiego własności nieruchomości lub ich części.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 62 ust. 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 29, poz. 154) i art. 7 ust. 4a ustawy z dnia 12 listopada 1985 r. o zmianach w organizacji oraz zakresie działania niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej (Dz. U. Nr 50, poz. 262, z 1987 r. Nr 33, poz. 180 oraz z 1989 r. Nr 30, poz. 163, Nr 64, poz. 387 i Nr 73, poz. 433 i 434) w porozumieniu z Sekretariatem Konferencji Episkopatu Polski zarządza się, co następuje:

ROZDZIAŁ 1

§ 1.

Zarządzenie określa liczebność Komisji Majątkowej, szczegółowy tryb postępowania regulacyjnego oraz wynagrodzenie dla członków Komisji i personelu pomocniczego.
§ 2.
1. Komisja Majątkowa, zwana dalej „Komisją”, jest powołana do prowadzenia postępowania regulacyjnego w przedmiocie przywrócenia kościelnym osobom prawnym własności nieruchomości lub ich części. Komisja przeprowadza regulacje w sposób przewidziany w art. 63 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 29, poz. 154), zwanej dalej „ustawą”.

2. Komisja składa się z 12 stałych członków, wyznaczonych w równej liczbie przez Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów i Sekretarza Konferencji Episkopatu Polski. Stali członkowie Komisji Majątkowej stanowią pełny jej skład.

3. Komisja działa pod kierunkiem dwóch współprzewodniczących, z których jednego wyznacza Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów, a drugiego - Sekretarz Konferencji Episkopatu Polski.

4. Komisja rozpatruje sprawy w zespołach orzekających, w skład których wchodzi po 2 stałych członków Komisji, wyznaczonych przez Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów i Sekretarza Konferencji Episkopatu Polski, oraz po jednym przedstawicielu organów nadrzędnych nad uczestnikami postępowania.

5. Zespół orzekający rozpatruje sprawy pod kierunkiem dwóch współprzewodniczących, wyznaczonych przez współprzewodniczących Komisji. Współprzewodniczący zespołu przewodniczą kolejno posiedzeniu zespołów.

6. W przypadku nie usprawiedliwionej nieobecności przedstawicieli organów nadrzędnych nad uczestnikami postępowania, zespół orzekający może rozpatrywać sprawę bez ich udziału.

§ 3.
Siedzibą Komisji jest Urząd Rady Ministrów w Warszawie.
§ 4.
Obsługę kancelaryjno-biurową Komisji zapewnia Urząd Rady Ministrów (Biuro do Spraw Wyznań).

ROZDZIAŁ 2

§ 5.

1. Postępowanie regulacyjne, o którym mowa w art. 61 ustawy, zwane dalej „postępowaniem regulacyjnym”, wszczyna się na wniosek zainteresowanej kościelnej osoby prawnej.

2. Uczestnikiem postępowania regulacyjnego może być kościelna osoby prawna lub jednostka państwowa, której interesu prawnego dotyczy to postępowanie.

3. Zainteresowaną jednostką państwową jest Skarb Państwa albo państwowa osoba prawna, w której władaniu znajduje się upaństwowiona nieruchomość lub jej część będąca przedmiotem postępowania.

4. Jeżeli niepaństwowe osoby trzecie nabyły prawo do upaństwowionej nieruchomości (art. 61 ust. 4 pkt 3 ustawy), jednostką zainteresowaną jest Skarb Państwa, reprezentowany przez właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego.

§ 6.
O wszczęciu postępowania regulacyjnego zespół orzekający powiadamia pisemnie uczestników postępowania. Uczestnik postępowania, pod którego adresem żądanie jest skierowane, jest obowiązany do udzielenia pisemnych wyjaśnień w terminie 30 dni.
§ 7.
1. Zespół orzekający załatwia sprawy bez zbędnej zwłoki.

2. Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez uczestników postępowania.

3. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu trzech miesięcy, a w sprawie szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od wszczęcia postępowania.

§ 8.
W zakresie doręczania pism stosuje się odpowiednio przepisy art. 39-41 i 45-47Kodeksu postępowania administracyjnego (Kpa).
§ 9.
W zakresie wzywania do udziału w czynnościach postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 50-56, z wyłączeniem przepisu art. 54 § 1 pkt 6 Kpa.
§ 10.
W zakresie terminów stosuje się odpowiednio przepisy art. 57-60 Kpa.
§ 11.
1. Wniosek o wszczęcie postępowania regulacyjnego składa się na piśmie w 3 egzemplarzach. Wniosek ten powinien zawierać:

1) wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adres,

2) żądanie,

3) faktyczne i prawne uzasadnienie żądania,

4) wskazanie dowodów oraz okoliczności przemawiających za uwzględnieniem wniosku,

5) wskazanie organu nadrzędnego,

6) podpis wnioskodawcy.

2. Wnioski złożone przed dniem wejścia w życie zarządzenia zachowują swoją moc.

3. Do wniosku powinny być dołączone posiadane oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy dokumentów przytoczonych we wniosku. Wnioskodawca może wnieść o:

1) polecenie uczestnikowi postępowania dostarczenia dokumentów będących w jego posiadaniu lub złożenie odpowiednich oświadczeń;

2) zażądanie z urzędu dostarczenia dokumentów znajdujących się w sądach i urzędach.

4. Wniosek o wszczęcie postępowania oraz dokumenty załączone jako dowody składa się wraz z ich odpisami dla uczestników postępowania.

§ 12.
Wnioski składane w toku postępowania przed zespołem orzekającym oraz wyjaśnienia mogą być wnoszone na piśmie, telegraficznie, za pomocą dalekopisu, a także ustnie do protokołu.
§ 13.
Współprzewodniczący Komisji lub zespołu orzekającego jest obowiązany potwierdzić wniesienie wniosku lub wyjaśnienia, jeżeli wnoszący tego zażąda.
§ 14.
1. Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom określonym w § 11, współprzewodniczący Komisji wezwą wnoszącego do uzupełnienia braków pod rygorem zawieszenia postępowania.

2. Jeżeli wniosek spełnia wymagania zawarte w § 11, współprzewodniczący Komisji wezwą uczestników postępowania do wyznaczenia w terminie jednego miesiąca po jednym przedstawicielu organów nadrzędnych ze strony jednostek państwowych i ze strony kościelnej.

3. W przypadku niewyznaczenia, mimo ponagleń, przedstawicieli organów nadrzędnych, stosuje się odpowiednio przepis § 2 ust. 5.

4. Współprzewodniczący Komisji mogą z urzędu zażądać dostarczenia wszelkich dokumentów mających znaczenie w sprawie od każdego, u którego się one znajdują. W tym samym celu mogą także żądać złożenia oświadczeń.

§ 15.
1. Zespół orzekający sporządza zwięzły protokół z każdej czynności postępowania regulacyjnego, chyba że czynność została w inny sposób utrwalona na piśmie.

2. W szczególności sporządza się protokół:

1) przyjęcia wniesionego ustnie wniosku i wyjaśnienia,

2) przesłuchania uczestnika, świadka, biegłego,

3) oględzin i ekspertyz dokonywanych przy udziale członka zespołu orzekającego,

4) rozprawy,

5) ustnego orzeczenia i postanowienia.

3. Do protokołów, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 68-72 Kpa.

§ 16.
W zakresie udostępnienia uczestnikom akt postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 73i 74 Kpa.
§ 17.
W zakresie dowodów w postępowaniu regulacyjnym stosuje się odpowiednio przepisy art. 75-87 Kpa, z wyłączeniem przepisów o środkach przymusu administracyjnego.
§ 18.
1. Zespół orzekający może rozstrzygać sprawę na posiedzeniu bez udziału uczestników postępowania.

2. Rozprawa powinna być wyznaczona, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów uczestników postępowania oraz gdy jest to potrzebne dla wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin.

3. Rozprawą lub posiedzeniem kieruje współprzewodniczący zespołu, wyznaczony dla danej sprawy przez współprzewodniczących Komisji. Kierujący rozprawą stosuje odpowiednio przepisy art. 91-95 Kpa.

§ 19.
W zakresie zawieszenia postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 97-103 Kpa.
§ 20.
1. Uczestnicy postępowania regulacyjnego mogą zawrzeć ugodę przed zespołem orzekającym. Przy zawieraniu ugody stosuje się odpowiednio przepisy art. 116i 117 Kpa.

2. Gdy ugoda nie zostanie zawarta, zespół orzekający wyda orzeczenie, które zapada zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym. W razie równości głosów, uznaje się, że zespół orzekający nie uzgodnił orzeczenia (art. 64 ustawy).

§ 21.
W zakresie orzeczeń zespołów orzekających stosuje się odpowiednio przepisy art. 104-113 Kpa.
§ 22.
1. Od orzeczenia zespołu orzekającego nie przysługuje odwołanie.

2. Klauzulę wykonalności nadawać będą współprzewodniczący Komisji, opatrując ją okrągłą pieczęcią Urzędu Rady Ministrów.

3. Postępowanie regulacyjne jest wolne od opłat.

§ 23.
W przypadku powstania zagadnień o szczególnej złożoności, zespół orzekający może zwrócić się o ich rozstrzygnięcie do Komisji w pełnym składzie.

ROZDZIAŁ 3

§ 24.

1. Stali członkowie Komisji otrzymują zryczałtowane diety w wysokości:

1) współprzewodniczący Komisji - 120% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce uspołecznionej, wskazanego w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”,

2) współprzewodniczący zespołów orzekających - 110% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1,

3) pozostali stali członkowie Komisji - 100% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1.

2. Zryczałtowane diety, o których mowa w ust. 1, ulegają podwyższeniu stosownie do wzrostu wynagrodzeń pracowników administracji państwowej.

3. Działalność Komisji Majątkowej jest finansowana z budżetu centralnego, w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów.

ROZDZIAŁ 4

§ 25.

Przepisy zarządzenia stosuje się odpowiednio do rozpoznawania spraw, o których mowa w art. 65 ust. 3 i w art. 67 ust. 1i 2 ustawy.
§ 26.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów: J. Ambroziak

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA