REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 2572
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 29 listopada 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych
Na podstawie art. 22d ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1984 oraz z 2022 r. poz. 727 i 1846) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych]
1) w § 41 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Dla stanowiska prowadzący pojazdy kolejowe pracodawca może zwolnić osoby posiadające ważną licencję maszynisty z obowiązku przechodzenia szkolenia teoretycznego i części teoretycznej egzaminu kwalifikacyjnego, a osoby posiadające zaświadczenie o ukończeniu szkolenia na licencję maszynisty - z obowiązku przechodzenia szkolenia teoretycznego.";
2) załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
3) w załączniku nr 3 do rozporządzenia w lp. 8, 9 i 11 w kolumnie 4 „Terminy badań okresowych" wyrazy „do 50 roku życia co 2 lata, powyżej 50 roku życia - raz w roku" zastępuje się wyrazami „do 55 roku życia co 2 lata, powyżej 55 roku życia - raz w roku".
§ 2. [Stosowanie przepisów dotychczasowych]
2. Orzeczenia stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do pracy na określonym stanowisku pracy albo istnienie takich przeciwwskazań wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność do końca okresu, na który zostały wydane.
3. Orzeczenia stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do pracy na określonym stanowisku pracy albo istnienie takich przeciwwskazań wydane w trybie odwoławczym przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność do końca okresu, na który zostały wydane.
§ 3. [Wejście w życie]
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 29 listopada 2022 r. (Dz. U. poz. 2572)
WYMAGANIA ZDROWOTNE, FIZYCZNE I PSYCHICZNE, JAKIE SĄ OBOWIĄZANI SPEŁNIAĆ PRACOWNICY ORAZ OSOBY PRZYJMOWANE DO PRACY NA STANOWISKACH KOLEJOWYCH
1. Wymagania ogólne
Pracownik oraz osoba przyjmowana do pracy na stanowiskach, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1984 oraz z 2022 r. poz. 727 i 1846), nie może cierpieć na żadne dolegliwości lub nie może przyjmować leków lub innych substancji, które mogą powodować:
1) nagłą utratę świadomości;
2) osłabienie uwagi lub zmniejszenie zdolności koncentracji;
3) nagłą utratę sprawności;
4) utratę równowagi lub koordynacji, zachowania patologiczne;
5) znaczące ograniczenie możliwości poruszania się.
2. Wymagania dotyczące narządu wzroku
2.1. Konieczne jest spełnienie następujących wymagań dotyczących narządu wzroku:
1) ostrość wzroku z korekcją lub bez wynosi 1,0, nie mniej niż 0,5 dla oka gorzej widzącego;
2) dopuszczalna maksymalna korekcja za pomocą soczewek kontaktowych lub szkieł wynosi przy nadwzroczności +5, a przy krótkowzroczności -8;
3) widzenie na odległości bliskie i pośrednie jest wystarczające z korekcją lub bez korekcji;
4) w przypadku używania soczewek kontaktowych albo szkieł należy okresowo sprawdzać wzrok przez specjalistę okulistyki;
5) widzenie barw jest prawidłowe, stwierdzone na podstawie badania takiego jak test Ishihary lub innego uznanego badania;
6) rozpoznawanie sygnałów barwnych jest prawidłowe, stwierdzone na podstawie testu opierającego się na rozpoznawaniu pojedynczych barw, a nie na różnicach względnych;
7) pole widzenia jest prawidłowe;
8) widzenie obuoczne jest zachowane;
9) poczucie kontrastu jest prawidłowe - dotyczy stanowisk: manewrowy, ustawiacz i prowadzący pojazdy kolejowe;
10) brak postępujących chorób oczu upośledzających widzenie;
11) kontrolowanie wzroku co roku lub w odstępach ustalonych przez lekarza medycyny pracy w przypadku posiadania implantów soczewek lub przeprowadzonych zabiegów keratotomii i keratektomii;
12) odporność na olśnienie jest prawidłowa - dotyczy stanowisk: manewrowy, ustawiacz i prowadzący pojazdy kolejowe.
2.2. Kolorowe soczewki kontaktowe i soczewki fotochromatyczne nie są dozwolone.
2.3. Szkła z filtrem UV są dozwolone.
3. Wymagania dotyczące słuchu, mowy i układu przedsionkowego
Konieczne jest spełnienie następujących wymagań:
1) słuch jest wystarczający do prowadzenia rozmowy telefonicznej i do usłyszenia sygnałów ostrzegawczych i komunikatów radiowych;
2) osoba badana słyszy szept każdym uchem oddzielnie z odległości 2 m;
3) niedosłuch ucha gorzej słyszącego jest na poziomie nie wyższym niż 40 dB przy częstotliwościach 500 i 1000 Hz;
4) niedosłuch ucha gorzej słyszącego jest na poziomie nie wyższym niż 45 dB przy częstotliwości 2000 Hz;
5) brak zaburzeń równowagi i układu przedsionkowego;
6) brak przewlekłych zaburzeń mowy przy uwzględnieniu konieczności przekazywania wiadomości w sposób głośny i wyraźny.
4. Wymagania dotyczące narządu ruchu
Narząd ruchu w zakresie kończyn górnych, kończyn dolnych i kręgosłupa jest wystarczająco sprawny.
5. Wymagania dotyczące psychologicznej przydatności zawodowej:
1) zdolności poznawcze - pamięć, uwaga i koncentracja, percepcja i rozumowanie,
2) sprawność psychomotoryczna - czas reakcji i koordynacja rąk,
3) komunikowanie się i osobowość
- umożliwiają bezpieczne wykonywanie obowiązków służbowych.
- Data ogłoszenia: 2022-12-12
- Data wejścia w życie: 2023-01-01
- Data obowiązywania: 2023-01-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA