REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2020 poz. 2400
USTAWA
z dnia 19 listopada 2020 r.
o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 20211)
Art. 1. [Środki na realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli]
1) art. 49 ust. 1 pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela, na wypłaty nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze wyodrębnia się w budżetach wojewodów łącznie w wysokości do 2744 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty,
2) art. 49 ust. 1 pkt 3 ustawy – Karta Nauczyciela, na wypłaty nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze wyodrębnia się w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w wysokości do 2015 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty
– ustalonych w oparciu o kwotę bazową, o której mowa w art. 30 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, obowiązującą w dniu 1 stycznia 2018 r.
1) urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach wymienionych w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych;
2) państwowych instytucjach kultury;
3) Narodowym Funduszu Zdrowia.
2. Wielkość wynagrodzeń, z wyłączeniem wynagrodzeń finansowanych w ramach programów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o finansach publicznych, nie może przekroczyć w roku 2021 wielkości wynagrodzeń ustalonych w planach finansowych ujętych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2021 przedłożonym Sejmowi, z zastrzeżeniem ust. 3, w następujących jednostkach sektora finansów publicznych:
1) agencjach wykonawczych;
2) instytucjach gospodarki budżetowej;
3) państwowych funduszach celowych;
4) Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i funduszach zarządzanych przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
5) innych państwowych osobach prawnych należących do sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych.
3. Do wielkości wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1 i 2, nie wlicza się wynagrodzeń:
1) przyznanych z rezerw celowych;
2) wynikających ze wzrostu dodatkowego wynagrodzenia rocznego, o którym mowa w ustawie z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1872);
3) w państwowych instytucjach kultury, dla których organizatorem lub współorganizatorem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w łącznej wysokości 55 431 tys. zł.
4. W przypadku zmiany formy organizacyjno-prawnej jednostki lub podmiotu prawnego, o których mowa w ust. 1 i 2, wielkość wynagrodzeń w roku 2021 ustala się w warunkach porównywalnych z roku 2020.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wyrazić zgodę na zwiększenie wielkości wynagrodzeń w jednostce powstałej w wyniku przekształcenia jednostki sektora finansów publicznych z pominięciem ograniczeń, o których mowa w ust. 1 i 2, w przypadku przeniesienia zadań z innej jednostki sektora finansów publicznych, nie więcej niż o kwotę zmniejszenia wielkości wynagrodzeń w jednostce, z której przeniesiono zadanie, uwzględniając konieczność prawidłowej realizacji zadań publicznych.
2. Wielkość wynagrodzeń w podmiotach, o których mowa w art. 7 ust. 2, finansowanych w ramach programów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o finansach publicznych, lub z przychodów, których źródłem jest odpłatne wykonywanie zadań związanych z realizacją przez organ założycielski projektu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o finansach publicznych, w roku 2021 może przekroczyć wielkość wynagrodzeń ustalonych w planach finansowych ujętych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2021 przedłożonym Sejmowi albo wynikających z planów finansowych na rok 2021, w przypadku gdy plany te nie są ujmowane w ustawie budżetowej, w części finansowanej lub refundowanej z tych środków, zaś w części współfinansowania krajowego jedynie wówczas, gdy te zwiększane wynagrodzenia lub projekt realizowany przez organ założycielski są finansowane w wysokości co najmniej 70%, a w przypadku Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – co najmniej 63%, ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o finansach publicznych. Przepis art. 7 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
3. Prezes Rady Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wyrazić zgodę na zwiększenie wielkości wynagrodzeń niezależnie od ograniczeń, o których mowa w ust. 1 i 2, uwzględniając stan finansów publicznych państwa, konieczność zapewnienia prawidłowej realizacji zadań publicznych oraz źródło finansowania zwiększenia wielkości wynagrodzeń.
2. Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o podstawie wynagrodzenia sędziego Trybunału Konstytucyjnego określonej w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego, w roku 2021 za podstawę tę przyjmuje się przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2. Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o podstawie wynagrodzenia sędziego określonej w art. 91 § 1c ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, w roku 2021 za podstawę tę przyjmuje się przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2. Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o podstawie wynagrodzenia sędziego Sądu Najwyższego określonej w art. 48 § 2 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym, w roku 2021 za podstawę tę przyjmuje się przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2. Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o podstawie wynagrodzenia prokuratora określonej w art. 123 § 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze, w roku 2021 za podstawę tę przyjmuje się przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2019 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2. W roku 2021 członkom korpusu służby cywilnej można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
2. W roku 2021 pracownikom urzędów państwowych, o których mowa w ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
2. W roku 2021 pracownikom jednostek, o których mowa w ust. 1, może być przyznana nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
2. W roku 2021 pracownikom Najwyższej Izby Kontroli może zostać przyznana nagroda za osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
2. W roku 2021 pracownikom Państwowej Inspekcji Pracy można przyznać indywidualną nagrodę w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
1) w jednostkach i urzędach podległych Prezesowi Rady Ministrów, ministrowi kierującemu działem administracji rządowej albo wojewodzie oraz w jednostkach nadzorowanych przez te organy,
2) w jednostkach sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 5–9, pkt 13, z wyłączeniem samorządowych instytucji kultury, oraz pkt 14, z wyłączeniem samorządowych osób prawnych, ustawy o finansach publicznych,
3) w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach wymienionych w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych
– do których nie mają zastosowania przepisy art. 17–21, nie tworzy się funduszu nagród za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach środków planowanych na wynagrodzenia osobowe danej jednostki, określonych w ustawie budżetowej na rok 2021 albo wynikających z planu finansowego na rok 2021, w przypadku gdy nie są one ujmowane w ustawie budżetowej.
2. W roku 2021 pracownikom jednostek i urzędów, o których mowa w ust. 1, może być przyznana nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
2. W roku 2021 może być przyznana nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy ekspertom, asesorom i aplikantom eksperckim, zatrudnionym w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
2. W roku 2021 może być przyznana nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej radcom i referendarzom oraz pozostałym pracownikom Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej z funduszu nagród obejmującego środki, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 2 ustawy, o której mowa w ust. 1, lub w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
1) nie tworzy się funduszu nagród, o którym mowa w art. 220 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 505, 568, 695, 1087, 1106 i 2320), zwanej dalej „ustawą o KAS”;
2) przepisu art. 238 ust. 2 ustawy o KAS nie stosuje się.
2. W roku 2021 funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej może zostać przyznana nagroda pieniężna, o której mowa w:
1) art. 219 ust. 1 pkt 3 ustawy o KAS,
2) art. 238 ust. 1 ustawy o KAS
– w ramach posiadanych środków na uposażenia.
1) nie tworzy się funduszu nagród i zapomóg, o którym mowa w art. 110a ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360, 956, 1610, 2112 i 2320), zwanej dalej „ustawą o Policji”;
2) przepisu art. 121g ust. 2 ustawy o Policji nie stosuje się.
1) art. 110a ust. 1 ustawy o Policji,
2) art. 121g ust. 1 ustawy o Policji
– w ramach posiadanych środków na uposażenia zasadnicze wraz z dodatkami do uposażenia o charakterze stałym.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 110b ustawy o Policji stosuje się odpowiednio do nagród, o których mowa w ust. 1.
2. Fundusz zapomóg, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższany przez jego dysponenta o niewykorzystane środki na uposażenia zasadnicze wraz z dodatkami do uposażenia o charakterze stałym.
3. Z funduszu zapomóg, o którym mowa w ust. 1, przyznaje się zapomogi na zasadach określonych w ustawie o Policji.
4. Do funduszu zapomóg, o którym mowa w ust. 1, w zakresie szczegółowych warunków i trybu przyznawania policjantom zapomóg, trybu postępowania oraz przełożonych właściwych w zakresie przyznawania tych zapomóg, sposobu tworzenia funduszu zapomóg dla policjantów oraz jednostek Policji, w których tworzy się fundusz zapomóg, stosuje się odpowiednio przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 110b ustawy o Policji.
1) nie tworzy się funduszu na nagrody roczne, nagrody uznaniowe i zapomogi dla funkcjonariuszy, o którym mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 114 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 305, 1610, 2112 i 2320), zwanej dalej „ustawą o Straży Granicznej”;
2) przepisu art. 125g ust. 2 ustawy o Straży Granicznej nie stosuje się.
2. Nagroda roczna, o której mowa w art. 113a ustawy o Straży Granicznej, jest wypłacana ze środków wyodrębnionych na ten cel w ustawie budżetowej na rok 2021 na dotychczasowych zasadach.
1) art. 91 ust. 1 pkt 3 ustawy o Straży Granicznej,
2) art. 114 ust. 1 ustawy o Straży Granicznej,
3) art. 125g ust. 1 ustawy o Straży Granicznej
– w ramach posiadanych środków na uposażenia zasadnicze wraz z dodatkami do uposażenia o charakterze stałym.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy o Straży Granicznej stosuje się odpowiednio do nagród, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
3. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 114 ust. 3 ustawy o Straży Granicznej stosuje się odpowiednio do nagród, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
2. Fundusz zapomóg, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższany przez jego dysponenta o niewykorzystane środki na uposażenia zasadnicze wraz z dodatkami do uposażenia o charakterze stałym.
3. Z funduszu zapomóg, o którym mowa w ust. 1, przyznaje się zapomogi na zasadach określonych w ustawie o Straży Granicznej.
4. Do funduszu zapomóg, o którym mowa w ust. 1, w zakresie warunków przyznawania zapomóg, okoliczności uzasadniających przyznanie funkcjonariuszowi zapomogi, właściwości przełożonych oraz trybu postępowania w tych sprawach, a także jednostek organizacyjnych Straży Granicznej, w których tworzy się fundusz, stosuje się odpowiednio przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 114 ust. 3 oraz art. 114 ust. 4 ustawy o Straży Granicznej.
2. Nagroda roczna, o której mowa w art. 174 ustawy o SOP, jest wypłacana ze środków wyodrębnionych na ten cel w ustawie budżetowej na rok 2021 na dotychczasowych zasadach.
1) art. 159 ust. 1 pkt 3 ustawy o SOP,
2) art. 173 ust. 1 ustawy o SOP,
3) art. 199 ust. 5 ustawy o SOP
– w ramach posiadanych środków na uposażenia.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 159 ust. 5 ustawy o SOP stosuje się odpowiednio do nagród, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
3. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 173 ust. 2 ustawy o SOP stosuje się odpowiednio do nagród, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
2. Fundusz zapomóg, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższany przez Komendanta Służby Ochrony Państwa o niewykorzystane środki na uposażenia.
3. Z funduszu zapomóg, o którym mowa w ust. 1, przyznaje się zapomogi na zasadach określonych w ustawie o SOP.
4. Do funduszu zapomóg, o którym mowa w ust. 1, w zakresie wysokości i sposobu przyznawania zapomóg funkcjonariuszom, stosuje się odpowiednio przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 173 ust. 2 ustawy o SOP.
1) nie tworzy się funduszu nagród i zapomóg, o którym mowa w art. 95b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1123, 1610 i 2112), zwanej dalej „ustawą o PSP”;
2) przepisu art. 105g ust. 2 ustawy o PSP nie stosuje się.
2. Nagroda roczna, o której mowa w art. 95 ustawy o PSP, jest wypłacana ze środków wyodrębnionych na ten cel w ustawie budżetowej na rok 2021 na dotychczasowych zasadach.
1) art. 95a ust. 1 ustawy o PSP,
2) art. 105g ust. 1 ustawy o PSP
– w ramach posiadanych środków na uposażenia zasadnicze wraz z dodatkami o charakterze stałym.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 95d ustawy o PSP stosuje się odpowiednio do nagród, o których mowa w ust. 1.
2. Fundusz zapomóg, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższany przez jego dysponenta o niewykorzystane środki na uposażenia zasadnicze wraz z dodatkami o charakterze stałym.
3. Z funduszu zapomóg, o którym mowa w ust. 1, przyznaje się zapomogi na zasadach określonych w ustawie o PSP.
4. Do funduszu zapomóg, o którym mowa w ust. 1, w zakresie szczegółowych warunków i trybu przyznawania strażakom zapomóg, sposobu tworzenia funduszu zapomóg, a także jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, w których tworzy się fundusz zapomóg, stosuje się odpowiednio przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 95d ustawy o PSP.
1) nie tworzy się funduszu na nagrody uznaniowe i zapomogi, o którym mowa w art. 84 ust. 1b ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 860, 2112 i 2320), zwanej dalej „ustawą o służbie wojskowej”;
2) przepisu art. 89c ust. 2 ustawy o służbie wojskowej nie stosuje się.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 84 ust. 3 ustawy o służbie wojskowej stosuje się odpowiednio do nagród, o których mowa w ust. 1.
2. Minister Obrony Narodowej z pozostających w jego dyspozycji środków funduszu na zapomogi, o którym mowa w ust. 1, może przyznawać zapomogi żołnierzom zawodowym bez względu na miejsce pełnienia przez nich zawodowej służby wojskowej.
3. Fundusz na zapomogi, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższany o niewykorzystane środki przeznaczone na uposażenia żołnierzy zawodowych w sposób ustalony przez Ministra Obrony Narodowej.
4. Z funduszu na zapomogi, o którym mowa w ust. 1, przyznaje się zapomogi na zasadach określonych w ustawie o służbie wojskowej.
5. Do funduszu na zapomogi, o którym mowa w ust. 1, w zakresie:
1) źródeł finansowania funduszu na zapomogi stosuje się odpowiednio przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 84 ust. 2 ustawy o służbie wojskowej;
2) trybu przyznawania żołnierzom zawodowym zapomóg, a także zapomóg w sytuacjach, o których mowa w art. 84 ust. 1–1ab ustawy o służbie wojskowej, a także właściwych organów wojskowych wnioskujących o przyznanie oraz przyznających zapomogi, stosuje się odpowiednio przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 84 ust. 3 ustawy o służbie wojskowej.
1) nie tworzy się funduszu na nagrody uznaniowe i zapomogi dla funkcjonariuszy, o którym mowa w art. 205 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2020 r. poz. 848, 1610, 2112 i 2320), zwanej dalej „ustawą o SW”;
2) przepisu art. 60h ust. 2 ustawy o SW nie stosuje się.
1) art. 60h ust. 1 ustawy o SW,
2) art. 169 ust. 1 pkt 2 ustawy o SW,
3) art. 203 ustawy o SW
– w ramach posiadanych środków na uposażenia zasadnicze i dodatki do uposażenia zasadniczego o charakterze stałym.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 169 ust. 2 ustawy o SW stosuje się odpowiednio do nagród, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
3. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 205 ustawy o SW stosuje się odpowiednio do nagród, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3.
2. Fundusz zapomóg, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższany o niewykorzystane środki przeznaczone na uposażenia zasadnicze i dodatki do uposażenia zasadniczego o charakterze stałym.
3. Z funduszu zapomóg, o którym mowa w ust. 1, przyznaje się zapomogi na zasadach określonych w ustawie o SW.
4. Do funduszu zapomóg, o którym mowa w ust. 1, w zakresie trybu postępowania oraz właściwości przełożonych w zakresie przyznawania i wypłaty zapomóg stosuje się odpowiednio przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 205 ustawy o SW.
1) nie planuje się środków na nagrody, o których mowa w art. 77 ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o Straży Marszałkowskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1940), zwanej dalej „ustawą o Straży Marszałkowskiej”;
2) przepisu art. 92 ust. 2 ustawy o Straży Marszałkowskiej nie stosuje się.
1) świadczenia, o których mowa w:
a) art. 1 ustawy z dnia 6 lipca 2007 r. o ekwiwalencie pieniężnym z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób uprawnionych z przedsiębiorstw robót górniczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1192),
b) art. 12 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1821),
2) koszty obsługi wypłat świadczeń, o których mowa w pkt 1
– są finansowane ze środków budżetu państwa z części, której dysponentem jest Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
2. Środki, o których mowa w ust. 1, mogą być przeznaczane wyłącznie na cele, o których mowa w art. 19h pkt 1 i 2 ustawy o PSP.
1) Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w kwocie nie niższej niż 175 827 tys. zł,
2) Agencji Mienia Wojskowego przeznaczone ze środków własnych Agencji Mienia Wojskowego na inwestycje internatowe i mieszkaniowe, w kwocie nie niższej niż 29 856 tys. zł
– w łącznej wysokości z wydatkami budżetu państwa nie niższej niż 2,2% Produktu Krajowego Brutto.
2. Wartość nominalna skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, wynosi 11% wysokości subwencji ustalonej w roku 2019 dla danej uczelni na podstawie algorytmów, o których mowa w art. 368 ust. 2 i 3 ustawy o szkolnictwie wyższym. Wartość obliczoną w ten sposób zaokrągla się do 1 tys. zł.
3. Wartość nominalna zobowiązań z tytułu wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, nie może przekroczyć kwoty 496 733 tys. zł.
4. Minister właściwy do spraw budżetu przekazuje skarbowe papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1, podmiotom, o których mowa w ust. 1, na wniosek ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, w terminie 45 dni od dnia otrzymania tego wniosku.
5. Minister właściwy do spraw budżetu określi, przez wydanie listu emisyjnego, warunki emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, oraz sposób realizacji świadczeń z nich wynikających.
6. List emisyjny zawiera w szczególności:
1) datę emisji;
2) powołanie podstawy prawnej emisji;
3) jednostkową wartość nominalną w złotych;
4) cenę lub sposób jej ustalenia;
5) stopę procentową lub sposób jej obliczania;
6) określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz ewentualnych należności ubocznych;
7) termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego wykupu.
7. Emisja skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych, w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych.
8. Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, przepisów art. 98 i art. 102 ustawy o finansach publicznych oraz przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 97 tej ustawy nie stosuje się.
9. Środki uzyskane z tytułu skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, mogą być przeznaczone na finansowanie przez uczelnie zadań realizujących cele, o których mowa w art. 365 pkt 1 lit. a–c i pkt 2 lit. a–d ustawy o szkolnictwie wyższym.
10. Do czynności prawnych w zakresie rozporządzania skarbowymi papierami wartościowymi przez uczelnie, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 423 ust. 2 ustawy o szkolnictwie wyższym oraz przepisów art. 38–41 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 735) nie stosuje się.
2. Wpłata, o której mowa w ust. 1, może być również dokonana z przeniesień środków zablokowanych na podstawie art. 177 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Przepisów art. 177 ust. 6 i 7 tej ustawy nie stosuje się.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, może dokonywać przeniesień wydatków budżetowych będących przedmiotem blokady między częściami budżetu państwa, działami, rozdziałami i paragrafami klasyfikacji wydatków, z przeznaczeniem na wpłatę, o której mowa w ust. 1.
2. Utworzenie rezerwy, o której mowa w ust. 1, może nastąpić w terminie do dnia 22 grudnia 2021 r. i nie wymaga uzyskania opinii sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu.
3. Do zadań, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisu art. 170 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
4. Podziału rezerwy, o której mowa w ust. 1, dokonuje minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek właściwego ministra.
2. Wartość nominalna zobowiązań z tytułu wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych przekazanych Funduszowi Reprywatyzacji nie może przekroczyć kwoty 3 000 000 tys. zł.
3. Minister właściwy do spraw budżetu określi, przez wydanie listu emisyjnego, warunki emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, oraz sposób realizacji świadczeń z nich wynikających.
4. List emisyjny zawiera w szczególności:
1) datę emisji;
2) powołanie podstawy prawnej emisji;
3) jednostkową wartość nominalną w złotych;
4) cenę lub sposób jej ustalenia;
5) stopę procentową lub sposób jej obliczania;
6) określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz ewentualnych należności ubocznych;
7) termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego wykupu.
5. Emisja skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych oraz w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych.
6. Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, przepisów art. 98 i art. 102 ustawy o finansach publicznych oraz przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 97 tej ustawy nie stosuje się.
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, wskazuje się w szczególności:
1) łączną wartość nominalną skarbowych papierów wartościowych w zaokrągleniu do 1 tys. zł;
2) projekt uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy o podwyższeniu kapitału zakładowego Polskiego Funduszu Rozwoju Spółki Akcyjnej;
3) określenie przeznaczenia środków pochodzących z podwyższenia kapitału zakładowego Polskiego Funduszu Rozwoju Spółki Akcyjnej wraz z pozytywną opinią podmiotu wykonującego prawa z akcji w Polskim Funduszu Rozwoju Spółce Akcyjnej należących do Skarbu Państwa.
3. Minister właściwy do spraw budżetu określi, przez wydanie listu emisyjnego, warunki emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, oraz sposób realizacji świadczeń z nich wynikających.
4. List emisyjny zawiera w szczególności:
1) datę emisji;
2) powołanie podstawy prawnej emisji;
3) jednostkową wartość nominalną w złotych;
4) cenę lub sposób jej ustalenia;
5) stopę procentową lub sposób jej obliczania;
6) określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz ewentualnych należności ubocznych;
7) termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego wykupu.
5. Emisja skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych oraz w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych papierów wartościowych.
6. Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, przepisów art. 98 i art. 102 ustawy o finansach publicznych oraz przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 97 tej ustawy nie stosuje się.
1) planowanych wydatków bieżących ponoszonych w celu realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 w rozumieniu ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1842, z późn. zm.3)), zwanym dalej „COVID-19”, w części, w jakiej zostały sfinansowane dochodami majątkowymi lub przychodami, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 1–4 i 7 ustawy o finansach publicznych;
2) planowanego ubytku w dochodach, będącego skutkiem wystąpienia COVID-19.
2. Ubytkiem w dochodach jednostki samorządu terytorialnego będącym skutkiem wystąpienia COVID-19 jest zmniejszenie dochodów, obliczone jako różnica między dochodami jednostki planowanymi w uchwale budżetowej na rok 2021 a prognozami dochodów na rok 2021 wykazanymi przez jednostkę w wieloletniej prognozie finansowej obowiązującej na dzień 31 marca 2020 r.
3. Przez dochody, o których mowa w ust. 2, rozumie się dochody bieżące, pomniejszone o dochody z tytułu subwencji ogólnej oraz dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące.
4. Na koniec roku budżetowego 2021 ocena spełnienia zasady określonej w art. 242 ustawy o finansach publicznych następuje z uwzględnieniem wykonanych wydatków bieżących ponoszonych w celu realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 oraz ubytku w wykonanych dochodach, będącego skutkiem wystąpienia COVID-19.
2. Ustalając relację ograniczającą wysokość spłaty długu jednostki samorządu terytorialnego na rok 2022 i lata kolejne, wydatki bieżące budżetu tej jednostki podlegają pomniejszeniu o wydatki bieżące poniesione w roku 2021 w celu realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.
3. Zaciągnięcie zobowiązań, o których mowa w ust. 1, nie może zagrażać realizacji zadań publicznych przez jednostkę samorządu terytorialnego w roku budżetowym i latach następnych.
4. Regionalna izba obrachunkowa, wydając opinię o możliwości spłaty zobowiązań, o których mowa w ust. 1, ocenia w szczególności wpływ planowanych zobowiązań na realizację zadań publicznych.
2. W trakcie roku budżetowego 2021 łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec kwartału nie może przekraczać 80% planowanych w danym roku budżetowym dochodów tej jednostki.
3. Relacje, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być niezachowane jedynie w przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego spełnia ograniczenie w zakresie spłaty zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego, określone w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, bez zastosowania wyłączenia określonego w art. 79 ust. 1.
„Art. 5j. W 2021 r. przez przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, o którym mowa w art. 5 ust. 2, należy rozumieć przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2018 r. ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 5 ust. 7.”.
1) w ust. 1 wyrazy „2019 i 2020” zastępuje się wyrazami „2019–2021”;
2) dodaje się ust. 11 w brzmieniu:
„11. W roku 2021 w planie finansowym Funduszu, o którym mowa w art. 56 ust. 1, mogą być dokonywane zmiany mimo niespełnienia wymogów określonych w art. 29 ust. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.”.
1) po art. 108c dodaje się art. 108d w brzmieniu:
„Art. 108d. 1. W roku 2021 w celu wsparcia samorządów powiatów, realizujących zadania na rzecz aktywizacji bezrobotnych, minister właściwy do spraw pracy przekazuje tym samorządom środki Funduszu Pracy na finansowanie kosztów określonych w ust. 2.
2. W roku 2021 na dofinansowanie kosztów wynagrodzeń zasadniczych, o których mowa w przepisach o pracownikach samorządowych, oraz składek na ubezpieczenia społeczne od wypłaconego dofinansowania do wynagrodzeń zasadniczych pracowników powiatowego urzędu pracy, realizujących zadania określone ustawą, przeznacza się środki w wysokości 8% kwoty środków ustalonej dla województw na podstawie umów, o których mowa w art. 109 ust. 7, na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
3. Środki, o których mowa w ust. 2, są przekazywane w wysokości proporcjonalnej do udziału powiatowego urzędu pracy w wydatkach ogółem w skali kraju poniesionych w roku 2019 z Funduszu Pracy na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, wykazanych w informacji uzyskanej na podstawie badań statystycznych prowadzonych wspólnie przez ministra właściwego do spraw pracy i Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego zgodnie z przepisami o statystyce publicznej.
4. Kwota środków, o których mowa w ust. 3, jest przekazywana samorządom powiatów w okresach miesięcznych, w wysokości 1/12 kwoty ustalonej na rok 2021.
5. Środki, o których mowa w ust. 2, niewykorzystane do dnia 31 grudnia 2021 r., podlegają zwrotowi na rachunek dysponenta Funduszu Pracy do dnia 31 stycznia 2022 r.
6. Przekazane samorządom powiatów kwoty środków, o których mowa w ust. 2, stanowią dochód powiatu, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.”;
2) w art. 109 po ust. 2u dodaje się ust. 2v i 2w w brzmieniu:
„2v. W roku 2021 w kwocie środków Funduszu Pracy określonej w planie finansowym Funduszu Pracy na rok 2021, która może być wydatkowana na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, minister właściwy do spraw pracy ustala kwotę środków (limity) Funduszu Pracy na finansowanie zadań realizowanych w województwie w wysokości odpowiadającej sumie kwot środków ustalonych na podstawie umowy, o której mowa w ust. 7, na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i kwot środków przeznaczonych na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, ustalonych według algorytmu, o którym mowa w ust. 2.
2w. Do ustalenia kwot środków (limitów) Funduszu Pracy, o których mowa w ust. 2v, według algorytmu, o którym mowa w ust. 2, przyjmuje się kwotę środków w wysokości odpowiadającej kwocie środków określonej w planie finansowym Funduszu Pracy na rok 2021, która może być wydatkowana na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, pomniejszoną o kwotę rezerwy, o której mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ust. 11, będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy oraz o kwotę środków ustaloną na podstawie umowy, o której mowa w ust. 7, na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.”.
1) użyte w art. 78 w ust. 1, w art. 79 w ust. 1 i 2, w art. 80, w art. 82 w ust. 2 oraz w art. 87 w ust. 1 i 3 wyrazy „31 grudnia 2020 r.” zastępuje się wyrazami „31 grudnia 2021 r.”;
2) w art. 78 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, których termin ważności upływa w dniu 31 grudnia 2020 r., wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują ważność do dnia 31 grudnia 2021 r.”;
3) użyte w art. 81, w art. 85 w ust. 2 oraz w art. 90 wyrazy „1 stycznia 2021 r.” zastępuje się wyrazami „1 stycznia 2022 r.”.
„6) w roku X+5 – 56 886 870 zł;”.
„5) w 2021 r. – 64,24 mln zł, w tym:
a) 3,85 mln zł na realizację ustawy przez gminy,
b) 7,18 mln zł na realizację ustawy przez ministra właściwego do spraw rodziny,
c) 48,46 mln zł na uprawnienia do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego dla rodziców oraz małżonków rodziców posiadających ważną Kartę Dużej Rodziny,
d) 4,75 mln zł na uprawnienia do ulgowych opłat za wydanie paszportu;”.
„5) 2021 r. – 405 mln zł;”.
„4) 2021 r. – 1584 mln zł;”.
1) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„W latach 2018–2027 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym niniejszej ustawy w części pozostającej w dyspozycji wojewodów wynosi 1 336 690 tys. zł, z tym że w poszczególnych latach wyniesie odpowiednio w:”;
2) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) 2021 r. – 185 170 tys. zł;”.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Duda
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustawę z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników, ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ustawę z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, ustawę z dnia 22 listopada 2013 r. o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób, ustawę z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, ustawę z dnia 21 października 2016 r. o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw, ustawę z dnia 4 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, ustawę z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych i ustawę z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1622, 1649, 2020 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 284, 374, 568, 695, 1175 i 2320.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 2112, 2113, 2123, 2157, 2255, 2275, 2320, 2327, 2338 i 2361.
- Data ogłoszenia: 2020-12-29
- Data wejścia w życie: 2021-01-01
- Data obowiązywania: 2021-10-22
- USTAWA z dnia 28 maja 2021 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw
- USTAWA z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
- USTAWA z dnia 21 października 2016 r. o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw
- USTAWA z dnia 4 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
- USTAWA z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym
- USTAWA z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw
- USTAWA z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników
- USTAWA z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych
- USTAWA z dnia 22 listopada 2013 r. o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób
- USTAWA z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny
- USTAWA z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
- USTAWA z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym
REKLAMA