REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2023 poz. 2332

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)

z dnia 16 października 2023 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie kryteriów, na podstawie których Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 79 ust. 7 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 475, 1273 i 2005) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Rozporządzenie w sprawie kryteriów, na podstawie których Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa]

W rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie kryteriów, na podstawie których Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz. U. poz. 2469) załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

§ 2. [Stosowanie przepisów rozporządzenia]

Do postępowań wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną, o której mowa w art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim, przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

§ 3. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: wz. R. Romanowski

Załącznik 1. [KRYTERIA, NA PODSTAWIE KTÓRYCH GŁÓWNY INSPEKTOR RYBOŁÓWSTWA MORSKIEGO DOKONUJE OCENY WAGI STWIERDZONEGO NARUSZENIA PRZEPISÓW WSPÓLNEJ POLITYKI RYBOŁÓWSTWA W CELU USTALENIA, CZY NARUSZENIE MA POWAŻNY CHARAKTER]

Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 16 października 2023 r. (Dz. U. poz. 2332)

KRYTERIA, NA PODSTAWIE KTÓRYCH GŁÓWNY INSPEKTOR RYBOŁÓWSTWA MORSKIEGO DOKONUJE OCENY WAGI STWIERDZONEGO NARUSZENIA PRZEPISÓW WSPÓLNEJ POLITYKI RYBOŁÓWSTWA W CELU USTALENIA, CZY NARUSZENIE MA POWAŻNY CHARAKTER

Lp.

Rodzaj stwierdzonego naruszenia przepisów wspólne polityki rybołówstwa

Kryteria, na podstawie których Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa w celu ustalenia, czy naruszenie ma poważny charakter

powtarzalność danego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa

wartość osiągniętych korzyści finansowych powstałych w wyniku naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa albo wartość rynkowa netto produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku naruszenia tych przepisów

ilość produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa

1

Naruszenie, o którym mowa w art. 123 ustawy o rybołówstwie morskim1)

Co najmniej dwukrotnie w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 6000 zł

2

Naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 1 lit. a ustawy o rybołówstwie morskim1)

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 7500 zł

3

Naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 1 lit. b ustawy o rybołówstwie morskim1)

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 4500 zł

4

Naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 3 lit. a ustawy o rybołówstwie morskim1), polegające na niewprowadzeniu na pokład statku rybackiego lub na wyrzuceniu za burtę statku rybackiego określonych gatunków organizmów morskich wbrew obowiązkowi wprowadzenia i zatrzymania ich na pokładzie statku rybackiego określonemu w art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1380/20132)

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

5

Nieprzekazywanie, podczas wykonywania rybołówstwa komercyjnego, informacji, o których mowa w art. 19 ust. 1 rozporządzenia nr 404/20113), za pomocą urządzenia umożliwiającego satelitarne monitorowanie lokalizacji statku rybackiego albo w sposób określony w art. 25 ust. 1 tego rozporządzenia

Co najmniej dwukrotnie w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 22 500 zł

6

Wykonywanie rybołówstwa komercyjnego bez urządzenia umożliwiającego satelitarne monitorowanie lokalizacji statku rybackiego wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1224/20094)

Co najmniej dwukrotnie w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 15 000 zł

7

Niewpisanie danych do dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej:

– 30 ton, w przypadku gatunków ryb pelagicznych,

– 100 sztuk, w przypadku gatunków ryb łososiowatych,

– 2 ton, w przypadku gatunków ryb innych niż wymienione w tiret pierwszym i drugim

8

Wpisanie nieprawdziwych danych do dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej:

– 10 000 zł, w przypadku prowadzenia połowów na wodach otwartych Morza Bałtyckiego, obszarach wyłącznej strefy ekonomicznej i morza terytorialnego, na wodach Zatoki Puckiej i Zatoki Gdańskiej, na obszarach, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 3 ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej5), oraz na obszarach na północ od granicy między wodami morskimi a wodami śródlądowymi wyznaczonej do celów wykonywania rybołówstwa morskiego,

– 30 000 zł, w przypadku prowadzenia połowów na obszarach morskich innych niż wymienione w tiret pierwszym

9

Nieprzekazanie dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej Głównemu Inspektorowi Rybołówstwa Morskiego albo nieprzekazanie danych z dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej do Centrum Monitorowania Rybołówstwa – w przypadku prowadzenia dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej w postaci elektronicznej

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 15 000 zł

10

Utrudnianie inspektorom rybołówstwa morskiego wykonywania czynności kontrolnych lub inspekcji podczas wykonywania ich obowiązków lub zadań wynikających z przepisów o rybołówstwie morskim

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

11

Utrudnianie pracy obserwatorom kontroli, o których mowa w art. 73 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/20094), podczas wykonywania ich obowiązków lub zadań

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

12

Naruszenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. g albo w art. 42 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1005/20086)

Niezależnie od powtarzalności

Niezależnie od wartości osiągniętych korzyści finansowych albo wartości pierwszej sprzedaży produktów rybołówstwa

Niezależnie od ilości produktów rybołówstwa

13

Wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu narzędzi połowowych, których używanie jest w danym okresie lub na określonym obszarze zabronione

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 10 500 zł

14

Przekroczenie kwot połowowych określonych gatunków organizmów morskich wpisanych w specjalnym zezwoleniu połowowym

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej:

– 50 ton, w przypadku gatunków ryb pelagicznych,

– 100 sztuk, w przypadku gatunków ryb łososiowatych,

– 2 ton, w przypadku gatunków ryb innych niż wymienione w tiret pierwszym i drugim

15

Prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunków organizmów morskich, które znajdują się w ustanowionych dla nich okresach ochronnych

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 7500 zł

16

Prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunków organizmów morskich, które nie przekroczyły ustanowionych dla nich wymiarów ochronnych, wprowadzenie ich na pokład statku rybackiego lub dokonywanie przeładunku lub wyładunku takich organizmów morskich, z wyłączeniem organizmów morskich gatunków objętych obowiązkiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1380/20132)

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 7500 zł

17

Prowadzenie ukierunkowanych połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunku organizmów morskich, dla którego obowiązuje zakaz takich połowów

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 3000 zł

18

Prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunku organizmów morskich, którego ogólna kwota połowowa została wyczerpana lub dla którego obowiązuje zakaz połowów

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 1500 zł

19

Wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu statku nieposiadającego przynależności państwowej

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 1500 zł

20

Niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia nr 1005/20086)

Niezależnie od powtarzalności

Niezależnie od wartości osiągniętych korzyści finansowych albo wartości pierwszej sprzedaży produktów rybołówstwa

Niezależnie od ilości produktów rybołówstwa

21

Niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/20094)

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 25 000 zł

22

Niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia nr 2016/11397)

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 25 000 zł

23

Naruszenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. j rozporządzenia nr 1005/20086)

Niezależnie od powtarzalności

Niezależnie od wartości osiągniętych korzyści finansowych albo wartości pierwszej sprzedaży produktów rybołówstwa

Niezależnie od ilości produktów rybołówstwa

24

Dokonanie wwozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku połowów nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych lub obrót takimi produktami

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 7500 zł

25

Nieprzekazanie Głównemu Inspektorowi Rybołówstwa Morskiego dokumentu sprzedaży – w przypadku, o którym mowa w art. 90 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 1224/20094)

Co najmniej dwukrotnie w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 10 500 zł

26

Wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu statku rybackiego, którego moc głównego silnika przekracza moc wpisaną w licencji połowowej wydanej na ten statek rybacki

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 15 000 zł

 


1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 716).

1) Ustawa z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 475, z późn. zm.).

2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 22, z późn. zm.).

3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 404/2011 z dnia 8 kwietnia 2011 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz. Urz. UE L 112 z 30.04.2011, str. 1, z późn. zm.).

4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz. Urz. UE L 343 z 22.12.2009, str. 1, z późn. zm.).

5) Ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, z późn. zm.).

6) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiające wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1936/2001 i (WE) nr 601/2004 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 (Dz. Urz. UE L 286 z 29.10.2008, str. 1, z późn. zm.).

7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 z dnia 6 lipca 2016 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada, zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 (Dz. Urz. UE L 191 z 15.07.2016, str. 1, z późn. zm.).

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA