REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2024 poz. 1930

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI1)

z dnia 18 grudnia 2024 r.

w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 26 ust. 6 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1572 i 1717) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Łączna kwota potrzeb oświatowych na rok 2025 jest dzielona między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zadań oświatowych realizowanych przez te jednostki.

2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) łącznej kwocie potrzeb oświatowych - rozumie się przez to kwotę potrzeb oświatowych na rok 2025, określoną w art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;

2) bazowym roku szkolnym - rozumie się przez to rok szkolny 2023/2024;

3) etatach - rozumie się przez to liczbę nauczycieli zatrudnionych na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 i 1871) oraz liczbę osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562 i 1635), w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć), z wyłączeniem liczby nauczycieli oraz liczby osób niebędących nauczycielami przebywających na urlopach wychowawczych, urlopach bezpłatnych, urlopach macierzyńskich, rodzicielskich, ojcowskich i urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, ustalone na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r.;

4) orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie indywidualnego nauczania albo o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych - rozumie się przez to odpowiednio orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie indywidualnego nauczania albo o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz art. 312 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203, z 2018 r. poz. 2245, z 2019 r. poz. 1287 oraz z 2022 r. poz. 1116);

5) dzieciach i młodzieży lub uczniach i słuchaczach z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub głębokim - rozumie się przez to dzieci i młodzież lub uczniów i słuchaczy, posiadających odpowiednio orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, stwierdzające niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub głębokim albo upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub głębokim;

6) liczbie godzin wsparcia - rozumie się przez to tygodniową liczbę godzin wsparcia ucznia lub słuchacza z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, stanowiącą sumę:

a) tygodniowej liczby godzin zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,

b) tygodniowej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizujących zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, realizowanych indywidualnie z uczniem,

c) połowy tygodniowej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizujących zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, organizowanych w grupie,

d) tygodniowej liczby godzin zajęć i innych zadań realizowanych z uczniem przez nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnionego dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi,

e) tygodniowej liczby godzin zajęć i innych zadań realizowanych z uczniem przez specjalistów zatrudnionych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi,

f) tygodniowej liczby godzin zajęć i innych zadań realizowanych przez pomoc nauczyciela dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi;

7) małej szkole - rozumie się przez to szkołę podstawową dla dzieci i młodzieży, w której iloraz liczby uczniów w szkole i rzeczywistej liczby klas w szkole jest niższy niż 12 lub jest równy 12; liczbę uczniów w szkole ustala się z wyłączeniem:

a) uczniów oddziałów i szkół z nauczaniem w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym oraz uczniów oddziałów i szkół, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania, oraz

b) uczniów szkół i oddziałów specjalnych;

8) placówkach prowadzących kwalifikacyjne kursy zawodowe - rozumie się przez to placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, prowadzące kwalifikacyjne kursy zawodowe;

9) zespole - rozumie się przez to zespół, w którego skład wchodzi przedszkole, szkoła podstawowa, w tym szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddziały przedszkolne, liceum ogólnokształcące, technikum lub branżowa szkoła I stopnia, niebędące przedszkolem lub szkołą specjalną, lub szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży.

§ 2.

Podział łącznej kwoty potrzeb oświatowych następuje według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Minister Edukacji: B. Nowacka


1) Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).

Załącznik 1. [ALGORYTM PODZIAŁU ŁĄCZNEJ KWOTY POTRZEB OŚWIATOWYCH NA ROK 2025]

Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji
z dnia 18 grudnia 2024 r. (Dz. U. poz. 1930)

ALGORYTM PODZIAŁU ŁĄCZNEJ KWOTY POTRZEB OŚWIATOWYCH NA ROK 2025

1. KP - oznacza łączną kwotę potrzeb oświatowych.

2. Ustala się przeliczeniową liczbę uczniów ogółem (Up) w bazowym roku szkolnym według wzoru:

infoRgrafika

gdzie:

1) Ls - oznacza liczbę wszystkich jednostek samorządu terytorialnego według stanu na dzień 1 stycznia 2024 r.;

2) Up,i - oznacza przeliczeniową liczbę uczniów w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalaną na podstawie danych z systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r., chyba że przepisy rozporządzenia określają dane według innego stanu, według wzoru:

Up,i = Di • (Sa,i + 0,7 • Sb,i + 0,35 • Sc,i + 0,42 • Sd,i + 0,18 • Se,i + 0,8 • Sf,i + 0,003 • Sg,i + 0,005 • Sh,i + 0,30 • Si,i + 0,04 • Sj,i + 0,005 • Sk,i + 0,81 • Sl,i + 0,165 • Sm,i + 0,52 • Sn,i + 0,21 • So,i + 0,1 • Sp,i + 0,54 • Sr,i + P1 • N1,i + P2 • N2,i + ... + P111 • N111,i)

gdzie:

Sa,i - oznacza liczbę uczniów publicznych i niepublicznych szkół dla dzieci i młodzieży oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, które prowadzą kształcenie w systemie dziennym, a także dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z wyłączeniem uczniów spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz słuchaczy, których liczbę przelicza się według Sl,i, Sm,i i Sn,i,

Sb,i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych szkół podstawowych dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, które prowadzą kształcenie w systemie wieczorowym lub zaocznym, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sc,i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych branżowych szkół II stopnia kształcących w formie stacjonarnej oraz niepublicznych szkół podstawowych dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sd,i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych szkół podstawowych dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Se,i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych branżowych szkół II stopnia kształcących w formie stacjonarnej oraz niepublicznych szkół podstawowych dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sf,i - oznacza liczbę uczniów lub słuchaczy spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sg,i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sh,i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Si,i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie zaocznej i publicznych szkół policealnych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sj,i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sk,i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sl,i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych szkół policealnych kształcących w formie dziennej, niebędących szkołami specjalnymi, z wyłączeniem słuchaczy niepełnosprawnych, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sm,i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie dziennej, niebędących szkołami specjalnymi, z wyłączeniem słuchaczy niepełnosprawnych, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sn,i - oznacza liczbę słuchaczy branżowych szkół II stopnia kształcących w formie dziennej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

So,i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych branżowych szkół II stopnia kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sp,i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych branżowych szkół II stopnia kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sr,i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej i publicznych szkół policealnych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

i - oznacza wartości od 1 do Ls,

P1 do P111 - oznaczają wagi,

N1 do N107 oraz N109 do N111 - oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów, słuchaczy, wychowanków oraz dzieci i młodzieży w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i od 1 do Ls,

N108 - oznacza przypisaną wadze P108 liczebność nauczycieli początkujących w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i od 1 do Ls,

określone następująco:

P1 = 0,400 dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego spełniającej kryterium, o którym mowa w ust. 11 - N1,i,

P2 = 0,200 dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego niespełniającej kryterium, o którym mowa w ust. 11 - N2,i,

P3 = 0,400 dla uczniów szkół podstawowych, branżowych szkół I stopnia, liceów ogólnokształcących i techników, dla dzieci i młodzieży, w których iloraz liczby uczniów w szkole i rzeczywistej liczby klas w szkole, ustalony zgodnie z ust. 10, jest niższy niż 18 lub jest równy 18, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego spełniającej kryterium, o którym mowa w ust. 12; waga P3 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P33-P35 oraz uczniów szkół i oddziałów specjalnych - N3,i,

P4 = 0,200 dodatkowo dla uczniów małych szkół; waga P4 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P33-P35 oraz uczniów szkół i oddziałów specjalnych - N4,i,

P5 = 1,400 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) oraz dla uczniów lub słuchaczy szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadpodstawowych specjalnych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, którzy nie posiadają orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego - N5,i,

P6 = 2,900 dla uczniów lub słuchaczy niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - N6,i,

P7 = 3,600 dla uczniów lub słuchaczy niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - N7,i,

P8 = 9,500 dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) oraz dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), w oddziałach integracyjnych w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych - N8,i,

P9 = 10,000 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), w oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych - N9,i,

P10 = 9,500 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, dla których liczba godzin wsparcia jest większa niż 10 godzin - N10,i,

P11 = 7,100 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, dla których liczba godzin wsparcia jest większa niż 5 godzin i mniejsza niż 10 godzin lub równa 10 godzinom - N11,i,

P12 = 3,600 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, dla których liczba godzin wsparcia jest większa niż 2 godziny i mniejsza niż 5 godzin lub równa 5 godzinom - N12,i,

P13 = 1,500 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, dla których liczba godzin wsparcia jest mniejsza niż 2 godziny lub równa 2 godzinom i nie jest równa 0 - N13,i,

P14 = 0,800 dla uczniów lub słuchaczy niepełnosprawnych w oddziałach integracyjnych w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - N14,i,

P15 = 0,082 dla uczniów lub słuchaczy szkół ponadpodstawowych, słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych oraz uczniów szkół artystycznych, z wyłączeniem uczniów lub słuchaczy liceów ogólnokształcących, szkół policealnych, ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz szkół muzycznych I stopnia - N15,i,

P16 = 0,120 dla uczniów liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży - N16,i,

P17 = 0,400 dla uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości, w publicznych liceach ogólnokształcących dla dorosłych i w publicznych i niepublicznych branżowych szkołach II stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, dla uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali certyfikat kwalifikacji zawodowej z kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, w której zakresie kształcenie było prowadzone w publicznej i niepublicznej branżowej szkole II stopnia, niebędącej szkołą specjalną, dla uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali dyplom zawodowy, w publicznych szkołach policealnych niebędących szkołami specjalnymi oraz dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, którzy zdali egzamin zawodowy w zakresie danej kwalifikacji w szkołach lub placówkach prowadzących kwalifikacyjne kursy zawodowe, z wyłączeniem słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez placówki prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne - N17,i,

P18 = 0,950 dla słuchaczy, niebędących słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości w niepublicznych liceach ogólnokształcących dla dorosłych - N18,i,

P19 = 0,850 dla słuchaczy, niebędących słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali dyplom zawodowy w niepublicznych szkołach policealnych niebędących szkołami specjalnymi - N19,i,

P20 = 0,230 dla słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy oraz słuchaczy szkół policealnych; waga P20 nie obejmuje uczniów lub słuchaczy przeliczanych wagami P25, P39 i P53 - N20,i,

P21 = 0,400 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 16; waga P21 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P26 i P27 - N21,i,

P22 = 0,350 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 17; waga P22 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P26 i P27 - N22,i,

P23 = 0,290 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 18; waga P23 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P26 i P27 - N23,i,

P24 = 0,230 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 19; waga P24 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P26 i P27 oraz uczniów przeliczanych wagami P39 i P53 - N24,i,

P25 = 0,100 dla słuchaczy szkół policealnych kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 20 - N25,i,

P26 = 0,090 dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy; waga P26 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagą P27 - N26,i,

P27 = 0,080 dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy i dokształcanie teoretyczne na turnusie dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników - N27,i,

P28 = 0,200 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2024/2025 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji z dnia 24 stycznia 2024 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 85), uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2023/2024 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 20 stycznia 2023 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 145), uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2022/2023 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 120), uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2021/2022 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 stycznia 2021 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 122) oraz uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2020/2021 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2020 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 106); waga P28 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagą P29 - N28,i,

P29 = 0,090 dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2024/2025 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji z dnia 24 stycznia 2024 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2023/2024 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 20 stycznia 2023 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2022/2023 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2021/2022 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 stycznia 2021 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy oraz uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2020/2021 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2020 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy - N29,i,

P30 = 0,200 dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 lub 2024/2025 w zawodach określonych w załączniku do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 września 2019 r. w sprawie wykazu zawodów szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa narodowego (M.P. poz. 857); waga P30 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagą P31 - N30,i,

P31 = 0,090 dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 lub 2024/2025 w zawodach określonych w załączniku do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 września 2019 r. w sprawie wykazu zawodów szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa narodowego - N31,i,

P32 = 0,050 dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2024/2025 w zawodach kierowca mechanik albo technik transportu drogowego - N32,i,

P33 = 0,200 dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 854 i 1473); waga P33 obejmuje uczniów lub słuchaczy, których liczba, odrębnie ustalona dla każdej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, w szkole podstawowej jest wyższa niż 112, a w szkole ponadpodstawowej jest wyższa niż 42 - N33,i,

P34 = 1,000 dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; waga P34 obejmuje uczniów lub słuchaczy, których liczba, odrębnie ustalona dla każdej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, w szkole podstawowej jest wyższa niż 80 i nie przekracza 112, a w szkole ponadpodstawowej jest wyższa niż 30 i nie przekracza 42 - N34,i,

P35 = 1,300 dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; waga P35 obejmuje uczniów lub słuchaczy, których liczba, odrębnie ustalona dla każdej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, nie przekracza w szkole podstawowej 80, a w szkole ponadpodstawowej nie przekracza 30 - N35,i,

P36 = 0,800 dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym, w oddziałach i szkołach z nauczaniem w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym, oraz dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym, w oddziałach i szkołach, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania - N36,i,

P37 = 0,200 dla uczniów oddziałów sportowych - N37,i,

P38 = 1,000 dla uczniów oddziałów mistrzostwa sportowego - N38,i,

P39 = 0,850 dla uczniów lub słuchaczy szkół prowadzących kształcenie zawodowe w zawodach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, dla których ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw zdrowia; waga P39 wyklucza się z wagami P20, P26 i P27 - N39,i,

P40 = 0,850 dla uczniów szkół muzycznych I stopnia - N40,i,

P41 = 1,500 dla uczniów szkół muzycznych II stopnia - N41,i,

P42 = 2,010 dla uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - N42,i,

P43 = 3,360 dla uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia - N43,i,

P44 = 0,920 dla uczniów liceów sztuk plastycznych - N44,i,

P45 = 1,000 dla uczniów lub słuchaczy objętych indywidualnym nauczaniem w szkołach podstawowych i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej (na podstawie orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania); waga P45 nie obejmuje uczniów lub słuchaczy posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - N45,i,

P46 = 1,350 dla uczniów lub słuchaczy objętych indywidualnym nauczaniem w szkołach ponadpodstawowych i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego (na podstawie orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania); waga P46 nie obejmuje uczniów lub słuchaczy posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - N46,i,

P47 = 1,100 dla uczniów lub słuchaczy oddziałów specjalnych, szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych - N47,i,

P48 = 1,940 dla wychowanków specjalnych zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych lub grup wychowawczych prowadzonych w szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych - N48,i,

P49 = 0,600 dla uczniów lub słuchaczy klas terapeutycznych prowadzonych w szkołach ogólnodostępnych lub szkołach integracyjnych - N49,i,

P50 = 0,170 dla uczniów oddziałów dwujęzycznych; waga P50 wyklucza się z wagami P33-P36 - N50,i,

P51 = 0,060 dla uczniów oddziałów przygotowania wojskowego prowadzonych w liceum ogólnokształcącym - N51,i,

P52 = 0,050 dla uczniów oddziałów przygotowania wojskowego prowadzonych w technikum - N52,i,

P53 = 3,000 dla uczniów lub słuchaczy kształcących się w zawodach dla żeglugi morskiej i śródlądowej, których proces kształcenia jest realizowany zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 201 i 202, z 1999 r. poz. 286, z 2013 r. poz. 1092, z 2018 r. poz. 1866 i 2088 oraz z 2019 r. poz. 103), oraz w zawodach dla rybołówstwa, których proces kształcenia jest realizowany zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1654 i 1655), w szkołach posiadających certyfikat uznania procesu kształcenia uzyskany zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1068); waga P53 wyklucza się z wagami P20, P26 i P27 - N53,i,

P54 = 0,360 dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez szkoły lub placówki publiczne prowadzące kwalifikacyjne kursy zawodowe; waga P54 nie obejmuje słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez placówki publiczne prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz słuchaczy przeliczanych wagą P56 - N54,i,

P55 = 0,345 dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez szkoły niepubliczne; waga P55 nie obejmuje słuchaczy przeliczanych wagą P56 - N55,i,

P56 = 0,700 dla słuchaczy branżowych szkół II stopnia - N56,i,

P57 = 0,018 dla uczniów technikum lub branżowej szkoły I stopnia lub słuchaczy branżowej szkoły II stopnia lub szkoły policealnej, uczestniczących w branżowym szkoleniu zawodowym, o którym mowa w art. 4 pkt 35d ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - N57,i,

P58 = 0,065 dla uczniów klas I, II i III szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży oraz ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - N58,i,

P59 = 1,500 dla uczniów lub słuchaczy korzystających z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, o której mowa w art. 165 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, których łączna liczba uczniów lub słuchaczy w szkole na danym etapie edukacyjnym albo łączna liczba uczniów w oddziale przygotowawczym w szkole nie przekracza 3 - N59,i,

P60 = 0,450 dla uczniów lub słuchaczy korzystających z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, o której mowa w art. 165 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, których łączna liczba uczniów lub słuchaczy w szkole na danym etapie edukacyjnym albo łączna liczba uczniów w oddziale przygotowawczym w szkole wynosi powyżej 3 i nie przekracza 9 - N60,i,

P61 = 0,250 dla uczniów lub słuchaczy korzystających z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, o której mowa w art. 165 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, których łączna liczba uczniów lub słuchaczy w szkole na danym etapie edukacyjnym albo łączna liczba uczniów w oddziale przygotowawczym w szkole wynosi powyżej 9 - N61,i,

P62 = 0,400 dla uczniów oddziałów przygotowawczych - N62,i,

P63 = 0,053 dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży oraz ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia; waga P63 nie obejmuje uczniów szkół specjalnych - N63,i,

P64 = 0,012 dla uczniów szkół ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży; waga P64 nie obejmuje uczniów szkół specjalnych - N64,i,

P65 = 0,333 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów jest równa 1 lub jest wyższa niż 1 i nie przekracza 60, z uwzględnieniem ust. 21-24, 44 lub 45 - N65,i,

P66 = 0,172 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów wynosi powyżej 60 i nie przekracza 150, z uwzględnieniem ust. 21-24, 44 lub 45 - N66,i,

P67 = 0,084 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów wynosi powyżej 150 i nie przekracza 250, z uwzględnieniem ust. 21-24, 44 lub 45 - N67,i,

P68 = 0,042 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów wynosi powyżej 250 i nie przekracza 350, z uwzględnieniem ust. 21-24, 44 lub 45 - N68,i,

P69 = 0,023 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów wynosi powyżej 350, z uwzględnieniem ust. 21-24, 44 lub 45 - N69,i,

P70 = 0,750 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy, w przedszkolach; waga P70 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P94 - N70,i,

P71 = 0,680 dla dzieci w przedszkolach; waga nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P70 - N71,i,

P72 = 0,660 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy, w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego; waga P72 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P94 - N72,i,

P73 = 0,600 dla dzieci w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego; waga P73 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P72 - N73,i,

P74 = 0,150 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców; waga P74 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P94 - N74,i,

P75 = 0,140 dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców; waga P75 nie obejmuje dzieci przeliczanych P74 - N75,i,

P76 = 3,040 dla dzieci w oddziałach specjalnych, przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych - N76,i,

P77 = 1,500 dla wychowanków internatów i burs; waga P77 nie obejmuje wychowanków przeliczanych wagą P79 - N77,i,

P78 = 0,500 dodatkowo dla wychowanków internatów i burs, posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - N78,i,

P79 = 3,640 dla wychowanków internatów szkół artystycznych - N79,i,

P80 = 6,300 dla wychowanków domów wczasów dziecięcych - N80,i,

P81 = 6,500 dla wychowanków specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, którzy korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), oraz wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapii, którzy korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego); waga P81 wyklucza się z wagami P77 i P78 - N81,i,

P82 = 7,800 dla wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego); waga P82 wyklucza się z wagami P77 i P78 - N82,i,

P83 = 5,000 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, skierowanych, lecz niedoprowadzonych do ośrodka, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N83,i,

P84 = 10,000 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, z wyłączeniem wychowanków skierowanych, lecz niedoprowadzonych do ośrodka, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy; waga P84 wyklucza się z wagami P77, P78 i P83 - N84,i,

P85 = 1,500 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapii, którzy nie korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - N85,i,

P86 = 9,500 dla wychowanków ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych (na podstawie odpowiednio orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych albo o potrzebie kształcenia specjalnego) oraz dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych kształceniem specjalnym w oddziałach integracyjnych w przedszkolach lub oddziałach przedszkolnych integracyjnych w szkołach podstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - N86,i,

P87 = 10,000 dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych kształceniem specjalnym w oddziałach specjalnych w przedszkolach lub oddziałach przedszkolnych specjalnych w szkołach podstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - N87,i,

P88 = 9,500 dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, oddziałach przedszkolnych innych niż oddziały integracyjne i specjalne w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), dla których liczba godzin wsparcia jest większa niż 10 godzin - N88,i,

P89 = 7,100 dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, oddziałach przedszkolnych innych niż oddziały integracyjne i specjalne w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), dla których liczba godzin wsparcia jest większa niż 5 godzin i mniejsza niż 10 godzin lub równa 10 godzinom - N89,i,

P90 = 3,600 dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, oddziałach przedszkolnych innych niż oddziały integracyjne i specjalne w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), dla których liczba godzin wsparcia jest większa niż 2 godziny i mniejsza niż 5 godzin lub równa 5 godzinom - N90,i,

P91 = 1,500 dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, oddziałach przedszkolnych innych niż oddziały integracyjne i specjalne w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), dla których liczba godzin wsparcia jest mniejsza niż 2 godziny lub równa 2 godzinom i nie jest równa 0 - N91,i,

P92 = 0,020 dla korzystających ze szkolnych schronisk młodzieżowych, według rzeczywistej liczby miejsc i liczby miesięcy ich użytkowania - N92,i,

P93 = 0,840 dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych (na podstawie opinii, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz opinii, o których mowa w art. 315 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe) - N93,i,

P94 = 0,250 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy, odbywających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - N94,i,

P95 = 2,900 dla dzieci niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - N95,i,

P96 = 3,600 dla dzieci niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - N96,i,

P97 = 0,034 dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego - N97,i,

P98 = 0,333 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w którego skład wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu, jest równa 1 lub jest wyższa niż 1 i nie przekracza 60, z uwzględnieniem ust. 21-24, 44 lub 45 - N98,i,

P99 = 0,172 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w którego skład wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 60 i nie przekracza 150, z uwzględnieniem ust. 21-24, 44 lub 45 - N99,i,

P100 = 0,084 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w którego skład wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 150 i nie przekracza 250, z uwzględnieniem ust. 21-24, 44 lub 45 - N100,i,

P101 = 0,042 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w którego skład wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 250 i nie przekracza 350, z uwzględnieniem ust. 21-24, 44 lub 45 - N101,i,

P102 = 0,023 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w którego skład wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 350, z uwzględnieniem ust. 21-24, 44 lub 45 - N102,i,

P103 = 0,344 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci jest równa 1 lub jest wyższa niż 1 i nie przekracza 75 - N103,i,

P104 = 0,206 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 75 i nie przekracza 150 - N104,i,

P105 = 0,118 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 150 i nie przekracza 250 - N105,i,

P106 = 0,072 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 250 i nie przekracza 350 - N106,i,

P107 = 0,051 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 350 - N107,i,

P108 = 0,140 dla nauczycieli początkujących zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, dla których organem prowadzącym jest i-ta jednostka samorządu terytorialnego, którzy rozpoczęli odbywanie przygotowania do zawodu nauczyciela w roku szkolnym 2023/2024, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego - N108,i,

P109 = 0,0015 dla placówek, o których mowa w art. 2 pkt 3, 6, 9 i 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, dla których organem prowadzącym jest i-ta jednostka samorządu terytorialnego, według liczby uczniów lub słuchaczy w szkołach oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w szkołach (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), z wyłączeniem oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, prowadzonych lub dotowanych przez i-tą gminę lub miasto na prawach powiatu (w zakresie szkół, których prowadzenie należy do zadań własnych gminy) - N109,i,

P110 = 0,039 dla placówek, o których mowa w art. 2 pkt 3, 6, 9 i 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, dla których organem prowadzącym jest i-ta jednostka samorządu terytorialnego, według liczby uczniów lub słuchaczy w szkołach oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w szkołach (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), z wyłączeniem oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, zlokalizowanych na terenie i-tego powiatu lub miasta na prawach powiatu (w zakresie szkół, których prowadzenie należy do zadań własnych powiatu) i prowadzonych lub dotowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - N110,i,

P111 = 0,009 dla placówek, o których mowa w art. 2 pkt 3, 6, 9 i 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, dla których organem prowadzącym jest i-ta jednostka samorządu terytorialnego, według liczby uczniów lub słuchaczy w szkołach oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w szkołach, z wyjątkiem oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), zlokalizowanych na terenie i-tego województwa i prowadzonych lub dotowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - N111,i;

3) Di - wskaźnik korygujący dla i-tej jednostki samorządu terytorialnego, obliczany według wzoru:

infoRgrafika

gdzie:

Wr - średni dla kraju wskaźnik wydatków rzeczowych oraz wydatków płacowych dla pracowników administracji i obsługi, wynoszący jednolicie dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego 0,2,

Wa,i - płacowy wskaźnik struktury zatrudnienia nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest i-ta jednostka samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem zwiększonych wydatków z tytułu zatrudnienia nauczycieli na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców:

a) obliczany według wzoru:

infoRgrafika

gdy ogólna liczba etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa niż 0 oraz gdy łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa niż 0, gdzie:

Pkp - średnie wynagrodzenie nauczyciela początkującego,

Pkm - średnie wynagrodzenie nauczyciela mianowanego,

Pkd - średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego

- określone zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela,

Wp,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli początkujących w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Wm,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli mianowanych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Wd,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli dyplomowanych i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Wp,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli początkujących w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w kraju,

Wm,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli mianowanych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w kraju,

Wd,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli dyplomowanych i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w kraju,

R - waga z tytułu zatrudnienia nauczycieli w szkołach lub placówkach, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, oraz z tytułu zatrudnienia nauczycieli dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, uwzględniająca zwiększone wydatki z tytułu wypłacanego dodatku, o którym mowa w art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, wynosząca jednolicie dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego 0,107,

Lw,i - łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r.,

Li - łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r.; w przypadku gdy łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa 0, przyjmuje się Li = 1,

albo

b) Wa,i = 1, gdy łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa 0.

3. Finansowy standard A podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych na ucznia przeliczeniowego określa się według wzoru:

infoRgrafika

Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia przeliczeniowego (Up), używaną dla ustalenia kwoty potrzeb oświatowych KPi należnej jednostce samorządu terytorialnego. Finansowy standard A ustala się na podstawie danych z bazowego roku szkolnego.

4. Łączna kwota potrzeb oświatowych KP wynosi:

infoRgrafika

gdzie Up,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2 pkt 2.

5. Kwoty potrzeb oświatowych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły lub placówki zaokrągla się do pełnych złotych w taki sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

6. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 pkt 2 liczebności N1,i i N2,i przeliczanych wagami P1 i P2 uwzględnia się również:

1) pomniejszoną o 33 % liczbę uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży zlokalizowanych w miastach powyżej 5000 mieszkańców, które według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r. liczyły do 5000 mieszkańców lub były zlokalizowane na terenach wiejskich;

2) pomniejszoną o 67 % liczbę uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży zlokalizowanych w miastach powyżej 5000 mieszkańców, które według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r. liczyły powyżej 5000 mieszkańców, a według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. liczyły do 5000 mieszkańców lub były zlokalizowane na terenach wiejskich.

7. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 pkt 2 liczebności N74,i przeliczanej wagą P74 uwzględnia się również:

1) pomniejszoną o 33 % liczbę dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, które według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r. liczyły do 5000 mieszkańców lub były zlokalizowane na terenach wiejskich;

2) pomniejszoną o 67 % liczbę dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, które według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r. liczyły powyżej 5000 mieszkańców, a według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. liczyły do 5000 mieszkańców lub były zlokalizowane na terenach wiejskich.

8. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 pkt 2 liczebności N75,i przeliczanej wagą P75 uwzględnia się również:

1) pomniejszoną o 33 % liczbę dzieci, które ukończyły 5 lat albo mniej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, które według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r. liczyły do 5000 mieszkańców lub były zlokalizowane na terenach wiejskich;

2) pomniejszoną o 67% liczbę dzieci, które ukończyły 5 lat albo mniej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, które według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r. liczyły powyżej 5000 mieszkańców, a według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. liczyły do 5000 mieszkańców lub były zlokalizowane na terenach wiejskich.

9. Przepisów ust. 6-8 nie stosuje się do nowych jednostek samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

10. W wadze P3 w celu wyznaczenia ilorazu liczby uczniów w szkole i rzeczywistej liczby klas w szkole liczbę uczniów w szkole ustala się z wyłączeniem:

1) uczniów oddziałów i szkół z nauczaniem w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym oraz uczniów oddziałów i szkół, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania, oraz

2) uczniów szkół i oddziałów specjalnych.

11. Dla gminy, miasta na prawach powiatu, powiatu i województwa, w których dochody wyliczone odrębnie dla gminy, miasta na prawach powiatu, powiatu i województwa, w przeliczeniu na mieszkańca przeliczeniowego, są niższe niż 140 % wskaźnika wyliczonego odpowiednio dla wszystkich gmin, miast na prawach powiatu, powiatów i województw, podstawą do wyliczenia dochodów są podstawowe dochody podatkowe, o których mowa w art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, oraz przeliczeniowa liczba mieszkańców, o której mowa w art. 25 tej ustawy.

12. Dla gminy, miasta na prawach powiatu, powiatu i województwa, w których dochody wyliczone odrębnie dla gminy, miasta na prawach powiatu, powiatu i województwa, w przeliczeniu na mieszkańca przeliczeniowego, są niższe niż 90 % wskaźnika wyliczonego odpowiednio dla wszystkich gmin, miast na prawach powiatu, powiatów i województw, podstawą do wyliczenia dochodów są podstawowe dochody podatkowe, o których mowa w art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, oraz przeliczeniowa liczba mieszkańców, o której mowa w art. 25 tej ustawy.

13. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 pkt 2 liczebności N1,i i N2,i przeliczanych wagami P1 i P2 nie uwzględnia się uczniów spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

14. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 pkt 2 liczebności N8-N13,i przeliczanej wagą P8-P13 nie uwzględnia się dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną ze sprzężonymi niepełnosprawnościami spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym.

15. W ust. 32, 33, 35 i 42 wyłącza się soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy oraz zimową przerwę świąteczną, ferie zimowe i wiosenną przerwę świąteczną, a w ust. 37 i 38 wyłącza się soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy.

16. Waga P21 obejmuje zawody: mechatronik, technik mechatronik oraz technik robotyk.

17. Waga P22 obejmuje zawody: elektromechanik pojazdów samochodowych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik pojazdów samochodowych, technik elektromobilności, mechanik pojazdów kolejowych oraz technik pojazdów kolejowych.

18. Waga P23 obejmuje zawody: elektronik, fotograf, górnik eksploatacji otworowej, górnik odkrywkowej eksploatacji złóż, kaletnik, kamieniarz, kierowca mechanik, kowal, krawiec, kucharz, mechanik motocyklowy, mechanik operator maszyn do produkcji drzewnej, mechanik pojazdów samochodowych, mechanik precyzyjny, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, ogrodnik, operator maszyn leśnych, operator maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego, operator maszyn w przemyśle włókienniczym, operator obrabiarek skrawających, pszczelarz, rolnik, ślusarz, technik analityk, technik architektury krajobrazu, technik automatyk, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik awionik, technik budowy dróg, technik budowy jednostek pływających, technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik elektronik, technik elektryk, technik fotografii i multimediów, technik górnictwa odkrywkowego, technik górnictwa otworowego, technik grafiki i poligrafii cyfrowej, technik hodowca koni, technik informatyk, technik leśnik, technik mechanik, technik mechanik lotniczy, technik odlewnik, technik ogrodnik, technik optyk, technik przemysłu drzewnego, technik przeróbki kopalin stałych, technik pszczelarz, technik rolnik, technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej, technik technologii chemicznej, technik transportu kolejowego, technik tyfloinformatyk, technik urządzeń dźwigowych, technik włókiennik, technik żywienia i usług gastronomicznych, zegarmistrz, technik budowy i strojenia fortepianów i pianin, technik realizacji nagłośnień, technik realizacji nagrań, automatyk, operator maszyn i urządzeń przeróbczych, pracownik pomocniczy gastronomii, operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego, technik przemysłu metalurgicznego, technik programista, monter jachtów i łodzi, technik spawalnictwa, technik stylista, technik przemysłu mody, monter konstrukcji targowo-wystawienniczych, technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego, technik montażu i automatyki stolarki budowlanej, technik przemysłu jachtowego, technik transportu drogowego oraz technik weterynarii.

19. Waga P24 obejmuje zawody niewymienione w ust. 16-18.

20. Waga P25 obejmuje zawody: technik administracji, technik bezpieczeństwa i higieny pracy, technik ochrony fizycznej osób i mienia, opiekunka środowiskowa, opiekun osoby starszej, technik archiwista, asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej, technik usług pocztowych i finansowych, administrator produkcji filmowej i telewizyjnej oraz animator rynku książki.

21. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa,i, Sf,i, N1,i, N2,i, N42,i, N63,i, N65,i-N69,i, N109,i-N111,i, Lw,i i Li liczbę uczniów szkół podstawowych oraz liczbę uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, dla dzieci i młodzieży, ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r., zwiększa się o 7,65 %.

22. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa,i, Sf,i, N15,i, N16,i, N44,i, N51,i, N64,i-N69,i, N109,i-N111,i, Lw,i i Li liczbę uczniów liceum ogólnokształcącego oraz liczbę uczniów liceum sztuk plastycznych, dla dzieci i młodzieży, z wyłączeniem liceów ogólnokształcących oraz liceów sztuk plastycznych prowadzących jeden oddział klasy I lub nieprowadzących oddziałów klasy I, ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r., zmniejsza się o 6,84 %.

23. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa,i, Sf,i, N15,i, N21,i-N24,i, N28,i, N30,i, N32,i, N39,i, N52,i, N53,i, N64,i-N69,i, N109,i-N111,i, Lw,i i Li liczbę uczniów technikum, z wyłączeniem techników prowadzących jeden oddział klasy I lub nieprowadzących oddziałów klasy I, ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r., zmniejsza się o 8,79 %.

24. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa,i, Sf,i, N15,i, N21,i-N24,i, N26,i-N32,i, N39,i, N53,i, N64,i-N69,i, N109,i-N111,i, Lw,i i Li liczbę uczniów branżowej szkoły I stopnia, z wyłączeniem branżowych szkół I stopnia prowadzących jeden oddział klasy I lub nieprowadzących oddziałów klasy I, ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r., zmniejsza się o 15,90 %.

25. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sc,i, Se,i, Sn,i, So,i, Sp,i, N15,i, N17,i, N32,i, N56,i, N109,i-N111,i, Lw,i i Li liczbę słuchaczy branżowej szkoły II stopnia, z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia prowadzących jeden oddział klasy I lub nieprowadzących oddziałów klasy I, ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r., zwiększa się o 25,19 %.

26. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N5,i, ustalonej na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r., liczbę uczniów lub słuchaczy zagrożonych niedostosowaniem społecznym zwiększa się o 5 %.

27. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N6,i, ustalonej na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r., liczbę uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, zwiększa się o 8 %.

28. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N8-N13,i, ustalonej na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r., liczbę uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi zwiększa się o 11 %, a liczbę uczniów i słuchaczy z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, zwiększa się o 25 %.

29. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N86-N91,i, ustalonej na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r., liczbę dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi zwiększa się o 7%, a liczbę dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, zwiększa się o 16 %.

30. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N95,i, ustalonej na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r., liczbę dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, zwiększa się o 7 %.

31. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N28,i-N32,i, ustalonej na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 15 maja 2024 r., w celu ustalenia liczby uczniów lub słuchaczy w roku szkolnym:

1) 2024/2025 - przyjmuje się liczbę uczniów lub słuchaczy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2023/2024;

2) 2023/2024 - przyjmuje się liczbę uczniów lub słuchaczy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2022/2023;

3) 2022/2023 - przyjmuje się liczbę uczniów lub słuchaczy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2021/2022;

4) 2021/2022 - przyjmuje się liczbę uczniów lub słuchaczy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2020/2021;

5) 2020/2021 - przyjmuje się liczbę uczniów lub słuchaczy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2019/2020.

32. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa,i, N1,i, N2,i, N15,i, N16,i, N47,i, N58,i, N63,i i N64,i w przypadku liczby uczniów, słuchaczy lub dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi odpowiednio w oddziałach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych, liczbę tę oblicza się jako sumę liczby uczniów, słuchaczy lub dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w okresie od dnia 1 września 2023 r. do dnia 21 czerwca 2024 r., z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, podzieloną przez liczbę dni w tym okresie, z wyłączeniem dni określonych w ust. 15. Przepisów ust. 21-24 nie stosuje się.

33. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności N45,i i N46,i liczbę uczniów lub słuchaczy oblicza się jako sumę liczby uczniów lub słuchaczy w poszczególnych dniach w okresie od dnia 1 września 2023 r. do dnia 21 czerwca 2024 r., z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, podzieloną przez liczbę dni w tym okresie, z wyłączeniem dni określonych w ust. 15.

34. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N48,i liczbę wychowanków oblicza się jako sumę liczby wychowanków w okresie od dnia 1 września 2023 r. do dnia 21 czerwca 2024 r. podzieloną przez liczbę dni w tym okresie.

35. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N57,i liczbę słuchaczy oblicza się jako sumę liczby słuchaczy w okresie od dnia 1 października 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. podzieloną przez liczbę dni w tym okresie, z wyłączeniem dni określonych w ust. 15.

36. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności N70,i, N72,i, N74,i, i N94,i przyjmuje się dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, które ukończyły 6 lat lub więcej w 2023 r.

37. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności N70,i-N75,i w przypadku liczby dzieci w oddziałach specjalnych, przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych, liczbę tę oblicza się jako sumę liczby dzieci w okresie od dnia 1 września 2023 r. do dnia 21 czerwca 2024 r., z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, podzieloną przez liczbę dni w tym okresie, z wyłączeniem dni określonych w ust. 15.

38. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N76,i liczbę dzieci oblicza się jako sumę liczby dzieci w okresie od dnia 1 września 2023 r. do dnia 21 czerwca 2024 r., z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, podzieloną przez liczbę dni w tym okresie, z wyłączeniem dni określonych w ust. 15.

39. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N77,i-N79,i w przypadku wychowanków internatu niebędących uczniami lub słuchaczami szkoły, w której zorganizowano internat, oraz niebędących uczniami lub słuchaczami szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół, jeżeli w którejkolwiek szkole w tym zespole jest internat, liczbę wychowanków oblicza się jako sumę liczby osób w kolejnych dniach w okresie od dnia 1 września 2022 r. do dnia 31 sierpnia 2023 r. podzieloną przez liczbę dni prowadzenia działalności internatu w obliczanym roku szkolnym.

40. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N77,i i N78,i liczbę wychowanków w zakresie uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy i dokształcanie teoretyczne na turnusie dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników oblicza się jako sumę liczby osób w kolejnych dniach w okresie od dnia 1 września 2022 r. do dnia 31 sierpnia 2023 r. podzieloną przez liczbę dni prowadzenia działalności bursy w obliczanym roku szkolnym.

41. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N80,i liczbę wychowanków oblicza się jako sumę liczby wychowanków za rok szkolny 2023/2024 podzieloną przez liczbę dni w tym okresie.

42. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa,i-Se,i,, Sg,i-Sr,i, N1,i-N39,i, N49,i-N69,i, N109,i-N111,i, Lw,i i Li liczbę uczniów szkół wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych oblicza się jako sumę liczby uczniów w poszczególnych dniach w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 15 maja 2024 r., z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, podzieloną przez liczbę dni w tym okresie.

43. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności N83,i i N84,i liczbę wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych oblicza się jako sumę liczby wychowanków w poszczególnych dniach w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 15 maja 2024 r. podzieloną przez liczbę dni w tym okresie.

44. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności N65,i-N69,i i N98,i,-N102,i przeliczanych wagami P65-P69 i P98-P102 w i-tej jednostce samorządu terytorialnego łączną liczbę dzieci i uczniów w szkołach podstawowych oblicza się jako sumę liczby dzieci w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i liczby uczniów szkół podstawowych, a w przypadku szkół podstawowych, którym są podporządkowane szkoły filialne, o których mowa w art. 95 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, do łącznej liczby dzieci i uczniów wlicza się także liczbę dzieci i uczniów w szkołach filialnych i oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach filialnych.

45. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności N65,i-N69,i i N98,i-N102,i przeliczanych wagami P65-P69 i P98-P102 w i-tej jednostce samorządu terytorialnego łączną liczbę dzieci i uczniów w zespołach oblicza się jako sumę liczby dzieci i uczniów odpowiednio w przedszkolach, szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach lub branżowych szkołach I stopnia, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, które wchodzą w skład zespołów. W przypadku gdy w skład zespołu wchodzi:

1) szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, do łącznej liczby dzieci i uczniów w zespole wlicza się także liczbę dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego zorganizowanego w tej szkole;

2) szkoła podstawowa, której jest podporządkowana szkoła filialna, o której mowa w art. 95 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, do łącznej liczby dzieci i uczniów w zespole wlicza się także liczbę dzieci i uczniów w szkole filialnej i oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole filialnej.

46. W przypadku gdy liczba uczniów lub słuchaczy spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w danej szkole jest większa niż 200, przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczby uczniów lub słuchaczy w i-tej jednostce samorządu terytorialnego (Up,i) liczbę tych uczniów lub słuchaczy w danej szkole wynoszącą 200 mnoży się przez 0,8, a ich liczbę powyżej 200 mnoży się odpowiednio przez:

1) 0,2 - w przypadku gdy w danej szkole:

infoRgrafika

2) 0,4 - w przypadku gdy w danej szkole:

infoRgrafika

- gdzie przez Sf należy rozumieć Sf,i w danej szkole w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, a przez Sa należy rozumieć Sa,i w danej szkole w i-tej jednostce samorządu terytorialnego.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2024-12-27
  • Data wejścia w życie: 2025-01-01
  • Data obowiązywania: 2025-01-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA