REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2021 poz. 1053
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 maja 2021 r.
w sprawie wymagań dotyczących rejestracji dawek indywidualnych1)
Na podstawie art. 28 pkt 1 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 623 i 784) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) zawartość i sposób prowadzenia rejestru dawek indywidualnych prowadzonego przez kierownika jednostki organizacyjnej oraz centralnego rejestru dawek indywidualnych, długość okresu rejestracyjnego, okres przechowywania danych w tych rejestrach, okres przechowywania dokumentów stanowiących podstawę dokonywania wpisów do rejestrów, tryb sporządzania kopii danych zawartych w rejestrach oraz okres ich przechowywania, a także wzór karty zgłoszeniowej do centralnego rejestru dawek indywidualnych i wzór karty ewidencyjnej centralnego rejestru dawek indywidualnych;
2) podmioty, którym mogą być przekazywane dane z rejestru dawek indywidualnych prowadzonego przez kierownika jednostki organizacyjnej oraz z centralnego rejestru dawek indywidualnych, terminy przekazywania danych, a także zawartość wniosku o udostępnienie danych z centralnego rejestru dawek indywidualnych;
3) narażenia, o których mowa w art. 16 ust. 1, art. 19 ust. 1, art. 20 i art. 23c ust. 5 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe, zwanej dalej "ustawą", w tym wyniki pomiarów dozymetrycznych;
4) wykaz instytutów badawczych, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy.
§ 2. [Definicje]
§ 3. [Rejestracja dawek indywidualnych otrzymywanych przez pracowników kategorii A]
1) nazwisko, imiona, płeć, datę urodzenia pracownika oraz numer PESEL, a jeżeli go nie posiada - nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość pracownika;
2) informację o rodzaju pracy wykonywanej przez pracownika w okresie rejestracyjnym;
3) uzyskaną z centralnego rejestru dawek informację o dawce skutecznej (efektywnej) otrzymanej przez pracownika przed zatrudnieniem w warunkach narażenia w jednostce organizacyjnej, z wyodrębnieniem dawek otrzymanych w ostatnich 4 latach kalendarzowych;
4) wyniki pomiarów dozymetrycznych stanowiących podstawę oceny dawki skutecznej (efektywnej) w okresie rejestracyjnym wraz z informacją o stosowanych metodach pomiarowych oraz o podmiocie dokonującym pomiarów;
5) ocenę dawki skutecznej (efektywnej), w tym skutecznej dawki obciążającej, a także, w zależności od rodzaju pracy wykonywanej przez pracownika, dawek równoważnych dla soczewki oka, skóry oraz kończyn, otrzymanych przez pracownika w okresie rejestracyjnym, wraz z informacją o podstawie oceny;
6) informację o okolicznościach, w jakich powstało narażenie:
a) w wyniku wykonywania przez pracownika rutynowych czynności,
b) w sytuacji narażenia przypadkowego, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy,
c) w szczególnych przypadkach, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy,
d) w przypadku narażenia wyjątkowego, o którym mowa w art. 20 ustawy,
e) w sytuacji określonej w art. 23c ust. 5 ustawy;
7) informację o działaniach, jakie podjęto w przypadku narażenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, art. 19 ust. 1, art. 20 lub art. 23c ust. 5 ustawy;
8) informacje identyfikujące uprawnionego lekarza sprawującego nadzór medyczny nad pracownikiem.
2. Okres rejestracyjny obejmuje rok kalendarzowy, z tym że kierownik jednostki organizacyjnej może, w zależności od rodzaju pracy wykonywanej przez pracownika, określić krótszy okres rejestracyjny.
3. Jeżeli narażenia powstały w okolicznościach, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b-d, okresem rejestracyjnym jest okres narażenia.
4. Dawek indywidualnych otrzymanych w okolicznościach, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, b oraz e, nie sumuje się z dawkami indywidualnymi otrzymanymi w okolicznościach, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c oraz d.
§ 4. [Forma prowadzenia rejestru dawek indywidualnych]
2. Karty ewidencyjne rejestru dawek indywidualnych obejmują dane określone w § 3 ust. 1.
§ 5. [Przechowywanie danych w rejestrze oraz dokumentów stanowiących podstawę rejestracji]
§ 6. [Kopia zawartych w księdze danych]
2. Jeżeli rejestr dawek indywidualnych jest prowadzony w formie pisemnej w postaci papierowej, kierownik jednostki organizacyjnej sporządza jego kserokopię co najmniej raz na rok.
3. Kopię danych, o której mowa w ust. 1, oraz kserokopię, o której mowa w ust. 2, przechowuje się przez okres 5 lat od dnia ich sporządzenia.
§ 7. [Stosowanie przepisów rozporządzenia]
2. Przepisy § 3 ust. 1 pkt 1 i 4-7, ust. 3 i 4 oraz § 4-6 stosuje się odpowiednio do rejestracji dawek indywidualnych otrzymywanych przez inne osoby niż pracownicy kategorii A w sytuacji narażenia:
1) przypadkowego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy;
2) wyjątkowego, o którym mowa w art. 20 ustawy.
§ 8. [Termin przekazywania danych przez kierownika jednostki organizacyjnej]
1) uprawnionemu lekarzowi sprawującemu nadzór medyczny nad pracownikami kategorii A dane, o których mowa w § 3 ust. 1,
2) do centralnego rejestru dawek dane, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, 2 i 5-8
- dotyczące roku kalendarzowego poprzedzającego przekazanie.
2. Jeżeli praca w warunkach narażenia ustała przed upływem roku kalendarzowego, przekazanie danych, o którym mowa w ust. 1, następuje niezwłocznie po ustaniu tej pracy.
3. Niezwłocznie po ustaniu narażenia osób wymienionych w § 7 ust. 2 kierownik jednostki organizacyjnej w sytuacji narażenia przypadkowego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy, oraz kierownik jednostki organizacyjnej i osoba kierująca działaniami ekipy awaryjnej w sytuacji narażenia wyjątkowego, o którym mowa w art. 20 ustawy, przekazują:
1) do centralnego rejestru dawek dane, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, 2 i 5-7;
2) uprawnionemu lekarzowi dane, o których mowa w § 3 ust. 1 - w przypadku członków ekip awaryjnych, o których mowa w art. 20 ustawy;
3) osobie narażonej dane, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8.
4. W sytuacji gdy pracownik otrzymał w danym roku kalendarzowym dawkę skuteczną (efektywną) przekraczającą 15 milisiwertów (mSv), kierownik jednostki organizacyjnej niezwłocznie przekazuje do centralnego rejestru dawek dane, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, 2 i 5-8.
5. Dane, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, przekazuje się do centralnego rejestru dawek w formie karty zgłoszeniowej.
6. Wzór karty zgłoszeniowej do centralnego rejestru dawek określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 9. [Zawartość centralnego rejestru dawek]
1) numer i datę założenia karty ewidencyjnej centralnego rejestru dawek;
2) nazwisko, imiona, płeć, datę urodzenia pracownika oraz numer PESEL, a jeżeli go nie posiada - nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość pracownika;
3) informację o rodzaju pracy wykonywanej przez pracownika w okresie rejestracyjnym;
4) określenie okresu rejestracyjnego;
5) ocenę dawki skutecznej (efektywnej), w tym skutecznej dawki obciążającej, a także, w zależności od rodzaju pracy wykonywanej przez pracownika, dawek równoważnych dla soczewek oczu, skóry oraz kończyn, otrzymanych przez pracownika w okresie rejestracyjnym, wraz z informacją o podstawie oceny;
6) sumę dawek otrzymanych przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego oraz sumę dawek otrzymanych przez pracownika w ciągu kolejnych 4 lat kalendarzowych;
7) nazwę i adres jednostki dokonującej zgłoszenia dawek pracownika do centralnego rejestru dawek, a także jej numer REGON;
8) datę dokonania wpisu w karcie ewidencyjnej centralnego rejestru dawek;
9) informację o okolicznościach, w jakich powstało narażenie;
10) informację o działaniach, jakie podjęto w przypadku narażenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, art. 19 ust. 1, art. 20 lub art. 23c ust. 5 ustawy;
11) w przypadku pracowników kategorii A - informacje identyfikujące uprawnionego lekarza sprawującego nadzór medyczny nad pracownikiem.
2. Centralny rejestr dawek jest prowadzony w formie pisemnej w postaci elektronicznej bazy danych składającej się z uporządkowanych alfabetycznie kart ewidencyjnych, odrębnych dla każdego pracownika kategorii A oraz każdej osoby, o której mowa w § 7 ust. 2.
3. Wzór karty ewidencyjnej centralnego rejestru dawek określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. Wprowadzenie danych do centralnego rejestru dawek odbywa się na podstawie kart zgłoszeniowych.
§ 10. [Sposób przechowywania danych w centralnym rejestrze dawek]
§ 11. [Kopia danych]
2. Kopię danych, o której mowa w ust. 1, przechowuje się przez okres 5 lat od zakończenia roku, w którym została ona sporządzona.
§ 12. [Przekazywanie danych z centralnego rejestru dawek]
1) kierownikowi jednostki organizacyjnej, w której osoba ta ma być zatrudniona w warunkach narażenia, na jego wniosek;
2) osobie, której dane są zarejestrowane w rejestrze, na jej wniosek.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:
1) nazwę, adres, numer REGON jednostki organizacyjnej, której kierownik występuje z wnioskiem;
2) nazwisko, imiona, płeć, datę urodzenia osoby, której dotyczy wniosek, a także jej numer PESEL, jeżeli go posiada;
3) oświadczenie kierownika jednostki organizacyjnej, że zamierza zatrudnić osobę, której dotyczy wniosek, w kierowanej przez siebie jednostce organizacyjnej, wraz z określeniem rodzaju pracy, którą ta osoba ma wykonywać;
4) określenie okresu, jaki ma obejmować informacja o dawkach otrzymanych przez osobę, która ma być zatrudniona w warunkach narażenia;
5) datę sporządzenia wniosku;
6) podpis kierownika jednostki organizacyjnej.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera:
1) nazwisko, imiona, datę urodzenia, miejsce zamieszkania osoby występującej z wnioskiem, a także jej numer PESEL, jeżeli go posiada;
2) określenie okresu, jaki ma obejmować informacja o dawkach otrzymanych przez osobę występującą z wnioskiem i jej podpis.
4. Na wniosek osoby, której dane są zarejestrowane w centralnym rejestrze dawek, uzasadniony zamiarem podjęcia pracy w warunkach narażenia poza granicami kraju, Prezes Agencji przekazuje jej w języku angielskim dane o otrzymanych przez nią dawkach indywidualnych.
5. Prezes Agencji przekazuje dane z centralnego rejestru dawek w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
§ 13. [Wykaz instytutów badawczych]
1) Instytut Medycyny Pracy w Łodzi;
2) Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej w Warszawie;
3) Wojskowy Instytut Higieny i Epidemiologii w Warszawie;
4) Instytut Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie;
5) Główny Instytut Górnictwa w Katowicach;
6) Narodowe Centrum Badań Jądrowych w Otwocku.
§ 14. [Termin dostosowania prowadzonych rejestrów dawek indywidualnych oraz centralnego rejestru dawek do wymagań przewidzianych w rozporządzeniu]
§ 15. [Stosowanie przepisów dotychczasowych]
§ 16. [Wejście w życie]
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
1) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawiającą podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylającą dyrektywę 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz. Urz. UE L 13 z 17.01.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 72 z 17.03.2016, str. 69, Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 128 oraz Dz. Urz. UE L 324 z 13.12.2019, str. 80).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 marca 2007 r. w sprawie wymagań dotyczących rejestracji dawek indywidualnych (Dz. U. poz. 913), które zgodnie z art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz ustawy o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. poz. 1593 oraz z 2020 r. poz. 284) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 25 maja 2021 r. (poz. 1053)
Załącznik nr 1
WZÓR - KARTA ZGŁOSZENIOWA DO CENTRALNEGO REJESTRU DAWEK
Załącznik nr 2
WZÓR - KARTA EWIDENCYJNA CENTRALNEGO REJESTRU DAWEK
- Data ogłoszenia: 2021-06-11
- Data wejścia w życie: 2021-07-12
- Data obowiązywania: 2021-07-12
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA