REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2024 poz. 701
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 19 kwietnia 2024 r.
w sprawie oceny pracy nauczycieli okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich
Na podstawie art. 6a ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, 1234, 1586, 1672 i 2005) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) szczegółowe kryteria dokonywania oceny pracy nauczycieli;
2) szczegółowy tryb dokonywania oceny pracy nauczycieli;
3) szczegółowy tryb postępowania odwoławczego.
§ 2. [Definicje]
1) ustawie - Karta Nauczyciela - rozumie się przez to ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;
2) nauczycielu - rozumie się przez to nauczyciela, wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
3) nieletnim - rozumie się przez to ucznia i wychowanka;
4) dyrektorze szkoły - rozumie się przez to dyrektora okręgowego ośrodka wychowawczego, zakładu poprawczego i schroniska dla nieletnich;
5) radzie pedagogicznej - rozumie się przez to radę pedagogiczną oraz radę okręgowego ośrodka wychowawczego, zakładu poprawczego i schroniska dla nieletnich;
6) szkole - rozumie się przez to okręgowy ośrodek wychowawczy, zakład poprawczy i schronisko dla nieletnich.
§ 3. [Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela]
1) obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela;
2) dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela.
2. Obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują:
1) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych;
2) dbałość o bezpieczeństwo nieletnich, w szczególności respektowanie i przestrzeganie zadań związanych z bezpieczeństwem szkoły;
3) znajomość i realizację praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526, z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677);
4) wspieranie każdego nieletniego, w tym nieletniego niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa nieletniego w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego;
5) kształtowanie u nieletniego szacunku do drugiego człowieka oraz postaw obywatelskich, patriotycznych i prospołecznych, w tym przez własny przykład nauczyciela;
6) współpracę z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań;
7) przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole;
8) poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego;
9) współpracę z rodzicami lub opiekunami prawnymi nieletniego w zakresie realizacji procesu resocjalizacji.
3. Dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują:
1) planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych, z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć;
2) diagnozowanie potrzeb i możliwości nieletniego oraz indywidualizowanie pracy z nim, w szczególności wspieranie nieletniego w realizacji indywidualnego planu resocjalizacji;
3) analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków do doskonalenia procesu dydaktycznego, wychowawczego, opiekuńczego, w tym terapeutycznego, oraz osiąganie pozytywnych efektów swojej pracy;
4) wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego;
5) udział w innych zajęciach i czynnościach wynikających z zadań szkoły określonych w ustawie z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. poz. 1700 oraz z 2023 r. poz. 289 i 1860);
6) realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela, i prowadzenie konsultacji, o których mowa w art. 42 ust. 2f ustawy - Karta Nauczyciela;
7) podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych;
8) realizowanie działań w zakresie przygotowania nieletniego do samodzielnego życia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb rozwojowych;
9) prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli;
10) umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród nieletnich;
11) realizowanie powierzonych funkcji lub dodatkowych zadań zleconych przez dyrektora szkoły;
12) aktywną współpracę z podmiotami zewnętrznymi działającymi na rzecz nieletniego;
13) opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb nieletniego;
14) umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych;
15) przeprowadzanie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą lub resocjalizacją realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły;
16) współpracę z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, z placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne;
17) inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej, w tym terapeutycznej.
4. Dyrektor szkoły przed dokonaniem oceny pracy nauczyciela wskazuje jedno kryterium oceny pracy spośród kryteriów dodatkowych, o których mowa w ust. 3, związane ze specyfiką pracy tego nauczyciela.
5. Nauczyciel przed dokonaniem oceny pracy przez dyrektora szkoły wskazuje jedno kryterium oceny pracy spośród kryteriów dodatkowych, o których mowa w ust. 3, związane ze specyfiką swojej pracy.
§ 4. [Ustalenie poziomu spełniania łącznie wszystkich kryteriów oceny pracy nauczyciela]
2. Poziom spełniania kryteriów oceny pracy nauczyciela jest oceniany w punktach:
1) od 0 do 30 - w przypadku obowiązkowych kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2;
2) od 0 do 5 - w przypadku obowiązkowych kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3-9, oraz kryteriów dodatkowych, o których mowa w § 3 ust. 3.
3. W przypadku gdy dyrektor ustali, że suma punktów:
1) jest nie mniejsza niż 90 % maksymalnej liczby punktów - nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą;
2) jest nie mniejsza niż 75 % maksymalnej liczby punktów - nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą;
3) jest nie mniejsza niż 55 % maksymalnej liczby punktów - nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą;
4) jest mniejsza niż 55 % maksymalnej liczby punktów - nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.
§ 5. [Powiadomienie o wszczęciu procedury dokonywania oceny pracy nauczyciela]
2. W powiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, dyrektor szkoły wskazuje jedno kryterium oceny pracy zgodnie z § 3 ust. 4.
3. W terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, nauczyciel wskazuje pisemnie jedno kryterium oceny pracy zgodnie z § 3 ust. 5.
4. W przypadku dokonywania oceny pracy nauczyciela na wniosek nauczyciela:
1) nauczyciel wskazuje we wniosku o dokonanie oceny jego pracy jedno kryterium oceny pracy zgodnie z § 3 ust. 5;
2) dyrektor szkoły wskazuje, w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku nauczyciela o dokonanie oceny jego pracy, jedno kryterium oceny pracy zgodnie z § 3 ust. 4.
5. Opinie, o których mowa w art. 6a ust. 5 pkt 4 i 5 ustawy - Karta Nauczyciela, są wyrażane w formie pisemnej w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy nauczyciela. Opinia zawiera uzasadnienie.
§ 6. [Projekt oceny pracy]
2. Nauczyciel może zgłosić uwagi i zastrzeżenia do projektu oceny jego pracy w formie pisemnej nie później niż w ciągu 5 dni roboczych od dnia zapoznania go z projektem oceny.
3. Przy zapoznawaniu nauczyciela z projektem oceny jego pracy i wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń może być obecny, na wniosek nauczyciela, przedstawiciel zakładowej organizacji związkowej wskazanej przez nauczyciela.
§ 7. [Doręczenie oryginału karty oceny pracy]
§ 8. [Odwołanie od oceny pracy nauczyciela]
2. Zespół oceniający, o którym mowa w art. 6a ust. 9a ustawy - Karta Nauczyciela, rozpatruje odwołanie od oceny pracy nauczyciela po wysłuchaniu nauczyciela, który wniósł odwołanie.
3. Przewodniczący zespołu oceniającego nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem posiedzenia zespołu oceniającego, podczas którego nauczyciel ma być wysłuchany, zawiadamia nauczyciela o posiedzeniu. Niestawienie się nauczyciela mimo prawidłowego zawiadomienia o posiedzeniu nie wstrzymuje rozpatrywania odwołania przez zespół oceniający i wydania rozstrzygnięcia.
4. Rozstrzygnięcia zespołu oceniającego są podejmowane zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej dwóch trzecich członków zespołu oceniającego. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zespołu oceniającego.
5. Zespół sporządza pisemne uzasadnienie rozstrzygnięcia.
6. Rozstrzygnięcie zespołu oceniającego oraz jego uzasadnienie podpisuje przewodniczący zespołu oceniającego.
7. W przypadku rozstrzygnięcia, o którym mowa w art. 6a ust. 10a pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela, po ustaleniu nowej oceny pracy przez zespół oceniający nauczyciel otrzymuje kartę oceny pracy uwzględniającą to rozstrzygnięcie. Przepis § 7 stosuje się odpowiednio.
§ 9. [Ocena pracy nauczyciela religii]
§ 10. [Obowiązkowe kryteria oceny pracy dyrektora szkoły]
1) organizację pracy szkoły zgodnie z przepisami prawa;
2) planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej szkoły, realizowanie zadań zgodnie z uchwałami stanowiącymi rady pedagogicznej, a także z rozstrzygnięciami Ministra Sprawiedliwości jako organu sprawującego nadzór pedagogiczny i nadzór zwierzchni oraz jako organu prowadzącego szkołę;
3) współdziałanie z organami szkoły oraz zapewnianie efektywnego przepływu informacji pomiędzy tymi organami;
4) prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji pobytu nieletniego w szkole, przebiegu nauczania, dokumentacji działalności wychowawczej i terapeutycznej oraz innej wymaganej dokumentacji prowadzonej w szkole;
5) tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych oraz prozdrowotnych;
6) zapewnianie bezpiecznych warunków pobytu nieletniego oraz pracowników w szkole i poza nią;
7) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
8) wdrażanie działań podnoszących jakość pracy szkoły;
9) zapewnianie nieletniemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i terapeutycznej oraz realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
10) podejmowanie działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych, w szkole;
11) przestrzeganie praw nieletnich i upowszechnianie wiedzy o tych prawach;
12) wspomaganie nauczycieli w realizacji zadań oraz zapewnianie im pomocy w doskonaleniu zawodowym;
13) doskonalenie własnych kompetencji kierowniczych;
14) współpracę ze środowiskiem lokalnym i partnerami społecznymi oraz budowanie pozytywnego wizerunku szkoły;
15) prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł;
16) prawidłowość wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników szkoły, w tym dokonywania oceny ich pracy.
2. W przypadku realizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym terapeutycznych:
1) obowiązkowe kryteria oceny pracy dyrektora szkoły oprócz kryteriów oceny pracy, o których mowa w ust. 1, obejmują także kryteria oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2;
2) dyrektor szkoły wskazuje przed dokonaniem oceny jego pracy jedno dodatkowe kryterium oceny pracy spośród kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 3.
3. W przypadku nierealizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych, obowiązkowe kryteria oceny pracy dyrektora szkoły oprócz kryteriów oceny pracy, o których mowa w ust. 1, obejmują także kryteria oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 i 5.
4. Oceny pracy dyrektora szkoły dokonuje Minister Sprawiedliwości po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i zakładowych organizacji związkowych działających w tej szkole. Minister Sprawiedliwości bierze pod uwagę także wyniki kontroli sędziego rodzinnego poczynione w toku wykonywania nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń w sprawach nieletnich.
5. Opinie, o których mowa w ust. 4, są wyrażane w formie pisemnej w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy dyrektora szkoły. Opinia zawiera uzasadnienie.
§ 11. [Ocena pracy dyrektora szkoły]
1) w przypadku realizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych - po ustaleniu poziomu spełniania łącznie wszystkich kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 10 ust. 1, kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2, oraz jednego kryterium oceny pracy wskazanego przez dyrektora szkoły zgodnie z § 10 ust. 2 pkt 2;
2) w przypadku nierealizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych - po ustaleniu poziomu spełniania łącznie wszystkich kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 10 ust. 1, oraz kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 i 5.
2. Poziom spełniania kryteriów oceny pracy dyrektora szkoły jest oceniany w punktach:
1) w przypadku dyrektora, który realizuje zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze, w tym terapeutyczne:
a) od 0 do 10 - w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 10 ust. 1,
b) od 0 do 30 - w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1,
c) od 0 do 5 - w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2-9 i ust. 3;
2) w przypadku dyrektora, który nie realizuje zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych:
a) od 0 do 10 - w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 10 ust. 1,
b) od 0 do 5 - w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 i 5.
3. Do ustalania oceny pracy dyrektora szkoły przepisy § 4 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 12. [Wniosek dyrektora szkoły o ponowne ustalenie oceny jego pracy]
2. Przewodniczący zespołu oceniającego nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem posiedzenia zespołu oceniającego, podczas którego dyrektor szkoły ma być wysłuchany, zawiadamia dyrektora szkoły o posiedzeniu. Niestawienie się dyrektora szkoły mimo prawidłowego zawiadomienia o posiedzeniu nie wstrzymuje rozpatrywania odwołania przez zespół oceniający i wydania rozstrzygnięcia.
3. Przepisy § 8 ust. 4-7 stosuje się odpowiednio.
§ 13. [Odpowiednie stosowanie przepisów oceny pracy dyrektora szkoły do nauczyciela, któremu czasowo lub w zastępstwie powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły]
§ 14. [Wejście w życie]
Minister Sprawiedliwości: A. Bodnar
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 3 stycznia 2020 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz. U. poz. 66), które utraciło moc z dniem 1 września 2022 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1730 oraz z 2023 r. poz. 1672).
- Data ogłoszenia: 2024-05-07
- Data wejścia w życie: 2024-05-22
- Data obowiązywania: 2024-05-22
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA