REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2024 poz. 1959

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia 27 grudnia 2024 r.

w sprawie nadania Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie statusu państwowego instytutu badawczego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 534) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Instytutowi Badań Edukacyjnych z siedzibą w Warszawie, o numerze identyfikacyjnym REGON 000178235 i numerze identyfikacji podatkowej NIP 525-000-86-95, utworzonemu zarządzeniem nr 21 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 1990 r. w sprawie przekształcenia Instytutu Badań Pedagogicznych w Instytut Badań Edukacyjnych (Dz. Urz. MEN poz. 31 oraz z 1994 r. poz. 25), zwanemu dalej „Instytutem”, nadaje się status państwowego instytutu badawczego.

2. Instytut używa nazwy „Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy”.

3. Instytut może używać skróconej nazwy „IBE - Państwowy Instytut Badawczy” lub „IBE PIB”.

4. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.

§ 2.

Przedmiotem działania Instytutu jest:

1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie nauk społecznych i humanistycznych, ścisłych i przyrodniczych oraz założeń, organizacji, metodyki i efektywności systemu kształcenia, roli rodziny i innych podmiotów uczestniczących w procesie kształcenia i wychowania, a także rozwiązań na rzecz uczenia się przez całe życie;

2) przystosowywanie i wdrażanie wyników prowadzonych badań do zastosowania w praktyce;

3) badanie funkcjonowania systemu oświaty i innych podmiotów uczestniczących w procesie kształcenia i wychowania, a także rozwiązań na rzecz uczenia się przez całe życie, oraz opracowywanie propozycji kierunków ich rozwoju.

§ 3.

Do zadań Instytutu, szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których wykonywanie jest niezbędne dla rozwoju edukacji oraz poprawy jakości życia obywateli, dotyczących opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rozwoju edukacji, wykonywanych w sposób ciągły, należy:

1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie, o którym mowa w § 2 pkt 1, oraz przystosowanie ich wyników do upowszechnienia lub wdrożenia w praktyce;

2) prowadzenie, reprezentatywnych i dających podstawę do ewaluacji polityki oświatowej i na rzecz uczenia się przez całe życie oraz monitorowania stanu systemu oświaty i rozwiązań na rzecz uczenia się przez całe życie, badań dotyczących:

a) nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych oraz pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w jednostkach systemu oświaty,

b) dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, uczniów, słuchaczy, wychowanków i innych osób uczących się oraz osób zdających egzaminy zewnętrzne,

c) jednostek systemu oświaty oraz innych podmiotów uczestniczących w procesie kształcenia i wychowania, egzaminowania oraz uczenia się przez całe życie;

3) ewaluacja programów i przedsięwzięć istotnych dla rozwoju systemu kształcenia i uczenia się przez całe życie;

4) analiza danych umożliwiających monitorowanie losów uczniów, słuchaczy, wychowanków i absolwentów szkół i placówek działających w systemie oświaty w celu oceny efektów kształcenia oraz zapotrzebowania na kwalifikacje uczniów i nauczycieli;

5) wsparcie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w analizie, doskonaleniu i wdrażaniu kluczowych regulacji systemu oświaty, w tym dotyczących podstaw programowych, ramowych planów nauczania, podręczników, zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy, przyznawania im stypendiów, warunków kształcenia, pracy, doskonalenia i awansu zawodowego nauczycieli;

6) formułowanie rekomendacji i wspieranie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz innych organów państwowych i samorządowych w osiąganiu celów stawianych przed systemem kształcenia i uczenia się przez całe życie.

§ 4.

Źródłem finansowania zadań Instytutu są środki finansowe:

1) uzyskiwane ze źródeł, o których mowa w art. 18 ust. 7 i 8 oraz art. 21 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;

2) przyznawane Instytutowi przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, 1871 i 1897);

3) pozyskiwane na realizację projektów finansowanych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowego Centrum Nauki;

4) pozyskiwane na realizację projektów finansowanych z funduszy Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych;

5) uzyskiwane z innych źródeł.

§ 5.

Dysponentem środków budżetowych na realizację zadań, o których mowa w § 3, jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.

§ 6.

Umowy zawarte przez Instytut Badań Edukacyjnych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują moc. Umowy te są realizowane na dotychczasowych zasadach.

§ 7.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Prezes Rady Ministrów: D. Tusk

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2024-12-30
  • Data wejścia w życie: 2025-01-01
  • Data obowiązywania: 2025-01-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA