REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 289
USTAWA
z dnia 21 lutego 2025 r.
o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
Art. 1.
1) w art. 2 w ust. 2:
a) w pkt 6:
- lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, zbóż oraz przetworów zbożowych pochodzących z przetworzenia pszenicy, żyta, jęczmienia, kukurydzy, owsa oraz gryki, zwanych dalej „przetworami zbożowymi”, w tym biokomponentów w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2024 r. poz. 20, 834 i 1946), zwanych dalej „biokomponentami”, i biopaliw ciekłych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, zwanych dalej „biopaliwami ciekłymi”, wytwarzanych ze zbóż,”,
- w lit. g średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. h oraz i w brzmieniu:
„h) działania edukacyjno-informacyjne oraz inicjatywy badawczo-rozwojowe mające na celu zwiększenie wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych ze zbóż,
i) promowanie zrównoważonego rozwoju wykorzystania zbóż do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych;”,
b) w pkt 7 lit. a-g otrzymują brzmienie:
„a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, owoców lub warzyw oraz ich przetworów, a także miodu, pyłku kwiatowego, pierzgi, propolisu oraz mleczka pszczelego, zwanych dalej „produktami pszczelimi”,
b) działania mające na celu promocję spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich, w szczególności przez dzieci i młodzież,
c) udział w wystawach i targach związanych z:
- produkcją owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich,
- przetwórstwem owoców lub warzyw, lub produktów pszczelich,
d) badania rynkowe dotyczące spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich,
e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f) szkolenia producentów i przetwórców owoców lub warzyw oraz produktów pszczelich,
g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku owoców lub warzyw lub produktów pszczelich;”,
c) w pkt 10:
- lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach rzepaku, rzepiku, soi, lnu, słonecznika oraz konopi, zwanych dalej „roślinami oleistymi”, przetworów pochodzących z przetworzenia roślin oleistych, zwanych dalej „przetworami nasion oleistych”, w tym biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z roślin oleistych, a także produktów pszczelich,”,
- w lit. g kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. h oraz i w brzmieniu:
„h) działania edukacyjno-informacyjne oraz inicjatywy badawczo-rozwojowe mające na celu zwiększenie wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z roślin oleistych,
i) promowanie zrównoważonego rozwoju wykorzystania roślin oleistych do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych.”;
2) w art. 3 w ust. 3 pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) Fundusz Promocji Roślin Oleistych są obowiązane podmioty skupujące rośliny oleiste od ich producenta.”;
3) w art. 6:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Deklaracje, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, są składane w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, albo podpisem osobistym, za pomocą systemu teleinformatycznego Krajowego Ośrodka, na formularzach opracowanych i udostępnionych w tym systemie przez Krajowy Ośrodek, i zawierają:
1) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres, numer telefonu kontaktowego oraz adres poczty elektronicznej podmiotu naliczającego, pobierającego i przekazującego wpłaty na dany fundusz promocji;
2) numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numer PESEL), jeżeli podmiot, o którym mowa w pkt 1, jest osobą fizyczną;
3) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli podmiot, o którym mowa w pkt 1, taki numer posiada, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany;
4) numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON) podmiotu, o którym mowa w pkt 1;
5) numer rachunku bankowego podmiotu, o którym mowa w pkt 1;
6) określenie ilości lub wartości towaru, stanowiących podstawę wpłaty;
7) kwotę należną z tytułu wpłaty na dany fundusz promocji za określony kwartał.”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„2a. Złożenie deklaracji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, za pomocą systemu teleinformatycznego Krajowego Ośrodka następuje po uwierzytelnieniu w tym systemie podmiotu składającego deklarację, a w przypadku gdy deklaracja jest składana przez podmiot niebędący osobą fizyczną - po uwierzytelnieniu osoby:
1) uprawnionej do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest jednoosobowa;
2) upoważnionej przez osoby uprawnione do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest wieloosobowa.
2b. Uwierzytelnienie w systemie teleinformatycznym Krajowego Ośrodka następuje:
1) w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717) lub
2) za pomocą loginu i kodu dostępu do systemu teleinformatycznego Krajowego Ośrodka.”;
4) w art. 9:
a) w ust. 2 w pkt 1 lit. g otrzymuje brzmienie:
„g) owocami lub warzywami lub ich przetworami, lub produktami pszczelimi - w przypadku Funduszu Promocji Owoców i Warzyw,”,
b) w ust. 4 skreśla się wyrazy „pkt 7 lit. f i g,”,
c) po ust. 4b dodaje się ust. 4c i 4d w brzmieniu:
„4c. Wysokość wsparcia finansowego na realizację zadań, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 7, dotyczących:
1) owoców, warzyw i ich przetworów - nie może przekroczyć 95 % maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w danym roku finansowym;
2) produktów pszczelich - nie może przekroczyć 5 % maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w danym roku finansowym.
4d. Wysokość wsparcia finansowego na realizacje zadań, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 7 lit. f i g, dotyczących:
1) owoców, warzyw i ich przetworów - nie może przekroczyć 15 % kwoty określonej w ust. 4c pkt 1;
2) produktów pszczelich - nie może przekroczyć 15 % kwoty określonej w ust. 4c pkt 2.”;
5) w art. 14 w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) w przypadku osoby fizycznej - numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numer PESEL), jeżeli numer taki został nadany,”.
Art. 2.
Art. 3.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Duda
- Data ogłoszenia: 2025-03-10
- Data wejścia w życie: 2025-04-01
- Data obowiązywania: 2025-04-01
REKLAMA