REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2023 poz. 42
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 23 grudnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk
Na podstawie art. 63 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk]
1) w § 2 w pkt 2 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) użytku publicznego:
- certyfikowane, dla których został wydany certyfikat zgodnie z wymaganiami określonymi w:
- - rozporządzeniu Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiającym wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 44 z 14.02.2014, str. 1, z późn. zm.2)),
- - przepisach wydanych na podstawie art. 59a ust. 5, art. 83 ust. 1, art. 85 i art. 92 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą",
- o ograniczonej certyfikacji - dla których został wydany certyfikat zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 59a ust. 6, art. 83 ust. 1, art. 85 i art. 92 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy,
- niepodlegające certyfikacji - utworzone zgodnie z art. 54 ust. 7 ustawy,";
2) w § 3:
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) kod referencyjny lotniska określony w tomie I „Projektowanie i eksploatacja lotnisk" Załącznika 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, ogłoszonego w obwieszczeniu nr 17 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 2 lipca 2021 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 14, tomu I do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 41);",
b) w pkt 4 w lit. b średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. c w brzmieniu:
„c) dla samolotów i śmigłowców;";
3) w § 4 w ust. 4:
a) w pkt 3:
- wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„dane dotyczące pola wzlotów, obejmujące dane wszystkich dróg startowych albo stref końcowego podejścia i startu (FATO) oraz pasów dróg startowych dotyczące:",
- lit. i otrzymuje brzmienie:
„i) nośności określonej przez liczbę klasyfikacyjną nawierzchni - PCN (Pavement Classification Number) lub maksymalną masę startową (MTOM);",
b) w pkt 6 lit. f otrzymuje brzmienie:
„f) wysokości obiektu określonej w metrach nad poziomem morza i nad poziomem terenu,",
c) uchyla się pkt 9 i 10;
4) w § 5:
a) w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Integralną częścią rejestru jest zbiór dokumentów w postaci papierowej, otrzymanych od zarządzającego lotniskiem lub wytworzonych w postępowaniu o wpisanie lotniska do rejestru lotnisk.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Dane w księdze rejestru lotnisk oraz w teczce rejestracyjnej lotniska wpisuje się i aktualizuje na podstawie wniosku, o którym mowa w art. 59 ust. 2 ustawy, wniosku, o którym mowa w art. 59 ust. 5 zdanie drugie ustawy, lub zgłoszenia, o którym mowa w art. 61 ust. 3 ustawy.";
5) w § 6:
a) w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) projekt zagospodarowania terenu lotniska, o którym mowa w art. 55 ust. 3 pkt 5 ustawy, opracowany na podkładzie mapy zasadniczej w skali 1:5000 dla lotniska dla samolotów oraz w skali 1:1000 dla lotniska dla śmigłowców, na którym są zaznaczone:
a) obiekty infrastruktury lotniska,
b) granica lotniska,
c) lokalizacja ogrodzenia lotniska,
d) krzyże kresek w narożnikach mapy oraz w punkcie odniesienia lotniska (ARP - Aerodrome Reference Point) wraz z ich współrzędnymi w układzie odniesienia według Światowego Systemu Geodezyjnego (WGS 84) z rozdzielczością zapisu 0,01 sekundy,
e) zatwierdzona granica części lotniczej lotniska;
2) mapę, o której mowa w art. 55 ust. 3 pkt 8 ustawy, dla lotniska dla samolotów opracowaną na podkładzie mapy topograficznej w skali 1:25 000, a dla lotniska dla śmigłowców - na podkładzie mapy zasadniczej w skali 1:5000, na której są zaznaczone:
a) powierzchnie ograniczające przeszkody na lotnisku i w jego otoczeniu,
b) istniejące przeszkody lotnicze i wysokości ich najwyższych punktów zgodnie z geodezyjnym układem wysokościowym PL-EVRF2007-NH z rozdzielczością zapisu 0,1 m, określone w metrach nad poziomem morza i nad poziomem terenu oraz powyżej powierzchni ograniczających przeszkody, wraz z opisem ich oznakowania,
c) granica lotniska,
d) krzyże kresek w narożnikach mapy oraz w punkcie odniesienia lotniska (ARP - Aerodrome Reference Point) wraz z ich współrzędnymi w układzie odniesienia według Światowego Systemu Geodezyjnego (WGS 84) z rozdzielczością zapisu 0,01 sekundy,
e) układ dróg startowych i dróg kołowania lotniska;",
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, gromadzi się w postaciach:
1) rastrowych plików elektronicznych w formacie TIFF wraz z plikiem referencji przestrzennej - o minimalnej rozdzielczości rastra mapy wynoszącej 400 dpi;
2) wektorowej, w odniesieniu przestrzennym do układu odniesienia według Światowego Systemu Geodezyjnego (WGS 84), w jednym z powszechnie przyjętych formatów wymiany danych przestrzennych: .dwg, .dxf, .dgn, .shp albo .kml, które pozwalają na odczytanie z poszczególnych rekordów informacji o geometrii oraz uzupełniającej informacji opisowej, bez podkładu topograficznego.",
c) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są potwierdzane przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990 oraz z 2022 r. poz. 1846 i 2185), w zakresie parametrów lokalizacyjnych i wysokościowych przeszkód lotniczych, jeżeli uzyskanie tych parametrów wymagało pomiarów geodezyjnych w terenie.";
6) w § 7 w ust. 1:
a) uchyla się pkt 4,
b) pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„5) parametrów drogi startowej lub strefy końcowego podejścia i startu (FATO) oraz ich zabezpieczeń;
6) likwidacji, budowy lub rozbudowy pojedynczych obiektów infrastruktury lotniskowej oraz autonomicznych systemów elektroenergetycznych, teletechnicznych, nawigacyjnych, sanitarnych, paliwowych i odwadniających, w wyniku czego powstaną elementy naziemne mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych;",
c) pkt 8 i 9 otrzymują brzmienie:
„8) kategorii ochrony przeciwpożarowej lotniska, o ile nie wystąpiły nieprzewidziane okoliczności, które prowadzą do tymczasowego obniżenia poziomu ochrony ratowniczo-gaśniczej lotniska i które są uznawane za nieplanowane zdarzenia skutkujące niedostępnością infrastruktury, sprzętu i zasobów, trwające nie dłużej niż 1 miesiąc;
9) powierzchni ograniczających przeszkody;",
d) dodaje się pkt 10 i 11 w brzmieniu:
„10) kodu referencyjnego lotniska;
11) dostępności lotniska dla użytkowników.";
7) w § 8:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zakładający lotnisko lub zarządzający lotniskiem:
1) zapewnia spełnienie przez lotnisko wymagań technicznych i eksploatacyjnych określonych dla danej kategorii lotniska, w tym określa i wdraża procedury uwzględniające bezpieczną eksploatację lotniska, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 83 ust. 1 ustawy;
2) zgłasza zmiany danych lotniska podlegających wpisowi do rejestru;
3) nie rzadziej niż raz na 5 lat oraz w przypadku zmiany cech techniczno-eksploatacyjnych lotniska dokonuje przeglądu danych, informacji i dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 4, i dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 1, oraz:
a) aktualizuje je i przekazuje Prezesowi w wersji papierowej i elektronicznej albo
b) przekazuje Prezesowi oświadczenie o ich aktualności - w przypadku stwierdzenia w wyniku przeglądu, że nie ma konieczności wprowadzenia zmian do tych dokumentów;
4) wraz z aktualizacją wykazu przeszkód lotniczych przekazuje Prezesowi dokumentację geodezyjną aktualizowanych przeszkód lotniczych potwierdzoną w zakresie parametrów lokalizacyjnych i wysokościowych przeszkód lotniczych przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, jeżeli uzyskanie tych parametrów wymagało pomiarów geodezyjnych w terenie;
5) przekazuje Prezesowi, nie rzadziej niż raz na 24 miesiące, w formie tabelarycznej, aktualne informacje o nieruchomościach znajdujących się w granicy lotniska oraz granicy części lotniczej lotniska wraz z poświadczeniem prawa dysponowania tymi nieruchomościami w formie umowy cywilnoprawnej lub poświadczonego zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 i 2185) aktu notarialnego lub wypisu z ewidencji gruntów sporządzonego nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem przekazania, lub odpisu zwykłego z księgi wieczystej sporządzonego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem przekazania - wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej nieruchomości znajdujących się w granicy lotniska oraz granicy części lotniczej lotniska, która zawiera aktualny przebieg tych granic, lub oświadczenie o aktualności powyższych dokumentów stwierdzających prawo dysponowania nieruchomościami znajdującymi się w granicy lotniska oraz granicy części lotniczej lotniska, jeżeli stan prawny tych nieruchomości nie uległ zmianie.",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Zarządzający lotniskiem, wnioskując o uzyskanie zezwolenia na dokonanie istotnych zmian eksploatacyjnych i technicznych cech lotniska, przekazuje Prezesowi:
1) dokumenty, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy, dotyczące tych zmian;
2) uzasadnienie wnioskowanych zmian;
3) analizę bezpieczeństwa, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 83 ust. 1 ustawy, uwzględniającą wpływ zmiany na powierzchnie ograniczające przeszkody i powierzchnie ograniczające zabudowę, o ile występują, określającą jednoznacznie, że wnioskowane zmiany nie będą stanowić niedopuszczalnego zagrożenia dla ruchu statków powietrznych na lotnisku oraz dla ochrony w lotnictwie cywilnym - w przypadku lotniska użytku publicznego.";
8) załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. [Aktualizacja dokumentacji rejestru lotnisk cywilnych oraz wydanie zezwolenia na dokonanie istotnych zmian eksploatacyjnych i technicznych cech lotniska]
2. Zarządzający lotniskiem dostosuje dokumentację lotniska, stanowiącą podstawę wpisu danych rejestrowych zamieszczonych w rejestrze lotnisk cywilnych, do wymagań określonych w rozporządzeniu zmienianym w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, albo przekaże Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego oświadczenie o zgodności tej dokumentacji z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu zmienianym w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zaktualizuje rejestr lotnisk cywilnych w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania dokumentacji, o której mowa w ust. 2.
§ 3. [Wejście w życie]
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 50 z 26.02.2016, str. 37, Dz. Urz. UE L 72 z 15.03.2018, str. 17, Dz. Urz. UE L 75 z 19.03.2018, str. 41, Dz. Urz. UE L 104 z 03.04.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 282 z 31.08.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 428 z 18.12.2020, str. 10, Dz. Urz. UE L 410 z 18.11.2021, str. 200, Dz. Urz. UE L 35 z 17.02.2022, str. 1, Dz. Urz. UE L 130 z 04.05.2022, str. 1, Dz. Urz. UE L 248 z 26.09.2022, str. 18 oraz Dz. Urz. UE L 280 z 28.10.2022, str. 4.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 23 grudnia 2022 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 42)
WZÓR TECZKI REJESTRACYJNEJ LOTNISKA
- Data ogłoszenia: 2023-01-09
- Data wejścia w życie: 2023-01-24
- Data obowiązywania: 2023-01-24
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA