REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 289

USTAWA

z dnia 21 lutego 2025 r.

o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

Tekst pierwotny

Art. 1.

W ustawie z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1496) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 w ust. 2:

a) w pkt 6:

- lit. a otrzymuje brzmienie:

„a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, zbóż oraz przetworów zbożowych pochodzących z przetworzenia pszenicy, żyta, jęczmienia, kukurydzy, owsa oraz gryki, zwanych dalej „przetworami zbożowymi”, w tym biokomponentów w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2024 r. poz. 20, 834 i 1946), zwanych dalej „biokomponentami”, i biopaliw ciekłych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, zwanych dalej „biopaliwami ciekłymi”, wytwarzanych ze zbóż,”,

- w lit. g średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. h oraz i w brzmieniu:

„h) działania edukacyjno-informacyjne oraz inicjatywy badawczo-rozwojowe mające na celu zwiększenie wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych ze zbóż,

i) promowanie zrównoważonego rozwoju wykorzystania zbóż do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych;”,

b) w pkt 7 lit. a-g otrzymują brzmienie:

„a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, owoców lub warzyw oraz ich przetworów, a także miodu, pyłku kwiatowego, pierzgi, propolisu oraz mleczka pszczelego, zwanych dalej „produktami pszczelimi”,

b) działania mające na celu promocję spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich, w szczególności przez dzieci i młodzież,

c) udział w wystawach i targach związanych z:

- produkcją owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich,

- przetwórstwem owoców lub warzyw, lub produktów pszczelich,

d) badania rynkowe dotyczące spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich,

e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,

f) szkolenia producentów i przetwórców owoców lub warzyw oraz produktów pszczelich,

g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku owoców lub warzyw lub produktów pszczelich;”,

c) w pkt 10:

- lit. a otrzymuje brzmienie:

„a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach rzepaku, rzepiku, soi, lnu, słonecznika oraz konopi, zwanych dalej „roślinami oleistymi”, przetworów pochodzących z przetworzenia roślin oleistych, zwanych dalej „przetworami nasion oleistych”, w tym biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z roślin oleistych, a także produktów pszczelich,”,

- w lit. g kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. h oraz i w brzmieniu:

„h) działania edukacyjno-informacyjne oraz inicjatywy badawczo-rozwojowe mające na celu zwiększenie wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z roślin oleistych,

i) promowanie zrównoważonego rozwoju wykorzystania roślin oleistych do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych.”;

2) w art. 3 w ust. 3 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

„9) Fundusz Promocji Roślin Oleistych są obowiązane podmioty skupujące rośliny oleiste od ich producenta.”;

3) w art. 6:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Deklaracje, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, są składane w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, albo podpisem osobistym, za pomocą systemu teleinformatycznego Krajowego Ośrodka, na formularzach opracowanych i udostępnionych w tym systemie przez Krajowy Ośrodek, i zawierają:

1) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres, numer telefonu kontaktowego oraz adres poczty elektronicznej podmiotu naliczającego, pobierającego i przekazującego wpłaty na dany fundusz promocji;

2) numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numer PESEL), jeżeli podmiot, o którym mowa w pkt 1, jest osobą fizyczną;

3) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli podmiot, o którym mowa w pkt 1, taki numer posiada, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany;

4) numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON) podmiotu, o którym mowa w pkt 1;

5) numer rachunku bankowego podmiotu, o którym mowa w pkt 1;

6) określenie ilości lub wartości towaru, stanowiących podstawę wpłaty;

7) kwotę należną z tytułu wpłaty na dany fundusz promocji za określony kwartał.”,

b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

„2a. Złożenie deklaracji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, za pomocą systemu teleinformatycznego Krajowego Ośrodka następuje po uwierzytelnieniu w tym systemie podmiotu składającego deklarację, a w przypadku gdy deklaracja jest składana przez podmiot niebędący osobą fizyczną - po uwierzytelnieniu osoby:

1) uprawnionej do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest jednoosobowa;

2) upoważnionej przez osoby uprawnione do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest wieloosobowa.

2b. Uwierzytelnienie w systemie teleinformatycznym Krajowego Ośrodka następuje:

1) w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717) lub

2) za pomocą loginu i kodu dostępu do systemu teleinformatycznego Krajowego Ośrodka.”;

4) w art. 9:

a) w ust. 2 w pkt 1 lit. g otrzymuje brzmienie:

„g) owocami lub warzywami lub ich przetworami, lub produktami pszczelimi - w przypadku Funduszu Promocji Owoców i Warzyw,”,

b) w ust. 4 skreśla się wyrazy „pkt 7 lit. f i g,”,

c) po ust. 4b dodaje się ust. 4c i 4d w brzmieniu:

„4c. Wysokość wsparcia finansowego na realizację zadań, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 7, dotyczących:

1) owoców, warzyw i ich przetworów - nie może przekroczyć 95 % maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w danym roku finansowym;

2) produktów pszczelich - nie może przekroczyć 5 % maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w danym roku finansowym.

4d. Wysokość wsparcia finansowego na realizacje zadań, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 7 lit. f i g, dotyczących:

1) owoców, warzyw i ich przetworów - nie może przekroczyć 15 % kwoty określonej w ust. 4c pkt 1;

2) produktów pszczelich - nie może przekroczyć 15 % kwoty określonej w ust. 4c pkt 2.”;

5) w art. 14 w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:

„b) w przypadku osoby fizycznej - numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numer PESEL), jeżeli numer taki został nadany,”.

Art. 2.

Do zobowiązań względem Funduszu Promocji Roślin Oleistych powstałych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 3.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2025 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 3, który wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2026 r.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Duda

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-03-10
  • Data wejścia w życie: 2025-04-01
  • Data obowiązywania: 2025-04-01

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA