REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 39
USTAWA
z dnia 20 grudnia 2024 r.
o Radzie Fiskalnej1), 2)
Art. 1. [Zakres regulacji]
Art. 2. [Definicja]
Art. 3. [Rada jako organ niezależny]
Art. 4. [Zakres obowiązków Rady]
1) opiniuje prognozy makroekonomiczne wykorzystywane na potrzeby opracowania projektu ustawy budżetowej;
2) opiniuje prognozy makroekonomiczne, w szczególności prognozy i założenia makroekonomiczne leżące u podstaw ścieżki wydatków netto w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 (Dz. Urz. UE L 2024/1263 z 30.04.2024), zwanego dalej „rozporządzeniem 2024/1263”, wykorzystywane na potrzeby opracowania projektu średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego w rozumieniu art. 2 pkt 6 rozporządzenia 2024/1263 oraz projektu zmienionego średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia 2024/1263;
3) opiniuje projekt ustawy budżetowej w zakresie:
a) przestrzegania zasady stanowiącej, że państwowy dług publiczny nie może przekroczyć 60 % wartości rocznego produktu krajowego brutto,
b) zgodności z art. 112aa, art. 112ab, art. 112d, art. 112da i art. 112db ust. 4-7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39),
c) zgodności ze ścieżką wydatków netto w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia 2024/1263 wyznaczoną zgodnie z art. 17 ust. 1 tego rozporządzenia;
4) ocenia ramy budżetowe w rozumieniu art. 2 dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, str. 41, z późn. zm.3)) pod kątem ich zgodności, spójności i skuteczności;
5) na wniosek Rady Ministrów:
a) sporządza niewiążące sprawozdanie, o którym mowa w art. 3 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz. Urz. WE L 209 z 02.08.1997, str. 6, z późn. zm.4) - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 10, t. 1, str. 89),
b) przedstawia ocenę, o której mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia 2024/1263,
c) dokonuje niewiążącej analizy, o której mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia 2024/1263;
6) na wniosek Ministra Finansów opiniuje projekty dokumentów rządowych w zakresie ich oddziaływania na stabilność finansów publicznych i sytuację makroekonomiczną kraju.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, Minister Finansów przekazuje Radzie projekt ustawy budżetowej nie później niż 30 dni przed dniem jego przedłożenia Sejmowi.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, Rada wydaje opinię w terminie 14 dni od dnia przekazania przez Ministra Finansów na adres poczty elektronicznej Biura Rady dokumentów, o których mowa w tych przepisach.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, termin na sporządzenie sprawozdania, przedstawienie oceny, dokonanie analizy albo wydanie opinii wynosi 14 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w tych przepisach.
5. W szczególnie uzasadnionym przypadku odpowiednio Rada Ministrów albo Minister Finansów może termin, o którym mowa w ust. 3 i 4:
1) skrócić do 7 dni, za zgodą Rady;
2) wydłużyć do 28 dni, na wniosek Rady.
6. Nieprzedstawienie opinii lub oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3 i pkt 5 lit. b, w terminie uznaje się za przedstawienie pozytywnej opinii lub oceny.
Art. 5. [Obowiązki Ministra Finansów w związku z opinią lub oceną Rady]
1) zastosuje się do opinii lub ocen:
a) o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 5 lit. b,
b) zawartych w dokumentach, o których mowa w art. 4 pkt 5 lit. a oraz c, albo
2) w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania opinii lub ocen, o których mowa w pkt 1, wyjaśni przyczyny niezastosowania się do nich.
2. Wyjaśnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Ministra Finansów.
Art. 6. [Podmioty udzielające informacji Radzie]
2. Jeżeli jednostka lub podmiot, o których mowa w ust. 1, nie przekażą Radzie żądanej informacji w terminie przez nią wyznaczonym, Rada może poinformować o tym organ nadzoru nad tą jednostką lub tym podmiotem lub zamieścić informację o tym na swojej stronie internetowej.
3. Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w ust. 1, oraz tryb i sposób ich przekazywania mogą być określone w porozumieniu zawartym przez Radę z jednostką lub podmiotem, o których mowa w ust. 1.
Art. 7. [Publikacja dokumentów opracowanych przez Radę]
Art. 8. [Członek Rady]
1) jest obywatelem polskim;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
5) cieszy się nieposzlakowaną opinią;
6) posiada:
a) co najmniej stopień doktora w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie ekonomia i finanse lub nauki prawne oraz co najmniej 10 lat doświadczenia zawodowego w dziedzinach finansów publicznych, makroekonomii i zarządzania finansami jednostek sektora finansów publicznych albo tytuł zawodowy magistra oraz co najmniej 15 lat doświadczenia zawodowego w dziedzinach finansów publicznych, makroekonomii i zarządzania finansami jednostek sektora finansów publicznych - w przypadku członka Rady pełniącego funkcję Przewodniczącego Rady,
b) co najmniej tytuł zawodowy magistra oraz co najmniej 10 lat doświadczenia zawodowego w dwóch z trzech dziedzin: finansów publicznych, makroekonomii lub zarządzania finansami jednostek sektora finansów publicznych - w przypadku członka Rady niepełniącego funkcji Przewodniczącego Rady.
2. Członkiem Rady nie może być:
1) poseł, senator, poseł do Parlamentu Europejskiego oraz radny;
2) członek Komisji Europejskiej;
3) osoba zajmująca kierownicze stanowisko państwowe w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 624);
4) wójt (burmistrz, prezydent miasta), członek zarządu powiatu oraz członek zarządu województwa;
5) członek partii politycznej;
6) osoba prowadząca zawodową działalność lobbingową w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248 oraz z 2024 r. poz. 1535);
7) osoba, która w okresie 4 lat przed dniem powołania na członka Rady zajmowała stanowisko lub pełniła funkcję, o których mowa w pkt 1-4, lub prowadziła działalność, o której mowa w pkt 6.
Art. 9. [Skład Rady]
1) Przewodniczący Rady - wskazany przez Ministra Finansów;
2) po jednym wskazanym przez:
a) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
b) Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,
c) Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
d) stronę pracowników, o której mowa w art. 23 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232, z późn. zm.6)),
e) stronę pracodawców, o której mowa w art. 24 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego,
f) stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, o której mowa w ustawie z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2024 r. poz. 949).
Art. 10. [Nabór kandydatów na członka Rady]
2. Nabór ogłasza się nie później niż 6 miesięcy przed upływem kadencji członka Rady albo niezwłocznie - w przypadku wygaśnięcia członkostwa w Radzie.
3. Ogłoszenie o naborze ogłaszane jest w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu właściwego podmiotu, na stronie internetowej podmiotu lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób, gdy taka strona nie jest prowadzona.
4. Ogłoszenie o naborze zawiera wskazanie:
1) wymagań, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-5 i pkt 6 lit. a albo b oraz ust. 2, i dokumentów potwierdzających ich spełnianie, a w przypadku gdy dokumentem takim jest oświadczenie kandydata, informację, że:
a) składa się je pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, oraz
b) zawiera się w nim klauzulę o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń;
2) zadań Rady i członka Rady;
3) terminu, miejsca i formy składania dokumentów, o których mowa w pkt 1.
5. Nabór przeprowadza zespół powołany przez właściwy podmiot, składający się z osób, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów. Członek zespołu ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczących osób biorących udział w naborze, uzyskanych w trakcie naboru.
6. W toku naboru zespół stwierdza spełnianie przez osoby biorące w nim udział wymagań, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-5 i pkt 6 lit. a albo b oraz ust. 2.
7. W wyniku naboru zespół sporządza listę kandydatów na członka Rady spełniających wymagania, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-5 i pkt 6 lit. a albo b oraz ust. 2, i przekazuje ją wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnienie wymagań, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-5 i pkt 6 lit. a albo b oraz ust. 2, właściwemu podmiotowi.
8. W przypadku niewyłonienia wymaganej liczby kandydatów na członka Rady spełniających wymagania, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-5 i pkt 6 lit. a albo b oraz ust. 2, niezwłocznie przeprowadza się ponowny nabór. Przepisy ust. 3–7 stosuje się.
9. Zespół sporządza protokół z przeprowadzonego naboru zawierający:
1) wskazanie funkcji, na którą był przeprowadzony nabór;
2) liczbę nadesłanych ofert, w tym liczbę ofert kandydatów na członka Rady niespełniających wymagań, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-5 i pkt 6 lit. a albo b oraz ust. 2;
3) imiona i nazwiska kandydatów na członka Rady spełniających wymagania, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-5 i pkt 6 lit. a albo b oraz ust. 2;
4) skład zespołu przeprowadzającego nabór.
10. Protokół z przeprowadzonego naboru jest publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu właściwego podmiotu, na stronie internetowej podmiotu lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób, gdy taka strona nie jest prowadzona.
11. Właściwy podmiot wskazuje kandydatów na członka Rady i informację o nich przekazuje Marszałkowi Sejmu wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnienie wymagań, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-5 i pkt 6 lit. a albo b oraz ust. 2.
Art. 11. [Powołanie członków Rady przez Sejm]
Art. 12. [Nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania na członka Rady]
Art. 13. [Kadencja członka Rady]
2. Członek Rady nie może sprawować swojej funkcji dłużej niż dwie kadencje.
3. Członek Rady, po upływie kadencji, sprawuje swoją funkcję do czasu powołania nowego członka Rady.
Art. 14. [Wygaśnięcie członkostwa w Radzie]
1) odwołania członka Rady;
2) śmierci członka Rady.
Art. 15. [Odwołanie członka Rady przed upływem kadencji]
1) ujawnienia nowych okoliczności wskazujących na niespełnianie przez członka Rady w dniu powołania wymagań, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-4 i 6 oraz ust. 2;
2) zaprzestania spełniania przez członka Rady wymagań, o których mowa w art. 8 ust. 1 i ust. 2 pkt 1-6;
3) naruszenia przez członka Rady zakazu, o którym mowa w art. 16 ust. 3;
4) gdy członek Rady stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków na skutek choroby stwierdzonej orzeczeniem lekarskim;
5) złożenia przez członka Rady pisemnej rezygnacji.
Art. 16. [Uprawnienia członka Rady]
2. Członek Rady w zakresie wykonywania czynności związanych ze sprawowaniem funkcji członka Rady korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
3. W okresie kadencji członek Rady nie może zajmować żadnych innych stanowisk, podejmować działalności zarobkowej lub publicznej poza pracą naukową lub dydaktyczną lub twórczością autorską ani posiadać w spółkach prawa handlowego więcej niż 10 % akcji lub udziałów przedstawiających więcej niż 10 % kapitału zakładowego w każdej z tych spółek.
4. Pracodawca zatrudniający osobę wyznaczoną na członka Rady udziela jej, na jej wniosek, urlopu bezpłatnego na czas trwania kadencji członka Rady.
5. Członek Rady po upływie kadencji, a także w przypadku jego odwołania ma prawo powrócić na stanowisko zajmowane przed powołaniem na członka Rady lub otrzymać stanowisko równorzędne ze stanowiskiem zajmowanym przed powołaniem na członka Rady.
Art. 17. [Oświadczenie o stanie majątkowym]
2. Oświadczenie o stanie majątkowym przechowuje się przez 6 lat.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór oświadczenia o stanie majątkowym wraz z pouczeniem o odpowiedzialności za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy, uwzględniając zakres danych objętych oświadczeniem.
Art. 18. [Przewodniczący Rady]
2. Rada wybiera ze swojego grona Zastępcę Przewodniczącego Rady bezwzględną większością głosów.
3. Zastępca Przewodniczącego Rady zastępuje Przewodniczącego Rady w czasie jego nieobecności, a także pełni jego obowiązki w przypadku nieobsadzenia funkcji Przewodniczącego Rady.
Art. 19. [Posiedzenia Rady]
2. Posiedzenia Rady odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
3. Ustalenia Rady zapadają w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 4 członków Rady, w tym Przewodniczącego Rady. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady.
4. Członek Rady, który nie zgadza się z ustaleniem Rady zawartym w uchwale, może zgłosić zdanie odrębne, sporządzając na piśmie jego uzasadnienie. Członkowie Rady mogą zgłosić wspólne zdanie odrębne. Zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem stanowią załącznik do uchwały.
5. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół.
Art. 20. [Regulamin działania Rady]
Art. 21. [Wynagrodzenie członków Rady]
1) wynagrodzenie miesięczne oraz
2) dodatek funkcyjny - w przypadku Przewodniczącego Rady oraz Zastępcy Przewodniczącego Rady
- ustalane z zastosowaniem mnożników kwoty bazowej dla członków korpusu służby cywilnej, której wysokość, ustaloną według odrębnych przepisów, określa ustawa budżetowa.
2. Mnożnik kwoty bazowej, o którym mowa w ust. 1, wynosi:
1) 9,5 - w przypadku wynagrodzenia miesięcznego;
2) 2,1 - w przypadku dodatku funkcyjnego dla Przewodniczącego Rady;
3) 1,1 - w przypadku dodatku funkcyjnego dla Zastępcy Przewodniczącego Rady.
Art. 22. [Biuro Rady]
2. Biuro Rady jest państwową jednostką budżetową.
3. Biurem Rady kieruje Dyrektor Biura Rady powoływany i odwoływany przez Radę.
4. Powołanie, o którym mowa w ust. 3, stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
5. Rada nadaje Biuru Rady statut określający jego organizację.
6. Szczegółowy zakres zadań Biura Rady określa Dyrektor Biura Rady w regulaminie organizacyjnym.
Art. 23. [Dyrektor Biura Rady]
1) jest obywatelem polskim;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4) posiada co najmniej tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
5) cieszy się nieposzlakowaną opinią;
6) nie była karana zakazem zajmowania stanowisk kierowniczych w urzędach organów władzy publicznej lub pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi;
7) posiada kompetencje kierownicze;
8) posiada co najmniej sześcioletni staż pracy, w tym co najmniej trzyletni staż pracy na stanowisku kierowniczym w jednostkach sektora finansów publicznych;
9) nie jest członkiem partii politycznej.
Art. 24. [Nabór na stanowisko Dyrektora Biura Rady]
2. Ogłoszenie o naborze zawiera wskazanie:
1) wymagań, o których mowa w art. 23, oraz wymaganych dokumentów potwierdzających ich spełnianie;
2) zadań Dyrektora Biura Rady;
3) terminu, miejsca i formy składania dokumentów, o których mowa w pkt 1;
4) metod i technik naboru.
3. Nabór przeprowadza zespół powołany przez Radę, liczący co najmniej 3 osoby, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów. Członek zespołu ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczących osób biorących udział w naborze, uzyskanych w trakcie naboru.
4. W toku naboru zespół ocenia spełnianie przez osoby biorące w nim udział wymagań, o których mowa w art. 23.
5. W wyniku naboru zespół sporządza listę kandydatów na Dyrektora Biura Rady spełniających wymagania, o których mowa w art. 23, którą niezwłocznie przekazuje Przewodniczącemu Rady.
6. Rada powołuje Dyrektora Biura Rady spośród kandydatów znajdujących się na liście, o której mowa w ust. 5.
7. Zespół sporządza protokół z przeprowadzonego naboru zawierający:
1) wskazanie stanowiska, na które był przeprowadzony nabór;
2) liczbę nadesłanych ofert, w tym liczbę ofert kandydatów niespełniających wymagań, o których mowa w art. 23;
3) imiona i nazwiska kandydatów na Dyrektora Biura Rady spełniających wymagania, o których mowa w art. 23;
4) skład zespołu przeprowadzającego nabór;
5) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru.
8. Protokół z przeprowadzonego naboru jest publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rady.
Art. 25. [Koszty działalności Biura Rady]
2. Dochody i wydatki Biura Rady stanowią odrębną część w budżecie państwa, której dysponentem jest Dyrektor Biura Rady.
Art. 26. [Projekt planu dochodów i wydatków Biura Rady]
Art. 27. [Roczne sprawozdanie Rady]
2. Roczne sprawozdanie z działalności Rady oraz roczne sprawozdanie finansowe Biura Rady są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rady.
Art. 28. [Ocena działalności Rady]
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, jest przeprowadzana przez wybraną przez Radę:
1) niezależną instytucję krajową albo zagraniczną, składającą się z ekspertów posiadających wiedzę i doświadczenie w dziedzinie makroekonomii, finansów publicznych lub zarządzania finansami jednostek sektora finansów publicznych lub
2) niezależną instytucję fiskalną, o której mowa w art. 8a dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich, ustanowioną w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub organizację posiadającą wyspecjalizowaną jednostkę dedykowaną tej niezależnej instytucji fiskalnej.
3. Szczegółowy tryb wyboru instytucji, o której mowa w ust. 2, określa Rada.
4. Rada przekazuje Marszałkowi Sejmu wynik oceny, o której mowa w ust. 1, niezwłocznie po jego otrzymaniu oraz publikuje go w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej.
Art. 29. [Przegląd stosowania przepisów ustawy]
Art. 30. [Odpowiedzialność karna]
podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu określonego w ust. 1
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Art. 31. [Ustawa o pracownikach urzędów państwowych]
1) w art. 1 w ust. 1 w pkt 15 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 16 w brzmieniu:
„16) Biurze Rady Fiskalnej.”;
2) w art. 36 w ust. 5 w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
„12) Dyrektorze Biura Rady Fiskalnej - dla urzędników Biura Rady Fiskalnej.”.
Art. 32. [Ustawa o związkach zawodowych]
„Nie dotyczy to projektu ustawy budżetowej, której opiniowanie regulują odrębne przepisy.”.
Art. 33. [Ustawa o organizacjach pracodawców]
„Nie dotyczy to projektu ustawy budżetowej, której opiniowanie regulują odrębne przepisy.”.
Art. 34. [Ustawa o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa]
Art. 35. [Ustawa o finansach publicznych]
1) w art. 1 uchyla się pkt 6;
2) po art. 4 dodaje się art. 4a w brzmieniu:
„Art. 4a. 1. Minister Finansów przedkłada Radzie Ministrów projekt średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego w rozumieniu art. 2 pkt 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 (Dz. Urz. UE L 2024/1263 z 30.04.2024), projekt zmienionego średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego, o którym mowa w art. 15 i art. 18 tego rozporządzenia, oraz projekt rocznego sprawozdania z postępów, o którym mowa w art. 21 tego rozporządzenia.
2. Rada Ministrów przyjmuje średniookresowy plan budżetowo-strukturalny w rozumieniu art. 2 pkt 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97, zmieniony średniookresowy plan budżetowo-strukturalny, o którym mowa w art. 15 i art. 18 tego rozporządzenia, oraz roczne sprawozdanie z postępów, o którym mowa w art. 21 tego rozporządzenia, które następnie są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Ministra Finansów oraz przedkładane zgodnie z odpowiednio art. 11 ust. 1, art. 15 ust. 1 i 2, art. 18 i art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia.”;
3) tytuł działu III otrzymuje brzmienie: „Ustawa budżetowa”;
4) w dziale III uchyla się rozdział 1;
5) w art. 112aa:
a) w ust. 1 objaśnienia symboli WYD*n–1 oraz WYDn–1 otrzymują brzmienie:
„WYD*n–1 – kwota wydatków określona w projekcie ustawy budżetowej na rok n – 1 przedłożonym Sejmowi, skorygowana zgodnie z aktualizacją prognoz deflatora produktu krajowego brutto oraz wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych, a w przypadku gdy w roku n – 1 zastosowano przepis art. 112d ust. 1 – kwota wydatków, o której mowa w art. 112d ust. 2 albo art. 112da ust. 2, skorygowana zgodnie z aktualizacją prognoz deflatora produktu krajowego brutto oraz wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych,
WYDn–1 – kwota wydatków określona w projekcie ustawy budżetowej na rok n – 1 przedłożonym Sejmowi, a w przypadku gdy w roku n – 1 zastosowano przepis art. 112d ust. 1 – kwota wydatków, o której mowa w art. 112d ust. 2 albo art. 112da ust. 2,”,
b) uchyla się ust. 2b,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Kwota wydatków, o której mowa w ust. 1, pomniejszona o kwotę:
1) prognozowanych w projekcie ustawy budżetowej przedłożonym Sejmowi wydatków jednostek, o których mowa w art. 9 pkt 2 i 2a, i samorządowych jednostek budżetowych, uwzględniających założenia makroekonomiczne, o których mowa w art. 142 ust. 1 pkt 2 lit. a-b, oraz wieloletnie prognozy finansowe tych jednostek, a także wysokość wydatków wykonanych w latach poprzednich, po odjęciu kwot odpowiadających wielkościom planowanych przepływów, o których mowa w ust. 2 pkt 5 i 6 oraz ust. 2a, od innych organów i jednostek, o których mowa w ust. 1,
2) planowanych wydatków organów i jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2, po odjęciu kwot odpowiadających wielkościom planowanych przepływów, o których mowa w ust. 2 pkt 5 i 6 oraz ust. 2a, od innych organów i jednostek, o których mowa w ust. 1,
3) planowanych wydatków Bankowego Funduszu Gwarancyjnego określonych w planie finansowym Funduszu po odjęciu kwot odpowiadających wielkościom planowanych przepływów, o których mowa w ust. 2 pkt 5 i 6 oraz ust. 2a, od innych organów i jednostek, o których mowa w ust. 1
- oraz powiększona o kwotę prognozowanych na rok n, o którym mowa w ust. 1, działań jednorazowych i tymczasowych po stronie dochodów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97, mających wpływ na dochody organów i jednostek, o których mowa w ust. 1, jeżeli wartość każdego z nich przekracza 0,03 % wartości produktu krajowego brutto prognozowanej w uzasadnieniu projektu ustawy budżetowej na rok n, o którym mowa w ust. 1, przedłożonego Sejmowi, oraz o wartość klauzuli obronnej, o której mowa w ust. 4a, stanowi limit wydatków organów i jednostek, o których mowa w art. 9 pkt 1, państwowych jednostek budżetowych z wyłączeniem organów i jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2, pkt 5-9, państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14, a także funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego na podstawie odrębnych ustaw.”;
6) art. 112ab otrzymuje brzmienie:
„Art. 112ab. 1. W przypadku zatwierdzenia przez Radę Unii Europejskiej ścieżki wydatków netto, o której mowa w art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97, wielkość korekty kwoty wydatków Kn, o której mowa w art. 112aa ust. 1, odpowiada dostosowaniu zgodnemu ze ścieżką wydatków netto zatwierdzoną przez Radę Unii Europejskiej w trybie art. 17 tego rozporządzenia.
2. Minister Finansów może wystąpić do Rady Fiskalnej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej wielkości korekty kwoty wydatków Kn, o której mowa w art. 112aa ust. 1, wynikającej z art. 112aa ust. 4, oraz wpływu tej korekty na długookresową stabilność finansów publicznych oraz sytuację makroekonomiczną kraju. Przepisy art. 4 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 20 grudnia 2024 r. o Radzie Fiskalnej (Dz. U. z 2025 r. poz. 39), zwanej dalej „ustawą o Radzie Fiskalnej”, stosuje się odpowiednio.
3. Wielkość korekty kwoty wydatków Kn, o której mowa w art. 112aa ust. 1, może być inna niż wynikająca z ust. 1 lub art. 112aa ust. 4, jeżeli wynika to:
1) z opinii Rady Fiskalnej, o której mowa w ust. 2, lub
2) z zaleceń Rady Unii Europejskiej wydanych na podstawie art. 121 ust. 2 lub 4 lub art. 126 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.”;
7) po art. 112ab dodaje się art. 112ac w brzmieniu:
„Art. 112ac. 1. Określona w ustawie budżetowej kwota planowanego limitu wydatków, o którym mowa w art. 112aa ust. 3, może zostać przekroczona, jeżeli zaistnieją nadzwyczajne okoliczności, pozostające poza kontrolą Rady Ministrów, wywołujące istotne skutki gospodarcze, ekonomiczne lub społeczne, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Fiskalnej w zakresie skutków tego przekroczenia dla stabilności finansów publicznych i sytuacji makroekonomicznej kraju.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w planach finansowych jednostek, o których mowa w art. 112aa ust. 3, mogą być dokonywane zmiany, w następstwie których zostanie przekroczona kwota planowanego limitu wydatków, o którym mowa w art. 112aa ust. 3, po uzyskaniu opinii, o której mowa w ust. 1, oraz zgody Ministra Finansów, wydanej po uzyskaniu pozytywnej opinii sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu.
3. Minister Finansów, występując do Rady Fiskalnej z wnioskiem o wydanie opinii, o której mowa w ust. 1, określa maksymalną wartość tego przekroczenia. Przepisy art. 4 ust. 4 i 5 ustawy o Radzie Fiskalnej stosuje się odpowiednio.”;
8) w art. 112d:
a) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy opinia, o której mowa w art. 112da ust. 1, jest negatywna.”,
b) w ust. 3:
- wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Po roku, w którym zastosowano przepis ust. 1, do roku poprzedzającego rok, o którym mowa w ust. 4, kwota wydatków, o której mowa w art. 112aa ust. 1, jest obliczana według wzoru:”,
- objaśnienia symboli s, i oraz k otrzymują brzmienie:
„s - rok zastosowania przepisu ust. 1,
i - kolejne lata po roku, w którym zastosowano przepis ust. 1, przy czym i = {1, 2, 3},
k – rok, w którym kwota wydatków będzie obliczona zgodnie z art. 112aa ust. 1, licząc od roku następującego po roku, w którym zastosowano przepis ust. 1, przy czym k = {2, 3, 4},”,
c) w ust. 4:
- we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „spełnienia warunków, o których mowa w ust. 1” zastępuje się wyrazami „zastosowania przepisu ust. 1”,
- użyte w pkt 1 i 2 wyrazy „nie zostały spełnione warunki określone w ust. 1” zastępuje się wyrazami „nie zastosowano przepisu ust. 1”,
d) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Po roku, w którym zastosowano przepis ust. 1, do roku poprzedzającego rok, o którym mowa w ust. 4, limit wydatków, o którym mowa w art. 112aa ust. 3, oblicza się z uwzględnieniem kwoty wydatków, o której mowa w ust. 3.”,
e) w ust. 6 wyrazy „ostatni rok, w którym nie zostały spełnione warunki określone w ust. 1” zastępuje się wyrazami „ostatni rok przed rokiem zastosowania przepisu ust. 1”,
f) w ust. 7 wyrazy „w którym zostały spełnione warunki określone w ust. 1,” zastępuje się wyrazami „w którym zastosowano przepis ust. 1,”;
9) po art. 112d dodaje się art. 112da-112dc w brzmieniu:
„Art. 112da. 1. Jeżeli w roku n, o którym mowa w art. 112aa ust. 1, zaistnieje jeden z przypadków, o których mowa w art. 112d ust. 1, Minister Finansów może wystąpić do Rady Fiskalnej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej zasadności zastosowania do projektu ustawy budżetowej na rok n, o którym mowa w art. 112aa ust. 1, przepisu art. 112d ust. 1. Przepisy art. 4 ust. 4 i 5 ustawy o Radzie Fiskalnej stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku gdy opinia, o której mowa w ust. 1, jest negatywna, Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów projekt ustawy budżetowej na rok n, o którym mowa w art. 112aa ust. 1, w którym kwotę wydatków, o której mowa w art. 112aa ust. 1, oblicza odpowiednio zgodnie z art. 112aa ust. 1. Przepisy art. 112d ust. 3–7 stosuje się odpowiednio.
Art. 112db. 1. W przypadkach, o których mowa w art. 112d ust. 1, Minister Finansów może wystąpić do Rady Fiskalnej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej wpływu zastosowania tego przepisu na długookresową stabilność finansów publicznych oraz sytuację makroekonomiczną kraju, proponując następujące parametry ze wzoru, o którym mowa w art. 112d ust. 3:
1) rok, na który w projekcie ustawy budżetowej przedłożonym Sejmowi kwotę wydatków oblicza się zgodnie z art. 112aa ust. 1;
2) wartość
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisy art. 4 ust. 4 i 5 ustawy o Radzie Fiskalnej stosuje się odpowiednio.
3. W opinii, o której mowa w ust. 1, Rada Fiskalna przedstawia stanowisko, w którym określa parametry, o których mowa w ust. 1.
4. Minister Finansów może w projekcie ustawy budżetowej, o którym mowa w art. 139 ust. 1, uwzględnić stanowisko Rady Fiskalnej, o którym mowa w ust. 3, i obliczyć kwotę wydatków, o której mowa w art. 112d ust. 3, przyjmując, że:
1) symbol k,
2) składnik
- we wzorze określonym w art. 112d ust. 3 przyjmują wartości określone w stanowisku Rady Fiskalnej.
5. Nieprzedstawienie przez Radę Fiskalną opinii, o której mowa w ust. 1, w terminie uznaje się za przedstawienie opinii pozytywnej, przy czym w projekcie ustawy budżetowej przyjmuje się parametry, o których mowa w ust. 1, zaproponowane przez Ministra Finansów.
6. W przypadku gdy projekt ustawy budżetowej, o którym mowa w art. 139 ust. 1:
1) uwzględnia opinię Rady Fiskalnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 112d stosuje się odpowiednio;
2) nie uwzględnia opinii Rady Fiskalnej, o której mowa w ust. 1, w załącznikach do projektu ustawy budżetowej zamieszcza się tę opinię wraz ze stanowiskiem Ministra Finansów.
7. W roku, na który kwota wydatków została obliczona zgodnie z art. 112d ust. 3, Rada Ministrów może wystąpić do Rady Fiskalnej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej wpływu zastosowania przepisu art. 112d ust. 3 do projektu ustawy budżetowej na rok n, o którym mowa w art. 112aa ust. 1, na długookresową stabilność finansów publicznych oraz sytuację makroekonomiczną kraju. Przepisy ust. 1 i 3-6 oraz przepisy art. 4 ust. 4 i 5 ustawy o Radzie Fiskalnej stosuje się odpowiednio.
Art. 112dc. 1. Minister Finansów, nie rzadziej niż co 5 lat, dokonuje przeglądu stosowania przepisów art. 112aa-112ac i art. 112d-112db i sporządza informację o ich stosowaniu.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) ocenę, w jakim stopniu przepisy art. 112aa-112ac i art. 112d-112db realizują cele numerycznych reguł fiskalnych wynikające z art. 5 dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, str. 41, z późn. zm.7)), z odniesieniem do oceny Rady Fiskalnej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o Radzie Fiskalnej;
2) ewentualne rekomendacje w zakresie zmian w przepisach prawa mających na celu zwiększenie efektywności oraz operacyjności rozwiązań zawartych w art. 112aa-112ac i art. 112d-112db.
3. Informacja, o której mowa w ust. 1, jest publikowana w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Ministra Finansów.”;
10) w art. 138:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów projekt wieloletnich założeń makroekonomicznych wykorzystywanych na potrzeby opracowania projektu ustawy budżetowej.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Rada Ministrów przyjmuje wieloletnie założenia makroekonomiczne, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 30 kwietnia, które następnie są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Ministra Finansów.”,
c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Materiały do projektu ustawy budżetowej oraz do uzasadnienia do projektu tej ustawy opracowują i przedstawiają Ministrowi Finansów dysponenci części budżetowych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.”,
d) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i zakres, w tym wzory formularzy, oraz tryb i terminy opracowania materiałów, o których mowa w ust. 2-5, w ujęciu rocznym i wieloletnim, w tym:
1) planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetowych,
2) projektów planów dochodów i wydatków poszczególnych części budżetowych,
3) zestawienia programów wieloletnich,
4) wykazu wydatków związanych z realizacją Wspólnej Polityki Rolnej oraz innych programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2,
5) projektów planów finansowych jednostek, o których mowa w art. 9 pkt 14, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest organ administracji rządowej,
6) materiałów do opracowania zestawienia i planu, o których mowa w art. 142 ust. 1 pkt 10 i 11
- kierując się koniecznością uwzględniania klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, opracowania budżetu w układzie zadaniowym oraz zakresem podmiotowym i przedmiotowym spraw wymagających ujęcia w projekcie ustawy budżetowej oraz w uzasadnieniu do projektu tej ustawy.”;
11) w art. 139 w ust. 2 wyrazy „i Państwowej Inspekcji Pracy” zastępuje się wyrazami „ , Państwowej Inspekcji Pracy i Biura Rady Fiskalnej”;
12) w art. 142 w ust. 1:
a) w pkt 1 skreśla się wyrazy „ , zgodne z Wieloletnim Planem Finansowym Państwa”,
b) po pkt 6b dodaje się pkt 6c w brzmieniu:
„6c) opinię Rady Fiskalnej, o której mowa w:
a) art. 112ab ust. 2,
b) art. 112ac ust. 1,
c) art. 112da ust. 1,
d) art. 112db ust. 1 i 7
- albo informację o jej nieprzedstawieniu w wyznaczonym terminie wraz z wnioskiem odpowiednio Ministra Finansów albo Rady Ministrów, o którym mowa odpowiednio w art. 112ab ust. 2, art. 112ac ust. 3, art. 112da ust. 1 albo art. 112db ust. 1 albo 7;”;
13) w art. 160:
a) w ust. 1 w pkt 2 uchyla się lit. c,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Rada Ministrów, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia zakres i rodzaj określanych wydatków oraz konieczność zachowania zasady przejrzystości finansów publicznych przy sporządzaniu informacji z ich wykonania.”;
14) w art. 182:
a) w ust. 6 uchyla się pkt 1,
b) w ust. 7 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 i 4 w brzmieniu:
„3) omówienie przyczyn przekroczenia kwoty limitu wydatków, o którym mowa w art. 112aa ust. 3;
4) opinię, o której mowa w art. 112ac ust. 1.”.
Art. 36. [Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego]
1) w art. 2 w pkt 2a skreśla się wyrazy „Wieloletniego Planu Finansowego Państwa,”;
2) w art. 5 w ust. 1 skreśla się wyrazy „Wieloletni Plan Finansowy Państwa,”;
3) art. 16 otrzymuje brzmienie:
„Art. 16. 1. Strony pracowników i strony pracodawców Rady, w terminie do dnia 20 maja, w oparciu o przedstawioną do dnia 10 maja przez stronę rządową prognozę makroekonomiczną oraz przekazaną niezwłocznie po jej wydaniu opinię Rady Fiskalnej dotyczącą rządowej prognozy makroekonomicznej, przedstawiają wspólną propozycję w sprawie wzrostu w następnym roku:
1) wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym w państwowej sferze budżetowej;
2) minimalnego wynagrodzenia za pracę;
3) emerytur i rent z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
2. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 1, strony pracowników i strony pracodawców Rady nie przedstawią wspólnej propozycji, o której mowa w ust. 1, każda z tych stron może, w terminie 5 dni roboczych, przedstawić swoją propozycję w każdej ze spraw, o których mowa w ust. 1.
3. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 2, strona nie przedstawi propozycji, o której mowa w ust. 1, propozycję w każdej ze spraw, o której mowa w ust. 1, może przedstawić, w terminie 5 dni roboczych, każda z organizacji, której przedstawiciele reprezentują stronę pracowników i stronę pracodawców w Radzie.”;
4) po art. 16 dodaje się art. 16a w brzmieniu:
„Art. 16a. 1. Strona rządowa przedstawia Radzie średniookresowy plan budżetowo-strukturalny lub zmieniony średniookresowy plan budżetowo-strukturalny.
2. Strony pracowników i strony pracodawców Rady niezwłocznie przedstawiają wspólną opinię o dokumentach, o których mowa w ust. 1.”;
5) uchyla się art. 17;
6) w art. 19:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Nieprzedstawienie wspólnej propozycji i stanowisk, o których mowa w art. 16 i art. 18, w terminie wyznaczonym odpowiednio w każdym z tych przepisów lub w terminie ustalonym przez Radę, oznacza rezygnację z prawa do ich wyrażenia.”,
b) w ust. 2 wyrazy „o których mowa w art. 16-18” zastępuje się wyrazami „o których mowa w art. 16 i art. 18”;
7) w art. 22 w ust. 2 w pkt 1 po wyrazach „Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego” dodaje się wyrazy „ , Przewodniczącego Rady Fiskalnej”.
Art. 37. [Ustawa o Krajowym Zasobie Nieruchomości]
„6. Przy sporządzaniu informacji, o których mowa w ust. 5, przyjmuje się wieloletnie założenia makroekonomiczne, o których mowa w art. 138 ust. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.”.
Art. 38. [Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji]
„1. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw budżetu, może wstrzymać, w drodze rozporządzenia, wydawanie decyzji o wsparciu, wskazując okres, w którym nie są one wydawane, mając na względzie prognozowane kwoty dochodów oraz wydatków budżetu państwa i zaplanowanego deficytu budżetu państwa.”.
Art. 39. [Ustawa o obronie Ojczyzny]
„2. Wartość Produktu Krajowego Brutto ustala się w oparciu o wartość określoną w wieloletnich założeniach makroekonomicznych wykorzystywanych na potrzeby opracowania projektu ustawy budżetowej na dany rok, o których mowa w art. 138 ust. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, i dotyczy tego samego roku, na który są planowane wydatki, o których mowa w ust. 1.”.
Art. 40. [Utworzenie Rady]
Art. 41. [Utworzenie Biura Rady]
Art. 42. [Nabór kandydatów na członków pierwszego składu Rady]
Art. 43. [Termin rozpoczęcia kadencji członków Rady powołanych do pierwszego składu Rady]
1) 6 lat - w przypadku członków Rady, o których mowa w art. 9 pkt 1 i pkt 2 lit. a i b;
2) 4 lata - w przypadku członków Rady, o których mowa w art. 9 pkt 2 lit. d i e;
3) 2 lata - w przypadku członków Rady, o których mowa w art. 9 pkt 2 lit. c i f.
Art. 44. [Pierwsze posiedzenie Rady]
Art. 45. [Pierwsza ocena]
Art. 46. [Pierwszy przegląd]
Art. 47. [Powołanie pierwszego Dyrektora Biura Rady]
2. Dyrektor, o którym mowa w ust. 1, kieruje Biurem Rady do dnia powołania Dyrektora Biura Rady przez Radę.
3. Pierwszy statut, o którym mowa w art. 22 ust. 5, nadaje Minister Finansów, przy czym statut ten obowiązuje do dnia wejścia w życie statutu nadanego przez Radę.
Art. 48. [Termin stosowania przepisu art. 16 ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego]
Art. 49. [Przedstawienie do opinii Rady Dialogu Społecznego wieloletnich założeń makroekonomicznych wykorzystywanych na potrzeby opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2026]
2. Strony Rady Dialogu Społecznego reprezentujące osoby wykonujące pracę zarobkową, o których mowa w art. 11 pkt 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, oraz pracodawców, o których mowa w art. 11 pkt 2 tej ustawy, w terminie 14 dni od dnia otrzymania założeń, o których mowa w ust. 1, przedstawią o nich wspólną opinię oraz wspólną propozycję w sprawie wzrostu w następnym roku:
1) wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym w państwowej sferze budżetowej;
2) minimalnego wynagrodzenia za pracę;
3) emerytur i rent z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
3. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 2, strony Rady Dialogu Społecznego reprezentujące osoby wykonujące pracę zarobkową, o których mowa w art. 11 pkt 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, oraz pracodawców, o których mowa w art. 11 pkt 2 tej ustawy, nie przedstawią wspólnej opinii lub propozycji, o których mowa w ust. 2, każda z tych stron może, w terminie 5 dni roboczych, przedstawić swoją opinię lub propozycję w każdej ze spraw, o których mowa w ust. 2.
4. W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 3, strona Rady Dialogu Społecznego reprezentująca osoby wykonujące pracę zarobkową, o których mowa w art. 11 pkt 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, lub pracodawców, o których mowa w art. 11 pkt 2 tej ustawy, nie przedstawi opinii lub propozycji, o których mowa w ust. 2, opinię lub propozycję w każdej ze spraw, o których mowa w ust. 2, może przedstawić, w terminie 5 dni roboczych, każda z organizacji, której przedstawiciele reprezentują daną stronę w Radzie Dialogu Społecznego.
Art. 50. [Stosowanie przepisu art. 112aa ustawy o finansach publicznych po raz pierwszy]
Art. 51. [Pierwszy przegląd funkcjonowania przepisów art. 112aa–112ac i art. 112d–112db ustawy o finansach publicznych]
Art. 52. [Stosowanie przepisu art. 182 ust. 8 ustawy o finansach publicznych po raz pierwszy]
Art. 53. [Dotychczasowe przepisy wykonawcze]
Art. 54. [Skutki finansowe ustawy]
1) 2025 - 4,7 mln zł;
2) 2026 - 9,6 mln zł;
3) 2027 - 10,1 mln zł;
4) 2028 - 10,9 mln zł;
5) 2029 - 10,6 mln zł;
6) 2030 - 10,8 mln zł;
7) 2031 - 11,1 mln zł;
8) 2032 - 11,9 mln zł;
9) 2033 - 11,6 mln zł;
10) 2034 - 11,8 mln zł.
2. Dyrektor Biura Rady monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o których mowa w ust. 1, i dokonuje oceny wykorzystania tego limitu według stanu na koniec każdego kwartału.
3. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 oraz w przypadku, gdy w okresie od początku roku kalendarzowego do dnia dokonania ostatniej oceny, o której mowa w ust. 2, część limitu rocznego przypadającego proporcjonalnie na ten okres zostanie przekroczona co najmniej o 10 %, stosuje się mechanizm korygujący polegający na zmniejszeniu wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym niniejszej ustawy.
4. Organem właściwym do wdrożenia mechanizmu korygującego, o którym mowa w ust. 3, jest Dyrektor Biura Rady.
Art. 55. [Wejście w życie]
1) art. 32-34, art. 35 pkt 1-4, pkt 10, pkt 12 lit. a, pkt 13 i pkt 14 lit. a, art. 36 pkt 1-6, art. 37-39 oraz art. 53, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia;
2) art. 4-7, art. 13-21, art. 27-30, art. 35 pkt 5-9, pkt 12 lit. b i pkt 14 lit. b, art. 36 pkt 7 oraz art. 51, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Duda
1) Niniejsza ustawa w zakresie swojej regulacji:
1) wdraża dyrektywę Rady (UE) 2024/1265 z dnia 29 kwietnia 2024 r. zmieniającą dyrektywę 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 2024/1265 z 30.04.2024);
2) służy stosowaniu:
a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 (Dz. Urz. UE L 2024/1263 z 30.04.2024),
b) rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz. Urz. WE L 209 z 02.08.1997, str. 6 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 10, t. 1, str. 89, Dz. Urz. UE L 174 z 07.07.2005, str. 5, Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, str. 33 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1264 z 30.04.2024).
2) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, ustawę z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, ustawę z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców, ustawę z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawę z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, ustawę z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości, ustawę z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji oraz ustawę z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
3) Zmiany wymienionej dyrektywy zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 2024/1265 z 30.04.2024.
4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 174 z 07.07.2005, str. 5, Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, str. 33 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1264 z 30.04.2024.
5) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 207 z 04.08.2015, str. 35, Dz. Urz. UE L 181 z 07.07.2022, str. 36 oraz Dz. Urz. UE L 97 z 05.04.2023, str. 1.
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 568 i 2157, z 2021 r. poz. 2445, z 2022 r. poz. 2666, z 2023 r. poz. 1586 i 1723 oraz z 2025 r. poz. 39.
7) Zmiany wymienionej dyrektywy zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 2024/1265 z 30.04.2024.
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 568 i 2157, z 2021 r. poz. 2445, z 2022 r. poz. 2666 oraz z 2023 r. poz. 1586 i 1723.
9) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 834, 1089, 1222, 1248, 1585, 1871 i 1907.
- Data ogłoszenia: 2025-01-13
- Data wejścia w życie: 2025-02-15
- Data obowiązywania: 2025-02-15
- USTAWA z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego
- USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców
- USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych
- USTAWA z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
- USTAWA z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych
- USTAWA z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny
- USTAWA z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji
- USTAWA z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości
- USTAWA z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA