REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2021 poz. 1087
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 28 maja 2021 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego]
1) w załączniku nr 2:
a) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:
„PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODACH SZKOLNICTWA BRANŻOWEGO PRZYPORZĄDKOWANYCH DO BRANŻY BUDOWLANEJ (BUD)
Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży budowlanej, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:
1) betoniarz-zbrojarz;
2) cieśla;
3) dekarz;
4) kamieniarz;
5) kominiarz;
6) monter izolacji budowlanych;
7) monter izolacji przemysłowych;
8) monter konstrukcji budowlanych;
9) monter sieci i instalacji sanitarnych;
10) monter stolarki budowlanej;
11) monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie;
12) murarz-tynkarz;
13) operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych;
14) technik budownictwaI);
15) technik budowy dróg;
16) technik dekarstwa;
17) technik gazownictwa;
18) technik geodeta;
19) technik inżynierii sanitarnej;
20) technik inżynierii środowiska i melioracji;
21) technik renowacji elementów architektury;
22) technik robót wykończeniowych w budownictwie;
23) zdun.
I) Dla zawodu technik budownictwa określono trzy podstawy programowe z wyodrębnionymi kwalifikacjami:
1) BUD.01. Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich oraz BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysu;
2) BUD.08. Montaż konstrukcji budowlanych oraz BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysu;
3) BUD.12. Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich oraz BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysu.”,
b) w podstawie programowej kształcenia w zawodzie DEKARZ:
– w części „EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW”:
– – w jednostce efektów kształcenia BUD.03.2. Podstawy budownictwa w pracach dekarskich kryteria weryfikacji przyporządkowane do efektu kształcenia „6) stosuje zasady wykonywania przedmiaru i obmiaru robót dekarskich” otrzymują brzmienie:
„1) określa zasady sporządzania przedmiaru robót dekarskich
2) sporządza przedmiar robót dekarskich na podstawie dokumentacji budowlanej
3) oblicza ilość materiałów, narzędzi, sprzętu i robocizny na podstawie przedmiaru robót dekarskich
4) określa zasady sporządzania obmiaru robót dekarskich
5) wykonuje obmiar robót dekarskich i ich kosztorys”,
– – nazwa jednostki kształcenia BUD.03.3. Wykonywanie pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich oraz odwodnień połaci dachowych otrzymuje brzmienie: „BUD.03.3. Wykonywanie wszystkich popularnych rodzajów pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich oraz odwodnień połaci dachowych”,
– – w jednostce efektów kształcenia BUD.03.6. Język obcy zawodowy w efekcie kształcenia „6) wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową:” lit. a otrzymuje brzmienie: „a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego”,
– w części „WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE DEKARZ” w części „Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji BUD.03. Wykonywanie robót dekarsko-blacharskich” fragment „Warsztaty szkolne wyposażone w:” otrzymuje brzmienie:
„Warsztaty szkolne wyposażone w:
– stanowiska do wykonywania robót dekarskich i blacharskich oraz termomodernizacji na dachach płaskich (jedno stanowisko dla czterech uczniów) wyposażone we fragment konstrukcji dachu płaskiego z następującymi elementami: komin, attyka, okap, kalenica, materiały pokryciowe, izolacyjne, do wykonywania podkładów, obróbek dekarskich oraz odwodnień połaci dachowych, wyłazy, świetliki, a także w przyrządy kontrolno-pomiarowe, maszyny i narzędzia niezbędne do wykonywania robót dekarskich na dachach płaskich, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi, dokumentację projektową,
– instrukcje oraz normy techniczne dotyczące wykonywania robót dekarskich i blacharskich na dachach płaskich, katalogi, aprobaty techniczne, certyfikaty, karty techniczne materiałów i narzędzi do robót dekarskich, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót dekarskich,
– stanowiska do wykonywania robót dekarskich i blacharskich na dachach spadzistych (jedno stanowisko dla czterech uczniów) wyposażone we fragment konstrukcji dachu spadzistego z następującymi elementami: komin, attyka, okap, kalenica, kosz, lukarna, urządzenia do pozyskiwania energii odnawialnej, materiały pokryciowe, izolacyjne, do wykonywania termomodernizacji dachów, podkładów, obróbek dekarskich i blacharskich oraz odwodnień połaci dachowych, okna dachowe, wyłazy, świetliki, a także w przyrządy kontrolno-pomiarowe, maszyny i narzędzia niezbędne do wykonywania robót dekarskich i blacharskich na dachach spadzistych, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi, dokumentację projektową,
– instrukcje oraz normy techniczne dotyczące wykonywania robót dekarskich i blacharskich na dachach spadzistych, katalogi, aprobaty techniczne, certyfikaty, karty techniczne materiałów i narzędzi do robót dekarskich, specyfikację techniczną wykonywania i odbioru robót dekarskich,
– stanowiska do wykonywania i montażu elementów obróbek blacharskich (jedno stanowisko dla jednego ucznia) wyposażone w elementy wymagające obróbki blacharskiej (komin, gzyms, kosz, kalenica, okap, attyka), materiały do wykonywania elementów obróbek blacharskich, przyrządy kontrolno-pomiarowe, maszyny i narzędzia niezbędne do wykonywania i montażu elementów obróbek blacharskich, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi, dokumentację projektową, katalogi rozwiązań systemowych obróbek blacharskich, instrukcje oraz normy techniczne dotyczące wykonywania obróbek blacharskich, certyfikaty, karty techniczne materiałów i narzędzi do wykonywania elementów obróbek dekarskich, specyfikację techniczną wykonywania i odbioru elementów obróbek dekarskich,
– stanowisko do obróbki drewna wyposażone w materiały podlegające obróbce, narzędzia ręczne i elektronarzędzia do wykonania i obróbki elementów remontowanych konstrukcji dachowych, instrukcje obsługi sprzętu oraz specyfikację techniczną wykonywania i odbioru robót.
Każde stanowisko powinno być wyposażone w środki ochrony indywidualnej i sprzęt ochrony przeciwpożarowej.”,
– część „MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE” otrzymuje brzmienie:
„MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)
BUD.03. Wykonywanie robót dekarsko-blacharskich | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
BUD.03.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 30 |
BUD.03.2. Podstawy budownictwa w pracach dekarskich | 90 |
BUD.03.3. Wykonywanie wszystkich popularnych rodzajów pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich oraz odwodnień połaci dachowych | 620 |
BUD.03.4. Wykonywanie montażu okien dachowych, wyłazów, świetlików i urządzeń do pozyskiwania energii odnawialnej | 60 |
BUD.03.5. Wykonywanie napraw pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich, odwodnień połaci dachowych, termomodernizacji dachów, rozbiórek pokryć dachowych oraz drobnych robót ciesielskich | 220 |
BUD.03.6. Język obcy zawodowy | 30 |
Razem | 1050 |
BUD.03.7. Kompetencje personalne i społeczne2) |
|
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie. 2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych.”, |
– po części „MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE” dodaje się część „MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE” w brzmieniu:
„MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie dekarz po potwierdzeniu kwalifikacji BUD.03. Wykonywanie robót dekarsko-blacharskich może uzyskać dyplom zawodowy w zawodzie technik dekarstwa po potwierdzeniu kwalifikacji BUD.27. Organizacja i kontrola wykonywania pokryć dachowych oraz sporządzanie kosztorysów oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.”,
c) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK BUDOWY DRÓG dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK DEKARSTWA w brzmieniu:
Treść zmian w formie PDF do pobrania tutaj
2) w załączniku nr 8:
a) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:
„PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODACH SZKOLNICTWA BRANŻOWEGO PRZYPORZĄDKOWANYCH DO BRANŻY ELEKTRONICZNO-MECHATRONICZNEJ (ELM)
Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży elektroniczno-mechatronicznej (ELM), określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:
1) automatyk;
2) elektronik;
3) mechatronik;
4) technik automatyk;
5) technik elektronik;
6) technik mechatronik;
7) technik robotyk.”,
b) w podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK MECHATRONIK w części „WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK MECHATRONIK” fragment „Miejsce realizacji praktyk zawodowych:” otrzymuje brzmienie:
„Miejsce realizacji praktyk zawodowych: przedsiębiorstwa wykonujące prace z zakresu mechatroniki, przedsiębiorstwa zajmujące się automatyką, projektowaniem, programowaniem, wizualizacją procesów przemysłowych oraz inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie w zawodzie.”,
c) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK MECHATRONIK dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK ROBOTYK w brzmieniu:
Treść zmian w formie PDF do pobrania tutaj
3) w załączniku nr 9:
a) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:
„PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODACH SZKOLNICTWA BRANŻOWEGO PRZYPORZĄDKOWANYCH DO BRANŻY FRYZJERSKO-KOSMETYCZNEJ (FRK)
Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży fryzjersko-kosmetycznej, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:
1) fryzjer;
2) podolog;
3) pracownik pomocniczy fryzjeraI);
4) technik usług fryzjerskich;
5) technik usług kosmetycznych.
I) Zawód o charakterze pomocniczym dla zawodu fryzjer.”,
b) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie FRYZJER dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie PODOLOG w brzmieniu:
Treść zmian w formie PDF do pobrania tutaj
4) w załączniku nr 20:
a) podstawa programowa kształcenia w zawodzie OPIEKUN MEDYCZNY otrzymuje brzmienie:
Treść zmian w formie PDF do pobrania tutaj
5) w załączniku nr 23:
a) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:
„PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODACH SZKOLNICTWA BRANŻOWEGO PRZYPORZĄDKOWANYCH DO BRANŻY PRZEMYSŁU MODY (MOD)
Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży przemysłu mody, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:
1) garbarz skór;
2) kaletnik;
3) krawiec;
4) kuśnierz;
5) obuwnik;
6) operator maszyn w przemyśle włókienniczym;
7) pracownik pomocniczy krawcaI);
8) rękodzielnik wyrobów włókienniczych;
9) technik garbarz;
10) technik obuwnik;
11) technik przemysłu mody;
12) technik stylista;
13) technik technologii wyrobów skórzanychII);
14) technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych;
15) technik włókiennik.
I) Zawód o charakterze pomocniczym dla zawodu krawiec.
II) Dla zawodu technik technologii wyrobów skórzanych określono dwie podstawy programowe z wyodrębnionymi kwalifikacjami:
1) MOD.02. Wykonywanie i renowacja wyrobów kaletniczych oraz MOD.12. Organizacja i prowadzenie procesów wytwarzania wyrobów skórzanych;
2) MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich oraz MOD.12. Organizacja i prowadzenie procesów wytwarzania wyrobów skórzanych.”
b) w podstawie programowej kształcenia w zawodzie KRAWIEC część MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE otrzymuje brzmienie:
„MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie krawiec po potwierdzeniu kwalifikacji MOD.03. Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych może uzyskać dyplom zawodowy w zawodzie technik przemysłu mody po potwierdzeniu kwalifikacji MOD.11. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo dyplom zawodowy w zawodzie technik stylista po potwierdzeniu kwalifikacji MOD.15. Stylizacja ubioru i kreacja wizerunku oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.”,
c) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK PRZEMYSŁU MODY dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK STYLISTA w brzmieniu:
Treść zmian w formie PDF do pobrania tutaj
6) w załączniku nr 33 DODATKOWE UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWE W ZAKRESIE WYBRANYCH ZAWODÓW SZKOLNICTWA BRANŻOWEGO:
a) w części I. Wykaz dodatkowych umiejętności zawodowych:
– tytuł trzeciej kolumny w tabeli otrzymuje brzmienie: „Zawody, z którymi są związane dodatkowe umiejętności zawodowe”,
– w BRANŻY MOTORYZACYJNEJ (MOT) po pozycji dotyczącej dodatkowych umiejętności zawodowych „Przygotowanie do kierowania pojazdem samochodowym w zakresie kategorii B” dodaje się pozycję dotyczącą dodatkowych umiejętności zawodowych „Serwisowanie opon pojazdów silnikowych” w brzmieniu:
2. | Serwisowanie opon pojazdów silnikowych | blacharz samochodowy elektromechanik pojazdów samochodowych lakiernik samochodowy mechanik motocyklowy mechanik pojazdów samochodowych technik pojazdów samochodowych |
– w BRANŻY OGRODNICZEJ (OGR) po pozycji dotyczącej dodatkowych umiejętności zawodowych „Przygotowanie do kierowania pojazdem samochodowym w zakresie kategorii B” dodaje się pozycję dotyczącą dodatkowych umiejętności zawodowych „Prowadzenie przedsiębiorstwa rolnego zgodnie z zasadami nowoczesnego zarządzania” w brzmieniu:
3. | Prowadzenie przedsiębiorstwa rolnego zgodnie z zasadami nowoczesnego zarządzania | ogrodnik technik ogrodnik technik architektury krajobrazu |
– w BRANŻY ROLNO-HODOWLANEJ (ROL) po pozycji dotyczącej dodatkowych umiejętności zawodowych „Przygotowanie do kierowania ciągnikiem rolniczym w zakresie kategorii T” dodaje się pozycję dotyczącą dodatkowych umiejętności zawodowych „Prowadzenie przedsiębiorstwa rolnego zgodnie z zasadami nowoczesnego zarządzania” w brzmieniu:
3. | Prowadzenie przedsiębiorstwa rolnego zgodnie z zasadami nowoczesnego zarządzania | mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych pszczelarz rolnik technik hodowca koni technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki technik pszczelarz technik rolnik technik weterynarii |
b) w części II. Efekty kształcenia właściwe dla dodatkowych umiejętności zawodowych i kryteria weryfikacji tych efektów:
– w BRANŻY MOTORYZACYJNEJ po efektach kształcenia właściwych dla dodatkowych umiejętności zawodowych „Przygotowanie do kierowania pojazdem samochodowym w zakresie kategorii B” i kryteriach weryfikacji tych efektów dodaje się efekty kształcenia właściwe dla dodatkowych umiejętności zawodowych „Serwisowanie opon pojazdów silnikowych” i kryteria weryfikacji tych efektów w brzmieniu:
Treść zmian w formie PDF do pobrania tutaj
– w BRANŻY OGRODNICZEJ (OGR) po efektach kształcenia właściwych dla dodatkowych umiejętności zawodowych „Przygotowanie do kierowania pojazdem samochodowym w zakresie kategorii B” i kryteriach weryfikacji tych efektów dodaje się efekty kształcenia właściwe dla dodatkowych umiejętności zawodowych „Prowadzenie przedsiębiorstwa rolnego zgodnie z zasadami nowoczesnego zarządzania” i kryteria weryfikacji tych efektów w brzmieniu:
Treść zmian w formie PDF do pobrania tutaj
– w BRANŻY ROLNO-HODOWLANEJ (ROL) po efektach kształcenia właściwych dla dodatkowych umiejętności zawodowych „Przygotowanie do kierowania ciągnikiem rolniczym w zakresie kategorii T” i kryteriach weryfikacji tych efektów dodaje się efekty kształcenia właściwe dla dodatkowych umiejętności zawodowych „Prowadzenie przedsiębiorstwa rolnego zgodnie z zasadami nowoczesnego zarządzania” i kryteria weryfikacji tych efektów w brzmieniu:
§ 2. [Stosowanie przepisów rozporządzenia]
2. W przypadku zawodu dekarz, w którym wyodrębniono kwalifikację „BUD.03. Wykonywanie robót dekarsko-blacharskich”, do uczniów, słuchaczy lub uczestników, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia rozpoczęli naukę odpowiednio w branżowej szkole I stopnia, na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub kursach umiejętności zawodowych, stosuje się minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego określoną w odniesieniu do tego zawodu w przepisach rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, do zakończenia cyklu kształcenia.
§ 3. [Wejście w życie]
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335).
- Data ogłoszenia: 2021-06-18
- Data wejścia w życie: 2021-09-01
- Data obowiązywania: 2021-09-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA