REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 1897
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 31 sierpnia 2022 r.
w sprawie funkcjonowania okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich
Na podstawie art. 344 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. poz. 1700) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
1) szczegółowy sposób funkcjonowania i organizacji okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich;
2) sposób dokumentowania pobytu nieletnich w ośrodkach, zakładach i schroniskach, o których mowa w pkt 1;
3) szczegółowy sposób zapewnienia bezpieczeństwa w ośrodkach, zakładach i schroniskach, o których mowa w pkt 1.
§ 2. [Definicje]
1) odkosach - rozumie się przez to kraty metalowe lub pręty metalowe połączone drutem ostrzowym lub kolczastym, instalowane na murach bądź przed otworami okiennymi;
2) ośrodku - rozumie się przez to okręgowy ośrodek wychowawczy;
3) schronisku - rozumie się przez to schronisko dla nieletnich;
4) stanowisku ochrony - rozumie się przez to miejsce, odcinek lub rejon, powierzone pracownikowi ośrodka, zakładu lub schroniska, celem realizacji zadań związanych z ochroną;
5) terenie ośrodka, zakładu lub schroniska - rozumie się przez to teren, który ogranicza zewnętrzna linia ogrodzenia ochronnego lub inne oznaczenie granic ośrodka, zakładu lub schroniska;
6) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich;
7) zabezpieczeniach techniczno-ochronnych - rozumie się przez to zabezpieczenia mechaniczne, elektryczne, elektroniczne lub budowlane stosowane w systemie ochrony ośrodka, zakładu lub schroniska;
8) zakładzie - rozumie się przez to zakład poprawczy;
9) zmianie - rozumie się przez to grupę pracowników powołaną do wykonywania w jednym czasie zadań z zakresu ochrony ośrodka, zakładu lub schroniska.
Rozdział 2
Funkcjonowanie i organizacja ośrodków
§ 3. [Ośrodki]
1) kształcenie ogólne i zawodowe oraz zatrudnianie prowadzi się na terenie ośrodka lub poza ośrodkiem, z uwzględnieniem postaw, potrzeb, uzdolnień i zainteresowań nieletnich;
2) praktyczna nauka zawodu nieletnich i kształcenie ustawiczne może odbywać się poza ośrodkiem;
3) zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy prowadzi się na terenie ośrodka lub poza ośrodkiem.
§ 4. [System wychowawczy resocjalizacyjny]
1) badania pedagogiczne i psychologiczne, umożliwiające zdiagnozowanie nieletniego;
2) prognozę wskazującą najskuteczniejsze metody oddziaływania w stosunku do nieletniego;
3) zasadę indywidualizacji;
4) określenie kryteriów oceny postępów nieletniego w procesie resocjalizacji;
5) ofertę resocjalizacyjną w zakresie opieki, wychowania, nauczania, rozwoju zainteresowań i uzdolnień oraz oddziaływań terapeutycznych;
6) ocenę skuteczności realizowanych działań;
7) proces usamodzielniania.
2. System wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny obejmuje założenia systemu resocjalizacyjnego oraz usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych nieletniego poprzez kompensowanie i stymulowanie jego rozwoju.
3. System wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny obejmuje założenia systemu resocjalizacyjnego oraz w szczególności zaplanowanie i realizację oddziaływań terapeutycznych.
§ 5. [System wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny]
2. System wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny stosuje się wobec nieletnich:
1) mających problem ze szkodliwym lub nałogowym nadużywaniem substancji psychoaktywnych;
2) z zaburzeniami rozwoju osobowości na tle organicznego uszkodzenia centralnego układu nerwowego;
3) z niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi;
4) z zaburzeniami zachowania wymagającymi stałej opieki psychiatrycznej.
§ 6. [Ośrodki przeznaczone dla nieletnich]
1) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 12;
2) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 6.
§ 7. [Ośrodki przeznaczone dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną]
§ 8. [Liczba nieletnich w grupach warsztatowych]
§ 9. [Zwiększenie liczby nieletnich w grupie]
§ 10. [Działalność resocjalizacyjna]
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, opracowuje dyrektor ośrodka przy współpracy z nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w ośrodku.
3. W planie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się:
1) zadania do realizacji w obszarach funkcjonowania ośrodka:
a) wychowanie, opieka, edukacja i oddziaływania terapeutyczne,
b) wspomaganie indywidualnego rozwoju nieletniego,
c) współpraca ze środowiskiem, w tym usamodzielnianie,
d) kalendarium imprez i uroczystości,
e) wykaz realizowanych programów,
f) przydział czynności i zadań dodatkowych nauczycieli;
2) plan ewaluacji wybranych obszarów działalności ośrodka;
3) sposób realizacji wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w poprzednim roku.
§ 11. [Arkusz organizacji pracy ośrodka]
2. Arkusz organizacji pracy ośrodka opracowuje dyrektor ośrodka przy współpracy z nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w ośrodku i przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi Sprawiedliwości w terminie do dnia 31 maja każdego roku.
3. Minister Sprawiedliwości zatwierdza arkusz organizacji pracy ośrodka w terminie do dnia 14 sierpnia każdego roku.
4. Zmiany w organizacji pracy ośrodka w ciągu roku wprowadza się aneksem do arkusza organizacji pracy ośrodka. Przepis ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§ 12. [Regulamin ośrodka]
§ 13. [Skład ośrodka]
1) internat;
2) szkoła albo szkoły i warsztaty szkolne;
3) zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4) inne działy zapewniające realizację zadań ośrodka.
2. Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań ośrodek posiada:
1) pomieszczenia mieszkalne oraz higieniczno-sanitarne;
2) pomieszczenia do zajęć edukacyjnych, w tym pracownie, warsztaty, laboratoria z zapleczem na środki dydaktyczne;
3) salę gimnastyczną;
4) bibliotekę;
5) pomieszczenia do udzielania świadczeń zdrowotnych;
6) pomieszczenia do prowadzenia zajęć psychologiczno-pedagogicznych;
7) izbę chorych;
8) w ośrodku, o którym mowa w art. 135 ust. 1 ustawy - pomieszczenia przeznaczone na dom dla matki i dziecka;
9) tereny i urządzenia do zajęć rekreacyjnych i sportowych.
3. Organizację i funkcjonowanie szkół i warsztatów szkolnych określają odrębne przepisy.
4. Organizację i funkcjonowanie internatu, zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i innych działów realizujących zadania ośrodka określa regulamin.
§ 14. [Realizacja zadań]
1) tworzy w ośrodku warunki do indywidualnego oddziaływania na nieletnich;
2) utrzymuje bezpieczeństwo i porządek wewnętrzny, w tym zabezpieczenia ośrodka w sposób uniemożliwiający samowolne oddalenie się nieletnich z ośrodka lub ich uwolnienie przez osoby z zewnątrz oraz inne bezprawne działania;
3) zapewnia nieletnim właściwe warunki bytowe, sanitarne i zdrowotne.
§ 15. [Zebrania rady ośrodka]
2. Przewodniczący rady ośrodka przygotowuje i prowadzi zebranie rady ośrodka oraz zawiadamia jej członków o terminie i porządku zebrania.
3. W zebraniach rady ośrodka mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego lub na wniosek rady ośrodka oraz przedstawiciele organu sprawującego nadzór.
§ 16. [Opinia]
1) rocznego planu pracy;
2) projektu arkusza organizacji pracy ośrodka na dany rok szkolny;
3) oceny zachowania nieletnich;
4) organizacji doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych;
5) rozkładu dnia i porządku zajęć w ośrodku;
6) wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień.
§ 17. [Stanowiska kierownicze]
2. Dyrektor ośrodka, za zgodą Ministra Sprawiedliwości, powierza stanowiska kierownicze w ośrodku i odwołuje z nich.
§ 18. [Czynności z zakresu prawa pracy]
§ 19. [Dokumentacja pobytu]
2. Dokumentację pobytu nieletnich w ośrodku stanowią w szczególności:
1) księga ewidencji nieletnich;
2) akta osobowe nieletniego;
3) wykaz osób podlegających zameldowaniu;
4) karta wyposażenia nieletniego;
5) księga ewidencji nieletnich umieszczonych w izbie adaptacyjnej;
6) księga ewidencji nagród i środków dyscyplinarnych;
7) księga ewidencji przepustek i urlopów;
8) księga ewidencji czasowego opuszczenia ośrodka, o którym mowa w art. 189 ust. 1 pkt 3 ustawy;
9) dzienniki zajęć wychowawczych;
10) księga przebiegu służby nocnej;
11) księga ewidencji wydarzeń nadzwyczajnych;
12) księga ewidencji i dokumentacja użycia środków przymusu bezpośredniego;
13) protokoły posiedzeń rady ośrodka.
3. Sposób prowadzenia dokumentacji pobytu nieletnich w ośrodku określa załącznik do rozporządzenia.
4. Dokumentacja pobytu nieletnich w ośrodku może być prowadzona przy wykorzystaniu systemów informatycznych.
5. Dokumentację przebiegu nauczania nieletnich prowadzi się i przechowuje zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.1)).
Rozdział 3
Funkcjonowanie i organizacja zakładów
§ 20. [Zakłady otwarte]
1) kształcenie ogólne i zawodowe oraz zatrudnianie prowadzi się na terenie zakładu lub poza zakładem, z uwzględnieniem postaw, potrzeb, uzdolnień i zainteresowań nieletnich;
2) praktyczna nauka zawodu nieletnich i kształcenie ustawiczne może odbywać się poza zakładem;
3) zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy prowadzi się na terenie zakładu lub poza zakładem.
§ 21. [Zakłady półotwarte]
1) kształcenie ogólne i zawodowe, praktyczna nauka zawodu i kształcenie ustawiczne oraz zatrudnianie nieletnich prowadzi się na terenie zakładu;
2) zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy prowadzi się na terenie zakładu lub poza zakładem pod bezpośrednim nadzorem pracowników zakładu.
2. W uzasadnionych przypadkach można wyrazić zgodę na kształcenie ogólne i zawodowe, praktyczną naukę zawodu i kształcenie ustawiczne oraz zatrudnienie poza zakładem.
§ 22. [Zakłady zamknięte]
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dla nieletnich wykazujących poprawę w zachowaniu mogą być organizowane zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy poza zakładem pod bezpośrednim i stałym nadzorem pracowników zakładu.
§ 23. [Zakłady o wzmożonym nadzorze wychowawczym]
1) zaplanowaniu indywidualnych oddziaływań wychowawczych, w tym zajęć edukacyjnych, korekcyjnych i terapeutycznych, z możliwością czasowego ograniczenia kontaktów z grupą wychowawczą;
2) określeniu porządku dla poszczególnych grup wychowawczych, oddziałów szkolnych, grup warsztatowych oraz możliwości czasowego ograniczenia kontaktów z innymi nieletnimi.
2. W zakładach, o których mowa w ust. 1, kształcenie ogólne i zawodowe, praktyczna nauka zawodu i kształcenie ustawiczne, zatrudnianie oraz zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy prowadzi się na terenie zakładu.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dla nieletnich wykazujących poprawę w zachowaniu mogą być organizowane zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy poza zakładem pod bezpośrednim i stałym nadzorem pracowników zakładu.
§ 24. [Praca resocjalizacyjna]
2. W zakładach, o których mowa w ust. 1, kształcenie ogólne i zawodowe, praktyczna nauka zawodu i kształcenie ustawiczne, zatrudnianie oraz zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy prowadzi się na terenie zakładu.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dla nieletnich wykazujących poprawę w zachowaniu mogą być organizowane zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy poza zakładem pod bezpośrednim i stałym nadzorem pracowników zakładu.
§ 25. [System wychowawczy resocjalizacyjny]
1) badania pedagogiczne i psychologiczne umożliwiające zdiagnozowanie nieletniego;
2) prognozę wskazującą najskuteczniejsze metody oddziaływania w stosunku do nieletniego;
3) zasadę indywidualizacji;
4) określenie kryteriów oceny postępów nieletniego w procesie resocjalizacji;
5) ofertę resocjalizacyjną w zakresie opieki, wychowania, nauczania, rozwoju zainteresowań i uzdolnień oraz oddziaływań terapeutycznych;
6) ocenę skuteczności realizowanych działań;
7) proces usamodzielniania.
2. System wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny obejmuje założenia systemu resocjalizacyjnego oraz usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych nieletniego poprzez kompensowanie i stymulowanie jego rozwoju.
3. System wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny obejmuje założenia systemu resocjalizacyjnego oraz w szczególności zaplanowanie i realizację oddziaływań terapeutycznych.
§ 26. [System wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny]
2. System wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny stosuje się wobec nieletnich:
1) mających problem ze szkodliwym lub nałogowym nadużywaniem substancji psychoaktywnych;
2) z zaburzeniami rozwoju osobowości na tle organicznego uszkodzenia centralnego układu nerwowego;
3) z niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi;
4) z zaburzeniami zachowania wymagającymi stałej opieki psychiatrycznej.
§ 27. [Zakłady otwarte]
1) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 12;
2) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 8;
3) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 6.
§ 28. [Zakłady półotwarte]
1) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 10;
2) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 8;
3) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 6.
§ 29. [Zakłady zamknięte]
1) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 6;
2) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 6;
3) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 6.
§ 30. [Zakłady o wzmożonym nadzorze wychowawczym]
1) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 4;
2) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 4;
3) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 4.
§ 31. [Zakłady dla nieletnich, którzy ukończyli 21 lat]
1) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 6;
2) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 6;
3) w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 6.
§ 32. [Liczba nieletnich w grupach warsztatowych]
§ 33. [Zwiększenie liczby wychowanków w grupie]
§ 34. [Działalność resocjalizacyjna]
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, opracowuje dyrektor zakładu przy współpracy z nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w zakładzie.
3. W planie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się:
1) zadania do realizacji w obszarach funkcjonowania zakładu:
a) wychowanie, opieka, edukacja i oddziaływania terapeutyczne,
b) wspomaganie indywidualnego rozwoju nieletniego,
c) współpraca ze środowiskiem, w tym usamodzielnianie,
d) kalendarium imprez i uroczystości,
e) wykaz realizowanych programów,
f) przydział czynności i zadań dodatkowych nauczycieli;
2) plan ewaluacji wybranych obszarów działalności zakładu;
3) sposób realizacji wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w poprzednim roku.
§ 35. [Arkusz organizacji pracy zakładu]
2. Arkusz organizacji pracy zakładu opracowuje dyrektor zakładu przy współpracy z nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w zakładzie i przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi Sprawiedliwości w terminie do dnia 31 maja każdego roku.
3. Minister Sprawiedliwości zatwierdza arkusz organizacji pracy zakładu w terminie do dnia 14 sierpnia każdego roku.
4. Zmiany w organizacji pracy zakładu w ciągu roku wprowadza się aneksem do arkusza organizacji pracy zakładu. Przepis ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§ 36. [Regulamin]
§ 37. [Skład zakładu]
1) internat;
2) szkoła albo szkoły i warsztaty szkolne;
3) zespół diagnostyczno-korekcyjny;
4) inne działy zapewniające realizację zadań zakładu.
2. Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań zakład posiada:
1) pomieszczenia mieszkalne oraz higieniczno-sanitarne;
2) pomieszczenia do zajęć edukacyjnych, w tym pracownie, warsztaty, laboratoria z zapleczem na środki dydaktyczne;
3) salę gimnastyczną;
4) bibliotekę;
5) pomieszczenia do udzielania świadczeń zdrowotnych;
6) pomieszczenia do prowadzenia zajęć psychologiczno-pedagogicznych;
7) izbę chorych;
8) izby adaptacyjne;
9) izby izolacyjne;
10) pomieszczenia przeznaczone na hostele poza zakładem lub w zakładzie;
11) w zakładzie, o którym mowa w art. 135 ust. 1 ustawy - pomieszczenia przeznaczone na dom dla matki i dziecka;
12) tereny i urządzenia do zajęć rekreacyjnych i sportowych.
3. Organizację i funkcjonowanie szkół i warsztatów szkolnych określają odrębne przepisy.
4. Organizację i funkcjonowanie internatu, zespołu diagnostyczno-korekcyjnego i innych działów realizujących zadania zakładu określa regulamin.
§ 38. [Realizacja zadań]
1) tworzy w zakładzie warunki do indywidualnego oddziaływania na nieletnich;
2) utrzymuje bezpieczeństwo i porządek wewnętrzny, w tym zabezpieczenia zakładu w sposób uniemożliwiający samowolne oddalenie się nieletnich z zakładu lub ich uwolnienie przez osoby z zewnątrz oraz inne bezprawne działania;
3) zapewnia nieletnim właściwe warunki bytowe, sanitarne i zdrowotne.
§ 39. [Zebrania rady zakładu]
2. Przewodniczący rady zakładu przygotowuje i prowadzi zebranie rady zakładu oraz zawiadamia jej członków o terminie i porządku zebrania.
3. W zebraniach rady zakładu mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego lub na wniosek rady zakładu oraz przedstawiciele organu sprawującego nadzór.
§ 40. [Rada zakładu]
1) rocznego planu pracy;
2) projektu arkusza organizacji pracy zakładu na dany rok szkolny;
3) oceny zachowania nieletnich;
4) organizacji doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych;
5) rozkładu dnia i porządku zajęć w zakładzie;
6) wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień.
§ 41. [Stanowiska kierownicze]
2. Dyrektor zakładu, za zgodą Ministra Sprawiedliwości, powierza stanowiska kierownicze w zakładzie i odwołuje z nich.
§ 42. [Czynności z zakresu prawa pracy]
§ 43. [Dokumentacja pobytu nieletnich]
2. Dokumentację pobytu nieletnich w zakładzie stanowią w szczególności:
1) księga ewidencji nieletnich;
2) akta osobowe nieletniego;
3) wykaz osób podlegających zameldowaniu;
4) karta wyposażenia nieletniego;
5) księga ewidencji nieletnich umieszczonych w izbie adaptacyjnej;
6) księga ewidencji nagród i środków dyscyplinarnych;
7) księga ewidencji przepustek i urlopów;
8) księga ewidencji czasowego opuszczenia zakładu, o którym mowa w art. 252 ust. 1 pkt 3 ustawy;
9) dzienniki zajęć wychowawczych;
10) księga przebiegu służby nocnej;
11) księga ewidencji wydarzeń nadzwyczajnych;
12) księga ewidencji i dokumentacja użycia środków przymusu bezpośredniego;
13) księga ewidencji decyzji dyrektora o umieszczeniu nieletniego poza zakładem;
14) protokoły posiedzeń rady zakładu.
3. Sposób prowadzenia dokumentacji pobytu nieletnich w zakładach określa załącznik do rozporządzenia.
4. Dokumentacja pobytu nieletnich w zakładzie może być prowadzona przy wykorzystaniu systemów informatycznych.
5. Dokumentację przebiegu nauczania nieletnich prowadzi się i przechowuje zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Rozdział 4
Funkcjonowanie i organizacja schronisk
§ 44. [Kształcenie ogólne i zawodowe]
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach kształcenie ogólne i zawodowe, praktyczna nauka zawodu i kształcenie ustawiczne, zatrudnianie oraz zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy mogą odbywać się poza schroniskiem za zgodą organu prowadzącego postępowanie.
§ 45. [System wychowawczy]
§ 46. [Praca wychowawcza]
§ 47. [Praca wychowawcza w schronisku o wzmożonym nadzorze wychowawczym]
1) eliminowanie przyczyn zachowań agresywnych;
2) indywidualizację procesu resocjalizacyjnego, z możliwością czasowego ograniczenia kontaktów nieletniego z grupą wychowawczą;
3) określeniu szczególnego porządku dla poszczególnych grup wychowawczych, oddziałów szkolnych i grup warsztatowych.
§ 48. [Liczba nieletnich w schroniskach zwykłych]
2. W schroniskach o wzmożonym nadzorze wychowawczym liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 6.
§ 49. [Skład schroniska]
1) internat;
2) szkoła albo szkoły i warsztaty szkolne;
3) zespół diagnostyczny.
§ 50. [Funkcjonowanie i organizacja schronisk]
Rozdział 5
Środki zapewnienia bezpieczeństwa w ośrodkach, zakładach i schroniskach
§ 51. [System ochrony]
1) zabezpieczenia techniczno-ochronne, w szczególności:
a) linię zewnętrzną ogrodzenia ochronnego wykonaną z materiału pełnego, którą może stanowić również ściana budynku, albo wykonaną z materiałów tworzących ogrodzenie ażurowe - wyposażoną w zabezpieczenia utrudniające jej pokonanie,
b) bramy, drzwi, kraty, przesłony i siatki,
c) zamki i blokady do bram, drzwi i krat,
d) agregat prądotwórczy lub inne zastępcze źródła energii elektrycznej i oświetlenia,
e) zabezpieczenia studzienek, kanałów, urządzeń wentylacyjnych, rynien, odgromników, słupów, masztów antenowych, kominów i innych punktów wysokościowych, świetlików, wejść na strychy i dachy oraz wejść do piwnic,
f) wewnętrzy system urządzeń rejestrujących obraz lub dźwięk,
g) urządzenia kontroli dostępu,
h) urządzenia techniczne do przeprowadzania kontroli pobieżnej oraz kontroli paczek, przedmiotów i pojazdów;
2) środki sygnalizacji i łączności, w szczególności:
a) instalację przyzywową,
b) środki łączności radiowej i przewodowej,
c) środki alarmowania.
§ 52. [Elementy wchodzące w skład systemu ochrony ośrodka]
1) stanowiska ochrony, w tym stanowisko kontroli osób wchodzących i wychodzących z terenu ośrodka oraz pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z terenu ośrodka;
2) ogrodzenie ochronne wykonane z materiału pełnego lub siatki o wysokości co najmniej 1,5 metra, które może zostać zwieńczone odkosami wykonanymi z siatki lub z drutu ostrzowego lub kolczastego;
3) okna budynków mogą być wyposażone w zabezpieczenia techniczno-ochronne;
4) budynki i budowle oraz pomieszczenia w nich się znajdujące mogą pozostawać otwarte przez całą dobę.
§ 53. [Pełny system ochrony]
2. Na pełny system ochrony składają się w szczególności następujące elementy:
1) stanowiska ochrony, w tym stanowisko kontroli osób wchodzących i wychodzących z terenu zakładu lub schroniska oraz pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z terenu zakładu lub schroniska;
2) ogrodzenie ochronne o wysokości co najmniej 3 metrów, wykonane z materiału pełnego, zwieńczone odkosami z drutu ostrzowego lub kolczastego;
3) okna budynków i budowli, w których stale lub czasowo przebywają nieletni, wyposażone od zewnątrz w kraty lub inne zabezpieczenia techniczno-ochronne spełniające ich funkcje;
4) drzwi wejściowe do budynków i innych budowli na terenie zakładu lub schroniska są otwierane tylko na czas niezbędny;
5) ruch nieletnich po terenie zakładu lub schroniska jest nadzorowany przez pracownika i podlega ewidencji;
6) sypialnie nieletnich mogą być otwarte w porze nocnej.
§ 54. [Ograniczony system ochrony]
2. Na ograniczony system ochrony składają się następujące elementy:
1) stanowiska ochrony, w tym stanowisko kontroli osób wchodzących i wychodzących z terenu zakładu lub schroniska oraz pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z terenu zakładu lub schroniska;
2) ogrodzenie ochronne wykonane z materiału pełnego lub siatki o wysokości co najmniej 1,5 metra, które może zostać zwieńczone odkosami wykonanymi z siatki lub z drutu ostrzowego lub kolczastego;
3) okna budynków lub budowli mogą być wyposażone w kraty lub inne zabezpieczenia techniczno-ochronne spełniające ich funkcje;
4) drzwi wejściowe do budynków i innych budowli na terenie zakładu lub schroniska mogą być otwarte; dyrektor zakładu lub schroniska może określić czas ich otwarcia w ciągu doby oraz sytuacje, w których dostęp do nich będzie ograniczony;
5) ruch nieletnich po terenie zakładu lub schroniska może być nadzorowany przez pracownika i podlegać ewidencji;
6) sypialnie nieletnich mogą być zamknięte w porze nocnej.
§ 55. [Uproszczony system ochrony]
2. Na uproszczony system ochrony składają się w szczególności następujące elementy:
1) można wyznaczyć stanowiska ochrony;
2) teren może być ogrodzony lub oznaczony w inny sposób;
3) okna budynków mogą być wyposażone w zabezpieczenia techniczno-ochronne;
4) budynki i budowle oraz pomieszczenia w nich się znajdujące mogą pozostawać otwarte przez całą dobę.
§ 56. [Pracownicy ochrony]
§ 57. [Liczba pracowników ochrony na zmianie]
2. W uproszczonym systemie ochrony czynności w zakresie ochrony może pełnić jeden pracownik ochrony.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dyrektor ośrodka, zakładu lub schroniska może określić, w drodze instrukcji, odstępstwa w zakresie liczby pracowników na zmianie, jeżeli jest to uzasadnione organizacją ośrodka, zakładu lub schroniska, a także w sytuacji wystąpienia następujących zdarzeń:
1) sytuacji kryzysowych - naturalnych, cywilizacyjno-gospodarczych i społecznopolitycznych;
2) związanych z warunkami architektonicznymi, ze stanem urządzeń technicznych;
3) sytuacji związanych ze stanem kadrowym placówki - (urlop, okres świąteczny i wakacyjny), uruchomieniem posterunku stałego przy izbie adaptacyjnej w przypadku umieszczenia w niej nieletniego, wypadku losowego;
4) stanem osobowym wychowanków;
5) wydarzenia nadzwyczajnego w placówce.
§ 58. [Otwieranie sypialni nieletnich]
2. W przypadku zagrożenia życia nieletniego pracownik ochrony może podjąć decyzję o samodzielnym otwarciu sypialni, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa osobistego, po uprzednim poinformowaniu pracownika pedagogicznego.
§ 59. [Plan ochrony ośrodka]
§ 60. [Dokumenty składające się na plan ochrony ośrodka]
1) instrukcji ochronnej;
2) instrukcji określającej sposób konwojowania nieletnich poza terenem ośrodka;
3) instrukcji w sprawie sposobu realizacji czynności zapobiegawczych;
4) instrukcji w sprawie wykorzystania środków ochrony osobistej i wzajemnego ubezpieczania się pracowników w trakcie wykonywania zadań służbowych;
5) instrukcji alarmowej;
6) instrukcji określającej przyjmowanie nieletnich do ośrodka;
7) instrukcji otwierania wejścia do ośrodka w porze nocnej;
8) instrukcji korzystania i postępowania z kluczami;
9) instrukcji określającej odstępstwa w systemie ochrony.
2. Instrukcja ochronna składa się z następujących dokumentów:
1) wykazu stanowisk ochrony;
2) planu sytuacyjnego;
3) opisu rodzaju, ilości i zakresu zastosowania zabezpieczeń techniczno-ochronnych oraz środków sygnalizacji i łączności;
4) opisu systemu zabezpieczenia elektronicznego, jeżeli w ośrodku jest stosowany;
5) opisu organizacji pracy dyrektora ośrodka i innych osób zajmujących stanowiska kierownicze w niedziele i święta.
3. W planie sytuacyjnym zawiera się graficzne przedstawienie, za pomocą znaków umownych: budynków i budowli, dróg ewakuacyjnych.
4. Załącznikiem do instrukcji alarmowej jest aktualizowany nie rzadziej niż raz na kwartał wykaz adresowy pracowników zakładu lub schroniska.
5. Do planu ochrony można dołączyć także plan zabezpieczenia, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 357 ust. 4 ustawy.
§ 61. [Dokumenty składające się na plan ochrony zakładu lub schroniska]
1) instrukcji ochronnej;
2) instrukcji działania w przypadku wystąpienia wydarzenia nadzwyczajnego;
3) instrukcji określającej sposób kontrolowania ruchu nieletnich na terenie zakładu lub schroniska oraz konwojowania nieletnich poza terenem zakładu lub schroniska;
4) instrukcji w sprawie sposobu realizacji czynności zapobiegawczych;
5) instrukcji w sprawie wykorzystania środków ochrony osobistej i wzajemnego ubezpieczania się pracowników w trakcie wykonywania zadań służbowych;
6) instrukcji alarmowej;
7) instrukcji określającej przyjmowanie nieletnich do zakładu lub schroniska;
8) instrukcji otwierania wejścia do zakładu lub schroniska w porze nocnej;
9) instrukcji korzystania i postępowania z kluczami;
10) instrukcji określającej odstępstwa w pełnym lub ograniczonym systemie ochrony.
2. Instrukcja ochronna składa się z następujących dokumentów:
1) wykazu stanowisk ochrony;
2) planu sytuacyjnego;
3) opisu rodzaju, ilości i zakresu zastosowania zabezpieczeń techniczno-ochronnych oraz środków sygnalizacji i łączności;
4) opisu systemu zabezpieczenia elektronicznego, jeżeli w zakładzie lub schronisku jest stosowany;
5) opisu organizacji pracy dyrektora zakładu lub schroniska i innych osób zajmujących stanowiska kierownicze w niedziele i święta.
3. Załącznikami do instrukcji ochronnej są następujące dokumenty:
1) rozliczenie stanu etatowego pracowników ochrony;
2) zestawienie liczby stanowisk ochrony;
3) plan sytuacyjny zakładu lub schroniska;
4) opis systemu zabezpieczenia elektronicznego, jeżeli w zakładzie lub schronisku jest stosowany.
4. W planie sytuacyjnym zawiera się graficzne przedstawienie, za pomocą znaków umownych: budynków i budowli, dróg ewakuacyjnych.
5. Załącznikiem do instrukcji alarmowej jest aktualizowany nie rzadziej niż raz na kwartał wykaz adresowy pracowników zakładu lub schroniska.
6. Do planu ochrony można dołączyć także plan zabezpieczenia, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 357 ust. 4 ustawy.
§ 62. [Koordynowanie ochrony ośrodka, zakładu lub schroniska]
2. Pracownikowi, któremu powierzono koordynowanie ochroną ośrodka, zakładu lub schroniska, podlegają pracownicy ochrony.
3. Do obowiązków pracownika, któremu powierzono koordynowanie ochroną ośrodka, zakładu lub schroniska, należy w szczególności:
1) udział w opracowaniu planu ochrony;
2) realizacja planu ochrony;
3) opracowywanie organizacji pracy pracowników ochrony i przedstawianie jej dyrektorowi ośrodka, zakładu lub schroniska do zatwierdzenia;
4) organizowanie ochrony;
5) współdziałanie z dyrektorem ośrodka, zakładu lub schroniska lub innymi wyznaczonymi pracownikami w celu zapobiegania wydarzeniom nadzwyczajnym;
6) przekazywanie dyrektorowi ośrodka, zakładu lub schroniska informacji uzyskanych w wyniku czynności zapobiegawczych oraz współdziałanie w celu podjęcia stosownych czynności w zakresie ochrony;
7) udział w przeglądach ustalających potrzeby w zakresie zabezpieczeń techniczno-ochronnych;
8) kontrolowanie sposobu wykonywania obowiązków przez pracowników w zakresie realizacji planu ochrony.
§ 63. [Kandydat na pracownika ochrony]
2. Pracownik ochrony, w ramach przeszkolenia wstępnego, odbywa kurs przygotowawczy, który obejmuje w szczególności:
1) regulacje prawne dotyczące organizacji i funkcjonowania ośrodków, zakładów i schronisk;
2) system ochrony ośrodka, zakładu lub schroniska;
3) używanie środków przymusu bezpośredniego;
4) trening zachowań w sytuacji wydarzeń nadzwyczajnych: bunt, ucieczka, próby samobójcze, agresja;
5) pierwsza pomoc;
6) zajęcia z zakresu sprawnej komunikacji, oddziaływań wychowawczych i rozwiązywania konfliktów.
§ 64. [Obowiązki pracownika]
1) sprawdzenie stanu zabezpieczeń techniczno-ochronnych;
2) sprawdzenie w obecności zdającego liczby kluczy i porównanie ich z rejestrem kluczy wydanych;
3) sprawdzenie ilości i stanu zastępczych źródeł światła;
4) sprawdzenie i zapoznanie się z dokumentacją znajdującą się na stanowisku;
5) przejęcie indywidualnego wyposażenia od pracownika zdającego zmianę, a w szczególności środka łączności, sygnalizacji i zestawu kluczy;
6) wpisanie do książki przebiegu zmiany stwierdzonych nieprawidłowości przy przejęciu zmiany i niezwłoczne zawiadomienie o tym dyrektora zakładu lub schroniska.
§ 65. [Obowiązki pracownika]
1) zapewnienie bezpieczeństwa w pobliżu stanowiska ochrony;
2) znajomość wzorów legitymacji służbowych oraz dokumentów uprawniających nieletnich do opuszczenia terenu zakładu lub schroniska;
3) dokładne sprawdzanie dokumentów oraz tożsamości osób uprawnionych do wejścia na teren zakładu lub schroniska i do wyjścia z terenu zakładu lub schroniska;
4) kontrolowanie przedmiotów wnoszonych na teren zakładu lub schroniska i wynoszonych z terenu zakładu lub schroniska oraz deponowania tych przedmiotów;
5) kontrolowanie pojazdów wjeżdżających na teren zakładu lub schroniska i z niego wyjeżdżających oraz ich ładunków - w obecności zainteresowanej osoby;
6) zawiadamianie dyrektora zakładu lub schroniska o znalezionych w trakcie kontroli przedmiotach, których nieletni nie może posiadać w zakładzie lub schronisku, oraz w przypadkach, o których mowa w art. 354 ust. 1 zdanie drugie ustawy, i ich zabezpieczenie do chwili przybycia dyrektora;
7) kontrolowanie ruchu nieletnich w rejonie stanowiska ochrony;
8) prowadzenie dokumentacji znajdującej się na stanowisku ochrony;
9) utrzymywanie łączności z innymi stanowiskami ochrony i innymi stanowiskami pracy;
10) prowadzenie obserwacji zachowania nieletnich i informowanie przełożonych o zaobserwowanych nieprawidłowościach;
11) codzienne składanie dyrektorowi zakładu lub schroniska sprawozdania o zaobserwowanych sytuacjach związanych z zachowaniem nieletnich;
12) przeprowadzenie kontroli pobieżnej w przypadkach określonych w ustawie.
§ 66. [Zastosowanie przepisów]
§ 67. [Zadania dyrektora]
1) zarządzić zamykanie pomieszczeń, w których nieletni przebywają, uczą się lub pracują;
2) zwiększyć liczbę pracowników prowadzących zajęcia zespołowe;
3) wstrzymać lub ograniczyć zajęcia zespołowe.
§ 68. [Wzmocnienie systemu ochrony]
1) zwiększenie składu zmiany, również o pracowników spoza pracowników ochrony ośrodka, zakładu lub schroniska;
2) wprowadzenie dyżurów dyrektora i innych osób zajmujących stanowiska kierownicze;
3) inne czynności zależne od rozpoznania stopnia zagrożenia bezpieczeństwa.
2. O wydarzeniu nadzwyczajnym dyrektor ośrodka, zakładu lub schroniska zawiadamia niezwłocznie Ministra Sprawiedliwości.
§ 69. [Czynności zapobiegawcze]
2. Czynnościami zapobiegawczymi są w szczególności:
1) obserwowanie zachowań i relacji między nieletnimi;
2) rozpoznawanie istnienia struktur podkultury w ośrodku, zakładzie lub schronisku i udziału w niej nieletnich;
3) rozpoznawanie atmosfery i nastrojów wśród nieletnich oraz ich zamiarów godzących w bezpieczeństwo ośrodka, zakładu lub schroniska.
3. Jeżeli w wyniku czynności zapobiegawczych pracownik zauważy zachowania nieletnich zagrażające bezpieczeństwu ośrodka, zakładu lub schroniska, informuje o tym dyrektora ośrodka, zakładu lub schroniska.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 70. [Wejście w życie]
Minister Sprawiedliwości: wz. M. Woś
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700 i 1730.
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich (Dz. U. z 2017 r. poz. 487), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. poz. 1700).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 31 sierpnia 2022 r. (Dz. U. poz. 1897)
SPOSÓB PROWADZENIA DOKUMENTACJI POBYTU NIELETNICH W OŚRODKU, ZAKŁADZIE I SCHRONISKU
§ 1. 1. Księgę ewidencji nieletnich prowadzi się chronologicznie według daty przyjęcia nieletniego do ośrodka, zakładu lub schroniska.
2. Do księgi ewidencji wpisuje się: imię i nazwisko nieletniego przyjętego do ośrodka, zakładu lub schroniska, datę i miejsce urodzenia, imiona i nazwiska rodziców oraz ich adres zamieszkania, imiona i nazwiska oraz adresy opiekunów prawnych, nazwę organu, do którego dyspozycji nieletni pozostaje, adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego (zameldowania), a jeżeli nie ma on stałego zameldowania, odnotowuje się, skąd przybył, datę przyjęcia do ośrodka, zakładu lub schroniska oraz datę i przyczynę skreślenia z ewidencji, nazwę i adres ośrodka, zakładu lub schroniska, do którego nieletni został przeniesiony, adres rodziców (opiekunów), którym został oddany, adres i miejsce pracy - jeżeli nieletni został usamodzielniony.
§ 2. Akta osobowe nieletniego w ośrodku, zakładzie i schronisku składają się z dwóch części, które obejmują:
1) w części A - dokumenty związane z przyjęciem nieletniego do ośrodka, zakładu lub schroniska: skierowanie, nakaz przyjęcia, orzeczenia sądu, potwierdzenia o zapoznaniu się nieletniego z prawami i obowiązkami oraz zasadami pobytu w ośrodku, zakładzie lub schronisku oraz dokumenty związane ze zwolnieniem nieletniego z ośrodka, zakładu lub schroniska, a ponadto: korespondencję zewnętrzną ośrodka, zakładu lub schroniska w sprawach nieletnich oraz zatrzymaną na podstawie art. 116 ust. 3 ustawy, wnioski o udzielenie nagrody, wnioski o zastosowanie środka dyscyplinarnego, skargi i wnioski nieletniego kierowane do dyrektora ośrodka, zakładu lub schroniska;
2) w części B - dokumenty dotyczące procesu resocjalizacji nieletniego podczas pobytu w ośrodku, zakładzie lub schronisku, w szczególności kopię opinii psychologiczno-pedagogicznej, opinii diagnostycznej, indywidualny plan resocjalizacji, indywidualny program oddziaływań wychowawczych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych, arkusz spostrzeżeń.
§ 3. 1. Ośrodek, zakład i schronisko prowadzi karty wyposażenia dla nieletnich korzystających z zaopatrzenia w odzież i inne wyposażenie.
2. Kartę wyposażenia prowadzi osoba wyznaczona przez dyrektora ośrodka, zakładu lub schroniska. Do karty wpisuje się imię i nazwisko nieletniego, datę urodzenia, bieliznę, odzież, obuwie i inne wyposażenie będące własnością nieletniego w chwili przybycia do ośrodka, zakładu lub schroniska i otrzymane w czasie pobytu.
§ 4. Księga ewidencji nieletnich umieszczonych w izbie adaptacyjnej zawiera: imię i nazwisko nieletniego, datę i godzinę umieszczenia, przyczynę umieszczenia, imię i nazwisko osoby podejmującej decyzję o umieszczeniu, uwagi i spostrzeżenia osób sprawujących opiekę nad nieletnim w czasie jego pobytu w izbie oraz datę i godzinę zwolnienia z izby.
§ 5. Księga ewidencji nagród i środków dyscyplinarnych zawiera: imię i nazwisko nieletniego, datę, rodzaj nagrody lub środka dyscyplinarnego, czas trwania nagrody lub środka dyscyplinarnego.
§ 6. 1. Księga ewidencji przepustek i urlopów w ośrodku i zakładzie zawiera: imię i nazwisko nieletniego, datę i godzinę opuszczenia ośrodka lub zakładu, datę i godzinę przybycia do ośrodka lub zakładu, a jeżeli się spóźnił - przyczynę spóźnienia i uwagi.
2. Księga ewidencji przepustek w schronisku zawiera: imię i nazwisko nieletniego, datę i godzinę opuszczenia schroniska, datę i godzinę przybycia do schroniska, a jeżeli się spóźnił - przyczynę spóźnienia i uwagi.
§ 7. Księga ewidencji czasowego opuszczenia ośrodka, zakładu lub schroniska, o którym mowa w art. 189 ust. 1 pkt 3, art. 252 ust. 1 pkt 3 i art. 299 ust. 1 pkt 3 ustawy, zawiera: imię i nazwisko nieletniego, datę i godzinę opuszczenia ośrodka, zakładu lub schroniska, datę i godzinę przybycia do ośrodka, zakładu lub schroniska, a jeżeli się spóźnił - przyczynę spóźnienia i uwagi.
§ 8. 1. Dla każdej grupy wychowawczej ośrodek, zakład i schronisko prowadzi dziennik zajęć wychowawczych, w którym odnotowuje się przebieg zajęć wychowawczych w danym roku.
2. Dziennik zajęć wychowawczych zakłada wychowawca grupy, opatrując kartę tytułową dziennika stemplem podłużnym ośrodka, zakładu lub schroniska, wpisując nazwę ośrodka, zakładu lub schroniska i oznaczenie grupy; kartę tytułową dziennika podpisuje dyrektor ośrodka, zakładu lub schroniska.
3. Do dziennika zajęć wychowawczych wychowawcy grupy wpisują: listę nieletnich, datę i miejsce urodzenia, klasę, nazwisko i adres rodziców (opiekunów).
4. W dzienniku zajęć wychowawczych odnotowuje się zajęcia powtarzające się okresowo, plan pracy resocjalizacyjnej, tygodniowe założenia wychowawcze i realizację planu, kontakty z rodziną nieletniego, zajęcia specjalistyczne oraz w kołach zainteresowań, a także przeprowadzone obserwacje z podaniem nazwy zajęć i osoby prowadzącej.
§ 9. 1. Księgę przebiegu służby nocnej zakłada kierownik internatu, opatrując kartę tytułową stemplem podłużnym i wpisując nazwę ośrodka, zakładu lub schroniska. Kartę tytułową podpisuje dyrektor ośrodka, zakładu lub schroniska.
2. Wychowawca pełniący służbę nocną wpisuje czas pełnienia służby, imię i nazwisko pełniących służbę nocną, przebieg służby nocnej, częstotliwość przeprowadzonej kontroli grup wychowawczych, domu dla matki i dziecka oraz terenu obiektu, odnotowując uwagi i zaistniałe wydarzenia oraz wydane polecenia, jeżeli zachodzi taka potrzeba.
§ 10. Księga ewidencji wydarzeń nadzwyczajnych zawiera: imię i nazwisko nieletniego, datę i godzinę wydarzenia, rodzaj wydarzenia oraz miejsce jego wystąpienia, opis wydarzenia, pod czyją opieką przebywał nieletni. W przypadku ucieczki należy podać też datę i godzinę doprowadzenia (lub przybycia) nieletniego oraz informację, przez kogo został doprowadzony.
§ 11. Księga ewidencji użycia środków przymusu bezpośredniego składa się z trzech części, które obejmują:
1) w części A - imię i nazwisko nieletniego, datę i godzinę użycia środka przymusu bezpośredniego w postaci siły fizycznej, kaftana bezpieczeństwa, pasa obezwładniającego lub kasku zabezpieczającego, rodzaj użytego środka, imię i nazwisko osoby, która podjęła decyzję o użyciu środka;
2) w części B - księga ewidencji nieletnich umieszczonych w izbie izolacyjnej - zawiera: imię i nazwisko nieletniego, datę i godzinę umieszczenia, przyczynę umieszczenia, imię i nazwisko osoby podejmującej decyzję o umieszczeniu, uwagi i spostrzeżenia osób sprawujących opiekę nad nieletnim w czasie jego pobytu w izbie oraz datę i godzinę zwolnienia z izby;
3) w części C - księga ewidencji prewencyjnego użycia środków przymusu bezpośredniego - zawiera: imię i nazwisko nieletniego, datę i godzinę użycia środka, określenie celu, imię i nazwisko osoby, która podjęła decyzję o użyciu środka.
- Data ogłoszenia: 2022-09-08
- Data wejścia w życie: 2022-09-09
- Data obowiązywania: 2022-09-09
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA