REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 508

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)

z dnia 16 kwietnia 2025 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego przeznaczenia oraz szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej w ramach programów w obszarze innowacyjności gospodarki

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 21i ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2474) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 20 września 2018 r. w sprawie szczegółowego przeznaczenia oraz szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej w ramach programów w obszarze innowacyjności gospodarki (Dz. U. poz. 1949 oraz z 2023 r. poz. 958) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 2 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Pomoc finansowa stanowiąca pomoc de minimis udzielana jest zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), zwanym dalej „rozporządzeniem Komisji nr 2023/2831”.”;

2) § 3 otrzymuje brzmienie:

„§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) badaniach przemysłowych - należy przez to rozumieć badania przemysłowe w rozumieniu art. 2 pkt 85 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

2) beneficjencie - należy przez to rozumieć podmiot, o którym mowa w art. 21c ustawy, któremu udzielono pomocy finansowej, o której mowa w art. 21b ustawy;

3) dużych przedsiębiorcach - należy przez to rozumieć duże przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 24 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

4) eksperymentalnych pracach rozwojowych - należy przez to rozumieć eksperymentalne prace rozwojowe w rozumieniu art. 2 pkt 86 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

5) innowacjach organizacyjnych - należy przez to rozumieć innowacje organizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 96 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

6) innowacjach procesowych - należy przez to rozumieć innowacje w obrębie procesu w rozumieniu art. 2 pkt 97 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

7) intensywności pomocy - należy przez to rozumieć intensywność pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

8) klastrach innowacyjnych - należy przez to rozumieć klastry innowacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 92 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

9) organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę - należy przez to rozumieć organizację prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę w rozumieniu art. 2 pkt 83 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

10) MŚP - należy przez to rozumieć mikroprzedsiębiorcę, małego lub średniego przedsiębiorcę;

11) rzeczowych aktywach trwałych - należy przez to rozumieć rzeczowe aktywa trwałe w rozumieniu art. 2 pkt 29 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

12) studium wykonalności - należy przez to rozumieć studium wykonalności w rozumieniu art. 2 pkt 87 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

13) usługach doradczych w zakresie innowacji - należy przez to rozumieć usługi doradcze w zakresie innowacji w rozumieniu art. 2 pkt 94 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

14) usługach wsparcia innowacji - należy przez to rozumieć usługi wsparcia innowacji w rozumieniu art. 2 pkt 95 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

15) wartościach niematerialnych i prawnych - należy przez to rozumieć wartości niematerialne i prawne w rozumieniu art. 2 pkt 30 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.”;

3) w § 4:

a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

„2. Pomoc publiczna, z wyjątkiem pomocy publicznej, o której mowa w rozdziale 1h, nie może być udzielona przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

3. Pomoc de minimis nie może być udzielona w przypadkach wskazanych w art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 2023/2831.”,

b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

„6. W przypadku przedsiębiorcy pomoc finansowa może być udzielona, jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru albo ewidencji.”;

4) w § 5:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Pomoc finansowa może zostać udzielona, jeżeli wywołuje efekt zachęty w rozumieniu art. 6 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia Komisji nr 651/2014.”,

b) uchyla się ust. 2,

c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Za rozpoczęcie prac nad projektem nie uważa się poniesienia kosztów, o których mowa w § 9l pkt 1, 3 i 11.”;

5) § 6 otrzymuje brzmienie:

„§ 6. Kosztami kwalifikowalnymi są koszty dokonane w sposób przejrzysty, racjonalny, efektywny i adekwatny do zaplanowanych przez wnioskodawcę działań i celów projektu oraz celów określonych dla działania, poniesione po dniu złożenia wniosku o udzielenie pomocy publicznej lub pomocy de minimis i do dnia wskazanego w umowie o udzielenie pomocy, z zastrzeżeniem że koszty, o których mowa w § 9l pkt 1, 3 i 11, uważa się za kwalifikowalne, jeżeli zostały poniesione nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o udzielenie pomocy.”;

6) w § 7:

a) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

„4. Pomoc de minimis może być udzielana, pod warunkiem że łącznie z inną pomocą de minimis lub pomocą de minimis w sektorze rolnym, lub pomocą de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury nie przekroczy kwoty 300 000 euro dla jednego przedsiębiorcy w okresie trzech lat.

5. Do celów ustalenia dopuszczalnego pułapu pomocy de minimis przez jednego przedsiębiorcę rozumie się jedno przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 2023/2831.”,

b) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

„6. Pomoc de minimis uznaje się za przyznaną w dniu, w którym przedsiębiorca uzyskał prawo do otrzymania tej pomocy, niezależnie od terminu wypłacenia pomocy de minimis temu przedsiębiorcy.”;

7) § 8 otrzymuje brzmienie:

„§ 8. Pomoc publiczna nie może zostać udzielona, w przypadku gdy jej wysokość przekroczy progi określone w art. 4 ust. 1 lit. d, e, h, i, k-n rozporządzenia Komisji nr 651/2014.”;

8) w § 9 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

„2. Pomoc de minimis jest udzielana do końca sześciomiesięcznego okresu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia Komisji nr 2023/2831.

3. Pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej ani pomocy de minimis jest udzielana do końca okresu kwalifikowalności, o którym mowa w art. 63 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.2)).”;

9) po rozdziale 1 dodaje się rozdziały 1a-1i w brzmieniu:

„Rozdział 1a

Pomoc dla przedsiębiorców na projekty badawczo-rozwojowe

§ 9a. Pomoc dla przedsiębiorców na projekty badawczo-rozwojowe, w tym projekty badawczo-rozwojowe, które uzyskały znak jakości w postaci pieczęci doskonałości w ramach programu „Horyzont 2020” lub „Horyzont Europa”, i współfinansowane projekty badawczo-rozwojowe oraz, w stosownych przypadkach, pomoc na współfinansowane łączenie w zespoły, jest udzielana, jeżeli zostały spełnione warunki określone w art. 25 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

§ 9b. 1. Kosztami kwalifikowalnymi pomocy na projekty badawczo-rozwojowe są:

1) koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, osób zatrudnionych przy wykonywaniu projektu badawczo-rozwojowego w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z jego wykonywaniem;

2) koszty aparatury i sprzętu ponoszone w zakresie i przez okres, w jakich są one wykorzystywane na potrzeby projektu badawczo-rozwojowego, a w przypadku gdy aparatura i sprzęt nie są wykorzystywane na potrzeby projektu badawczo-rozwojowego przez cały okres ich użytkowania, za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji w okresie realizacji projektu badawczo-rozwojowego, obliczone zgodnie z przepisami o rachunkowości;

3) koszty budynków i gruntów ponoszone w zakresie i przez okres, w jakich te nieruchomości są wykorzystywane przy wykonywaniu projektu badawczo-rozwojowego; w przypadku budynków za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji w okresie wykonywania tego projektu obliczone zgodnie z przepisami o rachunkowości, a w przypadku gruntów - koszty związane z przeniesieniem własności lub innych praw rzeczowych, koszty odpłatnego korzystania z gruntu lub faktycznie poniesione koszty kapitałowe;

4) koszty badań prowadzonych na podstawie umowy, wiedzy i patentów nabytych lub użytkowanych na podstawie licencji udzielonej przez osoby trzecie niepowiązane z przedsiębiorcą w warunkach pełnej konkurencji oraz koszty usług doradczych i podobnych usług wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby wykonywania projektu badawczo-rozwojowego;

5) dodatkowe koszty ogólne i inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, dostaw i podobnych produktów, ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją projektu badawczo-rozwojowego.

2. Koszty kwalifikowalne, o których mowa w ust. 1 pkt 5, można również obliczyć na podstawie uproszczonej metody kosztów w formie stawki ryczałtowej wynoszącej do 20 %, obliczanej od łącznej kwoty kosztów kwalifikowalnych projektu badawczo-rozwojowego, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4.

3. Kosztami kwalifikowalnymi pomocy dla przedsiębiorców na projekty badawczo-rozwojowe w przypadku studium wykonalności są koszty jego realizacji.

4. Intensywność pomocy dla przedsiębiorców na projekty badawczo-rozwojowe dla poszczególnych beneficjentów nie może przekraczać:

1) 100 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań podstawowych w rozumieniu art. 2 pkt 84 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

2) 50 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań przemysłowych;

3) 25 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku eksperymentalnych prac rozwojowych;

4) 50 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku studiów wykonalności.

5. Intensywność pomocy na badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe zwiększa się do maksymalnej intensywności pomocy wynoszącej 80 % kosztów kwalifikowalnych zgodnie z pkt 1-5, z zastrzeżeniem że zwiększenia, o których mowa w pkt 3-5, nie mogą być łączone, o:

1) 10 punktów procentowych - w przypadku średnich przedsiębiorców;

2) 20 punktów procentowych - w przypadku małych przedsiębiorców;

3) 15 punktów procentowych - w przypadku spełnienia jednego z poniższych warunków:

a) projekt zakłada efektywną współpracę:

- między przedsiębiorcami, wśród których co najmniej jeden jest MŚP, lub projekt jest realizowany w co najmniej dwóch państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Unii Europejskiej i w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwanego dalej „Porozumieniem EOG”, przy czym żaden pojedynczy przedsiębiorca nie ponosi więcej niż 70 % kosztów kwalifikowalnych, lub

- między przedsiębiorcą i co najmniej jedną organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę, jeżeli ta organizacja ponosi co najmniej 10 % kosztów kwalifikowalnych i ma prawo do publikowania wyników projektu w zakresie, w jakim pochodzą one z prowadzonych przez tę organizację badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych,

b) wyniki projektu są szeroko rozpowszechniane podczas konferencji, za pośrednictwem publikacji, ogólnodostępnych baz bądź oprogramowania bezpłatnego lub otwartego,

c) beneficjent zobowiązuje się do terminowego udostępnienia licencji związanych z wynikami badań dotyczących projektów badawczo-rozwojowych objętych pomocą, chronionych prawami własności intelektualnej, po cenie rynkowej i na zasadzie braku wyłączności i niedyskryminacji do użytku przez zainteresowane strony Porozumienia EOG,

d) projekt badawczo-rozwojowy jest realizowany na obszarach województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego oraz regionu mazowieckiego regionalnego;

4) 5 punktów procentowych - w przypadku gdy projekt badawczo-rozwojowy jest realizowany na obszarze województw dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz regionu warszawskiego stołecznego na obszarach należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobie-nie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola;

5) 25 punktów procentowych - w przypadku gdy projekt badawczo-rozwojowy:

a) został wybrany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej w wyniku otwartego zaproszenia do udziału w projekcie opracowanym wspólnie przez co najmniej trzy państwa członkowskie Unii Europejskiej lub umawiające się strony Porozumienia EOG oraz

b) wiąże się ze skuteczną współpracą w rozumieniu art. 2 pkt 90 rozporządzenia Komisji nr 651/2014 między przedsiębiorcami w co najmniej dwóch państwach członkowskich lub umawiających się stronach Porozumienia EOG, jeżeli beneficjentem jest MŚP, lub w co najmniej trzech państwach członkowskich Unii Europejskiej lub umawiających się stronach Porozumienia EOG, jeżeli beneficjentem jest duży przedsiębiorca, oraz

c) jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z dwóch następujących warunków:

- wyniki projektu badawczo-rozwojowego są szeroko rozpowszechniane w co najmniej trzech państwach członkowskich Unii Europejskiej lub umawiających się stronach Porozumienia EOG podczas konferencji, za pośrednictwem publikacji, ogólnodostępnych baz bądź wolnego lub otwartego oprogramowania, lub

- beneficjent zobowiązuje się do terminowego udostępnienia licencji związanych z wynikami badań dotyczących projektów badawczo-rozwojowych objętych pomocą, chronionych prawami własności intelektualnej, po cenie rynkowej i na zasadzie braku wyłączności i niedyskryminacji do użytku przez zainteresowane strony Porozumienia EOG.

6. Intensywność pomocy na studium wykonalności zwiększa się o:

1) 10 punktów procentowych - w przypadku średnich przedsiębiorców;

2) 20 punktów procentowych - w przypadku małych przedsiębiorców.

Rozdział 1b

Pomoc na innowacje procesowe i organizacyjne

§ 9c. 1. Pomoc na innowacje procesowe i organizacyjne jest udzielana, jeżeli zostały spełnione warunki określone w art. 29 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

2. Pomocy na innowacje procesowe i organizacyjne dla dużych przedsiębiorców udziela się, pod warunkiem że skutecznie współpracują z MŚP w zakresie działalności objętej tą pomocą, a współpracujące MŚP ponoszą co najmniej 30 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych.

§ 9d. Kosztami kwalifikowalnymi pomocy na innowacje procesowe i organizacyjne są:

1) koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, osób zatrudnionych przy wykonywaniu projektu w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z jego wykonywaniem;

2) koszty aparatury, sprzętu, budynków i gruntów w zakresie i przez okres, w jakich są one wykorzystywane na potrzeby projektu na innowacje procesowe i organizacyjne;

3) koszty badań prowadzonych na podstawie umowy, wiedzy i patentów nabytych lub użytkowanych na podstawie licencji udzielonej przez osoby trzecie niepowiązane z przedsiębiorcą w warunkach pełnej konkurencji;

4) dodatkowe koszty ogólne i inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów i podobnych produktów, ponoszone bezpośrednio w wyniku realizacji projektu na innowacje procesowe i organizacyjne.

§ 9e. Intensywność pomocy na innowacje procesowe i organizacyjne nie może przekraczać:

1) 15 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku dużych przedsiębiorców;

2) 50 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku MŚP.

Rozdział 1c

Pomoc dla MŚP na wspieranie innowacyjności

§ 9f. 1. Pomoc dla MŚP na wspieranie innowacyjności jest udzielana, jeżeli zostały spełnione warunki określone w art. 28 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

2. Za koszty kwalifikowalne pomocy dla MŚP na wspieranie innowacyjności uznaje się:

1) koszty uzyskania, walidacji i obrony patentów i innych wartości niematerialnych i prawnych;

2) koszty oddelegowania w rozumieniu art. 2 pkt 98 rozporządzenia Komisji nr 651/2014 wysoko wykwalifikowanego personelu w rozumieniu art. 2 pkt 93 rozporządzenia Komisji nr 651/2014 z organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę lub przez dużego przedsiębiorcę, który to personel zajmuje się działalnością badawczą, rozwojową i innowacyjną na nowo utworzonych u beneficjenta stanowiskach i nie zastępuje innego personelu;

3) koszty usług doradczych w zakresie innowacji i usług wsparcia innowacji, w tym usług świadczonych przez organizacje prowadzące badania i upowszechniające wiedzę, infrastruktury badawcze w rozumieniu art. 2 pkt 91 rozporządzenia Komisji nr 651/2014, infrastruktury testowo-doświadczalne w rozumieniu art. 2 pkt 98a rozporządzenia Komisji nr 651/2014 lub klastry innowacyjne.

3. Intensywność pomocy dla MŚP na wspieranie innowacyjności nie może przekraczać 50 % kosztów kwalifikowalnych.

4. W szczególnym przypadku, jakim jest pomoc na usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi wsparcia innowacji, intensywność pomocy zwiększa się do 100 % kosztów kwalifikowalnych, pod warunkiem że całkowita kwota pomocy na usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi wsparcia innowacji nie przekracza 220 000 euro dla jednego MŚP w dowolnym trzyletnim okresie.

Rozdział 1d

Pomoc dla klastrów innowacyjnych

§ 9g. 1. Pomoc dla klastrów innowacyjnych jest udzielana, jeżeli zostały spełnione warunki określone w art. 27 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

2. Pomoc dla klastrów innowacyjnych jest udzielana:

1) właścicielowi klastra - jako pomoc inwestycyjna na utworzenie lub modernizację klastrów innowacyjnych;

2) operatorowi klastra - jako pomoc operacyjna, której czas trwania nie przekracza 10 lat od dnia udzielenia pomocy.

3. Właściciel klastra jest podmiotem posiadającym osobowość prawną. Operator klastra, jeżeli nie jest tożsamy z właścicielem klastra, może posiadać osobowość prawną albo stanowić konsorcjum podmiotów nieposiadających odrębnej osobowości prawnej.

4. We wszystkich przypadkach każdy podmiot musi prowadzić odrębną księgowość w zakresie kosztów i przychodów operacyjnych oraz kosztów i przychodów z działalności inwestycyjnej zgodnie z przepisami o rachunkowości.

5. Za koszty kwalifikowalne pomocy operacyjnej dla klastrów innowacyjnych uznaje się koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, osób zatrudnionych u operatora klastra przy realizacji projektu w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z jego realizacją, i koszty administracyjne, w tym koszty ogólne, bezpośrednio związane z realizacją projektu, dotyczące:

1) aktywizacji klastra w celu ułatwienia współpracy, dzielenia się informacjami oraz świadczenia lub kierowania specjalistycznych i dopasowanych usług wsparcia dla biznesu;

2) marketingu klastra w celu zwiększenia udziału nowych przedsiębiorców lub organizacji oraz zwiększenia widoczności klastra;

3) zarządzania zapleczem klastra, organizacji programów szkoleniowych, warsztatów i konferencji organizowanych w celu wsparcia dzielenia się wiedzą, tworzenia sieci kontaktów i współpracy transnarodowej.

6. Intensywność pomocy operacyjnej dla klastrów innowacyjnych nie może przekraczać 50 % łącznych kwalifikowalnych kosztów w okresie, na który przyznawana jest pomoc.

7. Pomoc inwestycyjna dla klastrów innowacyjnych może być udzielana na koszty inwestycji służące realizacji celów klastra innowacyjnego.

8. Za koszty kwalifikowalne pomocy inwestycyjnej dla klastrów innowacyjnych uznaje się koszty:

1) nabycia albo wytworzenia rzeczowych aktywów trwałych, z wyłączeniem prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności nieruchomości;

2) nabycia robót i materiałów budowlanych;

3) nabycia wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej, które:

a) będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,

b) zostaną nabyte na warunkach rynkowych od osób trzecich niepowiązanych z właścicielem klastra,

c) będą stanowić aktywa właściciela klastra i będą wykorzystywane w działalności klastra, o której mowa w ust. 5 pkt 1-3, przez co najmniej 5 lat, a w przypadku właściciela klastra będącego MŚP przez co najmniej 3 lata, od dnia zakończenia realizacji projektu, na który przyznano pomoc;

4) zakupu subskrypcji obejmujących możliwość korzystania z oprogramowania;

5) rat spłaty kapitału rzeczowych aktywów trwałych, z wyłączeniem nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych, poniesione przez właściciela klastra do dnia zakończenia realizacji projektu, na który przyznano pomoc, do wysokości kapitału z dnia zawarcia umowy leasingu albo spłaty kapitału rzeczowych aktywów trwałych, z wyłączeniem nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych, należnej finansującemu z tytułu umowy leasingu, o ile we wniosku o udzielenie pomocy finansujący jest wskazany przez wnioskodawcę jako podmiot upoważniony do poniesienia kosztu, przy czym umowa leasingu prowadzi do przeniesienia własności tych środków na właściciela klastra, z wyłączeniem leasingu zwrotnego.

9. Intensywność pomocy inwestycyjnej dla klastrów innowacyjnych nie może przekraczać 50 % kosztów kwalifikowalnych.

10. Intensywność pomocy inwestycyjnej dla klastrów innowacyjnych zwiększa się o:

1) 15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarach województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego oraz regionu mazowieckiego regionalnego;

2) 5 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz regionu warszawskiego stołecznego na obszarach należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Koł-biel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Stra-chówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola.

11. Dostęp do pomieszczeń, zaplecza oraz działań klastra innowacyjnego jest udzielany użytkownikom na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach. Przedsiębiorcom, którzy finansują co najmniej 10 % kosztów inwestycji klastra innowacyjnego, można przyznać preferencyjny dostęp na bardziej korzystnych warunkach. Aby uniknąć nadmiernej rekompensaty, dostęp ten musi być proporcjonalny do wkładu przedsiębiorcy w koszty inwestycji, a warunki te należy podawać do wiadomości publicznej.

12. Opłaty pobierane za korzystanie z aktywów materialnych klastra innowacyjnego i za uczestnictwo w działaniach klastra odpowiadają cenom rynkowym lub odzwierciedlają koszty korzystania z aktywów i koszty prowadzenia tych działań klastra z uwzględnieniem uzasadnionej marży.

Rozdział 1e

Pomoc na usługi doradcze na rzecz MŚP

§ 9h. 1. Pomoc na usługi doradcze na rzecz MŚP jest udzielana, jeżeli zostały spełnione warunki określone w art. 18 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

2. Kosztami kwalifikowalnymi pomocy na usługi doradcze na rzecz MŚP są koszty usług doradczych świadczonych na rzecz MŚP przez doradców zewnętrznych.

3. Usługi doradcze nie mają charakteru ciągłego ani okresowego, nie są też związane ze zwykłymi kosztami operacyjnymi przedsiębiorstwa, takimi jak rutynowe usługi doradztwa podatkowego, regularne usługi prawnicze lub reklama.

4. Intensywność pomocy na usługi doradcze na rzecz MŚP nie może przekraczać 50 % kosztów kwalifikowalnych.

Rozdział 1f

Wspieranie udziału MŚP w targach

§ 9i. 1. Pomoc na udział MŚP w targach jest udzielana, jeżeli zostały spełnione warunki określone w art. 19 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

2. Do kosztów kwalifikowalnych pomocy na udział MŚP w targach zalicza się koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa MŚP w danych targach lub danej wystawie.

3. Intensywność pomocy na udział MŚP w targach nie może przekraczać 50 % kosztów kwalifikowalnych.

Rozdział 1g

Pomoc szkoleniowa

§ 9j. 1. Pomoc szkoleniowa jest udzielana, jeżeli zostały spełnione warunki określone w art. 31 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

2. Pomocy szkoleniowej nie udziela się na szkolenia, których obowiązek przeprowadzenia przez przedsiębiorców wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

3. Za koszty kwalifikowalne pomocy szkoleniowej uznaje się:

1) koszty usługi trenerskiej poniesione za czas, w którym osoby prowadzące szkolenia prowadzą szkolenia;

2) koszty operacyjne osób prowadzących szkolenia i uczestników szkolenia bezpośrednio związane z projektem szkoleniowym, takie jak koszty podróży, koszty zakwaterowania, materiały bezpośrednio związane z projektem szkoleniowym oraz amortyzacja narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby projektu szkoleniowego;

3) koszty usług doradczych związanych z projektem szkoleniowym;

4) koszty wynagrodzenia uczestników szkolenia i ogólne koszty pośrednie, w szczególności koszty administracyjne, koszty wynajmu pomieszczeń szkoleniowych i koszty ogólne, poniesione za czas, w którym uczestnicy biorą udział w szkoleniu.

4. Intensywność pomocy szkoleniowej nie może przekraczać 50 % kosztów kwalifikowalnych.

5. Intensywność pomocy szkoleniowej zwiększa się do maksymalnej intensywności pomocy wynoszącej 70 % kosztów kwalifikowalnych o:

1) 10 punktów procentowych - w przypadku szkoleń dla pracowników niepełnosprawnych lub pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji w rozumieniu odpowiednio art. 2 pkt 3 i 4 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

2) 10 punktów procentowych - w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorcy;

3) 20 punktów procentowych - w przypadku pomocy na rzecz małego przedsiębiorcy.

Rozdział 1h

Pomoc dla start-upów

§ 9k. 1. Pomoc dla start-upów jest udzielana, jeżeli zostały spełnione warunki określone w art. 22 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

2. Za przedsiębiorcę kwalifikującego się do udzielania pomocy dla start-upów uznaje się każdego małego przedsiębiorcę nienotowanego na giełdzie w okresie do 5 lat od dnia jego wpisu do rejestru lub ewidencji, pod warunkiem że taki przedsiębiorca spełnia łącznie następujące warunki:

1) nie przejął działalności innego przedsiębiorstwa, chyba że obrót z przejmowanej działalności stanowi mniej niż 10 % obrotu kwalifikującego się przedsiębiorcy w roku obrotowym poprzedzającym przejęcie;

2) nie dokonał jeszcze podziału zysku;

3) nie przejął innego przedsiębiorstwa, chyba że obrót przejętego przedsiębiorstwa stanowi mniej niż 10 % obrotu kwalifikującego się przedsiębiorcy w roku obrotowym poprzedzającym przejęcie;

4) nie powstał w wyniku połączenia, chyba że:

a) obrót przedsiębiorstwa powstałego w wyniku połączenia jest wyższy o mniej niż 10 % od łącznego obrotu łączących się przedsiębiorstw w roku obrotowym poprzedzającym połączenie, lub

b) powstał w wyniku połączenia kwalifikujących się przedsiębiorców, przy czym w takim przypadku pięcioletni okres kwalifikowalności rozpoczyna się od dnia najwcześniejszego wpisu do rejestru lub ewidencji przedsiębiorcy uczestniczącego w połączeniu.

3. W przypadku przedsiębiorców kwalifikujących się do udzielenia pomocy dla start-upów, którzy nie podlegają rejestracji, pięcioletni okres kwalifikowalności rozpoczyna się od momentu, w którym przedsiębiorca rozpoczyna działalność gospodarczą, albo od momentu, w którym zaczyna on podlegać opodatkowaniu z tytułu działalności gospodarczej, w zależności od tego, który z nich przypada wcześniej.

4. Pomocy dla start-upów udziela się w formie:

1) pożyczek o stopach oprocentowania niezgodnych z warunkami rynkowymi, udzielonych na okres 10 lat, których maksymalna kwota nominalna stanowiąca równowartość w euro ustaloną według kursu średniego walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu udzielania pożyczki wynosi:

a) 1,1 mln euro, lub

b) 1,65 mln euro - w przypadku przedsiębiorców mających siedzibę na obszarze województw dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz regionu warszawskiego stołecznego na obszarach należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola, lub

c) 2,2 mln euro - w przypadku przedsiębiorców mających siedzibę na obszarach województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego oraz regionu mazowieckiego regionalnego;

2) dotacji, w wysokości do:

a) 0,5 mln euro lub

b) 0,75 mln euro w przypadku przedsiębiorców mających siedzibę na obszarze województw dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz regionu warszawskiego stołecznego na obszarach należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola, lub

c) 1 mln euro w przypadku przedsiębiorców mających siedzibę na obszarach województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego oraz regionu mazowieckiego regionalnego.

5. W przypadku udzielenia pomocy dla start-upów w formie pożyczek udzielonych na okres:

1) od 5 do 10 lat - maksymalną kwotę nominalną można dostosować, mnożąc kwoty, o których mowa w ust. 4 pkt 1, przez iloraz 10 lat i okresu, na który udzielono danej pożyczki;

2) krótszy niż 5 lat - maksymalna kwota nominalna wynosi tyle samo, co w przypadku pożyczek udzielonych na okres 5 lat.

6. Formy pomocy, o których mowa w ust. 4, mogą być łączone, pod warunkiem że odsetek kwoty przyznanej w ramach jednego instrumentu pomocy, obliczony na postawie maksymalnych kwot pomocy dozwolonych w ramach danego instrumentu, jest uwzględniany do określenia pozostałego odsetka maksymalnej kwoty pomocy dozwolonej w ramach innych instrumentów wchodzących w skład takiego połączenia instrumentów.

7. W przypadku małych przedsiębiorców spełniających warunki określone dla przedsiębiorstw innowacyjnych w rozumieniu art. 2 pkt 80 rozporządzenia Komisji nr 651/2014 kwoty maksymalne określone w ust. 4 podwaja się.

Rozdział 1i

Pomoc de minimis

§ 9l. Pomoc finansowa z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 21b ustawy, może być udzielana jako pomoc de minimis, w przypadku gdy kosztami kwalifikowalnymi objętymi pomocą de minimis są koszty:

1) usługi polegającej na opracowaniu dla danego przedsiębiorcy z sektora MŚP nowego lub znacząco ulepszonego wyrobu, usługi, technologii lub nowego projektu wzorniczego;

2) projektu badawczo-rozwojowego realizowanego przez przedsiębiorców z sektora MŚP, w tym:

a) koszty aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres, w jakich są one wykorzystywane na potrzeby projektu badawczo-rozwojowego, a w przypadku gdy aparatura i sprzęt nie są wykorzystywane na potrzeby projektu badawczo-rozwojowego przez cały okres ich użytkowania, za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu badawczo-rozwojowego, obliczone zgodnie z przepisami o rachunkowości,

b) koszty badań prowadzonych na podstawie umowy, wiedzy i patentów nabytych lub użytkowanych na podstawie licencji udzielonej przez osoby trzecie niepowiązane z przedsiębiorcą,

c) koszty usług doradczych i podobnych usług wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby wykonywania projektu badawczo-rozwojowego,

d) dodatkowe koszty ogólne i inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, dostaw i podobnych produktów, ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją projektu badawczo-rozwojowego, przy czym koszty te można obliczyć również na podstawie uproszczonej metody kosztów w formie stawki ryczałtowej wynoszącej do 20 %, obliczanej od łącznej kwoty kosztów kwalifikowalnych projektu badawczo-rozwojowego, o których mowa w lit. a-c;

3) wstępnego orzeczenia rzecznika patentowego o zdolności patentowej wynalazku lub zdolności ochronnej wzoru użytkowego;

4) uzyskania walidacji i obrony patentów i innych wartości niematerialnych i prawnych;

5) wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, takimi jak składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, osób zatrudnionych przy opracowaniu nowych, innowacyjnych produktów i usług, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z opracowaniem tych produktów i usług;

6) dostępu do zagranicznej infrastruktury badawczo-rozwojowej oraz testowo-doświadczalnej;

7) usługi doradczej o charakterze proinnowacyjnym, obejmującej różne rodzaje doradztwa służącego opracowaniu, testowaniu, wdrażaniu, wytwarzaniu, wprowadzeniu na rynek i promocji nowej technologii, nowego produktu lub procesu;

8) szkolenia o charakterze proinnowacyjnym;

9) udziału MŚP w seminariach, kongresach i konferencjach o tematyce innowacyjnej;

10) transportu i ubezpieczenia osób i eksponatów w związku z udziałem w targach i misjach gospodarczych;

11) rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu do katalogu targowego;

12) organizacji stoiska wystawowego na targach lub wystawie;

13) reklamy w mediach targowych;

14) informacyjno-promocyjne projektu;

15) opracowania studium wykonalności;

16) zakupu usług programistycznych, gotowego oprogramowania lub usług umożliwiających przechowywanie i przetwarzanie danych, w celu wsparcia procesów cyfryzacji beneficjenta w rozumieniu art. 2 pkt 103c rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

17) zakupu usług dostępu do przestrzeni danych, usług certyfikacyjnych i audytów cyberbezpieczeństwa umożliwiających taki dostęp oraz usług wspierających integrację wewnętrznych systemów informatycznych i zapewnienie ich interoperacyjności oraz cyberbezpieczeństwa;

18) nabycia albo wytworzenia środków trwałych służących:

a) wdrożeniu, testowaniu i walidowaniu w warunkach operacyjnych nowej technologii będącej wynikiem własnych badań prowadzonych przez przedsiębiorcę lub nowej technologii zakupionej w formie wartości niematerialnych i prawnych, w tym instalacji pilotażowych i demonstracyjnych,

b) wytworzeniu instalacji pilotażowej i demonstracyjnej umożliwiającej prowadzenie badań i prac rozwojowych oraz testowanie i walidowanie ich wyników w warunkach rzeczywistych, w tym w warunkach przemysłowych lub polowych,

c) uruchomieniu linii pilotażowych, linii demonstracyjnych i linii produkcyjnych służących próbnej produkcji do momentu rozpoczęcia właściwej (masowej) produkcji nowego produktu;

19) zakupu materiałów, środków eksploatacyjnych i podobnych produktów, które nie są środkami trwałymi, służących:

a) wdrożeniu, testowaniu i walidowaniu w warunkach operacyjnych nowej technologii będącej wynikiem własnych badań prowadzonych przez przedsiębiorcę lub nowej technologii zakupionej w formie wartości niematerialnych i prawnych, w tym instalacji pilotażowych i demonstracyjnych,

b) wytworzeniu instalacji pilotażowej i demonstracyjnej umożliwiającej prowadzenie badań i prac rozwojowych oraz testowanie i walidowanie ich wyników w warunkach rzeczywistych, w tym w warunkach przemysłowych lub polowych,

c) uruchomieniu linii pilotażowych, linii demonstracyjnych i linii produkcyjnych służących próbnej produkcji do momentu rozpoczęcia właściwej (masowej) produkcji nowego produktu;

20) wykonanych przez ekspertów zewnętrznych studiów, ekspertyz, koncepcji i projektów technicznych niezbędnych do wytworzenia i uruchomienia instalacji pilotażowej i demonstracyjnej;

21) nabycia wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

a) są wykorzystywane wyłącznie przez podmioty, o których mowa w art. 21c ustawy, otrzymujące pomoc de minimis,

b) podlegają amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,

c) są nabyte na warunkach rynkowych od osób trzecich niepowiązanych z podmiotami, o których mowa w art. 21c ustawy, otrzymującymi pomoc de minimis,

d) stanowią aktywa podmiotów, o których mowa w art. 21c ustawy, otrzymujących pomoc de minimis przez co najmniej 5 lat od dnia otrzymania tej pomocy, a w przypadku MŚP przez co najmniej 3 lata od dnia otrzymania tej pomocy.

§ 9m. Pomoc de minimis nie może przekroczyć 100 % wartości kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 9l.”;

10) uchyla się rozdziały 2-10;

11) w § 31 w ust. 2 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

„4) instalację pilotażową służącą wdrożeniu i testowaniu w warunkach operacyjnych nowej technologii będącej wynikiem prac naukowo-badawczych.”.

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Rozwoju i Technologii: K. Paszyk


1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 261 z 22.07.2021, str. 58, Dz. Urz. UE L 241 z 19.09.2022, str. 16, Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 23, Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2023, str. 1, Dz. Urz. UE L 130 z 16.05.2023, str. 1, Dz. Urz. UE L 2024/795 z 29.02.2024 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1351 z 22.05.2024.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA