REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 684
USTAWA
z dnia 23 marca 2022 r.
o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy1)
Art. 1. [Zakres regulacji]
1) przewozów drogowych i kolejowych wykonywanych w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;
2) dokumentów stosowanych w transporcie i ruchu drogowym w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;
3) odnawiania przez właściwe organy Rzeczypospolitej Polskiej dyplomów kwalifikacyjnych marynarzy wydanych przez właściwe organy administracji Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.
Art. 2. [Dobowy wymiar czasu pracy obsady w pociągu w okresie od 24 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.]
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, jest dopuszczalne ograniczenie nieprzerwanego odpoczynku, o którym mowa w art. 132 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320, z 2021 r. poz. 1162 oraz z 2022 r. poz. 655), do nie mniej niż 8 godzin, i nieprzerwanego odpoczynku, o którym mowa w art. 133 § 1 tej ustawy, do nie mniej niż 32 godzin, obejmującego co najmniej 8 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w zakresie odpoczynku określonego w art. 132 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, pracownikowi przysługuje równoważny okres odpoczynku w wymiarze różnicy między 11 godzinami a liczbą godzin krótszego wykorzystanego przez pracownika okresu odpoczynku. Równoważnego okresu odpoczynku pracodawca udziela pracownikowi w okresie nie dłuższym niż 8 tygodni.
Art. 3. [Brak znajomości obsługiwanego odcinka linii kolejowej]
2. W okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. do obsługi przewozów kolejowych, o których mowa w art. 2, może zostać wyznaczony kierownik pociągu, który nie posiada znajomości obsługiwanego odcinka linii kolejowej.
Art. 4. [Obsługa pociągu przez maszynistę posiadającego kategorię uprawnień uprawniającą wyłącznie do prowadzenia pociągów towarowych]
Art. 5. [Zwolnienie z opłaty]
1) rezerwacyjnej za niewykorzystanie przydzielonej zdolności przepustowej, o której mowa w art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;
2) za usługi wykonane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej związane ze zrealizowanym przejazdem pociągu, o której mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, w tym opłaty z tytułu podwyżki stawek jednostkowych, o której mowa w art. 33 ust. 6 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;
3) za usługi wykonane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej związane ze zrealizowanymi manewrami, o której mowa w art. 33 ust. 8 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
2. Przewozem towarowym z pomocą humanitarną w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy jest przewóz, któremu został nadany taki status na wniosek złożony przez przewoźnika kolejowego, który zawiera:
1) oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;
2) numer pociągu;
3) datę i trasę przejazdu;
4) rodzaj przewożonego towaru stanowiącego pomoc humanitarną w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;
5) miejsce i datę sporządzenia wniosku;
6) imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;
7) podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.
3. Minister właściwy do spraw zagranicznych nadaje przewozowi towarowemu status przewozu z pomocą humanitarną w przypadku przewozów międzynarodowych.
4. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nadaje przewozowi towarowemu status przewozu z pomocą humanitarną w przypadku przewozów krajowych.
5. Zarządca infrastruktury kolejowej może otrzymać ze środków Funduszu Pomocy, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583, 682 i 683), zwanego dalej "Funduszem", finansowanie w wysokości odpowiadającej wysokości przychodów utraconych z tytułu niepobrania opłat, o których mowa w ust. 1.
6. Minister właściwy do spraw transportu dokonuje wypłaty środków z Funduszu w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 5, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej, na rachunek bankowy wskazany w tym wniosku.
7. Wniosek, o którym mowa w ust. 6, zawiera:
1) oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;
2) informacje o wysokości niepobranych opłat, o których mowa w ust. 1, z tytułu nadania przewozowi towarowemu statusu przewozu z pomocą humanitarną w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;
3) wskazanie numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki, o których mowa w ust. 5;
4) miejsce i datę sporządzenia wniosku;
5) imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;
6) podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.
8. Do wniosku, o którym mowa w ust. 6, zarządca infrastruktury kolejowej dołącza dokumentację potwierdzającą wykonywanie przewozów towarowych z pomocą humanitarną w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.
9. Wypłata środków w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 5, pozostaje bez wpływu na finansowanie i realizację programu wieloletniego w zakresie wsparcia zarządców infrastruktury kolejowej ustanowionego na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.2)).
Art. 6. [Finansowanie ze środków Funduszu dotyczące przewoźnika kolejowego]
2. Do ustalenia wysokości finansowania, o którym mowa w ust. 1, w odniesieniu do dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy stosuje się stawkę ryczałtową za jeden pociągokilometr wykonanej pracy eksploatacyjnej. Jeżeli do realizacji przewozu jest wykorzystywany zespół trakcyjny, stosuje się stawkę ryczałtową za jeden pojazdokilometr wykonanej pracy eksploatacyjnej.
3. Do ustalenia wysokości finansowania, o którym mowa w ust. 1, w odniesieniu do dodatkowego wagonu włączonego do pociągu pasażerskiego stałego kursowania stosuje się stawkę ryczałtową za jeden wagonokilometr pracy eksploatacyjnej wykonanej przez dodatkowy włączony wagon. Jeżeli do realizacji przewozu jest konieczne włączenie dodatkowego zespołu trakcyjnego, stosuje się stawkę ryczałtową za jeden pojazdokilometr wykonanej pracy eksploatacyjnej.
4. Wysokości stawek ryczałtowych, o których mowa w ust. 2 i 3, uwzględniają koszty dostępu do linii kolejowych, energii trakcyjnej albo paliwa trakcyjnego, utrzymania taboru, amortyzacji, remontów, ubezpieczeń, pracy obsługi konduktorskiej i drużyn trakcyjnych, obsługi podróżnych oraz funkcjonowania stacji zwrotnych i wynoszą:
1) 68 zł za jeden pociągokilometr - w przypadku dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy;
2) 68 zł za jeden pojazdokilometr - w przypadku więcej niż dwóch zespołów trakcyjnych wchodzących w skład dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy albo więcej niż dwóch dodatkowych zespołów trakcyjnych włączonych do pociągu pasażerskiego stałego kursowania;
3) 30 zł za jeden pojazdokilometr - w przypadku nie więcej niż dwóch zespołów trakcyjnych wchodzących w skład dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy albo nie więcej niż dwóch dodatkowych zespołów trakcyjnych włączonych do pociągu pasażerskiego stałego kursowania;
4) 5 zł za jeden wagonokilometr - w przypadku dodatkowego wagonu włączonego do pociągu pasażerskiego stałego kursowania.
5. Wysokość finansowania, które może być udzielone za uruchomienie dodatkowego pociągu pasażerskiego nieujętego w rocznym rozkładzie jazdy:
1) stanowi iloczyn stawki ryczałtowej, o której mowa w ust. 4 pkt 1, i wykonanej pracy eksploatacyjnej wyrażonej w pociągokilometrach;
2) w przypadku pociągu, w skład którego wchodzą więcej niż dwa zespoły trakcyjne, stanowi iloczyn stawki ryczałtowej, o której mowa w ust. 4 pkt 2, i wykonanej pracy eksploatacyjnej przez cały pociąg wyrażonej w pojazdokilometrach;
3) w przypadku pociągu, w skład którego wchodzą nie więcej niż dwa zespoły trakcyjne, stanowi iloczyn stawki ryczałtowej, o której mowa w ust. 4 pkt 3, i wykonanej pracy eksploatacyjnej przez każdy z zespołów trakcyjnych wyrażonej w pojazdokilometrach.
6. Wysokość finansowania, które może być udzielone za włączenie do pociągu pasażerskiego stałego kursowania:
1) nie więcej niż dwóch dodatkowych zespołów trakcyjnych - stanowi iloczyn stawki ryczałtowej, o której mowa w ust. 4 pkt 3, i wykonanej pracy eksploatacyjnej przez każdy z zespołów trakcyjnych wyrażonej w pojazdokilometrach;
2) więcej niż dwóch dodatkowych zespołów trakcyjnych - stanowi iloczyn stawki ryczałtowej, o której mowa w ust. 4 pkt 2, i wykonanej pracy eksploatacyjnej przez cały pociąg wyrażonej w pojazdokilometrach;
3) dodatkowego wagonu - stanowi iloczyn stawki ryczałtowej, o której mowa w ust. 4 pkt 4, i wykonanej pracy eksploatacyjnej wyrażonej w wagonokilometrach.
7. Minister właściwy do spraw transportu dokonuje wypłaty środków z Funduszu w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, na wniosek przewoźnika kolejowego złożony w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano dodatkową pracę eksploatacyjną.
8. Wniosek, o którym mowa w ust. 7, zawiera:
1) oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;
2) numer pociągu;
3) datę i trasę przejazdu;
4) informacje o wykonanej pracy eksploatacyjnej w związku z przewozem osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;
5) wskazanie numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki, o których mowa w ust. 1;
6) miejsce i datę sporządzenia wniosku;
7) imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;
8) podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.
9. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, przewoźnik kolejowy dołącza notę księgową oraz arkusz rozliczeniowy zawierający wykaz dodatkowych pociągów pasażerskich nieujętych w rocznym rozkładzie jazdy uruchomionych w okresie, o którym mowa w ust. 1, dodatkowych wagonów lub dodatkowych zespołów trakcyjnych włączonych w tym okresie do pociągów pasażerskich stałego kursowania.
Art. 7. [Finansowanie ze środków Funduszu dotyczące zarządcy infrastruktury kolejowej]
2. Minister właściwy do spraw transportu dokonuje wypłaty środków z Funduszu w ramach finansowania, o którym mowa w ust. 1, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1) oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;
2) informacje o kosztach remontu lub przystosowania infrastruktury kolejowej do obsługi osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, lub prowadzenia ruchu na infrastrukturze obsługującej takie osoby;
3) wskazanie numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki, o których mowa w ust. 1;
4) miejsce i datę sporządzenia wniosku;
5) imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;
6) podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, zarządca infrastruktury kolejowej dołącza dokumentację potwierdzającą poniesione koszty, o których mowa w ust. 1.
Art. 8. [Publiczny transport zbiorowy]
2. Minister właściwy do spraw transportu może przeznaczyć środki Funduszu na finansowanie zwiększenia limitu rekompensaty wskazanego w umowie, o której mowa w ust. 1, w międzynarodowych i międzywojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym oraz, do dnia 31 marca 2023 r., może przekazać wojewódzkiemu organizatorowi publicznego transportu zbiorowego środki z Funduszu na zwiększenie limitu rekompensaty wskazanego w umowie, o której mowa w ust. 1, zawartej przez wojewódzkiego organizatora publicznego transportu zbiorowego.
3. Minister właściwy do spraw transportu dokonuje wypłaty ze środków Funduszu na finansowanie zwiększenia limitu rekompensaty wskazanego w umowie, o której mowa w ust. 1, zawartej przez wojewódzkiego organizatora publicznego transportu zbiorowego, na wniosek wojewódzkiego organizatora publicznego transportu zbiorowego zawierający:
1) oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;
2) informację o utraconych przychodach albo dodatkowych kosztach poniesionych przez operatora publicznego transportu zbiorowego w związku z przewozem osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy;
3) wskazanie numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki, o których mowa w ust. 2;
4) miejsce i datę sporządzenia wniosku;
5) imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji osoby uprawnionej do podpisania wniosku;
6) podpis osoby uprawnionej do podpisania wniosku.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, wojewódzki organizator publicznego transportu zbiorowego dołącza dokumentację potwierdzającą utracone przychody lub poniesione koszty, o których mowa w ust. 1.
Art. 9. [Wysokość wypłacanych środków]
Art. 10. [Zwolnienie z pobierania opłat jako pomoc publiczna podlegająca notyfikacji Komisji Europejskiej]
Art. 11. [Zachowanie ważności dokumentów omówionych w art. 32b ust. 1 i 3 ustawy o transporcie drogowym]
2. Główny Inspektor Transportu Drogowego w przypadku, o którym mowa w ust. 1, wydaje na wniosek przedsiębiorcy świadectwo kierowcy z datą ważności do dnia 31 grudnia 2022 r.
3. Wniosek o wydanie świadectwa kierowcy, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres;
2) numer świadectwa kierowcy;
3) oświadczenie przedsiębiorcy, że warunki, na jakich zostały wydane dokumenty, o których mowa w ust. 1, nie uległy zmianie.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisów art. 32b ust. 5 ustawy, o której mowa w ust. 1, oraz art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1997).
Art. 12. [Przewóz osób na podstawie zezwolenia na międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy osób]
Art. 13. [Wskazanie nowego partnera zagranicznego]
2. Do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w ust. 1, dołącza się kopię dokumentów potwierdzających posiadanie przez partnera zagranicznego uprawnień przewoźnika drogowego.
3. W przypadku postępowania administracyjnego, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisu art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz obowiązku uiszczenia opłaty administracyjnej i skarbowej.
Art. 14. [Wyłączenie stosowania przepisu art. 5 ust. 4 ustawy o kierujących pojazdami]
2. W okresie, o którym mowa w ust. 1, za ważne uznaje się także prawa jazdy wydane przez właściwe organy administracji Ukrainy, których termin ważności upłynął.
Art. 15. [Wyłączenie stosowania przepisów art. 71 ust. 5a oraz art. 129 ust. 2 pkt 2a ustawy – Prawo o ruchu drogowym]
Art. 16. [Dyplomy kwalifikacyjne marynarzy]
2. Wniosek o odnowienie dyplomów, o których mowa w ust. 1, składa się do dyrektora urzędu morskiego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem upływu terminu ważności dotychczasowego dyplomu.
3. Odnowione dyplomy, o których mowa w ust. 1, nie podlegają ponownemu odnowieniu przez właściwe organy Rzeczypospolitej Polskiej i są opatrywane adnotacją "nie podlega odnowieniu" przez dyrektora urzędu morskiego.
4. Datą przyznania odnowionego dyplomu jest dzień jego wydania wskazany na dyplomie podlegającym odnowieniu.
5. Datę ważności odnowionego dyplomu ustala się na okres 2 lat od dnia:
1) wydania odnowionego dyplomu - w przypadku złożenia wniosku w okresie 6 miesięcy przed dniem upływu terminu ważności dyplomu podlegającego odnowieniu;
2) utraty ważności dyplomu podlegającego odnowieniu - w przypadku złożenia wniosku po upływie terminu ważności dyplomu podlegającego odnowieniu.
6. Za odnowienie dyplomu, o którym mowa w ust. 1, pobiera się opłatę w wysokości odpowiadającej wysokości opłaty określonej w części II pkt 1 ppkt 1.1 załącznika do ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.
7. Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się odpowiednio do świadectwa operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej, z tym że jego odnowienie następuje zgodnie z art. 150 ust. 1a ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2021 r. poz. 576 oraz z 2022 r. poz. 501).
8. Za odnowienie świadectwa operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej, o którym mowa w ust. 7, pobiera się opłatę w wysokości odpowiadającej opłacie za wydanie świadectwa operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 150 ust. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne.
9. Wnioski o odnowienie dyplomów, o których mowa w ust. 1, oraz o odnowienie świadectw, o których mowa w ust. 7, składa się do dnia 31 grudnia 2022 r.
Art. 17. [Wyłączenie stosowania do marynarzy i rybaków przepisu art. 11 ust. 2 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa]
Art. 18. [Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa]
"4a. W dokumencie podróży kierowcy, o którym mowa w ust. 4, naklejkę wizową potwierdzającą przedłużenie wizy krajowej umieszcza wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu tego kierowcy.".
Art. 19. [Dostosowanie przepisów wewnętrznych przez przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury kolejowej]
Art. 20. [Wejście w życie]
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Duda
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1236, 1535, 1773, 1927, 1981, 2054 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 583 i 655.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 463, 694, 720, 1641, 1997, 2165, 2269 i 2328 oraz z 2022 r. poz. 655.
4) Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1984 r. poz. 202, z 1999 r. poz. 286, z 2013 r. poz. 1092 i 1093, z 2018 r. poz. 1866 i 2088 oraz z 2019 r. poz. 103.
- Data ogłoszenia: 2022-03-26
- Data wejścia w życie: 2022-03-26
- Data obowiązywania: 2023-01-28
- Z mocą od: 2022-02-24
- USTAWA z dnia 8 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw
- USTAWA z dnia 5 sierpnia 2022 r. o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną
- USTAWA z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA