REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2021 poz. 2275

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 10 grudnia 2021 r.

w sprawie apteczek okrętowych i apteczek medycznych oraz wzoru karty zdrowia dla marynarza na statku morskim2)

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 72 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. z 2020 r. poz. 1353 oraz z 2021 r. poz. 1653) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Zakres regulacji]

Rozporządzenie określa:

1) wymagania dotyczące wyposażenia apteczek okrętowych w odpowiednie rodzaje i ilości produktów leczniczych, wyrobów medycznych i odtrutek, sposobu ich przechowywania, kontroli, wymiany oraz ewidencjonowania;

2) wymagania dotyczące wyposażenia apteczek medycznych, stanowiących wyposażenie środków ratunkowych, w odpowiednie rodzaje i ilości produktów leczniczych i wyrobów medycznych, sposobu ich kontroli, wymiany oraz ewidencjonowania;

3) wykaz substancji i materiałów stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia, znajdujących się na statku morskim, zwanym dalej „statkiem”;

4) wzór karty zdrowia dla marynarza na statku.

§ 2. [Wyposażenie statków]

Statki wyposaża się w apteczki okrętowe następujących typów:

1) typ A – dla statków pełnomorskich bez ograniczenia długości rejsu;

2) typ В – dla statków pełnomorskich odbywających rejs w odległości mniejszej niż 150 mil morskich od najbliższego portu z odpowiednim sprzętem medycznym oraz statków pełnomorskich, które odbywają rejs w odległości mniejszej niż 175 mil morskich od najbliższego portu z odpowiednim sprzętem medycznym i pozostają stale w zasięgu helikopterowej służby ratownictwa;

3) typ C – dla statków portowych, łodzi i statków pozostających bardzo blisko brzegu lub nieposiadających kabiny mieszkalnej innej niż sterówka.

§ 3. [Wymagania dotyczące wyposażenia apteczek okrętowych]

1. Wymagania dotyczące wyposażenia apteczek okrętowych, o których mowa w § 2, w produkty lecznicze i wyroby medyczne, według grup wskazań terapeutycznych w odniesieniu do określonych rodzajów statków, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2. Rodzaje odtrutek, w jakie wyposaża się apteczki okrętowe, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 4. [Wymagania dotyczące wyposażenia apteczek medycznych]

Wymagania dotyczące wyposażenia apteczek medycznych, stanowiących wyposażenie środków ratunkowych, w produkty lecznicze i wyroby medyczne, według grup wskazań terapeutycznych lub zastosowania, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

§ 5. [Lista asortymentowa]

1. Rodzaje i ilości produktów leczniczych, wyrobów medycznych lub odtrutek stanowiących wyposażenie apteczki okrętowej oraz rodzaje i ilości produktów leczniczych i wyrobów medycznych stanowiących wyposażenie apteczki medycznej określa osoba wystawiająca zapotrzebowanie, o którym mowa w art. 96 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1977 i 2120), przez sporządzenie listy asortymentowej.

2. Przy sporządzaniu listy asortymentowej uwzględnia się: wielkość statku lub środka ratunkowego, liczbę osób znajdujących się na statku, w tym liczbę osób z chorobami przewlekłymi, przewidywane odległości i czas trwania podróży morskiej oraz możliwość wymiany w czasie trwania tej podróży części albo całości asortymentu stanowiącego wyposażenie apteczki okrętowej albo apteczki medycznej.

3. Apteczki okrętowej i apteczki medycznej nie wyposaża się w produkty lecznicze, wyroby medyczne lub w odtrutki, jeżeli termin ich ważności nie jest dłuższy od przewidywanego czasu trwania podróży morskiej.

§ 6. [Ewidencja produktów leczniczych, wyrobów medycznych i odtrutek]

1. Ewidencjonowanie produktów leczniczych, wyrobów medycznych i odtrutek polega na prowadzeniu ewidencji przychodów i rozchodów w odniesieniu do każdego produktu leczniczego, wyrobu medycznego i odtrutki stanowiących wyposażenie apteczki okrętowej lub apteczki medycznej.

2. Ewidencję prowadzi się w postaci papierowej lub elektronicznej w formie książki przychodów i rozchodów, której wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

3. Ewidencję w postaci elektronicznej prowadzi się na elektronicznych wewnętrznych lub zewnętrznych nośnikach danych w sposób uniemożliwiający modyfikowanie rekordów po ich wprowadzeniu do ewidencji, zapewniający możliwość podglądu oraz wydruku ewidencji i jej poszczególnych rekordów.

§ 7. [Przechowywanie produktów leczniczych i wyrobów medycznych]

1. Produkty lecznicze, wyroby medyczne i odtrutki są przechowywane w warunkach zapewniających ich właściwą jakość, określonych dla:

1) produktu leczniczego – w Charakterystyce Produktu Leczniczego;

2) wyrobu medycznego i odtrutki – w instrukcji używania.

2. Dostęp do produktów leczniczych, wyrobów medycznych i odtrutek, stanowiących wyposażenie apteczki okrętowej, może mieć jedynie lekarz, o którym mowa w art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu, zwanej dalej „ustawą”, a w przypadku, w którym obecność lekarza na statku nie jest wymagana – osoba, o której mowa w art. 71 ust. 3 ustawy.

3. Produkty lecznicze, wyroby medyczne i odtrutki, stanowiące wyposażenie apteczki okrętowej, przechowuje się w pomieszczeniu, o którym mowa w art. 71 ust. 4 ustawy.

4. W przypadku gdy ze względu na specyfikę danego statku brak jest na nim pomieszczenia, o którym mowa w art. 71 ust. 4 ustawy, produkty lecznicze i odtrutki przechowuje się w sposób utrudniający dostęp osób nieuprawnionych. Produkty lecznicze zawierające środki odurzające lub substancje psychotropowe, w szczególności produkty lecznicze będące silnymi lekami przeciwbólowymi albo anksjolitykami, przechowuje się z zachowaniem wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2020 r. poz. 2050).

5. Produkty lecznicze i wyroby medyczne, stanowiące wyposażenie apteczki medycznej, przechowuje się na statku w postaci gotowych zestawów zamkniętych w wodoszczelnych i odpornych na działanie wody morskiej skrzynkach.

§ 8. [Wymiana i uzupełnienie produktów leczniczych, wyrobów medycznych i odtrutek]

1. Produkty lecznicze, wyroby medyczne i odtrutki, w odniesieniu do których upłynął termin ich ważności, uległy zniszczeniu lub zepsuciu lub z innych przyczyn została stwierdzona konieczność ich utylizacji, podlegają wymianie.

2. Produkty lecznicze, wyroby medyczne i odtrutki, których zapas uległ wyczerpaniu, podlegają uzupełnieniu zgodnie z listą asortymentową.

3. Produkty lecznicze, wyroby medyczne i odtrutki, o których mowa w ust. 1, oddziela się od pozostałego asortymentu i oznacza w taki sposób, aby wykluczyć możliwość pomylenia ich z asortymentem przeznaczonym do zastosowania u ludzi.

4. Produkty lecznicze, wyroby medyczne i odtrutki, o których mowa w ust. 1, przekazuje się do utylizacji w najszybszym możliwym terminie. Przekazanie do utylizacji odbywa się na podstawie protokołu uwzględniającego informacje, o których mowa w załączniku nr 4 do rozporządzenia, w tym datę przekazania, nazwę podmiotu odbierającego, opis asortymentu przekazanego do utylizacji i ilość przekazana do utylizacji, podpisane przez przekazującego oraz przedstawiciela przedsiębiorcy odbierającego produkt leczniczy, wyrób medyczny lub odtrutkę do utylizacji.

§ 9. [Kontrola]

1. Kontrolę apteczek okrętowych i apteczek medycznych, obejmującą weryfikację dat ważności produktów leczniczych, wyrobów medycznych i odtrutek, oraz ich zgodność z listą asortymentową przeprowadza, w sposób ciągły, lekarz, o którym mowa w art. 71 ust. 2 ustawy, a w przypadku, w którym obecność lekarza na statku nie jest wymagana – osoba, o której mowa w art. 71 ust. 3 ustawy. Przeprowadzenie kontroli dokumentuje się odpowiednim wpisem w książce przychodów i rozchodów.

2. Kontroli pod względem ilościowym i jakościowym apteczek okrętowych i apteczek medycznych, w tym aktualizacji listy asortymentowej, dokonuje lekarz, o którym mowa w art. 71 ust. 2 ustawy, a w przypadku, w którym obecność lekarza na statku nie jest wymagana – osoba, o której mowa w art. 71 ust. 3 ustawy, każdorazowo po dotarciu do portu.

§ 10. [Wykaz substancji i materiałów stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia znajdujących się na statku]

Wykaz substancji i materiałów stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia znajdujących się na statku określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

§ 11. [Wzór karty zdrowia dla marynarza na statku]

Wzór karty zdrowia dla marynarza na statku określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

§ 12. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)

Minister Zdrowia: A. Niedzielski


1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje wdrożenia dyrektywy Rady 92/29/EWG z dnia 31 marca 1992 r. dotyczącej minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu poprawy opieki medycznej na statkach (Dz. Urz. WE L 113 z 30.04.1992, str. 19 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 2, str. 21, Dz. Urz. UE L 284 z 31.10.2003, str. 1 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 1, t. 4, str. 447, Dz. Urz. UE L 165 z 27.06.2007, str. 21, Dz. Urz. UE L 311 z 21.11.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 241 oraz Dz. Urz. UE L 279 z 31.10.2019, str. 80) oraz dyrektywy Rady 2009/13/WE z dnia 16 lutego 2009 r. w sprawie wdrożenia Umowy zawartej między Stowarzyszeniem Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA) a Europejską Federacją Pracowników Transportu (ETF) w sprawie Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. oraz w sprawie zmiany dyrektywy 1999/63/WE (Dz. Urz. UE L 124 z 20.05.2009, str. 30 oraz Dz. Urz. UE L 22 z 26.01.2018, str. 28).

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 10 grudnia 2015 r. w sprawie apteczek okrętowych i apteczek medycznych oraz wzoru karty zdrowia dla marynarza na statku morskim (Dz. U. poz. 2106), które utraciło moc z dniem 15 listopada 2021 r. na podstawie art. 79 ustawy z dnia 11 września 2019 r. o pracy na statkach rybackich (Dz. U. poz. 2197).

Załącznik 1. [WYMAGANIA DOTYCZĄCE WYPOSAŻENIA APTECZEK OKRĘTOWYCH W PRODUKTY LECZNICZE I WYROBY MEDYCZNE, WEDŁUG GRUP WSKAZAŃ TERAPEUTYCZNYCH W ODNIESIENIU DO OKREŚLONYCH RODZAJÓW STATKÓW]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 10 grudnia 2021 r. (poz. 2275)

Załącznik nr 1

WYMAGANIA DOTYCZĄCE WYPOSAŻENIA APTECZEK OKRĘTOWYCH W PRODUKTY LECZNICZE I WYROBY MEDYCZNE, WEDŁUG GRUP WSKAZAŃ TERAPEUTYCZNYCH W ODNIESIENIU DO OKREŚLONYCH RODZAJÓW STATKÓW

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 2. [RODZAJE ODTRUTEK, W JAKIE WYPOSAŻA SIĘ APTECZKI OKRĘTOWE]

Załącznik nr 2

RODZAJE ODTRUTEK, W JAKIE WYPOSAŻA SIĘ APTECZKI OKRĘTOWE

1. Leki:

1) ogólne;

2) sercowo-naczyniowe;

3) układ trawienny;

4) układ nerwowy;

5) układ oddechowy;

6) przeciwzakaźne;

7) do użytku zewnętrznego.

2. Sprzęt medyczny niezbędny do podawania tlenu (włączając konieczną konserwację).

Załącznik 3. [WYMAGANIA DOTYCZĄCE WYPOSAŻENIA APTECZEK MEDYCZNYCH, STANOWIĄCYCH WYPOSAŻENIE ŚRODKÓW RATUNKOWYCH, W PRODUKTY LECZNICZE I WYROBY MEDYCZNE, WEDŁUG GRUP WSKAZAŃ TERAPEUTYCZNYCH LUB ZASTOSOWANIA]

Załącznik nr 3

WYMAGANIA DOTYCZĄCE WYPOSAŻENIA APTECZEK MEDYCZNYCH, STANOWIĄCYCH WYPOSAŻENIE ŚRODKÓW RATUNKOWYCH, W PRODUKTY LECZNICZE I WYROBY MEDYCZNE, WEDŁUG GRUP WSKAZAŃ TERAPEUTYCZNYCH LUB ZASTOSOWANIA

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 4. [WZÓR – EWIDENCJA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW W ODNIESIENIU DO PRODUKTÓW LECZNICZYCH, WYROBÓW MEDYCZNYCH I ODTRUTEK STANOWIĄCYCH WYPOSAŻENIE APTECZKI OKRĘTOWEJ LUB APTECZKI MEDYCZNEJ]

Załącznik nr 4

WZÓR – EWIDENCJA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW W ODNIESIENIU DO PRODUKTÓW LECZNICZYCH, WYROBÓW MEDYCZNYCH I ODTRUTEK STANOWIĄCYCH WYPOSAŻENIE APTECZKI OKRĘTOWEJ LUB APTECZKI MEDYCZNEJ

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 5. [WYKAZ SUBSTANCJI I MATERIAŁÓW STANOWIĄCYCH ZAGROŻENIE DLA ZDROWIA LUB ŻYCIA ZNAJDUJĄCYCH SIĘ NA STATKU]

Załącznik nr 5

WYKAZ SUBSTANCJI I MATERIAŁÓW STANOWIĄCYCH ZAGROŻENIE DLA ZDROWIA LUB ŻYCIA ZNAJDUJĄCYCH SIĘ NA STATKU**

1. Substancje i przedmioty wybuchowe

2. Gazy: sprężone, skroplone i rozpuszczone pod ciśnieniem

3. Łatwopalne ciecze

4. Łatwopalne ciała stałe

5. Substancje zdolne do spontanicznego wybuchu

6. Substancje, które w zetknięciu z wodą wydzielają łatwopalne gazy

7. Substancje palne, nadtlenki organiczne

8. Substancje toksyczne

9. Substancje radioaktywne

10. Substancje korozyjne

11. Materiały zakaźne

12. Substancje żrące

13. Inne substancje, które okazały się lub mogą okazać się na tyle niebezpieczne, że może zaistnieć potrzeba stosowania odtrutek

** Substancje mogą być niebezpieczne bez względu na formę, w jakiej występują na pokładzie, również jako odpady lub pozostałości ładunku.

Załącznik 6. [WZÓR – KARTA ZDROWIA DLA MARYNARZA NA STATKU]

Załącznik nr 6

WZÓR – KARTA ZDROWIA DLA MARYNARZA NA STATKU

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2021-12-10
  • Data wejścia w życie: 2021-12-25
  • Data obowiązywania: 2021-12-25
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA