REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 363

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI1)

z dnia 12 marca 2025 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562, 1635 i 1933) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 781) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 2:

a) w ust. 1 w pkt 4 w lit. c średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) w przypadku technikum - realizację jednego spośród przedmiotów (w zakresie podstawowym): filozofia, plastyka, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna w klasie I w wymiarze 1 godziny tygodniowo.",

b) w ust. 4:

- pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) zajęcia edukacji zdrowotnej realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. z 2022 r. poz. 1575);",

- pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) zajęcia z przygotowania wojskowego realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy - Prawo oświatowe;",

- dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) zajęcia z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 18 ust. 7 ustawy - Prawo oświatowe.";

2) załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;

3) załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;

4) załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia;

5) załącznik nr 5 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia;

6) załącznik nr 7 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia;

7) załącznik nr 13 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego rozporządzenia;

8) załącznik nr 14 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 7 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej, z wyjątkiem szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w klasach I-VIII szkoły podstawowej.

§ 3.

Ramowy plan nauczania dla oddziałów przysposabiających do pracy organizowanych w klasach VII i VIII szkoły podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej, z wyjątkiem szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w klasach VII i VIII szkoły podstawowej.

§ 4.

1. Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego, w tym liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w klasie I liceum ogólnokształcącego, a w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.

2. Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego, w tym liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w roku szkolnym:

1) 2025/2026 w klasie II liceum ogólnokształcącego,

2) 2026/2027 w klasie III liceum ogólnokształcącego,

3) 2027/2028 w klasie IV liceum ogólnokształcącego

- z tym że w roku szkolnym 2025/2026 w klasie II liceum ogólnokształcącego i w roku szkolnym 2026/2027 w klasie III liceum ogólnokształcącego realizuje się także przedmiot edukacja obywatelska oraz w latach szkolnych 2025/2026 i 2026/2027 zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna, określone w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

3. W roku szkolnym 2025/2026 w klasie III liceum ogólnokształcącego, w której stosuje się ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego, w tym liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, o którym mowa w § 8 ust. 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna określony w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

§ 5.

1. Ramowy plan nauczania dla technikum, w tym technikum specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w klasie I technikum, a w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.

2. Ramowy plan nauczania dla technikum, w tym technikum specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w roku szkolnym:

1) 2025/2026 w klasie II technikum,

2) 2026/2027 w klasie III technikum,

3) 2027/2028 w klasie IV technikum,

4) 2028/2029 w klasie V technikum

- z tym że w roku szkolnym 2025/2026 w klasie II technikum, w roku szkolnym 2026/2027 w klasie III technikum i w roku szkolnym 2027/2028 w klasie IV technikum realizuje się także przedmiot edukacja obywatelska oraz w latach szkolnych 2025/2026 i 2026/2027 zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna, określone w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

3. W roku szkolnym 2025/2026 w klasie III technikum, w której stosuje się ramowy plan nauczania dla technikum, w tym technikum specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, o którym mowa w § 9 ust. 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna określony w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

§ 6.

1. Ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia, w tym branżowej szkoły I stopnia specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w klasie I branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r. lub z dniem 1 lutego 2026 r., a w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.

2. Ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia, w tym branżowej szkoły I stopnia specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w roku szkolnym:

1) 2025/2026 w:

a) klasie I branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczęło się z dniem 1 lutego 2025 r.,

b) klasie II branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się:

- z dniem 1 września 2025 r. lub

- z dniem 1 lutego 2026 r., będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,

2) 2026/2027 w:

a) klasie II branżowej szkoły I stopnia, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 1 lit. b tiret drugie,

b) klasie III branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się:

- z dniem 1 września 2026 r. lub

- z dniem 1 lutego 2027 r., będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,

3) 2027/2028 w klasie III branżowej szkoły I stopnia, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 2 lit. b tiret drugie

- z tym że w roku szkolnym 2025/2026 w klasie II branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r. lub z dniem 1 lutego 2026 r., i w roku szkolnym 2026/2027 w klasie III branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2026 r. lub z dniem 1 lutego 2027 r., realizuje się także przedmiot edukacja obywatelska oraz w latach szkolnych 2025/2026-2027/2028 zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna, określone w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

3. W roku szkolnym:

1) 2025/2026 w:

a) klasie II branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczęło się z dniem 1 lutego 2025 r.,

b) klasie III branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczyna się:

- z dniem 1 września 2025 r. lub

- z dniem 1 lutego 2026 r., będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,

2) 2026/2027 w klasie III branżowej szkoły I stopnia, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 1 lit. b tiret drugie

- w których stosuje się ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia, w tym branżowej szkoły I stopnia specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, o którym mowa w § 10 ust. 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna określony w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

4. W roku szkolnym 2025/2026 w klasie III branżowej szkoły I stopnia, w której kształcenie rozpoczęło się z dniem 1 lutego 2025 r. i w której stosuje się ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia, w tym branżowej szkoły I stopnia specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, o którym mowa w § 10 ust. 3 rozporządzenia zmienianego w § 1, zamiast przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie realizuje się przedmiot edukacja zdrowotna określony w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

§ 7.

1. Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej, stanowiący załącznik nr 13 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w semestrze I klasy I liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r. lub z dniem 1 lutego 2026 r., a w latach następnych również w kolejnych klasach i semestrach tej szkoły.

2. Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej, stanowiący załącznik nr 13 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w roku szkolnym:

1) 2025/2026 w:

a) semestrze II klasy I liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r.,

b) semestrach I i II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,

c) semestrze I klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,

2) 2026/2027 w:

a) semestrze II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 1 lit. c,

b) semestrach I i II klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,

c) semestrze I klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,

3) 2027/2028 w:

a) semestrze II klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 2 lit. c,

b) semestrach I i II klasy IV liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,

c) semestrze I klasy IV liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,

4) 2028/2029 w semestrze II klasy IV liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 3 lit. c

- z tym że w roku szkolnym 2025/2026 w semestrach I i II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych oraz semestrze I klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 lutego 2026 r., w roku szkolnym 2026/2027 w semestrze II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2026 r., semestrach I i II klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych oraz semestrze I klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 lutego 2026 r., a także w roku szkolnym 2027/2028 w semestrze II klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2027 r., realizuje się także przedmiot edukacja obywatelska określony w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

§ 8.

1. Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie zaocznej, stanowiący załącznik nr 14 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od roku szkolnego 2025/2026 w semestrze I klasy I liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r. lub z dniem 1 lutego 2026 r., a w latach następnych również w kolejnych klasach i semestrach tej szkoły.

2. Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie zaocznej, stanowiący załącznik nr 14 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w roku szkolnym:

1) 2025/2026 w:

a) semestrze II klasy I liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2025 r.,

b) semestrach I i II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,

c) semestrze I klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,

2) 2026/2027 w:

a) semestrze II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 1 lit. c,

b) semestrach I i II klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,

c) semestrze I klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,

3) 2027/2028 w:

a) semestrze II klasy III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 2 lit. c,

b) semestrach I i II klasy IV liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,

c) semestrze I klasy IV liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w lit. a,

4) 2028/2029 w semestrze II klasy IV liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 3 lit. c

- z tym że w roku szkolnym 2025/2026 w semestrach I i II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych oraz semestrze I klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 lutego 2026 r., i w roku szkolnym 2026/2027 w semestrze II klasy II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, w którym kształcenie rozpoczyna się z dniem 1 września 2026 r., realizuje się także przedmiot edukacja obywatelska określony w ramowym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1.

§ 9.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.

Minister Edukacji: B. Nowacka


1) Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).

Załącznik 1. [RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ, W TYM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ, Z WYJĄTKIEM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji
z dnia 12 marca 2025 r. (Dz. U. poz. 363)

Załącznik nr 1

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ, W TYM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ, Z WYJĄTKIEM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM1)

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne

Klasy I-III

Razem

w trzyletnim okresie

nauczania

Tygodniowy wymiar godzin w klasie

I

II

III

1

Edukacja wczesnoszkolna

20

20

20

60

Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły

3

3

Ogółem

63

63

Religia/etyka2)

 

 

Język mniejszości narodowej / język mniejszości etnicznej / język regionalny / własna historia i kultura3)

 

 

Geografia państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa4)

 

 

Zajęcia sportowe5)

 

 

Dodatkowe zajęcia edukacyjne6)

 

 

Język migowy6)

 

 

Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej7)

 

 

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia
z wychowawcą

Klasy IV-VIII

Razem

w pięcioletnim okresie

nauczania

Tygodniowy wymiar godzin w klasie

IV

V

VI

VII

VIII

1

Język polski

5

5

5

5

5

25

2

Język obcy nowożytny

3

3

3

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

3

Drugi język obcy nowożytny albo język łaciński9)

-

-

-

4

Muzyka

1

1

1

1

 

4

5

Plastyka

1

1

1

1

-

4

6

Historia

1

2

2

2

2

9

7

Wiedza o społeczeństwie

-

-

-

-

2

2

8

Przyroda

2

-

-

-

-

2

9

Geografia

-

1

1

2

1

5

10

Biologia

-

1

1

2

1

5

11

Chemia

-

-

-

2

2

4

12

Fizyka

-

-

-

2

2

4

13

Matematyka

4

4

4

4

4

20

14

Informatyka

1

1

1

1

1

5

15

Technika

1

1

1

-

-

3

16

Wychowanie fizyczne

4

4

4

4

4

20

17

Edukacja dla bezpieczeństwa

-

-

-

-

1

1

18

Zajęcia z wychowawcą

1

1

1

1

1

5

Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą

24

25

25

32 + 28)

31 + 28)

137 + 48)

Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły

4

4

Ogółem

141 + 48)

Religia/etyka2)

 

 

Edukacja zdrowotna10)

 

 

Język mniejszości narodowej / język mniejszości etnicznej / język regionalny / własna historia i kultura3)

 

 

Geografia państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa4)

 

 

Zajęcia sportowe5)

 

 

Dodatkowe zajęcia edukacyjne6)

 

 

Język migowy6)

 

 

Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej7)

 

 

Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego11)

-

-

-

minimum

10 godzin

w roku

minimum

10 godzin

w roku

minimum

20 godzin

w dwuletnim okresie

nauczania

 

1. W klasach I-III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny - edukacja wczesnoszkolna) podziału godzin w każdej klasie na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne (edukacja polonistyczna, edukacja matematyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja plastyczna, edukacja techniczna, edukacja informatyczna, edukacja muzyczna i edukacja językowa - język obcy nowożytny) dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia.

2. W klasach I-III szkoły podstawowej na zajęcia wychowania fizycznego należy przeznaczyć po 3 godziny tygodniowo w każdej klasie.

3. W przypadku powierzenia prowadzenia zajęć z zakresu edukacji plastycznej, edukacji informatycznej, edukacji muzycznej, wychowania fizycznego lub edukacji językowej - języka obcego nowożytnego nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 i 1871), innym niż nauczyciel, któremu powierzono prowadzenie edukacji wczesnoszkolnej, tygodniowy wymiar godzin tych zajęć wynosi dla:

1) edukacji plastycznej, edukacji informatycznej i edukacji muzycznej - po 1 godzinie w każdej klasie;

2) wychowania fizycznego - po 3 godziny w każdej klasie;

3) edukacji językowej - języka obcego nowożytnego - po 2 godziny w każdej klasie.

4. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:

1) w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział;

2) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.


1) Nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej.

2) Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.

3) Wymiar godzin zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

4) Wymiar godzin zajęć geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty; zajęcia są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.

5) Dotyczy oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego; wymiar godzin zajęć sportowych określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.

6) Dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia języka migowego są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

7) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

8) Dodatkowe godziny na nauczanie języka obcego nowożytnego będącego drugim językiem nauczania w oddziałach dwujęzycznych.

9) Nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej specjalnej, oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej. Na wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego.

10) Wymiar godzin zajęć edukacji zdrowotnej określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.

11) Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.

Załącznik 2. [RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA ODDZIAŁÓW PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY ORGANIZOWANYCH W KLASACH VII i VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ, W TYM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ, Z WYJĄTKIEM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM]

Załącznik nr 2

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA ODDZIAŁÓW PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY ORGANIZOWANYCH W KLASACH VII i VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ, W TYM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ, Z WYJĄTKIEM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM1)

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą

Tygodniowy wymiar godzin
w klasie

Razem

w dwuletnim

okresie

nauczania

VII

VIII

1

Język polski

5

5

10

2

Język obcy nowożytny

2

2

4

3

Historia

2

2

4

4

Wiedza o społeczeństwie

1

1

2

5

Geografia

1

1

2

6

Biologia

1

1

2

7

Chemia

1

1

2

8

Fizyka

1

1

2

9

Matematyka

4

4

8

10

Informatyka

1

1

2

11

Wychowanie fizyczne

4

4

8

12

Edukacja dla bezpieczeństwa

-

1

1

13

Zajęcia przeznaczone na osiągnięcie wybranych efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego2)

5

5

10

14

Zajęcia z wychowawcą

1

1

2

Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą

29

30

59

Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły

2

2

Ogółem

61

Religia/etyka3)

 

 

Edukacja zdrowotna4)

 

 

Język mniejszości narodowej / język mniejszości etnicznej / język regionalny / własna historia i kultura5)

 

 

Geografia państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa6)

 

 

Dodatkowe zajęcia edukacyjne7)

 

 

Język migowy7)

 

 

Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej8)

 

 

Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego9)

minimum

10 godzin

w roku

minimum

10 godzin

w roku

minimum

20 godzin

w dwuletnim

okresie

nauczania

 

Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:

1) w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział;

2) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.


1) Nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej.

2) W przypadku oddziału zorganizowanego dla uczestników Ochotniczych Hufców Pracy oraz oddziału zorganizowanego w okręgowym ośrodku wychowawczym, zakładzie poprawczym lub schronisku dla nieletnich godziny te można przeznaczyć na realizację przygotowania zawodowego w formie przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

3) Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.

4) Wymiar godzin zajęć edukacji zdrowotnej określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.

5) Wymiar godzin zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

6) Wymiar godzin zajęć geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty; zajęcia są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.

7) Dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia języka migowego są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

8) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

9) Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.

Załącznik 3. [RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO, W TYM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM]

Załącznik nr 3

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO, W TYM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą

Tygodniowy wymiar godzin w klasie

Razem

w czteroletnim okresie nauczania

I

II

III

IV

Zakres podstawowy

1

Język polski

4

4

4

4

16

2

Język obcy nowożytny

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

3

Drugi język obcy nowożytny albo język łaciński

4

Filozofia lub plastyka, lub muzyka, lub język łaciński i kultura antyczna2)

1

-

-

-

1

5

Historia

2

2

2

13)

7

6

Edukacja obywatelska

-

2

1

-

3

7

Biznes i zarządzanie4)

 

 

-

-

2

8

Geografia

1

2

1

-

4

9

Biologia

1

2

1

-

4

10

Chemia

1

2

1

-

4

11

Fizyka

1

1

2

-

4

12

Matematyka

3

4

3

4

14

13

Informatyka

1

1

1

-

3

14

Wychowanie fizyczne

3

3

3

3

12

15

Edukacja dla bezpieczeństwa

1

-

-

-

1

16

Zajęcia z wychowawcą

1

1

1

1

4

Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą

25-275) + 31)

29-315) + 31)

25 + 31)

18 + 21)

99 + 111)

Przedmioty w zakresie rozszerzonym

4

5

7

6

22

Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą

29-316) + 31)

34-366) + 31)

32 + 31)

24 + 21)

121 + 111)

Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły

3

3

Ogółem

124 + 111)

Religia/etyka7)

 

 

Edukacja zdrowotna8)

 

 

Język mniejszości narodowej / język mniejszości etnicznej / język regionalny / własna historia i kultura9)

 

 

Geografia państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa10)

 

 

Zajęcia sportowe11)

 

 

Dodatkowe zajęcia edukacyjne12)

 

 

Język migowy12)

 

 

Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej13)

 

 

Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego14)

minimum 10 godzin w czteroletnim okresie nauczania

Zajęcia z przygotowania wojskowego realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego15)

 

Zajęcia z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym16)

 

 

1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:

1) w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział;

2) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.

2. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:

1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii tańca, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii oraz biznesu i zarządzania - po 8 godzin tygodniowo;

2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 6 godzin tygodniowo.

3. Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady liceum ogólnokształcącego, a jeżeli rada liceum ogólnokształcącego nie została powołana - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum ogólnokształcącego, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 2 albo 3 przedmioty.

4. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 5, są realizowane w klasach I-IV.

5. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia tańca, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, filozofia oraz biznes i zarządzanie może rozpocząć się w klasie I, II lub III.

6. Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 22:

1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym lub

2) może przydzielić godziny na realizowanie przedmiotów uzupełniających, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor liceum ogólnokształcącego po zasięgnięciu opinii uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).


1) Dodatkowe godziny na nauczanie języka obcego nowożytnego będącego drugim językiem nauczania w liceum ogólnokształcącym dwujęzycznym lub oddziale dwujęzycznym w liceum ogólnokształcącym.

2) Dyrektor liceum ogólnokształcącego ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I.

3) Przedmiot jest realizowany w klasie IV nie dłużej niż do końca stycznia, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w tej klasie.

4) Dyrektor liceum ogólnokształcącego ustala liczbę godzin w klasach, w których będzie realizowany przedmiot, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w zakresie podstawowym w czteroletnim okresie nauczania. Przedmiot może być realizowany tylko w klasie I albo tylko w klasie II, albo w klasach I i II.

5) W przypadku realizacji przedmiotu biznes i zarządzanie:

1) tylko w klasie I - na przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą należy łącznie przeznaczyć w klasie I - 27 godzin, a w klasie II - 29 godzin;

2) tylko w klasie II - na przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą należy łącznie przeznaczyć w klasie I - 25 godzin, a w klasie II - 31 godzin;

3) w klasach I i II - na przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą należy łącznie przeznaczyć w klasie I - 26 godzin, a w klasie II - 30 godzin.

6) W przypadku realizacji przedmiotu biznes i zarządzanie:

1) tylko w klasie I - na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą należy łącznie przeznaczyć w klasie I - 31 godzin, a w klasie II - 34 godziny;

2) tylko w klasie II - na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą należy łącznie przeznaczyć w klasie I - 29 godzin, a w klasie II - 36 godzin;

3) w klasach I i II - na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą należy łącznie przeznaczyć w klasie I - 30 godzin, a w klasie II - 35 godzin.

7) Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.

8) Wymiar godzin zajęć edukacji zdrowotnej określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.

9) Wymiar godzin zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

10) Wymiar godzin zajęć geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty; zajęcia są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.

11) Dotyczy oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego; wymiar godzin zajęć sportowych określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.

12) Dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia języka migowego są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

13) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

14) Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.

15) Wymiar godzin zajęć z przygotowania wojskowego realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy - Prawo oświatowe.

16) Wymiar godzin zajęć z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 7 ustawy - Prawo oświatowe.

Załącznik 4. [RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM, W TYM TECHNIKUM SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM]

Załącznik nr 4

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM, W TYM TECHNIKUM SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą

Tygodniowy wymiar godzin w klasie

Razem

w pięcioletnim okresie

nauczania

I

II

III

IV

V

Zakres podstawowy

1

Język polski

3

3

3

3

41)

16

2

Język obcy nowożytny

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

3

Drugi język obcy nowożytny albo język łaciński

4

Historia

1

1

2

2

13)

7

5

Edukacja obywatelska

-

1

1

1

-

3

6

Biznes i zarządzanie

1

1

-

-

-

2

7

Geografia4)

 

 

 

 

-

 

8

Biologia4)

 

 

 

 

-

infoRgrafika

9

Chemia4)

 

 

 

 

-

10

Fizyka4)

 

 

 

 

-

 

11

Matematyka

2

3

3

3

31)

14

12

Informatyka

2

1

-

-

-

3

13

Wychowanie fizyczne

3

3

3

3

3

15

14

Edukacja dla bezpieczeństwa

1

-

-

-

-

1

15

Zajęcia z wychowawcą

1

1

1

1

1

5

Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą

22 + 22)

22 + 22)

21 + 22)

21 + 22)

16 + 21), 2)

102 + 102)

Przedmioty w zakresie rozszerzonym

1

1

2

2

21)

8

Kształcenie zawodowe5)

11

12

13

13

71)

56

Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą

34 + 22)

35 + 22)

36 + 22)

36 + 22)

25 + 21), 2)

166 + 102)

Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły

4

4

Ogółem

170 + 102)

Religia/etyka6)

 

 

Edukacja zdrowotna7)

 

 

Język mniejszości narodowej / język mniejszości etnicznej / język regionalny / własna historia i kultura8)

 

 

Geografia państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa9)

 

 

Zajęcia sportowe10)

 

 

Dodatkowe zajęcia edukacyjne11)

 

 

Język migowy11)

 

 

Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej12)

 

 

Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego13)

minimum 10 godzin w pięcioletnim okresie nauczania

Zajęcia z przygotowania wojskowego realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego14)

 

Zajęcia z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym15)

 

 

1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:

1) w oddziale specjalnym - po 8 godzin na oddział;

2) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.

2. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w pięcioletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:

1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii tańca, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii oraz biznesu i zarządzania - po 8 godzin tygodniowo;

2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 6 godzin tygodniowo.

3. Dyrektor technikum, po zasięgnięciu opinii rady technikum, a jeżeli rada technikum nie została powołana - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zawód, w którym kształci technikum, zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 1 przedmiot. Jeżeli możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum na to pozwalają, uczeń może wybrać 2 przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym.

4. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 5, są realizowane w klasach I-V.

5. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia tańca, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, filozofia oraz biznes i zarządzanie może rozpocząć się w klasie I, II lub III.

6. Dyrektor technikum, po zasięgnięciu opinii uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 8:

1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym lub

2) może przydzielić godziny na realizowanie przedmiotów uzupełniających, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Tygodniowy wymiar godzin w pięcioletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor technikum po zasięgnięciu opinii uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).

7. Praktyki zawodowe są realizowane w wymiarze określonym w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego w klasie lub klasach ustalonych przez dyrektora technikum. Dyrektor technikum może rozłożyć w czasie przebieg praktyk zawodowych.


1) Dyrektor technikum ustala tygodniowy wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie V.

2) Dodatkowe godziny na nauczanie języka obcego nowożytnego będącego drugim językiem nauczania w technikum dwujęzycznym lub oddziale dwujęzycznym w technikum.

3) Przedmiot jest realizowany w klasie V nie dłużej niż do końca stycznia, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w tej klasie.

4) Dyrektor technikum ustala liczbę godzin w klasach, w których będzie realizowany przedmiot, z zachowaniem tygodniowego wymiaru godzin na przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą określonego dla poszczególnych klas. Przedmiot jest realizowany w wymiarze 4 godzin w pięcioletnim okresie nauczania. Przedmiot może być realizowany w klasie I, II, III lub IV.

5) Podziału godzin przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego dokonuje dyrektor technikum, z tym że wymiar godzin przeznaczonych na zajęcia organizowane w formie zajęć praktycznych nie może być niższy niż 50 % godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

6) Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.

7) Wymiar godzin zajęć edukacji zdrowotnej określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.

8) Wymiar godzin zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

9) Wymiar godzin zajęć geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty; zajęcia są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.

10) Dotyczy oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego; wymiar godzin zajęć sportowych określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.

11) Dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia języka migowego są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

12) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

13) Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.

14) Wymiar godzin zajęć z przygotowania wojskowego realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy - Prawo oświatowe.

15) Wymiar godzin zajęć z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 7 ustawy - Prawo oświatowe.

Załącznik 5. [RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA, W TYM BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH1), NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM]

Załącznik nr 5

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA, W TYM BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH1), NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne
i zajęcia z wychowawcą

Tygodniowy wymiar godzin w klasie

Razem

w trzyletnim

okresie nauczania

I

II

III

1

Język polski

2

2

2

6

2

Język obcy nowożytny

2

2

1

5

3

Historia

1

1

1

3

4

Edukacja obywatelska

-

1

1

2

5

Biznes i zarządzanie

2

-

-

2

6

Geografia2)

 

 

 

infoRgrafika

7

Biologia2)

 

 

 

8

Chemia2)

 

 

 

9

Fizyka2)

 

 

 

10

Matematyka

2

2

1

5

11

Informatyka

1

-

-

1

12

Wychowanie fizyczne

3

3

3

9

13

Edukacja dla bezpieczeństwa

1

-

-

1

14

Kształcenie zawodowe3)

12

18

20

50

15

Zajęcia z wychowawcą

1

1

1

3

Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą4)

29

32

32

93

Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły

3

3

Ogółem

96

Religia/etyka5)

 

 

Edukacja zdrowotna6)

 

 

Język mniejszości narodowej / język mniejszości etnicznej / język regionalny / własna historia i kultura7)

 

 

Geografia państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa8)

 

 

Zajęcia sportowe9)

 

 

Dodatkowe zajęcia edukacyjne10)

 

 

Język migowy10)

 

 

Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej11)

 

 

Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego12)

minimum 10 godzin w trzyletnim okresie nauczania

 

1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:

1) w oddziale specjalnym - po 10 godzin na oddział;

2) w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia.

2. Uczniowie będący młodocianymi pracownikami skierowani przez szkołę na turnus dokształcania teoretycznego w zakresie danego zawodu odbywają kształcenie zawodowe teoretyczne przez okres 4 tygodni w każdej klasie w wymiarze 34 godzin tygodniowo.

3. W przypadku uczniów będących młodocianymi pracownikami dyrektor branżowej szkoły I stopnia ustala w każdej klasie liczbę dni w tygodniu przeznaczonych na zajęcia praktyczne organizowane u pracodawców, z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.


1) Nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu

umiarkowanym lub znacznym.

2) Dyrektor branżowej szkoły I stopnia ustala 2 przedmioty spośród przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka, które są realizowane w klasach I-III w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej klasie.

3) Podziału godzin przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego dokonuje dyrektor branżowej szkoły I stopnia, z tym że wymiar godzin przeznaczonych na zajęcia organizowane w formie zajęć praktycznych nie może być niższy niż 60 % godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe; w przypadku uczniów będących młodocianymi pracownikami dyrektor branżowej szkoły I stopnia dokonuje podziału godzin w porozumieniu z pracodawcami, z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 277), z tym że wymiar godzin przeznaczonych na zajęcia organizowane w formie zajęć praktycznych nie może być niższy niż 60 % godzin

przewidzianych na kształcenie zawodowe.

4) Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas nie dotyczy uczniów będących młodocianymi pracownikami, z zachowaniem wymiaru godzin poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą określonych dla trzyletniego okresu nauczania.

5) Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.

6) Wymiar godzin zajęć edukacji zdrowotnej określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.

7) Wymiar godzin zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

8) Wymiar godzin zajęć geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty; zajęcia są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.

9) Dotyczy oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego; wymiar godzin zajęć sportowych określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.

10) Dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia języka migowego są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

11) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47

ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

12) Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe.

Załącznik 6. [RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DLA DOROSŁYCH PROWADZĄCEGO ZAJĘCIA W FORMIE STACJONARNEJ]

Załącznik nr 6

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DLA DOROSŁYCH PROWADZĄCEGO ZAJĘCIA W FORMIE STACJONARNEJ

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne

Tygodniowy wymiar godzin w klasie

(w każdym semestrze)

Razem

w czteroletnim

okresie nauczania

I

II

III

IV

Zakres podstawowy

1

Język polski

3

3

3

3

12

2

Język obcy nowożytny

2

2

2

3

9

3

Historia

1

1,5

2

1

5,5

4

Edukacja obywatelska

-

1

1

-

2

5

Biznes i zarządzanie

1

-

-

-

1

6

Geografia

1

1

1

-

3

7

Biologia

1

1

1

-

3

8

Chemia

1

1

1

-

3

9

Fizyka

1

1

1

-

3

10

Matematyka

3

2,5

2

3

10,5

11

Informatyka

1

1

-

-

2

Razem przedmioty w zakresie podstawowym

15

15

14

10

54

Przedmioty w zakresie rozszerzonym

1

2

3

4

10

Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne

16

17

17

14

64

Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły

2

2

Ogółem

66

Dodatkowe zajęcia edukacyjne1)

 

 

Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej2)

 

 

 

1. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:

1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii tańca, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii oraz biznesu i zarządzania - po 6 godzin tygodniowo;

2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 4 godziny tygodniowo.

2. Dyrektor liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i opinii słuchaczy, uwzględniając zainteresowania słuchaczy oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których słuchacz wybiera 2 przedmioty.

3. Przedmioty w zakresie rozszerzonym mogą być realizowane w każdym semestrze.

4. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia tańca, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, filozofia oraz biznes i zarządzanie może rozpocząć się w klasie I, II lub III.

5. Dyrektor liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, po zasięgnięciu opinii słuchaczy oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 10:

1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym lub

2) może przydzielić godziny na realizowanie przedmiotów uzupełniających, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor liceum ogólnokształcącego dla dorosłych po zasięgnięciu opinii słuchaczy oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).


1) Dodatkowe zajęcia edukacyjne są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

2) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

Załącznik 7. [RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DLA DOROSŁYCH PROWADZĄCEGO ZAJĘCIA W FORMIE ZAOCZNEJ]

Załącznik nr 7

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DLA DOROSŁYCH PROWADZĄCEGO ZAJĘCIA W FORMIE ZAOCZNEJ

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne

Semestralny wymiar godzin w klasie

Razem

w czteroletnim

okresie

nauczania

I

II

III

IV

semestr I

semestr II

semestr I

semestr II

semestr I

semestr II

semestr I

semestr II

Zakres podstawowy

1

Język polski

28

28

28

28

28

28

28

20

216

2

Język obcy nowożytny

18

18

18

18

18

18

18

18

144

3

Historia

16

16

7

7

16

16

16

-

94

4

Edukacja obywatelska

-

-

16

16

-

-

-

-

32

5

Biznes i zarządzanie

9

9

-

-

-

-

-

-

18

6

Geografia

8

8

8

8

8

8

8

-

56

7

Biologia

8

8

8

8

8

8

8

-

56

8

Chemia

8

8

8

8

8

8

8

-

56

9

Fizyka

8

8

8

8

8

8

8

-

56

10

Matematyka

21

21

21

21

23

22

23

20

172

11

Informatyka

9

9

-

-

-

-

-

-

18

Razem przedmioty w zakresie podstawowym

266

244

233

175

918

Przedmioty w zakresie rozszerzonym

16

54

56

54

180

Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne

282

298

289

229

1098

Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły

36

36

Ogółem

1134

Dodatkowe zajęcia edukacyjne1)

 

 

Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej2)

 

 

 

1. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:

1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii tańca, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej, filozofii oraz biznesu i zarządzania - po 108 godzin;

2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 72 godziny. 2. Dyrektor liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i opinii słuchaczy, uwzględniając zainteresowania słuchaczy oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których słuchacz wybiera 2 przedmioty.

3. Przedmioty w zakresie rozszerzonym mogą być realizowane w każdym semestrze.

4. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna, filozofia oraz biznes i zarządzanie może rozpocząć się w klasie I, II lub III.

5. Dyrektor liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, po zasięgnięciu opinii słuchaczy oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 180:

1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym lub

2) może przydzielić godziny na realizowanie przedmiotów uzupełniających, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 36 godzin. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor liceum ogólnokształcącego dla dorosłych po zasięgnięciu opinii słuchaczy oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).


1) Dodatkowe zajęcia edukacyjne są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

2) Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-03-24
  • Data wejścia w życie: 2025-09-01
  • Data obowiązywania: 2025-09-01

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA