REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 162

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)

z dnia 6 lutego 2025 r.

w sprawie programów szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej oraz wymagań dla podmiotów prowadzących szkolenia

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa programy szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej oraz wymagania dla podmiotów prowadzących szkolenia, o których mowa w art. 50 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

§ 2.

Programy szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję ministrów, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i kierowników urzędów centralnych są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

§ 3.

Programy szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję wojewodów i marszałków województw są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

§ 4.

Programy szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję starostów są określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

§ 5.

Programy szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję wójtów, burmistrzów i prezydentów miast są określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

§ 6.

1. Programy szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla kadry w urzędach obsługujących organy ochrony ludności oraz w innych urzędach, jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego i organach jednostek pomocniczych gminy są określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.

2. Programy szkoleń, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą osób objętych programami szkoleń, o których mowa w § 5.

§ 7.

1. Programy szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób posiadających przydziały mobilizacyjne obrony cywilnej są określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

2. Programy szkoleń, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą osób objętych programami szkoleń, o których mowa w § 5 i 6.

§ 8.

1. Program szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla kadry podmiotów ochrony ludności jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia.

2. Program szkolenia, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy osób objętych programami szkoleń, o których mowa w § 2-7.

§ 9.

1. Program szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla członków zrzeszeń i przedsiębiorców jest określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia.

2. Program szkolenia, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy osób objętych programami szkoleń, o których mowa w § 2-8.

§ 10.

1. Program szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla ludności jest określony w załączniku nr 9 do rozporządzenia.

2. Program szkolenia, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy osób objętych programami szkoleń, o których mowa w § 2-9.

§ 11.

1. Uczelnia służb państwowych nadzorowana przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, szkoła, dla której organem założycielskim jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, ośrodek szkolenia służby podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, inna uczelnia, związek ochotniczych straży pożarnych albo osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, z którą kierownik urzędu albo podmiot ochrony ludności zawarł umowę na realizację szkolenia, może prowadzić szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej, jeżeli spełnia łącznie następujące wymagania:

1) posiada infrastrukturę i warunki organizacyjne niezbędne do przeprowadzenia szkolenia zgodnie z programem szkolenia lub dostęp do takiej infrastruktury, w tym na czas prowadzenia szkolenia posiada tytuł prawny do lokalu, w którym będzie prowadzone to szkolenie;

2) w okresie 5 lat do dnia rozpoczęcia pierwszego szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej prowadziła studia, studia podyplomowe, szkolenie, kurs lub inną formę kształcenia w tematyce bezpieczeństwa narodowego, bezpieczeństwa wewnętrznego, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności, obrony cywilnej lub ochrony infrastruktury krytycznej i przedstawiła pisemne potwierdzenie spełniania tego wymagania;

3) zapewnia na podstawie stosunku pracy lub stosunku cywilno-prawnego co najmniej dwie osoby do prowadzenia zajęć dydaktycznych, z których każda spełnia co najmniej jeden z poniższych warunków:

a) posiada co najmniej stopień naukowy doktora w dyscyplinach naukowych w zakresie nauk o bezpieczeństwie, nauk o obronności, nauk wojskowych albo inżynierii bezpieczeństwa i wykazała dorobek naukowy związany z tematyką prowadzonych zajęć dydaktycznych w okresie ostatnich 5 lat oraz udokumentowane doświadczenie dydaktyczne,

b) posiada tytuł zawodowy magistra inżyniera pożarnictwa i co najmniej 5 lat stażu pracy lub służby w jednostkach ochrony przeciwpożarowej lub komórkach organizacyjnych administracji publicznej związanych z ochroną ludności, obroną cywilną lub zarządzaniem kryzysowym oraz udokumentowane doświadczenie dydaktyczne,

c) posiada tytuł zawodowy magistra lub magistra inżyniera na kierunku studiów związanym z bezpieczeństwem i co najmniej 5 lat stażu pracy lub służby w komórkach organizacyjnych administracji publicznej związanych z ochroną ludności, obroną cywilną lub zarządzaniem kryzysowym oraz udokumentowane doświadczenie dydaktyczne,

d) posiada udokumentowane doświadczenie dydaktyczne oraz co najmniej 10 lat stażu pracy lub służby w komórkach organizacyjnych administracji publicznej związanych z ochroną ludności, obroną cywilną lub zarządzaniem kryzysowym.

2. Spełnianie wymagań, o których mowa w ust. 1, przez osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej weryfikuje Akademia Pożarnicza.

3. Jeżeli w pozytywnie zweryfikowanym podmiocie prowadzącym szkolenie będącym osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej zmieniły się warunki dotyczące wymagań, o których mowa w ust. 1, podmiot ten ponownie poddaje się weryfikacji, o której mowa w ust. 2.

§ 12.

1. Uczelnia służb państwowych nadzorowana przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, szkoła, dla której organem założycielskim jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, ośrodek szkolenia służby podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, inna uczelnia, związek ochotniczych straży pożarnych albo osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, z którą kierownik urzędu albo podmiot ochrony ludności zawarł umowę na realizację szkolenia:

1) dostosowuje treści kształcenia do obszarów tematycznych ujętych we właściwym programie szkolenia;

2) prowadzi dokumentację szkolenia, zawierającą w szczególności listę uczestników, plan zajęć, wykaz osób prowadzących zajęcia dydaktyczne, rejestr wydanych dyplomów ukończenia szkolenia, raport z ewaluacji szkolenia wraz z ankietami ewaluacji jakości szkolenia wypełnionymi przez uczestników szkolenia;

3) w trakcie prowadzonych szkoleń gwarantuje zakładaną programem jakość szkolenia, w tym prowadzenie zajęć przez osoby, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 3.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2, udostępnia się na żądanie ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

§ 13.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: wz. W. Leśniakiewicz


1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 738).

Załącznik 1. [PROGRAMY SZKOLEŃ Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA OSÓB PEŁNIĄCYCH FUNKCJĘ MINISTRÓW, SEKRETARZY STANU, PODSEKRETARZY STANU I KIEROWNIKÓW URZĘDÓW CENTRALNYCH]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 6 lutego 2025 r. (Dz. U. poz. 162)

Załącznik nr 1

PROGRAMY SZKOLEŃ Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA OSÓB PEŁNIĄCYCH FUNKCJĘ MINISTRÓW, SEKRETARZY STANU, PODSEKRETARZY STANU I KIEROWNIKÓW URZĘDÓW CENTRALNYCH

Program szkolenia zasadniczego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję ministrów, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i kierowników urzędów centralnych

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest przygotowanie osób pełniących funkcję ministrów, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i kierowników urzędów centralnych do efektywnego wykonywania zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej we wszystkich stanach funkcjonowania państwa i w przypadku wystąpienia wszelkiego rodzaju zagrożeń, z uwzględnieniem specyfiki centralnego szczebla kierowania bezpieczeństwem państwa, a także złożoności i współdziałania przy wykonywaniu tych zadań.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są:

1) minister właściwy do spraw wewnętrznych;

2) ministrowie kierujący działami administracji rządowej, którym podlegają lub przez których są nadzorowane podmioty ochrony ludności lub organy obsługiwane przez podmioty ochrony ludności;

3) pozostali ministrowie;

4) sekretarze stanu i podsekretarze stanu;

5) kierownicy urzędów centralnych.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie jest organizowane w formie wyższego kursu ochrony ludności dla szczebla centralnego (WKOL-C). Obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody wykładu konwersatoryjnego, metody wykładu klasycznego oraz metod aktywizujących uczestników szkolenia.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego,

kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody studium przypadku, metody debaty eksperckiej, metody treningu decyzyjnego, a także metody myślenia projektowego.

Szkolenie obejmuje co najmniej 20 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 20 jednostek dydaktycznych realizowanych w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WKOL-C zasadniczego obejmuje obszary tematyczne pogrupowane w moduły tematyczne zgodnie z zestawieniem:

MODUŁ I. ŚRODOWISKO BEZPIECZEŃSTWA

1) wewnętrzne i międzynarodowe uwarunkowania bezpieczeństwa narodowego;

2) krajowe i międzynarodowe regulacje prawne dotyczące ochrony ludności i obrony cywilnej;

3) ratownictwo, pomoc humanitarna i inne działania pomocowe;

4) System Bezpiecznej Łączności Państwowej oraz system wykrywania zagrożeń, powiadamiania, ostrzegania i alarmowania.

MODUŁ II. KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM

1) kierowanie bezpieczeństwem narodowym w różnych stanach funkcjonowania państwa;

2) ochrona ludności w sytuacjach kryzysowych;

3) przywództwo strategiczne w ochronie ludności.

MODUŁ III. SYSTEM OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ

1) organizacja i funkcjonowanie ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce;

2) przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej w Polsce;

3) zarządzanie ryzykiem i reagowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej;

4) współpraca, wsparcie i współdziałanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym współpraca cywilno-wojskowa w różnych stanach funkcjonowania państwa;

5) zabezpieczenie logistyczne i finansowanie ochrony ludności i obrony cywilnej.

MODUŁ IV. DOBRE PRAKTYKI

1) szkolenia i ćwiczenia ochrony ludności i obrony cywilnej.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez zrealizowanie aktywizujących metod kształcenia i rozwiązanie problemów decyzyjnych charakterystycznych dla szczebla centralnego zarządzania bezpieczeństwem państwa w odniesieniu do kluczowych aspektów ochrony ludności i obrony cywilnej.

Program szkolenia aktualizującego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję ministrów, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i kierowników urzędów centralnych

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest aktualizacja wiedzy osób pełniących funkcję ministrów, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i kierowników urzędów centralnych w odniesieniu do szkolenia zasadniczego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcje ministrów, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i kierowników urzędów centralnych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian uwarunkowań bezpieczeństwa państwa, jakie wystąpiły po szkoleniu zasadniczym.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są:

1) minister właściwy do spraw wewnętrznych,

2) ministrowie kierujący działami administracji rządowej, którym podlegają lub przez których są nadzorowane podmioty ochrony ludności lub organy obsługiwane przez podmioty ochrony ludności,

3) pozostali ministrowie,

4) sekretarze stanu i podsekretarze stanu,

5) kierownicy urzędów centralnych

- którzy odbyli już szkolenie zasadnicze.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie jest organizowane w formie wyższego kursu ochrony ludności dla szczebla centralnego (WKOL-C). Obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody problemowej i studium przypadku, które wprowadzają do treningu decyzyjnego.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody treningu decyzyjnego.

Szkolenie obejmuje co najmniej 6 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 6 jednostek dydaktycznych realizowanych w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WKOL-C aktualizującego obejmuje obszary tematyczne zgodnie z zestawieniem:

1) wewnętrzne i międzynarodowe uwarunkowania bezpieczeństwa narodowego;

2) ochrona ludności w sytuacjach kryzysowych;

3) organizacja i funkcjonowanie ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce;

4) współpraca, wsparcie i współdziałanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym współpraca cywilno-wojskowa w różnych stanach funkcjonowania państwa.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez zrealizowanie aktywizujących metod kształcenia i rozwiązanie problemów decyzyjnych charakterystycznych dla szczebla centralnego zarządzania bezpieczeństwem państwa w odniesieniu do aspektów ochrony ludności i obrony cywilnej.

Załącznik 2. [PROGRAMY SZKOLEŃ Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA OSÓB PEŁNIĄCYCH FUNKCJĘ WOJEWODÓW I MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW]

Załącznik nr 2

PROGRAMY SZKOLEŃ Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA OSÓB PEŁNIĄCYCH FUNKCJĘ WOJEWODÓW I MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW

Program szkolenia zasadniczego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję wojewodów i marszałków województw

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest przygotowanie osób pełniących funkcję wojewodów i marszałków województw do efektywnego wykonywania zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej we wszystkich stanach funkcjonowania państwa i w przypadku wystąpienia wszelkiego rodzaju zagrożeń, z uwzględnieniem specyfiki wojewódzkiego szczebla kierowania bezpieczeństwem państwa, a także złożoności i współdziałania przy wykonywaniu tych zadań.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są osoby pełniące funkcję wojewodów i marszałków województw.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie jest organizowane w formie wyższego kursu ochrony ludności dla szczebla wojewódzkiego (WKOL-W). Obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody wykładu konwersatoryjnego, metody wykładu klasycznego oraz metod aktywizujących uczestników szkolenia.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody studium przypadku, metody debaty eksperckiej, metody treningu decyzyjnego, a także metody myślenia projektowego.

Szkolenie obejmuje co najmniej 21 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 21 jednostek dydaktycznych realizowanych w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WKOL-W zasadniczego obejmuje obszary tematyczne pogrupowane w moduły tematyczne zgodnie z zestawieniem:

MODUŁ I. ŚRODOWISKO BEZPIECZEŃSTWA

1) wewnętrzne i międzynarodowe uwarunkowania bezpieczeństwa narodowego;

2) krajowe i międzynarodowe regulacje prawne dotyczące ochrony ludności i obrony cywilnej;

3) ratownictwo, pomoc humanitarna i inne działania pomocowe;

4) przywództwo strategiczne w ochronie ludności.

MODUŁ II. KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM

1) kierowanie bezpieczeństwem narodowym w różnych stanach funkcjonowania państwa;

2) ochrona ludności w sytuacjach kryzysowych;

3) wykrywanie zagrożeń, powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie;

4) ewakuacja ludzi, zwierząt, mienia oraz dóbr kultury na wypadek zagrożenia.

MODUŁ III. SYSTEM OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ

1) organizacja i funkcjonowanie ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce;

2) przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej w Polsce, w tym mobilizacja personelu i podmiotów obrony cywilnej oraz inne kluczowe obszary planowania w ochronie ludności i obronie cywilnej;

3) zarządzanie ryzykiem i reagowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej;

4) współpraca, wsparcie i współdziałanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym współpraca cywilno-wojskowa w różnych stanach funkcjonowania państwa;

5) zabezpieczenie logistyczne i finansowanie ochrony ludności i obrony cywilnej.

MODUŁ IV. DOBRE PRAKTYKI

1) szkolenia i ćwiczenia ochrony ludności i obrony cywilnej.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez zrealizowanie aktywizujących metod kształcenia i rozwiązanie problemów decyzyjnych charakterystycznych dla szczebla wojewódzkiego zarządzania bezpieczeństwem państwa w odniesieniu do kluczowych aspektów ochrony ludności i obrony cywilnej.

Program szkolenia aktualizującego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję wojewodów i marszałków województw

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest aktualizacja wiedzy osób pełniących funkcję wojewodów i marszałków województw w odniesieniu do szkolenia zasadniczego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla wojewodów i marszałków województw, ze szczególnym uwzględnieniem zmian uwarunkowań bezpieczeństwa państwa, jakie wystąpiły po szkoleniu zasadniczym.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są osoby pełniące funkcję wojewodów i marszałków województw, którzy odbyli już szkolenie zasadnicze.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie jest organizowane w formie wyższego kursu ochrony ludności dla szczebla wojewódzkiego (WKOL-W). Obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody problemowej i studium przypadku, które wprowadzają do treningu decyzyjnego.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody treningu decyzyjnego.

Szkolenie obejmuje co najmniej 8 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 8 jednostek dydaktycznych realizowanych w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WKOL-W aktualizującego obejmuje obszary tematyczne zgodnie z zestawieniem:

1) wewnętrzne i międzynarodowe uwarunkowania bezpieczeństwa narodowego;

2) ochrona ludności w sytuacjach kryzysowych;

3) przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej w Polsce, w tym mobilizacja personelu i podmiotów obrony cywilnej oraz inne kluczowe obszary planowania w ochronie ludności i obronie cywilnej;

4) organizacja i funkcjonowanie ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce;

5) współpraca, wsparcie i współdziałanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym współpraca cywilno-wojskowa w różnych stanach funkcjonowania państwa.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez zrealizowanie aktywizujących metod kształcenia i rozwiązanie problemów decyzyjnych charakterystycznych dla szczebla wojewódzkiego zarządzania bezpieczeństwem państwa w odniesieniu do kluczowych aspektów ochrony ludności i obrony cywilnej.

Załącznik 3. [PROGRAMY SZKOLEŃ Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA OSÓB PEŁNIĄCYCH FUNKCJĘ STAROSTÓW]

Załącznik nr 3

PROGRAMY SZKOLEŃ Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA OSÓB PEŁNIĄCYCH FUNKCJĘ STAROSTÓW

Program szkolenia zasadniczego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję starostów

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest przygotowanie osób pełniących funkcję starostów do efektywnego wykonywania zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej we wszystkich stanach funkcjonowania państwa i w przypadku wystąpienia wszelkiego rodzaju zagrożeń, z uwzględnieniem specyfiki powiatowego szczebla kierowania bezpieczeństwem państwa, a także złożoności i współdziałania przy wykonywaniu tych zadań.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są osoby pełniące funkcję starostów.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie jest organizowane w formie wyższego kursu ochrony ludności dla szczebla powiatowego (WKOL-P). Obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody wykładu konwersatoryjnego oraz metod aktywizujących uczestników szkolenia.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody problemowej, metody studium przypadku, metody debaty eksperckiej, metody treningu decyzyjnego, a także metody myślenia projektowego.

Szkolenie obejmuje co najmniej 26 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 26 jednostek dydaktycznych realizowanych w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WKOL-P zasadniczego obejmuje obszary tematyczne pogrupowane w moduły tematyczne zgodnie z zestawieniem:

MODUŁ I. ŚRODOWISKO BEZPIECZEŃSTWA

1) krajowe i międzynarodowe regulacje prawne dotyczące ochrony ludności i obrony cywilnej;

2) funkcjonowanie państwa w sytuacji zagrożenia, w tym w czasie wojny;

3) ratownictwo, pomoc humanitarna i inne działania pomocowe;

4) System Bezpiecznej Łączności Państwowej oraz system wykrywania zagrożeń, powiadamiania, ostrzegania i alarmowania.

MODUŁ II. KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM

1) ochrona ludności w sytuacjach kryzysowych;

2) ewakuacja i przyjęcie ludzi, zwierząt, mienia oraz dóbr kultury na wypadek zagrożenia;

3) przywództwo w ochronie ludności.

MODUŁ III. SYSTEM OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ

1) organizacja i funkcjonowanie ochrony ludności i obrony cywilnej w powiecie;

2) przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym zapewnienie ciągłości działania powiatu oraz mobilizacja personelu i podmiotów obrony cywilnej;

3) zarządzanie ryzykiem i reagowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej;

4) środki indywidualnej i zbiorowej ochrony;

5) organizacja pierwszej pomocy przedmedycznej;

6) koordynacja zadaniowa i współpraca z organami samorządowymi ochrony ludności oraz współpraca cywilno-wojskowa w różnych stanach funkcjonowania państwa;

7) organizowanie działań pomocowych na potrzeby przetrwania ludności;

8) zabezpieczenie logistyczne i finansowanie ochrony ludności i obrony cywilnej.

MODUŁ IV. DOBRE PRAKTYKI

1) szkolenia i ćwiczenia ochrony ludności i obrony cywilnej.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez zrealizowanie aktywizujących metod kształcenia i rozwiązanie problemów decyzyjnych charakterystycznych dla szczebla powiatowego zarządzania bezpieczeństwem państwa w odniesieniu do kluczowych aspektów ochrony ludności i obrony cywilnej.

Program szkolenia aktualizującego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję starostów

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest aktualizacja wiedzy osób pełniących funkcję starostów w odniesieniu do szkolenia zasadniczego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla starostów, ze szczególnym uwzględnieniem zmian uwarunkowań bezpieczeństwa państwa, jakie wystąpiły po szkoleniu zasadniczym.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są osoby pełniące funkcję starostów, którzy odbyli już szkolenie zasadnicze.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie jest organizowane w formie wyższego kursu ochrony ludności dla szczebla powiatowego (WKOL-P). Obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody problemowej i studium przypadku, które wprowadzają do treningu decyzyjnego.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody treningu decyzyjnego.

Szkolenie obejmuje co najmniej 8 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 8 jednostek dydaktycznych realizowanych w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WKOL-P aktualizującego obejmuje obszary tematyczne zgodnie z zestawieniem:

1) wewnętrzne i międzynarodowe uwarunkowania bezpieczeństwa narodowego;

2) ochrona ludności w sytuacjach kryzysowych;

3) przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym zapewnienie ciągłości działania powiatu oraz mobilizacja personelu i podmiotów obrony cywilnej;

4) organizacja i funkcjonowanie ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce;

5) koordynacja zadaniowa i współpraca z organami samorządowymi ochrony ludności oraz współpraca cywilno-wojskowa w różnych stanach funkcjonowania państwa.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez zrealizowanie aktywizujących metod kształcenia i rozwiązanie problemów decyzyjnych charakterystycznych dla szczebla powiatowego zarządzania bezpieczeństwem państwa w odniesieniu do kluczowych aspektów ochrony ludności i obrony cywilnej.

Załącznik 4. [PROGRAMY SZKOLEŃ Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA OSÓB PEŁNIĄCYCH FUNKCJĘ WÓJTÓW, BURMISTRZÓW I PREZYDENTÓW MIAST]

Załącznik nr 4

PROGRAMY SZKOLEŃ Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA OSÓB PEŁNIĄCYCH FUNKCJĘ WÓJTÓW, BURMISTRZÓW I PREZYDENTÓW MIAST

Program szkolenia zasadniczego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję wójtów, burmistrzów i prezydentów miast

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest przygotowanie osób pełniących funkcję wójtów, burmistrzów i prezydentów miast do efektywnego wykonywania zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej we wszystkich stanach funkcjonowania państwa i w przypadku wystąpienia wszelkiego rodzaju zagrożeń, z uwzględnieniem specyfiki gminnego szczebla kierowania bezpieczeństwem państwa, a także złożoności i współdziałania przy wykonywaniu tych zadań.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są osoby pełniące funkcję wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody wykładu konwersatoryjnego.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody problemowej, metody studium przypadku oraz metody treningu decyzyjnego.

Szkolenie obejmuje co najmniej 24 jednostki dydaktyczne, w tym co najmniej 16 jednostek dydaktycznych realizowanych w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny szkolenia zasadniczego obejmuje obszary tematyczne zgodnie z zestawieniem:

OBLIGATORYJNE OBSZARY TEMATYCZNE

1) zagrożenia bezpieczeństwa narodowego, w tym dotyczące społeczności lokalnej;

2) krajowe i międzynarodowe regulacje prawne dotyczące ochrony ludności i obrony cywilnej;

3) organizacja i funkcjonowanie ochrony ludności i obrony cywilnej;

4) przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym zapewnienie ciągłości działania gminy i powiatu oraz mobilizacja personelu i podmiotów obrony cywilnej;

5) organizacja pierwszej pomocy przedmedycznej;

6) współpraca, wsparcie i współdziałanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym współpraca z organizacjami pozarządowymi;

7) kierowanie bezpieczeństwem w różnych stanach funkcjonowania państwa;

8) organizacja Systemu Bezpiecznej Łączności Państwowej;

9) ochrona ludności w sytuacjach kryzysowych;

10) ćwiczenia, gra decyzyjna, treningi, warsztaty w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej.

FAKULTATYWNE OBSZARY TEMATYCZNE

1) zarządzanie ryzykiem i reagowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej;

2) funkcjonowanie państwa w sytuacji zagrożenia, w tym w czasie wojny;

3) ratownictwo, pomoc humanitarna i inne działania pomocowe;

4) wykrywanie zagrożeń, powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie;

5) ewakuacja i przyjęcie ludzi, zwierząt, mienia oraz dóbr kultury na wypadek zagrożenia;

6) środki indywidualnej i zbiorowej ochrony;

7) psychologiczne aspekty w zarządzaniu bezpieczeństwem;

8) przywództwo sytuacyjne w ochronie ludności;

9) zabezpieczenie logistyczne i finansowanie systemu ochrony ludności i obrony cywilnej;

10) ćwiczenia, gra decyzyjna, treningi, warsztaty w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez zrealizowanie aktywizujących metod kształcenia i rozwiązanie problemów decyzyjnych charakterystycznych dla szczebla gminnego zarządzania bezpieczeństwem państwa w odniesieniu do kluczowych aspektów ochrony ludności i obrony cywilnej.

Program szkolenia aktualizującego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję wójtów, burmistrzów i prezydentów miast

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest aktualizacja wiedzy osób pełniących funkcję wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w odniesieniu do szkolenia zasadniczego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, ze szczególnym uwzględnieniem zmian uwarunkowań bezpieczeństwa państwa, jakie wystąpiły po szkoleniu zasadniczym.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są osoby pełniące funkcję wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, którzy odbyli już szkolenie zasadnicze.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody wykładu konwersatoryjnego.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody problemowej oraz metody treningu decyzyjnego.

Szkolenie obejmuje co najmniej 8 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 6 jednostek dydaktycznych realizowanych w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny szkolenia aktualizującego obejmuje obszary tematyczne zgodnie z zestawieniem:

OBLIGATORYJNE OBSZARY TEMATYCZNE

1) zagrożenia bezpieczeństwa narodowego, w tym dotyczące społeczności lokalnej;

2) organizacja i funkcjonowanie ochrony ludności i obrony cywilnej;

3) przywództwo sytuacyjne w ochronie ludności;

4) organizacja Systemu Bezpiecznej Łączności Państwowej;

5) współpraca, wsparcie i współdziałanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym współpraca z organizacjami pozarządowymi;

6) ćwiczenia, gra decyzyjna, treningi, warsztaty w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej.

FAKULTATYWNE OBSZARY TEMATYCZNE

1) krajowe i międzynarodowe regulacje prawne dotyczące ochrony ludności i obrony cywilnej;

2) ochrona ludności w sytuacjach kryzysowych;

3) przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym zapewnienie ciągłości działania gminy i powiatu oraz mobilizacja personelu i podmiotów obrony cywilnej;

4) kierowanie bezpieczeństwem w różnych stanach funkcjonowania państwa;

5) zarządzanie ryzykiem i reagowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej;

6) funkcjonowanie państwa w sytuacji zagrożenia, w tym w czasie wojny;

7) ratownictwo, pomoc humanitarna i inne działania pomocowe;

8) wykrywanie zagrożeń, powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie;

9) ewakuacja i przyjęcie ludzi, zwierząt, mienia oraz dóbr kultury na wypadek zagrożenia;

10) środki indywidualnej i zbiorowej ochrony;

11) organizacja pierwszej pomocy przedmedycznej;

12) psychologiczne aspekty w zarządzaniu bezpieczeństwem;

13) zabezpieczenie logistyczne i finansowanie systemu ochrony ludności i obrony cywilnej;

14) ćwiczenia, gra decyzyjna, treningi, warsztaty w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez zrealizowanie aktywizujących metod kształcenia i rozwiązanie problemów decyzyjnych charakterystycznych dla szczebla gminnego zarządzania bezpieczeństwem państwa w odniesieniu do kluczowych aspektów ochrony ludności i obrony cywilnej.

Załącznik 5. [PROGRAMY SZKOLEŃ Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA KADRY W URZĘDACH OBSŁUGUJĄCYCH ORGANY OCHRONY LUDNOŚCI ORAZ W INNYCH URZĘDACH, JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I ORGANACH JEDNOSTEK POMOCNICZYCH GMINY]

Załącznik nr 5

PROGRAMY SZKOLEŃ Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA KADRY W URZĘDACH OBSŁUGUJĄCYCH ORGANY OCHRONY LUDNOŚCI ORAZ W INNYCH URZĘDACH, JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I ORGANACH JEDNOSTEK POMOCNICZYCH GMINY

Program szkolenia zasadniczego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla kadry w urzędach obsługujących organy ochrony ludności oraz w innych urzędach, jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego i organach jednostek pomocniczych gminy

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest przygotowanie kadry w urzędach obsługujących organy ochrony ludności oraz w innych urzędach, jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego i organach jednostek pomocniczych gminy do efektywnej realizacji zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są osoby stanowiące zasoby osobowe urzędów obsługujących organy ochrony ludności oraz innych urzędów, jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego i organów jednostek pomocniczych gminy.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody wykładu konwersatoryjnego.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody problemowej, studium przypadku oraz instruktażu.

Szkolenie obejmuje co najmniej 18 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 12 jednostek dydaktycznych realizowanych w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny szkolenia zasadniczego obejmuje obszary tematyczne zgodnie z zestawieniem:

1) uwarunkowania ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce, w tym zagrożenia społeczności lokalnej i zapewnianie ciągłości działania;

2) urząd w systemie ochrony ludności i obrony cywilnej - rola, funkcje, zadania i sposoby ich realizacji;

3) funkcjonowanie urzędu w stanach nadzwyczajnych oraz w czasie wojny;

4) przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym planowanie ciągłości działania;

5) współpraca, wsparcie i współdziałanie w ochronie ludności i obronie cywilnej;

6) wykrywanie zagrożeń, powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie. Komunikacja kryzysowa i komunikacja ryzyka;

7) działania pomocowe w warunkach obrony cywilnej;

8) ewakuacja oraz środki indywidualnej i zbiorowej ochrony.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez rozwiązanie sytuacji problemowych przedstawionych podczas szkolenia oraz opanowanie czynności ujętych w ramach instruktażu.

Program szkolenia aktualizującego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla kadry w urzędach obsługujących organy ochrony ludności oraz w innych urzędach, jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego i organach jednostek pomocniczych gminy

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest podniesienie poziomu kluczowych kompetencji kadry w urzędach obsługujących organy ochrony ludności oraz w innych urzędach, jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego i organach jednostek pomocniczych gminy w odniesieniu do efektywnej realizacji zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są osoby stanowiące zasoby osobowe urzędów obsługujących organy ochrony ludności oraz innych urzędów, jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego i organów jednostek pomocniczych gminy, które odbyły już szkolenie zasadnicze.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody wykładu konwersatoryjnego.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody problemowej, studium przypadku oraz instruktażu.

Szkolenie obejmuje co najmniej 6 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 4 jednostki dydaktyczne realizowane w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny szkolenia aktualizującego obejmuje obszary tematyczne zgodnie z zestawieniem:

OBLIGATORYJNE OBSZARY TEMATYCZNE

1) zmiany uwarunkowań ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce, w tym ryzyka zagrożeń społeczności lokalnej;

2) współpraca, wsparcie i współdziałanie w ochronie ludności i obronie cywilnej;

3) urząd w systemie ochrony ludności i obrony cywilnej - rola, funkcje, zadania i sposoby ich realizacji.

FAKULTATYWNE OBSZARY TEMATYCZNE

1) funkcjonowanie urzędu w stanach nadzwyczajnych oraz w czasie wojny;

2) przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym planowanie ciągłości działania;

3) wykrywanie zagrożeń, powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie. Komunikacja kryzysowa i komunikacja ryzyka;

4) ewakuacja oraz środki indywidualnej i zbiorowej ochrony;

5) działania pomocowe w warunkach obrony cywilnej;

6) przeciwdziałanie dezinformacji.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez rozwiązanie sytuacji problemowych przedstawionych podczas szkolenia oraz opanowanie czynności ujętych w ramach instruktażu.

Załącznik 6. [PROGRAMY SZKOLEŃ Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA OSÓB POSIADAJĄCYCH PRZYDZIAŁY MOBILIZACYJNE OBRONY CYWILNEJ]

Załącznik nr 6

PROGRAMY SZKOLEŃ Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA OSÓB POSIADAJĄCYCH PRZYDZIAŁY MOBILIZACYJNE OBRONY CYWILNEJ

Program szkolenia zasadniczego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób posiadających przydziały mobilizacyjne obrony cywilnej

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest przygotowanie osób posiadających przydziały mobilizacyjne obrony cywilnej do efektywnej realizacji zadań obrony cywilnej w organie lub podmiocie obrony cywilnej.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są osoby posiadające przydziały mobilizacyjne obrony cywilnej.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody wykładu konwersatoryjnego.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody problemowej, metody studium przypadku oraz instruktażu.

Szkolenie obejmuje co najmniej 8 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 6 jednostek dydaktycznych realizowanych w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny szkolenia zasadniczego obejmuje obszary tematyczne zgodnie z zestawieniem:

1) współczesne zagrożenia bezpieczeństwa państwa i obywateli;

2) zadania obrony cywilnej w organie lub podmiocie obrony cywilnej;

3) współpraca i współdziałanie w realizacji zadań obrony cywilnej, w tym reagowanie na zagrożenia w zależności od specjalizacji;

4) praktyczna realizacja zadań obrony cywilnej, w tym pierwsza pomoc przedmedyczna.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez zrealizowanie zadań i wykonanie czynności potwierdzających nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.

Program szkolenia aktualizującego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób posiadających przydziały mobilizacyjne obrony cywilnej

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest uzupełnienie wiedzy i rozwinięcie umiejętności osób posiadających przydziały mobilizacyjne obrony cywilnej na potrzeby efektywnej realizacji zadań obrony cywilnej w organie lub podmiocie obrony cywilnej.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są osoby posiadające przydziały mobilizacyjne obrony cywilnej, które odbyły już szkolenie zasadnicze.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody wykładu konwersatoryjnego.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody problemowej, metody studium przypadku oraz instruktażu.

Szkolenie obejmuje co najmniej 6 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 4 jednostki dydaktyczne realizowane w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny szkolenia aktualizującego obejmuje obszary tematyczne zgodnie z zestawieniem:

1) uwarunkowania realizacji zadań obrony cywilnej w organie lub podmiocie obrony cywilnej;

2) efektywne metody realizacji zadań obrony cywilnej w organie lub podmiocie obrony cywilnej;

3) współpraca i współdziałanie w realizacji zadań obrony cywilnej, w tym reagowanie na zagrożenia w zależności od specjalizacji;

4) praktyczna realizacja zadań obrony cywilnej, w tym pierwsza pomoc.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez zrealizowanie zadań i wykonanie czynności potwierdzających nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.

Załącznik 7. [PROGRAM SZKOLENIA Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA KADRY PODMIOTÓW OCHRONY LUDNOŚCI]

Załącznik nr 7

PROGRAM SZKOLENIA Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA KADRY PODMIOTÓW OCHRONY LUDNOŚCI

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest przygotowanie kadry podmiotów ochrony ludności do efektywnej realizacji zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są osoby stanowiące zasoby osobowe podmiotów ochrony ludności.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody wykładu konwersatoryjnego.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody problemowej, studium przypadku oraz instruktażu.

Szkolenie obejmuje co najmniej 16 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 12 jednostek dydaktycznych realizowanych w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny szkolenia obejmuje obszary tematyczne zgodnie z zestawieniem:

1) uwarunkowania ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce, w tym zagrożenia społeczności lokalnej;

2) podmiot ochrony ludności w systemie ochrony ludności i obrony cywilnej - rola, funkcje, zadania i sposoby ich realizacji;

3) funkcjonowanie podmiotu ochrony ludności w stanach nadzwyczajnych oraz w czasie wojny;

4) przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym planowanie ciągłości działania;

5) współpraca, wsparcie i współdziałanie w ochronie ludności i obronie cywilnej;

6) wykrywanie zagrożeń, powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie. Komunikacja kryzysowa i komunikacja ryzyka;

7) działania pomocowe w warunkach obrony cywilnej;

8) pierwsza pomoc przedmedyczna;

9) ewakuacja oraz środki indywidualnej i zbiorowej ochrony.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez zrealizowanie zadań i wykonanie czynności potwierdzających nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.

Załącznik 8. [PROGRAM SZKOLENIA Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA CZŁONKÓW ZRZESZEŃ I PRZEDSIĘBIORCÓW]

Załącznik nr 8

PROGRAM SZKOLENIA Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA CZŁONKÓW ZRZESZEŃ I PRZEDSIĘBIORCÓW

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest przygotowanie członków zrzeszeń i przedsiębiorców do efektywnej realizacji zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są członkowie zrzeszeń i przedsiębiorcy.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne, z przewagą zajęć praktycznych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody wykładu konwersatoryjnego.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części praktycznej szkolenia są prowadzone z zastosowaniem w szczególności metody problemowej, studium przypadku oraz instruktażu.

Szkolenie obejmuje co najmniej 8 jednostek dydaktycznych, w tym co najmniej 6 jednostek dydaktycznych realizowanych w trybie stacjonarnym (z bezpośrednim, fizycznym kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne).

Jedna jednostka dydaktyczna oznacza 45 minut szkolenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny szkolenia obejmuje obszary tematyczne zgodnie z zestawieniem:

1) uwarunkowania prawne ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce i społeczności lokalnej;

2) umiejscowienie w systemie ochrony ludności i obrony cywilnej - rola, funkcje, zadania i sposoby ich realizacji;

3) funkcjonowanie przedsiębiorstwa w stanach nadzwyczajnych oraz w czasie wojny;

4) ratownictwo, pomoc humanitarna i inne działania pomocowe;

5) przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym ochrona infrastruktury krytycznej oraz planowanie ciągłości działania;

6) współpraca, wsparcie i współdziałanie w ochronie ludności i obronie cywilnej;

7) wykrywanie zagrożeń, powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie. Komunikacja kryzysowa i komunikacja ryzyka;

8) działania pomocowe w ramach obrony cywilnej;

9) pierwsza pomoc;

10) ewakuacja ludzi, zwierząt i mienia oraz środki indywidualnej i zbiorowej ochrony.

5. Sposób weryfikacji osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez rozwiązanie studium przypadku i opanowanie czynności ujętych w ramach instruktażu.

Załącznik 9. [PROGRAM SZKOLENIA Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA LUDNOŚCI]

Załącznik nr 9

PROGRAM SZKOLENIA Z ZAKRESU OCHRONY LUDNOŚCI I OBRONY CYWILNEJ DLA LUDNOŚCI

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest przygotowanie osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do właściwych reakcji w sytuacjach zagrożeń, w tym w zakresie rozpoznawania zagrożeń, zapobiegania im oraz kształtowania odpowiednich zachowań w przypadku ich wystąpienia, a także wypracowanie zdolności współdziałania z organami ochrony ludności i podmiotami ochrony ludności. Szkolenie służy zwiększeniu odporności społecznej.

2. Uczestnicy szkolenia

Uczestnikami szkolenia są osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Forma organizacji szkolenia

Szkolenie obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne.

Zajęcia dydaktyczne realizowane w części teoretycznej szkolenia mogą być prowadzone z zastosowaniem form i metod kształcenia na odległość, w tym samokształcenia kierowanego, kształcenia w formule mieszanej (blended learning) oraz kształcenia z bezpośrednim kontaktem z osobą prowadzącą zajęcia dydaktyczne przez Internet.

Czas trwania szkolenia jest dostosowywany do specyfiki grupy odbiorców, a także do zastosowanych form i metod kształcenia.

4. Zakres tematyczny

Zakres tematyczny szkolenia obejmuje obszary tematyczne zgodnie z zestawieniem:

OBLIGATORYJNE OBSZARY TEMATYCZNE

1) sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze;

2) indywidualne przygotowanie do ewakuacji i przetrwania w warunkach długotrwałego zagrożenia;

3) ewakuacja ludzi, zwierząt i mienia oraz współdziałanie z podmiotami ochrony ludności;

4) pierwsza pomoc;

5) działania pomocowe;

6) środki ochrony indywidualnej i miejsca schronienia w sytuacjach realnego zagrożenia.

FAKULTATYWNE OBSZARY TEMATYCZNE

1) reagowanie na dezinformację;

2) zapewnianie cyberbezpieczeństwa;

3) współpraca w zespole;

4) podnoszenie własnej odporności na zagrożenia.

5. Sposób osiągnięcia celu szkolenia

Osiągnięcie celu szkolenia jest weryfikowane przez zrealizowanie zadań i wykonanie czynności potwierdzających nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-02-07
  • Data wejścia w życie: 2025-02-08
  • Data obowiązywania: 2025-02-08
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA