REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2023 poz. 2385
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 17 października 2023 r.
w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów2), 3)
Na podstawie art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurach krajowej homologacji typu tramwajów i trolejbusów oraz szczegółowy sposób przeprowadzania tych procedur;
2) szczegółowe czynności Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zwanego dalej „Dyrektorem TDT”, i służb technicznych w procedurze krajowej homologacji typu tramwaju lub trolejbusu;
3) warunki i sposób wyboru tramwaju lub trolejbusu do badań homologacyjnych;
4) zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych przez służbę techniczną oraz kontroli zgodności produkcji w związku z procedurą krajowej homologacji typu tramwaju lub trolejbusu;
5) wzory dokumentów stosowanych w procedurze krajowej homologacji typu tramwaju lub trolejbusu;
6) wzór oznaczenia homologacyjnego i sposób numeracji świadectw krajowej homologacji typu tramwaju lub trolejbusu.
§ 2. [Definicje]
1) rozporządzenie 2018/858 – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 151 z 14.06.2018, str. 1, z późn. zm.4));
2) ustawa – ustawę z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia.
§ 3. [Zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze krajowej]
1) tramwaju – określają:
a) przepisy w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wydane na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.5)),
b) przepisy regulaminów ONZ wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, określającym wykaz wymaganych regulaminów ONZ obowiązujących podczas homologacji typu tramwaju;
2) trolejbusu – określają:
a) w części dotyczącej wyposażenia trakcyjnego elektrycznego wraz z jego układem sterowania i elektrycznych obwodów pomocniczych zasilanych w sposób bezpośredni lub pośredni z sieci trakcyjnej – przepisy wydane na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
b) w pozostałym zakresie – przepisy rozporządzenia 2018/858 oraz aktów delegowanych i wykonawczych wydanych na jego podstawie.
2. Wymagania określone w ust. 1 stosuje się do:
1) tramwaju, którego:
a) typ – obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
– producent,
– fabryczne oznaczenie typu,
– główne względy konstrukcyjne, w tym:
– – konstrukcja pudła (oczywiste i podstawowe różnice),
– – główny napęd trakcyjny (elektryczny sieciowy lub elektryczny autonomiczny),
– – liczba członów tramwaju,
b) wariant – obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy konstrukcyjne:
– rodzaj tramwaju (silnikowy, doczepny czynny, doczepny bierny),
– kierunkowość tramwaju (jednokierunkowy lub dwukierunkowy),
– nominalne napięcie zasilania,
– szerokość toru,
– wózki lub podwozie (istotne cechy konstrukcyjne),
– osie napędzane (liczba, położenie, powiązanie kinematyczne),
– układ osi,
– typ i rodzaj silników trakcyjnych elektrycznych (prądu stałego, asynchroniczny albo synchroniczny),
– liczba silników i przekształtników trakcyjnych,
– typ i rodzaj przekształtników trakcyjnych,
– typ i rodzaj układów hamulcowych (elektrodynamiczne, szynowe, tarczowe, szczękowe lub zwalniacze wiroprądowe),
– rodzaj układu jazdy autonomicznej (akumulatorowy, zasobnik kondensatorowy albo zasobnik kondensatorowy z baterią akumulatorów),
c) wersja – obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
– dopuszczalna masa całkowita,
– nominalna moc napędu trakcyjnego,
– największa liczba miejsc siedzących,
– typ i rodzaj przekładni,
– typ i rodzaj urządzeń pracujących pod napięciem trakcyjnym, odbieraki prądu, urządzenia zabezpieczeń nadmiarowych obwodów sieciowych,
– typ i rodzaj podstawowych urządzeń pomocniczych (przetwornice, ogrzewanie, silniki napędów pomocniczych),
– miejsce zainstalowania przekształtników trakcyjnych, silników trakcyjnych, przetwornic, silników pomocniczych, elementów układu napędu autonomicznego,
– moc dodatkowego napędu autonomicznego;
2) trolejbusu, którego:
a) typ – obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
– producent,
– fabryczne oznaczenie typu,
– producent napędu trakcyjnego,
– główne względy konstrukcyjne, w tym:
– – podwozie i płyta podłogowa (oczywiste i podstawowe różnice),
– – liczba członów trolejbusu,
b) wariant – obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy konstrukcyjne:
– typ i rodzaj napędu trakcyjnego (rodzaj silnika i przekształtnika trakcyjnego),
– liczba silników i przekształtników trakcyjnych,
– osie napędzane (liczba, położenie, powiązanie kinematyczne),
– osie kierowane (liczba i położenie),
– nominalne napięcie zasilania,
– rodzaj układu jazdy autonomicznej (akumulatorowy, zasobnik kondensatorowy, zasobnik kondensatorowy z baterią akumulatorów, spalinowo-elektryczny, spalinowo-elektryczny z baterią akumulatorów albo spalinowo-elektryczny z baterią kondensatorów),
c) wersja – obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
– dopuszczalna masa całkowita,
– nominalna moc napędu trakcyjnego,
– całkowite przełożenie przekładni napędowej,
– typ i rodzaj urządzeń pracujących pod napięciem trakcyjnym, odbieraki prądu, urządzenia zabezpieczeń nadmiarowych, rezystory hamowania elektrodynamicznego, styczniki liniowe,
– typ i rodzaj urządzeń pomocniczych, nagrzewnice, silniki napędów pomocniczych, układy monitoringu stanu izolacji,
– miejsce zainstalowania przekształtników trakcyjnych, silników trakcyjnych, przetwornic, silników pomocniczych, elementów układu napędu autonomicznego,
– moc dodatkowego napędu autonomicznego.
§ 4. [Czynności wykonywane przez służbę techniczną podczas przeprowadzania badania homologacyjnego]
1) sprawdza, czy specyfikacje i dane zawarte w dokumentach informacyjnych określonych w załącznikach nr 6 i 7 do rozporządzenia znajdują się w pakiecie informacyjnym i świadectwach homologacji typu w odniesieniu do aktów prawnych wymaganych w procedurze homologacji typu;
2) w przypadku braku niektórych pozycji w dokumentach informacyjnych określonych w załącznikach nr 6 i 7 do rozporządzenia w pakiecie informacyjnym aktów prawnych określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, które są wymagane dla typu podlegającego badaniu, potwierdza lub zwraca się do właściwej służby technicznej o potwierdzenie, że specyfikacja i konstrukcja techniczna danego przedmiotu wyposażenia lub części są zgodne z danymi szczegółowymi zawartymi w tym dokumencie informacyjnym;
3) porównuje dane i informacje zawarte w dokumentach informacyjnych określonych w załącznikach nr 6 i 7 do rozporządzenia, przedstawionych przez producenta, z zakresem wymagań obowiązujących w procedurze homologacji typu;
4) sprawdza, czy typ podlegający badaniom homologacyjnym jest zgodny z typem przedstawionym w dokumentach informacyjnych określonych w załącznikach nr 6 i 7 do rozporządzenia;
5) na tramwaju lub trolejbusie wytypowanym do przeprowadzenia badań homologacyjnych przeprowadza odpowiednie sprawdzenia i kontrole lub zwraca się do właściwej służby technicznej o przeprowadzenie odpowiednich sprawdzeń i kontroli, w zakresie montażu przedmiotów wyposażenia lub części w celu zweryfikowania, czy tramwaj lub trolejbus został wyprodukowany zgodnie z odpowiednimi danymi zawartymi w pakiecie informacyjnym, w odniesieniu do odpowiednich świadectw homologacji typu przedstawionych przez producenta.
2. Po przeprowadzonym badaniu homologacyjnym typu tramwaju lub trolejbusu służba techniczna sporządza w języku polskim sprawozdanie z badania homologacyjnego, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy, zawierające podpis kierownika służby technicznej albo osoby przez niego upoważnionej.
§ 5. [Czynności wykonywane przez dyrektora TDT w przypadku wniosku producenta o wydanie albo zmianę świadectwa krajowej homologacji typu tramwaju lub trolejbusu]
1) kompletność złożonych dokumentów zgodnie z wykazem wymaganych dokumentów określonym w art. 20 ust. 3 ustawy;
2) zgodność informacji zawartych we wniosku o wydanie albo zmianę świadectwa krajowej homologacji typu z załączonymi do niego dokumentami;
3) czy wniosek o wydanie albo zmianę świadectwa krajowej homologacji typu został podpisany przez producenta albo przez osobę upoważnioną do występowania w imieniu producenta;
4) prawidłowość przygotowania dokumentów informacyjnych określonych w załącznikach nr 6 i 7 do rozporządzenia;
5) czy badania homologacyjne zostały przeprowadzone przez służbę techniczną;
6) czy dokumenty potwierdzające przeprowadzenie badań homologacyjnych zostały podpisane przez kierownika służby technicznej albo osobę przez niego upoważnioną.
2. Przy wydawaniu, zmianie, odmowie wydania albo cofnięciu:
1) świadectwa krajowej homologacji typu tramwaju – Dyrektor TDT stosuje wzór świadectwa krajowej homologacji typu tramwaju określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
2) świadectwa krajowej homologacji typu trolejbusu – Dyrektor TDT stosuje wzór świadectwa krajowej homologacji typu trolejbusu określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
3. Dyrektor TDT przy wydawaniu, zmianie, odmowie wydania albo cofnięciu świadectwa krajowej homologacji typu tramwaju lub trolejbusu stosuje wzór oznaczenia homologacyjnego i sposób numeracji świadectw krajowej homologacji typu tramwaju lub trolejbusu określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§ 6. [Warunki doboru tramwajów lub trolejbusów]
2. Służba techniczna określa warunki doboru tramwajów lub trolejbusów, biorąc pod uwagę minimalne i maksymalne parametry techniczne w zakresie masy, wymiarów i nacisków oraz kompletacji w zakresie przedmiotów wyposażenia i części, które zostały przedstawione w dokumentach informacyjnych określonych w załącznikach nr 6 i 7 do rozporządzenia.
§ 7. [Zakres przeprowadzania badań homologacyjnych oraz kontroli zgodności produkcji]
2. Zakres i sposób przeprowadzania kontroli zgodności produkcji w związku z procedurą krajowej homologacji typu tramwaju lub trolejbusu określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
3. W przypadku kontroli zgodności produkcji przeprowadzanej przez służbę techniczną, upoważnioną do przeprowadzania takiej kontroli przez Dyrektora TDT zgodnie z art. 52 ust. 5 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy załącznika nr 8 do rozporządzenia.
§ 8. [Dokumenty informacyjne stosowane w procedurze krajowej homologacji typu tramwaju lub trolejbusu]
1) w przypadku homologacji typu tramwaju zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia – w tym dokumencie informacyjnym wprowadzone zmiany są wyraźnie zaznaczone przez pogrubienie czcionki w przypadku wniosku o zmianę świadectwa homologacji typu, gdy zmiana ta wymaga przeprowadzenia nowych badań homologacyjnych;
2) w przypadku homologacji typu trolejbusu zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 7 do rozporządzenia – w tym dokumencie informacyjnym wprowadzone zmiany są wyraźnie zaznaczone przez pogrubienie czcionki w przypadku wniosku o zmianę świadectwa homologacji typu, gdy zmiana ta wymaga przeprowadzenia nowych badań homologacyjnych.
§ 9. [Wzór świadectwa zgodności oraz wykazu osób upoważnionych do podpisywania świadectw zgodności]
2. Wzór świadectwa zgodności stosowany w procedurze krajowej homologacji typu trolejbusu określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.
3. Wzór wniosku o wydanie świadectwa krajowej homologacji typu tramwaju lub trolejbusu określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.
4. Wzór wykazu osób upoważnionych do podpisywania świadectw zgodności tramwaju lub trolejbusu określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.
5. Wzór oświadczenia zawierającego dane i informacje o trolejbusie niezbędne do rejestracji i ewidencji trolejbusu określa załącznik nr 13 do rozporządzenia.
6. Wzór wykazu osób upoważnionych do podpisywania oświadczenia zawierającego dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji trolejbusu określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.
§ 10. [Wejście w życie]
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2) Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 151 z 14.06.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 325 z 16.12.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 19 z 21.01.2021, str. 2, Dz. Urz. UE L 272 z 30.07.2021, str. 16, Dz. Urz. UE L 313 z 06.09.2021, str. 4, Dz. Urz. UE L 398 z 11.11.2021, str. 29, Dz. Urz. UE L 187 z 14.07.2022, str. 19 oraz Dz. Urz. UE L 296 z 16.11.2022, str. 1).
3) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 30 czerwca 2023 r. pod numerem 2023/0403/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża postanowienia dyrektywy (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).
4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 325 z 16.12.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 19 z 21.01.2021, str. 2, Dz. Urz. UE L 272 z 30.07.2021, str. 16, Dz. Urz. UE L 313 z 06.09.2021, str. 4, Dz. Urz. UE L 398 z 11.11.2021, str. 29, Dz. Urz. UE L 187 z 14.07.2022, str. 19 oraz Dz. Urz. UE L 296 z 16.11.2022, str. 1.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 919, 1053, 1088, 1123, 1193, 1234, 1394, 1720, 1723 i 2029.
6) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 maja 2013 r. w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów (Dz. U. z 2015 r. poz. 38), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 17 października 2023 r. (Dz. U. poz. 2385)
Załącznik nr 1
WYKAZ WYMAGANYCH REGULAMINÓW ONZ OBOWIĄZUJĄCYCH PODCZAS HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
Lp. | Przedmiot | Numer regulaminu ONZ |
1 | Reflektory wyposażone w żarówki (R2 i HS1) | 11) |
2 | Reflektory (typu „sealed beam”) | 52) |
3 | Reflektory wyposażone w żarówki (H1, H2, H3, HB3, HB4, H7 i/lub H8, H9, HIR1, HIR2, i/lub H11) | 83) |
4 | Reflektory (halogenowe typu „sealed beam”) | 314) |
5 | Reflektory z gazowo-wyładowczymi źródłami światła | 985) |
6 | Reflektory z żarówkami halogenowymi (H4) | 206) |
7 | Reflektory z żarówkami lub modułami LED | 1127) |
8 | Żarówki do stosowania w homologowanych światłach | 378) |
9 | Kierunkowskazy* | 69) alternatywnie 14810) |
10 | Przednie i tylne światła pozycyjne, światła hamowania oraz światła obrysowe | 711) alternatywnie 14810) |
11 | Światła obrysowe boczne | 9112) alternatywnie 14810) |
12 | Urządzenia odblaskowe | 313) |
13 | Przednie światła przeciwmgłowe | 1914) |
14 | Tylne światła przeciwmgłowe | 3815) alternatywnie 14810) |
15 | Światło cofania | 2316) alternatywnie 14810) |
16 | Światła jazdy dziennej | 8717) alternatywnie 14810) |
17 | Oszklenie bezpieczne | 4318) |
* W tramwajach dwukierunkowych z wyjątkiem cech przypisanych wyłącznie do jednokierunkowej charakterystyki ruchu pojazdu. |
1) Regulamin nr 1 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł głównych samochodowych z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami kategorii R2 lub HS1 (Dz. Urz. UE L 177 z 10.07.2010, str. 1).
2) Regulamin nr 5 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodowych reflektorów typu „sealed beam” (SB) z europejskimi asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi (Dz. Urz. UE L 162 z 29.05.2014, str. 1).
3) Regulamin nr 8 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł głównych pojazdów samochodowych z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i z żarówkami halogenowymi (H1, H2, H3, HB3, HB4, H7, H8, H9, HIR1, HIR2 lub H11) (Dz. Urz. UE L 185 z 17.07.2010, str. 15).
4) Regulamin nr 31 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodowych halogenowych reflektorów typu „sealed beam” z asymetrycznymi światłami mijania lub światłami drogowymi lub z obydwoma tymi światłami (Dz. Urz. UE L 185 z 17.07.2010, str. 15).
5) Regulamin nr 98 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji reflektorów samochodowych wyposażonych w gazowo-wyładowcze źródła światła (Dz. Urz. UE L 164 z 30.06.2010, str. 92).
6) Regulamin nr 20 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł głównych pojazdów samochodowych z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami halogenowymi (żarówkami H4) (Dz. Urz. UE L 177 z 10.07.2010, str. 170).
7) Regulamin nr 112 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł głównych pojazdów silnikowych emitujących asymetryczne światło mijania lub światło drogowe lub oba te rodzaje świateł i wyposażonych w żarówki lub moduły LED (Dz. Urz. UE L 230 z 31.08.2010, str. 264).
8) Regulamin nr 37 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji żarówek używanych w homologowanych światłach pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep (Dz. Urz. UE L 213 z 18.07.2014, str. 36).
9) Regulamin nr 6 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji kierunkowskazów pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep (Dz. Urz. UE L 213 z 18.07.2014, str. 1).
10) Regulamin EKG ONZ nr 148 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń sygnalizacji świetlnej (świateł) w pojazdach o napędzie silnikowym i ich przyczepach [2021/1719] (Dz. Urz. UE L 347 z 30.09.2021, str. 123).
11) Regulamin nr 7 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji przednich i tylnych świateł pozycyjnych, świateł stopu oraz świateł obrysowych górnych pojazdów o napędzie silnikowym (z wyjątkiem motocykli) i ich przyczep (Dz. Urz. UE L 148 z 12.06.2010, str. 1).
12) Regulamin nr 91 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł obrysowych bocznych przeznaczonych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep (Dz. Urz. UE L 164 z 30.06.2010, str. 69).
13) Regulamin nr 3 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń odblaskowych pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep (Dz. Urz. UE L 323 z 06.12.2011, str. 1).
14) Regulamin nr 19 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji przednich świateł przeciwmgłowych pojazdów o napędzie silnikowym (Dz. Urz. UE L 177 z 10.07.2010, str. 113).
15) Regulamin nr 38 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji tylnych świateł przeciwmgłowych pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep (Dz. Urz. UE L 148 z 12.06.2010, str. 55).
16) Regulamin nr 23 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł cofania i świateł manewrowych pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep (Dz. Urz. UE L 237 z 08.08.2014, str. 1).
17) Regulamin nr 87 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł jazdy dziennej przeznaczonych dla pojazdów o napędzie silnikowym (Dz. Urz. UE L 164 z 30.06.2010, str. 46).
18) Regulamin nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji materiałów oszklenia bezpiecznego i ich instalacji w pojazdach (Dz. Urz. UE L 42 z 12.02.2014, str. 1).
Załącznik nr 2
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH TRAMWAJU LUB TROLEJBUSU ORAZ SZCZEGÓŁOWY SPOSÓB PRZEPROWADZANIA PROCEDURY KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU LUB TROLEJBUSU
1. Zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych tramwaju lub trolejbusu:
1) ocena wstępna:
a) szczegółowe zapoznanie się przez służbę techniczną z dostarczoną przez producenta dokumentacją techniczną dotyczącą typu tramwaju lub trolejbusu, a w przypadku typu trolejbusu dodatkowo sprawdzenie świadectwa homologacji typu UE/WE pojazdu albo świadectwa krajowej homologacji typu pojazdu, na bazie którego zbudowano trolejbus, wraz z załącznikami,
b) szczegółowa analiza dokumentacji technicznej typu tramwaju albo typu trolejbusu pod kątem zgodności z przepisami technicznymi, o których mowa w § 3 rozporządzenia;
2) badanie homologacyjne:
a) sprawdzenie przez służbę techniczną, czy przedmioty wyposażenia lub części tramwaju objęte procedurą homologacji typu są wykonane zgodnie z przepisami technicznymi, o których mowa w § 3 rozporządzenia, i posiadają odpowiednie świadectwa homologacji typu,
b) sprawdzenie przez służbę techniczną, czy przedstawiony do badań homologacyjnych tramwaj albo trolejbus spełnia warunki techniczne, o których mowa w § 3 rozporządzenia,
c) po przeprowadzeniu badań homologacyjnych sporządzenie przez służbę techniczną, w trzech egzemplarzach, sprawozdania z badań homologacyjnych, z czego jeden egzemplarz służba techniczna przechowuje w prowadzonej przez siebie dokumentacji, a dwa egzemplarze wydaje producentowi.
2. Szczegółowy sposób przeprowadzania procedur krajowej homologacji typu:
1) tramwaju:
a) służba techniczna przeprowadza:
– pomiar wymiarów zewnętrznych tramwaju,
– pomiar nacisków statycznych wywieranych na tor przez poszczególne osie w pełni obciążonego tramwaju,
– pomiar poziomu dźwięku emitowanego na zewnątrz tramwaju na postoju,
– pomiar poziomu dźwięku emitowanego na zewnątrz tramwaju w ruchu,
– pomiar poziomu dźwięku sygnału ostrzegawczego,
– pomiar natężenia oświetlenia wewnątrz tramwaju, w drzwiach i w przestrzeni przed drzwiami,
– pomiar długości drogi hamowania z prędkości 30 km/h dla hamulców: roboczego, nagłego, awaryjnego i bezpieczeństwa,
– próbę skuteczności działania hamulca postojowego,
– sprawdzenie w tramwaju doczepnym układu włączającego hamulce w przypadku odłączenia się tego tramwaju od składu,
– sprawdzenie funkcjonalności i działania pulpitu manewrowego do jazdy do tyłu, o ile dotyczy,
– sprawdzenie działania i skuteczności dostępnych hamulców przy jeździe do tyłu,
– sprawdzenie możliwości uruchomienia przynajmniej hamulca awaryjnego i postojowego niezależnie od sterownika elektronicznego,
– sprawdzenie wyposażenia w urządzenie poprawiające współczynnik przyczepności między kołem i szyną,
– pomiar rozmieszczenia świateł zewnętrznych na tramwaju,
– sprawdzenie wyposażenia w światła zewnętrzne, ich działania, połączeń elektrycznych oraz kontrolek,
– sprawdzenie działania blokady ruszenia z otwartymi drzwiami,
– sprawdzenie działania czuwaka,
– sprawdzenie możliwości jazdy do tyłu,
– sprawdzenie zabezpieczenia instalacji elektrycznej przed dostępem pasażerów i osób postronnych,
– sprawdzenie zabezpieczenia instalacji elektrycznej przed uszkodzeniami mechanicznymi, korozją i zalaniem,
– sprawdzenie dostępu do wyłącznika instalacji elektrycznej niskiego napięcia,
– sprawdzenie wyposażenia instalacji elektrycznej w zabezpieczenie w razie wystąpienia zwarcia,
– sprawdzenie działania hamulców w awaryjnych stanach pracy sieci trakcyjnej,
– wykonanie pomiarów rezystancji i testów wytrzymałości izolacji dielektrycznej okablowania,
– wykonanie pomiarów rezystancji i testów wytrzymałości izolacji dielektrycznej aparatury,
– sprawdzenie połączeń ochronnych pomiędzy masą elektryczną nadwozia tramwaju a siecią szynową oraz pomiar rezystancji tych połączeń,
– sprawdzenie połączeń mas elektrycznych pudeł poszczególnych członów w tramwajach wieloczłonowych oraz możliwości połączenia mas elektrycznych tramwajów przewidzianych do pracy w zespołach,
– pomiar rezystancji między odsłoniętymi elementami wykonanymi z materiałów przewodzących we wnętrzu a siecią ochronną powrotną lub konstrukcją tramwaju,
– sprawdzenie działania uzależnień w tramwajach z instalacją elektryczną z elementami pojemnościowymi lub innymi źródłami energii oraz w tramwajach wyposażonych w układ jazdy autonomicznej,
– pomiar napięcia po stronie zasilania (na odbieraku) w czasie rzeczywistej jazdy po sieci miejskiej – dla tramwajów przystosowanych do zwrotu energii do sieci trakcyjnej,
– jazdę próbną,
– sprawdzenie wymaganego wyposażenia tramwaju,
– w tramwajach przewidzianych do pracy w zespołach – sprawdzenie osłony sprzęgów międzywagonowych,
– sprawdzenie wyposażenia stanowiska kierującego,
– sprawdzenie wyposażenia przedziału pasażerskiego,
– sprawdzenie oznakowania krawędzi stopni,
– sprawdzenie liczby drzwi, ich rozmieszczenia, pomiar długości przestrzeni pasażerskiej jednostronnie zamkniętej, pomiar szerokości przejścia,
– sprawdzenie wymaganej liczby strumieni wymiany pasażerów,
– sprawdzenie przystosowania przynajmniej jednych drzwi do potrzeb osób niepełnosprawnych,
– sprawdzenie w drzwiach wejściowych działania systemów zabezpieczających przed przytrzaśnięciem pasażera, mechanicznego otwierania i zamykania, awaryjnego otwierania, indywidualnego otwierania, przycisków dla niepełnosprawnych, sygnału ostrzegawczego,
– pomiar siły potrzebnej do awaryjnego otwarcia drzwi,
– pomiar siły potrzebnej do uruchomienia mechanizmu dźwigniowego włączającego hamulce bezpieczeństwa,
– pomiar siły przytrzaśnięcia pasażera w drzwiach,
– sprawdzenie sposobu otwierania okien oraz wykonania okien przednich i tylnych,
– sprawdzenie ocechowania szyb,
– pomiar współczynnika przepuszczalności światła w szybach przednich,
– sprawdzenie wykonania, liczby i sposobu oznakowania wyjść awaryjnych oraz kontrolę dostępu do nich za pomocą odpowiedniego szablonu,
– kontrolę rozmieszczenia poręczy i uchwytów za pomocą odpowiedniego sprawdzianu,
– pomiar wymiarów szczelin w podłodze w rejonie przegubu,
– sprawdzenie osłon w rejonie przegubu,
– pomiar zaburzeń elektromagnetycznych promieniowanych do otoczenia,
– sprawdzenie, po wykonaniu jazd próbnych, czy nie występują wycieki materiałów eksploatacyjnych,
b) służba techniczna przeprowadza analizę następujących dokumentów:
– dokumentu informacyjnego stosowanego w procedurze krajowej homologacji typu tramwaju zgodnie z załącznikiem nr 6 do rozporządzenia,
– dokumentacji techniczno-ruchowej tramwaju, zawierającej również graniczne wielkości zużycia poszczególnych elementów,
– instrukcji obsługi tramwaju,
– instrukcji podnoszenia i wkolejania tramwaju,
– świadectw potwierdzających bezpieczeństwo przeciwpożarowe na zgodność z normą PN-K-02511:2000 lub PN-EN 45545-2:2021-01 dla materiałów niemetalowych użytych we wnętrzu tramwaju,
– świadectw potwierdzających wykonanie przewodów elektrycznych we wnętrzu z materiałów wolnych od halogenów,
– obliczeń skrajni kinematycznej tramwaju,
– świadectw homologacji dla zastosowanych świateł zewnętrznych,
– świadectw homologacji zastosowanego oszklenia,
– schematów połączeń ochronnych pomiędzy masą elektryczną nadwozia tramwaju a siecią szynową,
– opisu działania układu czuwaka,
– opisu działania układu blokady jazdy,
– opisu działania mechanizmów drzwiowych i zastosowanych zabezpieczeń przed przytrzaśnięciem pasażera,
– protokołów z prób wytrzymałości izolacji podzespołów elektrycznych przeprowadzanych przez producentów tych podzespołów,
– dokumentów potwierdzających zdolność producenta do zapewnienia wytwarzania kolejnych tramwajów zgodnych z typem homologowanym;
2) trolejbusu:
a) służba techniczna przeprowadza:
– pomiar poziomu dźwięku emitowanego przez trolejbus na postoju,
– sprawdzenie i pomiary wyizolowania dielektrycznego poręczy i podłogi w obszarze drzwi wejściowych,
– sprawdzenie zastosowanych zabezpieczeń części czynnych będących pod napięciem oraz części, na których może wystąpić niebezpieczne napięcie w sytuacji awarii izolacji podstawowej, przed dostępem do nich pasażerów, osób postronnych i kierowcy,
– sprawdzenie zabezpieczenia instalacji elektrycznej przed uszkodzeniem mechanicznym, korozją i zalaniem,
– sprawdzenie zastosowanego sposobu wyłączenia instalacji sterującej niskiego napięcia,
– sprawdzenie funkcjonowania awaryjnego odłączania instalacji elektrycznej sieciowej od obwodu odbieraków prądu,
– testy izolacji dielektrycznej urządzeń zasilanych napięciem sieciowym,
– testy izolacji dielektrycznej urządzeń zasilanych napięciem pomocniczym trójfazowym 400 V i separowanym 24 V,
– sprawdzenie zastosowanych zabezpieczeń nadmiarowych w instalacji sieciowej, autonomicznej, o ile taka występuje, pomocniczej trójfazowej 400 V i separowanej 24 V,
– sprawdzenie działania sygnalizacji występowania niebezpiecznego napięcia na karoserii,
– sprawdzenie działania funkcji odłączającej automatycznie instalację sieciową trolejbusu od obwodu odbieraków prądu lub od sieci trakcyjnej w przypadku wykrycia występowania niebezpiecznego napięcia na karoserii dla sytuacji, gdy drzwi wejściowe pozostają otwarte,
– sprawdzenie działania sygnalizacji zaniku napięcia w sieci trakcyjnej lub w autonomicznym źródle zasilania, o ile takie źródło występuje,
– sprawdzenie funkcjonowania uzależnień jazda sieciowa – jazda autonomiczna, dla trolejbusu z układem jazdy autonomicznej,
– sprawdzenie działania awaryjnego podtrzymania pracy pompy wspomagania układu kierowniczego w sytuacji wystąpienia zaniku napięcia w sieci trakcyjnej,
– pomiary opóźnienia hamowania hamulcem roboczym elektrodynamicznym z 30 km/h,
– sprawdzenie funkcjonowania hamulca elektrodynamicznego w pełnym zakresie prędkości jazdy,
– sprawdzenie funkcjonowania priorytetu hamulca elektrodynamicznego roboczego nad rozruchem,
– sprawdzenie funkcjonowania napędu podczas jazdy z zasilaniem z sieci trakcyjnej,
– sprawdzenie funkcjonowania napędu podczas jazdy z zasilaniem z autonomicznego źródła energii, o ile taki układ występuje,
– pomiary poziomów napięć w obwodzie odbieraków prądu podczas hamowania elektrodynamicznego,
– pomiary napięć na elementach zamontowanych na dachu o stopniu ochrony mniejszym niż IP2X po odłączeniu odbieraków od sieci,
– pomiary zaburzeń elektromagnetycznych emitowanych do otoczenia przez trolejbus na postoju i w ruchu,
– sprawdzenie warunków zabudowy i wentylacji baterii trakcyjnej, o ile taka bateria występuje,
– sprawdzenie funkcjonowania uzależnienia powodującego automatyczne odłączenie autonomicznego źródła zasilania od instalacji elektrycznej w sytuacji wyłączenia instalacji elektrycznej niskiego napięcia,
– pomiary nacisku statycznego odbieraków prądu na sieć trakcyjną,
– sprawdzenie swobody poruszania się trolejbusu w granicach (+4,5 m, –4,5 m) od osi podłużnej symetrii sieci trakcyjnej,
– sprawdzenie działania układu automatycznego ściągania odbieraków prądu na wypadek ich wykolejenia,
– sprawdzenie układu blokującego możliwość ruszenia trolejbusem przy otwartej dowolnej parze drzwi wejściowych,
b) służba techniczna przeprowadza analizę następujących dokumentów:
– dokumentu informacyjnego stosowanego w procedurze krajowej homologacji typu trolejbusu zgodnie z załącznikiem nr 7 do rozporządzenia,
– dokumentacji techniczno-ruchowej wyposażenia elektrycznego trolejbusu, wraz ze schematami obwodów elektrycznych zasilanych napięciem sieciowym i pomocniczym, w tym schematów ideowych układu izolacji dielektrycznej wyposażenia elektrycznego zasilanego napięciem sieciowym i pomocniczym,
– instrukcji obsługi trolejbusu,
– dokumentów potwierdzających zdolność producenta do zapewnienia wytwarzania kolejnych trolejbusów zgodnych z typem homologowanym.
Załącznik nr 3
WZÓR – ŚWIADECTWO KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
Załącznik nr 4
WZÓR – ŚWIADECTWO KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU TROLEJBUSU
Załącznik nr 5
WZÓR OZNACZENIA HOMOLOGACYJNEGO I SPOSOBU NUMERACJI ŚWIADECTW KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU LUB TROLEJBUSU
Załącznik nr 6
DOKUMENT INFORMACYJNY STOSOWANY W PROCEDURZE KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
Załącznik nr 7
DOKUMENT INFORMACYJNY STOSOWANY W PROCEDURZE KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU TROLEJBUSU
Załącznik nr 8
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI W ZWIĄZKU Z PROCEDURĄ KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU LUB TROLEJBUSU
1. Kontrola zgodności produkcji, o której mowa w art. 52 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919), zwana dalej „kontrolą”, przeprowadzana przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zwanego dalej „Dyrektorem TDT”, składa się z dwóch etapów:
1) oceny wstępnej;
2) weryfikacji przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji tramwaju lub trolejbusu, przedmiotów wyposażenia lub części, zwanych dalej „wyrobami”, z typem objętym świadectwem homologacji.
2. W ramach oceny wstępnej Dyrektor TDT sprawdza istnienie u producenta systemu zarządzania jakością.
2.1. Przy określaniu zakresu oceny wstępnej Dyrektor TDT uwzględnia:
1) dokumentację producenta potwierdzającą zgodność ze zharmonizowaną normą ISO 9001 lub z równoważną zharmonizowaną normą, która spełnia ogólne wymagania oceny wstępnej;
2) dokumentację producenta pojazdu w zakresie przeprowadzonej przez niego oceny systemu zarządzania jakością u producenta wyrobów, zgodnie z co najmniej jedną specyfikacją przemysłową, spełniającą wymagania normy, o której mowa w ppkt 1.
2.2. Przy uwzględnianiu przez Dyrektora TDT, na potrzeby oceny wstępnej, dokumentacji przedstawionej przez producenta według normy, o której mowa w pkt 2.1 ppkt 1, w toku kontroli Dyrektor TDT ustala z producentem sposób informowania o wszelkich zmianach zakresu i terminów ważności tej dokumentacji.
2.3. Ocena wstępna przeprowadzana przed wydaniem świadectwa homologacji typu tramwaju lub trolejbusu nie wymaga przeprowadzenia ponownej oceny wstępnej, przeprowadzonej na potrzeby wydania świadectwa homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części, montowanych w tym typie. W takim przypadku zakres oceny wstępnej powinien obejmować zakłady produkcyjne producenta pojazdu i działania związane z montażem tramwaju lub trolejbusu, które nie były objęte zakresem ocen wstępnych przeprowadzonych przed wydaniem świadectwa homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części tego typu tramwaju lub trolejbusu.
3. W ramach weryfikacji wprowadzonych przez producenta przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji Dyrektor TDT:
1) sprawdza u producenta:
a) sposób funkcjonowania procesu produkcyjnego wyrobów:
– planowanie produkcji,
– prowadzenie i przechowywanie dokumentacji produkcyjnej,
– nadzorowanie poszczególnych etapów procesu produkcyjnego,
– przechowywanie i transport wyrobów gotowych,
b) sposób działania systemu dostawy wyrobów:
– istnienie systemu oceny dostawców,
– magazynowanie i kontrolę dostaw,
– stosowanie oznaczeń wyrobów na potrzeby skutecznej i terminowej dostawy,
– procedury reklamacji wyrobów,
c) istnienie systemu badań i kontroli wewnętrznych produkowanych wyrobów, zapewnienie:
– sprawdzenia zgodności kompletacji pojazdu z danymi zawartymi w świadectwie homologacji typu tramwaju lub trolejbusu,
– dostępu do wyposażenia badawczo-rozwojowego i kontrolnego, w tym sposób identyfikacji i sprawdzania tego wyposażenia,
– dokumentowania i udostępniania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów, między innymi poprzez plany kontroli,
– prowadzenia analizy wyników badań i kontroli wewnętrznych pod kątem sprawdzania i zapewnienia przez producenta zachowania na takim samym poziomie produkcji wyrobów, z jednoczesnym uwzględnianiem postępu w obszarze technicznym i produkcji przemysłowej,
– skutecznego procesu eliminowania niezgodności stwierdzonych w wyniku badań i kontroli wewnętrznych,
– skutecznego procesu eliminowania i wycofywania z produkcji wyrobów wadliwych, w tym stosowania oznaczeń takich wyrobów;
2) ustala z producentem okres przechowywania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów przeprowadzanych przez tego producenta.
4. Dyrektor TDT uzgadnia termin kontroli z podmiotem podlegającym kontroli, zwanym dalej „kontrolowanym”.
5. Dyrektor TDT, nie później niż w terminie 14 dni przed terminem przystąpienia do czynności kontrolnych, powiadamia kontrolowanego o:
1) zakresie kontroli;
2) przewidywanym czasie trwania kontroli.
6. Kontrole przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanego.
7. Po przeprowadzeniu kontroli Dyrektor TDT sporządza protokół, który zawiera:
1) nazwę i siedzibę kontrolowanego;
2) datę przeprowadzenia kontroli;
3) wykaz przedstawicieli kontrolowanego, zawierający ich dane osobowe: imię, nazwisko oraz zajmowane stanowisko;
4) dane osobowe osób przeprowadzających kontrolę: imię, nazwisko oraz zajmowane stanowisko;
5) wykaz skontrolowanych dokumentów, procedur, procesów produkcyjnych, obiektów, pomieszczeń lub wyposażenia;
6) opis spostrzeżeń;
7) stwierdzone niezgodności;
8) złożone przez kontrolowanego uwagi do kontroli oraz proponowane przez kontrolowanego działania zapobiegawcze lub korygujące;
9) termin wdrożenia działań zapobiegawczych lub korygujących oraz ich sprawdzenia;
10) załączniki z podaniem nazwy każdego z nich, zawierające pisemne oświadczenia, wyjaśnienia, obliczenia i inne dokumenty przekazane przez kontrolowanego;
11) datę i miejsce sporządzenia protokołu, podpisy osób przeprowadzających kontrolę oraz kontrolowanego.
8. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z czego:
1) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla kontrolowanego;
2) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla Dyrektora TDT;
3) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla służby technicznej w ramach prowadzonej przez nią dokumentacji homologacyjnej.
Załącznik nr 9
WZÓR – ŚWIADECTWO ZGODNOŚCI STOSOWANE W PROCEDURZE KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
Załącznik nr 10
WZÓR – ŚWIADECTWO ZGODNOŚCI STOSOWANE W PROCEDURZE KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU TROLEJBUSU
Załącznik nr 11
WZÓR – WNIOSEK O WYDANIE ŚWIADECTWA KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU LUB TROLEJBUSU
Załącznik nr 12
WZÓR – WYKAZ OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO PODPISYWANIA ŚWIADECTW ZGODNOŚCI TRAMWAJU LUB TROLEJBUSU
Załącznik nr 13
WZÓR – OŚWIADCZENIE ZAWIERAJĄCE DANE I INFORMACJE O TROLEJBUSIE NIEZBĘDNE DO REJESTRACJI I EWIDENCJI TROLEJBUSU
Załącznik nr 14
WZÓR – WYKAZ OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO PODPISYWANIA OŚWIADCZENIA ZAWIERAJĄCEGO DANE I INFORMACJE O POJEŹDZIE NIEZBĘDNE DO REJESTRACJI I EWIDENCJI TROLEJBUSU
- Data ogłoszenia: 2023-11-06
- Data wejścia w życie: 2023-11-07
- Data obowiązywania: 2023-11-07
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA